PDA

View Full Version : Waar zijn al die Boogie's gebleven?



Nocki
16 november 2019, 10:34
Goeiemorgen lui,

10 jaar terug kwam je ze voortdurend tegen. Mesa/Boogie short en medium heads van alle series. Studio, Mark 2,3 en 4, calibers... noem maar op.
Ik zit nu al een half jaar uit te kijken om en klein stackje te maken met de 2 1x12 thiele cabs die ik heb maar er komt niets meer langs...`
Ik speel nu op een Mark V head met die cabs en dat klinkt te gek maar ik zou dolgraag nog eens een shorthead MK III of IV willen hebben.

Je ziet ze gewoon nergens meer en vroeger echt heel regelmatig... Ik zou het me haast niet kunnen voorstellen maar zijn die oude krengen allemaal naar het buitenland gegaan zijn of op zolders terecht gekomen?

Meer om even mn frustratie eruit te gooien dan om echt een discussie aan te zwengelen maar ik vraag het me dus echt wel af :-)

YannickH
16 november 2019, 10:40
ik heb jaren op rectifiers gespeeld (2 en 3 kanaals) maar toen ben ik op marshalls en nu op ENGL overgeschakeld omdat ze gewoonweg beter door de mix prikken.
ja ik kon ook gewoon naar de mark series gaan maar die had toen veel teveel knopjes naar mijn zin en ik heb een bloedhekel aan een graphic EQ...

https://www.mupload.nl/img/yy0p5y6.jpg
https://www.mupload.nl/img/fjuwcz2d.jpghttps://www.mupload.nl/img/l5p8e7.jpg

Brum
16 november 2019, 11:18
Ze snijden nou eenmaal zo slecht door mix! Dennis komt er in in 3... 2... 1...:D

arjanb01
16 november 2019, 11:34
Misschien worden ze niet te koop aangeboden omdat Boogie’s zo goed bevallen dus ze daarom niet verkocht worden ?
Open deur misschien maar toch, zou kunnen.

D3nnis
16 november 2019, 11:34
Brum, jonguh! :D

Maar inderdaad, ik vind dat nog steeds een verschijnsel (wat, als ik google, best door veel mensen als een probleem wordt gezien) dat ik niet helemaal kan plaatsen.
Het maffe is, er loopt hier iemand rond met een Road King, die ik er eigenlijk nooit over gehoord (gelezen) heb.
Nou is de voicing van de roadster, en de road king, wel anders dan de normale DR, maar ik kan me niet voorstellen dat dit het verschil maakt?

Brum
16 november 2019, 11:50
Ik denk dat het simpelweg met de populariteit te maken heeft, icm de prijs. Mesa was sowieso al high end, dus vallen er al veel kopers af. Nu is het op de high end markt weer heel erg hot rod Marshall wat de klok slaat in high gain land. Denk aan bijv. Friedman. En de rest van de Marshalls zijn altijd op de markt gebleven. Voor veel mensen is dat nou eenmaal één zucht met de definitie van het rockgeluid. Als je nu mee wil op de markt, moet je daarin mee. Zoals dus bijv. Friedman. Die pakt en de high end markt en de rest zit er overheen te kwijlen, want wordt gebracht als ultiem Marshall geluid. Ik heb trouwens het idee dat Mesa wel al langer wat van de markt verstoten is. Bogner heeft daar denk ik ook veel mee te maken bijv. En ook die heeft weer handig meegelift op 'het ultieme Marshall geluid'. Mesa heeft dat wel geprobeerd, ben alleen de naam even kwijt van die versterker.

Nocki
16 november 2019, 11:58
Stiletto bedoel je denk ik. Mooie amp ook.
In mijn openings- mail doel ik vooral op de topjes die je vroeger zo vaak voorbij zak komen.

Een studio combo deed vroeger zo'n 400,- en nu 600,- (belachelijke prijs) maar de topjes zie ik nooit meer...

D3nnis
16 november 2019, 12:02
Ik vind dat in geval van Mesa "high end" niet moet worden verward met "duur" :)

Bogner heeft ook wel leuke amps, ik vind de shiva echt heel erg mooi clean, maar zo'n XTC......mooie amp, maar veel meer een "deken" over de drive sound dan ik ken van veel andere amps. Als dat niet zo was had ik waarschijnlijk destijds die XTC gekocht en niet mijn Soldano.

telerocker
16 november 2019, 12:11
Nocki, ik weet niet waar je kijkt, maar op MP staat sowieso niet zo veel meer als vroeger, maar nog steeds 31 hits in 'gebruikt'.

