PDA

View Full Version : Twee gitaren in een band, wat combineert mooi?



twoerd
11 september 2019, 12:22
Wat vinden jullie goede manieren om ervoor te zorgen dat twee gitaren in een band mooi combineren qua sound? Eentje single coil en eentje humbucker? Truukjes met EQ? Andere manieren om te zorgen dat het elkaar mooi aanvult? In mijn geval speel ik het liefst telecaster en de andere gitarist les paul. Maar hij heeft ook een strat. En ik heb verder de beschikking over twee Yamaha Pacifica's; eentje HSS, en eentje H-P90.
(verder heeft de band 4 zangeressen waarvan 1 soms ook toetsen speelt, een drummer en een bassist)

Benieuwd naar tips en ervaringen!

NLF
11 september 2019, 12:27
Er kan van alles (Thin Lizzy, 2 x les paul bijvoorbeeld, maar juist twee verschillende sounds kan ook), anything goes zolang als het maar goed klinkt (flauw antwoord, maar wel het juiste denk ik). Belangrijkste: gitaristen met goede oren die elkaar niet in de weg gaan zitten (ritmisch, harmonisch etc.).

telerocker
11 september 2019, 13:04
Wat vinden jullie goede manieren om ervoor te zorgen dat twee gitaren in een band mooi combineren qua sound? Eentje single coil en eentje humbucker? Truukjes met EQ? Andere manieren om te zorgen dat het elkaar mooi aanvult? In mijn geval speel ik het liefst telecaster en de andere gitarist les paul. Maar hij heeft ook een strat. En ik heb verder de beschikking over twee Yamaha Pacifica's; eentje HSS, en eentje H-P90.
(verder heeft de band 4 zangeressen waarvan 1 soms ook toetsen speelt, een drummer en een bassist)

Benieuwd naar tips en ervaringen!

Twee verschillende sounds maakt het palet rijker en breder, vind ik. Ik had ooit een band met twee gitaristen. De een met een Ibanez > Marshall, de ander (moi) met een telecaster > Koch en later Rivera. Dat werkte erg goed.

Vier zangeressen is trouwens een absolute weelde!

Tabula Rasa
11 september 2019, 13:13
Ik zou zeggen strat of tele met een lp combineren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

twoerd
11 september 2019, 13:45
Dank zo ver! De huidige combi is dus inderdaad Tele + LP. Denk dat we verder inderdaad de partijen gewoon goed moeten verdelen per nummer. Ik houd er zelf wel van als er wat contrast in zit qua tone, dus een cleaner ander met wat drive, en/of een droog en een met wat meer galm. Maar ook een hoog op de hals en de ander laag, bijvoorbeeld, of niet op dezelfde snaren focussen bij het spelen. We gaan wel wat experimenteren inderdaad en onze oren gebruiken.

D3nnis
11 september 2019, 14:08
Zelf vind ik andere versterkers gebruiken voor een andere sound minstens zo effectief, misschien wel effectiever, dan andere gitaren.

Verder zoals gezegd partijen net iets anders spelen, hoge powerchords en lage powerchords, dat verschil kan al genoeg zijn.

En, wat ik echt heb moeten leren (en nog steeds niet goed kan): durf ook soms níet te spelen.

Fusion
11 september 2019, 14:43
Een rode en eeb blauwe natuuirlijk.

Fobo
11 september 2019, 15:06
Onderscheidend geluid - bijvoorbeeld Fender en Gibson - én ook onderscheidende speelstijl.
En natuurlijk wat Fu zegt :seriousf:

Brad
11 september 2019, 15:38
Het belangrijkste is de partijen goed op elkaar afstemmen. In de meest bandjes waar ik in gespeeld heb was ik de enigste gitarist. Op twee na. Daar speelde er eentje slag en de andere begeleidende licks en riifs tijdens de zang. Dat werkt meestal altijd goed.

Bij rustige nummers vind ik de combinatie elektrisch en akoestisch erg mooi.

Da Vinci
11 september 2019, 15:53
In de meest bandjes waar ik in gespeeld heb was ik de enigste gitarist. Op twee na.


Ik mijn huidige band spelen we met twee gitaristen allebei op een HSS strat, in mijn vorige band een tijd met tweeën op een Gibson LP, en daarna ik een hele tijd op een Luke en tussendoor nog een strat. Voor mijn gevoel maakte dat niet heel veel uit voor het totaalbeeld doordat we andere partijen spelen, andere versterkers hebben etc. In ieder geval niet voor alle niet-gitaristen, want die geven echt zero fuck, die maken zich drukker om de tieten van de zangers.

In beide bands ben ik overigens ook wel de enigste gitarist, al zeg ik het zelf ;)

Tabula Rasa
11 september 2019, 16:42
die geven echt zero fuck, die maken zich drukker om de tieten van de zangers.

)

Tieten van de zangeres bedoel je hopelijk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 september 2019, 16:58
Er zijn ook zangers met flinke tieten.

