PDA

View Full Version : Ohmage veranderen in 4x12 kast?



glacius
24 september 2019, 16:54
Ik heb dus een JCM800 Lead B cab uit de jaren 80.
In deze kast zitten 4 celection V30 speakers met ieder een load van 8ohm

Uiteindelijke wiring maakt de kast in totaal ook 8ohm (mono)

Nu is het punt dat de meeste 4x12 kasten een mono load van 16ohm hebben.
Dit zorgt ervoor dat ik geen 2e kast kan gaan gebruiken.

Is er een mogelijkheid dat ik de speakers anders wire? zodat mijn kast met 8ohm speakers uiteindelijk een mono load heeft van 16ohm?

Of moet ik dan daadwerkelijk de speakers gaan vervangen?

Erik de Perik
24 september 2019, 17:58
Dat laatste.

Agent_Smith
24 september 2019, 22:07
Dit gaat nooit 16 ohm worden totaal.
Het heeft trouwens impedantie.

harrie-beton
24 september 2019, 22:26
Smith is correct. Ik quote van Marshall forum goeroe:

No way, no how.

Choices are:

all 4 in parallel = 2 ohms
series/parallel pairs = 8 ohms
all 4 in series = 32 ohms
3 in parallel, in series with the 4th = 10.66 ohms
3 in series, in parallel with the 4th = 6 ohms

To get 16, you'll have to either add speakers, remove speakers, or get 4 16 ohm speakers.

glacius
25 september 2019, 09:02
Ah juist, was ik al bang voor... helaas.
Dan ga ik maar hobbyen met andere speakers. Gaat weer kostbaar grapje worden.

Agent_Smith
25 september 2019, 11:00
Je kunt deze speakers toch verkopen? Er blijft altijd wel vraag naar V30's. Dan afhankelijk van welke speakers je terug wilt kun je het met wat geluk voor ongeveer hetzelfde geld geregeld krijgen.
Ik weet niet of het ook zo is, maar toen ik een aantal jaar geleden twee V30 / 16ohm zocht was er weinig aanbod. Uiteindelijk wel wat oudere begin jaren 90 exemplaren gevonden (zitten gekruisd met twee CL80s). Maat het leek toen iig of de V30's in omloop voor 95% 8ohms waren.

glacius
25 september 2019, 11:04
Nouja, ik wil iig wel heel erg graag V30 blijven spelen ja.

Het is, of zoeken naar 4 8ohmers voor in de 2e kast. of 4 16ohmers voor de huidige kast.
Ik neig naar de 4 8ohmers voor de 2e kast, dan kan ik gewoon een willekeurige Marshall kast kopen en de huidige speakers eruit verkopen.

Wel weet ik één ding zeker, en dat is dat het een 2e B kast moet gaan worden. vind dat gewoon veel lekkerder klinken dan een A kast.

Maar dat is een andere discussie.

Agent_Smith
25 september 2019, 14:31
Wel weet ik één ding zeker, en dat is dat het een 2e B kast moet gaan worden. vind dat gewoon veel lekkerder klinken dan een A kast.


Ja wat extra laag capaciteit kan geen kwaad bij V30s

telerocker
25 september 2019, 16:09
Ja wat extra laag capaciteit kan geen kwaad bij V30s

Bedoel je dat een V30 weinig laag heeft? Ik heb er een in een ported 112 cab en daar komt me een partij laag uit....

Erik de Perik
25 september 2019, 16:22
Ik vind het laag van een B-kast strakker en daardoor bruikbaarder dan van een A.

glacius
25 september 2019, 17:00
Ja wat extra laag capaciteit kan geen kwaad bij V30s


Bedoel je dat een V30 weinig laag heeft? Ik heb er een in een ported 112 cab en daar komt me een partij laag uit....

Ik heb werkelijk nooit te kort aan laag ervaren uit V30's
Zelfs niet in die V30 kastjes van Harley Benton.



Ik vind het laag van een B-kast strakker en daardoor bruikbaarder dan van een A.

Heb daar veel over gelezen, hoe dat zou werken aan de binnenkant van de kast met de reflectie op de achterwand etc.
Maar uiteindelijk fysiek zelf ook onderzocht en gehoord.

Geluid uit een B cab vind ik gewoon "ronder" en "eerlijker" projecteren.

Daarnaast, het slanted deel van een A cab, wat door veel gitaristen wordt gewaardeerd omdat ze zichzelf beter zouden horen, schiet zijn doel natuurlijk voorbij. wanneer je een 2e B cab op een B cab zet. Dan ga je jezelf echt wel goed kunnen horen en hoeft er geen slanted deel aan te zitten die geluid naar boven projecteerd.

Mijn 2 centen.

Maar nu, opzoek naar een B Cab -> bij voorkeur leeg :)

glacius
26 september 2019, 09:15
Voor wie het weten wil. Ik heb een cab gevonden waar de juiste V30's in zit.
Echt voor scherp prijsje ook. Helaas geen Marshall en ook nog een A model.

Maar, de speakers ga ik tzt gewoon verhuizen naar een Marshall B cab als ik die heb gevonden.

Erik de Perik
26 september 2019, 19:36
Gefeliciteerd!!

Dingen gaan vaak ook wel hoe ze gaan. Ik heb twee (stereo) A cabs, waarvan ik er één nota bene zelf gebouwd heb en op zolder nog een lege B cab al heb ik daar wel 4 Celestions voor liggen :D
Wil nog steeds terug naar stereo rack, maar zou zomaar kunnen dat ik dan naar 2x2x12 ga. Zal uiteindelijk allemaal wel weer net anders gaan.

keef
26 september 2019, 23:47
Ditte nix?

https://reverb.com/marketplace?query=matcher%20weber&show_only_sold=true&sort=price%7Casc

http://www.ampmaker.com/store/Box-of-Matches-30W.html

glacius
27 september 2019, 09:51
Ik heb twee (stereo) A cabs, waarvan ik er één nota bene zelf gebouwd heb en op zolder nog een lege B cab

Mocht je daar ooit vanaf willen.....


Ditte nix?

https://reverb.com/marketplace?query=matcher%20weber&show_only_sold=true&sort=price%7Casc

http://www.ampmaker.com/store/Box-of-Matches-30W.html

Bedankt voor het meedenken, maar wil liever niet naar dit soort oplossingen.

Erik de Perik
2 oktober 2019, 22:29
Mocht je daar ooit vanaf willen.....

Mwah neuh. Ze staan niet in de weg en ik ben nog aan het nadenken over m'n toekomstige stereo rack set.