PDA

View Full Version : Kwaliteit gitaar kit



Superjohn
11 september 2019, 07:53
Enige maanden geleden heb ik weer een gitaar gekocht en ben druk aan het oefenen. Ik heb begin jaren 80 ook al een gitaar periode gehad maar heb dat nooit echt serieus opgepakt. In die jaren had ik maar 1 gitaar held en dat was Eddie van Halen, niet alleen om zijn speelkunsten maar ook om zijn gitaren. Nu blijven de gedachten door mijn hoofd spelen om komende jaar zo'n gitaar in mijn kamer hebben te staan.
Nu twijfel ik echter of dat ik door spaar en een EVH gitaar koop of dat ik er zelf eentje in elkaar zet met een kit die ik koop. Een EVH koop je tussen de 750 en 800 euro en ik " denk" een zelfbouw gitaar tussen de 300 en 400 euro te kunnen realiseren.

Punt waar ik nu mee zit, is het wel het geld waard om voor 300/400 euro zelf een gitaar te maken met het risico dat hij vervolgens niet klinkt en misschien wel lastig te bespelen is? Ik vind wel de lol om een gitaar te bouwen maar wil wel kunnen genieten van mijn bouwkunsten en niet dat hij op de standaard blijft staan en vervolgens stof sta te happen.

Zijn er lezers die ervaringen hebben hoe een zelfbouw kit klinkt, en of het zinvol is om een paar 100 euro te besparen of gewoon een EVH te kopen?

no 1 hops
11 september 2019, 08:04
bedoel je de strat met strepen en 1 humbucker?
zo ja, waarom dan niet net zo doen als hij, koop een tweedekansje, misschien een andere hals erbij etc. van onderdelen waar jij blij van wordt.
een kit zitten vaak metalen onderdelen bij die niet geweldig zijn, dus die moet je al weer vervangen etc.
het is maar een idee ;-)

Superjohn
11 september 2019, 08:39
Ja, de strat met 1 humbucker en ik dacht aan een kit waarbij je alleen een body koopt met een hals.

deze: https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/evh-striped-serie-elektrische-gitaar-rood-wit-zwart

Ik ben iets tegen gekomen onder de naam " Musikraft" https://www.musikraft.com/ maar die gaat in de papieren lopen, Ik ga dus op zoek naar een losse hals en losse onderdelen en hoop dit tussen de 300 en 400 euro bij elkaar te vinden.

humbucker
11 september 2019, 09:06
Tja, een volledige gitaar met kwaliteitsonderdelen ga je voor 300-400€ niet redden. Body en hals misschien wel, maar dan moet die nog gelakt worden en moet je nog hardware tellen. Uiteindelijk kom je dan toch ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Erik de Perik
11 september 2019, 09:25
Al eens gelezen hoe EvH z’n gitaar tot stand gekomen is?

Superjohn
11 september 2019, 10:10
Al eens gelezen hoe EvH z’n gitaar tot stand gekomen is?

??Hoe bedoel je?

Tabula Rasa
11 september 2019, 11:08
??Hoe bedoel je?

Allemaal bijenkast geraapte oude meuk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Superjohn
11 september 2019, 11:10
Ohh, dat verhaal ken ik wel. Dat was een low budget gitaar....;)

Tabula Rasa
11 september 2019, 11:14
Volgens mij was het een charvel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Superjohn
11 september 2019, 12:08
Maar om even terug te komen op mijn vraag, zou het zin hebben om met een losse body, neck en overige spullen een replica in elkaar te zetten die vervolgens een beetje in de buurt komt van een EVH? Zal eens serieus gaan zoeken en kijken op wat voor een bedrag ik ga uitkomen. Als het rond de 500 euro zal zijn dan heeft het voor mij geen zin....denk ik.

Maar zijn er mensen die mij kunnen helpen wat voor een humbucker ik moet gaan zoeken?

Erik de Perik
11 september 2019, 12:14
Waarschijnlijk zowel body als neck van Boogie Bodies (later Warmoth).
Maar wel de goedkoopste die hij kon vinden in Charvel’s winkeltje.
Gitaar werd vooral live gebruikt. Op VH1 en VH2 speelde hij veel op een Ibanez Destroyer.

https://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?155550-A-bit-more-Info-I-found-on-EVH-early-guitars

no 1 hops
11 september 2019, 12:56
ik ben altijd in de war met de plug of the string die goede niet al te duren halzen verkoopt.
en een humbucker, geen hot, overwound . Eddy noemde een oude PAF, maar lees maar wat dat waren
https://www.premierguitar.com/articles/21912-tone-tips-decoding-the-paf-humbucker

Tabula Rasa
11 september 2019, 13:02
The string in Amsterdam is het. Die had altijd b keus all Parts voor weinig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Superjohn
11 september 2019, 21:49
https://www.byoguitar.com/Guitars/Electric-Guitar-Kit-Lunatic-Style__BYO-Lunatic.aspx

Dit kan toch niets zijn?

postbus31
11 september 2019, 21:56
Mwa, als basis. Als je in de lijst met upgrades een paar zinvolle keuzes maakt loopt de totaalprijs al snel richting de $500 trouwens. Geeft maar aan dat hout en colablikjesstaal-hardware geen drol kost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
11 september 2019, 21:56
https://www.byoguitar.com/Guitars/Electric-Guitar-Kit-Lunatic-Style__BYO-Lunatic.aspx

Dit kan toch niets zijn?

Waarom niet? Maar je mag wel btw en invoerrechten en transport erbij rekenen. Succes.

postbus31
11 september 2019, 21:58
Waarom niet? Maar je mag wel btw en invoerrechten en transport erbij rekenen. Succes.

Samen met de upgrades loopt de prijs dan wel aardig op 😏


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
12 september 2019, 00:24
https://www.byoguitar.com/Guitars/Electric-Guitar-Kit-Lunatic-Style__BYO-Lunatic.aspx

Dit kan toch niets zijn?

Beetje vaag. Er staat "mahogany body" en je ziet dat het dit duidelijk niet is. Upgrade naar een original Floyd Rose kost net zoveel als een Floyd. Ruikt een beetje naar een Chinees kitje.

Speaking of which:

Echt nep. (https://www.aliexpress.com/item/4000108352586.html?spm=a2g0o.detail.1000014.29.60e 418b0q1Kade&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.136569.000000000000000&scm_id=1007.13338.136569.000000000000000&scm-url=1007.13338.136569.000000000000000&pvid=642818cf-cb82-4db3-a84d-694a0a95baf7)

https://ae01.alicdn.com/kf/H6d52667fcdbc47a4a067ca5024d3690fe.jpg

Minder echt nep (https://www.aliexpress.com/item/33046044796.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3e09601 b1rrPEg&algo_pvid=e02c3c44-48b5-4478-836b-c55af2334f5a&algo_expid=e02c3c44-48b5-4478-836b-c55af2334f5a-27&btsid=22d1796a-fd28-468f-a835-ec6364672da9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchwe b201603_52)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1xPE7d8aE3KVjSZLeq6xsSFXa8.jpg?width=1000&height=750&hash=1750

Of een kitje (https://www.aliexpress.com/item/2050972576.html?spm=a2g0o.detail.1000014.1.24043b3 9rHlWSf&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.136569.000000000000000&scm_id=1007.13338.136569.000000000000000&scm-url=1007.13338.136569.000000000000000&pvid=024f9ce1-920c-4c0c-ac75-c0b2654936e5)

Superjohn
12 september 2019, 07:49
Heb ook al rond lopen struinen en er is genoeg te vinden. Tja wat mag je verwachten van een gitaar van 230 dollar? Ik heb mijzelf voorgenomen om rond de 400 euro te spenderen aan een zelfbouw of goedkope replica.

Aangezien ik een beginner ben heb ik ook nog geen kennis van waar ik nu specifiek op moet lekken. Welk merk is goed, waar op letten met de brug en tuners? Ik moet het nog verder gaan uitzoeken.
Ik overweeg ook nog om een kit te kopen, en alleen de neck en de body te gebruiken en verder op zoek ga naar goede 2e hands spullen om erop te monteren.
Een van de grootste drives is wel om zelf iets te maken wat vervolgens ook nog redelijk klinkt.

no 1 hops
12 september 2019, 08:33
Ik overweeg ook nog om een kit te kopen, en alleen de neck en de body te gebruiken en verder op zoek ga naar goede 2e hands spullen om erop te monteren.
Een van de grootste drives is wel om zelf iets te maken wat vervolgens ook nog redelijk klinkt.the string neck rond de € 100/130, body's op marktplaats rond de € 50, tuners van goede kwaliteit komen daar ook voorbij voor rond de € 35 (maar wat hebben die echt voor zin als je een toplock hebt voor de floyd?) dan iets van een floyd of andere goede brug (geen idee wat die kosten) Donlis humbucker (en die scoren heel goed voor chinese pickups in verhouding tot bepaalde SD pickups)
waarom de neck een in verhouding zo een hoog prijskaartje geven?
vele goedkopere halzen, net als in die kits zijn van niet goed gevlakt, en als je dat er nog bij moet doen kost je extra gereedschap en is toch wel een werkje dat als je het niet goed doet je de hals er slechter op maakt, maar er zit zeker veel werk in.

maar voor de prijs van die hals/neck koop je ook een leuke tweekans strat die je dan, net als Eddie , kan veranderen. wat je daarmee wint is dat je bij het uittesten er al achter komt of hals en al het andere je bevalt qua spelen, dat moet je bij zo een kit maar afwachten ;-)

loose-fur
12 september 2019, 08:38
Zelf bouwen doe je voor het avontuur, de zoektocht en het bouwplezier op zich, zeker niet om budgettaire redenen. Je komt bij een zelfbouw in het beste geval (lees: met behoorlijk wat ervaring achter de kiezen) tot een tevreden of aanvaardbaar resultaat, voor eenzelfde prijs als in de winkel.

