PDA

View Full Version : Uitversterken akoestische gitaar



D3nnis
2 november 2019, 09:20
Ik heb een akoestische gitaar, die ik voor (incidentele) live-doeleinden wil gebruiken.
Dit zou dan in bandverband zijn, dus zeg gitaar, bas, drums, toetsen, en zang.
Ik verwacht geen moeilijke fingerpicking subtiliteiten, maar meer niveau kampvuur + een beetje, zogezegd.

Nu is het zo, dat mijn akoestische gitaar, een Larrivee L-01 (klinkt echt goed, destijds gekozen uit een hele rits yamaha, blueridge, furch, etc.....maar het is wel een poor mans larrivee :) ), geen enkele voorziening heeft om een kabel in te klikken.
Ik heb al wat zitten googelen, en zoals ik het zie heb je een aantal systemen:
- microfoon ervoor zetten --> niet praktisch in bandsituatie lijkt me?
- Clip-on microfoon vlakbij/in het klankgat
- magnetisch element
- Piezo onder de brug
- plak-piezo aan de binnenkant
- modelling (iRig acoustic stage)

Ik speel zo weinig akoestisch dat ik volgens mij niet héél kritisch ben vwb een exacte natuurgetrouwe weergave van de gitaar, maar ik heb in het verleden weleens met een dean markley magnetisch element voor montage in het klankgat gemonteerd, en daar werd ik niet vrolijk van, dan kan ik net zo goed clean elektrisch spelen.
Tevens heb ik niet zo veel zin om de zijkant van de gitaar open te zagen om daar zo'n zwart regelpaneel in te stoppen; een jackuitgang / strappin heb ik geen problemen mee (lijkt me beter dan zo'n loshangend kabeltje uit je klankgat).
Volgens mij kom ik dan al snel uit bij een onder-brug-piezo, óf plakpiezo's aan de binnenkant.
Plakpiezo's + output jack koop je voor een paar euro op Aliexpress, oplopend tot >€100,- voor de K&K pure mini (waar dan nog een externe preamp bij moet?), met in het midden van deze prijzen de Prestige 330 van JJB electronics, die vrij goed beoordeeld wordt op internet.
Of zou het toch verstandig zijn om bijvoorbeeld voor een LR Baggs Anthem set te gaan? Is wel weer flink duurder, en als je ziet dat je tegenwoordig niet veel meer hoeft te betalen voor een gitaar compleet met preamp etc etc (denk aan Sire bijvoorbeeld).
Normaal gesproken kan ik het aan mezelf best verkopen als iets wat duurder is dan het zou hoeven zijn, op emotie, maar het elektrificeren van mijn gitaar is voor mij op dit moment een beetje een "zakelijke aangelegenheid". Het moet goed zijn, liefst een beetje degelijk en hufterproof, maar ik heb geen zin om de hoofdprijs te betalen; er zijn ook systemen van €500,-, en dat wordt me te gortig, want dan wordt het ook al snel interessant om deze gitaar in te ruilen en iets kant en klaars te kopen, waarbij ik dan het voordeel heb dat ik vantevoren al weet hoe het klinkt want dat kan ik dan testen.

Iemand enige kijk op hoe ik deze weg zou moeten/kunnen bewandelen?

arjanb01
2 november 2019, 09:55
In mijn vorige akoestische gitaar had ik een k&k element, hoefde je alleen de piezo op de brug te monteren en de Jack input op de plek van de draagbare knop.
En dan uitversterken via een DI.
Geen gehak en gezaag in het hout en betaalbaar.

Linkjes:

https://m.thomann.de/nl/kk_pure_mini_pure_western_mini.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMI8Oaw2pLL5QIVBeJ3Ch2LjQpQEAQYAyAB EgK_R_D_BwE

Eventueel pre amp erbij als je je volume wil kunnen regelen:

https://m.thomann.de/nl/kk_dual_channel_pro_preamp.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMI8Oaw2pLL5QIVBeJ3Ch2LjQpQEAQYByAB EgLAO_D_BwE

Pickup vind ik heel mooi natuurlijk klinken. Behoud je eigen gitaargeluid zonder veel kleuring. Iets waar veel pickup systemen last van hebben die erg metalig kunnen klinken.

En als je echt gek wil doen deze, die heb ik in m’n Mayson:

https://m.thomann.de/nl/lrbaggs_anthem.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIhqGy2ZPL5QIV1eFRCh1i6wOcEAkYASAB EgKw8PD_BwE

Top of the line, wel duur maar erg mooi !

