PDA

View Full Version : Advies aanschaf gereedschap



Frans D
24 november 2019, 15:40
Ik ben zeer tevreden over het adres waar ik nu mijn gitaren laat afstelllen.
Echter krijgt deze het drukker en drukker en de wachttijd is inmiddels al opgelopen naar 5 tot 7 weken.

Ik wil eens een poging wagen zelf mijn gitaren af te stellen, maar weet niet goed welk gereedschap het beste aan te schaffen.
Heeft iemand wellicht wat advies voor mij?
Ik bezit de navolgende gitaren;

Takamine GD20
Taylor GS mini
Martinez MSCG 14RG
2 x Spaanse gitaar std
Epiphone G400 Worn Cherry
Stratocaster Jay Sound

guitarkid2
24 november 2019, 16:10
ken het probleem
helaas kan ik bepaalde dingen gewoon echt niet zelf , dus gereedschap scoren kinda zinloos

Maar ga eerdaags eens uitzoeken of ik gitaren op papier kan afleveren cq in de wachtrij plaatsen
Moet toch niet te veel moeite kosten zou je zo denken

wietse
24 november 2019, 18:11
setje schroevendraaiers, setje inbussleutels, paar vijltjes dan ben je er wel, een digitale schuifmaat kan ook handig zijn maar ik zelf stel altijd op het gevoel af, aan akoestische gitaren is vaak niet veel af te stellen, je kan wat aan de halspen draaien en brugzadel lager maken maar dat is alles, voor basic afstelwerk heb je niet veel gereedschap nodig.

Frans D
24 november 2019, 18:20
Ik zou eigenlijk graag zowel mijn elektrische als akoestische gitaren willen kunnen doen.
Zelf had ik dit op mijn beginlijst:
Materiaal om de frets te kunnen polijsten.
Snaarhoogte meter
Pinpuller
Gitaarnek rust

Ik twijfel over vijltjes voor zowel frets als slots en of ik wellicht nog wat vergeten ben.

Plant
24 november 2019, 18:49
... aan akoestische gitaren is vaak niet veel af te stellen, je kan wat aan de halspen draaien en brugzadel lager maken maar dat is alles, voor basic afstelwerk heb je niet veel gereedschap nodig.

Topkam toch nog.

Van Dattum
25 november 2019, 14:10
Voor de elektrische gitaren: soldeerbout, multimeter. Handig voor reparaties en/of customizing...

Frans D
25 november 2019, 19:44
Dat soort gereedschap heb ik in mijn standaard uitrusting.
Mijn werk bestaat veel uit technische werkzaamheden, zodoende.
Dat zelf afstellen en wellicht nog wat moeilijkere dingen, lijkt me op zich al een leuke uitdaging.

Erik de Perik
25 november 2019, 19:57
Misschien is dit wat. (https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20191125105634&SearchText=guitar+tools)

Powderfinger
9 december 2019, 20:20
Minivijltjes/fretvijltjes
Dremel
Rubber of nylon hamer
Blokje hout
Topkamvijltjes
Radius gauges setje
Snarenwinder
Brugpin puller
Sleutels
Schroevendraaiers
Kroonvijlen voor frets
Tang
Inbussen
Afdekplaatjes voor frets
Lineaal
Polijstblokje

Ik gebruik zelf nooit een straight edge, maar die kan ook nog. Het is ook geen overbodige luxe altijd wat extra brugpinnen en kleine onderdelen op voorraad te hebben.

Frans D
9 december 2019, 23:05
Top, bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels het e.e.a. aangeschaft.
Topkammen zijn al eens aangepakt bij de gitaren waarbij het nodig was.
Dus ik heb me nu vooral beperkt tot gereedschap om de frets te polijsten en de gitaren af te kunnen stellen, incl. snaren vervangen.
Ben al bezig geweest met mijn Martinez, want die stond niet lekker.
Heb o.a. de frets gepolijst, de nek afgesteld en de brugkam vernieuwd.
Zal daar nog wel even een topic over openen, omdat ik nog wat vragen heb, over de meest optimale afstelling.
Over het afstellen van klassieke gitaren kan ik namelijk weinig vinden.

Ik maak binnenkort nog wel even wat foto's van wat ik heb aangeschaft.
Wellicht ben ik nog wat belangrijks vergeten en jullie weten dat beter als deze beginneling.

mtx123
24 februari 2020, 14:37
Top, bedankt voor je reactie.
...
Ik maak binnenkort nog wel even wat foto's van wat ik heb aangeschaft.
...


"binnenkort" is blijkbaar wel een erg rekbaar begrip...:listen:
ben wel benieuwd eigenlijk

Frans D
3 maart 2020, 22:26
Sorry, was me helemaal ontschoten.

https://i.imgur.com/DyhocwJ.jpg

Ik heb spullen besteld om de frets te kunnen polijsten, waaronder diverse fingeboard savers en polijst/schuur blokjes. Daarnaast nog een Fender Arch om de nek op te laten rusten, tasje wat er in zit bleek handig voor de reserve snaren. Verder dan nog een Taylor rod adjuster, Taylor fingerbooard olie, een pin puller en dan nog een setje meet- en afstel gereedschap. Ik heb inmiddels al de frets van mijn Elektrische gitaren en mijn klassieke gitaar gedaan. Bij de klassieke heb ik ook een andere brugkam geplaatst en geprobeerd een betere intonatie te krijgen. Staat nog niet helemaal perfect (1 snaar wijkt nog wat lichtjes af), maar ik durf niet goed de kam verder af te schuren omdat hij al vrij laag is.

Orpheo
4 maart 2020, 07:41
wéken wachten om af te stellen is echt belachelijk. Afstellen, dat lees ik als hals holling en actie afstellen en dat is noodzakelijk door schommelingen in luchtvochtigheid, weer etc. Dat moet je als gitarist gewoon zelf doen.

Topkam invijlen: ja, daar heb je speciale vijltjes voor nodig. Afronden van de topkam, zodat alles rond en smooth is, gewoon met schuurpapier van grit 120 tot 600.

Halspen afstellen: met de sleutel die bij de gitaar zit.