PDA

View Full Version : Player Tele v.s. Asat Classic



wima
1 november 2019, 11:14
Dag,

Ik wil een eerste gitaar kopen.

Na lang twijfelen kwam ik uit bij de player telecaster.
Ik heb deze uitgeprobeerd en lijkt me prima.
Player Telecaster (https://tinyurl.com/yxakbo8c)

Nu kwam ik op internet de G&L tegen.
Dit lijkt me ook een goede optie. Over G&L lees ik ook veel goede verhalen.
Asat Classic (https://tinyurl.com/y6yl9oj5)

Is er iemand die ervaring heeft met één van deze gitaren?
Of hoe verhouden deze gitaren zich?
Of wat zijn de overeenkomsten/verschillen tussen G&L (Classic) en Fender (Player)?
Is er iets te zeggen over verschil in kwaliteit?

https://i.ibb.co/F586CPy/fender-and-g-l.png (https://ibb.co/2vcqHbC)

denis.hermans
1 november 2019, 11:39
Ik denk dat beide gitaren meer dan prima zijn. Zeker als eerste gitaar. Ze zijn mi erg gelijkaardig . Beiden telecasters. Welke stijlen wil je gazn spelen qua muziek ?

Ikzelf zou altijd een gitaar kiezen die je vooraf kan uitproberen. Dus als de fender je bevalt...

beruk
1 november 2019, 11:41
Overeenkomst is dat bij beide Leo Fender betrokken is geweest bij het ontwerp.
https://www.youtube.com/watch?v=6PzhYH6Q81M&t=293s
Kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder heb ik gezien. Ik vind zelf G&L meer waar voor je centen. Ik heb het filmpje alleen beluisterd en ik vond dat de G&L lekkerder klonk. Ik heb zelf een Mex uit 2010, als ik een voorstel krijg om hem te ruilen met een G&L zou ik niet twijfelen en voor de G&L gaan.

wima
1 november 2019, 12:33
Ik ben een beginner, dus eerste maar eens de basics oefenen, maar waar ik graag naar luister is nineties grunge, zoals smashing pumpkins en nrivana. Ik heb ook naar een strat gekeken, maar een tele spreekt me het meest aan, vind ik het mooist.

Ik heb ook gekeken naar een tele met humbuckers (ook player, met coil-split), vanwege de veelzijdigheid (coil-split), maar de verkoper vertelde dat een gitaar met humbuckers wat minder helder klinkt en dat wil ik niet.

Enig idee waar ik deze gitaar uit kan proberen in de regio Eindhoven?

Bedankt voor het filmpje. Had ik idd gezien. Pickups schijnen wat meer output te hebben. De stemmers is hij ook wel enthousiast over. Verder heeft de asat de brass zadels in de brug, maar dat hoeft voor mij niet perse een voordeel te zien.

Rinze
1 november 2019, 12:37
Over de G&L zijn hier al een paar topics geweest, als je de zoekfunctie gebruikt kun je daar ook aardig wat vinden. Dacht dat Speeddemon (rare naam eigenlijk ) er een topic over is gestart, hij was erg tevreden over de Asat Classic.

De elementen van de G&L maken het grootste verschil denk ik.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

telerocker
1 november 2019, 19:17
Allebei ff testen, ook voor de feel van de neck en de toets/frets. Een tele is spanky, maar de tonepot is het geheim wapen, daarmee kun je de treble temmen als dat nodig is en veel meer verschillende sounds maken.

Duhsjaak
16 november 2019, 17:25
Wat mij persoonlijk in een Tele niet helemaal bevalt, is dat het hals element vaak een wat dof en rommelig geluid geeft.
Zowel bij de Hohner TE als de Asat (hoor ik daar asat? Maken ze daar op het 8 uur journaal ook niet vaak reclame voor?) is dat niet zo. De helderheid van het brug element vind je terug in het hals element.

De asat heb ik niet, alleen kort op gespeeld. De Hohner wel en die vind ik om die reden bruikbaarder dan een Tele.
Maar goed, da’s gewoon smaak. Of het gebrek daaraan.

Zelf proberen is de enige manier die JOU het antwoord geeft.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
16 november 2019, 20:45
Zowel bij de Hohner TE als de Asat (hoor ik daar asat? Maken ze daar op het 8 uur journaal ook niet vaak reclame voor?) is dat niet zo. De helderheid van het brug element vind je terug in het hals element.


De Hohner TE is toch de Anderson Mad Cat? Dat zijn stratocaster pickups dus meer bluesy dan jazzy.

