PDA

View Full Version : Snaarspanning en halshoek



jerome
23 november 2019, 20:40
Een vraagje waar ik met de zoekfunctie nog geen antwoord heb weten te vinden;

Stel dat je met een Strat de halshoek veranderd door in de halspocket een klein stripje houtfineer te leggen. Wordt de snaarspanning dan hoger?

Ik heb namelijk 2 exact dezelfde Japanse Contemporary Strats.
Bij de een heb ik dat gedaan en voor mijn gevoel is de snaarspanning hoger waardoor het benden zwaarder gaat en deze gitaar een heel stuk zwaarder speelt dan de andere.

Klopt het dat de halshoek effect heeft op de snaarspanning?

Bedankt alvast!

Erik de Perik
23 november 2019, 20:55
Als je de halshoek verandert dan komen de snaren hoger of lager te liggen. Dat heeft effect op de intonatie en hoe moeilijk og gemakkelijk een gitaar speelt.

pasqual
23 november 2019, 21:59
Wat Erik zegt. De snaarspanning neemt niet toe want de snaarlengte blijft gelijk maar omdat de snaren hoger liggen gaat het minder makkelijk wat aanvoelt als hogere snaarspanning. Ik ga er van uit dat je de zadelhoogte niet aangepast hebt(?).

MarkS
24 november 2019, 09:44
Contemporary Strats hebben daarvoor toch een stelschroef/stelplaatje in de neckpocket?

Pepe
24 november 2019, 10:49
Nee, maakt niks uit, shim in neck.

loose-fur
24 november 2019, 10:51
Snaarspanning veranderd niet, maar naar mijn gevoel heeft het te maken met de hoek die de snaren maken achter de brugzadels. Wanneer je de hoek van de hals vergroot moet je normaal gezien ook de zadels omhoog regelen, wil je de actie van de snaren hoog genoeg hebben. Bij het hoger zetten maak je de hoek van de snaren achter de zadels scherper, met als gevolg dat de snaar iets minder makkelijk -letterlijk- over de brug komt bij het indrukken of benden.

D3nnis
24 november 2019, 10:55
Bij het hoger zetten maak je de hoek van de snaren achter de zadels scherper, met als gevolg dat de snaar iets minder makkelijk -letterlijk- over de brug komt bij het indrukken of benden.

Plausibel.
Behalve dat dit zou betekenen dat gitaren met een floyd rose per definitie superzwaar zouden spelen, want de snaar kan aan beide kanten immers geen kant op. Maar dat is toch niet wat ik ervaar.

lcvanderhelm
24 november 2019, 11:05
Probeer maar eens te benden met een toplock in, de buurt van de kam.

D3nnis
24 november 2019, 11:24
Probeer maar eens te benden met een toplock in, de buurt van de kam.

Wat is in de buurt van de kam?
Tweede vakje? In mijn ervaring is dat niet moeilijker met toplock, en dan vergelijk ik gitaren met dezelfde snaren, mensuur, toetsradius en headstock vorm.
Alles wat er door benden aan extra snaarlengte bij komt aan de "werkzame" kant van de nut moet je ook weer extra benden.

Pepe
24 november 2019, 11:32
Als je een goed vergelijk wil dan neem je een standaard tele en een toploader, veel extremer kwa snaarhoek gaat het niet worden.
Merk je niet.
Maar laat onverlet dat je theoretisch er een heel verhaal over kan houden zoals je dat kan over een vol en een half vol batterijtje.

lcvanderhelm
24 november 2019, 11:33
Dan heb ik toch een andere ervaring!

herrieman
24 november 2019, 11:45
Als je een goed vergelijk wil dan neem je een standaard tele en een toploader, veel extremer kwa snaarhoek gaat het niet worden.
Merk je niet.
Maar laat onverlet dat je theoretisch er een heel verhaal over kan houden zoals je dat kan over een vol en een half vol batterijtje.

