PDA

View Full Version : Harley Benton is dat wat?



Joris1971
27 oktober 2019, 10:17
Is het wat, de Harley Benton tekecaster?
Ze zien er mooi uit en zijn ook goedkoop
Maar is het wat?

JVGM-music
27 oktober 2019, 16:22
Ik denk dat een PRS custombuilt beter is. Denk ik. Maar ik weet het niet zeker.

Wat ik lees en zie van HB is wel positief maar ik begrijp dat ze wat afwijkende maten hebben hier en daar wat upgraden bemoeilijkt.

denis.hermans
27 oktober 2019, 17:52
Zelf geen ervaring mee. Hier op het forum zijn er wel een paar fans . (O.m. Erik De Perik) Ik vraag mij altijd af hoe duurzaam gitaren in deze prijsklasse zijn.

telerocker
27 oktober 2019, 18:00
Erik, kom er maar in.... :ok:

arcane
27 oktober 2019, 19:56
Ik heb een Harley Benton Telecaster. Deze werd af fabriek geleverd met Wilkinson pickups en brug. Ik heb enkel de topkam laten vervangen door een van grafiet. En later ook nog eens de stemknoppen (nu ook van Wilkinson).
Hij klinkt en speelt echt te gek.

Erik de Perik
28 oktober 2019, 00:25
Ik heb deze (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt1952.htm) op 8 mei 2013 gekocht en speel er nog steeds op. Al vrij snel na aanschaf deed de selector raar. Ik kon 'm terug sturen maar stelde voor dat ze een ander switch opstuurden, die ik er zelf in heb gezet. Uiteinden van de fretjes heb ik beter afgerond. Tijdje op 'm gespeeld en toen de hals en de actie bijgesteld. Setje Donlis pups (35 eur) erop gezet, hoewel de Wilkinsons niet slecht waren. Net 'brass compensated saddles' besteld, omdat de intonatie mij irriteert.

Gitaar heeft een prima hals, geen dead spots, geen fret buzz en speelt heerlijk. Sound is helemaal prima, zeker met de nieuwe pups. Gitaar is wat aan de zware kant.

denis.hermans
28 oktober 2019, 08:05
Dat "aan de zware kant" is wel herkenbaar bij goedkopere gitaren maar hoeft op zich geen probleem te zijn.

guitarkid2
28 oktober 2019, 08:48
Switch plus pick ups er in solderen
Ik kan het niet dus ben aangewezen op....
En als het op nekjes aankomt
Truss rodje draaien gaat nog wel
Maar fretjes vlakken enzo..... pfffff
Dus zo'n HBjtje scoren ?
Alleen als je een handige erik bent.....imo

Rinze
28 oktober 2019, 09:45
Tja, niet iedereen is zo'n Renaissance-man als Erik 😎

Of Han, die kan er ook wat van.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

telerocker
28 oktober 2019, 09:47
Die prijs kan alleen zo laag zijn omdat er ergens op wordt bezuinigd. Vaak is dat de kwaliteit hout, fretafwerking en hardware. Zelfs bij een Squier CV van mijn neefje moest eea ander worden vervangen. Gammele switch, slecht gemonteerde inputjack, intonatie matig. Het goede nieuws is dat het simpel te fixen is.

@guitarkid2 Er zijn misschien wel forumleden die een handje willen helpen.

arjanb01
28 oktober 2019, 09:54
Switch plus pick ups er in solderen
Ik kan het niet dus ben aangewezen op....
En als het op nekjes aankomt
Truss rodje draaien gaat nog wel
Maar fretjes vlakken enzo..... pfffff
Dus zo'n HBjtje scoren ?
Alleen als je een handige erik bent.....imo

Erik kan alles of hij alles gratis en voor niks doet weet ik niet 😉

Luke-wannabe
28 oktober 2019, 10:53
Ik heb zo'n Taylor travel mini kopietje van HB. Kostte nog geen €90. Echt een top gitaartje voor die prijs. Lekker voor mee op vakantie. Leuke dingen voor het geld. Niet doen alsof het een 'echte' gitaar is. Niet denken van hmm... Zal ik een AVRI of een Harley Benton kopen? Die HB is wél vijftien keer zo goedkoop...

https://imgshare.io/images/2019/10/28/IMG_0338.jpg

Edit: Ik wilde een foto'tje plaatsen, maar dat insluiten lukt me niet..!

Erik de Perik
28 oktober 2019, 11:10
Die Tele weegt 4 kg dacht ik. Fretjes heb ik nooit gevlakt, maar de zijkanten waren wat scherp, volgens mij een klusje dat vrijwel iedereen zou moeten kunnen klaren.
Ik heb ook nog een HB LP (12-3-19) en daar heb ik, niets aan veranderd. Alleen heb ik de pups vervangen door Donlis omdat ik de originele Wilkinsons te hot vond.