Brum
16 november 2019, 22:09
Ik ben een beginner, dus eerste maar eens de basics oefenen, maar waar ik graag naar luister is nineties grunge, zoals smashing pumpkins en nrivana. Ik heb ook naar een strat gekeken, maar een tele spreekt me het meest aan, vind ik het mooist.

Ik heb ook gekeken naar een tele met humbuckers (ook player, met coil-split), vanwege de veelzijdigheid (coil-split), maar de verkoper vertelde dat een gitaar met humbuckers wat minder helder klinkt en dat wil ik niet.

Is dat serieus een verkoper in een gitaarzaak?? Smashing Pumpkins is voornamelijk humbuckers, Nirvana sowieso. En je kunt bijna geen nineties band opnoemen, ook in de grunge hoek, of het waren humbuckers. Je kunt ze zo helder krijgen als je wilt en zit 'm toch echt in meer dan alleen de elementen. Een humbucker is dikker qua geluid, wellicht wat meer gecompresseerd, maar zeker niet per definitie minder helder. Een enkelspoeler is doorgaans dunner en lijkt daarom wellicht wat meer helder. Maar dus ook dunner en lijkt me niet wat je wilt qua stijl muziek. Een verkoper die je dergelijke info aanpraat mag je je twijfels bij zetten. Maar dat mag je sowieso bij 90% van de verkopers in muziekzaken.

denis.hermans
16 november 2019, 22:36
De info hierboven klopt wel. Anderzijds, als we echt spreken over een totale beginner die ook de basisakkoorden moet leren ( lees open "cowboy"akkoorden) dan vind ik single coils daarvoor toch wel beter geschikt. Een tele is dan zo gek nog niet en je kan er ook nog goed mee scheuren...

Erik de Perik
16 november 2019, 22:38
Telecaster vind ik de meest veelzijdige gitaar. Kun je eigenlijk iedere stijl mee spelen. Dat doffe van een hals pickup herken ik trouwens totaal niet.

Pepe
16 november 2019, 22:45
Grunge bracht wel de jaguar en mustang weer terug hè, veel meer single coil wordt het niet. Dat was ook een beetje de grap van die gruizige lofi sound, fuzz met een single. En Billy Corgan's Fender signature is een stratocaster.
Maar het is ook wel een beetje anything goes, Cobain wisselde vaker van pickup dan van onderbroek.

denis.hermans
16 november 2019, 22:45
Ik ook niet echt. Wel was er in sommige vintage tele's een schakeling waarbij hij extra dof klinkt ( soort "basgitaar" stand). Wat mij betreft totaal onbruikbaar. Wordt meestal ook veranderd. Misschien werd dit bedoeld. Maar goed bij de vernoemde gitaren bestaat dit probleem niet...

Brum
16 november 2019, 22:54
De info hierboven klopt wel. Anderzijds, als we echt spreken over een totale beginner die ook de basisakkoorden moet leren ( lees open "cowboy"akkoorden) dan vind ik single coils daarvoor toch wel beter geschikt. Een tele is dan zo gek nog niet en je kan er ook nog goed mee scheuren...

Absoluut. Ik heb ook niks tegen een tele met enkelspoelers en daar kan je prima mee scheuren. Ging me meer om de info van een verkoper, mits de verkoper het ook zo zwart-wit bedoeld heeft. Je hebt gelijk hoor. Ik zou me zelfs niet eens zo zeer focussen op een bepaald type gitaar als beginner. Een tele is wel no nonsense in de zin van gewoon een plank met snaren en verder niks.

Brum
16 november 2019, 23:02
Grunge bracht wel de jaguar en mustang weer terug hè, veel meer single coil wordt het niet. Dat was ook een beetje de grap van die gruizige lofi sound, fuzz met een single. En Billy Corgan's Fender signature is een stratocaster.
Maar het is ook wel een beetje anything goes, Cobain wisselde vaker van pickup dan van onderbroek.

Maar dan wel jaguars en mustangs met humbuckers vaak hè. Juist Cobain was daar een voorbeeld van. Billy Corgan speelde met zowel humbuckers als enkelspoelers. In z'n fender signature zitten overigens wel humbuckers, zij het in singlecoil formaat. Ik meen DiMarzio? En heeft ie nu niet iets van een signature gitaar bij Reverend? Staat me zoiets bij. Smashing Pumpkins is ook niet echt een band uit de grunge scene, wel heel erg jaren '90. Ik ga wel met je mee dat er veel jaren '90 bands waren met enkelspoelers, ook met een goeie bak gain. Maar met grunge heeft het niet veel te maken. Then again, wat is grunge. De Seattle scene uit die tijd wellicht, maar de grote vier lijken in het niets op elkaar. Er worden ook wel heel veel bands grunge genoemd alleen maar omdat het geen hair metal was en uit de jaren '90 kwam.

telerocker
17 november 2019, 06:57
Telecaster vind ik de meest veelzijdige gitaar. Kun je eigenlijk iedere stijl mee spelen. Dat doffe van een hals pickup herken ik trouwens totaal niet.

