PDA

View Full Version : Video en geluid opnemen (synchroon)



Zyzz
25 oktober 2019, 13:40
Hallo allemaal,

Ik wil graag video's opnemen met geluid uiteraard.
Nu heb ik in het verleden een focusrite scarlett 2i2 studioset gekocht voor het geluid.
Hier ben ik dik tevreden over.

Nu zit ik echter met beeld.
Ik zie op Youtube allemaal covers voorbij komen met goed beeld en goed geluid.
Het lijkt echt heel simpel, maar ik ben er nu zelf al een hele tijd mee bezig en ik kreeg het niet voor elkaar om het beeld en geluid synchroon te laten lopen.

Het opnemen met de microfoon gaat prima.
Ik heb vervolgens geprobeerd om zo gelijk mogelijk met mijn telefoon ook op te nemen, zodat ik dit later onder elkaar kan plakken.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien er altijd wel een milliseconde tussen zit en je dan een hele rare video krijgt.

Ik loop al een paar dagen te zoeken op Google, maar ik kan de oplossing niet vinden.
Hoe doen jullie dit?

Ik werk met cubase 8 trouwens.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij op weg kunnen helpen?

Zou echt top zijn!

Hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

maxdb
25 oktober 2019, 13:44
Heel ver inzoomen dan kun je kleinere verschuivingen maken, een handklap aan het begin kan goed helpen om het precies te krijgen.

harrie-beton
25 oktober 2019, 16:26
Wat ik gemerkt heb is dat je telefoon soms een paar frames niet kan opslaan. Daar merk je bijna niks van maar na een paar minuten met meerdere frames loopt je video ineens "voor" op de audio. Een simplele oplossing is tegelijk opnemen, je audio uit van cubase naar audio in van een camera.

Ze doen het overkomen bij veel video's dat het een home video is maar gebruiken hoogwaardige camera's hoor.
Zoek maar eens wat voor camera's ze gebruiken..

showband
25 oktober 2019, 16:35
ik maak van elk optreden een video van wat cameratjes en de zaalmix.

in principe hoef je de audio en de video maar op een (bekken)accent recht te zetten en de rest blijft synchroon met de digitale spullen.

maarrrr.....
zorg ervoor dat alle opnameformats en instellingen recht staan.

als jouw camera op 48KHz sampleled en de audio op 44,1KHz staat? Dan gaat het bij het samenmixen al mis.

als je audio je cubase binnenhaalt, en de samplerate is niet hetzelfde als je audio? dan misvormt ie de file zodanig dat je er nooit meer iets synchroon mee kan krijgen.

Kortom ik heb alles 1) camera 2) recorder, 3)DAW cubase EN 4) videoprogramma Pinnacle allemaal op dezelfde instelling gezet.

anders ben je de sjaak.

laatst een uitgewerkte video gekregen van een 360graden camera. Die was ook onmogelijk mee te nemen.

harrie-beton
25 oktober 2019, 16:59
Is in theorie goed maar ik heb twee digitale camera's gebruikt om een concert te filmen en de beide opnamen waren niet meer synchroon na een half uur. Dat zijn 45.000 frames en als je er 20 mist loopt je camera als bijna een seconde achter. Dat was mijn ervaring.

roger
26 oktober 2019, 09:50
Als je een filmpje en audio bestand kun je die met het programma Hitfilm Express (gratis) syncen. Het filmpje moet dan wel geluid hebben. Maw het “slechte” geluid uit het filmpje wordt vervagen die het audio bestand, uit bijvoorbeeld Cubase

Handmatig syncen kan ook, maar dat is een hoop gepruts..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harald
26 oktober 2019, 16:08
Eerder genoemd, als je het handmatig moet doen, een handklap of bv een slate zoals je dat nog wel eens zag bij filmopnames. Gaat niet alleen erom dat daar op staat welke scene en take het is, maar de klap van de slate kun je gebruiken om de audio te synchroniseren. Simpelweg een handklap werkt ook.

Als het kan in je videoprogramma, de audiovorm zichtbaar maken van de audio van de camera, ook de audio zichtbaar maken van je geluidsfile. Die klap zie je als een scherpe piek. Dat zo nauwkeurig mogelijk gelijkzetten, en dan snel opslaan... Kun je de audiovorm niet zichtbaar maken, dan wordt het een stuk lastiger.

Zyzz
3 november 2019, 20:31
Bedankt voor alle reacties!

De handklap heb ik geprobeerd en ook het inzoomen en het dan zo goed mogelijk onder elkaar te zetten.
Maar dit was gewoon niet te doen.

Dus ik gok dat het dan zit in het antwoord van showband.
Ook de tool van roger wil ik nog proberen!

Nogmaals bedankt!

MarkS
5 november 2019, 16:31
Bedankt voor alle reacties!

De handklap heb ik geprobeerd en ook het inzoomen en het dan zo goed mogelijk onder elkaar te zetten.
Maar dit was gewoon niet te doen.

Dus ik gok dat het dan zit in het antwoord van showband.
Ook de tool van roger wil ik nog proberen!

