PDA

View Full Version : Twee snaren doen het niet.



Dirk1956
30 oktober 2019, 17:12
Ik heb iets raars voor. Voor het opkuisen van mijn gitaar werkt alles perfect. Na het terug monteren na de werken, doen de twee onderste snaren het niet meer. De pick-ups nagezien, de potentiemeters nagezien, de selectieschakelaar nagezien, alles in orde en toch reageren de twee dunste snaren niet. Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het enige wat verandert is zijn de nieuwe snaren.

dml
30 oktober 2019, 17:37
Het enige wat verandert is zijn de nieuwe snaren.

Daar heb je je antwoord. Even de oude snaren er weer op zetten en dan kijken of ze het wél weer doen.

Een storing is vaak het gevolg van de laatste wijziging.

raabje
30 oktober 2019, 17:56
als ik er even vanuit ga dat dit een serieus probleem is en geen grap:

Als je de gitaar aansluit, dan kan je met een schroevendraaier op de magneet polen van de pickups tikken, en dan moet je door de versterker een tikje of plop geluid horen. Zo kan je de magneten individueel testen.

maar als 2 pickups hetzelfde probleem hebben, dan is er wat anders aan de hand. Staat de tone pot niet helemaal dicht gedraaid, dat de hoge tonen niet doorkomen?

En om wat voor gitaar en stalen snaren gaat het eigenlijk. Ik kan het eigenlijk niet geloven....

Tabula Rasa
30 oktober 2019, 18:42
Nog nooit meegemaakt en ik heb al echt veel gesoldeerd, elementen gewikkeld en verbouwd. Er wordt altijd wat opgepikt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
30 oktober 2019, 18:50
Als het aan pick-ups of elektronica zou liggen is het antwoord kort: Alle snaren doen het of geen enkele snaar doet het.
Pickup is (voor single coil) 1 magneet en 1 spoel die om het geheel zit, er werkt dus nooit maar een gedeelte. Humbucker is dan 2 magneten en 2 spoelen, maar over het geheel geldt hetzelfde.

Ik neem aan dat je niet bij het opkuisen polepieces uit de elementen hebt gedraaid of geslagen, dan blijft over de snaren.

Er zijn goedkope snaren (zoals die setjes van de Lidl) waar al eerder klachten over zijn opgedoken. De onomwonden snaren doen dan kennelijk magnetisch weinig tot niks en dan komt er geen of weinig geluid uit.

Een set van een gerenommeerd merk erop en alles zal het gewoon weer doen :ok:

MartinL
30 oktober 2019, 18:54
Een nylon setje erop geknoopt???

Tabula Rasa
30 oktober 2019, 19:03
Setje van AliExpress waarbij de Chinezen het niet begrepen hebben en rvs snaren ofzoiets. ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dirk1956
30 oktober 2019, 19:49
Mijn gitaar is een Les Paul van het merk Maya, Japanse gitaar van 1974. Het is inderdaad een single coil dus wat ik zeg kan eigenlijk niet maar toch is het zo. Ik moet wel toegeven dat het een goedkoop setje snaren is. Ik ga een beter setje snaren halen en dan zien we wel. Bedankt voor de tips allemaal.

dejohan
31 oktober 2019, 14:05
Een nylon setje erop geknoopt???

Of snaren voor een folkgitaar, die durven ook weleens veel minder door te klinken.

no 1 hops
31 oktober 2019, 14:59
zoals al eerder beschreven, zet de schakelaar in de middenstand zodat beide pickups actief zijn.
tik met een lepeltje zachtjes tegen de pooltjes, zullen in dit geval wel schroefjes zijn, en bij een plop geluid werkten ze dus wel.
ook bovengenoemd idee van een werkende snaar, boven de pooltjes te monteren van die het nu niet doen is goed om te kijken of het de snaren kunnen zijn.
hoeft niet geheel op spanning, want als de snaar maar beweegt maakt hij samen met de pickups een signaal.
hoort misschien naar blubber, maar bewijst dan wel dat het werkt.

lcvanderhelm
31 oktober 2019, 18:31
Lopen de snaren niet gewoon ergens aan?

jutter
31 oktober 2019, 21:33
Heb je de volume knop voor de onderste 2 snaren wel aan staan?

Erik de Perik
31 oktober 2019, 21:47
Ik schat gewoon gelul/onzin.

jutter
31 oktober 2019, 21:48
Ik schat gewoon gelul/onzin.

Sure, wat anders?!

