PDA

View Full Version : Mijn nieuwe Mesa Boogie WideBody (Thiele) cab...



Sonny
6 oktober 2019, 19:32
... valt tegen :(

Onlangs heb ik op marktplaats een Mesa Boogie Widebody cab gekocht en na het aansluiten ervan op mijn Two-Rock Studio pro 22 head merkte ik meteen dat het een heel andere sound geeft dan mijn standaard open back 1x12 Two-Rock cab.

Ik had echt torenhoge verwachtingen van deze Mesa cab door het Thiele design. Weken heb ik mezelf lekker gemaakt dat dit de cab zou kunnen zijn die mij nat in mijn boxer zou gaan maken. Gisteravond speelde ik er voor het eerst over, maar de nattigheid bleef helaas uit.

De sound uit de mesa klinkt gefocust, direct en kleiner dan mijn Two-Rock cab die veel levendiger en voller klinkt.

Hoewel ik de cab had gekanteld zodat het geluid richting mijn oren ging, zat ik er misschien toch te dichtbij en moet ik hem van de week een stuk verder van me afzetten, om meer geluidsgolven te kunnen opvangen.

Hebben jullie ervaringen met deze 2 cabs op slaapkamer niveau?

the sure thing
6 oktober 2019, 20:23
Welke speaker zit erin?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Sonny
6 oktober 2019, 21:02
Welke speaker zit erin?

De Black Shadow C90 speaker van Mesa Boogie. Ik denk alleen niet dat de Electro Voice speaker die tot 2003 in deze cabs zaten, zo’n enorm verschil zouden kunnen maken.

Jij vertelde een keer dat toen jij je Two-Rock Studio pro 35 verkocht, de koper zijn Mesa Boogie Thiele cab meenam en dat jij die beter vond klinken dan je 2x12 Two-Rock cab.

Was dit ook op slaapkamer niveau?

En voelde je ook echt de bass poort zijn werk doen als een soort van subwoofer? Want dat merk ik totaal niet bij deze cab

Erik de Perik
6 oktober 2019, 21:11
Welke speaker zit erin?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Precies. Niets kan je geluid zo veranderen als een andere speaker.

telerocker
7 oktober 2019, 00:39
Open back geeft al je er dichtbij staat veel meer een surroundsound en geluidsvulling af dan een closed cab. Je moet er een paar meter vandaan in de geluidsstraal staan om te horen wat een closed cab aan soundspectrum afgeeft. Met kantelen lever je waarschijnlijk ook nog eens wat bas in. Daarnaast is het ook wat je oren gewend zijn. De speaker speelt daarbij zeker voor 50 procent een rol. Ik speel zelf al een tijd met een ported 112 cab met Celestion V30 en daar ben ik wel tevreden over: vol en strak, maar ook gefocust, dus goed opstellen tov van de cab is een must.

dml
7 oktober 2019, 07:30
Hoe ziet een wie body Thiele er eigenlijk uit?

bluegate
7 oktober 2019, 10:16
Herken het wel, heb de Bluguitar Fatcab wat een soort kopie is van de Mesa Thiele.

Openback klinkt veel grootser als je erbij staat, de closed back is echt met focus naar afstand met bas maximalisatie.

Sonny
7 oktober 2019, 11:13
Ik zal het morgen eens uitproberen hoe de cab klinkt als hij niet gekanteld en een meter of 3 van me af staat. Hopelijk krijg ik daarmee de sound die ik hoopte te vinden.


Hoe ziet een wie body Thiele er eigenlijk uit?

https://www.bax-shop.nl/gitaar-speakerkast/mesa-boogie-1x12-wide-body-closed-back-gitaar-speakerkast

dml
7 oktober 2019, 11:22
Ah, ik dacht dat, als je het over een Mesa Thiele hebt, je het altijd over de front ported cab met EVM12L of C90 hebt. Ofwel de TL806 cab.

Sonny
7 oktober 2019, 11:30
Ah, ik dacht dat, als je het over een Mesa Thiele hebt, je het altijd over de front ported cab met EVM12L of C90 hebt. Ofwel de TL806 cab.

