PDA

View Full Version : aankoop Fender Telecaster (mex)



Joris1971
30 oktober 2019, 11:42
Ben op zoek naar een Fender telecaster, budget is zo een 650 euro (mag uiteraard goedkoper)

Er staan op martkplaats diverse Fender telecasters te koop, oa een Baja, een standaard Mexicaan, een classic 50's. Sommigen vragen (miz) de hoofdprijs, zo classic serie '60 telecaster op waarvan de nieuwprijs Euro 792 was en hij er nu nog 600 voor vraagt)..

Waar zit hem het verschil nu in? Waar doe ik wijs aan?

groet Joris

arjanb01
30 oktober 2019, 11:59
Veel testen, en vraagprijzen zijn geen harde prijzen.
Ik hou zelf altijd voor tweedehands marktplaats gitaren maximaal
65% VS nieuwwaarde wat ik maximaal zou willen uitgeven aan iets wat op mp wordt aangeboden, afhankelijk van de staat.
Vraagprijzen zijn sowieso vaak aan de hoge kant.
Zo staat er een 5150 combo op mp waarvan de vraagprijs 900 is, aantal jaren oud die amp. Nieuwprijs 1100 dus ik zou er Max 600-650 voor neertellen dan.
Die tele van 600 vraagprijs zou ik dus maximaal voor 400-450 kopen.

Joris1971
30 oktober 2019, 12:03
Tja testen bij een marktplaats verkoper is niet echt een optie

pasqual
30 oktober 2019, 12:06
Tja testen bij een marktplaats verkoper is niet echt een optie

Niet?
Als je bij mij op bezoek komt omdat je interesse hebt in een gitaar van mij die op MP staat kan het toch zijn dat je vindt dat de gitaar niet goed aanvoelt? Geen probleem als je weer gaat zonder te kopen!

FransT
30 oktober 2019, 13:28
Je eventueel kunt ook kijken op Watchcount.com
Kun je in ieder geval zien wat de beoogde gitaar op e-bay daadwerkelijk heeft opgebracht.
Weliswaar geen marktplaats, maar toch een beetje inzicht in daadwerkelijke prijzen.

Wellicht even de zoekcriteria wat nauwkeuriger invullen, maar goed, voor het idee...
http://www.watchcount.com/completed.php?bkw=fender+telecaster+mim&bcat=0&bcts=&sfsb=Show+Me%21&csbin=all&cssrt=ts&bslr=&bnp=&bxp=#serp

dejohan
30 oktober 2019, 13:57
zo classic serie '60 telecaster op waarvan de nieuwprijs Euro 792 was en hij er nu nog 600 voor vraagt)..

Is toch 25% goedkoper?


Waar vind je die trouwens nieuw voor 792? Ik vind er enkel van rond de 1000.

Joris1971
30 oktober 2019, 14:11
Dat had die in zijn adv staan

Joris1971
30 oktober 2019, 14:34
Is toch 25% goedkoper?


Waar vind je die trouwens nieuw voor 792? Ik vind er enkel van rond de 1000.

Waar staan die dan ?

telerocker
30 oktober 2019, 14:37
Ben op zoek naar een Fender telecaster, budget is zo een 650 euro (mag uiteraard goedkoper)

Er staan op martkplaats diverse Fender telecasters te koop, oa een Baja, een standaard Mexicaan, een classic 50's. Sommigen vragen (miz) de hoofdprijs, zo classic serie '60 telecaster op waarvan de nieuwprijs Euro 792 was en hij er nu nog 600 voor vraagt)..

Waar zit hem het verschil nu in? Waar doe ik wijs aan?

groet Joris

Zo'n Baja heeft bijvoorbeeld een dikkere neck. Als je daar van houdt, is dat geen probleem natuurlijk. Zoek je het standaard profiel dan eerder een standard of een classic. Bepaal ook of je liever een maple of een rosewood toets hebt. De Mexicaanse Fenders zijn doorgaans goede gitaren. Wat Arjan aangeeft: vraagprijs is meestal onderhandelbaar. 450-500 is een redelijke prijs voor een gebruikte Mex.

raabje
30 oktober 2019, 16:36
Kijk ook naar fretboard radius en type frets. Ik ben geen tele kenner, maar 7.25 inch is redelijk rond, 9.5 gemiddeld, 12 is redelijk vlak (als er tele's bestaan met 12 inch?). Hals profiel, standaard C, D, U, etc. Dikke honkbalknuppel hals, normaal, of een dunne slanke.