Maar alles wijst er op dat je in wezen veels te veel zin hebt om aan de slag te gaan, alle rationele raad ten spijt. Goesting. Ooit terecht als één van de mooiste woorden verkozen, en dat mag dus wel wat geld kosten.

Tot slot nog deze kleine zekerheid: meestal is het zo dat een zelfbouw 'verrassend goed klinkt' (althans naar oordeel van de bouwer)

Orpheo
12 september 2019, 10:05
Musikraft is topspul. Ontzettend hoogwaardig materiaal en afwerking.

Verder, ja, dit soort projecten zijn prijzig maar dat is ook logisch. Als je je een beetje verdiept in de economics van een gitaar, kom je er al snel achter waar verborgen kosten zitten, naast de gebruikelijke zaken als lakken, polijsten, schuren.

Je moet zelfbouw, of assemblage uit onderdelen, nooit of te nimmer zien als een goedkoper alternatief voor een off-the-rack gitaar maar als een leuke hobby en/of een weg naar een gitaar waar jij wel (zo dicht mogelijk bij) 100% achter staat. Mijn eerste warmoth was er zo een: prima gitaar. Ik zou 1 specificatie veranderen anno 2019, maar goed, die plank is alweer 12 jaar oud en heb wel wat geleerd afgelopen jaren.

De grote angst, dat een zelfbouwer/partsocaster niet gaat klinken, vind ik veel minder spannend dan de vraag of het prima gaat spelen. Vaak laat het fretwerk te wensen over, topkammen vijlen is echt tricky, gitaar afstellen idem dito. Het tonale vraagstuk is mijns inziens van veel minder belang want dat is veel beter te sturen met de juiste bruggen, pots, pickups. Het argument dat een fabrieksgitaar beter is, of dat zij bodies en halzen tonaal matchen, vind ik ronduit lachwekkend. (de fabrieken van) Fender matchen helemaal niks tonaal: dat is gewoon een stapel bodies en stapel halzen en die trappen die twee op elkaar. Alleen high-end bouwers matchen, of proberen te matchen, en zelfs daar worden halzen alleen afgekeurd op fouten, niet op tonale problemen. Je zou het niet zeggen, maar hout(soorten) is (zijn) consistenter dan je denkt...

Napoje
12 september 2019, 12:31
Afgezien van alle opmerkingen hierboven. Een kit moet je lakken en de kans dat je dat de eerste keer net zo mooi krijgt als een fabrieksgitaar is vrijwel nihil zeg ik uit ervaring, hoeveel je je ook inleest.

Dan kan je allemaal tophardware hebben en dan zit dat op een matig gelakte body. Wil je dat? Laten doen is niet goedkoop. Reken minstens €400. Met een evh design nog veel meer schat ik in.

Superjohn
12 september 2019, 12:57
Leuk is dit, afgelopen week was ik er duidelijk over uit dat ik een gitaar wilde bouwen zoals die van Eddie van Halen. Ik bedacht mij om hier een post neer te zetten om wat op weg geholpen te worden en ik krijg het gevoel dat ik een extra dimensie gestapt ben van de gitaren wereld. Lees het als positief, ik lees hier verschillende invalshoeken en in mijn zoektocht naar info over het zelf samenstellen/bouwen van een gitaar gaat er een wereld open.
Ik moet wel wat zaken laten bezinken nu ik al deze reacties lees. Ik heb sinds enkele maanden een gitaar die ik heb aangeschaft om het gitaar spelen een beetje onder de knie te krijgen. Mocht het zo zijn dat het mij lukken om een beetje overweg te kunnen met een gitaar dan wil ik ooit nog eens een echte Fender of Gibson aanschaffen. Dit waren voor mij DE gitaarmerken uit mijn jeugd tijd.
De gitaar van Eddie van Halen is ook iets van vroeger en wil zo'n gitaar met strepen hebben om er op te kunnen spelen maar wil eigenlijk niet in de prijsklasse terechtkomen van een Fender of Gibson vandaar mijn gedachte om er eentje zelf te bouwen/samenstellen.
Nu ik echter wat reactie hier lees en ondertussen ook diverse andere merken heb gelezen begint mijn " andere" toekomst droom een beetje in duigen te vallen. Als ik hier lees dat ook Fender massaal in elkaar gestoken wordt dan weet ik het nog niet zo wat ooit mijn" kwaliteit" gitaar kan gaan worden.

Eerst nog maar eens weer diep nadenken wat de beste keuze is, misschien wel een kwaliteit gitaar met de Eddie van Halen look.....

no 1 hops
12 september 2019, 14:29
ik denk dat niemand van plan was je je project door de neus te boren, maar wel de realiteit te laten zien dat veel van wat met de gitaar te maken heeft van een lading mambojambo omgeven is.
en daar spelen de verkopende partijen graag op in.
veel gitaren van gevestigde namen worden ergens anders geproduceerd onder de specificaties van de besteller.

misschien wel een idee dat je een gebruikte strat koopt, dan maar even niet met een floyd, maar gewoon om mee te klooien, bijv om de body de look te geven die nu voor ogen hebt.
ga hem leren afstellen, want dat is al een kunst op zich, en voor € 30 tot 60 euro koop je al een leuke gitaar als je MP goed in de gaten houdt.
wat je op deze gitaar leert en eventueel verknoeid heb je dan weer je droomgitaar bespaart ;-)

Van Dattum
12 september 2019, 14:43
Laat jezelf vooral niet ontmoedigen om zelf iets te ondernemen! Maar probeer iets simpels, koop inderdaad een goedkope body en hals en wat ijzerwerk. En heb niet de verwachting dat dit je droomgitaar wordt.... Qua afwerking zijn er genoeg mogelijkheden die niet zo moeilijk zijn: olie, wipe on poly... Bevalt de gitaar per ongeluk wel? Mooi! Zo niet? Hardware eraf en opnieuw beginnen met een volgend project. Ja, het kost geld en tijd en een hoop geduld, maar wie weet heb je er een ontzettend leuke (en verslavende) hobby aan....
Ik kan je vertellen, spelen op een goed gelukte zelfbouwer is een ongelofelijk groot genot.....

Superjohn
12 september 2019, 14:45
Ohh begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij met de reacties hier. Ik voel mij zeker niet aangevallen, andere hebben absoluut in hetzelfde hoekje gezeten en hebben ook een hoop geleerd. Wat " no 1 hops" tevens meld is de weg die ik denk ga bewandelen, een 2e hands kopen de look geven en er mee aan klooien. Ik was al aan het kijken op MP en ik zoek het model waar alleen 1 humbucker in past en die zie ik eigenlijk alleen bij Fazley en ik weet nou net niet of dat een goede keus is...

denis.hermans
12 september 2019, 15:32
https://www.theguitarbar.be/nl/evh-striped-series-red-black-and-white.html

Als je toch niet aan zelfbouw zou willen doen...

arjanb01
12 september 2019, 16:22
En de grap is: de oorspronkelijke gitaar van Eddie was ook een zelfbouw kit, maar heeft mythische status door al die topalbums die hij ermee vol gespeeld heeft.
Dat ding wordt nu voor duizenden euro’s verkocht....

Tabula Rasa
12 september 2019, 16:36
Gewoon onderdelen verzamelen via marktplaats. Alleen dat kopen wat je voor een echt mooie prijs kan krijgen en gesuld hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
12 september 2019, 17:03
En de grap is: de oorspronkelijke gitaar van Eddie was ook een zelfbouw kit, maar heeft mythische status door al die topalbums die hij ermee vol gespeeld heeft.
Dat ding wordt nu voor duizenden euro’s verkocht....

Als je goed kijkt naar die van EvH dan zie je dat dit ook niet bepaald een Masterbuild is. Naar verluid gespoten met lak van een fietswinkel, het is een gewone SSS strat body waar hij ruimte voor een humbucker heeft gemaakt, slagplaat paste niet meer dus ingekort, hals wijzigde nog wel eens maar altijd one-piece-maple met jumbo frets.

https://usercontent1.hubstatic.com/9143942_f1024.jpg

roger
12 september 2019, 18:25
Het kan goed uitpakken: ik heb een jaar of 8 geleden een gitaar gebouwd uit losse onderdelen van marktplaats. Puur om te kijken hoe dat zou bevallen, en om het afstellen en zo te oefenen. Squier Hals, onbekende Body, Donlis pickups, wilkinson hardware. Sonic Blue gespoten omdat ik dat een erg gave kleur vind.