Nogmaals bedankt!
Op 1 puntje syncen moet toch wel lukken?
Dat tooltje synct ws ook maar op 1 punt, maar als om wat voor reden dan ook over time je audio los van je video gaat driften, dan wordt het pas echt niet te doen...

Erik de Perik
5 november 2019, 16:57
Sowieso de samplerate gelijk houden/maken en inderdaad als één sync point niet lukt...... dan lukt er meer niet.

Welke software gebruik je?

Harald
5 november 2019, 18:03
Als de videosoftware niet mogelijk maakt dat je de audio als een wav vorm kunt zien valt het vies tegen. Afwijking tussen beeld en geluid zie je heel snel. Maar of je de klap net iets eerder ziet dan hoort, of omgedraaid is een ander ding. Dat is best lastig te zeggen.

Als je het zichtbaar kunt maken kun je het op het frame nauwkeurig zetten. En nauwkeuriger dan dat krijg je het sowieso niet. Dat is dan vrij makkelijk te doen.

roger
6 november 2019, 06:20
Afgelopen weekend bij een kennis met Final Cut op de Mac gewerkt. Vier video bestanden en een audio bestand in een poep en een scheet gesynct...dan het filmpje afspelen en klikken welk beeld je op welk moment wilt zien. Als een soort regisseur...werkt super!

Alleen best prijzig in aanschaf...toch maar gaan sparen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

showband
6 november 2019, 07:30
vandaar 80 euri Pinnacle op een gewone pc.
duurt langer. maar voor een fragmentje live voor op het net is dat meer dan goed genoeg.

een dure apple en nog duurdere software aanschaffen …..liever niet. Dan ga ik liever een paar jaar leuk op vacantie. :soinnocent:

MarkS
6 november 2019, 08:14
Final Cut is lang niet meer zo duur als vroeger. Kostte vroeger standalone 999 euro. En moest je ook steeds voor upgrades en nieuwe versies betalen. Tegenwoordig is het all-in en op meer dan 1 machine te gebruiken. de App Store detecteert zelfs welke versie geschikt is voor jouw hardware/OS versie. Heb je een wat oudere machine/OS, dan kriijg je die versie voorgeschoteld.

MarkS
6 november 2019, 08:16
vandaar 80 euri Pinnacle op een gewone pc.
duurt langer. maar voor een fragmentje live voor op het net is dat meer dan goed genoeg.

een dure apple en nog duurdere software aanschaffen …..liever niet. Dan ga ik liever een paar jaar leuk op vacantie. :soinnocent:

Ik verdien mijn vakanties door dat spul te gebruiken :D

FransT
6 november 2019, 09:43
Afgelopen weekend bij een kennis met Final Cut op de Mac gewerkt. Vier video bestanden en een audio bestand in een poep en een scheet gesynct...dan het filmpje afspelen en klikken welk beeld je op welk moment wilt zien. Als een soort regisseur...werkt super!

Alleen best prijzig in aanschaf...toch maar gaan sparen...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Of je neemt de gratis versie van Davnici Resolve van BlackMagic

MarkS
6 november 2019, 11:30
Of je neemt de gratis versie van Davnici Resolve van BlackMagic

Dat kan ook!

roger
6 november 2019, 13:29
Kan die ook Multicam?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
6 november 2019, 14:14
Kan die ook Multicam?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
https://filmora.wondershare.com/davinci-resolve/how-to-sync-audio-and-video-in-davinci-resolve.html (https://filmora.wondershare.com/davinci-resolve/how-to-use-multicam-editing-in-davinci-resolve.html)
https://filmora.wondershare.com/davinci-resolve/how-to-use-multicam-editing-in-davinci-resolve.html

roger
6 november 2019, 15:05
Ok, vanavond even proberen dan! Thanx


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

showband
6 november 2019, 15:15
Bij multicam opnames doe ik meestel eerst een crunch met de audio en de belangrijkste (meestal voorkant podium) camera.

Dan verwerkt de pc eerst die data op zijn gemakje. Voor je de andere camera's er als scenes bij gaat plakken.

Met zo een eerste stuk heb je wat voor bandbesprekingen en je kan alvast bepalen welk stuk je gaat uitwerken.
Met multicam's hele nummers gaan mixen duurt uren terwijl je meestal een leuke snippet van 1m20 nodig hebt voor internet als verslagje van het optreden

vroeg data verminderen scheelt uren werk ;)

roger
6 november 2019, 19:33
Net met Davinci Resolve bezig geweest, werkt mooi, bijna net als Final Cut. 4 videoclips en een audio clip selecteren en hij synct ze zelf, en nog best snel! Bedankt voor de Frans en Mark!

Hier een voorbeeldje, alles bij elkaar nog geen uur mee bezig geweest...;-)

https://youtu.be/IB01J8OKwIE

EDIT: eerste optreden met onze nieuwe drummer...en dit nummer opgedragen aan onze overleden drummer...

MarkS
7 november 2019, 13:35
Net met Davinci Resolve bezig geweest, werkt mooi, bijna net als Final Cut. 4 videoclips en een audio clip selecteren en hij synct ze zelf, en nog best snel! Bedankt voor de Frans en Mark!

Hier een voorbeeldje, alles bij elkaar nog geen uur mee bezig geweest...;-)

https://youtu.be/IB01J8OKwIE

EDIT: eerste optreden met onze nieuwe drummer...en dit nummer opgedragen aan onze overleden drummer...
Prima gelukt toch? Heb jij vrij snel uitgevogeld ook.
1 kleine tip. Transities/dissolves duiden meestal op een verspringing in tijd, of situatie. Bij een (multicam) live opname kun je ze gerust gewoon weglaten en harde cuts gebruiken.

roger
7 november 2019, 13:54
Prima gelukt toch? Heb jij vrij snel uitgevogeld ook.
1 kleine tip. Transities/dissolves duiden meestal op een verspringing in tijd, of situatie. Bij een (multicam) live opname kun je ze gerust gewoon weglaten en harde cuts gebruiken.

Thanx! Zit wel erg veel in in dat programma! En dat gratis en voor niks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FransT
7 november 2019, 15:57
Zit wel erg veel in in dat programma!



Whahaaha, Let the horror begin...
Gelukkig staan er veel goede tutorials online.
(En hopelijk heb je een beetje power in je computer)

roger
7 november 2019, 16:32
Whahaaha, Let the horror begin...
Gelukkig staan er veel goede tutorials online.
(En hopelijk heb je een beetje power in je computer)

Heb al wat rond gekeken, erg interessant. Ik werk nu met Hitfilm Express, maar die heeft geen Multicam.

Mijn Mac van 2012 trekt het nog goed, maar mss binnenkort wel upgraden met een SSD schijf erin;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Paul ST
19 november 2019, 22:16
Ik weet niet of je inmiddels geheel bent geholpen maar wilde nog een duit in het zakje doen.
Heb zelf behoorlijk veel ervaring met het syncen van meerdere audiofiles en videobestanden in 1 project.
Volgens mij loopt geen enkel digitaal apparaat exact gelijk met andere. Heeft, als ik het mij goed herinner, iets met kristal(len) te maken. Goed, syncen van audio/video is helemaal niet zo lastig zolang je video ook maar een redelijke audio-opname heeft. Tevens heb je een video bewerkingsprogramma nodig waarin je files kunt stretchen (uitrekken) en kunt "krimpen". Ik gebruikte hiervoor altijd Sony Vegas en dat werkte super.
Open in dat videobewerkingsbestand je videofile (inclusief de audio!) en zet op een track eronder de audio opgenomen via je DAW. Pan de ene audiofile geheel naar links en de andere naar rechts. Schuif nu de audiofile afkomstig uit je DAW heen en weer totdat beide audiofiles aan het begin van je opname in sync staan. Je kunt dat goed op gehoor doen omdat je beide audiofiles hard hebt gepanned en door het verschuiven van genoemde audiofile hoor je ze wel "samen vallen". Indien dat is gelukt en je opname is bijvoorbeeld 4 minuten lang dan merk je dat ze aan het einde daarvan uit sync gaan lopen. Nu ga je de laatste 20 seconden van je opname beluisteren en stretch of krimp je de audiofile uit je DAW dermate dat beide audiofiles ook aan het einde van je file synchroon lopen (ook weer op gehoor). Let op, bij de laatste actie verschuif je dus niet maar rek je de file uit (langzamer) of krimp je hem (sneller). Indien dat ook is gelukt staat het begin van je opname in sync en het eind ook. Logischerwijs alles ertussen in ook.

NB; indien je de audio vanuit je DAW op de originele snelheid wilt houden dan dien je te schuiven/stretchen/krimpen met je video+audio file. Zorg er dan voor dat je ze beide hebt geselecteerd als je dat doet.

Zyzz
6 januari 2020, 21:48
Bedankt voor je reactie Paul ST.

Het is mij nog steeds niet gelukt, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nog geen tijd heb gevonden om er echt goed voor te gaan zitten. Ik ben compleet nieuw op het gebied van dit soort dingen, dus voor mij is het nog wel aardig lastig;)

Ik heb zeker wat aan je commentaar en ga ook dit oppakken.

Ondertussen ben ik toch ook wat verder gaan kijken naar oplossingen die voor mij makkelijker zijn en toen kwam ik dit tegen:
https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interfaces/roland-go-mixer-audiomixer-voor-smartphones?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiA0svwBRBhEiwAHqKjFkB3blrWYfu0KPLCgzI0 4rjndwfzZa85SqmQnzHTAyoJ1sNSHoRsJxoCOlAQAvD_BwE#vi deo

Is dit niet precies wat ik zoek?

Ik wilde namelijk al bijna een Zoom QN2 kopen, zodat ik niet meer hoefde te kloten met synchroniseren, maar toen las ik op een ander forum dat de Zoom heel slecht beeld heeft en raadde iemand de Roland Go mixer aan.

Hier kan ik gewoon mijn eigen microfoon op aan sluiten, een goede camera (telefoon) en mijn gitaar.

Dan ben ik toch ook klaar en loopt alles toch synchroon?

Of zie ik dingen over het hoofd.

Ik ben benieuwd!


Nogmaals bedankt voor alle reacties!