PDA

View Full Version : ben twijfelen over mn twin :(



RadiuS
7 augustus 2003, 12:25
met de discussies over eindbuizen uit twins trekken ben ik beetje gaan twijfelen over of mn twin UL is of niet :-? hij heeft zeg maar 4 "grote" buizen en 6 "kleine" en bij de speaker output staat 100 watt r.m.s.. Hij heeft geen staartje bij het logo op de grill (volgens de field guide zuo dat pas bij twins vanaf 74 moeten zijn). Volgens de gast waarvan ik m kocht was ie uit 1973. Kan dit kloppen??? Please tell me dat ie gewoon 100 watt is :( . O ja hij heeft ook master volume.

Dirk_Hendrik
7 augustus 2003, 13:58
AAAARGH!!! Ik heb een UL twin!!! Wat vreselijk. Hij klonk vroeger echt te gek maar sinds ik vermoed dat hij UL is klinkt hij een stuk minder.

Sorry. Ik liet me even gaan. Net als enkele maanden terug met Sash z'n per ongeluk UL twin vind ik het een beetje een luxe probleem :-D

sash
7 augustus 2003, 14:00
Als er 100 watt op staat issie ook 100 watt :) Je hebt dus geen UL Twin

en paar maanden geleden? Is al een half jaar geleden man.

sash
7 augustus 2003, 14:01
Post voor de zekerheid ook ff het trafonummer. Al, Jay of PeeVee kunnen dan wel achterhalen uit welk jaar ie komt.

SteavisSmokin
7 augustus 2003, 14:19
Waarschijnlijk zijn de trafos die erin zitten uit '73, maar omdat die dingen nog effe op de plank blijven liggen voor ze in een amp gemonteerd worden is het dus waarschijnlijk dat je een '74 Twin reverb hebt, die zijn niet ultra-linear en is een prima amp!

btw-> mocht je hem weg willen doen dan ben ik wel geinteresseerd (evt. ruilen tegen '77 fender vibrolux reverb?!).

RadiuS
7 augustus 2003, 15:02
@sash: er stond 100 r.m.s. en kweenie precies wat dat rms betekent dus wilde t ff checken hier.

@steven & dirk: lol nee ik wilde m sowieso niet metteen wegdoen ook al zou ie UL zijn, want vind m voorlopig nog ok klinken. Waar vind ik het trafonummer precies?

RadiuS
7 augustus 2003, 18:14
k ben ff op onderzoek uitgegaan en heb 3 trafocodes gevonden (wat een lomp grote dingen toch die trafos :razz: ):
606-6-11
606-6-20
606-6-15

1976 i guess :???: :???: klopt dat? zeer vreemd!! (close call dan, aangezien ze vanaf 77 135-watters maakten)

gebruikte sites:
http://www.ampwares.com/ffg/
http://www.mrgearhead.com/faq/ampdater.html


op de sticker met tube placement stond rechtsonderaan nog het nummer 047944, kweenie of dat nog wat betekent...

PeeVee
7 augustus 2003, 21:33
'74 Twin reverb hebt, die zijn niet ultra-linear en is een prima amp! btw-> mocht je hem weg willen doen dan ben ik wel geinteresseerd (evt. ruilen tegen '77 fender vibrolux reverb?!).

Oei... daar ga je spijt van krijgen Steven, I'm telling you. Er zijn nog zat Twins te krijgen, Vibroluxen zijn echter schaars (dus duur). Is niet voor niets, is handig ding, mooi portable formaatje, zeer gigable (met goeie speakers en BM OT), buizengelijkrichter (kun je ook SS inprikken, je hebt tenminste de keuze)... Ik zie links en rechts afgetrapte silverfaces VR's voor 1000 en meer verkocht worden en going up. Gewone sf Twin uit '76 doet toch beduidend minder. Enfin, moet je zelf weten.


k ben ff op onderzoek uitgegaan en heb 3 trafocodes gevonden 606-6-11, 606-6-20, 606-6-15. 1976 i guess klopt dat?

Jep, correct, 1976 week 11, 20 en 15. Amp is dan waarschijnlijk eind '76 of begin '77. Zou natuurlijk ook een blackface Twin Reverb kunnen zijn uit 1966 waar men later een silverface paneeltje op heeft gezet :-D

Prima amp verder, ik zou 'm even laten servicen voor zover dat nog niet gedaan is, blackfacen maakt 'm wat losser en warmer, eventueel de NFB weg of weerstand verhogen (maakt 'm nog wat losser en dynamischer), reverb op 1e kanaaltje, eventueel de mastervolume post PI maken (vlak voor de eindpitten) en lekker blazen. Twee pitjes eruit trekken kan ook prima, is op de lange termijn niet heel gezond, maar verder in de praktijk prima manier gebleken om nog iets meer op de eindbuizen te kunnen leunen. Verder is het misschien leuk om één kanaal wat anders te voicen (b.v. in mid en hoog). Ik zou ook de mid pots (laten) vervangen voor 25K, kun je ook nog beetje ranzige tweedachtige sound krijgen (vraag maar aan Sash), niet altijd bruikbaar, maar zeker leuke feature.

RadiuS
8 augustus 2003, 14:26
hmm scheelt toch aardig wat jaartjes met wat de verkoper me zei dan, maar maakt toch niet zo heel veel uit, verschil 1973 - 1976???

En over modden, dat ben ik zeker nog van plan, maar eerst ff wat meer geld nodig. Bedankt voor t uitgebreide antwoord.