Het is een erg fijne gitaar geworden. De enige waar ik live en thuis mee speel, de USA stratocaster zit op de reservebank...😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
12 september 2019, 19:22
Als je goed kijkt naar die van EvH dan zie je dat dit ook niet bepaald een Masterbuild is. Naar verluid gespoten met lak van een fietswinkel, het is een gewone SSS strat body waar hij ruimte voor een humbucker heeft gemaakt, slagplaat paste niet meer dus ingekort, hals wijzigde nog wel eens maar altijd one-piece-maple met jumbo frets.

https://usercontent1.hubstatic.com/9143942_f1024.jpg

maar ditte wel slechtt 20 0000 eukes :)

https://assets.catawiki.nl/assets/2018/11/23/c/5/5/c559fb94-26c5-44f6-bcd2-4731baa041f0.jpg

Erik de Perik
12 september 2019, 19:59
maar ditte wel slechtt 20 0000 eukes :)

RJV Guitars wil er slechts 16.900 EUR voor hebben en dat is dan wel een Masterbuilt. (https://www.rjvguitars.com/product/1626912/evh-frankenstein-fender-masterbuilt-custom-shop-eddie-van-halen)

Maar ik bedoelde het eenvoudige spuitwerk van EvH. De randen van het afplakken zijn zelfs nog te zien. Dat hij uiteindelijk live op[ hel;e andere gitaren dan de oorspronkelijke speelde zal iedereen wel duidelijk zijn.

telecastermaster
12 september 2019, 23:49
Heb je deze al gezien?: https://www.gitarre-bestellen.de/products/Gitarren-Bausaetze/MLS-Style-I/E-Gitarren-Bausatz-Style-I-ohne-Fraesungen-Esche-Ahorn-ohne-Hardware.html

Lijkt me een leuk uitgangspunt voor je eerste knutselproject.
En zoals al opgemerkt, bij die EVH-gitaar hoeft de afwerking er niet helemaal perfect uit te zien.

purplejohn
13 september 2019, 08:33
Of, van de begin zoals ik. Ik heb geen schuur vol met machines en apparatuur. Maar vind t wel leuk om wat aan te rommelen met gitaren (met de strijkplank als werkblad). Dus heb ik 3 jaar geleden een afgeragde Ibanez RG via Maktplaats gekocht voor 6 tientjes, en die helemaal gestript en opnieuw met nieuwe onderdelen weer opgebouwd. Voordeel was dat ik de body en hals dus zelf al had, wat voor mij ondoenlijk zou zijn om zelf te maken. Uiteindelijk naar bevriende autospuiter gebracht en die heeft er wat moois van gemaakt. Was een leuk en leerzaam proces. Kleine tip van de ene John naar de andere;)

Orpheo
13 september 2019, 08:39
Topicstarter: als je serieus bent in de wens een kwaliteitsgitaar te willen samenstellen, zijn er mijns inziens maar drie gegadigden: Musikraft en Warmoth USA custom guitars. Bij allen krijg je een ontzettend net gefreesd en goed gefret instrument. Even wat pointers.

- alle drie zullen een prima neck pocket frezen, stud gaten en tremolo ruimte keurig frezen. Verschil is dat, mijns inziens, Musikraft's fretwerk veruit het beste is en je daar het minst aan hoeft te doen qua leveling, polijsten etc. Ik neem namelijk aan dat je daar weinig tot geen ervaring mee hebt. Je kan natuurlijk oefenen op een goedkopere hals van Allparts die je online voor een prikkie koopt of bij the String in Amsterdam, maar goed fretwerk leveren, dat is een klus die je niet in 1 hals kan leren.

- lakwerk: ja, dat is naar. Als je de strepen wilt, zou ik adviseren dat je een reeds gelakte gitaarbody koopt (Warmoth doet dat wel eens), in een zo saai mogelijke kleur; blok de gitaar in grit 220 zodat er een fijne schuurkras op zit, en ga dan in de weer met tape en spuitbussen. Zo zal de basis al prima zijn en hoef je niet het hele pore-fill+schuren+sealen proces zelf te doorlopen (die basis goed doen is niet makkelijk, vergt veel tijd en moeite maar loont uiteindelijk want je hebt minder gedoe met het lakken en polijsten zelf). De strepen spuiten, dat is relatief eenvoudig want het hóeft bij de EvH niet zo secuur. De charme van die gitaar is dat het origineel een ontiegelijke puinhoop is, dus als je lakwerk niet perfect is, zie ik daar om eerlijk te zijn wel de charme van in. Ik vind de gestreepte EvH gitaren die Fender nu maakt gewoon te gelikt. Ik vind het niet passen.

- houtkeuze: de originele EvH had een maple neck en een ash body. Ik zou je adviseren om een roasted ash body en roasted maple neck te nemen. Zeker roasted maple. Dit, omdat roasted maple eigenlijk geen finish nodig heeft, behalve misschien wat tungolie, danish oil of nanocoat maar het is niet perse nodig. Het is deze combinatie trouwens, die eigenlijk altijd heel goede resultaten geeft. Er is weinig variatie. Alder is mijns inziens veel te vaak hit en mis, mahonie is totaal niet geschikt voor de EvH tone en een solid maple body heeft te vaak een negatief imago (maar boy oh boy wat klinkt dat waanzinnig; zegt de gozer met 5 solid maple gitaren).

- Kies premium hardware. Met goedkope brol kan je een gitaar maken, tuurlijk, maar gelijk goed beginnen is echt veel wijzer. Meerdere redenen. 1: die parts zijn gefreesd met 'echte' Floyd Rose trems op het oog: de goedkopere trems hebben vaak een spacing die net niet mooi uit komt. Vaak hebben die goedkopere units zachter staal en een blok van zink, wat je stemvastheid echt niet ten goede komt. 2: goedkoop = duurkoop: goede hardware kan je transplanteren naar een nieuwe build of een andere gitaar. Met troep doe je dat niet zo vlug. Ook is het pas maken van die goedkopere hardware vaak een struikelblok, terwijl je beter dus het origineel erop kon zetten. De enige licenced Floyd Rose die betaalbaarder is dan het origineel én beter is én past, is de Gotoh 1996 Floyd Rose unit. 3: je wilt uit kunnen sluiten waar de schoen wringt, of die 'schoen' nou stemvastheid of tone is. Als je de gitaar in elkaar hebt gezet en dat ding ontstemt als je er al naar kijkt, of het klinkt als een natte krant, dan wil je kunnen elimineren waar die fout zit. Als je gebruik maakt van bekende, gerenommeerde onderdelen, is dat een variabele die je al kan uitsluiten. 4: als het niks wordt, is de resale waarde hoger van een bekend item dan van onbekende, gelicenceerde onderdelen.

- Mocht je echt op budget willen werken, koop dan een ongelakte body, halsje zonder flamed maple maar gewoon, geen fancy inleg etc etc, en zet de boel in de nanocoat. Ja, ik weet het, dat spul is 80E voor een flesje, maar: het brengt het makkelijkst aan van alle materialen die ik ken. Je kan het ook op de hals gebruiken. Binnen 24 uur ben je klaar ermee en kan je gaan afbouwen. Je hoeft namelijk geen laklaag op te bouwen. Nanocoat geeft je het meest professionele resultaat met de minste moeite. Zie een ander topic van mij over dit materiaal.

- Afbouw en afstelling. Hier zijn letterlijk boeken vol over geschreven. Ik zou je adviseren om veel te lezen over afstelling van een gitaar, wat de marges zijn etc.

Het probleem van een gitaar bouwen, zelfs assemblage uit onderdelen, is dat er zoveel verscholen kosten zijn. Als je niet de juiste schroevendraaiers hebt, of de juiste fretwerkvijlen, etc etc, ben je al zoveel geld kwijt daaraan, dat elke euro die je zou besparen door zelf iets te doen wordt afgeschreven tegenover de basistools die je juist nodig hebt voor het maken van dat ding. OK, goed, als Musikraft en warmoth hun werk doen heb je niet heel veel nodig, maar toch zeker wel

*set voelermaten
*juiste schroevendraaiers (ik reken op 1x philips #3 lang en 1x philips #2)
*inbussleutels (komen met de trem set)
*soldeerbout
*straight edge om halscurve mee te meten
*straight edge om mee te vlakken (niet dezelfde als hierboven)
*fretrocker
*fret bevel vijl
*fret eind vijl
*fret crown vijl
*juiste grit schuurpapier (120, 220, 320, 600, 800, 1200, 2000, vet = 3M stikit gold)
*vlak blok om mee te blokken (vlak schuren van body, hout, lak)
*juiste boorbitjes (2mm, 2.2mm, 3mm, 3.5mm, 9.5mm, 10mm, 10.5mm, 11mm, 12mm, 17mm, 22mm)
*handruimer
*verzinker
*diverse tangetjes
*scalpels
*bergen en bergen afplaktape in diverse soorten en maten.

Als je het professioneel wilt hebben, zijn dit je tools, minimaal. Ik heb eens gekeken naar wat ik heb aan handtools, zonder machines erbij opgeteld, en die kosten lopen al richting de 1000 euro. Toegegeven, ik bouw 3 gitaren per maand... Om je een idee te geven :)

Superjohn
13 september 2019, 12:56
Whooo, wat een verhaal...heerlijk.

Het feit dat ik plannen heb om eventueel zelf een gitaar te bouwen komen ook voort uit het feit dat ik al meer dan 30 jaar een vervend modelbouwer ben. Ik bouw al jaren allerlei diverse modelbouw gerelateerde zaken en heb " denk ik" wel enige bouwskills. Daarnaast heb ik een breed assortiment aan gereedschappen dus er is een kleine basis.

Ik ben nu info aan het verzamelen betreft welke eventuele hardware er te krijgen is voor een schappelijke prijs en ben er nog niet uit hoe ik de body en neck ga organiseren. Ik heb geen illusie om een top gitaar in elkaar te zetten meer wil wel een gitaar assembleren/bouwen waarop ik kan spelen. Ik ga hem niet bouwen om hem vervolgens in de hoekte zetten.

Nu had ik al in een eerdere post gemeld dat ik ooit een echte Fender of Gibson wilde hebben maar bij het bezoeken van de site Orpheo heb ik ineens een heel andere kijk op kwaliteit gitaren. Ik ken het niet maar pffffffffff wat een mooi spul zeg.

Moskie
13 september 2019, 13:30
Kijk, nu wordt het interessant... Twee dezelfde hobby's. Wat bouw je normaal zoal?