De WideBody is in principe hetzelfde. Alleen is hij in plaatst van vierkant, rechthoekig. Zodat de grotere heads van Mesa Boogie er ook op geplaatst kunnen worden. Ze zijjn dus closed back, front ported en sinds 2003 met de C90 speaker.

dml
7 oktober 2019, 15:12
De WideBody is in principe hetzelfde. Alleen is hij in plaatst van vierkant, rechthoekig. Zodat de grotere heads van Mesa Boogie er ook op geplaatst kunnen worden. Ze zijjn dus closed back, front ported en sinds 2003 met de C90 speaker.

Duidelijk. M.a.w. je kan er niet zomaar een andere speaker in stoppen.
Iedere speaker heeft zo zijn eigen Thiele-parameters.
De Thiele TL806 met C90 heeft andere afmetingen dan die met EVM12L.

Sonny
7 oktober 2019, 20:28
Duidelijk. M.a.w. je kan er niet zomaar een andere speaker in stoppen.
Iedere speaker heeft zo zijn eigen Thiele-parameters.
De Thiele TL806 met C90 heeft andere afmetingen dan die met EVM12L.

Misschien was ik iets te kort door de bocht toen ik zei dat ze in principe hetzelfde zijn. Onderstaande staat op de website van Bax Music als beschrijving van de WideBody:

“De speaker is via de achterzijde aan de binnenplaat gemonteerd (zogenoemd 'rear-mounted') voor nog meer laag en ademt nu via die drievoudige basreflexpoort. In vergelijking met de compactere 1x12 Thiele-kast van Mesa Boogie geeft dit cabinet daardoor een wijdere basrespons met iets meer 'scooped' mids.”


Ik heb ook nog contact gehad met iemand van Mesa/Boogie. Die liet mij het volgende weten:

“A little more to why Boogie changed speakers. EV changed the Spec on the speaker at some point and did not tell Boogie. It no longer was what Boogie wanted so they changed.”

the sure thing
7 oktober 2019, 21:20
De Black Shadow C90 speaker van Mesa Boogie. Ik denk alleen niet dat de Electro Voice speaker die tot 2003 in deze cabs zaten, zo’n enorm verschil zouden kunnen maken.

Jij vertelde een keer dat toen jij je Two-Rock Studio pro 35 verkocht, de koper zijn Mesa Boogie Thiele cab meenam en dat jij die beter vond klinken dan je 2x12 Two-Rock cab.

Was dit ook op slaapkamer niveau?

En voelde je ook echt de bass poort zijn werk doen als een soort van subwoofer? Want dat merk ik totaal niet bij deze cab

Het was een Thiele cab met een EV speaker. Het was niet de wide body versie het was een versie met een (semi) open achterkant. Het was op kamerniveau, dus wel iets harder dan de slaapkamer. Geen live volume. De instellingen van de amp moesten wel behoorlijk veranderd worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

telerocker
7 oktober 2019, 23:05
Ik heb een Thiele met EV gehad, als extra cab onder een Rivera R55. Gaf precies het laagfundament dat de R55 open back op volume miste. Als standalone cab heb ik er nooit mee gespeeld.

Erik de Perik
7 oktober 2019, 23:14
Het was een Thiele cab met een EV speaker. Het was niet de wide body versie het was een versie met een (semi) open achterkant. Het was op kamerniveau, dus wel iets harder dan de slaapkamer. Geen live volume. De instellingen van de amp moesten wel behoorlijk veranderd worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Open back is sowieso geen ported cab of Thiele zoals MB het fancy noemt.

tnijland
7 oktober 2019, 23:39
Open back is sowieso geen ported cab of Thiele zoals MB het fancy noemt.

Helemaal mee eens. Ik snap ook niet hoe je een open cabinet überhaupt zou moeten willen vergelijken met een een closed cabinet. Een open cabinet klinkt veel ronder en vergeeflijker terwijl een closed cabinet juist heel strak, veel focus en daardoor soms wat klinisch klinkt. Vergelijk het maar een beetje met een studio monitor die dat gedrag ook een beetje heeft. Vroeger had je de Bag-End speakers (die met die mooie rode vloerbedekking;-) die wel wat leken op de Thiele speaker kabinetten van Mesa.

Mijn eigen richtlijn is: Speel je rock of metal, neem dan een closed cabinet. Speel je blues, ga dan voor een open cabinet.

Sonny
8 oktober 2019, 14:47
Herken het wel, heb de Bluguitar Fatcab wat een soort kopie is van de Mesa Thiele.

Openback klinkt veel grootser als je erbij staat, de closed back is echt met focus naar afstand met bas maximalisatie.

Voel je bij jou wel echt de bass uit de poort komen als een subwoofer of is dat iets dat ik hoopte te vinden in een Thiele cab?

the sure thing
9 oktober 2019, 20:27
Voel je bij jou wel echt de bass uit de poort komen als een subwoofer of is dat iets dat ik hoopte te vinden in een Thiele cab?

Bedoel je dat je letterlijk luchtverplaatsing voelt (met je hand) of bedoel je met "voelen" dat je de bas "voelt" als zijnde meer/lagere bastonen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Sonny
9 oktober 2019, 22:17
Bedoel je dat je letterlijk luchtverplaatsing voelt (met je hand) of bedoel je met "voelen" dat je de bas "voelt" als zijnde meer/lagere bastonen?

Ik bedoel echt letterlijk het voelen van de luchtverplaatsing. Want dat was echt de reden waarom ik dacht, dat er een bass poort aan de voorkant van de Thiele cab zit.

Erik de Perik
10 oktober 2019, 00:31
Het is niets anders dan een gesloten kast met een getunede basreflex poort. Daardoor krijg je wat extra laag. Als je op fluister/slaapkamervolume speelt dan zijn all bets off. Vanavond gerepeteerd en had eerst m'n volume te laag staan (ik gebruik m'n volume pedaal om m'n opengewaaide amp te temperen). Wat dat al een verschil maakt.

raabje
11 oktober 2019, 17:32
mooie topic dit. Ik heb 2 cabinets op elkaar staan met 1 x 12 greenback en 2 x 10 greenback, closed back. Omdat dit zo een beetje de standaard is voor Greenbacks. Ik heb de cabinets geïnspireerd door dit topic weer open gemaakt, geluid is nu luchtiger of losser, het leeft wat meer. Met closed back was het geluid een beetje droog. Ook niet verkeerd, maar open back valt me helemaal niet tegen.

Sonny
15 oktober 2019, 19:29
mooie topic dit. Ik heb 2 cabinets op elkaar staan met 1 x 12 greenback en 2 x 10 greenback, closed back. Omdat dit zo een beetje de standaard is voor Greenbacks. Ik heb de cabinets geïnspireerd door dit topic weer open gemaakt, geluid is nu luchtiger of losser, het leeft wat meer. Met closed back was het geluid een beetje droog. Ook niet verkeerd, maar open back valt me helemaal niet tegen.

Goed om te horen dat ik tenminste 1 iemand heb weten te inspireren in mijn leven 😜

Ik wil nu gaan uitproberen hoe het gaat klinken om de closed back en een open back tegelijkertijd aan te sluiten op mijn versterker. Misschien vullen ze elkaar goed aan en ben natuurlijk ook heel benieuwd naar het verschil tussen de sound van een 1x12 en een 2x12.

De eerste speakerkabel zal naar de Mesa/Boogie gaan waar een parallel out aanwezig is. Vanaf deze output ga ik naar de Two-Rock cabinet. Maar nu vraag ik me dus af of ik de speakerkabel die in mijn versterker gaat, op 4 ohm, 8 ohm of 16 ohm moet aansluiten? Beide cabs zijn trouwens 8 ohm.

Erik de Perik
15 oktober 2019, 19:49
4 ohm en nog wat tekens.

Brum
15 oktober 2019, 19:52
Ik zou zeggen gewoon acht. Mits beide uitgangen 8 ohm zijn. Als er nou twee cabinetten op één uitgang zitten, dan vier. Toch?

Erik de Perik
15 oktober 2019, 21:39
Hij prikt een 8 ohm kast door naar een 8 ohm kast, dus parallel..... 4 ohm dus dan toch?

Brum
15 oktober 2019, 21:57
Ja, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Ik ging uit van twee speaker uitgangen op de versterker. Ik ben om, het is in dit geval 4 ohm.

Erik de Perik
15 oktober 2019, 22:00
Goddank hen ik eindelijk eens gelijk :rockon:

Bartrock
16 oktober 2019, 09:31
opengewaaide amp

:seriousf:

En ja:ik zeg ook 4 Ohm.

Sonny
16 oktober 2019, 14:05
Maar goed dat ik het even heb gevraagd aan jullie, want ik was al bijna van plan om de 16 ohm uitgang op mijn versterker te pakken 😱