Brum
16 november 2019, 12:13
En zolang jij niet zoveel meer aanbiedt, Nocki, scheelt dat natuurlijk al minstens 20 Mesa's op jaarbasis.:D

Nocki
16 november 2019, 12:21
Haha.. Ja ik zet ze inderdaad niet meer zoveel om... :-)

Ik kijk tegenwoordig vooral op MP idd. Zijn er meer plekken om weer eens te kijken?

Ik zie inderdaad heel veel moderne Boogie's tegenwoordig. Veel DR, MKV, F-series enzo maar die echt oude jaren 80 beestjes zie je niet meer... Daar waren er vroeger echt heel veel van...

Pepe
16 november 2019, 12:35
Die oude 80's amps waren hip, duur, exclusief
deden ook een geluid dat je nergens anders vond
maar Boogie is allang links & rechts ingehaald door hippere en duurdere amps

arjanb01
16 november 2019, 12:44
En daarbij: de enige boogies die je nog in de bekendere popmuziek tegenkomt zijn vaak die rectifiers, als ik platen van Volbeat, Mickelback of Limp Bizkit hoor.

telerocker
16 november 2019, 12:45
Ik heb heel kort een Caliber gehad. Ik werd er geen vriendjes mee, dus snel doorverkocht. Nog even een Nomad geprobeerd. Was het ook niet voor mij. De oversturing en de toonregeling van de Boogies uit de jaren tachtig en negentig moet kennelijk je ding zijn.

D3nnis
16 november 2019, 12:49
rectifiers, als ik platen van Volbeat, Mickelback of Limp Bizkit hoor.

Volgens mij gebruikt volbeat marshall.
Tenminste, "vroeger" wel.

arjanb01
16 november 2019, 12:57
Aha, gisteravond een plaat op 3FM gehoord van Volbeat en dat klonk erg naar een rectifier.
Three Doors down ? Kryptonite, is een rectifier ook toch ? Op plaat klinken die toch echt wel erg lekker!

Pepe
16 november 2019, 13:07
Boogie had zijn eigen ding en dat was goed
je had Fender, Marshall, Vox en Boogie, de classic amps
waar het vaak fout gaat is wanneer de classic amps de concurrentie op zijn eigen gebied probeert af te troeven
Boogie ging Fender, Vox en Marshall doen en dat werden geen fuif knallers.
wie kent de Maverick nog? En wie ruilde zijn AC30 daar voor in? En wat is er met de Santana sound gebeurt? Dat zit verstopt onder 400 knoppen en het schijnt dat iemand dat ook daadwerkelijk gevonden heeft.

Ik vind Boogie nog steeds een stoer merk maar dan als de gitarist van Iggy Pop er op speelt, daar klopt het plaatje.

D3nnis
16 november 2019, 13:19
Aha, gisteravond een plaat op 3FM gehoord van Volbeat en dat klonk erg naar een rectifier.
Three Doors down ? Kryptonite, is een rectifier ook toch ? Op plaat klinken die toch echt wel erg lekker!

Het lastige aan vergelijken met de sound van "grote" artiesten is dat het de vraag blijft wat er allemaal verbouwd is aan die amps, en dan heb je de productie nog.

Die ene knakker van rammstein schijnt ook rectifiers te gebruiken, maar ik hoor dat niet echt. Ik kan die sound niet eens maken.
En die van three doors down had vroegah hughes & kettner triamp mk2's. Nou had ik die ook, maar die van mij klonk veel strakker/netter/moderner dan zijn gitaar sound.

Een maatje van me heeft een gewéldig vet klinkende JCM 800 maar die is gemodificeerd. Maar als je naar de zak onderdelen kijkt die er uit is gehaald, of vervangen, dan vraag ik me af of toevallig alleen de behuizing nog hetzelfde is. Dat geintje zie/zag je bij heel veel scheurneuzen in het verleden ook wel.

tnijland
16 november 2019, 16:20
De oude Boogie sound stond inderdaad voor de Santana sound maar dat is wel grotendeels voorbij. De huidige Boogie sound is momenteel voor mij vooral de John Petrucci sound bij Dream Theater.

almarvk
16 november 2019, 18:35
Ik herken het punt dat je maakt over het aanbod. Maar dat heeft z'n golfbeweging door de jaren heen. JCM800's moesten op een gegeven moment ook een godsvermogen kosten.

Kreeg een tijdje terug als ruildeal een Stilleto aangeboden. Gesloten beurs, super amp maar tweedehands niet van af te komen. Dus overgeslagen. Raar, want Mesa is een ontzettend sterk merk.

Philippe
14 januari 2020, 16:53
Bump

Ik heb nog twee Mark III's staan. een red stripe (wide/medium head) en een green stripe (hardwood combo met wicker grill).