Laatst nog deze (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_te_90flt_vw_deluxe_series.htm) gekocht en die bevalt tot nu toe erg goed. Zowel qua sound als bespeelbaarheid, stemvastheid en gewicht.

https://www.thomann.de/pics/prod/380357.jpg

dejohan
28 oktober 2019, 11:49
Die prijs kan alleen zo laag zijn omdat er ergens op wordt bezuinigd. Vaak is dat de kwaliteit hout, fretafwerking en hardware.

Ongetwijfeld wordt er bezuinigd op materiaal, maar hou er rekening mee dat de grootste kost van de meeste producten niet in fabricage ligt, maar in tussenhandel en marketing.

Harley-Benton is een huismerk, Thoman haalt die direct van de fabriek.
Dus waar ook voor een groot deel op bespaard wordt:
-Direct-To-Consumer. Geen importeurs, groothandelaren en winkeliers die stuk van de koek willen.
-Geen of amper advertentiekosten. Thoman is een grote website met veel verkeer, de website zelf is het advertentiekanaal, ze zetten de HB gitaren vooraan als je sorteert op goedkoop.

Orpheo
28 oktober 2019, 11:54
Ongetwijfeld wordt er bezuinigd op materiaal, maar hou er rekening mee dat de grootste kost van de meeste producten niet in fabricage ligt.

Harley-Benton is een huismerk, Thoman haalt die direct van de fabriek.
Dus waar ook voor een groot deel op bespaard wordt:
-Direct-To-Consumer. Geen importeurs, groothandelaren e.d.m. die stukje van de koek willen. (En dat is een grote koek!)
-Geen of amper advertentiekosten. Thoman is een grote website met veel verkeer, de website zelf is het advertentiekanaal, ze zetten de HB gitaren vooraan als je sorteert op goedkoop.
-Kortingen omdat in grote volumes wordt gekocht.

Je hebt helemaal gelijk! Ik heb zelf gewerkt voor een importeur én fabrikant van gitaren en zie welke bizarre turnovers er zijn. Ik heb het al eerder verteld maar de bedragen en percentages zijn bizar. Ik mag/zal niet zeggen bij/voor wie ik gewerkt heb, maar zal wel dit zeggen:

gitaar, gemaakt in China, met een Fishman pickup, staat bij Thomann te koop voor 650E. wij verkochten dat ding voor 300 aan Thomann en betaalden zelf 120E aan de fabriek in China.

als Thomann dus zélf die gitaar zou laten maken, verkopen zij 'm voor grofweg 300E. Hardware is een flinke slok op een borrel maar zeker niet zo erg als advertentiekosten, importeurs en dealers/distributeurs.

guitarkid2
28 oktober 2019, 13:13
Ongetwijfeld wordt er bezuinigd op materiaal, maar hou er rekening mee dat de grootste kost van de meeste producten niet in fabricage ligt, maar in tussenhandel en marketing.

Harley-Benton is een huismerk, Thoman haalt die direct van de fabriek.
Dus waar ook voor een groot deel op bespaard wordt:
-Direct-To-Consumer. Geen importeurs, groothandelaren en winkeliers die stuk van de koek willen.
-Geen of amper advertentiekosten. Thoman is een grote website met veel verkeer, de website zelf is het advertentiekanaal, ze zetten de HB gitaren vooraan als je sorteert op goedkoop.
Minste kosten fabricage
Lijkt me toch wel belangerijk dat dat iig in orde is want veel is nog echt wel handwerk
Het wel het ae meegemaakt
Slecht gesneden nuts, halzen die...fretwerk om te janken
Tja wat verwacht je als je iemand 50 cent per uur geeft
Dat zijn geen heavey geschoolde ambachtslieden
Op z'n minst toch wel een beetje importante om een beetje kwaliteits gitaar inelkaar te frobelen... toch ?

Erik de Perik
28 oktober 2019, 13:29
Minste kosten fabricage
Lijkt me toch wel belangerijk dat dat iig in orde is want veel is nog echt wel handwerk
Het wel het ae meegemaakt
Slecht gesneden nuts, halzen die...fretwerk om te janken
Tja wat verwacht je als je iemand 50 cent per uur geeft
Dat zijn geen heavey geschoolde ambachtslieden
Op z'n minst toch wel een beetje importante om een beetje kwaliteits gitaar inelkaar te frobelen... toch ?