Pepe
13 september 2019, 13:31
Je moet voor jezelf weten,
wil ik net zoals Eddie mijn eigen gitaar maken
of wil ik een gitaar net zoals die van Eddie maken

Want in dat laatste geval is het toch gewoon een kwestie van hoe kan ik zoveel mogelijk waar krijgen voor mijn euro?
Wat die EvH gitaren betreft
je hebt het over 800/900 euro maar volgens mij is er van alles te koop tussen de 200 en 20.000 euro.

Superjohn
13 september 2019, 14:15
Kijk, nu wordt het interessant... Twee dezelfde hobby's. Wat bouw je normaal zoal?

30 jaar geleden begonnen met modelhelikopters, echt pionieren en in een tijd zonder internet alles zelf moeten verzinnen en maken. Na vele crashes was het geld op en ben later overgestapt naar het model racen. Vele auto's gebouwd (bouwdozen) maar altijd mijn bodies zelf gespoten. DAarna weer een periode terug met helikopter, wel in de internet tijd maar ook veel zelf geprutst en verzonnen maar vanwege zicht problemen( slechte ogen) gedwongen hiermee te stoppen.

Tegenwoordig race ik met Big scale auto's en ook ga ik weer mijn bodies zelf spuiten service mijn motoren en maak zelf onderdeeltjes.
Heb een kist vol gereedschap, airbrush, compressor, verticale boormachine, lager pers en weet ik wat nog meer. Rommel genoeg.

Superjohn
13 september 2019, 14:17
Je moet voor jezelf weten,
wil ik net zoals Eddie mijn eigen gitaar maken
of wil ik een gitaar net zoals die van Eddie maken

Want in dat laatste geval is het toch gewoon een kwestie van hoe kan ik zoveel mogelijk waar krijgen voor mijn euro?
Wat die EvH gitaren betreft
je hebt het over 800/900 euro maar volgens mij is er van alles te koop tussen de 200 en 20.000 euro.

Ik wil een gitaar maken die lijkt op de gitaar van Eddie en die voor mij bespeelbaar is en niet in de hoek verdwijnt.

Orpheo
13 september 2019, 14:18
Whooo, wat een verhaal...heerlijk.

Het feit dat ik plannen heb om eventueel zelf een gitaar te bouwen komen ook voort uit het feit dat ik al meer dan 30 jaar een vervend modelbouwer ben. Ik bouw al jaren allerlei diverse modelbouw gerelateerde zaken en heb " denk ik" wel enige bouwskills. Daarnaast heb ik een breed assortiment aan gereedschappen dus er is een kleine basis.

Ik ben nu info aan het verzamelen betreft welke eventuele hardware er te krijgen is voor een schappelijke prijs en ben er nog niet uit hoe ik de body en neck ga organiseren. Ik heb geen illusie om een top gitaar in elkaar te zetten meer wil wel een gitaar assembleren/bouwen waarop ik kan spelen. Ik ga hem niet bouwen om hem vervolgens in de hoekte zetten.

Nu had ik al in een eerdere post gemeld dat ik ooit een echte Fender of Gibson wilde hebben maar bij het bezoeken van de site Orpheo heb ik ineens een heel andere kijk op kwaliteit gitaren. Ik ken het niet maar pffffffffff wat een mooi spul zeg.

welke ken je niet? USA Custom guitars? Warmoth? Musikraft? zijn toch bekende jongens in het spel hoor. Zeker warmoth: het is net calvé pindakaas van het gitarenwereldje: wie is er niet groot mee geworden? Charvel's eerste parts: warmoth. Fender USA Customshop in de 80ies? warmoth. Eerste lichting Suhr en Anderson, warmoth. Ik ben er vast nog vele, vele vergeten.

weet je wat? als je je parts hebt, stuur me maar een PM, dan trappen we samen die gitaar in een middagje in elkaar (als je niet een kleurtje wilt maar een simpele basisfinish, om mee te oefenen). Dan kan ik je pointers geven. Ik zit in Den Haag, vanuit Maarssen is dat prima te doen geloof ik :)

Superjohn
13 september 2019, 15:27
@Orpheo: ik kwam op je website en zag de gitaren die je bouwde en kende dit niet, hiermee bedoel ik dat er gitaarbouwers zijn die ook prachtige gitaren maakte. De merken die je opnoemt kan ik zeker niet, eind jaren 70 waren eigenlijk alleen merken als Fender en Gibson die in de bekende bladen stonden en bekendheid genoten.
Uiteraard ga ik in op je aanbieding om samen iets in elkaar te " trappen". Als ik de komende maanden de spullen bij elkaar heb dan neem ik contact met je op, kan nu al niet wachten :jam:

Pepe
13 september 2019, 15:39
Ik wil een gitaar maken die lijkt op de gitaar van Eddie en die voor mij bespeelbaar is en niet in de hoek verdwijnt.

Da's een werkbaar uitgangspunt.
Misschien is het best wel slim om als eerste gitaar generiek/modulair te werken. Dat wanneer je wil veranderen/upgraden of vervangen je niet gelijk met alles opnieuw moet beginnen. Een principe dat voor Eddie, toen ie nog niet veel geld had, werkte.
Het duurt doorgaans een paar gitaren voordat je echt weet, hé.. die kant wil ik op.

Orpheo
13 september 2019, 15:40
@Orpheo: ik kwam op je website en zag de gitaren die je bouwde en kende dit niet, hiermee bedoel ik dat er gitaarbouwers zijn die ook prachtige gitaren maakte. De merken die je opnoemt kan ik zeker niet, eind jaren 70 waren eigenlijk alleen merken als Fender en Gibson die in de bekende bladen stonden en bekendheid genoten.
Uiteraard ga ik in op je aanbieding om samen iets in elkaar te " trappen". Als ik de komende maanden de spullen bij elkaar heb dan neem ik contact met je op, kan nu al niet wachten :jam:
oh, mijn page!! Thanks, had ik niet helemaal door :hippie:

Ja, PM me maar tegen die tijd :) Ik probeer ongeveer dagelijks even te spieken hier.

Even beetje history:

Charvel is waar Eddie zijn onderdelen haalde en waren de eerste hotrod strats (humbuckers met floyd in een gitaar met mooie topjes). Uit Charvel kwam Jackson en ironisch genoeg zijn die twee merken sinds 2004 weer van... Fender!

Suhr: begon in New York onder de naam Pensa Suhr en deze man was al wereldberoemd toen hij een van hun gitaren pakte. Dit was een ideale gitaar: LP tone in de brug, stratty tones in de hals positie én superstemvast.

https://direstraitsblog.com/wp-content/uploads/2017/07/1-Pensa-MK1.jpg

Anderson is een off-shoot van Suhr. Begon zijn carriere bij Suhr en richtte daarna zijn eigen bedrijf op.

Deze kerel speelde bijvoorbeeld op een Jackson en was ook echt geen onbekende:

https://www.rockpaperphoto.com/media/catalog/product/cache/1/image/1279805ac53cd5b6fe4f284b946f6c96/i/m/image_2786.jpg
Speelde met Ozzy, zijn werk met Quiet Riot was baanbrekend.

Een charvel add met Jake E Lee. Gitarist ná Randy bij Ozzy

https://images.equipboard.com/uploads/user/image/16266/original_squared_jake-e-lee.jpg?v=1567804883

Charvel, Jackson, Suhr, Anderson: in die volgorde van bekendheid moet je het wel zoeken denk ik, eind jaren 70 begin jaren 80.

Orpheo
13 september 2019, 15:42
Het duurt pas een paar gitaren voordat je echt weet, hé.. die kant wil ik op.

Toen ik begon met gitaarspelen en klooien aan gitaren had ik een lijstje met wensen. Grappig genoeg is dat nog steeds hoe ik een ideale LP zie. Ik heb alleen nu wat meer variaties op dat thema maar als ik moest kiezen, hield ik het bij dat éne model met die reeks specs. Die specs zijn dus al 15 jaar niet veranderd.

Pepe
13 september 2019, 15:53
Jazeker maar we zeggen hetzelfde ook al noem je het anders. Als dat niet zo was dan had je niet al die verschillende gitaren met verschillende hout en hardware hoeven te maken hè.

Superjohn
13 september 2019, 21:17
Ik ben al aardig op weg geholpen door de meelezers, ik heb diverse suggesties voor een body en neck maar voor de andere zaken heb ik nog geen flauw idee waar ik naar moet kijken.
Als ik niet de goedkoopste spullen wil, naar welke merken of uitvoeringen moet ik dan zoeken of op letten voor: een humbucker element, stemmechaniek en brug met tremolo?

Pepe
13 september 2019, 21:34
Ik zou zeggen, een alder body en maple neck waar je een Floyd, of iets met die sweep (Ibanez Edge?) op schroeft.
De neck met een vlakkere radius en dikker frets dan de vintage uitvoering.
Humbucker iets van de Paf variant.

Ik denk dat je tussen die parameters een heel eind komt.

Erik de Perik
14 september 2019, 03:29
Zou zomaar compound radius kunnen zijn op het origineel. PAF denk ik ook. Zou zeker een echte Floyd kiezen.

Brum
14 september 2019, 11:40
https://www.youtube.com/watch?v=yzVybyhBLBo

Wat betreft het element, er zijn zoveel fabrikanten de beweren HET evh element te hebben gemaakt. Keus te over. Persoonlijk heb ik het beste resultaat bereikt met een element waarvan niet wordt beweerd dat dit het evh element is, namelijk de Dimarzio Air Classic. Voelde voor mij meteen instant VH. Het element in VH z'n Frankenstrat was trouwens een PAF uit een Gibson ES335. Low gain dus.

Wat betreft de gitaar. Als je een gitaar wilt die er uitziet zoals de Frankenstrat, dan kan dat zeker wel voor weinig. Wil je een gitaar hebben die ook nog 's klinkt cq goed speelt, dan zou ik persoonlijk meer richting Warmoth of Musikraft gaan of zo. Dan heb je in ieder geval bijna gegarandeerd ook een goed stuk hout. Betaal je wel een beetje meer voor.