+1. Ik heb voor allerlei coverbands een tele met een Suhr T-set gebruikt. Het halselement is vaak een tikje mellower dan een strat neck single coil, maar zeer bruikbaar en zeker niet muf. Bijv. voor Modern World van Anouk en Wicked Way van Waylon.

Duhsjaak
17 november 2019, 07:36
De Hohner TE is toch de Anderson Mad Cat? Dat zijn stratocaster pickups dus meer bluesy dan jazzy.

Ik meen te weten dat de Anderson het origineel is en de Hohner TE de kopie.
Helemaal zeker ben ik daar niet van.
Hoe dan ook, de TE’s claim to Fame is dat Prince daar langdurig op heeft gespeeld.
Je had ze met een dikke streep, die van mij heeft een dunne streep.
Een fijne gitaar. Heb m een jaar of 10. En de eigenaar wil m niet terug.

De Tele pups die ik heb zijn een heel klein beetje lekkerder/feller voor de brug pup en zeker doffer, zelfs wat modderig voor de hals pup. Hoewel ik dat ook bij andere teles heb gehoord, wil ik zeker niet beweren dat dat ook voor alle teles zal gelden. Zowel Fender als Gibson blinken uit in series met kleine technische verschillen en grote prijsverschillen.
Iedereen die een fijne Tele heeft gaat daar lekker van genieten.
En ik van ‘mijn’ Hohner.

Ik heb niet anders geprobeerd dan een forum newbie attent te maken op iets dat mogelijk op den duur zou gaan irriteren.
Voor mij is alleen halspup om die reden minder geslaagd. Maar, k geef toe, mogelijk strikt persoonlijk.
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
17 november 2019, 09:04
Als ik tussen de Fender of G&L moest kiezen als beginner ?
Dan zou ik de Fender nemen, meer rendement op het ogenblik dat mijn nieuwe hobby toch geen duurzame hobby blijkt te zijn; dan hoef je i.i.g. geen G&L te verkopen met een verhaal dat het beter is dan... toch ?
Als player zou ik op basis van alles dat ik hoor of lees de G&L de voorkeur geven.

Fusion
17 november 2019, 09:48
Jullie lijken wel een stelletje djent afficionados zeg. Je kunt op een telecaster met single coils prima cowboy akkoorden, Smashing Pumpkins en zo'n beetje alles spelen.

Tupelo
17 november 2019, 09:58
Lijkt mij ook ideaal voor een beginner, omdat je er muzikaal alles op kan, en omdat die niet hard to handle is; stemvast, degelijk, relatief eenvoudig zelf af te stellen, en je kan zoiets naar hartelust modden / laten modden zou je op een dag wel heel specifiek een klankkleur in willen (die minder door distortion & fuzz wordt bepaald).

guitarkid2
17 november 2019, 11:25
Even partypooper wezen en ook een mening hebbende getaarnetmember zijnde
Zou ik je aanraden om de gitaar te kopen die het comfortabelest speelt en een goed klinkede amp erbij te kopen
Katana mII schijnt da bomb te zijn
Dit omdat (tenzij ernstig in bezit van talent ) je zeker het eerste jaar bezig bent om niet te slecht te klinken en vooral bezig bent om een beetje geluid uit dat ding te krijgen zomder te veel pijn in vingers en handen
Finesses in geluid komen later wel nu is imo zaak het ploeteren zo gemakkelijk mogelijk maken
En omdat smaken snel verandere bij de meeste gitaarspelers zou ik , zoals tuup al al tipte voor een fender gaan ivm verkoop mits de g&l of een ander merk veel beter bespeelbaar is
Tiptiptap
Pffffff tiepcursus

Brum
17 november 2019, 11:44
Jullie lijken wel een stelletje djent afficionados zeg. Je kunt op een telecaster met single coils prima cowboy akkoorden, Smashing Pumpkins en zo'n beetje alles spelen.

