PDA

View Full Version : Stymon Iridium



Sjtevel
26 oktober 2019, 11:48
Ook Strymon wilt zijn graantje meepikken in de modelling sector:

https://www.strymon.net/products/iridium/

D3nnis
26 oktober 2019, 11:53
Mooi ding om met je bestaande pedalboard te gebruiken, zeker als je niet geïnteresseerd bent in allerlei effecten en 1000 verschillende amps.

apekop
1 november 2019, 22:07
Klinkt wel lekker vind ik.

Pepe
1 november 2019, 22:58
Iridium? Als... inslaan als een bom? Alles vernietigend wat op zijn pad komt?

De meteoriet (https://nl.wikipedia.org/wiki/Meteoriet) die zo'n 65 miljoen jaar geleden in Mexico (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mexico_(land)) insloeg en wellicht (mede) de Krijt-Paleogeen-massa-extinctie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Krijt-Paleogeen-massa-extinctie) veroorzaakte, bevatte een hoge concentratie iridium. Restanten daarvan worden aangetroffen als een dun laagje in het sediment (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sediment) afgezet in die periode. Dit noemt men de iridiumanomalie (https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Iridiumanomalie&action=edit&redlink=1).

Sjtevel
2 november 2019, 08:45
Tja, in het periodiek systeem der elementen is het Ir. aangezien dat ding ook impulse responses kan laden....

miyaru
4 november 2019, 16:58
Mooi klinkend pedaal, maaruhhhh niet echt goedkoop!!!!

Sjtevel
4 november 2019, 17:38
Inderdaad, voor €400,- heb je ‘maar’ 3 versterkers en 9 cabinetten. Voor €100,- meer heb je een hx stomp met veel meer versterkers en cabinetten èn een shitload aan effecten.

Pepe
4 november 2019, 17:43
Je hebt geen versterkers maar een simulatie daar van

Sjtevel
4 november 2019, 18:51
Vooruit, puntje voor jou.

Pepe
4 november 2019, 22:04
Vooruit, puntje voor jou.

ik zeg het omdat wanneer het aantal simulaties het argument is voor de prijs
je best duur uit bent
bij een bijv Line6 krijg je honderden amps en cabinets voor minder
ik gok dat kwaliteit er ook iets mee te maken heeft maar ik ken het ding niet

Da Vinci
5 november 2019, 10:10
Lekker compact ding. Zou evt. icm met een reeds aanwezig multi-effect best een leuke setup kunnen bieden indien de geluiden goed klinken. Ja, het zijn maar drie kanalen maar meer heb je bij de gemiddelde buizenversterker ook niet tot je beschikking.

JanVrm
5 november 2019, 14:30
Lekker compact ding. Zou evt. icm met een reeds aanwezig multi-effect best een leuke setup kunnen bieden indien de geluiden goed klinken. Ja, het zijn maar drie kanalen maar meer heb je bij de gemiddelde buizenversterker ook niet tot je beschikking.

Zou me niet verbazen dat een merk als Strymon binnen afzienbare tijd ook met een soort van multi-effect op de markt gaat komen. Hoe beter de modelers worden, hoe meer gitaristen van de traditionele setup gaan afzien: het gemak dient de mens.

Da Vinci
5 november 2019, 15:00
Zou goed kunnen. Ze hebben natuurlijk al hele mooie effectpedalen en dit is, evt samen met een goede midi controller, een mooie en kleine stap om over te gaan. Al doe je 'm alleen op je bordje om stil/op laag volume mee te oefenen.

rozh
5 november 2019, 15:22
Zou me niet verbazen dat een merk als Strymon binnen afzienbare tijd ook met een soort van multi-effect op de markt gaat komen. Hoe beter de modelers worden, hoe meer gitaristen van de traditionele setup gaan afzien: het gemak dient de mens.

nja ik weet niet of ze dat wel zouden doen, de meeste pedalen zijn al een beetje dual function.
In principe zou je met een iridium, sunset en een capistan wel met 90% van de gigs vooruit kunnen en dat zonder amp hehe

D3nnis
5 november 2019, 19:32
In principe zou je met een iridium, sunset en een capistan wel met 90% van de gigs vooruit kunnen

Mag ook wel, dan zit je al boven de €1000,-.
Ik ben wel benieuwd, zouden er in de toekomst nog meer sims in de iridium komen?
Als het kwalitatief beter is dan bv Helix is het interessant, anders misschien toch niet zo, gezien de prijs.

rozh
5 november 2019, 20:03
Mag ook wel, dan zit je al boven de €1000,-.
Ik ben wel benieuwd, zouden er in de toekomst nog meer sims in de iridium komen?
Als het kwalitatief beter is dan bv Helix is het interessant, anders misschien toch niet zo, gezien de prijs.

volgens mij is de budget markt niet echt het uitgangspunt van strymon, maar gewoon t optimale wat ze kunnen verzinnen qua digital/analog shizzle. bedoel een timeline ofzo is niet echt bedoeld voor de beginner of iemand met een klein budget :P