De frets, medium jumbo, jumbo, vintage, vintage tall, etc etc. Zijn ze mooi afgewerkt, of steken ze uit?

Breedte van de kam (nut) is ook belangrijk, relatief wat breder of wat smaller. Bij Stratocasters is een USA strat het breedst, 43mm.

Lak, Polyester, Poly urethaan, Nitro? Is de achterkant van de hals glad hoogglans gelakt, of wat minder glad, satin.

Tuners, vintage of modern, als ze maar stemvast zijn.

Houtsoort vind ik zelf altijd wel belangrijk, voor de body van een telecasters is dit ash, pine, alder, moet voor mij vintage correct zijn. Fretboard rosewood of gelijksoortig, of maple.

PU's is ook wel leuk, er zijn zat telecasters met wide buckers, of humbuckers.

En de zadels, vintage type is 3 tonnetjes op de brug, modern is 6 losse zadels.

Genoeg om op te letten of een keuze in te maken. PU's en knoppen en de schakelaar zijn eenvoudig aan te passen, de rest niet. Kijk bij 2e hands ook naar hoe versleten de frets zijn, een refret kost al snel 250,-

Ik heb zelf ooit een Squier CVC 60 Telecaster gehad, goed gebouwde gitaar, met een Dimarzio Twang King neck PU, maar ik kreeg er geen klik mee, ik ben meer een Stratocaster man.

Joris1971
30 oktober 2019, 19:53
Ik heb een mooie road worn gezien,

raabje
30 oktober 2019, 20:03
ja dat is leuk natuurlijk, maar wat zijn de specs hiervan, wat spreekt je aan? Individuele telecasters hier droppen als naam en wachten op een reactie lijkt mij een beetje kansloos.

telerocker
31 oktober 2019, 05:16
ja dat is leuk natuurlijk, maar wat zijn de specs hiervan, wat spreekt je aan? Individuele telecasters hier droppen als naam en wachten op een reactie lijkt mij een beetje kansloos.

+1. Ik heb eens een Road Worn strat getest. Lekker geluid, maar de frets waren mij te laag/plat. Dat vind ik ook bij een Squier CV tele.

Mitch
31 oktober 2019, 12:28
Zo'n Baja is ontzettend veel Tele voor je geld. Moet je wel van de dikkere hals houden inderdaad. Persoonlijk houd ik niet van de pickups, maar dat ligt aan mij, ik ben meer van de P90/low output humbucker. Hele volksstammen vinden het juist de beste Tele pickups die in die prijsklasse de fabriek uit komt rollen, dus geloof die liever. ;)

Bolkedebeer
31 oktober 2019, 13:01
Veel testen, en vraagprijzen zijn geen harde prijzen.
Ik hou zelf altijd voor tweedehands marktplaats gitaren maximaal
65% VS nieuwwaarde wat ik maximaal zou willen uitgeven aan iets wat op mp wordt aangeboden, afhankelijk van de staat.
Vraagprijzen zijn sowieso vaak aan de hoge kant.
Zo staat er een 5150 combo op mp waarvan de vraagprijs 900 is, aantal jaren oud die amp. Nieuwprijs 1100 dus ik zou er Max 600-650 voor neertellen dan.
Die tele van 600 vraagprijs zou ik dus maximaal voor 400-450 kopen.

Leuke regel, 65%.
Het zal wel aan mij liggen maar voor bijvoorbeeld een usa telecaster uit 1972 of een jap uit 1984 betaal ik met droge ogen de nieuwprijs.
Geen probleem.

Tupelo
31 oktober 2019, 13:22
D. shape 15. radius met jumbo frets wil je. :ok:

twoerd
31 oktober 2019, 13:30
Zo'n Baja is ontzettend veel Tele voor je geld. Moet je wel van de dikkere hals houden inderdaad. Persoonlijk houd ik niet van de pickups, maar dat ligt aan mij, ik ben meer van de P90/low output humbucker. Hele volksstammen vinden het juist de beste Tele pickups die in die prijsklasse de fabriek uit komt rollen, dus geloof die liever. ;)

Persoonlijke smaak / voorkeur is veruit het belangrijkste. Als je je eigen voorkeuren nog aan het ontdekken bent is tweedehands een aardige optie, want je kunt dan zo nodig met weinig verlies doorverkopen. Zo lang je tenminste een gitaar in goede staat koopt. Zo ben ik zelf aan mijn Baja gekomen, bij mij is het een blijvertje. De pickups op de Baja zijn een Broadcaster en een Twisted Tele, trouwens. Ik vind ze heerlijk, en ze staan inderdaad heel goed bekend ("custom shop kwaliteit"). Met het switching systeem van de Baja heb je bovendien heel veel verschillende sounds; pickups serieel, parallel, in fase, uit fase, en natuurlijk de standen met maar 1 pickup. De dikke hals valt echt op bij de Baja inderdaad.

guitarkid2
31 oktober 2019, 14:02
van squiert naar harlybenton nu weer fender
op naar het volgende topic

arjanb01
31 oktober 2019, 14:28
Leuke regel, 65%.
Het zal wel aan mij liggen maar voor bijvoorbeeld een usa telecaster uit 1972 of een jap uit 1984 betaal ik met droge ogen de nieuwprijs.
Geen probleem.

Als JIJ het ervoor wilt uitgeven, prima toch?
Ieder hanteert zijn eigen regels op marktplaats.
Maar leg je 65% vd nieuwwaarde maximaal voor een marktplaats artikel neer heb je grote kans dat het geaccepteerd wordt is mijn ervaring. Ik handel al zo’n 15 jaar op marktplaats en ik kom hiermee altijd wel tot een deal.

telerocker
31 oktober 2019, 16:19
van squiert naar harlybenton nu weer fender
op naar het volgende topic

Ach, Joris houdt ons van de straat.. :D

guitarkid2
31 oktober 2019, 17:52
maybe voor een nieuw topic

Blade, vooral de rooie variant schijnt erg goed te zijn

telerocker
31 oktober 2019, 17:58
maybe voor een nieuw topic

Blade, vooral de rooie variant schijnt erg goed te zijn

Rood klinkt doorgaans beter. :D

Tupelo
31 oktober 2019, 19:09
Laat ik een rooie Blade 15. D Shape, Jumbo's, SD's 59 & STR moet ik opzoeken in de aanbieding hebben.

:soinnocent:

Erik de Perik
31 oktober 2019, 19:44
van squiert naar harlybenton nu weer fender
op naar het volgende topic

En alles in jouw kleuterpraat.

Joris1971
31 oktober 2019, 19:47
Het is de Fender roadworn telecaster geworden wat een fijne gitaar!!

Erik de Perik
31 oktober 2019, 20:07
Oh ok... dus uiteindelijk had je ons niet eens nodig...!! ;)

Tupelo
31 oktober 2019, 20:08
Ruilen voor een Blade ?

Joris1971
31 oktober 2019, 20:33
Ruilen voor een Blade ?


No way.....!!!!!

raabje
31 oktober 2019, 21:05
Het is de Fender roadworn telecaster geworden wat een fijne gitaar!!

en waarom dan precies, leg dat is uit?? daar ben ik dan weer benieuwd naar. Je geeft zo weinig info.

En het is ook nog de honeymoon fase hè...

Erik de Perik
31 oktober 2019, 21:25
en waarom dan precies, leg dat is uit?? daar ben ik dan weer benieuwd naar. Je geeft zo weinig info.

En het is ook nog de honeymoon fase hè...

Wil ik ook wel weten.

jutter
31 oktober 2019, 21:51
Enne....waar zijn de feuteu's?

Joris1971
1 november 2019, 08:08
en waarom dan precies, leg dat is uit?? daar ben ik dan weer benieuwd naar. Je geeft zo weinig info.

En het is ook nog de honeymoon fase hè...

Gisteren bij plaatstgenoot gaan kijken, ben zoiezo helemaal weg van de looks, geweldig mooi!
Lekkere hals, vooral door de satin finish (of hoe het ook mag heten), vette sound, I love it!