Da Vinci
11 september 2019, 17:26
Tieten van de zangeres bedoel je hopelijk




Yes I do!
Zo veel verschil kan een lettertje maken ;)

Wilco
11 september 2019, 19:35
Nog niet zo lang geleden hebben de gasten van That Pedal Show hier ook aandacht aan besteed. Ik vond het wel een verhelderende aflevering.

NLF
11 september 2019, 20:49
Een rode en eeb blauwe natuuirlijk.

Briljant antwoord :rockon:

Kim Wilson
11 september 2019, 20:59
Ik mijn huidige band spelen we met twee gitaristen allebei op een HSS strat, in mijn vorige band een tijd met tweeën op een Gibson LP, en daarna ik een hele tijd op een Luke en tussendoor nog een strat. Voor mijn gevoel maakte dat niet heel veel uit voor het totaalbeeld doordat we andere partijen spelen, andere versterkers hebben etc. In ieder geval niet voor alle niet-gitaristen, want die geven echt zero fuck, die maken zich drukker om de tieten van de zangers.

In beide bands ben ik overigens ook wel de enigste gitarist, al zeg ik het zelf ;)
Onderschat je publiek niet, die hebben echt wel door wat wel en niet goed klinkt. Ze zullen niet zoals gitaristen precies kunnen benoemen wat er aan de hand is, maar als het kut klinkt hebben ze dat echt wel in de gaten.

Pepe
11 september 2019, 21:26
Wagner en Hunter speelden beiden op een Les paul junior en je kan niet zeggen dat Rock'n roll animal bekend staat om zijn crappy gitaar partijen.
Aan de andere kant vond ik altijd wel grappig dat bij een band als Lynyrd Skynyrd de drie gitaristen duidelijk te onderscheiden waren.
Anyhoe,
Idealiter faciliteert een gitaar je speelstijl. Ik kan me een concert van Clapton herinneren die Albert Lee had meegenomen, Clapton op zijn strat en Lee op een Les Paul en dat wringde. Na de pauze speelde Clapton op een burst en Lee op een telecaster en alles viel ineens op zijn plek.

almarvk
12 september 2019, 06:57
Het is maar net wat de stijl van de band is. Binnen de metal (mijn genre) werken gelijke, of bijna, juist goed. Maar dat is in pop of rock natuurlijk weer net anders.

Kim Wilson
12 september 2019, 08:43
Als je maar niet hetzelfde speelt. Status Quo had twee vrijwel dezelfde rigs voor Parfitt en Rossi, allebei Tele op Vox, maar omdat de één op een andere positie op de hals zit dan de ander zitten ze elkaar niet in de weg. Ritmisch kun je ook een beetje spelen met twee gitaristen. Luisteren, andere dingen spelen dan de ander, dat werkt allemaal beter dan wat voor setup dan ook.

>edit
Of juist wel hetzelfde spelen, maar dan ook retestrak hetzelfde. Dan kun je elkaar versterken. Maar dat is echt heel lastig.

Agent_Smith
12 september 2019, 08:45
Ik mijn huidige band spelen we met twee gitaristen allebei op een HSS strat, in mijn vorige band een tijd met tweeën op een Gibson LP, en daarna ik een hele tijd op een Luke en tussendoor nog een strat. Voor mijn gevoel maakte dat niet heel veel uit voor het totaalbeeld doordat we andere partijen spelen, andere versterkers hebben etc. In ieder geval niet voor alle niet-gitaristen, want die geven echt zero fuck, die maken zich drukker om de tieten van de zangers.


Mee eens. Ik laat me niet vastleggen qua wet ik kan/mag gebruiken. Ik pak elke week gewoon mee waar ik op dat moment zin in heb. Ene keer een Gibson, ander keer een superstrat ofzo. Ik klink zoals ik klink; geluid zit in je. Ik vind het totaalbeeld en de kwaliteit veel belangrijker dan gemiep over details waar het publiek idd echt zero f*ck om geeft (op een enkel gitaristje na)

Da Vinci
12 september 2019, 11:13
Onderschat je publiek niet, die hebben echt wel door wat wel en niet goed klinkt. Ze zullen niet zoals gitaristen precies kunnen benoemen wat er aan de hand is, maar als het kut klinkt hebben ze dat echt wel in de gaten.

Dat klopt, maar dat gaat wel een stuk minder ver (of het zit in andere dingen) dan waar wij als gitaristen ons niet zelden druk over maken.
Zoals reeds gezegd speelde de boys van Status Quo beide over Telecasters. En bij Metallica spelen Krik en James vaak beide met EMG's en die schijnen sowieso in elke gitaar exact hetzelfde te klinken. Dus ik denk dat het plaatselijke coverbandje er dan ook wel mee weg komt. En ondertussen lullen we hier rustig door over dat alles wat niet via buizenversterkers wordt gespeeld kut klinkt en ondertussen zit Bert Meulendijk bij The Voice en Marcel Fisher bij Beste Zangers over een Kemper te spelen en daarover heb ik ook nog nooit iemand over horen zeggen dat die bandjes kut klinken. Behalve dan wat gitaristen.

Het zou zo maar kunnen dat we ons iets te druk maken in de marge ;)

twoerd
12 september 2019, 11:29
Een ding is zeker: we praten te veel over spulletjes en te weinig over hoe je ze gebruikt en al helemaal te weinig over het spelen. Maar ja het is ook veel eenvoudiger om het over spulletjes te hebben.

Ook een goede opmerking van Kim Wilson dat als je hetzelfde speelt, het wel heel strak moet (en dat is moeilijk).

Komende tijd maar eens wat uitproberen met de een akkoorden en de ander riffjes enzo, met verschillende gitaren, clean vs drive, en inderdaad af en toe ook even niet spelen.

Kim Wilson
12 september 2019, 11:30
Het zou zo maar kunnen dat we ons iets te druk maken in de marge ;)

Mogelijk... :soinnocent:

Kim Wilson
12 september 2019, 11:40
https://youtu.be/wT2CoHrNfZM

Of je ervan houdt is een andere discussie, maar hier hoor je drie gitaren die redelijk gelijk klinken, maar duidelijk hun eigen plekje hebben.

Brad
12 september 2019, 12:26
Een ding is zeker: we praten te veel over spulletjes en te weinig over hoe je ze gebruikt en al helemaal te weinig over het spelen. Maar ja het is ook veel eenvoudiger om het over spulletjes te hebben.

Wat mij betreft gaat het om het spelen. Ik ben ook wel geïnteresseerd in spulletjes omdat sounds je erg kunnen inspireren. Maar het interesseert me vooral wat het doet en niet waarom het dat doet.

Pepe
12 september 2019, 13:17
Dit is vind ik een mooi voorbeeld van hoe je samen kan spelen. Frank vraagt Dweezil (toen 15 maar wel privé les van Steve Vai) op het podium en laat hem soleren. Hij vertelde later hierover, ik zei tegen hem, doe maar wat je wil. Ik keek wat ie deed, als ie laag op de nek zat bleef ik hoog en als ie snelle runs speelde deed ik lange noten en andersom.. let him shine and stay out of the way.


https://www.youtube.com/watch?v=g4P7M1DvGZw

Mitch
12 september 2019, 13:44
Als je maar niet hetzelfde speelt. Status Quo had twee vrijwel dezelfde rigs voor Parfitt en Rossi, allebei Tele op Vox, maar omdat de één op een andere positie op de hals zit dan de ander zitten ze elkaar niet in de weg. Ritmisch kun je ook een beetje spelen met twee gitaristen. Luisteren, andere dingen spelen dan de ander, dat werkt allemaal beter dan wat voor setup dan ook.


Precies dit. Staar je niet blind op elementen, houtsoorten of versterker types. De partijen die je moet splitsen zijn veel belangrijker. Soms is het wel eens verfrissend om een oefenruimte opname als je even niet optreedt om eens terug te luisteren hoe dat klinkt. Hoor je dan een prettig contrast, dan is er niks aan de hand.
Simpel voorbeeld: vroeger hadden de andere gitarist en ik in onze band totaal andere gitaren en versterker.s Nu liggen we dichter bij elkaar qua gear en klank, maar de partijen zijn nog steeds dusdanig anders dat het prima blijft aanvullen.

showband
12 september 2019, 13:54
tip, check eens "Nashville stemming"
werkt goed bij twee of meer gitaren

Tupelo
12 september 2019, 17:52
Niet in hetzelfde toongebied spelen helpt ja.
Slide ook.
En verder depends on style.
Op wat rauwere soul hoor ik graag ES335 & Telecaster samen.
Op Indie ontkom je eigenlijk niet aan een Jaguar of Mustang ergens.
Bad Seeds eigenlijk altijd wel een fijne combi gevonden, met Harvey's Starfires & Blixas Jaguars & Mustangs; gedistingeerd.
In mijn eigen songwriting merk ik trouwens dat het af en toe de moeite waard is terug te vallen op single notes.
Gewoon baslijntjes spelen.
Voelt lullig, maar soms heeft het liedje het nodig.

NLF
13 september 2019, 21:20
Status Quo had twee vrijwel dezelfde rigs voor Parfitt en Rossi, allebei Tele op Vox,

nee, Sound City, later Marshall, laatste jaren dan ook een AC30 voor Parfitt erbij gemengd

Maar verder helemaal eens met wat je zegt

NLF
13 september 2019, 21:24
In ieder geval niet voor alle niet-gitaristen, want die geven echt zero fuck, die maken zich drukker om de tieten van de zangers.

snap wel wat je bedoelt, maar ja, het publiek weet natuurlijk ook niet dat een Gretsch anders klinkt dan een les paul enzo. Als ik Chinees eet dan weet ik ook niet hoe de foe yong hai (hoe schrijf je dat?) saus precies gemaakt wordt in de keuken, da's meer iets voor de koks om zich druk over te maken, toch?