Midwolda
2 november 2019, 10:11
Ik heb eenzelfde "probleem" en heb daar ook al wat tijd ingestoken en mijn keuze zou de K&K Pure Mini zijn, zonder preamp. Goede recensies, redelijke prijs, netjes weggewerkt, zelf in te bouwen. What's not to like?

https://www.kksound.com/products/images/puremini/puremini-3.jpg

Luca P
2 november 2019, 12:33
L-01? Die ken ik niet. Wist niet eens dat die bestond. Ik heb zelf de L-02. Heerlijke gitaar.

D3nnis
2 november 2019, 13:38
Haha, ik begon te twijfelen of ik het nu verkeerd had. Nog even gekeken, maar de sticker binnenin zegt echt L-01.
Het is zeg maar een sobere gitaar; geen binding langs de body, het enige "luxe" is de binding langs de toets. Fijne gitaar. Ik was op zoek naar een gitaar die wel een soort "glinsterend" hoog had bij tokkelen (een paar furchs met ceder top in handen gehad die dit mooi hadden), maar die niet begint te "kreunen" bij harder aanslaan. Deze had wat dat betreft best of both worlds (in deze prijsklasse).
Ik heb hem al een jaar of 16, en het tweede setje snaren ligt er nog op, zo veel gebruik ik 'm.


Ik zie die k&k ook als serieuze kanshebber (of de JJD tegenhanger); ik vraag me af of de €100,- voor 3 plakpiezo's nou zo veel beter is dan €1,- voor een drietal plakpiezo's van onze chinese vrienden.
Ik wil wel een voorziening hebben om op zijn minst te kunnen muten, al is het maar om stil te stemmen. Geen idee of een preamp veel voordelen geeft, het stil stemmen is met een pedaal ook op te lossen zonder in de gitaar te hakken.

Harald
3 november 2019, 01:04
Die K&K klinkt gewoon goed. Dat verwacht ik van cheapo piezoplakkertjes eerlijk gezegd niet. Fair enough, in mijn eerste klassieke gitaar wel eens voor 25 gulden (midden tachtiger jaren) een piezo laten zetten. Dat klonk nergens naar.

Dat geld voor die K&K geef je 1 keer uit, kans is dat je dan gewoon daarna helemaal tevreden bent voor de rest van de levensduur van die gitaar. Met de budgetplakkertjes lijkt die kans me klein.

arjanb01
3 november 2019, 07:53
Haha, ik begon te twijfelen of ik het nu verkeerd had. Nog even gekeken, maar de sticker binnenin zegt echt L-01.
Het is zeg maar een sobere gitaar; geen binding langs de body, het enige "luxe" is de binding langs de toets. Fijne gitaar. Ik was op zoek naar een gitaar die wel een soort "glinsterend" hoog had bij tokkelen (een paar furchs met ceder top in handen gehad die dit mooi hadden), maar die niet begint te "kreunen" bij harder aanslaan. Deze had wat dat betreft best of both worlds (in deze prijsklasse).
Ik heb hem al een jaar of 16, en het tweede setje snaren ligt er nog op, zo veel gebruik ik 'm.


Ik zie die k&k ook als serieuze kanshebber (of de JJD tegenhanger); ik vraag me af of de €100,- voor 3 plakpiezo's nou zo veel beter is dan €1,- voor een drietal plakpiezo's van onze chinese vrienden.
Ik wil wel een voorziening hebben om op zijn minst te kunnen muten, al is het maar om stil te stemmen. Geen idee of een preamp veel voordelen geeft, het stil stemmen is met een pedaal ook op te lossen zonder in de gitaar te hakken.

Nog even over muren. Het beste kun je dan zo’n tuner pedaal van tc electronic aansluiten, intrappen en je kan stil stemmen dan.
Of zo’n Clip on tuner pakken van tc. Nadeel is dat je dan met zo’n k&k piezo niet kunt muren.

D3nnis
3 november 2019, 08:56
Met de budgetplakkertjes lijkt die kans me klein.
Geen idee, ik vraag het me gewoon af :)
Nou kost zo'n K&K ook geen godsvermogen, dat scheelt.


Nog even over muren. Het beste kun je dan zo’n tuner pedaal van tc electronic aansluiten, intrappen en je kan stil stemmen dan.
Of zo’n Clip on tuner pakken van tc. Nadeel is dat je dan met zo’n k&k piezo niet kunt muren.

