PDA

View Full Version : Nieuw: Fender Ultra Series



Joris1971
5 november 2019, 15:12
zie; https://www.musicradar.com/news/fender-ushers-in-a-new-era-for-its-premium-models-as-the-american-ultra-series-is-unveiled

LRS
5 november 2019, 15:35
zie; https://www.musicradar.com/news/fender-ushers-in-a-new-era-for-its-premium-models-as-the-american-ultra-series-is-unveiled

Formerly known as Elite / formerley known as Deluxe... what’s in a name? Wel leuk dat ze nu ook een Jazzmaster in deze serie leveren. Alleen die noiseless pickups, yuk! 😝

Tupelo
5 november 2019, 17:02
Ah de collectors van morgen, kenners weten voldoende.
Beetje same here, die JM lijkt me wel spannend, noiseless ?
Wie weet is het geëvolueerd...
Van oudsher niet de beste herinneringen aan.

Ernest01
5 november 2019, 17:13
Niet om het een of ander, maar noiseless ??
Klinkt toch een beetje raar - voor mij dan - voor een pickup.....
Of betekent het dat die geen 'omgevings-storing' oppikt ?

Vast wel iemand die mij dit kan uitleggen. Waarvoor dank.

Erik de Perik
5 november 2019, 17:25
Noiseless heeft vooral veel tegenstanders, lijkt het. Geen idee hoe dat zit, ik heb er nooit op gespeeld.

Die antipathie lijkt op die van de Lace Sensor, die klonken zo:




https://www.youtube.com/watch?v=M64IAWoAbqo

telerocker
5 november 2019, 17:43
Niet om het een of ander, maar noiseless ??
Klinkt toch een beetje raar - voor mij dan - voor een pickup.....
Of betekent het dat die geen 'omgevings-storing' oppikt ?

Vast wel iemand die mij dit kan uitleggen. Waarvoor dank.

Geen 60's cycle hum dankzij een dummy coil. Pikt geen omgevingsstoringen op.

arnoldtims
5 november 2019, 18:18
Zit net een filmpje van Andertons te kijken, zit erg smakelijke gitaren tussen. Ben geen fan van telecasters maar die zij daar laten zien is bijzonder smakelijk.

LRS
5 november 2019, 19:12
Niet om het een of ander, maar noiseless ??
Klinkt toch een beetje raar - voor mij dan - voor een pickup.....
Of betekent het dat die geen 'omgevings-storing' oppikt ?

Vast wel iemand die mij dit kan uitleggen. Waarvoor dank.

Exact, het zijn doorgaans gestapelde spoelen, in essentie een soort humbucker. Mijn ervaring met noiseless pickups van Fender stammen van 10 jaar geleden, ze zaten af fabriek in mijn deluxe telecaster. Deze waren goed bruikbaar als je met veel distortion speelt. Maar ik vind alles tussen clean - randje - lichte crunch enorm steriel klinken. Beetje HiFi, kil. Ik heb ze eruit gehaald en vervangen door een vintage style setje enkelspoelers (black guards van bare knuckle als ik het me goed herinner). Ook de potmeters vervangen voor 250 kilo Ohm want ze gebruiken voor die noiseless elementen 1 mega Ohm potmeters.

Erik de Perik
5 november 2019, 19:16
Zit net een filmpje van Andertons te kijken, zit erg smakelijke gitaren tussen. Ben geen fan van telecasters maar die zij daar laten zien is bijzonder smakelijk.

Wat is er smakelijk aan een gitaar waar je geen fan van bent?

arnoldtims
5 november 2019, 23:16
Ik ben geen fan van de sound van een tele, er er zijn genoeg voorbeelden te noemen van mooie sounds uit een tele maar ik heb veel meer met een strat. Het smakelijk zit hem vooral in het uiterlijk.

Mitch
6 november 2019, 09:22
Je gaat je nog verdedigen ook :chicken:

Die noiseless elementen haalden door de al eerder besproken constructie best wat harmonischen weg, daardoor klinkt het allemaal wat tammer. Het hangt heel veel af van de omstandigheden en je manier van spelen (volume, gebruik in storinsgevoelige omgeving) of dat je dat juist wel of niet waardeert. Big boys op grote podia met veel licht zien er eerder de voordelen van, zeg maar. Ik heb al veel variaties voorbij horen komen, zowel de Noiseless Strat pickups als bijvoorbeeld P100s en ik vond het allemaal niks. Voor je gevoel mis je 30% van je geluid en dynamiek. Zou me verbazen als ze dat bij de elementen op de JM ineens wel voor elkaar hebben. Juist een JM wordt leuk wegens alle extra harmonischen (snaren tussen trem en brug).