D3nnis
5 november 2019, 20:16
Helix is nou ook niet direct voor de budget markt zou ik zeggen.
Verder kan ik me zómaar voorstellen dat het niet eens beter is, vwb software. Ik kan me zomaar voorstellen dat het totale budget voor de ontwikkeling (van de software) bij bijvoorbeeld line 6 zomaar groter is dan bij strymon.

tnijland
5 november 2019, 23:40
Ik denk ook niet dat het beter is dan de andere bekende merken. Ze maken gebruik van reeds bestaande IR cabinet impulse responses en hebben een handige selectie van drie stereotype amps toegevoegd. De reverb is een bonus (mogelijk geïnspireerd door de Univeral Audio Top Box) en levert direct meer plezier bij het uitproberen maar dat kun je ook vrij snel met een extern reverb pedaal realiseren. Wel verwacht ik dat de combinaties amp + IR cabinet redelijk smaakvol gekozen zullen zijn en dat scheelt waarschijnlijk al heel veel zoekwerk voor diegenen die liever meteen willen spelen.

Strymon pikt dus netjes een graantje mee van de markt en mikt daarbij op vooral gitaristen die compact en licht willen reizen en daarvoor modeling wel eens willen proberen samen met hun andere effect pedalen. In combinatie met de eenvoudige bediening zou het maar zo eens kunnen aanslaan... De presets zullen waarschijnlijk wel redelijk goed zijn.

Minor lijkt mij het feit dat ik waarschijnlijk de toonregelingen wel per amp/cabinet combinatie zou willen kunnen afregelen. Dan kom je uit op de de multi-preset mode waarvoor er weer een extra footswitch of midi nodig is.

Gezien de hoeveelheid tijd die ik zelf al in een preset van de Fractal Audio AX8 steek verwacht ik wel dat het pedaal voor mezelf te beperkt zal zijn qua instelmogelijkheden. Als pop-rock band proberen we covers zo exact mogelijk na te spelen. Mijn eigen ervaringen met modeling is dat ik over langere tijd langzaam toewerk naar de presets die uiteindelijk vergelijkbaar klinken, netjes mengen zonder te interfereren en daardoor goed klinken in de band mix. En je komt dan soms uit op verassende combinaties ;-)

D3nnis
6 november 2019, 06:55
Ik was inmiddels nieuwsgierig naar sounds van dit apparaatje, dus ik heb gisteren dit Andertons filmpje eens beluisterd:
https://youtu.be/-xrJXOz3ydc

Ben ik nu de enige die denkt "is dit het nou"?
Het is al vaak gezegd dat youtube filmpjes niet representatief zijn vwb sound, maar dan nog.

Fusion
6 november 2019, 07:01
9 cab IRs die je zelf kunt landelijk me meer dan genoeg maar 3 amps lijkt me wat weinig

D3nnis
6 november 2019, 07:23
Ik speel meestal met maar 1 amp, dus ik zou aan 3 amp modellen best genoeg hebben. Het zou wel mooi zijn als er wat minder keuze zou zijn, misschien komt dat nog.

Fusion
6 november 2019, 10:05
Als t net 3 map modellen zijn die je lelijk vindt, of niet oké stijl etc ;) Dan is keuze wel handig

D3nnis
6 november 2019, 11:03
Het zou wel mooi zijn als er wat minder keuze zou zijn, misschien komt dat nog.

Minder moet natuurlijk meer zijn :D

Dan zou het ook voor een groter publiek interessant kunnen zijn. Ik vraag me dus af men nu 3 modellen "klaar" heeft, dit eerst in de markt zet om geld te genereren voor nieuwe modellen, of dat het hierbij blijft.

WouterDVR
28 maart 2020, 09:55
Iemand die er ook effectief heeft mee gespeeld en zijn ervaringen wil delen?
Met een dochtertje van 8 maanden in huis kan niet altijd meer mijn VOX AC15 full volume zetten en met de master laag verlies ik te veel van mijn klank.
Vandaar dat ik zit te twijfelen tussen:
- Strymon Iridium
- Line 6 HX stomp
- Two Notes Torpedo Captor X

Mobiliteit is een bijkomende plus, vandaar dat die eerste twee wel hoog op het lijstje staan.

Bedoeling is om met een hoofdtelefoon te werken, dus zoek ik naar ervaringen van mensen die spelen door een hoofdtelefoon. Iemand?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjtevel
28 maart 2020, 13:02
Als ik de keuze had, zou ík altijd voor de captor gaan. De twee andere zijn toch (best goede!) benaderingen van het origineel. Met de captor houdt je het geluid van de je eigen amp, met het geluid van een andere cab (de keuze is reuze!) opgenomen met een microfoon.

Wellicht ook iets om rekening mee te houden. De mic (simulatie) zit in alle drie de systemen, dus een ‘amp in the room’ geluid wordt wat lastiger. In alle drie zit ook een (soort van) reverb, waar dit gecompenseerd kan worden, maar 1 op 1 gaat natuurlijk niet lukken.