PDA

View Full Version : Articulatie



Nocki
26 januari 2002, 12:08
Hoi. ik ben gevallen voor mesa/boogie vanwege de articulatie. ik wist toen noig niet dat hetr zo heete maar het viel me gewoon heel erg op nadat ik een marshall amp had gehad.

welke Mesa amp's hebben de duidelijkste articulatie??? de Recto''s vond ik ontzettend goed maar de rest heb ik nog niet echt uitgeprobeerd...

Nocki

Pee
26 januari 2002, 13:23
Wat is articulatie?

JV
26 januari 2002, 14:32
Op 2002-01-26 12:23, schreef Pee:
Wat is articulatie?


ar·ti·cu·´la·tie (de ~ (v.))

1 de uitspraak van opeenvolgende spraakklanken
2 [med.] het op elkaar sluiten van tanden en kiezen bij het kauwen



ofwel. dat het geluid overal bovenuit komt

Pee
26 januari 2002, 15:43
Op 2002-01-26 13:32, schreef JV:


Op 2002-01-26 12:23, schreef Pee:
Wat is articulatie?


ar·ti·cu·´la·tie (de ~ (v.))

1 de uitspraak van opeenvolgende spraakklanken
2 [med.] het op elkaar sluiten van tanden en kiezen bij het kauwen



ofwel. dat het geluid overal bovenuit komt


kbedoel dus van een amp.

JV
26 januari 2002, 16:28
dat zeg ik. de duidelijkheid van het geluid. dat het geluid boven allen uit torent

Nocki
26 januari 2002, 23:43
tja met articulatie bedoel ik als je bijvoorbeeld soleert en van de ene snaar naar de andere speelt maar ze toch beide
laat doorklinken dat je dan in plaats van een brei duidelijk twee snaren hoord.
articuleren betekent duidelijk spreken maar bij gitaar amps kan je dat ook zeggen.

toen ik de mesa naar de overdrive schakelde en ik ging soleren hoorde ik veen meer de fouten in mijn spel doordat de amp alles doorgeeft wat ik deed.
als ik een snaar door liet klinken klonk het net of deze heel apaert klonk van de andere af net of alle noten een eigen hokje hebben waardoor ze verschillen van alkaar.

vind ik wel belangrijk. in plaats vabnn een brei van geluid.

Nocki

Chiel
28 januari 2002, 10:39
Articulatie???
Nog nooit van gehoord. Gewoon zo'n interessant woordje waarmee je een omvattende zinsbouw in slechts één woordje kunt verwoorden.

Een duidelijke definieering van je geluid hangt echter af van tal van factoren. Wat het bovenstaande artikeltje van Nocki beschrijft heeft echter weinig te maken met de amp.
Zo is een grote speaker met een flexibele conusring veel trager waardoor één grote brei ontstaat. Een kleine speaker met een stug karrakter daarentegen is erg strak en klinkt erg gedefinieerd.
Goedkope elementen geven veel laag en relatief weinig mid door. Zo heb je snel last van feedback en krijg je dus ook sneller een grote gaos van gitaarklanken.
Een matige versterker heeft een slechte dempingsfactor waardoor bij hoge volumes het lijkt alsof er een heel frequentie gebied ineen stort, met een ongedefinieerd geluid als gevolg.
Verder kan een slechte afstelling van je geluid, bijv. veel te veel gain en bas, ook een brei veroorzaken. Niet elke amp klinkt goed, maar elke willekeurige amp kun je bagger laten klinken.
En zo kunnen nog tal van factoren beschreven worden welke je geluid (nadelig) kan beinvloeden. En niet iedereen vind iets bij voorbaat een nadeel. Anders zouden we allemaal op dezelfde amp spelen hè :wink:

Kortom, de beschreven articulatie is niet echt van toepassing op een Mesa. Het is zondermeer een goed product, maar een Koch, Engl, Rivera etc. biedt hetzelfde. Als je 'm maar goed gebruikt.

Greets, Chiel

Nocki
28 januari 2002, 10:50
bedankt daar zitten dingen tussen die ik nog niet wist.

ik zal mijn meningen bijstellen.

Nocki