Een behoorlijk deel van alle high tech producten komt tegenwoordig uit Azië, maar jij bent er tijdens jouw intensieve reizen nooit een geschoolde arbeider tegengekomen.

guitarkid2
28 oktober 2019, 13:37
Natuurlijk
Maar die frotten niet voor 50 cent pu jouw hb 's inelkaar
Bv in china heb je best veel gespecialiceerde instrumentenmakers
Dat wist je al
Ik vertel je niks nieuws
En je heb gelijk ik jan cremer
Irik bedoel ik
Dag schat

Erik de Perik
28 oktober 2019, 13:43
Waar komt die 50 cent vandaan of klets je zomaar wat?

Waar zij hun verschil maken is arbeidskosten, lokaal geproduceerde hardware, minder aandacht voor afwerking en afstelling. Maar dat is in het algemeen gesproken en de vraag was hoe het met Harley Benton gitaren zit. En dan ben ik zo langzamerhand wel benieuwd naar jouw ervaring met het merk.

guitarkid2
28 oktober 2019, 13:56
Een zeurende sudetenduitscher
Je begint saai te worden perik
Bah

Erik de Perik
28 oktober 2019, 14:47
Oh te inhoudelijk? Sorry dan.

Tupelo
28 oktober 2019, 16:33
Zit vaak wat werk in.
Voor handige mensen als Erik vaak wat kort door de bocht "doe je zelf."
Wat uitstekend is, als je dat kan.
In dat geval doe je er idd snel je voordeel mee.
Wanneer vlakken, topkam bijvijlen, solderen niet je ding is; dan lopen de kosten snel op.
Trap ik er alvast 2 in.

1.
Geen garantie dat je met een duurdere gitaar niet voor dezelfde ingrepen komt te staan.
2.
Zo een HB is natuurlijk bij uitstek geschikt om jezelf op te bekwamen in die ambacht, scheelt je centen in de toekomst.

Then again.
Daar moet je zin in hebben, en zelfvertrouwen toe.
Heb ik zelf niet.

telerocker
28 oktober 2019, 16:47
Ik weet niet hoeveel arbeiders in fabrieken in Indonesië betaald krijgen, feit is dat de gitaarproductie er kwalitatief een flinke sprong heeft gemaakt. Die arbeiders kunnen echt wel wat. De (goedkopere versies in de) Ibanez AZ serie en de Chapmans bijvoorbeeld steken goed in elkaar.

guitarkid2
28 oktober 2019, 17:46
Duh dat zal je me ook niet horen ontkennen
chapper gitaren is een goed voorbeeld
ook hunnie slaan tussenhandel en marketing zoveel mogelijk over
toch kost de goedkoopste ch gitaar ongeveer 2 keer zo veel dan een Hb

maar erik is kennert en die heeft alle fabrieken waar hb.s gemaakt worden persoonlijk bezocht en en gechecked
yup inhoudelijke kennis van de vent is oneindig

Harley Benton guitars are manufactured in around 20 factories in the Far East in China, Indonesia and Vietnam.

nice point for QC

maar nu genoeg
zal erik niet meer pesten

telerocker
28 oktober 2019, 17:59
Duh dat zal je me ook niet horen ontkennen
chapper gitaren is een goed voorbeeld
ook hunnie slaan tussenhandel en marketing zoveel mogelijk over
toch kost de goedkoopste ch gitaar ongeveer 2 keer zo veel dan een Hb

maar erik is kennert en die heeft alle fabrieken waar hb.s gemaakt worden persoonlijk bezocht en en gechecked
yup inhoudelijke kennis van de vent is oneindig

Harley Benton guitars are manufactured in around 20 factories in the Far East in China, Indonesia and Vietnam.

nice point for QC

maar nu genoeg
zal erik niet meer pesten

Je kunt er eentje bestellen, testen en indien niet jouw kopje thee weer terugsturen hè.

D3nnis
28 oktober 2019, 18:03
Ik heb een paar verschillende HB's in handen gehad en vond ze niet verkeerd eigenlijk.
Ik ben aan het denken of ik er ook eens eentje zelf zal kopen of dat ik een snob ben :D

dagrim1
29 oktober 2019, 09:33
Voor het geld prima gitaren, met het risico op noodzaak tot wat 'bijwerken'. Sommige dingen zou je makkelijk zelf kunnen, anderen worden wat lastiger...

Denk dat dat over het algemeen geldt voor de budget gitaren, waarbij ik het idee heb dat de risicos bij HB toch een stuk lager liggen (als in, de kans op een prima speelbare gitaar is daar een stuk hoger dan bij sommige andere merken).