Orpheo
14 september 2019, 11:54
even mijn twee centjes.

- Het origineel had een ash body. Ik adviseer ten stelligste om voor jouw project ook ash te nemen en wel hierom: essen is tonaal bijzonder consistent. Niet swamp ash (ik vind dat echt verschrikkelijke troep, Eddie's Frankie was hard northern ash, harder, ietsjes zwaarder). Ash heeft als voordeel dat het meer treble, bite en crunch in je tone geeft, waarbij alder dat alles minder heeft/doet. Ik zou altijd adviseren om ash te nemen vanwege die tone, want je kan wel treble eruit halen (dmv pots, pickups, ander trem blok, en dat is alleen in de gitaar zelf al!), treble terugdraaien is veel, veel lastiger.

- ik zou een maple neck nemen met een maple toets, ebben liefst. Maple toets heeft zijn eigen eigenaardigheden met de afwerking. Het kan prima hoor, maar het is mijns inziens een stapje extra wat complexiteit betreft, zeker als je ongelakt gaat zoals Eddie (wat ik ook adviseer ivm kosten en feel). Ebben is het beste imho want dat is gewoon het makkelijkste te verwerken.

- ik zou een Gotoh 1996 floyd nemen, geen originele. Ik werk professioneel met beide units en de gotoh versie is echt beter. De trem arm zit beter in de socket, afwerking is beter, de plating/verchroming is beter, beter blok, de veren zijn beter, veren zitten ook vast in het blok wat de OFR (original floyd rose) niet heeft.

- tuners: gewoon, Gotoh. Simpel. SG381 is het typenummer. Nog geen 50 euro per set. Zelfs vergeleken bij de duurderen zoals Hipshot of Planet Waves doen deze het gewoon precies net zo goed. Je hebt geen locking tuners nodig omdat je al een locking nut heb (die van gotoh zit bij de 1996 trem en is van harder én taaier staal dan die van Schaller; Schaller maakt de OFR trouwens).

- pickups: Seymour Duncan Pearly Gates. Betaalbaar en brengt je heel dicht in de buurt van EvH: is namelijk ook een PAF style pickup met een alnico II, zoals EvH's originele pickup. Je kan super-boutique en high end gaan, maar mocht je onderdelen willen verpatsen, dan zijn merkonderdelen zoals een seymour duncan ideaal om te verkopen met relatief weinig verlies. Waarom ik nog meer de Pearly kies ipv bijvoorbeeld een Seth Lover of de '59 of welke dan ook, is omdat de Pearly Gates het ONTZETTEND goed doet in én heel helder klinkende gitaren én heel warm klinkende gitaren. Het is die veelzijdigheid waarvan ik denk dat je daar ontzettend bij gebaat bent.

- switch: niet nodig bij een EvH build

- jack: switchcraft. simpel.

- pots: CTS. Ik ben zelf geen fan meer van CTS maar voor de consument is dat de minst beroerde optie. Ikzelf gebruik MEC, zeg maar het huismerk van Warwick, Framus en Aristides. Het is voor de gewone 'sterveling' niet te betalen maar OEM prijzen zijn extreem scherp.

@erik: het origineel is uit mijn hoofd een 9.5'' of 7.25, zeker geen compound. Dat weet ik zeker, want ik sprak Ken Warmoth en hij vertelde dat ze pas in de jaren 80 begonnen met het maken van compound radii, en die Boogie neck was 100% zeker gemaakt door Boogie, wat dus de voorloper is van Warmoth, onder dezelfde eigenaar/oprichter: Ken Warmoth Sr. (nu is het zijn zoon, ook genaamd Ken, maar Ken Jr. was toen ook al werkzaam).

Leuk hoor, op bezoek te zijn geweest bij Seymour Duncan en Warmoth: je leert er enorm veel van!

Orpheo
14 september 2019, 12:04
even een lijstje prijzen:

Floyd: 140
tuners: 47
pickups: 80
los grut (draadjes, slagplaatje, strap buttons/locks, etc): 40
body (warmoth): 160 voor een hals met maple toets, 175 voor ebben.
hals (warmoth): 175
verzendkosten: 100E

Totaal: 750

allemaal via warmoth. iets goedkoper (tegenwoordig!) dan Musikraft.

Pepe
14 september 2019, 12:04
Zou zomaar compound radius kunnen zijn op het origineel. PAF denk ik ook. Zou zeker een echte Floyd kiezen.

Volgens mij bestond er nog niet zoiets als compound?

Over Boogie gesproken, ik ken die naam ook als Frankenstrat body maar wat is dat voor brand? Je had in die tijd Mighty Might, Dimarzio en Schecter en ik denk dat een & ander te maken had met de opkomst van OEM's met een CnC router maar vaag.

[edit] Oh, ondertussen een post van orpheo waar ie een & ander..

Pepe
14 september 2019, 12:14
even een lijstje prijzen:

Floyd: 140
tuners: 47
pickups: 80
los grut (draadjes, slagplaatje, strap buttons/locks, etc): 40
body (warmoth): 160 voor een hals met maple toets, 175 voor ebben.
hals (warmoth): 175
verzendkosten: 100E

Totaal: 750

allemaal via warmoth. iets goedkoper (tegenwoordig!) dan Musikraft.

Ik zou, voor esthetische reden, geen ebben toets doen.

Je moet niet de handling % invoerrechten vergeten hoor, ik reken +25% dus dan zit je rond de 1000 euro.

Superjohn
14 september 2019, 12:22
En weer bedankt voor alle waardevolle info.

Voor de duidelijkheid ik wil geen Frankenstrat bouwen maar de versie met 1 humbucker zoals deze(weet ff niet hoe ik foto's kan plaatsen dus een link) https://www.alamomusic.com/pre-owned-kramer-5150-van-halen-replica-striped/

Pepe
14 september 2019, 12:28
En weer bedankt voor alle waardevolle info.

Voor de duidelijkheid ik wil geen Frankenstrat bouwen maar de versie met 1 humbucker zoals deze(weet ff niet hoe ik foto's kan plaatsen dus een link) https://www.alamomusic.com/pre-owned-kramer-5150-van-halen-replica-striped/

.. maar.. is het dan niet handiger om een Kramer Pacer te scoren en die te pimpen?

Superjohn
14 september 2019, 12:47
Ik kon wel vinden dat het een Kramer was en als je zoek op Kramer 5150 dan ik ik eigenlijk weer bij dezelfde terecht. Maar ik denk dat dat zeker een goede optie is om een Kramer pacer te zoeken en die aan te passen. Maar met de bovenstaande posts ben ik al HEEL erg geholpen.

Mede dankzij de hulp die mij is aangeboden door Orpheo ben ik er al van overtuigt dat het mij de komende maanden gaat lukken. Houd voorlopig alle opties nog open en ben best bereid om iets meer uit te geven dan ik in eerste instantie van plan was. Mede omdat ik zeer weinig ervaring heb en het gitaar spel zeker niet beheers, lees ik nu toch weer een hoop in dit draadje. Ik kan op dit moment nog niets voorstellen wat houtsoorten doen met de klanken van de gitaar.

Toen ik mijn huidige gitaar 2e hands kocht was dat de eerste gitaar die ik sinds jaren weer in mijn handen had. Ik heb deze gitaar direct naar een specialist gebracht om hem af te laten stellen en ondanks dat ik geen kenner ben klonk en voelde de gitaar direct anders. En zo sta ik nu ook in dit project, ik verzamel zoveel mogelijk info en denk dat de basis( body en hals) een goed startpunt zijn en moet ik rekening houden met een iets hoger bedrag dat ik dacht. Ook de brug daar zie ik absoluut de meerwaarde in om geld in te steken, alleen als je in een keer weer het hele bedrag bij elkaar zie dan is het toch weer ff slikken.
Ik ga daarom toch ook kijken of er zaken zijn die misschien 2e hands of voor een leuk prijsje te vinden zijn op Ebay of MP.

Verder lekker info hier blijven posten, ik ben weer in een nieuwe wereld gestapt en zal mijn ervaringen uiteraard ook hier blijven melden.

Kim Wilson
14 september 2019, 13:25
even een lijstje prijzen:

Floyd: 140
tuners: 47
pickups: 80
los grut (draadjes, slagplaatje, strap buttons/locks, etc): 40
body (warmoth): 160 voor een hals met maple toets, 175 voor ebben.
hals (warmoth): 175
verzendkosten: 100E

Totaal: 750

allemaal via warmoth. iets goedkoper (tegenwoordig!) dan Musikraft.
Als je echt op budget wilt zitten, zou je alles via marktplaats bij elkaar moeten scharrelen.

Tabula Rasa
14 september 2019, 14:01
Er staat weer een mooie te koop, precies wat je zoekt

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190914/45a0d806332b3ae376d34b7c3bf971ff.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
14 september 2019, 15:20
Ja goeie, hockey stick neck er op, duncan pafje en go.

Superjohn
14 september 2019, 19:30
Ja, precies wat ik zoek .....maar ik weet het niet. Voorlopig ga eerst nog het een en ander verder uitzoeken om toch te kijken of ik hem zelf ga bouwen.

Brum
14 september 2019, 21:36
even een lijstje prijzen:

Floyd: 140
tuners: 47
pickups: 80
los grut (draadjes, slagplaatje, strap buttons/locks, etc): 40
body (warmoth): 160 voor een hals met maple toets, 175 voor ebben.
hals (warmoth): 175
verzendkosten: 100E

Totaal: 750

allemaal via warmoth. iets goedkoper (tegenwoordig!) dan Musikraft.