Dirk1956
2 november 2019, 16:35
Aan allen en iedereen bedankt voor de goede raad; "dml" en "Plant" stelden voor andere snaren te gebruiken. Dat was dus de oplossing, nu speelt ze terug zoals het moet.
"Erik de Perik" en "jutter": zielige reactie heren. Maar toch hebben weer wat bijgeleerd, iedereen blij.

apekop
2 november 2019, 16:54
Aan allen en iedereen bedankt voor de goede raad; "dml" en "Plant" stelden voor andere snaren te gebruiken. Dat was dus de oplossing, nu speelt ze terug zoals het moet.
"Erik de Perik" en "jutter": zielige reactie heren. Maar toch hebben weer wat bijgeleerd, iedereen blij.


Wel benieuwd wat voor snaren dat precies waren? Iedere stalen snaar zou geluid moeten geven, hoe slecht de snaar of het merk ook is. Misschien toch nylon snaren?

jutter
3 november 2019, 11:30
Aan allen en iedereen bedankt voor de goede raad; "dml" en "Plant" stelden voor andere snaren te gebruiken. Dat was dus de oplossing, nu speelt ze terug zoals het moet.
"Erik de Perik" en "jutter": zielige reactie heren. Maar toch hebben weer wat bijgeleerd, iedereen blij.

Humor is weer ver te zoeken :seriousf: Azijnpisser!

turboblues
3 november 2019, 13:34
Wel benieuwd wat voor snaren dat precies waren? Iedere stalen snaar zou geluid moeten geven, hoe slecht de snaar of het merk ook is. Misschien toch nylon snaren?

Ik ook eigenlijk. Het enige wat ik me kan voorstellen is wat iemand anders ook al zei, dat de onderste snaren volledig vast liepen. Maar daar zou weinig verandering in komen na een snarenwissel (als het geen zwaardere zijn dan de originele toch)...

crazylay
4 november 2019, 08:25
Aan allen en iedereen bedankt voor de goede raad; "dml" en "Plant" stelden voor andere snaren te gebruiken. Dat was dus de oplossing, nu speelt ze terug zoals het moet.
"Erik de Perik" en "jutter": zielige reactie heren. Maar toch hebben weer wat bijgeleerd, iedereen blij.

Stuur anders eens een foto van hoe je de snaren gemonteerd hebt... Ik heb ook wel eens slechte productie snaren ontvangen maar altijd geluid 🙃

Dirk1956
7 november 2019, 23:10
Turboblues en apekop, het waren stalen snaren van Fender, weliswaar hele goedkope.
Een nylon snaar kan nooit werken omdat je daar geen magnetische reactie mee kan opwekken.
Op een ander forum had ik ook mijn "probleem" gezet en daar was iemand die hetzelfde had voorgehad met een akoestische 12 string met ingebouwd element. Die man had van de twaalf snaren één die het niet deed. Snaar gewisseld en alles was OK. Niet te verklaren maar toch waar.

lcvanderhelm
8 november 2019, 19:44
Dat is dan waarschijnlijk een piezo element.Dit zit meestal onder het brugzadel en werkt op druk ipv magnetisme.
Als de brugzadel niet helemaal goed aansluit in de brug,kan er wel eens een snaar niet goed getriggerd worden.
Bij het verwisselen van de snaren kan deze weer net op de goede manier verschuiven,waardoor de snaar weer getriggerd wordt.
Maar een metalen snaar,die niet magnetisch is,is vreemd.

D3nnis
8 november 2019, 19:59
Maar een metalen snaar,die niet magnetisch is,is vreemd.

Hmm...
Worden er weleens snaren gemaakt van eoa aluminium legering?

Aluminium is niet ferromagnetisch, en zou daarom best eens een belabberde werking kunnen hebben icm een element.

Plant
8 november 2019, 21:37
In post #8 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175562-Twee-snaren-doen-het-niet&p=3446253&viewfull=1#post3446253) is te lezen dat het om een Les Paul van het merk Maya met single coils gaat, dus geen piëzo element onder de brug.

Bij goedkope snaren is al vaker gebleken dat er niet zo nauw wordt gelet op de magnetische eigenschappen. En ook bij snaren komen Chinese neppers voor. Fender (of Fendel?) snaren zijn daarop geen uitzondering.

Nu blijkt dat een ander setje snaren het probleem heeft opgelost, is het bewijs geleverd.

Erik de Perik
8 november 2019, 22:03
Dat is dan waarschijnlijk een piezo element.Dit zit meestal onder het brugzadel en werkt op druk ipv magnetisme.
Als de brugzadel niet helemaal goed aansluit in de brug,kan er wel eens een snaar niet goed getriggerd worden.
Bij het verwisselen van de snaren kan deze weer net op de goede manier verschuiven,waardoor de snaar weer getriggerd wordt.
Maar een metalen snaar,die niet magnetisch is,is vreemd.

Met een piezo heb ik ook al meegemaakt ja. Zit je te klooien met strookjes papier of plastic eronder.

lcvanderhelm
9 november 2019, 11:06
Plant,ik reageerde op de akoestische 12 snaar,wat dus wel degelijk om een piezo ging.