Ik kan de gitaar sowieso muren, zonder of met K&K, maar ik denk dat ie dan wel beschadigt. De muur zelf ook, dat is wel zonde.
Maar inderdaad, een pedaltuner zat ik ook aan te denken. Ik wil wel stil stemmen, ik haat stemmen met geluid; clip-on tuner en een passieve volumeregeling zou misschien ook nog kunnen.

Ik zal nog eens wat verder grasduinen om er achter te komen of het wel of niet handig is om een preamp te hebben. Als ik namelijk later besluit dat ik vind dat ik een preamp nodig heb kan ik er beter meteen een LR Baggs Anthem in stoppen.

arjanb01
3 november 2019, 09:08
Zo’n LR Baggs systeem klinkt erg mooi. Heb het duurste Anthem systeem in m’n Mayson en die kun je blenden. Dus verdeling piezo en normale microfoon signaal is met een draai aan de tone knop mogelijk. Werkt erg goed. Maar wel een systeem wat ruim 400 euro kost los.
Stemmen die ik met een clip om tuner van tc electronic.

D3nnis
3 november 2019, 09:24
€400?

€250,- bij thomann zag ik?
https://m.thomann.de/nl/lrbaggs_anthem.htm?glp=1&gclid=Cj0KCQjw9fntBRCGARIsAGjFq5H0kVCEmE-PLTSejlm8U6lrlZ6lhdeNHatytcg_IXXsLmZhDZZ9lnYaAsYfE ALw_wcB

Dat wordt een beetje de afweging denk ik; als je de k&k weer uit wil breiden met een (pedaal) preamp (noem een bbe acoustimax) ga ik over die €250,- heen, én heb ik meer zooi; toch wel praktisch als het gewoon in de gitaar zit.

arjanb01
3 november 2019, 09:37
Klopt 250 inderdaad.
Mooi pickup systeem en je gitaar is kostbaar genoeg om zo’n systeem in te bouwen.
Maar is maar wat je wilt natuurlijk.

Swaag
3 november 2019, 10:32
Als je toch wilt klinken alsof je op een akoestische gitaar staat te spelen zeg ik: LR Baggs Lyric.
Die heb ik mijn Martin D-35 ingebouwd en het is geweldig. Klinkt akoestisch en niet die piezo klank.
Inbouwen is ook simpel zelf te doen. Je hoeft niet je brug bij te vijlen maar alleen het gat van je strapplug uit te boren, de rest plak je aan de binnenkant vast met meegeleverde plakkers.

D3nnis
16 november 2019, 11:37
De tussenstand is nu dat het lijkt dat ik heel erg gecharmeerd lijk van het K&K trinity systeem. Dus met preamp en microfoon in de gitaar.
De losse preamp vind ik echter wat jammer, en de prijs ook :D

denis.hermans
19 december 2019, 23:01
Heb vandaag een k en k pure mini laten zetten in mijn blueridge. Heb ook de externe preamp. Ik ben erg blij met de sound van de pickup

D3nnis
22 december 2019, 17:31
Heb vandaag een k en k pure mini laten zetten in mijn blueridge. Heb ook de externe preamp. Ik ben erg blij met de sound van de pickup

Nice!
Ik heb gisteren een LR Baggs Anthem in mijn gitaar gezet.
Vooralsnog zeer te spreken over de sound.
Zelfs met alleen de piezo valt het me niet eens tegen.

arjanb01
22 december 2019, 17:40
👍mooi !
Gebruik dat systeem ook en ben er ook heel tevreden over, die blend functie tussen piezo en microfoon werkt perfect !

D3nnis
22 december 2019, 17:57
Ik denk dat het niet het systeem met de meest natuurgetrouwe weergave is, maar dit systeem heeft wel een mooie balans tussen de weergave en hufterproofheid (voor zowel mij als de willekeurige geluidsman).

Midwolda
22 december 2019, 18:07
Heb vandaag een k en k pure mini laten zetten in mijn blueridge. Heb ook de externe preamp. Ik ben erg blij met de sound van de pickup

Mooi man. Ik moet nog. Vertel eens wat meer over hoe je het geluid ervaart? Over welke versterker speel je?

motorhan
25 december 2019, 20:25
Mooi man. Ik moet nog. Vertel eens wat meer over hoe je het geluid ervaart? Over welke versterker speel je?