Zelf niet HEEL veel HB ervaringen, maar de enkelen die ik heb gehad waren prima.

harrie-beton
29 oktober 2019, 16:54
Dit is een inzichtelijke video:


https://www.youtube.com/watch?v=qaUOaaOyhHE

Gitaarbouwer USA 16 dollar per uur.
Gitaarbouwer China 4 dollar per uur.

Erik de Perik
29 oktober 2019, 18:22
Dit is een inzichtelijke video:


https://www.youtube.com/watch?v=qaUOaaOyhHE

Gitaarbouwer USA 16 dollar per uur.
Gitaarbouwer China 4 dollar per uur.

Ja, maar zijn verhaal klopt helaas niet. Het is ook vanuit het perspectief van een Amerikaan met een gitaarwinkel in de VS.

arjanb01
29 oktober 2019, 18:25
Is dat een aanname of is dit op feiten gebaseerd ?

Erik de Perik
29 oktober 2019, 18:26
Is het wat, de Harley Benton tekecaster?
Ze zien er mooi uit en zijn ook goedkoop
Maar is het wat?

Om even terug te komen op jouw vraag. De lui die er ooit één of meerder hebben (vast) gehad zijn er tevreden over, 2 zelfs met een Tele en degene die er nooit op gespeeld hebben vinden het niets en/of maken zich druk over de mensenrechten behalve als er een merknaam op staat die wel goed is. :seriousf:

Erik de Perik
29 oktober 2019, 18:29
Is dat een aanname of is dit op feiten gebaseerd ?

Wie bedoel je?

arjanb01
29 oktober 2019, 18:58
Wat je in je vorige post zei:

‘ Ja, maar zijn verhaal klopt helaas niet. Het is ook vanuit het perspectief van een Amerikaan met een gitaarwinkel in de VS’

Waar is deze bewering op gebaseerd?
Wat klopt er niet aan zijn verhaal en hoe kom je daarbij ?

Erik de Perik
29 oktober 2019, 21:02
Oh ok. Ik heb al eerder op exact hetzelfde filmpje door exact dezelfde poster gereageerd. Ik ga 'm zoeken want ik heb geen zin om het filmpje nog eens te bekijken.

Oh gevonden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175389-Het-is-waar-goedkope-gitaren-kunnen-heel-goed-zijn&p=3439349&viewfull=1#post3439349

Powderfinger
30 oktober 2019, 22:06
Zit vaak wat werk in.
Voor handige mensen als Erik vaak wat kort door de bocht "doe je zelf."
Wat uitstekend is, als je dat kan.
In dat geval doe je er idd snel je voordeel mee.
Wanneer vlakken, topkam bijvijlen, solderen niet je ding is; dan lopen de kosten snel op.
Trap ik er alvast 2 in.

1.
Geen garantie dat je met een duurdere gitaar niet voor dezelfde ingrepen komt te staan.
2.
Zo een HB is natuurlijk bij uitstek geschikt om jezelf op te bekwamen in die ambacht, scheelt je centen in de toekomst.

Then again.
Daar moet je zin in hebben, en zelfvertrouwen toe.
Heb ik zelf niet.

Dit dus. Ik vind sleutelen aan gitaren ook leuk, maar doe dat liever niet op m'n goede gitaren.

Ik heb drie goedkope Harley Bentons. Veel waar voor je geld en met modificaties kun je ze ook heel behoorlijk laten klinken. Maar zelfs na bijwerken van frets en ronden vd hals blijft dat wat goedkoop aanvoelen. Wel comfortabel, maar je krijgt het nooit als bijv. een Mexicaanse Fender.
Is ook een kwestie van je referentiekader, denk ik.

Puur op prijs-kwaliteit scoren de Squiers en HB's naar mijn mening hoger dan de grote merken.

Pepe
30 oktober 2019, 23:11
Prijs/kwaliteit en waar voor je geld
is toch niet boeiend als je speelt? Dan moet het lekker spelen, fijn klinken
waar voor je geld krijg je hier op de Ten Kate markt
daar staat een turk met fietssloten voor 5 euro de stuk
en net zo makkelijk te kraken als een duur slot!

ateng
14 november 2019, 19:58
Ooeh ik krijg hier toch wel GAS van!

https://m.thomann.de/nl/harley_benton_fusion_t_hh_roasted_fnt.htm?o=29&search=1573757782

pasqual
14 november 2019, 21:25
Ooeh ik krijg hier toch wel GAS van!

https://m.thomann.de/nl/harley_benton_fusion_t_hh_roasted_fnt.htm?o=29&search=1573757782

Of deze:
https://m.thomann.de/nl/harley_benton_fusion_hh_eb_ocean_turquoise.htm