Sinds dat ik een zoontje heb gekregen heb ik een Kemper gekocht en speel nu veel met koptelefoon. De Boogies worden helaas te weinig gebruikt maar ik hou teveel van ze om ze weg te doen. Soms speelt het wel door mijn hoofd om ze te verkopen, maar als ik er dan weer op volume door speel ben ik weer verkocht.

mrweird
14 januari 2020, 16:58
Ik heb nog een Mesa nomad 55 head staan! Te koop voor een goed bod. :-)

Orpheo
15 januari 2020, 11:53
Ik ben benieuwd wat de Mesa's gaan worden van het komend decennium. Engl? Diezel? Friedman? Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden de Splawns niet aan te slepen waren en nu kom je ze ook nergens meer tegen.

the sure thing
15 januari 2020, 20:39
Ja hoe gaat het met Friedman? Loppt dat nog?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Brum
15 januari 2020, 21:18
Ik ben benieuwd wat de Mesa's gaan worden van het komend decennium. Engl? Diezel? Friedman? Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden de Splawns niet aan te slepen waren en nu kom je ze ook nergens meer tegen.

Splawns kwam je sowieso in Nederland al weinig tegen hoor. Eén verkooppunt in Europa destijds (nu nog dacht ik). Je ziet ze ook bijna niet voorbij komen op Marktplaats e.d. Ze waren wel erg veelbesproken op de grote Amerikaanse fora, dat wel. De Nederlandse markt is sowieso niet heel erg van de exoten zoals in de States, of zelfs Duitsland.

Van de bekende grote, duurdere merken lijkt Bogner ook aardig op z'n retour. Als ik om me heen kijk bij de wat serieuzere bandjes, is het erg veel (uiteraard) Marshall, ENGL, 5150's en heel soms een Orange. Wel handig bij het tweedehands kopen van bijv. een Splawn (mocht je ze tegenkomen).:crazyhappy:

Brum
15 januari 2020, 21:19
Ja hoe gaat het met Friedman? Loppt dat nog?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Friedman wordt volgens mij vooral heel veel over gepraat en bij de grote jongens zijn ze erg populair. Maar de normale man kan dat eigenlijk niet betalen en daarom zie je ze ook maar weinig.

Sjtevel
15 januari 2020, 22:33
Ik zie steeds meer Revv amps in het wild....

Misery Signals
16 januari 2020, 10:01
Ik heb dus die Mesa Roadking II, heb daarvoor 5 Rectifiers gehad van dual tot triple, 2- en 2-kanaals. Al wel vaak over Mark heads gespeeld, al zijn ze niet zo mijn ding. Maar wel veelzijdig.

Dure amps worden veel minder verkocht. Was vroeger ook veel meer een statement/ piemel op tafel leggen dan nu.
Nu willen mensen voor 250 Euro een slaapkamer amp die van clan en jazz tot rock en metal gaat, liefst met ingebouwde effecten. Brrr...

Mesa heeft qua amps zijn aanbod serieus teruggeschroefd. De tak van pedalen/ cab sims uitgebreid. Qua amps staan vooral de mini versies in de schijnwerpers. Wat er qua low gain uitkomt is nog wel ok, zoals die Filmore, en ook de Triple Crown is een super versterker, beter dan de Stiletto vind ik. Maar het aanbod qua heavy heads was bij Mesa sowieso te groot. Maar net omdat die fantastische top line zoals de Roadster en Roadking weg zijn, heeft het merk wat van zijn tot de verbeelding sprekende imago verloren voor mij. Plus, wat kost een Rectifier tegenwoordig? Bijna 3500 Euro? Een Roadking was enkele jaren gleden al op sommige momenten rond de 4500, dat zou nu wel over de 5000 Euro gegaan zijn. Alsjeblieft zeg. En ja, de oudere garde van Mesa... Vroeger waren dat pioniers, maar nu zijn er inderdaad veel merken op de markt, die dat even goed en zelfs pakken beter doen en dat voor de helft van de prijs.

Een Mesa en door de mix snijden? Ten eerste koop ik nooit een Mesa om specifiek door de mix te snijden. Dat merk geeft gewoon een wall of sound, met als andere gitaarpartij een Marshall achtige amp. Bij ons is dat een Splawn Nitro, fantastische combinatie. Maar... Kan je een Mesa instellen dat hij door de mix snijdt? Natuurlijk wel. Maar het is meer zoeken, werken, een Mesa is op dat vlak niet zo gemakkelijk. Maar diegenen die zeggen dat dat sowieso een merk is waarbij dat niet lukt... Beetje grappig hoor. Een Rectifier blijft, ondanks zijn status en de oogkleppen van velen, één van de veelzijdigste amps op de markt. Soit deze uitleg geldt voor de Rectifier, de Mark prikt met zijn karakteristiek geluid sowieso al gemakkelijker door de mix.

Voor mijn Roadking II: Ik kies de lampen, channel, modus, rectifier status en ik kan zo met elke standaard lead gitarist amp mee, geen enkel probleem. Wat ik bijna niet doe, is die channnel 4 selecteren. Die channel 3 vind ik veel beter om te bewerken. Ik vertrek altijd vanuit de Raw stand, is de tweekanaals Mesa lead kanaal sound. En dan maar tweaken, zalig!

Orpheo
20 januari 2020, 11:23
Ik zie ook Revv heel erg veel voorbij komen. Ik heb zelf de Generator120 en dat is echt zo'n bizar goede amp. Ik heb bijna 30 andere high gainers ernaast gehouden en de Revv wint, hands down.

Over Friedman: veel in de USA. in NL stukken minder.

D3nnis
20 januari 2020, 18:14
Ik heb bijna 30 andere high gainers ernaast gehouden en de Revv wint, hands down.

Op welk vlak wint ie dan?

Qua sound werd ik er nog niet zo blij van, maar dat is natuurlijk smaak, wat los staat van kwaliteit en zo.

Brum
20 januari 2020, 18:30
Je kan dat pas ook echt stellen in een band. Als je geluid dan nog steeds overeind staat, ja dan... Sowieso, je kan er wel dertig versterkers naast zetten, stand alone krijg je dan wellicht dat bijv. die Revv 'hands down' wint. Maar er zijn versterkers die stand alone niet eens zo geweldig klinken, maar in een band echt geweldig zijn. Ik heb dat met m'n Splawn. Die zou ik ook niet zomaar in willen ruilen voor een Friedman of Revv of zo. Ik neem de verafgoding van versterkers op fora sowieso altijd met een korreltje zout. Ook bij jou Orpheo, ik heb je nogal vaak DE versterker zien aanschaffen, als ik het mocht geloven.;) Ik geloof het allemaal wel.

Orpheo
21 januari 2020, 08:17
Je kan dat pas ook echt stellen in een band. Als je geluid dan nog steeds overeind staat, ja dan... Sowieso, je kan er wel dertig versterkers naast zetten, stand alone krijg je dan wellicht dat bijv. die Revv 'hands down' wint. Maar er zijn versterkers die stand alone niet eens zo geweldig klinken, maar in een band echt geweldig zijn. Ik heb dat met m'n Splawn. Die zou ik ook niet zomaar in willen ruilen voor een Friedman of Revv of zo. Ik neem de verafgoding van versterkers op fora sowieso altijd met een korreltje zout. Ook bij jou Orpheo, ik heb je nogal vaak DE versterker zien aanschaffen, als ik het mocht geloven.;) Ik geloof het allemaal wel.

vaak? Ik heb eind 2018 de Revv gehaald en sindsdien loopt de tent leeg: alles gaat weg omdat ik niks meer gebruik. Ik had op het toppunt een stuk of 11 amps in m'n studio/demoruimte staan, nu nog maar 3: de Revv, CMV Private Paisley (die ik houd vanwege nostalgische redenen) en een Victory RD1 maar die staat er nog omdat ik te lui ben om 'm op marktplaats te zetten.

Wat ik daarvoor zélf gekocht heb (2015)? Een tweedehands Soldano SLO, om te proberen. Via mijn werk kreeg ik de Victory V100 en Silverback maar daar was ik vanaf dag 1 niet helemaal happy mee. Daarvoor had ik een Marshall jcm800 2210 (eind 2013) en die was geweldig maar totaal overbodig naast de Revv. M'n JMP's en Plexi's heb ik allang verkocht want ik speelde er nooit meer op.

De Revv leerde ik kennen omdat Timo Somers 'm in zijn bands gebruikt en het me op viel hoe divers en veelzijdig 'ie klonk, en dat de gen120 zo makkelijk te mixen viel. Heb 'm daarna lang getest over mijn eigen rig, ge-AB'd naast wat ik reeds had en dat was gewoon niet een eerlijk vergelijk meer.

@Dennis: wat vond jij er niet goed aan klinken? Ik heb serieus nog nooit iemand er negatief over gehoord. Heb je 'm alleen op video's gehoord of zelf op gespeeld?

Waarom de Revv imho zo goed is?

- clean is sprankelend, dynamisch en breed. Niet mijn favoriete kanaal, maar vaak zijn cleane kanalen op multi-channel amps niet zo goed. Dit clean nodigt uit tot spelen.

- crunch is een van de tofste sounds die ik gehoord heb in lange tijd. Dit kanaal heeft weinig compressie, dus je moet harder 'werken' met je solo's. Met de bright switch ga je van de chimey Vox crunch naar een meer chewy plexi-crunch. Met een tubescreamer voordit kanaal zit je zo in classic Iron Maiden gebied qua tone. Nodig? nee. De andere kanalen hebben gain zat, maar het is een extra smaakje dat je in je setup kan werken.

- de twee overdrive kanalen hebben twee compleet verschillende voicings. Het paarse kanaal is JCM800/SLO achtig (afhankelijk van de aggression stage die je aan zet en je EQ natuurlijk) en het rode kanaal is meer als een boogie Mark amp. Ergo: scherp, snijdend en strak versus romiger, minder compressie (droger) en een minder grove korrel.

Natuurlijk is het geen 'echte' JCM of Vox of SLO, maar je komt wel heel erg ver bij die originele tones. Wat mij ook op viel was het enorme dynamische bereik. Elke noot komt super-helder door. Sommige amps willen nog al eens hun eigen tonale voetafdruk sterk op de tone zetten, de Revv laat veel beter het individuele karakter van je gitaar horen. Een veel opener, eerlijker geluid waarbij je haast ultieme controle hebt over niet alleen hoeveel bas, mid en treble je hebt maar ook de voicing van je EQ. (veel pinnig, scherp hoog of veel hoog dat meer open klinkt zonder die ice pick, veel romig mid of juist veel crunchy mids etc).

Ik heb vorig jaar een Hughes and Kettner Triamp Mk3 en de Koch the Greg een week in huis gehad om te proberen maar na een dag of 2, 3 draaien aan de knoppen gingen ze gewoon niet meer aan; de Revv was vele malen beter in mijn oren.

Heb ik geen wensen meer? jazeker. Ik zou nog graag een Tone King Imperial willen, ivm de tremolo+reverb (en de powersoak intern is fantastisch). Ik zou graag een Mezzabarba Trinity willen (Mezzabarba = Masotti), en ultiem een Glaswerks Super Overdrive II. Waarom? Om te proberen, te testen. Ik ben enorm nieuwsgierig.

Maar elke keer als ik m'n Revv aan zet, denk ik: JUP, dit is thuiskomen. Heb letterlijk geen wensen meer extra voor die bak behalve dat ik graag zou zien dat 'ie een eigen reverbtank zou hebben (maar dat past totaal niet bij de design philosophy van deze bak).

Erik de Perik
21 januari 2020, 08:23
Ik wilde hier van alles schrijven maar laat het liever over aan Orpheo,. Het zou zo fijn zij als jij iets laat horen van die Revv. Ik heb en ken 'm niet.

Brum
21 januari 2020, 09:37
Orpheo, je hele post zit vol met wat ik bedoel.:D Is ook helemaal niet erg, je bent liefhebber. Maar juist daarom.;)

Erik de Perik
21 januari 2020, 09:51
Orpheo, je hele post zit vol met wat ik bedoel.:D Is ook helemaal niet erg, je bent liefhebber. Maar juist daarom.;)

Dabedoelik.....

telerocker
21 januari 2020, 16:36
Ik heb al heel wat video's bekeken van REVV-amps, onder andere van Shawn Tubbs. Hele mooie en praktische versterkers (op de missende reverbtank na dan). Ik beleef vooralsnog voldoende genoegen aan mijn aloude Orange RV MKI 50 en mijn Diezel Schmidt. Ik ken de sweet spots van die amps. Een nieuw hebbeding moet je toch weer ontdekken en dat kan ik ff niet hebben met de nodige gigs in het vooruitzicht. Maar zeker mooie amps van REVV. Ook de Dynamis.

Misery Signals
21 januari 2020, 18:48
Ik heb die Revv al een paar keer getest. Van E tot drop C. Ik vind hem echt niets voor mij. Op zich veelzijdig, veel knopjes, kanalen, drive,...
Maar... Het geluid vind ik blikkerig en steriel klinken en ik krijg dat er niet uit. Ik vind hem gewoon niet fijn klinken. Op geen enkel kanaal.

Zo'n Revv zal dus nooit hands down winnen bij mij. Maar voor anderen mag dat, des te beter.

Qua onbekende amps vind ik een Driftwood Purple Nightmare en een Ampete One onwijs veel lekkerder.

Smaak smaak smaak...

prsguy
21 januari 2020, 19:06
+1 voor de Ampete One! :rockon:

D3nnis
21 januari 2020, 19:11
@Dennis: wat vond jij er niet goed aan klinken? Ik heb serieus nog nooit iemand er negatief over gehoord.


Negatief is een groot woord, maar het is gewoon niet mijn geluid op eoa manier. Er kwam geen GAS van mijn kant, dat is het.
Ik heb hem ook niet heel uitgebreid getest, maar gewoon ff proberen.

De hierboven genoemde Ampete One daarentegen vind ik wel heel gaaf, maar ja, ook hier, geen amps die ik er voor weg wil doen, en erbij zetten ga ik niet doen want nutteloos voor mij.

Orpheo
22 januari 2020, 08:35
Ah! de Driftwood. ik vond die juist krasserig en schel.

Interessant hoe ieder weer wat anders erin hoort.

@Brum: really? je doet het overkomen alsof ik elke maand een nieuwe bak haal, wat niet juist is. Mijn post van eerder samenvattend:

* Ik ben nieuwsgierig naar andere amps;
* Alleen mijn vorige JCM800 2210 vond ik serieus geweldig, tot ik m'n Revv kreeg;
* Ik heb via mijn werk een hoop amps mogen proberen en een flink wat ook gekregen;
* Merendeel is juist weer weg.

Hoezo
ik heb je nogal vaak DE versterker zien aanschaffen, als ik het mocht geloven.Ik heb dus sinds 2013 slechts 1x een amp aangeschaft die ik serieus te gek vond, de rest om eens te proberen, kijken waarom iedereen er nou zo fan van is (met de wetenschap dat ik die amps óf kosteloos kon retourneren óf gekregen heb).
Als we verder terug gaan in de tijd, ja, toen heb ik meer gehaald met het idee dat dat het zou worden maar door juist veel te proberen heb ik veel beter een beeld gekregen wat wel werkt voor mij. Dus 'vaak'... Twee keer in 7 jaar? Wow, wat vaak...

Orpheo
22 januari 2020, 08:38
Ik wilde hier van alles schrijven maar laat het liever over aan Orpheo,. Het zou zo fijn zij als jij iets laat horen van die Revv. Ik heb en ken 'm niet.

Waarom ík? er zijn zát prima demo vids online van pro-youtubers die prima je aan de hand mee kunnen nemen. Ik pieker er niet over om iets online te zetten.

arcane
22 januari 2020, 09:01
Ah! de Driftwood. ik vond die juist krasserig en schel.

Interessant hoe ieder weer wat anders erin hoort.

@Brum: really? je doet het overkomen alsof ik elke maand een nieuwe bak haal, wat niet juist is. Mijn post van eerder samenvattend:

* Ik ben nieuwsgierig naar andere amps;
* Alleen mijn vorige JCM800 2210 vond ik serieus geweldig, tot ik m'n Revv kreeg;
* Ik heb via mijn werk een hoop amps mogen proberen en een flink wat ook gekregen;
* Merendeel is juist weer weg.

Hoezo Ik heb dus sinds 2013 slechts 1x een amp aangeschaft die ik serieus te gek vond, de rest om eens te proberen, kijken waarom iedereen er nou zo fan van is (met de wetenschap dat ik die amps óf kosteloos kon retourneren óf gekregen heb).
Als we verder terug gaan in de tijd, ja, toen heb ik meer gehaald met het idee dat dat het zou worden maar door juist veel te proberen heb ik veel beter een beeld gekregen wat wel werkt voor mij. Dus 'vaak'... Twee keer in 7 jaar? Wow, wat vaak...

Misschien verwart hij je met Nocki. Die had (van wat ik me zo herinner in mijn beleving) regelmatig een nieuwe amp.

Brum
22 januari 2020, 18:48
Ik bedoel wel Orpheo en ik val hem ook helemaal niet aan. JCM 800 2210, JMP, SLO kloon, Victory, in het verleden wat Mesa's meen ik(?), nu een Revv. Ze hadden of hebben het allemaal. Dat geeft ook helemaal niks, dat zei ik al. Maar uitspraken als DE versterker, ja sorry, ik neem dat met een korreltje zout op fora en gelukkig mag ik dat.

Jasper.
24 januari 2020, 20:06
Ik bedoel wel Orpheo en ik val hem ook helemaal niet aan. JCM 800 2210, JMP, SLO kloon, Victory, in het verleden wat Mesa's meen ik(?), nu een Revv. Ze hadden of hebben het allemaal. Dat geeft ook helemaal niks, dat zei ik al. Maar uitspraken als DE versterker, ja sorry, ik neem dat met een korreltje zout op fora en gelukkig mag ik dat.

Ben het wel een beetje met je eens hoor. Ik heb veel respect voor wat Orpheo weet maar elke keer dat hij wat nieuw had was het wel echt helemaal het einde :seriousf:

D3nnis
24 januari 2020, 20:12
maar elke keer dat hij wat nieuw had was het wel echt helemaal het einde

Op zich is dat best logisch, want een nieuwe amp kopen die je geen reet aan vind, dát zou pas raar zijn.

telerocker
25 januari 2020, 01:45
Op zich is dat best logisch, want een nieuwe amp kopen die je geen reet aan vind, dát zou pas raar zijn.

Ook dat, maar soms wil je veranderen omdat een andere amp je kan inspireren, om andere dingen te spelen of om omdat ie met een tele te gek klinkt. Het kan van alles zijn.

Ik vind de Revv in de demo van Shawn Tubbs uitstekend klinken trouwens.


https://www.youtube.com/watch?v=CBMh6tB0YQw&t=1s

D3nnis
25 januari 2020, 10:58
om andere dingen te spelen of om omdat ie met een tele te gek klinkt.

Uiteraard, maar dan koop je hem nog steeds omdat je blij wordt van de sound, toch?

telerocker
25 januari 2020, 12:04
Uiteraard, maar dan koop je hem nog steeds omdat je blij wordt van de sound, toch?

Daar begint het mee, eeeejj. ) Maar het ligt er soms aan welke gitaar je erin prikt. M'n Orange houdt van single coils, m'n Diezel is meer een humbucker bak, vind ik.

Nocki
3 februari 2020, 17:03
Mooi topic geworden zo... MKV is ondertussen de deur uit maar Mark II, III en IV shorthead topjes komen gewoon niet meer voorbij. Er heeft een lege shell te koop gestaan maar thats it. Bijzondere ontwikkeling. Ik blijf afwachten...

Ondertussen doorknallen met een JCM900 combo... Maar ik ben niet zielig ofzo hoor... :-)

De markt is echt een beetje doodgebloed... MP is stil, gitaarmarkt dood en op Marktplaats zie je veel wishfull thinking prijzen met maar weinig aanbod...

Erik de Perik
3 februari 2020, 17:19
In Deutschland staan er wat meer te koop. (https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1311.R4.TR11.TRC2.A0.H1.Xme sa+boogie.TRS0&_nkw=mesa+boogie+mark&_sacat=0)

Brum
3 februari 2020, 18:45
Het is ook echt de Nederlandse markt hoor. Ik wil eigenlijk m'n JCM 800 2210 verkopen (kan het niet over m'n hart krijgen om de Splawn de deur uit te doen, al is ie too much). Raak je hier in Nederland maar moeilijk kwijt en voor zeker driehonderd eurie minder dan dat je ze bijv. op Reverb of Ebay ziet gaan. De prijzen lijken hier in Nederland nog hetzelfde als van pak 'm beet zes jaar geleden, daar waar je internationaal wel een behoorlijke stijging hebt gezien.

arjanb01
3 februari 2020, 19:05
Ik denk ook dat het ligt aan de NLse markt hier. Kleinere buizenamps verkoop je nog wel, dus tot pak hem beet 20 watt.
Die grote 100 watt bakken verkopen maar matig en valt me zeker op hoe goedkoop de jcm 800s zijn hier in NL.
Wel gave bakken, alleen overkill voor de meeste podia waarop ik sta.
Ook is het tegenwoordig allemaal inear wat de klok slaat dus ben je geneigd met Kempers, Helixen en andere modelling te werken. Kwestie van snelheid, gewicht en gemak.

Erik de Perik
3 februari 2020, 19:22
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ik mij destijds heb mee laten slepen door vrijwel iedere gitarist die zei dat je zéker 100 watt moest hebben. Omgekeerd snap ik de huidige trend van "1 watt is méér dan genoeg thuis" ook niet goed.

D3nnis
3 februari 2020, 19:24
Ook is het tegenwoordig allemaal inear wat de klok slaat dus ben je geneigd met Kempers, Helixen en andere modelling te werken. Kwestie van snelheid, gewicht en gemak.

Ik ga als ik tweedehands een fatsoenlijke prijs tegen kom toch eens zo'n Kemper aanschaffen. Recentelijk wat alleraardigste profiles gehoord.
In mijn ene bandje blijf ik lekker met amps rotzooien, maar voor mijn andere bandje zou het een uitkomst kunnen zijn....Maar ja, kwestie van over langere tijd proberen denk ik.

Erik de Perik
3 februari 2020, 19:43
De laatste tijd regelmatig gekeken wat een Kemper moet kosten in Deutschland, maar de prijzen liggen dichter bij de 1.200 EUR dan bij de 1.000 EUR en da's zonder remote.

D3nnis
3 februari 2020, 19:53
Op MP staat er nu eentje met remote voor 1000. Maar dat is de toaster, die moet ik niet :D

Erik de Perik
3 februari 2020, 19:56
Oh ik keek alleen naar 19" en met poweramp. Die Duitsers komen wel allemaal met honderden gekochte profiles.

D3nnis
3 februari 2020, 19:59
O, ok.
Ik zou prima kunnen leven zonder poweramp geloof ik. Als het dan toch modelling en draagbaar moet, dan all the way :D
Vanwege bierbestendigheid wel een voorkeur voor rack ipv vloermodel.

Erik de Perik
3 februari 2020, 20:01
Staat ook een brievenbus te koop die in een Fender combo is gebouwd incl. speakerdoek.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kemper-profiling-amplifier-head-black/1312174239-74-18408

Brum
3 februari 2020, 20:01
Die grote 100 watt bakken verkopen maar matig en valt me zeker op hoe goedkoop de jcm 800s zijn hier in NL.
Wel gave bakken, alleen overkill voor de meeste podia waarop ik sta.
Ook is het tegenwoordig allemaal inear wat de klok slaat dus ben je geneigd met Kempers, Helixen en andere modelling te werken. Kwestie van snelheid, gewicht en gemak.

Ik heb op zeker met enige regelmaat op kleinere podia dan jij gestaan hoor. Met een goeie mastervolume is dat geen probleem. Ik nam alleen m'n 4x12 niet mee, als we op een postzegel stonden te spelen en met een beetje strekken vanaf het podium het bier van de bar konden pakken. 2x12 doet het dan ook prima. Het gaat bij de high gain bakken toch grotendeels om de oversturing van de voorversterker. Enige verschil is dat een 100 watt versterker anders reageert/klinkt. Meer open door meer headroom, waardoor een minder dichgeslipt geluid. Qua volume met bijv. een 50 watt versterker is er nauwelijks verschil. Als je een 100 watt bak echt open trekt, dan wordt ie wel wat vergevingsgezinder door de compressie uit de eindversterker, maar ik ben van de high gain bak met een booster er voor, dan heb je die compressie sowieso al.

Erik de Perik
3 februari 2020, 20:30
Ik heb echt jarenlang op een 412 kast, Marshall top en 19" rack, Morley volume en midicontroller gespeeld. In sommige gevallen was dat echt een gepruts maar lukte altijd. Ik had toen ook werkelijk niets anders.

Brum
3 februari 2020, 20:35
Maar dat was geen master volume Marshall?

Erik de Perik
3 februari 2020, 20:57
Twee originele Plexi 100W eindtrappen op en in één 1959 kast en chassis.
Dan heb je wel veel headroom...!!! :rocken:
Samen met eerst een Quadraverb GT en Kitty Hawk Quattro preamp (had ik beide nooit weg moeten doen de Alesis heb ik inmiddels weer), later met Boss GX700 en Hughes & Kettner Access preamp. H&K was geleend en heb ik inmiddels elders gekocht. Momenteel weer een rackje met Peavey 50/50, TC multi, Quadraverb GT en Access. Kast wordt waarschijnlijk toch een rechte 412 of een Bogner 212.

Brum
3 februari 2020, 21:06
Ja plexi's, dat zijn wel van die versterkers die het wel wat beter doen op hoger volume. Ik moet eerlijk zeggen, mijn Splawn heeft daar ook wel een handje van, zij het in mindere mate. Die heeft wel wat volume nodig om beter te klinken. Thuis speel ik ook wel over de Splawn, met een JCM 800 2x12 kast eronder, maar wel met een attenuator. Een 2203 heeft, ondanks de mastervolume, ook wel aardig wat volume nodig om beter te klinken. Tenminste, dat is mijn ervaring. Plexi's voelen in mijn beleving erg stijf aan als ze zachter staan en om er meer gain uit te trekken heb je ook wel een flinke bak herrie nodig. Een 2210 is dan weer easy, ik denk omdat alle verzadiging uit de voorversterker komt, ook door diodes. Pedaaltje ervoor en je zit echt in high gain territorium.

Erik de Perik
3 februari 2020, 21:30
Die versterker is niet echt meer een Plexi. Dat was het wel, maar de preamp is eruit gesloopt en er is een tweede eindtrap bijgebouwd (daar is 'ie niet lichter van geworden). De versterker heeft alleen 2 x volume en presence. Hij is heel erg stevig, clean vol en luid. Maar dan weer totaal anders dan een 100W '63 Fender Showman die ik heb. Echt een andere klank.
Ik speelde thuis vaak op een zelfbouw Steelphon Polaris tube combo met V30 (ook wel mee opgetreden) en de laatste jaren op een Kitty Hawk Apache 50W Marshall-achtig op een KH 412 (vergeten wat voor speakers, 2 types iig). Tegenwoordig eigenlijk altijd op Bias Amp via de Mac mop een paar redelijke monitors.