Ik heb vandaag ook de mini pure besteld om in te bouwen in de D18 of de D28 daar ben ik nog niet helemaal uit.

zal laten weten als ik het heb ingebouwd hoe het bevalt.

denis.hermans
28 december 2019, 19:52
Ik gebruik de k en k om snel iets te kunnen opnemen via een tascam recorder. Preamp heb ik erbij gekocht. Geluid vind ik gewoon prima akoestisch klinken. Zeker niet de typische piezo "quack".

Kim Wilson
28 december 2019, 22:17
Ik heb een elektronisch-akoestische gitaar (budget ding) en een Dean Markley soundhole pickup. Die pickup klinkt echt heel veel beter dan de elektro-akoestische. Veel minder piezo-scherpe mids, beter gebalanceerd. Nog steeds geen 100% akoestische weergave, maar veel beter dan een budget piezo oplossing.

D3nnis
29 december 2019, 10:27
Die Dean Markley soundhole pickup ken ik wel, en ik werd er niet zo vrolijk van.
Kost ook niet de wereld, wat dat betreft is het een mooie oplossing voor incidenteel gebruik; geen modificaties aan je gitaar, vrijwel geen problemen met feedback, etc, maar ik vind het toch te elektrisch qua sound.
Dan liever de fishman rare earth humbucker, maar die is flink duurder, en klinkt als ik eerlijk ben nog steeds min of meer elektrisch. Is ook niet gek gezien het principe uiteraard.
Ook die magnetische elementen gaan er m.i. flink op vooruit als je ze blend met een klankkastmicrofoontje, zoals bv de rare earth blend van fishman; mijn (beperkte) warenonderzoek heeft ertoe geleid dat ik met een dubbel systeem, hetzij microfoontje + magnetisch, hetzij piezo + microfoontje, de mooiste resultaten hoor, maar dan zitten we sowieso al in een heel andere prijsklasse dan met alleen een dean markley promag pickup.

Goede microfoon voor je gitaar zetten is nog altijd 10x mooier, maar (voor mij) niet praktisch.

arjanb01
29 december 2019, 11:01
Hoe bevalt je LR baggs anthem trouwens ? Nog steeds tevreden ?

D3nnis
29 december 2019, 11:19
Ik heb hem alleen nog thuis getest via mijn geluidskaart ; ik heb geen versterker voor akoestische gitaar.
Morgen in oefenruimte eens via mixer + fullrange systeem proberen, en volgende week over een echte PA.
Resultaten thuis zijn vooralsnog nog goed, ik heb de microfoon level iets dichtgedraaid tov vol open, anders was het veel te schel.
Ik kan me voorstellen dat ik die nog wat meer moet tweaken, afhankelijk van wat er op hogere volumes allemaal gebeurt.
Je kunt natuurlijk eindeloos varieren met de microfoonlevel, en de hoog-af-filter van de piezo.

De enige kritiek die ik tot nu toe heb is dat het hoog-af-filter voor de piezo wel een makkelijk bereikbare draaiknop is, net als de algehele volumeregelaar, maar dat je de microfoonsignaalsterkte met zo'n pielschroefje moet regelen. De gedachte zal zijn dat dit een set-and-forget is, maar ik hsd hem liever ge-set-and-forget dmv een stuk tape of zo.

Kim Wilson
29 december 2019, 16:44
Die Dean Markley soundhole pickup ken ik wel, en ik werd er niet zo vrolijk van.
Kost ook niet de wereld, wat dat betreft is het een mooie oplossing voor incidenteel gebruik; geen modificaties aan je gitaar, vrijwel geen problemen met feedback, etc, maar ik vind het toch te elektrisch qua sound.
Dan liever de fishman rare earth humbucker, maar die is flink duurder, en klinkt als ik eerlijk ben nog steeds min of meer elektrisch. Is ook niet gek gezien het principe uiteraard.
Ook die magnetische elementen gaan er m.i. flink op vooruit als je ze blend met een klankkastmicrofoontje, zoals bv de rare earth blend van fishman; mijn (beperkte) warenonderzoek heeft ertoe geleid dat ik met een dubbel systeem, hetzij microfoontje + magnetisch, hetzij piezo + microfoontje, de mooiste resultaten hoor, maar dan zitten we sowieso al in een heel andere prijsklasse dan met alleen een dean markley promag pickup.

Goede microfoon voor je gitaar zetten is nog altijd 10x mooier, maar (voor mij) niet praktisch.
Het klinkt wel 10x beter dan de elektro-akoestische gitaar die ik heb hangen. Wat ik ook schuif met de equalizer, het ding blijft schel en scherp middy klinken.

arjanb01
29 december 2019, 16:51
Ik heb hem alleen nog thuis getest via mijn geluidskaart ; ik heb geen versterker voor akoestische gitaar.
Morgen in oefenruimte eens via mixer + fullrange systeem proberen, en volgende week over een echte PA.
Resultaten thuis zijn vooralsnog nog goed, ik heb de microfoon level iets dichtgedraaid tov vol open, anders was het veel te schel.
Ik kan me voorstellen dat ik die nog wat meer moet tweaken, afhankelijk van wat er op hogere volumes allemaal gebeurt.
Je kunt natuurlijk eindeloos varieren met de microfoonlevel, en de hoog-af-filter van de piezo.

De enige kritiek die ik tot nu toe heb is dat het hoog-af-filter voor de piezo wel een makkelijk bereikbare draaiknop is, net als de algehele volumeregelaar, maar dat je de microfoonsignaalsterkte met zo'n pielschroefje moet regelen. De gedachte zal zijn dat dit een set-and-forget is, maar ik hsd hem liever ge-set-and-forget dmv een stuk tape of zo.

Nice ! Goed bezig al dus👍
Wat ik live op hoge volumes doe is de blend knop op de helft dat je en piezo en mic allebei hebt. Heel mooi op hoog volume over een PA!
Ben benieuwd hoe jou ervaring daarmee is.

D3nnis
29 december 2019, 18:18
Het klinkt wel 10x beter dan de elektro-akoestische gitaar die ik heb hangen. Wat ik ook schuif met de equalizer, het ding blijft schel en scherp middy klinken.

Dat geloof ik wel.
Ik heb hier een elektro-akoestische van een vriend liggen, ook een goedkope, klinkt idd nergens naar.
Die is trouwens passief, dus toonregeling beperkt.



Nice ! Goed bezig al dus👍
Wat ik live op hoge volumes doe is de blend knop op de helft dat je en piezo en mic allebei hebt. Heel mooi op hoog volume over een PA!
Ben benieuwd hoe jou ervaring daarmee is.

Hmm, de mijne heeft geen blend knop.
Ik wist wel dat er verschillende preamp versies zijn, maar niet dat de controls anders waren.
Bij mijn Anthem stel je het microfoonvolume in met een klein schroefje, en met de regelaar die wel tijdens het spelen bereikbaar is stel je in of je van de puezo alleen alles onder de 250Hz wilt, tot full range. Best krachtig. Behalve als je je microfoonvolume wilt veranderen.

arjanb01
29 december 2019, 18:38
Dan heb ik toch een andere versie dan jij, Dennis. Bij mij heb ik een volume wieltje, een blend wieltje tussen of volle bak piezo of mengen met microfoon, een knopje wat als notch filter dienst doet en een knopje waar ledjes aangeven hoe vol de batterij nog is.

D3nnis
29 december 2019, 18:42
Grappig, bij mij is het het batterij-test-knopje, volume, fase-knopje, piezo-range-knopje, en dan met de schroevendraaier dus nog microfoonvolume.

rozh
19 januari 2020, 14:00
ik heb 0 ervaring met uitversterken van akoestische gitaren maar heb een lr baggs anthem in mn eastman laten zetten. Even kijken of het bevalt als ie van de week weer in huis is.

Kim Wilson
18 februari 2020, 22:05
Vorige week heb ik een nieuwe gitaar gekocht, een Sigma DR-28V. Echt een schitterend instrument, maar zonder elektronica. Ik heb er bij Souman in Hattemerbroek een K&K Pure Mini in laten bouwen. Vandaag opgehaald en daar even mogen testen op een Acus versterker. Man, wat klinkt dat mooi! Geen volumeknop binnen handbereik, maar ik denk dat dat niet zo’n probleem is. Ik wil er nog een tuner bij kopen, zodat ik hem kan muten als ik hem wegzet, en eventueel een preamp pedaal met wat effecten, maar dat is niet noodzakelijk. De Pure Mini klinkt echt heel mooi akoestisch, zonder het typische geknerp van piezo’s.

rozh
18 februari 2020, 23:05
ik heb 0 ervaring met uitversterken van akoestische gitaren maar heb een lr baggs anthem in mn eastman laten zetten. Even kijken of het bevalt als ie van de week weer in huis is.

Update 1 maand later: echt heel blij met mijn anthem die ik eigenlijk door dit topic(+youtube en rondvragen) gekocht heb. Dat mixen tussen de piezo en de pickup geeft echt een goed totaal geluid. Ik merk wel wat je mist als je allen piezo of alleen pickup doet, maar zodra je dus op de sweetspot zit is het echt een topgeluid.
Zowel via mijn ua arrow door mn monitors, als door mn deluxe reverb, pa in de oefenruimte en door de akoestische versterker in de winkel. Heb wel een ander soort tape gebruikt want de standaard pads die plakten niet goed genoeg

D3nnis
1 augustus 2020, 16:55
Ik heb gisteren een LR Baggs Anthem in mijn gitaar gezet.
Vooralsnog zeer te spreken over de sound.

Dit is nu inmiddels een maand of 8 geleden, en geldt nog steeds.

Op het moment dat je de Anthem installeert, wordt je akoestische geluid iets slechter.
Voor ik deze installeerde had ik deze ervaring al gelezen, en dus ook rekening mee gehouden.

Wat ik nog het vermelden waard vind, is dat na een aantal maanden, die "braided" piezo (blijkbaar) toch zo ingedrukt wordt onder de snaarspanning, dat het originele akoestische geluid toch eigenlijk weer terug is.
Of het helemaal 100% terug is weet ik natuurlijk niet, maar mijn Larrivee had een typische "glinster" bij het zacht bespelen van de hoge snaren, en dat was een beetje weg, maar is inmiddels weer terug.
Zeer content mee, alleen jammer dat de output wat laag is. Is prima mee te leven, want gewoon omhoog gainen met een pedaal of mengtafel, maar ik begrijp niet zo goed waarom men niet gelijk van de gelegenheid gebruik maakt om de versterking in de preamp meer gain te geven waardoor je een sterker signaal richting mengtafel (of zo) kunt geven. Lijkt mij logischer dan dat je aan de andere kant van kabel+DI+kabel de zaak op moet schroeven, maar dat kan ook aan mij liggen.

Midwolda
16 augustus 2020, 08:45
Iemand al ervaring met de K&K Big Shot (https://www.thomann.de/nl/kk_big_shot.htm)?

https://www.kksound.com/products/images/bigshot/kkbigshotinternal.jpg

guitarkid
21 augustus 2020, 15:23
Zeer content mee, alleen jammer dat de output wat laag is. Is prima mee te leven, want gewoon omhoog gainen met een pedaal of mengtafel, maar ik begrijp niet zo goed waarom men niet gelijk van de gelegenheid gebruik maakt om de versterking in de preamp meer gain te geven waardoor je een sterker signaal richting mengtafel (of zo) kunt geven. Lijkt mij logischer dan dat je aan de andere kant van kabel+DI+kabel de zaak op moet schroeven, maar dat kan ook aan mij liggen.

Voor mij de reden om geen Anthem te laten installeren in mijn 1973 Martin D-35. Ik heb de gitaar al heel lang, maar wil hem nu af en toe ook wel eens mee op het podium, naast o.a. een Taylor 414CE en de verderop genoemde Farmer. Ik heb onlangs het nodige getest bij TFOA en daar vertelde luthier/reparateur en vriend Adrian Farmer me dat LR Baggs modificaties bij de Anthem heeft doorgevoerd die het systeem zijns inziens niet beter hebben gemaakt. Lees: minder. M.n dus de lagere output! Ik heb in een door hem gebouwde 00 Rosewood een Fishman Ellips Matrix Blend (p.u en microfoon) en dat bevalt erg goed. Ik heb echter o.a. ook de VTC van LR Baggs geprobeerd (zit in vrijwel elke Gibson) en die voldeed voor mij eigenlijk prima, zeker i.c.m. een goede pre-amp. Ik gebruik inmiddels een multi-fx met daarin voor al mijn akoestische gitaren met versterking een preset (beetje eq, lichte compressie en wat galm) en daardoor kan ik naar hartelust switchen van gitaar zonder volumeverschillen etc. Dit signaal gaat ook naar FOH. Werkt in de praktijk tot nu toe erg goed en ik weet precies wat ik aan lever.
Ook een drietal van die Korg soundhole tuners (de chromatische) aangeschaft. Dat had ik ook veel eerder moeten doen. Werkt alleen niet icm een feedback buster, maar die gebruik ik vrijwel nooit meer.