Er is toch ook niemand die gezegd heeft van niet?

twoerd
18 november 2019, 09:23
Deze gitaren staan allebei prima aangeschreven. Inderdaad, het doorverkopen van een Fender gaat makkelijker dan een G&L (onterecht trouwens). Je moet zelf bedenken of dat een factor voor je is. Voor de rest kun je gewoon op je eigen gevoel en smaak afgaan.
Ik vind het allang heel mooi dat je als beginner bereid bent om naar deze kwaliteitscategorie te gaan. Er lopen al genoeg beginngers stuk op slecht bespeelbare gitaren, vaak omdat het niks mag kosten.
Vergeet ook niet te vragen of de winkel de gitaar goed voor je kan afstellen (of te checken of dat al in orde is). Scheelt een hoop voor het speelgemak.

telerocker
18 november 2019, 11:34
Kun je ze allebei testen? De G&L heeft een swampashbody, maar is ook leverbaar met een basswood body (lindehout). Ik zou voor swampash gaan. De MDF-pickups van de G&L zijn en klinken iets anders dan de Alnico V pickups van de Fender. Verder is de feel van de hals en het fretboard van belang. Check ook de brugzadels. Voelen ze ruw aan of smooth?, want daar rust je hand regelmatig op. Het zijn beide goede aankopen denk ik, het gaat erom hoe jij erop thuis voelt.

wima
19 november 2019, 12:19
Hier de TS weer. Ik heb inmiddels een Fender telecaster aangeschaft. Met single coils. En na een week of twee ben ik er nog steeds erg blij mee.

Ik heb op een aantal gitaren kunnen spelen, ook een G&L, en ook eentje met humbuckers.

Deze gitaar vond ik uiteindelijk het fijnst, moeilijk te zeggen waarom precies. ik was in ieder geval op zoek naar een relatief eenvoudige gitaar met weinig poespas. Daar valt dan coil-split ook onder. Weinig poespas, dan kom je misschien ook eerder bij een telecaster uit.

Over die humbuckers. Kan wel kloppen dat het voor die muziek die ik noemde humbuckers toegevoegde waarde zijn. In de winkel is mij het een en ander voorgespeeld en de gelijkenis wat voor mijn ongetrainde oor voldoende. Ook heb ik eenzelfde gitaar vastgehad waar humbuckers in zaten. Uiteindelijk sprak me dat minder aan.

Ik heb in een ver verleden ook een tijd een gitaar gehad. Hier zaten wel humbuckers in, geen coil-split. Ik vond die gitaar altijd wat dof klinken, en ik had het idee dat dat aan de humbuckers lag. Dat was ook een reden om te kiezen voor een gitaar zonder humbuckers.

Dus... Bedankt voor de info. Voornamelijk voor de tip om de gitaar die je misschien wil een keer vast te houden. Daar heb je toch het meest aan.

telerocker
19 november 2019, 12:58
Hier de TS weer. Ik heb inmiddels een Fender telecaster aangeschaft. Met single coils. En na een week of twee ben ik er nog steeds erg blij mee.

Ik heb op een aantal gitaren kunnen spelen, ook een G&L, en ook eentje met humbuckers.

Deze gitaar vond ik uiteindelijk het fijnst, moeilijk te zeggen waarom precies. ik was in ieder geval op zoek naar een relatief eenvoudige gitaar met weinig poespas. Daar valt dan coil-split ook onder. Weinig poespas, dan kom je misschien ook eerder bij een telecaster uit.

Over die humbuckers. Kan wel kloppen dat het voor die muziek die ik noemde humbuckers toegevoegde waarde zijn. In de winkel is mij het een en ander voorgespeeld en de gelijkenis wat voor mijn ongetrainde oor voldoende. Ook heb ik eenzelfde gitaar vastgehad waar humbuckers in zaten. Uiteindelijk sprak me dat minder aan.

Ik heb in een ver verleden ook een tijd een gitaar gehad. Hier zaten wel humbuckers in, geen coil-split. Ik vond die gitaar altijd wat dof klinken, en ik had het idee dat dat aan de humbuckers lag. Dat was ook een reden om te kiezen voor een gitaar zonder humbuckers.

Dus... Bedankt voor de info. Voornamelijk voor de tip om de gitaar die je misschien wil een keer vast te houden. Daar heb je toch het meest aan.

Bravo en gefeliciteerd, je hebt je oren gebruikt en de feel van de gitaar op je laten inwerken. En nou werken met de tonepotmeter... geheime wapen van een tele.

twoerd
19 november 2019, 12:59
Heel veel plezier ervan!