PDA

View Full Version : hangtags case candy



dorrus
12 oktober 2019, 18:35
Hallo forum

Hoe belangrijk vinden jullie het aanwezig zijn van alles case candy - hangtags - labeltjes- checklist enz. Bij het aanschaffen van een gebruikte gitaar?
Ik heb onlangs een mooie Gibson les paul gekocht incl koffer ,maar zonder genoemde papiertjes.
Zelf zou ik een certificaat van belang vinden als het een customshop betreft , maar hier gaat het om een 'gewone' standard les paul ( kwam af fabriek ook niet met een certificaat.

Agent_Smith
12 oktober 2019, 18:45
Even heel bot: het interesseert me echt geen hol die meuk erbij.
Ik heb inmiddels vele tientallen Gibsons gehad (meestal wel vrij oud en wellicht dat het er toen nog niet eens bij zat) en ik zou zo niet eens weten of en hoevaak dat soort spul erbij zat. Ik kijk er niet naar; voegt voor mij totaal niks toe.
Maar ongetwijfeld zijn er anderen die daar juist wel veel waarde aan hechten.

D3nnis
12 oktober 2019, 19:01
Zelf bewaar ik wel altijd alles. Doosjes van effectpedalen bijvoorbeeld, maar zelfs de poetsdoek die geleverd was bij bijvoorbeeld mijn MM silhouette special zit nog ongebruikt in de originele verpakking.
Maar gek genoeg lig ik er niet wakker van als het er tweedehands niet bij zit. Als het een certificaat bij een customshopper betreft misschien wel, maar dan meer voor een eventuele doorverkoop dan voor mezelf; als een kopieerder de moeite neemt om een gitaar na te maken, zal een papiertje ook nog wel lukken toch?

Brad
12 oktober 2019, 19:13
Mij interesseert het weinig. Maar mocht je zo een ding nog kwijt willen dan is het toch wel handig om het te bewaren want een eventuele koper hecht er misschien wel waarde aan.

Fobo
12 oktober 2019, 20:26
Mij interesseert het weinig. Maar mocht je zo een ding nog kwijt willen dan is het toch wel handig om het te bewaren want een eventuele koper hecht er misschien wel waarde aan.

Mee eens (plus nog wat)

Tupelo
12 oktober 2019, 20:35
Het is geen moet voor mij, maar het is geinig als het erbij zit.
Zou er niet extra voor betalen bv.
Maar begin de revelantie wel beter te zien.
Als ik bv kijk naar Fender, de verschillende serienummers, hoe bepaalde namen gedurende verschillende periodes gebruikt worden voor verschillende gitaren met verschillende landen van herkomst.
Je ziet op een gegeven ogenblik door de bomen het bos niet meer wat voor strat, tele, anniversary of celebration je hebt.
Boel is zo langzaam aan een hulp te beoordelen wat je nu eigenlijk precies in handen hebt.

Plant
12 oktober 2019, 23:52
Hoe belangrijk vinden jullie het aanwezig zijn van alles case candy - hangtags - labeltjes- checklist enz. Bij het aanschaffen van een gebruikte gitaar?

Vooropgesteld dat ik er op zich ook niet om geef, kan ik me wel voorstellen dat het helpt om de echtheid van een instrument te bepalen. Er wordt zoveel gekopieerd en genept, soms overduidelijk maar soms ook moeilijk te traceren, dat in zo'n geval alles kan helpen om twijfel weg te nemen.
In geval van een Gibson Les Paul wil ik ook wel wat meer zien dan de blauwe ogen van de verkoper, hoe betrouwbaar die er ook uitzien.

Agent_Smith
13 oktober 2019, 00:05
Het is geen moet voor mij, maar het is geinig als het erbij zit.
Zou er niet extra voor betalen bv.
Maar begin de revelantie wel beter te zien.
Als ik bv kijk naar Fender, de verschillende serienummers, hoe bepaalde namen gedurende verschillende periodes gebruikt worden voor verschillende gitaren met verschillende landen van herkomst.
Je ziet op een gegeven ogenblik door de bomen het bos niet meer wat voor strat, tele, anniversary of celebration je hebt.
Boel is zo langzaam aan een hulp te beoordelen wat je nu eigenlijk precies in handen hebt.

Ja, helemaal mee eens hoor en ook met wat D3nnis zegt. Ik zei het opzettelijk wat erg kort door de bocht, maar bedoel het natuurlijk wel wat genuanceerder. Ik kan me ook niet echt herinneren dat ik het erbij had (nou ja misschien 1 hooguit 2 keer). Uiteraard hou ik dat er dan bij, maar kijk er bij aankoop eerlijk gezegd geen seconde naar en heb er nog nooit een gitaar minder goed door verkocht.
Het gaat bij mij wel alleen om Gibsons. Daar weet ik genoeg vanaf om er zelf over te oordelen. Fenders waag ik me niet aan. Ik weet er echt nauwelijks iets van en er kan vanalles op en af geschroefd zijn. Die formulieren van echtheid zeggen me dus ook echt niks dus kan ze niet eens beoordelen op echtheid.
Dus: prima als het erbij zit maar zal nooit uit de koffer komen ofzo

Erik de Perik
13 oktober 2019, 00:18
Als iemand de moeite neemt om een gitaar redelijk nauwkeurig te kopiëren dan is het printen van wat labels een peulenschilletje. Komt nog bij dat de meeste mensen waarschijnlijk geen flauw idee hebben hoe case candy er precies uitziet.

Tupelo
13 oktober 2019, 08:34
Je moet ooit zo gek geweest zijn om iets nieuw te kopen hè ? :D

Agent_Smith
13 oktober 2019, 10:37
Nou, idd trouwens. Mijn allereerste was nieuw (1987 Squier Bullet) en heb ik nog (uiteraard). Daarna volgens mij nooit meer een gitaar nieuw gekocht.
Verrek trouwens, die Squier zat een klein boekje bij. Dat moet ik nog ergens hebben... :)

turboblues
15 oktober 2019, 14:05
Ik koop liever een tweedehandse gitaar waar de case candy nog bij is. Dit is voor mij een indicatie dat de verkoper zorgzaam omgegaan heeft met het instrument. Als hij al voorzichtig is met de bijhorigheden, dan zal dat ook wel met het instrument zelf zo geweest zijn..
Omgekeerd, slordig met papieren of ontbreken van tremolo of afdekplaat achteraan op een gitaar van een paar jaar oud...heeft me minder vertrouwen..

munkie
17 oktober 2019, 10:53
Net een YT filmpje gezien van een gitaarbouwer die een MIC Chibson LP Supreme uit elkaar haalt. Daar zaten diverse Gibson certificaten bij, pakbon enz. Zaten Epiphone humbuckers op, Epi brug en staartstuk...

memyron
31 oktober 2019, 19:04
Mooie discussie! Zo zou ik ook graag wel wat meer CC erbij willen en folders bv.... is daar nog handel in en waar te koop?
Tags/Boekjes/Promo etc...

Erik de Perik
31 oktober 2019, 20:52
M'n eerste gitaar was een splinternieuwe Gibson RD. Er zat ongetwijfeld cc bij maar ik kan me er niets meer van herinneren. Totaal onbelangrijk, gitaar geruild tegen een gebruikte The Paul en daar zat ook niets bij. Ik denk dat de drang naar cc evenredig is met het gebrek aan respect voor het instrument.