Deze prijzen zijn wel heel erg optimistisch. Gaat ook vrijwel niet lukken durf ik bijna wel te zeggen. Dan komen er nog 's inklaringskosten overheen, met een beetje pech meerdere keren, gezien niet alles bij één verkoper te verkrijgen is. En dan automatisch ook meerdere keren verzendkosten.

Orpheo
14 september 2019, 22:52
Deze prijzen zijn wel heel erg optimistisch. Gaat ook vrijwel niet lukken durf ik bijna wel te zeggen. Dan komen er nog 's inklaringskosten overheen, met een beetje pech meerdere keren, gezien niet alles bij één verkoper te verkrijgen is. En dan automatisch ook meerdere keren verzendkosten.

ok, dan komt er nog voor warmoth nog zo'n 100E btw bij. De rest haal je bij Thomann of Guitarsupplies en die hebben gratis verzenden boven respectievelijk 50 en 150 euro.

https://www.guitarsupplies.nl/nl/gotoh-floydrose-trem-chrome

https://www.guitarsupplies.nl/nl/gotoh-sg381-mini-chrome-6x1

https://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sshpg1b_blk.htm

OK die pearly is duurder dan ik dacht! damn... retail is echt zoveel duurder dan OEM :( Sorryyy

Brum
15 september 2019, 03:48
Warmoth heeft niet één ongelakte essen strat body staan met brughumbucker en floyd rose routing. Kant-en-klare bodies bij Warmoth gaan sowieso voor ver boven de $200,-. Laat staan custom gemaakte bodies, waar de topicstarter, gezien z'n wens, al automatisch op uitkomt. En dan heb ik alleen nog maar naar de bodies gekeken, niet naar een nek. Rek dat bedrag gerust op naar boven de €1000,- in totaal. Helaas is zo'n kitje in elkaar schroeven wat meer dan dat, dus ik denk dat de topicstarter op wel even meer uit komt. Ik heb zo het vermoeden dat er te makkelijk gedacht wordt over het in elkaar schroeven van een gitaar. Doe er ook nog even de nodige lakbusjes bij, komen we alweer wat hoger uit.

Ik ben ook groot Warmoth fan, maar goedkoop is het nou ook weer niet.

Erik de Perik
15 september 2019, 04:02
Een gitaar in elkaar schroeven is zo gemakkelijk als het klinkt. Je koopt een kit of de onderdelen en schroeft het in elkaar. Als je over "mooi hout" en dat soort zaken gaat praten wordt het duurder, niet beter maar wel duurder.

Ik heb gisteren nog op m'n Peer Dellen/Warmoth SSH SuperStrat gespeeld en da's altijd goed.

Brum
15 september 2019, 04:11
Ik moet de eerste gitaar nog meemaken die geen afstelling nodig had.

Nog even terug komend op de floyd. Edje had z'n floyds plat op de body, dus niet in de body geroute (ik heb er even geen betere Nederlandse vertaling voor). Volgens mij voorziet Warmoth daar ook niet in. Wordt dus al een body zonder routing en dan zelf doen. Zonder ervaring lijkt me dat nog niet de makkelijkste klus. Er wordt echt te makkelijk over gedacht wat betreft 'even een kitje in elkaar schroeven'.

Pepe
15 september 2019, 04:37
De originele Floyd had ook geen backrouting, dat kon alleen omlaag. Sterker, bij mijn weten is de eerste gitaar die een backrouting had de Ibanez Jem (Eddie was van de duikvluchten, Vai van de acrobatiek)
De Jem was van '87 of daaromtrent wat zou betekenen dat voor die tijd er enkel geduikvlucht werd, I guess. Dus dan zou je Eddie gitaar ook gewoon vlak kunnen blijven.
Dat is wat Brum ook zegt lees ik nou.

Erik de Perik
15 september 2019, 04:38
De eerste Floyd van Edward had geen fine tuners. Iets in de body gefreesd had hij sowieso niet vanwege onkunde bijvoorbeeld.

Even een kitje in elkaar schroeven hoeft echt niet moeilijk te zijn. Sterker nog, ik zeg...... doen...!!

Brum
15 september 2019, 10:03
Ik zeg toch ook niet niet doen? Ik zeg alleen dat er wel erg makkelijk over wordt gedaan en dat er maar zo 's meer kosten om de hoek komen kijken als je geen ervaring hebt. Het is niet alleen maar in elkaar schroeven. Als de topicstarter dat niet onoverkomelijk vindt, ik zeg doen. Ik krijg alleen de indruk dat de topicstarter niet heel erg ervaren is op dit vlak en dan gaat ie geheid tegen dingetjes aanlopen. Leer je van, zonder meer. Maar kan ook net zo goed een dure body verneuken.

Als je overigens over 'mooier hout' gaat praten, wordt het doorgaans, ik zou haast zeggen logischerwijs, WEL beter. Toch zeker wel in het geval van Warmoth. Sowieso weet je dan zeker dat de hals ook strak op de body gaat passen, zonder er een pak kaarten tussen te kunnen steken. Komt de resonantie nogal ten goede. Maar ook sowieso ga je bijna gegarandeerd een resonant stuk hout krijgen. Lijkt me dat het daar toch wel beter van wordt. Alleen daar betaal je helaas ook voor. Ik kan alleen één ding afraden, helaas spreek ik uit eigen ervaring en viel me vies tegen van Warmoth. Ik heb bij een nek meegemaakt dat de gaten van de locking nut niet goed recht zaten. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, gezien, dacht ik, zo'n nek CNC gefreesd wordt. Ik zou voor 'shelf only' kiezen en de kam er lekker zelf gewoon top mounted opschroeven. In mijn geval was het probleem dat de gitaar niet goed te intoneren viel.

Superjohn
15 september 2019, 10:36
Toen ik in mijn jeugdjaren met een gitaar klooide was voor mij de gitaar van Eddie van Halen DE gitaar. Ik heb in die tijd mijn LP gedemonteerd, geschuurd en geprobeerd de strepen erop te zetten. Helaas ben ik nooit verder gekomen dan het schuren en 1 laag mislukte verf aan te brengen en is de boel in de kast verdwenen. Deze body is altijd mee verhuist en heb deze, ik denk, 1,5 jaar geleden weggedaan.
Ergens in April dit jaar weer een gitaar gekocht en al vrij snel kwam toch weer de gedachte (na 40 jaar) om een gitaar te hebben zoals die van Eddie. Aangezien een nieuwe toch wel een investering is kreeg ik enkele weken terug het idee om misschien zelf een gitaar te bouwen met een complete kit. Ik had wel hier en daar wat kitjes gezien maar had geen idee wat voor spul het was. Ik wilde met het zelf bouwen met de volgende doelen:

-Een gitaar bouwen/spuiten zoals die van Eddie van Halen
-Gitaar moet goed te bespelen/klinken, ik bouw het niet om hem in de hoek te zetten
-Budget rond de 400 euro
-Vind het leuk om een iets zelf te bouwen
-Kennis op doen om zelf in staat te zijn om een gitaar enigzins af te stellen.

Vandaar dat ik 4 dagen geleden deze topic ben gestart, in de afgelopen dagen ben ik een heel stuk wijzer geworden en ben er ook over uit dat wat ik hierboven opsom niet helemaal realistisch is. Zeker het budget strook niet helemaal met een wat andere punten.

Ik denk een 2e hands Kramer te hebben gevonden, daar ga ik volgende week eens achteraan, moet kijken wat voor een hardware erop zit en kijken of ik daar wat mee kan. Daarnaast wil ik nog steeds een gitaar zelf in elkaar zetten en ermee klooien, als ik komende weken maanden een leuke betaalbare Eddie look gitaar kan kopen dan overweeg ik om een goedkope kit van een Telecaster in elkaar te zetten.
Menig wenkbrauw zie ik al fronzen, maar ik vind een Telecaster eigenlijk niets en zou zo een gitaar nooit kopen. Als ik nou een kitej van rond de 100 euro in elkaar zet en de verwachting hou dat hij gewoon in de hoek komt te staan dan vl ik er ook geen bult aan. Tevens zie ik dat het ,volgens mij, een simpele gitaar is dus wie weet kan ik met minimale moeite dat ding ook nog een upgrade geven voor een paar centen zodat hij wel een beetje klinkt.

Tenslotte heb ik hier afgelopen dagen zoveel extra informatie gelezen over zelfbouw dat ik zomaar voorzie dat buiten het bespelen van en gitaar het bouwen mij wel aantrekt.

Superjohn
15 september 2019, 10:50
Ehhh, ik weet niet precies wat je bedoelt guitarkid maar met deze topic vroeg ik om hulp en raad. Deze krijg ik op allerlei wijze aangereikt, als iemand aanbied om mij eventueel te helpen dan doet hij dat uit eigen wil. Ik ben er echt niet op uit om voor "niets of weinig" een gitaar in elkaar te zetten.
Hetgeen wat je hierboven post,zijn de kosten die ik heb betaald om mijn huidige gitaar af te laten stellen en dat was zeker zijn geld waard.