MarkS
7 november 2019, 16:43
https://www.youtube.com/watch?v=iZgxD1uzKeY

apekop
7 november 2019, 18:07
Ik vond de Elite serie wel tof, met name de jazz bassen. Ook niks mis met die noiseless. Fijn voor in de studio dat je die hum niet hebt. Maar of deze nieuwe Ultra nu zoveel toegevoegde waarde heeft? Ik zie niet mega veel verschillen met de Elite. Gewoon een nieuwe naam en wat kleine aanpassingen.

Tupelo
7 november 2019, 21:24
Ah, hij komt met chorus, reverb & drive. :ok:

telecastermaster
7 november 2019, 22:02
The American Ultra Series Stratocaster features the new "Modern D" neck profile, with the revised, flatter compound fingerboard radius running 10-14". This is a subtle change from the more typically Fender 9.5" but this, allied to the medium-jumbo frets, lends Fender's top-line instruments a more contemporary feel, and it's a world away from the '50s period 7.25" fingerboard radius that the vintage purists might prefer.

Nou, het zou eens tijd worden dat 7ender eens komt met wat modernere halzen.
Mijn preferentie zit tegenwoordig in de buurt van de 15''.

Erik de Perik
7 november 2019, 22:10
Fender Esprit had een 12" radius.


https://www.youtube.com/watch?v=4OjS011i748

Tupelo
7 november 2019, 22:32
Nou, het zou eens tijd worden dat 7ender eens komt met wat modernere halzen.
Mijn preferentie zit tegenwoordig in de buurt van de 15''.Neem je toch een Blade. :ok:

Moet bekennen dat ik vanalles kan waarderen.
Op eoa manier vind ik de dikke C shape met 9.5 op mijn Mustang eigenlijk wel fijn.
Speel ik daarna op mijn Blade D shape en 15. vind ik dat ook fijn.
15. is wat beter geschikt voor powerchords en wat snelheid.
9.5 ben ik meer geduldig op, en dat is ook weer de moeite waard.

Plant
7 november 2019, 22:45
Fender Esprit had een 12" radius.


https://www.youtube.com/watch?v=4OjS011i748

Ik dacht even:"Hé, het Robben Ford model." Nooit geweten dat het een hele serie was i.p.v. een signature model.

Erik de Perik
7 november 2019, 23:12
Is ook een vreemde eend in de bijt bij Fender. Zijn allemaal gebouwd bij FujiGen Gakki.

arjanb01
8 november 2019, 06:34
Mooie gitaar die Esprit serie. Kan me nog wel herinneren dat het topmodel uit die serie knetterduur was, die Robben Ford signature was geloof ik destijds 13.000 gulden. Kun je veel leuks voor kopen🙈

Erik de Perik
8 november 2019, 09:29
Dat was de Fender Elite. Gebouwd in de Fender Custom shop. Doen tegenwoordig al snel zo’n 4.000 EUR.

JanVrm
8 november 2019, 14:05
Ik heb een Elite uit 2015 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175352-HNGD-Fender-Stratocaster-Elite), voorzien van S-1 knop en N3 single coils. Bevalt mij prima.

Waar ik wel aan moest wennen, in tegenstelling van de conventionele schakelingen bij Gibson en PRS waar je door de schakelaar in een logische volgorde van "iets doffer/meer bas" naar mid en uiteindelijk "iets feller/scheller" gaat.

Bij de Elite gaat dat feitelijk van hot naar her, vooral als je de S-1 knop gebruikt. Maar goed, na een tijdje weet je waar je moet zoeken.

Het klinkt in ieder geval iets minder vintage dan de ouderwetse pickups. Om dat te bereiken: draai je volumeknop lichtjes terug en druk de S-1 knop uit. Al met al een gitaar met veel mogelijkheden (meer dan ik nodig heb) en ik zie geen reden de pickups en S-1 te verwijderen/vervangen.

lcvanderhelm
8 november 2019, 19:32
Ik heb een deluxe strat met samarian cobalt elementen die mij zeer goed bevalt.Hij mag dan wat braaf klinken maar dat is goed te veranderen met de gain knop van de versterker.

Tupelo
8 november 2019, 22:38
Ben ergens wel nieuwsgierig.
We zijn 30 jaar na mijn lace sensors.
Die klonken als lace sensors; snel de herkenning van de belangrijkste klankeigenschappen van een strat, en na verloop van tijd voor mijn gevoel wat teveel compressie en te weinig diepgang.
Beetje instant allemaal.
Zou er best eens wat willen proberen, gewoon voor de gein.
Kan me voorstellen dat die hb strat prima materiaal is voor bv in een top 100 coverband.

Da Vinci
9 november 2019, 15:32
Leuke tele en wit met zwarte binding heeft wel wat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk