PDA

View Full Version : Zijn gitaren met de euro nou zoveel duurder geworden??



Theije
6 augustus 2003, 21:20
Ik zat vandaag op m'n werk lekker in een ouwe Gitarist te bladeren en kwam daar gebruikelijk het een en ander aan advertenties van muziekzaken tegen.
Maar lijkt alles nou zo goedkoop toen met de gulden of is alles echt zoveel duurder geworden?
Paar voorbeelden die ik tegen kwam:

Fender Strat USA st. fl. 995,-
Epiphone ES-335 fl. 850,-
PRS Custom 22 fl. 3495,-!! (serieus, das nu de prijs in euro's volgens mij)

Mithrandir
6 augustus 2003, 21:27
Van wanneer was die gitarist? Want dit gaat om ongeveer een verdubbeling en dat lijkt me wel erg veel.

Theije
6 augustus 2003, 21:29
Nr. 4 April 2000 en het staat er serieus als ik een scanner had poste ik ff een pic :)

hoofd
6 augustus 2003, 21:30
Die gitarist hoeft maar van 3/4 jaar terug te komen...heb er volgens mij ook nog 1 liggen met zulke prijzen.

green_day
6 augustus 2003, 21:37
ja ik vind dat echt waardeloos, die verdubbeling is helemaal nergens voor nodig, als je bedenkt dat je met de gulden een usa strat voor 1000 gulden mee kreeg, en dat je een mex strat nu voor 1000 gulden mee krijgt.. daar is iets niet helemaal in de haak. En het is niet zo dat de produktiekosten nu ineens 2x zo duur zijn. Ach die euro is nergens goed voor.. echt niet

episua
11 augustus 2003, 23:53
Klopt, ik heb ook een paar van die ouwe gitarist magazines liggen.
Een Gibson SG standard bv. voor 1299,- GULDEN
Fender Strat Usa voor idd 995 gulden

Belachelijk!

Ibanez RuleZ
12 augustus 2003, 00:46
kleine nuance, de muziekzaken zullen er niet veel meer aan verdienen, de winst ligt bij de importeurs. Ik heb eens met die lui van TAGS er over zitten lullen (frits) en die zei ook dat zij ineen gewoon prijzen omhoog zagen schieten en dat hij zich ook een beetje schaamde om voor een les paul custom bijna 2000 euro te moeten vragen (of hoeveel het ook was) terwijl die van hem van een aantal jaar terug 2500 was (guldens ja)

harrald

Rubenios
12 augustus 2003, 07:49
fuck de euro :???: :D

green_day
12 augustus 2003, 10:42
kunnen wij als gitaristen er dan niets aan doen om die prijzen gewoon naar beneden te krijgen? Behalve door geen gitaren meer te kopen, want ik weet nu al wel dat niemand op dit forum dat kan :razz:

MarshallSG
12 augustus 2003, 10:45
Koop tweede hands. Er moeten nou toch wel genoeg gitaren op deze aardbol zwerven. Niet? Het is helemaal niet nodig nieuwe gitaren te produceren.

taylor
12 augustus 2003, 12:30
ja dat kan, maar en nieuwe is ook leuk.

ik vind die prijzen te gek aan het worden en zelfs voor goeie 2e hands gitaren betaal je en hoop vergeleken met en paar jaar terug.

kijk naar die 70 strats bv nu al tegen de 1400 euro voor goed exemplaar.

green_day
12 augustus 2003, 12:59
nee dat bedoel ik, ook de mensen die 2e hands gitaren verkopen, verkopen ze voor een verdubbelde prijs.. zo'n 70's strat is volgens mij echt geen 1400 EURO waard.. praten we over guldens dan is dat weer een ander verhaal. Met gibson en prs is dat helemaal erg toch! het lijkt me niet dat alleen de leveranciers die prijzen zo belachelijk hoog maken

Akira
12 augustus 2003, 13:07
Als je nou een custom made gitaar zou bestellen bij bijvoorbeeld PRS, betaal je dan ook het dubbele vergeleken met de prijs voor dezelfde specs een tijd geleden?
Is het echt de euro, of zijn de fabrikanten omhoog gegaan met de prijzen door de verslechterende economie?

Sander
12 augustus 2003, 13:20
Ik hoorde wel laatst van iemand dat de veiligheidseisen van fabrieken in Amerika flink omhoog gingen. En dat daardoor gitaren die in Amerika gebouwd worden een stuk in prijs zouden stijgen.

MarshallSG
12 augustus 2003, 13:38
nee dat bedoel ik, ook de mensen die 2e hands gitaren verkopen, verkopen ze voor een verdubbelde prijs.. zo'n 70's strat is volgens mij echt geen 1400 EURO waard.. praten we over guldens dan is dat weer een ander verhaal. Met gibson en prs is dat helemaal erg toch! het lijkt me niet dat alleen de leveranciers die prijzen zo belachelijk hoog maken

Ja 2de hands is ook nog best wel duur. Maar zo dwing je wel de fabrikanten hun gitaren goedkoper te leveren.

marc_o
12 augustus 2003, 16:23
De prijzen zijn echt verschrikkelijk geworden, je ziet inderdaad 70-er jaren strats verhandeld worden tegen afgrijselijke prijzen, dat zijn wel dezelfde gitaren waar iedereen een paar jaar geleden nog van over z'n nek moest, mede vanwege de 3-punts bevestiging en de alom bekende "zwabber" neck.
Mensen bieden hun 80's strat al aan als "vintage"!!!! Zelden zo hard gelachen......maar na al dat lachen zul je zien dat diezelfde 80's stratjes over een jaar of 5 opeens erg gezocht worden.
Niemand had in 1960 het vermoeden dat die stratocaster die ze pas daarvoor hadden gekocht en wellicht ook verkocht ooit zoveel waard zou worden...zit raar in elkaar en wij, de gitaristen werken daar allemaal erg hard aan mee.

SiNiSTRaL
12 augustus 2003, 16:52
Ik hoorde wel laatst van iemand dat de veiligheidseisen van fabrieken in Amerika flink omhoog gingen. En dat daardoor gitaren die in Amerika gebouwd worden een stuk in prijs zouden stijgen.
tenzij ze hun eigen leger en nucleare wapens ofzo hebben is het natuurlijk zeer onnodig de prijzen te verdubbelen

Sander
12 augustus 2003, 23:19
tenzij ze hun eigen leger en nucleare wapens ofzo hebben is het natuurlijk zeer onnodig de prijzen te verdubbelen

Hehe ok, maar het ligt volgens mij ook niet aan de euro, de prijzen in bijvoorbeeld Engeland verschillen niet zo heel veel van de prijzen hier. De verschillen zijn in ieder geval niet extreem gegroeid sinds de komst van de euro.

MarshallSG
12 augustus 2003, 23:29
Het is gewoon een algemene trend dat gitaren absurt in prijs stijgen is altijd al zo geweest. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de prijzen van gitaren dalen.

SiNiSTRaL
12 augustus 2003, 23:56
beleggen in gitaren :)

taylor
12 augustus 2003, 23:59
hmm ja ik weet niet waarom is het in usa dan wel en stuk goedkoper.

ja tussen handel enzo ok


ik bedoel soms kijk je op harmonycentral wat iemand betaald heeft voor en of andere gitaar dat zijn prijzen waar ik ze ook wel voor wil hebben.

bv en customshop fender ong 1500$ hier zeker(minimaal) 2000euro! 2e hands!

SiNiSTRaL
13 augustus 2003, 00:05
ok, maar das ook weer de EU, die willen dingen die in de EU ook gemaakt worden beschermen door hoge importkosten voor dezelfde producten die buiten de EU gemaakt worden te vragen.....
nou is 1500 dollar nieuw + 22% (19% btw + 3% invoerrecht) geen 2000 euro tweedehands, maar er komt wel iets bij natuurlijk , maar dat verklaart de stijging niet...alles is btw schandalig duur geworden, en dat is serieus, reken voor de grap eens om wat alles in guldens kost en kostte

roppie
13 augustus 2003, 00:08
[wat er ook gebeurt altijd blijven lachen]tja zo blijft een gitaar tenminste wel iets bijzonders voor je, als je ze bij massa's zou kunnen kopen hecht je je misschien veel minder aan een gitaar, een gitaar waar je hard voor gewerkt hebt koester je en hecht je je aan... [wat er ook gebeurt altijd blijven lachen]

MarshallSG
13 augustus 2003, 00:12
kweet niet. ik heb liever iets goedkopers om op te spelen. Als ik een gitaar in m'n handen heb van zeg um E 8000,- krijg ik de schijt bibbers. Dan durf ik er amper op te spelen.

Eric Clapton is God
13 augustus 2003, 09:40
JA de prijzen schieten maar de pan uit. Maar ja mexicanen zijn ook ok he.

sash
13 augustus 2003, 09:51
Ja maar niet iedereen wil een mexicaanse Strat

taylor
14 augustus 2003, 01:50
die 1500 $ bedoel ik voor en 2e hands customshop !daar krijg je natuurlijk nooit en nieuwe voor. das dus +- 500 euro duurder hier 2e hands.