Briljant 🤣😆😂 Vooral dat batterijtje!

jerome
24 november 2019, 13:20
Thanks voor jullie reacties!

Ik heb wel degelijk de de trem/zadel hoogte aangepast, de snaren staan net zo dicht bij de frets als bij de andere Strat.
Dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Ik heb overigens de hals met een schuin aflopende houten shim onder een hoek gezet omdat je dan meer contact tussen de hals en de body krijg dan met de stelschroef van het tiltsysteem.

En er zit inderdaad op allebei de Strats een locknut-topkam op dus wat er achter de topkam komt zou geen invloed moeten hebben.

De snaarlengte blijft inderdaad gelijk, dus dat zal dan inderdaad ook geen invloed hebben.

Ik heb op allebei de gitaren precies dezelfde 009 snaren van Ernie Bal, hetzelfde type ook
En toch voelt het bij de Strat met de veranderde halshoek of er 011 op zit.
Ik snap er werkelijk geen reet van...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
24 november 2019, 14:01
Lijkt me dat alles wat er achter de locking nut gebeurt wel degelijk invloed heeft. Je stemt immers eerst zonder dat het vast zit, dus met dat wat er achter je locking nut gebeurt. Daarna zet je het vast, onder die snarenspanning. Is ook maar een theorie hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht.

denis.hermans
24 november 2019, 14:11
Om alles uit te sluiten : Verkeerde verpakking snaren ? Heb je de dikte van de snaren effectief vergeleken ?

D3nnis
24 november 2019, 14:44
Je stemt immers eerst zonder dat het vast zit, dus met dat wat er achter je locking nut gebeurt. Daarna zet je het vast, onder die snarenspanning.

Klopt, maar als je vervolgens de snaar doorknipt achter de locknut gebeurt er.......niks :D

Pepe
24 november 2019, 15:09
Als er een snaar knapt huilt het harp engeltje een beetje.

https://musicbakery.com/wp-content/uploads/2016/12/when-angels-cry-300x300.jpg

Brum
24 november 2019, 15:17
Klopt, maar als je vervolgens de snaar doorknipt achter de locknut gebeurt er.......niks :D

Dat klopt wel, maar daarmee zit die snaarspanning wel al vast.

loose-fur
24 november 2019, 18:03
Ik heb wel degelijk de de trem/zadel hoogte aangepast.

Een klein verschil in halshoek kan flink wat hoogteverschil geven op de brugpositie. En precies dat maakt het enige verschil met je andere -identieke- gitaar: hogere zadels = scherpere snaarhoek achter de zadels.

D3nnis
24 november 2019, 18:17
Dat klopt wel, maar daarmee zit die snaarspanning wel al vast.

Jouw stelling was:

Lijkt me dat alles wat er achter de locking nut gebeurt wel degelijk invloed heeft.

Dat heeft het met een locknut dus niet, in mijn beleving.

Brum
24 november 2019, 18:22
Maar dat probeer ik juist uit te leggen, Dennis. Ik zeg niet dat het waarheid is, is maar een theorie. Maar voor dat je de boel vast zet, doe je stemmen, met de snarenspanning die er op dat moment op staat. Lijkt mij niet dat die snaarspanning ineens minder wordt als je, na de boel gestemd te hebben, de locking nut vastzet. In die zin heeft alles achter de locking nut wel degelijk invloed.

D3nnis
24 november 2019, 18:40
Dan begrijp ik het niet.
Op het moment dat de locknut vast zit, heeft datgene dat er zich achter de locknut zit wel of geen invloed?

Brum
24 november 2019, 18:51
Wat er achter de locking nut zit heeft z'n invloed al gehad. De locking nut doet immers niet ineens een andere snarenspanning geven als je de boel vastzet.

Pepe
24 november 2019, 20:09
Is dit niet een enorm ingewikkelde manier om te zeggen dat een locking nut er niks mee te maken heeft?

pasqual
24 november 2019, 20:55
Is dit niet een enorm ingewikkelde manier om te zeggen dat een locking nut er niks mee te maken heeft?

De locking nut kan helemaal geen invloed hebben op de snaarspanning want na het vastzetten van de nut compenseer je de snaarspanning weer met de finetuners. Of mis ik iets?

Brum
24 november 2019, 21:31
Het finetunen is verwaarloosbaar, dat merk je echt niet.

pasqual
24 november 2019, 23:09
Het finetunen is verwaarloosbaar, dat merk je echt niet.

Je begrijpt me niet. Op het moment dat je de locknut aandraait komt er in de meeste gevallen iets meer spanning op de snaren. Met de finetuners breng je de snaren weer op stemming. M.a.w. de snaarspanning is weer hetzelfde voordat de locknut was aangedraaid.
Anyway, het is marginaal...

Fusion
25 november 2019, 08:10
Er zijn paginalange discussie op de interwebz erover. Sommigen schrijven dat snaardikte en vrij-trilbare-lengte het enige zijn dat de spanning bij een bepaalde stemming bepaalt en dat kliinkt logisch, maar t is toch echt niet zo. Ik heb een aantal Ibanezen met exact dezelfde nekprofielen, zelfde snaardiekte en stemming, maar die verschillen in Floyd + locking nut versus vaste burg, en in houtsoort, en die voelen qua snaarspanning, qua weerstand bij aanslag echt COMPLEET anders. En ik ben iemand die in principe geen donder geeft om dikte nek, radius, actie, snaardikte, pick etc voor gewone poprock (alleen voor geshred luistert t nauw), maar dit voel je echt heel erg.

Dus ik kan me best voorstellen dat voor de snaarpsanning t stukje vanaf de nut naar de setmmechanieken bij een losse nut invloed heeft op de weerstand/de spanning. Hebben we t daar over? De weestand? De stugheid zeg maar?

crazylay
25 november 2019, 13:27
Een vraagje waar ik met de zoekfunctie nog geen antwoord heb weten te vinden;

Stel dat je met een Strat de halshoek veranderd door in de halspocket een klein stripje houtfineer te leggen. Wordt de snaarspanning dan hoger?

Ik heb namelijk 2 exact dezelfde Japanse Contemporary Strats.
Bij de een heb ik dat gedaan en voor mijn gevoel is de snaarspanning hoger waardoor het benden zwaarder gaat en deze gitaar een heel stuk zwaarder speelt dan de andere.

Klopt het dat de halshoek effect heeft op de snaarspanning?

Bedankt alvast!

Beide gitaren de zelfde snaren ?

jerome
25 november 2019, 20:46
Ja zeker!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jerome
25 november 2019, 20:49
Oké dan....
Ik heb wel los gemaakt met mijn vraag hè?😳😂

Ik moet bekennen dat ik een behoorlijke denkfout gemaakt heb...
De zwaarder spelende Strat heb ik pas laten herfretten en daar zitten nu iets bredere en een fractie hogere frets op (eigen initiatief van de gitaarbouwer, zonder te overleggen...😬 )
Die geven meer weerstand en dat voelt als zwaarder spelen aan, juist met benden en hamer on wat ik vaak doe
Het voelt echt alsof er 011 op zit i.p.v. 009...
Niet bij stil gestaan, sorry...🥴

Maar ik ben gisterenavond nog maar eens met het Stratje bezig geweest.
Het viel me op dat de frets toch niet zo glad waren als ik dacht.
Ik heb ze een flinke polijstbeurt gegeven, en dat voel je gelijk enorm met benden!
Veul beterrrrr!

En nog eens gekeken naar de snaarhoogte.
Beide Stratjes stonden op 2 en 2,2 mm (1e en 6e snaar boven de 17e fret).
Bij de zwaarder spelende Strat heb ik ze nu op 1,8 en 2 mm gezet.
En dat scheelt ook...
Ze speelt weer heerlijk soepel!
Nauwelijks verschil meer, de rest is gewoon wennen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk