PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez AFS75T-TQ



MarkS
14 november 2019, 15:35
Wellicht herinnert men zich mijn Gretsch G5120, waar ik veel tijd, liefde, aandacht, werk en voor veel geld qua upgrades in had gestopt. Desondanks was de liefde niet wederzijds, kreeg er geen klik mee. E.e.a. viel te wijten aan de dikke body, die bovenop mijn niet al te slanke pens voor gestrekte armen met spelen zorgde (slightly overdriven, that is), maar vooral het nekprofiel (autocorrectie maakte er ff "necrofiel" van :D :D )and the overall feel. Ik heb mijn best gedaan, maar toch afscheid genomen. Destijds verkocht aan (toen al) ex-forumlid Joost de Ruig.

Maar goed, het bleef nog altijd jeuken richting rockabilly achtig (semi-)hollow met Bigsby. Struikelde dit weekend over een Ibanez AFS75T-TQ met hardcase voor (vind ik) een alleszins aanvaardbare prijs (275 + vzk). Vroeger waren ze nieuw nog een stukkie goedkoper dan tegenwoordig, dat wel.

Een full hollow thin body, turquoise/seafoam/mint green whatever, en al aardig gebleekt door zonlicht. Blind op laten sturen vanuit A'dam, gelukkig heel bij aankomst. Nieuwe touwtjes er op, en eigenlijk van meet af aan "good to go" qua afstelling. Wel veel smallere en plattere fretjes dan (in mijn herinnering) een AF75 (dikke hollow) die ik voor de Gretsch had.
Ibanez versie van de Bigsby met de standaard nut, roller bridge en tuners gek genoeg trefzekerder dan met de upgrades op mijn Gretsch (Sperzel locking tuners, custom ordered Compton bridge)

Ze is zeker geen schoonheid vergeken met mijn Gretsch, (iemand beschreef dit Ibanez model in deze kleurstelling hier ooit als speelgoedachtig) maar ze weegt echt geen drol, mijn Gretsch was bijna even zwaar als mijn Strats en LP, de Ibby is onversterkt prima, versterkt for now ff ruim voldoende (standaard ACH-1/2 PU's), maar neig op termijn naar een setje GFS Dream/Mean P90/P180/RetroTrons/Nashvilles, liefst in cheesy parelmoer wit. De saaie witte en weinig elegante pickguard er af geschroefd, wat imho een verbetering is. En aangezien er geen enkel kleurverschil is met de rest dacht de vorige eigenaar er kennelijk net zo over, en is de PG er volledigheidshalve weer opgeschroefd voor de verkoop.
De switch zit echt op een klote plek, die ga ik omruilen met de onderste/buitenste tone-pot (tonepots gebruik ik doorgaans zelden... laat staan op een hollow body.. heb niks met een muffled jazz sound...)

Helaas geen pictures van de mijne, Photo Fuck It/Imgur/etc accounts al lang niet meer gebruikt, login kwijt etc.
Jullie moeten het dus ff doen met proudly found elsewhere Google foto's voor een indruk van vergelijkbare gitaren...
De kleur van de bovenste met de looks van de onderste..

https://images.reverb.com/image/upload/s--wrjOFVFo--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1479323295/dnaj59pipr3urksiqx9h.jpg

https://images.reverb.com/image/upload/s--QWAQQJFN--/f_auto,t_large/v1547558150/jepeecc95bz6ktprr7hj.jpg

Dikte van een AF75S:

https://andertons-productimages.imgix.net/311286-B819fnMV.jpeg

En de AF: (vind ik qua dikte wel mooier, maar zoals gezegd, niet op mijn lijf.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0810/2125/products/ibanez-af75-artcore-series-hollow-body-electric-guitar-831926501395_1024x1024@2x.jpg?v=1522484894

MarkS
14 november 2019, 15:52
Misschien nog wat pimpen met (rode) dice knobs en een pin-up girls sticker?

Fobo
14 november 2019, 16:38
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk andere 'balans' in de vormgeving zit ten opzichte van een 'echte' Gretsch.
Maar niettemin:happy new guitar day! Veel plezier ermee.

MarkS
14 november 2019, 16:52
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een duidelijk andere 'balans' in de vormgeving zit ten opzichte van een 'echte' Gretsch.
Maar niettemin:happy new guitar day! Veel plezier ermee.
Klopt, body komt wat onbeholpen en nogal koddig over zeg maar. Een soort lelijke eend. Nu de zwaan er in zien te vinden. Maar bottom line is dat ze me speeltechnisch een stuk beter bevalt.

Kleur doet een hoop ook. De AF75 was identiek qua vorm, maar viel niet echt uit de toon door de 3tone sunburst.

telerocker
14 november 2019, 17:39
Gefeli! Ik vind die kleur wel kek eigenlijk. Bodyvorm lijkt uit balans doordat die neckhumbucker ver naar binnen staat en de toets ver in de body doorloopt.

MarkS
14 november 2019, 18:17
Bij de 17e fret is het inderdaad behoorlijk einde oefening. Maar de turnsport is nooit mijn ding geweest..

MarkS
14 november 2019, 18:42
Heb ook een grotere veer in de trem gezet zodat de arm wat minder in de weg zit en voor een groter bereik zorgt.

Fobo
14 november 2019, 20:54
Klopt, body komt wat onbeholpen en nogal koddig over zeg maar. Een soort lelijke eend. Nu de zwaan er in zien te vinden.
Ja, zó erg is het nou ook weer niet...;)

Fobo
14 november 2019, 20:55
Gefeli! Ik vind die kleur wel kek eigenlijk. Bodyvorm lijkt uit balans doordat die neckhumbucker ver naar binnen staat en de toets ver in de body doorloopt.
Had zelf meer het gevoel dat de schouders wat eh... lomper waren - meer naar buiten staken zeg maar, maar dat kan aan de foto liggen.

jutter
14 november 2019, 21:41
Met Gretsch, hoe mooi ik ze ook vind, kan ik geen vriendjes worden. Gisteren een Ibanez AS73 van 400 euro in handen gehad en die deed mij veel meer dan al die Gretsches bij elkaar. Natuurlijk is de AS73 heel wat anders dan een Gretsch maar vond het geluid mooier en beter bruikbaarder.

MarkS
14 november 2019, 22:04
Met Gretsch, hoe mooi ik ze ook vind, kan ik geen vriendjes worden. Gisteren een Ibanez AS73 van 400 euro in handen gehad en die deed mij veel meer dan al die Gretsches bij elkaar. Natuurlijk is de AS73 heel wat anders dan een Gretsch maar vond het geluid mooier en beter bruikbaarder.
Qua body dikte en halsprofiel ws hetzelfde als de mijne.

Tupelo
14 november 2019, 22:09
Ziet er heel aardig uit.
Redelijk sober en meer R&R dan Jazz.
Roept idd om dice knobs en een pinup.
Gezien jouw downsizen en gas zou ik er niet teveel in investeren.

MarkS
14 november 2019, 23:06
Kan door de dunne body en HB’s ook best wel aardig wat gain verdragen. Maar daar heb ik al een LP voor, wil dus een iets meer ‘50/‘60 karakter, en een setje GFS kosten me de kop ook niet... verder dan dat en genoemde gimmicks wil ik eigenlijk ook niet gaan..

Wat GAS betreft heb ik die Hagstrom Swede P90 al losgelaten.. da’s toch ook min of meer downsizen?

almarvk
15 november 2019, 08:38
Erg fijne gitaren, zeker voor het geld! Moet bij die van mij ook nog de humbuckers aanpassen, maar man wat speelt het lekker en kan je het best divers inzetten.

Kim Wilson
15 november 2019, 16:31
Verhip, dat kon haast mijn oude zijn! Fijn gitaartje, wel wat een dunne hals. En ongelooflijk veel waar voor je geld! Gefeliciteerd en veel spelplezier gewenst!

MarkS
15 november 2019, 21:08
Verhip, dat kon haast mijn oude zijn! Fijn gitaartje, wel wat een dunne hals. En ongelooflijk veel waar voor je geld! Gefeliciteerd en veel spelplezier gewenst!

Jij had toch een Wildkat oid? Of i.i.g. Een Semi-hollow met 1 kilometer waslijn onder de motorkap?

Kim Wilson
15 november 2019, 23:47
Jij had toch een Wildkat oid? Of i.i.g. Een Semi-hollow met 1 kilometer waslijn onder de motorkap?
Ja, ook (heb ik helemaal gemod naar standaard wiring overigens). Maar ik heb deze ook gehad, in dezelfde kleur. Fijne bak, al vond mijn vrouw de kleur echt niet om aan te gluren.

Kim Wilson
15 november 2019, 23:51
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191115/208c60435e25081855c9aa821da31f88.jpg
Dit was de mijne. Maar dit is al wel 10 jaar geleden denk ik.

MarkS
16 november 2019, 01:05
Spot-on qua kleur!

Pepe
16 november 2019, 01:08
Ik heb die gitaar gehad in baby blue
The String had er een paar destijds voor iets van 3nogwat
kon er niet mee overweg, aan mijn zoon gegeven
die kan geen gitaar spelen maar hangt bij hem aan de muur
en zodoende speel ik er nog wel eens op en dan denk ik, hangt hier echt prima.

MarkS
16 november 2019, 01:17
Ieder zijn meug. En waar een gitaar al niet goed voor is.
Baby Blue had ik net ff iets mooier gevonden ook.

Fobo
16 november 2019, 11:22
Fijne bak, al vond mijn vrouw de kleur echt niet om aan te gluren.

Ik vind dat mevrouw Wilson er wel kijk op heeft...

almarvk
17 november 2019, 12:24
Ze kijkt ook op K_W dus over smaak moeten we t maar niet hebben :D

MarkS
21 november 2019, 18:59
Weekje in bezit nu. En ik moet zeggen dat ik er na de eerste klik zelfs een beetje verliefd op ben geworden. Ergonomie en bespeelbaarheid zijn echt dik in orde. Klank onversterkt ook, en voor mij het allerbelangrijkste, dit is na tijden weer zo'n gitaar die je niet weg wilt leggen, er op spelen inspireert tot nog meer spelen, hele avonden om op schoot te hebben voor de TV etc. Het ene riffje, melodietje, liedje na het andere borrelt op... En dat gevoel heb ik echt heel, heel lang gemist. Qua uiterlijk ook meer waardering gekregen. Dus wordt het geen geen gimmicky pimpsessie met dice knobs en pinup girls. Ze is goed zo. Alleen een stevige onvermijdelijke orgaantransplantie, want de PU's en pots zijn echt ruk.Ze is het absoluut waard.