D3nnis
21 augustus 2020, 15:33
en daar vertelde luthier/reparateur en vriend Adrian Farmer me dat LR Baggs modificaties bij de Anthem heeft doorgevoerd die het systeem zijns inziens niet beter hebben gemaakt. Lees: minder. M.n dus de lagere output!

Maar die output is altijd al aan de lage kant geweest?
Op zich is die relatief lage output geen probleem; ik snap alleen de keuze niet.
Er zijn inderdaad wat veranderingen geweest; zo heeft de mijne wat andere controls dan het Anthem systeem van arjanb01 dacht ik.
Bij die van mij regel je het volume van de tru-mic met een kleine trimpot. Met de wieltjes die je wel tijdens spelen zou kunnen bedienen regel je dan het volume, en of je de volledige bandbreedte van de piezo wilt of alleen het laag (en alles ertussenin), en eigenlijk werkt dit bijzonder goed.

Zelf prefereer ik de sound van het Anthem systeem boven alles van Fishman, maar dat is smaak.

arjanb01
21 augustus 2020, 18:32
Ik heb dit systeem:

https://www.mupload.nl/img/ptlfe0ezk.png

Is inderdaad low output maar is denk ik bewust gedaan om het akoestische karakter van de gitaar zoveel mogelijk intact te laten.
Klinkt echt heel mooi natuurlijk en rond, en je kan blenden tussen piezo en mic.
Andere systemen klinken erg schel en blikkerig vind ik.

D3nnis
21 augustus 2020, 18:37
Is inderdaad low output maar is denk ik bewust gedaan om het akoestische karakter van de gitaar zoveel mogelijk intact te laten.

Ja, dat heb ik wel vaker gelezen, maar dat is een redenatie waar ik sowieso geen touw aan vast kan knopen, want érgens moet dat level omhoog. In de preamp, of op de mixer. Ik zou zeggen ga dan zo luid als mogelijk naar de mixer, maar goed.
Misschien heeft het wel iets met de batterijduur te maken.




Andere systemen klinken erg schel en blikkerig vind ik.
Niet per se; Maton heeft leuk spul, en Takamine heeft ook mooie (buizen) preamps, maar dan zit je wel in een hele andere prijsklasse te koekeloeren.

Kim Wilson
21 augustus 2020, 18:46
De K&K Pure mini die ik heb klinkt ook niet scherp en blikkerig. Veel sets met een strip onder de brug klinken wel zo typisch pinnig, omdat de piezo te direct wordt aangestuurd. K&K heeft plakkertjes binnen in de kast, dat scheelt ook al een stuk.

D3nnis
21 augustus 2020, 18:49
Die is inderdaad ook niet schel.

motorhan
22 september 2020, 10:20
Ik heb eenzelfde "probleem" en heb daar ook al wat tijd ingestoken en mijn keuze zou de K&K Pure Mini zijn, zonder preamp. Goede recensies, redelijke prijs, netjes weggewerkt, zelf in te bouwen. What's not to like?

https://www.kksound.com/products/images/puremini/puremini-3.jpg

Die heb ik ook gekocht alleen nog niet kunnen installeren grote handen door klein gat en ik denk verkeerde lijm zou dubbelzijdig tape ook werken

rozh
22 september 2020, 11:14
ik heb afgelopen zaterdag opgetreden met de lr baggs over de pa, klonk echt fantastisch! helder hoog, lekkere en niet bonkende bass.

over mn deluxe reverb mis je toch wat hoog, over de tworock heb je hier geen last van. heb hem toch via de Di en pa laten lopen, de geluidsvrouw vroeg nog ''of ie wel vol open stond'' dus ze had em een beetje omhoog gedraaid vanwege de lagere output. Maarja big deal right? hoef daar niet perse een los pedaal voor te kopen, gewoon ff t volume omhoog op de pa :) Ik stond echt tering hard, maar geen last van feedback

D3nnis
22 september 2020, 11:31
Geen last van feedback....Is dat met conventionele monitoring of met IEM?
In het eerste geval gaat ie wel hoor, zéker als je "teringhard" staat.

rozh
22 september 2020, 11:41
teringhard in de zaal, stuk minder hard op de monitors. geen iem nog nu (binnenkort pas)

Midwolda
22 september 2020, 11:42
Die heb ik ook gekocht alleen nog niet kunnen installeren grote handen door klein gat en ik denk verkeerde lijm zou dubbelzijdig tape ook werken

Secondenlijm gel kopen. Gel, want dat blijft op z'n plek als je de transducer naar binnen werkt.