Tabula Rasa
15 september 2019, 10:53
Negeer guitarkid2 gewoon joh. Een van de idioten van het forum. Op een geven moment weet je wel wie er niet helemaal fris in de bovenkamer zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
15 september 2019, 10:53
Las net je laatste post
Haal de mijne weg
Zie dat je de verwachtingen naar realiteit heb bijgestel3
Was enige doel van mijn post
Have fun

guitarkid2
15 september 2019, 10:57
Negeer guitarkid2 gewoon joh. Een van de idioten van het forum. Op een geven moment weet je wel wie er niet helemaal fris in de bovenkamer zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik had het niet beter kunnen formuleren;)

Orpheo
15 september 2019, 14:18
Warmoth heeft niet één ongelakte essen strat body staan met brughumbucker en floyd rose routing. Kant-en-klare bodies bij Warmoth gaan sowieso voor ver boven de $200,-. Laat staan custom gemaakte bodies, waar de topicstarter, gezien z'n wens, al automatisch op uitkomt. En dan heb ik alleen nog maar naar de bodies gekeken, niet naar een nek. Rek dat bedrag gerust op naar boven de €1000,- in totaal. Helaas is zo'n kitje in elkaar schroeven wat meer dan dat, dus ik denk dat de topicstarter op wel even meer uit komt. Ik heb zo het vermoeden dat er te makkelijk gedacht wordt over het in elkaar schroeven van een gitaar. Doe er ook nog even de nodige lakbusjes bij, komen we alweer wat hoger uit.

Ik ben ook groot Warmoth fan, maar goedkoop is het nou ook weer niet.

Je kan makkelijk een body kopen zonder finish, want je mag namelijk gratis een frezing krijgen voor wat jij wel nodig hebt. De floyd kost een tientje, een humbucker erbij kost zelfs niks...

ik lees ergens 400 euri als budget?

Succes. dat zijn al de onderdelen ex hout :P zou ik dus niet adviseren!

Erik de Perik
16 september 2019, 01:12
Iets anders is altijd rommel....... dit snap ik dus niet. Waarom zou je geen lekkere gitaar voor minder kunnen bouwen? Helemaal fijn dat Warmoth zulk fantastisch spul maakt maar het kan zeker een tandje minder. Mooi hout is gewoon gelul bijvoorbeeld. Waarom zou iets wat er mooi uit ziet beter klinken? Dat gaat niet eens voor vrouwen op. Ik zou beginnen met wat spul kopen in de EU of een kitje aldaar, spuiten en in elkaar schroeven daarna.

Pepe
16 september 2019, 01:41
Ik heb dat vaak gedaan, body x met hals y maar de neck/body verbinding luistert gewoon nauw
dan ging ik met een body naar Rienk (String) en paste ik allparts halzen op een body
is allemaal cnc maar toch heeft de een speling waar de ander wringt of niet past
dus ja, je kan honderden euro's besparen door zelf te sjoppen maar als je iets meer te besteden hebt dan laat je de sores over aan iemand anders.

Erik de Perik
16 september 2019, 02:03
Als de ene past en de andere niet dan is het sowieso geen CNC.

Pepe
16 september 2019, 02:14
Nee Erik, wat de realiteit is is soms iets anders dan wat je zou verwachten.

Erik de Perik
16 september 2019, 02:15
Nu ben ik toevallig behoorlijk thuis in CNC en één ding daarvan is duidelijk. Alles is hetzelfde.

Pepe
16 september 2019, 02:46
Ja. Maar daar sta je met een body en een dozijn allparts halzen en de een heeft speling en de ander wringt en nou? Klagen op internet?

Brum
16 september 2019, 07:13
Als de ene past en de andere niet dan is het sowieso geen CNC.

Helaas niet waar. Uit eigen ervaring en die van een gitaarbouwer die me er al voor waarschuwde.

Waar heb je trouwens kunnen lezen dat 'mooier' hout ook automatisch beter klinkt en dat mensen beweren dat iets anders altijd rommel is?

Brum
16 september 2019, 07:14
Nu ben ik toevallig behoorlijk thuis in CNC en één ding daarvan is duidelijk. Alles is hetzelfde.

Ja, maar jij weet ook wel echt alles en bent sowieso de beste. Ik denk dat jij een raket geleerde nog corrigeert.

D3nnis
16 september 2019, 07:34
Nu ben ik ook behoorlijk thuis in CNC, en lang niet alles is hetzelfde.
Die banken hebben ook toleranties, al zijn die heel klein tov veel andere parameters in het proces.
Verschillen in materiaal is er daar een van, maar steeds vaker heb je geen vaklui meer die weten wat ze doen, en dus blind op die machine vertrouwen. Maar ja, als dat blind kon had je ook nooit meer afkeur, maar die is er wel, en niet te weinig ook.

Orpheo
16 september 2019, 07:57
www.guitarbuild.co.uk

alternatiefje voor warmoth en als je even wat graaft kom je bodies en halzen tegen rond de 100 pond. Voor 250 pond, zeg, 275 euri, kan je hier al je hout vandaan halen. Als zij geen floyd willen boren/frezen, kan ik dat altijd nog wel oppakken; ik heb ook mallen ;)

CNC is absoluut niet zaligmakend. ik heb genoeg cnc werk gezien waar bijvoorbeeld de cnc een afwijking heeft op een van de drie assen en zo dus flinke fouten kunnen ontstaan. Neck pockets die je op 0,05 millimeter strak tekent maar door de cnc toch 0.15mm te groot worden gefreesd, omdat er een vertaalprobleem is tussen het tekenprogramma en de cnc, iets dat je niet op voorhand had kunnen zien.

Nee, CNC is zeker niet zaligmakend. Hout is gewoon ontzettend niet precies.

no 1 hops
16 september 2019, 10:17
Nee, CNC is zeker niet zaligmakend. Hout is gewoon ontzettend niet precies.
behalve speling op de assen, freesbits slijten volgens mij toch ook
zeker als ze voor tientallen body's worden gebruikt.
verder zal de werking van hout ook invloed hebben met verschillende soorten afwerking.
waterachtige die verder doordringt maar snel verdampt, olie die ook goed indringt maar niet verdampt zal per houtsoort ook andere reactie geven en misschien daarom ook de kleine afwijkingen geven dat iets past of niet.
of zie ik dit verkeerd?

Erik de Perik
16 september 2019, 10:22
Jij beschrijft een gebrek aan vakmanschap Orpheo. Als jij iets tekent horen zij dat uit te voeren en niet met een lulverhaal over ‘vertaalproblemen’ van de machine te komen.

Orpheo
16 september 2019, 10:27
Jij beschrijft een gebrek aan vakmanschap Orpheo. Als jij iets tekent horen zij dat uit te voeren en niet met een lulverhaal over ‘vertaalproblemen’ van de machine te komen.

Niet rot bedoeld, maar welke achtergrond heb jij? Ik werk dagelijks met dit soort machines en een probleem met de koppeling tussen de computer die aanstuurt en de machine is heel normaal. De machine kan een puls overslaan, kan een afwijking hebben door een lagerje dat niet lekker zit maar wat te klein is om te achterhalen wélke lager het nou niet goed doet (want ze hebben niet één lager maar tig).

@no 1 hops: jup dat zijn inderdaad ook problemen waar je rekening mee moet houden.

Erik de Perik
16 september 2019, 10:32
In het verleden bij een machinefabriek gewerkt. We maakten bijv. Downhole tools met API schroefdraden. Dat luistert nogal nauw, je moet ze altijd controleren met een kaliber voordat je ze bijv. naar Siberië stuurt.

Brum
16 september 2019, 11:28
Fender is net zo CNC als Warmoth. Toch zijn de neckpockets van Fender duidelijk minder strak dan die van Warmoth. Sterker, ik heb het zelf meegemaakt met alleen maar Warmoth onderdelen. De body, een oudje, via eBay gekocht. De hals rechtstreeks bij Warmoth gekocht. Toch was de neckpocket te ruim. Zelfde geldt voor de voorgeboorde gaten en shelf voor de lockingnut. De shelf en de gaten, allebei scheef. Wel CNC. Ik blijf Warmoth fan, maar er kan dus wel degelijk van alles mis gaan met CNC frezen. Noem het tekortkoming van vakmanschap, zoals u wilt.

Kim Wilson
16 september 2019, 13:09
In de machinerie wordt altijd gewerkt met toleranties. CNC kan super nauwkeurig, maar na verloop van tijd komt er slijtage en dergelijke om de hoek kijken. Ik kan me voorstellen dat er in de gitaarbouw met grotere toleranties gewerkt wordt dan in andere divisies. Dat ze net even langer doordraaien met die frees. Afwijkingen heb je altijd, je hebt als fabriek zelf in de hand hoe groot je ze laat worden.

Pepe
16 september 2019, 13:32
De Japanse Fenders doorstaan doorgaans de neck proof: draai de schroeven uit de neck, til de gitaar op bij de kop en de body moet blijven hangen.
Doe hetzelfde met bodies en nekken uit verschillende batches en je gaat ploffen horen.
Laat staan van verschillende fabrikanten en uit verschillende jaren met verschillende materialen met..
Allemaal houden ze dezelfde Fender maten aan dus in een perfecte wereld doorstaat alles de neckproof.

maar ja, het is geen perfecte wereld.

D3nnis
16 september 2019, 18:09
CNC heeft sowieso ook toleranties; toleranties op spindels, toleranties op lengtemeetsystemen.....Maar dat zijn niet niet de toleranties van scheef geboorde gaten in een stuk hout. Dat is gewoon lomp / fout inspannen / weet ik het.

Strakke of losse neckpocket is dubieus; als je de elasticiteit/vervormbaarheid van het materiaal, ruwheid en vormtoleranties niet meetelt is het verschil tussen los en vast maar een fractie van een micron.

Superjohn
16 september 2019, 19:24
Om terug te komen op de titel van deze Topic, is het cnc werk van invloed op de kwaliteit specifiek van een goedkope kit? Er is nu een aardige discussie over cnc freeswerk maar dan op alle gitaren als ik het lees.

D3nnis
16 september 2019, 20:36
is het cnc werk van invloed op de kwaliteit specifiek van een goedkope kit?

Mijn gevoel zegt: nee
Die cnc machine is maar een kleine stap in het hele proces; een gitaarhals is nou niet echt een ding dat per se alleen tot stand kan komen door middel van een cnc machine.

Mijn vader was timmerman/meubelmaker. Alles ik zie hoe hij met hout omgaat, kijkt hoe de draad loopt, hoe krom (nou ja, krom) en afhankelijk daarvan kijkt welke kant op ie het beste kan vlakken, en dan ook nog welke richting op, om wat te noemen, dan geeft dat in combinatie met een goed/droog stuk hout uiteindelijk een beter resultaat dan een persoon die gewoon een willekeurig stuk hout in een machine pleurt en dan wacht tot er wat uit komt en dat moet het dan zijn.

In bepaalde lage lonen landen is het nog steeds goedkoper om handarbeid in te zetten ipv een relatief dure cnc machine.
Theoretisch zou je dan dus een duurdere hals kunnen hebben, die ook nog slechter is.
Sowieso zijn in gitaarland een kostprijs en een verkoopprijs niet echt met een factor aan elkaar gekoppeld.

Zelf denk ik dat je meestal het beste af bent met een combinatie tussen mens en machine. Die machine kan heel consistent zijn, maar kan niet nadenken en inspelen op variabelen. Ik werk zelf beroepsmatig aan mechanisering/robotisering, maar het is eigenlijk ongelooflijk wat mensen met oog/hand coördinatie kunnen, waar je met een robot zo nu en dan toch aardige kunstjes met vision / lasertriangulatie icm het omzetten naar de robot-assen moet uithalen om dat ding te laten doen waar een mens zijn hand niet voor omdraait.

Erik de Perik
16 september 2019, 23:27
Kijkje bij Warmoth:


https://www.youtube.com/watch?v=BDCuC6J4NFk

Superjohn
17 september 2019, 07:38
Leuk filmpje, geeft denk ik ook wel een beeld waar de kosten voor een neck in zitten.

Orpheo
17 september 2019, 08:41
Warmoth is niet alleen goed in het máken van de hals maar ook in de selectie van het hout en drogen van het hout. Daarin gaan ook enorm veel kosten zitten. Daarom zou ik nooit kopen van een leverancier waar ik niet van weet hoe hij selecteert of niet de naam heeft (die geassocieerd is met kwaliteit).

Zo'n goedkope hals kán echt prima zijn hoor, maar vaak zit daar nog heel veel werk in en als je weinig ervaring hebt met gitaarbouw is dat mijns inziens niet aan te raden.

no 1 hops
17 september 2019, 10:54
promo filmpjes zijn bij uitstek altijd misleidend omdat je jezelf van je beste kant wil laten laten zien.
en alles hangt dan af hoe veel tijd en geld je wilt uitgeven aan eindcontrole zoals uit een topic uit het G&L forum die zijn gitaar maar niet geïntoneerd kreeg en uiteindelijk bleek dat de zaagsneden van de frets niet haaks ten opzichte van de nut zaten.
blijkbaar ook niet goed ingeklemd, maar ook door de eindcontrole gerold.

het is een beetje als met het huidige windows verhaal, updates waar gebruikers de problemen ontdekken en men die dan gaat repareren.
chineese producten van aliexpress is hetzelfde verhaal. de keren dat ik daar wat gekocht heb is 7 van de 10 keer wat mee

Orpheo
17 september 2019, 11:48
promo filmpjes zijn bij uitstek altijd misleidend omdat je jezelf van je beste kant wil laten laten zien.
en alles hangt dan af hoe veel tijd en geld je wilt uitgeven aan eindcontrole zoals uit een topic uit het G&L forum die zijn gitaar maar niet geïntoneerd kreeg en uiteindelijk bleek dat de zaagsneden van de frets niet haaks ten opzichte van de nut zaten.
blijkbaar ook niet goed ingeklemd, maar ook door de eindcontrole gerold.

het is een beetje als met het huidige windows verhaal, updates waar gebruikers de problemen ontdekken en men die dan gaat repareren.
chineese producten van aliexpress is hetzelfde verhaal. de keren dat ik daar wat gekocht heb is 7 van de 10 keer wat mee

ik koop alleen zaken uit china waar er echt niks mis mee kán zijn, zoals massaal gemaakte slagplaten in bulk van 10 stuks ofzo (ik stack die tot 1 dikke slagplaat en trek daar een MDF mal vanaf).

verder, mee eens :)

Superjohn
17 september 2019, 20:28
Tja, mijn uitgangspunt was een goed bespeelbare gitaar te bouwen met de Eddie look voor 400 euro. Dat gaat niet lukken als ik het topic nog eens teruglees en de adviezen op een rijtje zet.

Een body met neck in de vorm die ik wil bouwen kan ik eerlijk gezegd alleen bij Musikraft vinden, bij alle andere moet hij speciaal gemaakt worden zover ik kon achterhalen.

De kosten:

Als ik begin met het hout:
-Body en Neck $345
-Verzending $85
-Totaal €390 daarbij de inklaring, Btw en invoer rechten komt het op een bedrag van €500
Als ik het lijstje van Orpheo voor de hardware:
-brug €145
-tuners €47
-Pickup €120
-Los spul €40
-Verf €50

Totaal een bedrag van €902, dat is iets meer dan de €400 die ik in gedachten had. Daarnaast komt denk ik nog wat kosten om de gitaar af te laten stellen, wil dit wel proberen zelf te doen maar moet daar denk ik wel hulp bij hebben dus zeg €1000. Dit bedrag was al eerder door andere aangeven en heb ik nu zelf uitgezocht en bevestigd gekregen.

En nu.... Als struin ik komende maanden elke dag het web af ik denk niet dat het mij erg veel zal brengen of ik moet de body en neck ergens voor een prikkie vinden maar dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid.
Ik moet het allemaal laten bezinken of €1000 voor een zelfbouw uitgeven of gewoon een EVH met Eddie look kopen, maar ook daar lees ik verhalen dat men deze koop bij B.... en dan een gitaar krijgt die ook nog moet worden afgesteld. Tevens kan k niet beoordelen wat het kwaliteit verschil zal zijn van een zelfgebouwde gitaar met bovenstaande hardware t.o.v. een EVH gitaar.

Ben wel weer een heleboel wijzer geworden maar ben er voor mijzelf nog niet uit. Voor €1000 of minder kan ik misschien wel iets beters kant en klaar kopen...... Maar ik geef nog niet op.

no 1 hops
18 september 2019, 08:05
Ben wel weer een heleboel wijzer geworden maar ben er voor mijzelf nog niet uit. Voor €1000 of minder kan ik misschien wel iets beters kant en klaar kopen...... Maar ik geef nog niet op.zou ik ook niet doen dat opgeven.

vergeet niet EvH zocht uit dat wat voorhanden was, en waar speelt hij nu op??
mocht je nu eens een leuke strat tegenkomen (volgens mij is er ook een squier geweest met floyd) die je in speelgemak uitnodigt en geef die de uitstraling die je mooi vindt dan ben je al voor minimaal 75% daar waar je wilt zijn.
zijn geluid haal je daar niet uit, want die gitaar is maar een klein deel van zijn sound, al zou je de echte hebben.
er zijn al zoveel verhalen van o.a. Nuno Bettencourt die even op Eddie zijn set mocht spelen en het klonk anders.

maar de fun die je kunt hebben in het proces van het maken van een lookalike kan zo motiverend zijn en zoveel plezier opleveren.

mij heeft het ongeveer 15 jaar 30 jaar gekost om een gitaar voor elkaar te krijgen die dat in zich heeft wat ik wil, samen met een versterker die dat in zich heeft wat ik wil.
anderen zullen dat waarschijnlijk niets vinden, maar het gaat erom dat ik er zelf blij mee ben ;-)

Orpheo
18 september 2019, 08:58
Uit ervaring weet ik dat een fabrieksgitaar van 1000E echt niet het niveau haalt van een Musikraft of warmoth partsocaster met premium hardware. Afbouw en afstelling, daar help ik je bij dus dat is al een kostenpost minder.

Ja, kant en klaar is makkelijker, maar of je daar voldoende resultaten mee gaat behalen...? denk 't niet.

Maar, laten we het eens bekijken vanuit het perspectief van EvH/Fender met deze gitaar:

https://static.bax-shop.nl/image/product/57856/557777/171c9b05/450x450/1455796242EvH%20stripe%20series%20zwart%20wit%20ro od%20front.jpg

Deze kost 785E, incl btw. dus 650 ex.

Fender distribueert zelf naar winkels en bezit zijn eigen fabrieken. Heel cruciaal.
Bax betaalt voor deze gitaar inkoop ongeveer 350E.

Fender wil er ook nog wat aan verdienen, dus voor Fender kost deze gitaar ongeveer 275EUR.
De Trem is gemaakt in Korea of China, de pickup in mexico. Dat is zo'n 75euro, tesamen met de tuners (die kosten echt een paar euri).
Aan houtkosten heeft Fender hier geen kind aan, dat is hooguit 35E. Dat wil zeggen dat ál het andere werk gebeurd voor 165 euro.

Dat zijn de economics van een elektrieke gitaar. Massaal stampwerk. Toetsen worden verlijmd in klemmechanismen die pneumatisch werken. Enorme 5 assige CNC-s stampen alles er massaal uit en die meuk wordt niet eens geblok-schuurd, ben je mal; dat wordt in de polyester gespoten voor de grondlaag in de ochtend, smiddags wordt dat geblokt met grit 220, dan gaat de kleur er overheen met decals zodat elke gitaar exact hetzelfde wordt en eind van de dag gaat de filler erop. Volgende dag weer blokken en dan aflakken. Polijsten? