PDA

View Full Version : Vergalt een heavy bottom snaarvariant je afstelling?



GunMetalBlue
17 november 2019, 20:16
Waerde medegitaristen,

Ik heb onlangs mijn ouwe getrouwe strat verkocht en een Jackson dominion dx2 gekocht. De signature van Mark Morton.

Ding staat best goed afgesteld, maar draagt een .09setje

Ik wil daar mijn oude getrouwe xl110 van maken, maar omdat ik zoveel drop D speel wil ik de heavy bottom variant proberen. En dat terwijl ik dus net hem wil laten afstellen.

Mijn vraag : als ik de gitaar met een xl110 erop zou laten afstellen. Hoezeer wordt die afstelling waardeloos als ik er daarna een xl140 op knal... Heeft die paar extra kilo een groot effect en moet ik een set kiezen, of kan ik vrolijk de ene keer dit ende andere keer dat erop gooien, zonder veel effect?

En indien dat laatste geldt: laat ik hemd best afstellen met xl110 of xl140 erop?

Alle ideeën welkom!

https://www.keymusic.com/nl/item/daddario-exl110-regular-light/

https://www.keymusic.com/nl/item/daddario-exl140-light-top-heavy-bottom/

Pepe
17 november 2019, 22:21
Ik dacht, met een Floyd is dat wel een dingetje. Maar de gitaar heeft een vast brug dus... wat zou dan het probleem zijn? En wat wil je dan laten afstellen, het brug zadeltje? Of mis ik wat?

MarkS
17 november 2019, 22:39
Neck curve wellicht? Maar ik denk dat het verschil kleiner is dan tussen een standaard 009 en 010 setje.

GunMetalBlue
17 november 2019, 22:49
Ja, dat bedoel ik: die curve. Is dat een verschil dat voor lastig hoge action of net buzz kan gaan zorgen, of valt dat wel mee? Wil vermijden dat ik een prijzige afstelbeurt naar de knoppen help...

Pepe
17 november 2019, 22:51
Ja ach, als je een goeie curve bij 010 hebt dan zal het niet zo'n vaart lopen, ik wil nog wel eens spannend doen met rare stemmingen maar dat geeft nooit problemen
maar zelf uitproberen lijkt me het snelst & slimst

Plant
17 november 2019, 23:06
Bij mijn weten verlaag je bij drop D tuning alleen de lage E. Dat doet niet merkbaar iets voor de curve.
Hangt denk ik ook af van de stijfheid van de hals, niet alleen de stelpen bepaalt wat er gebeurt. De ene hals zal van zichzelf wat meer meegeven dan de ander.

Heavy bottom strings zijn ook maar deels wat dikker Je zou ook kunnen experimenteren met alleen een dikkere lage E-snaar om de snaarspanning te compenseren.

Groter nadeel lijkt me dat je voor echt dikkere snaren de topkam moet aanpassen en als je dan weer over gaat naar dunnere snaren zijn de slots te ruim.

Brum
17 november 2019, 23:10
Je hebt nog kans dat je de sleufjes in je topkam moet bijvijlen, dat de snaren wat blijven hangen. Dat heb ik wel 's gehad met zo'n drop setje. Ik vraag me alleen af of je het wel nodig gaat hebben. Van E naar drop D geeft niet ineens een enorme slappe snarenspanning. Dat begin je te merken als je standaard een volledige stap naar beneden gaat stemmen en van daaruit naar drop C. Dat wil slap worden. En zelfs toen vond ik een drop setje niet fijn spelen en ben terug gegaan naar een regulier .011 setje. In jouw geval is dat een .010 setje, dus misschien dat het voor jou wel werkt.

GunMetalBlue
18 november 2019, 00:42
Bedankt voor al het gezond verstand! Ik ga er gewoon eens een.11 setje proberen. Dan is er niks van rare onevenwichtigheid, kan ik dat gewoon als nieuwe standaard nemen en 'iet telkens van gauge wisselen. Ik vond een.46 echt te slap in drop D, dat is met een.50 wel van de baan.

Pepe
18 november 2019, 00:56
Gewoon ter lering ende vermaeck
Ik heb in '82 een strat laten bouwen, de mode toen was dunne neck en 008/009 dus dat werd het ook.
De gitaarbouwer zei toen hij hem overhandigde, de stelschroef zit nog los, er was geen reden om hem aan te draaien maar dat kan natuurlijk altijd.
Uiteindelijk bleek ik het beste met 010/052 overweg te kunnen gaan en dat zit er ook op maar die stelschroef heb ik nog steeds niet aan hoeven draaien
nou is de ene neck de andere niet maar een goed stukje hout draait zijn hand niet om voor wat heavy lifting

D3nnis
18 november 2019, 07:12
Als je toch van plan bent de gitaar een afstelbeurt te laten geven zou ik eerst eens experimenteren met snaren om er achter te komen wat je wilt, om daarna de dure afstelbeurt te laten uitvoeren.

Voor mij persoonlijk zou de afstelling nu wel erg erbarmelijk moeten zijn voor ik een andere volgorde aan zou houden.

Niet omdat het per se kwaad kan het andersom te doen, maar dan ben je in 1 keer klaar ipv dat er tóch nog even wat moet gebeuren.

Ik heb mezelf overigens wijsgemaakt dat er ook een factor tijd meespeelt waarin een gitaar zich wat kan "zetten".
Ik spreek over het algemeen niet gitaren met een superlage aktie, maar ik heb er een met een afstand bovenkant 12e fret tot onderkant hoge e van 0,6-0,7mm. Die zou ik best voor een nummer even in Eb kunnen stemmen (even de floyd buiten beschouwing laten), maar als ik die zo een week of twee weg zet dan moet er toch echt wat aan de halscurve gebeuren, anders is er niet op te spelen.

Oranjeaap
18 november 2019, 10:29
Gewoon ter lering ende vermaeck
Ik heb in '82 een strat laten bouwen, de mode toen was dunne neck en 008/009 dus dat werd het ook.
De gitaarbouwer zei toen hij hem overhandigde, de stelschroef zit nog los, er was geen reden om hem aan te draaien maar dat kan natuurlijk altijd.
Uiteindelijk bleek ik het beste met 010/052 overweg te kunnen gaan en dat zit er ook op maar die stelschroef heb ik nog steeds niet aan hoeven draaien
nou is de ene neck de andere niet maar een goed stukje hout draait zijn hand niet om voor wat heavy lifting

Ik heb al mijn gitaren op 010 met heavy bottom of 011. Die stonden allemaal afgesteld op 09. Hals pen nooit mee hoeven kloten maar de intonatie is vaak wel om zeep. Dikkere snaren gaan naar mijn ervaring altijd de hals ietsje krommer trekken, hoeft niet zo veel te zijn om daadwerkelijk te moeten compenseren, maar je zorgvuldige afstelling kan er wel door veranderen.

Topic starter gaat van 09 naar 11? Dan zal er waarschijnlijk wel enige aanpassing nodig zijn.
Er zijn toch setjes te koop met alleen de lage E snaar dikker? Probeer dat eerst eens dan, kan me niet voorstellen dat er dan ook maar iets verandert.

Orpheo
18 november 2019, 11:56
reken die trekkracht gewoon even uit op stringulator.com en je weet precies wat het verschil is.

Meten is weten.

Jasper.
18 november 2019, 12:31
reken die trekkracht gewoon even uit op stringulator.com en je weet precies wat het verschil is.

Meten is weten.

Maar dan weet hij nog steeds niet of het voor de afstelling veel uit maakt. Dat kun je niet uitrekenen, dat is ervaring.

Pepe
18 november 2019, 13:24
Maar dan weet hij nog steeds niet of het voor de afstelling veel uit maakt. Dat kun je niet uitrekenen, dat is ervaring.

Kwestie van de RP0.2 en N-mm2 coëfficiënten in een algoritme invoeren.

Brum
18 november 2019, 13:32
Kwestie van de RP0.2 en N-mm2 coëfficiënten in een algoritme invoeren.

Oke, dat was een slecht moment om deze post te lezen, met koffie in m'n mond.:D

Orpheo
18 november 2019, 14:47
Maar dan weet hij nog steeds niet of het voor de afstelling veel uit maakt. Dat kun je niet uitrekenen, dat is ervaring.

Natuurlijk weet je dan voldoende.

Stel: je hebt 010-046 als je je gitaar van de winkel of fabriek krijgt, in standaard stemming. Dan kan je op stringulator uitrekenen hoeveel kracht dat is. Gooi er dan jouw andere snaardikten in, jouw stemming en kijk hoeveel (procent) dat verschilt. Je kan dan zien hoeveel de trekkracht anders wordt, of je een andere snaardikte moet nemen om dezelfde 'feel' te krijgen, of je mogelijk de hals opnieuw moet afstellen.

Is niet zo moeilijk? Toch?

Pepe
18 november 2019, 14:56
Nee, dat snappen we wel hoor
maar je moet ergens cijfertjes om kunnen zetten in een actie met een schroevendraaier.
je kan zeggen, vol is vol wanneer zoveel mensen per vierkante meter
maar de douane bij schiphol heeft daar niks aan

Mitch
18 november 2019, 15:56
Psies. Met uitproberen is niks mis in dit geval. Hier ook een 010-052 bekeerling, zowel omdat ik het in zijn geheel lekkerder vindt spelen maar zeker ook voor stabielere drop D. Ik heb misschien 1 op de 4 gitaren een slagje aan de halspen moeten geven, als ze van de vorige eigenaar op 009 of 010-046 zaten.

Jasper.
18 november 2019, 17:17
Kwestie van de RP0.2 en N-mm2 coëfficiënten in een algoritme invoeren.

:seriousf:

D3nnis
18 november 2019, 17:59
Natuurlijk weet je dan voldoende.

Op het moment dat je materiaal volledig isotroop is zou het redelijkerwijs nog kunnen, maar dat is een gitaarhals niet, dus geen idee hoe je dit zou moeten berekenen.