D3nnis
22 september 2020, 11:51
teringhard in de zaal, stuk minder hard op de monitors. geen iem nog nu (binnenkort pas)

Met IEM gaat het fantastisch, maar met conventionele monitors zingt het toch nog vrij snel vind ik. Ik draai dan in ieder geval veel microfoon eruit (jammer genoeg).

guitarkid
22 september 2020, 17:39
Sinds vorige week een LR Baggs VTC in mijn Martin 1973 D-35. Nog een heel gedoe, want er zat een oud Barcus&Berry systeem in dat er er lastig uitging en er voor zorgde dat een zangbalk onder het bovenblad na het verwijderen wat aandacht nodig had (het was een apart systeem met alleen een soort magneet in de brug), maar uiteindelijk alles gelukt en met een geweldig resultaat. En met heel veel output, aanmerkelijk meer dan het ES1 systeem in mijn Taylor 414 en iets meer dan het Fishman Ellips Matrix Blend systeem in mijn Farmer.
Maar daarvoor het ik een preamp met geheugens en wat compressie en reverb.
Kortom, ik ben erg tevreden en had dit veel eerder moeten doen. De Farmer klinkt ook fantastisch, maar de Taylor valt versterkt wel wat door de mand nu. Minder strak en wat "holler". Goed, maar echt minder dan de andere twee. Misschien ga ik daar wel iets anders in stoppen t.z.t.
Ik wil het iig gaan vergelijken met de ES2-systeem, dat weer met een piëzo onder de brug werkt.

motorhan
26 september 2020, 10:23
Sinds vorige week een LR Baggs VTC in mijn Martin 1973 D-35. Nog een heel gedoe, want er zat een oud Barcus&Berry systeem in dat er er lastig uitging en er voor zorgde dat een zangbalk onder het bovenblad na het verwijderen wat aandacht nodig had (het was een apart systeem met alleen een soort magneet in de brug), maar uiteindelijk alles gelukt en met een geweldig resultaat. En met heel veel output, aanmerkelijk meer dan het ES1 systeem in mijn Taylor 414 en iets meer dan het Fishman Ellips Matrix Blend systeem in mijn Farmer.
Maar daarvoor het ik een preamp met geheugens en wat compressie en reverb.
Kortom, ik ben erg tevreden en had dit veel eerder moeten doen. De Farmer klinkt ook fantastisch, maar de Taylor valt versterkt wel wat door de mand nu. Minder strak en wat "holler". Goed, maar echt minder dan de andere twee. Misschien ga ik daar wel iets anders in stoppen t.z.t.
Ik wil het iig gaan vergelijken met de ES2-systeem, dat weer met een piëzo onder de brug werkt.

Begrijp ik het goed dat er dan zo'n element in het klankgat komt, en waar zit de batterij moet je dan het gat vrijmaken om met je hand in het klankgat te komen om de batterij te verwisselen. als ik google is dat me niet helemaal duidelijk.
vast bedankt voor een reactie.

D3nnis
26 september 2020, 11:13
Ik heb bij die van mij (Anthem weliswaar, maar het idee is hetzelfde) het batterijzakje tegen het halsblok aan geplakt. Snaren moeten dan dus los of eraf om erbij te komen.
Ik twijfelde hier wel over, want even snel batterij wisselen is er dan niet bij, maar een gat in je gitaar zagen voor een batterijhouder kan altijd nog.
Bij de VTC weet ik niet, maar bij de Anthem geven ze 170 uur op voor de batterij leeg is.
Ook al is het de helft, dan nog ben ik al wat setjes verder, dus tot nu toe nog niet problematisch (als je wel netjes de kabel uitplugt na gebruik ;) ).

guitarkid
27 september 2020, 00:53
Begrijp ik het goed dat er dan zo'n element in het klankgat komt, en waar zit de batterij moet je dan het gat vrijmaken om met je hand in het klankgat te komen om de batterij te verwisselen. als ik google is dat me niet helemaal duidelijk.
vast bedankt voor een reactie.

De VTC is met een piëzo onder de brug, met twee kleine controls aan de rand van het klankgat. Erg goed systeem. Het vervangen van de batterij valt mee, even de snaren ruim ontstemmen en dan kun je de batterij redelijk eenvoudig vervangen.
Ik heb overigens vanmiddag de Taylor een schop gegeven en vervangen voor een Eastman AC244. Die is tegenwoordig uitgevoerd met een VTC en gewoon erg goed. Ik was echt klaar met die Taylor...