PDA

View Full Version : Bariton gitaren



Wouter J
7 augustus 2003, 02:43
Ik vraag me af wie van jullie wel eens de neiging heeft gehad om eens bij een opname met een bariton gitaar een partyoj eens lekker op te dikken.

En dan bedoel ik op de "Hank Knife and the jets" manier, ik heb laatst een nederpop dubbellaar gehaald en op "Deur donderen" en "Zet de klok op Rock" van Normaal staan werkelijk hele vette solos gespeeld op een bariton gitaar wat mij er toe zette om eens te zoeken naar meer van dat en zo kwam ik bij "Hank Knife" terecht "Guitar king" en "Stan the gunman" hebben een prachtige zware bariton klank maar wat ik persoonlijk de beste vind is "five years, four months, three days" van Stray Cats voorman Brian Setzer waarop hij laat horen dat hij net zo angst aanjagend bariton speelt als dat hij normaal speelt.

Dus wie houdt zich hier ook mee bezig?

Harry
7 augustus 2003, 10:00
the Seatsniffers, een belgische band, hebben als extra een baritongitarist in hun bezetting. Naast gitaar en staande bas (en drums en sax)

iam
7 augustus 2003, 15:27
wil iemand me eens exact uitleggen hoe dat zit met een bariton? :oops: (verschil met gewone gitaar)

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 15:29
nou een gewone gitaar heeft een 24,75 of 25.5" mensuurlengte, en een barriton 27"

iam
7 augustus 2003, 15:39
and that's it?

Harry
7 augustus 2003, 16:19
nee, er is meer, maar misschien komt Lennart nog langs, die weet het wel.

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 16:50
vaak wordt het gebruikt als 6 snarige 7 snaar oftewel: in Beadgb tuning

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 16:55
maar misschien komt Lennart nog langs, die weet het wel.

patrick was me voor, maar nu begin ik te twijfelen, want ik weet neit zeker of het nu BEADGB was of alle snaren 5 halve tonen omlaag... maarja, komt ongeveer op hetzelfde neer.

iam
7 augustus 2003, 16:57
hm... isset dan makkelijker spelen op een bariton of juist niet? wat zijn de mogelijkheden? waarvoor wordt ie meestal gebruikt... etc... fill me in here :)

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 17:14
het geeft een wat lagere feel eraan, je kan makkelijker laag stemmen door de grote mensuurlengte, en het heeft meer een gevoel of je een bassgitaar in je handen hebt met gitaarsnaren erop

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 17:34
hm... isset dan makkelijker spelen op een bariton of juist niet? wat zijn de mogelijkheden? waarvoor wordt ie meestal gebruikt... etc... fill me in here :)

je kunt er lagere noten op spelen... verder niks.

Moonchild
7 augustus 2003, 18:02
Ik heb op die 30" OLP bariton gespeeld, in Feedback, dat ding was echt ontzettend laag gestemd en had ontzettend dikke snare, niet normaal. Ik heb hem alleen onversterkt bespeeld, en dan komt zon bariton natuurlijk niet zo goed tot zijn recht

newbreed
7 augustus 2003, 18:35
voor iets heavier muziek is een bariton ook errug leuk. je gaat wel snel voelen dat je hals iets langer is. en dikke snaren..ach je went er aan en je toon is stukken beter. ik heb zelf een yamaha met 13,4 - 62,8 snaren
gestemd in B.

iam
7 augustus 2003, 18:46
maar is een langere hals aan te raden? wat zijn de voordelen daarvan?

en als ik het niet verkeerd heb, kan je nog in de gewone stemming spelen met een capo?

manman, wat een mogelijkheden allemaal, die gitaren hé, ik geraak er niet aan uit...

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 18:52
je kan met een barriton sowieso in gewone stemming spelen als je wilt....
en voor je andere vraag: lees de bovenstaande posts..

http://www.espguitars.com/html/hetfield.html

Negative K3 fan
7 augustus 2003, 19:26
door ded langere scale b lijft het geluid van vooral de lagere snaren lekker strak.

Theije
7 augustus 2003, 21:50
Ik ben zelf een groot fan van Baritones, mijn volgende gitaar gaat ook zonder twijfel een baritone worden.
Het is gewoon zoveel relaxer dan een 7 snaar, wie je ook spreekt iedereen die op een 7 snaar speelt zal je vertellen dat het in het begin 'even wennen' was, maar waarom zou je 'even wennen' als je gewoon een baritone kan nemen? je hebt die lekkere heavy sound maar gewoon met de eigenschappen van een 6 snaar.

Daarbij komt nog dat de meeste 7 snaren slechts een 25.5" neck hebben en een baritone met z'n 27" zich dus veel beter leent om nog een stukje verder te gaan en ipv de 0.56 bijv. een setje 0.70 er op te gooien voor nog een zwaardere sound.

Ook vind ik het geluid van een baritone mooier dan die van een 7 snaar, op de een of andere manier doen die relatief korte hals en het extra hout dat is verwerkt in de bredere neck iets met het geluid waardoor die iets 'ronder' lijkt te klinken en de middenfrequenties meer naar voren komen.

Kortom voor mij baritone: jeejjj!! 7 snaar: nee dank u

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 21:54
sja, maar met een 7 snaar kan je gewoon liedjes in E tuning spelen, met een barritone mis je dan de hoge E snaar

Theije
7 augustus 2003, 21:57
sja, maar met een 7 snaar kan je gewoon liedjes in E tuning spelen, met een barritone mis je dan de hoge E snaar

wie gebruikt uberhaupt z'n hoge E in de stijlen waar zulke gitaren vornamelijk gebruikt worden :D

SiNiSTRaL
7 augustus 2003, 22:44
uh korn
van dat domme lage chuggachugga en dan ineens zo'n hoog piepje erdoorheen :D
Jay Cal schijnt ook aardig veel 7 string te spelen...die grbuikt ook het hoge E'tje (meen ik althans)

Luca P
7 augustus 2003, 23:29
"five years, four months, three days" van Stray Cats voorman Brian Setzer waarop hij laat horen dat hij net zo angst aanjagend bariton speelt als dat hij normaal speelt.



Ken je Mystery Train van zijn DVD?
Die is nog beter!!
Hank the Knife gebruikte volgens mij een Fender Bass VI.
Da's een echte bass.
http://www.vintage-bass.com/Informations/Fender_Basses/bassVI62.gif

Harry
8 augustus 2003, 09:53
Hank the Knife gebruikte volgens mij een Fender Bass VI.
Da's een echte bass.


het is 'gebruikt'. Ze zijn weer bij elkaar!!

SiNiSTRaL
8 augustus 2003, 11:11
had 7ender ook niet zo'n B getunede 6 snaar?
cyclops ofzo

iam
8 augustus 2003, 11:16
de sub-sonic noemt die

een tele met een langere nek, getuned in b

newbreed
8 augustus 2003, 12:16
uh korn
van dat domme lage chuggachugga en dan ineens zo'n hoog piepje erdoorheen :D
Jay Cal schijnt ook aardig veel 7 string te spelen...die grbuikt ook het hoge E'tje (meen ik althans)


wel eens van een whammy gehoord? :lol:

Harry
8 augustus 2003, 13:52
uh korn
van dat domme lage chuggachugga en dan ineens zo'n hoog piepje erdoorheen :D
Jay Cal schijnt ook aardig veel 7 string te spelen...die grbuikt ook het hoge E'tje (meen ik althans)


wel eens van een whammy gehoord? :lol:


eeeh, zo ja, wat dan?

Anders Destium
8 augustus 2003, 14:05
Ik speel vaak als ik geen andere gitaar in normale stemming voorhanden heb op mijn 7-snaar alsof het een normale 6-snarige is. Dat houdt in dat ik redelijk wat op de hoge E te vinden ben :) Een 7-snarige gitaar geeft je ook wat meer mogelijkheden om op je favoriete hoogte te spelen (bij mij is dat fret 5-10).

Ik vind het persoonlijk een enorm voordeel dat een standaard 7-snaar geen long scale heeft: Als ik op een baritone speel is het met mijn kleine handen vervelend om akkoorden te spelen, de afstand tussen de frets is net wat groter. Je hebt ook 7-snarige baritones trouwens in verband met het strak staan van de lage snaren...

urezna
8 augustus 2003, 14:15
ja ik speel op mn 7snaar dus ook op alle snaren he... dus dat gaan van lage B tot heel hoge E (24e fret). Tis maar net welke muziekstijl je speelt, maar dr zijn zat voorbeelden van gitaristen die 7snarig spelen en daarmee ook de hele hals langs wandelen....

Maar klinkt een bariton 7 snaar nu veel anders dan een gewone 7snaar? Dat je snaren strakker staan is me duidelijk, maar dat vind ik nou net een reden om op dikte 009 te spelen, kun je tenminste nog wat opdrukken enzo... is een bariton dan niet aan mij besteed?

Raffel
11 augustus 2003, 15:40
vooral bij 0.09 setjes is het verschil goed te voelen/horen. Je wil die lage B (of wat dan ook) zo dik mogelijk hebben, of in ieder geval net zo strak als de andere snaren. Bij de meeste 7-snaren met 25 1/2" lengte zit die lage B gewoon simpelweg te los. Nogal een gemis vind ik.

Je kunt er dan wel nog dikkere snaren op gooien ter compensatie, maar dat komt je tremelo werk en uberhaupt de stand van je brug ook niet ten goede.

Dan kom je dus uit op een baritone. De tuning heeft niets met een baritone te maken. Er wordt net zo experimenteel mee getuned als met een stick. Het gaat puur om de lengte van het mensuur.

Soulflyhigh
12 augustus 2003, 22:18
mmmmm ik zit er zelf over te denken om een bariton te kopen om het zwaardere werken te gaan spelen zoals In Flames enzo. Dat staan volgens mij heel vaak in c. Ik begrijp uit dit topic dat je snaren dan gewoon lekker strak staan en dat je er een goed geluid uit krijgt?

Negative K3 fan
12 augustus 2003, 22:22
mmmmm ik zit er zelf over te denken om een bariton te kopen om het zwaardere werken te gaan spelen zoals In Flames enzo. Dat staan volgens mij heel vaak in c. Ik begrijp uit dit topic dat je snaren dan gewoon lekker strak staan en dat je er een goed geluid uit krijgt?

Jep.

Soulflyhigh
12 augustus 2003, 22:29
Nou das een goede zaak want ik zou er nog extra korting op krijgen als ik hem kocht omdat bariton gitaren niet zo veel verkocht zouden worden :-D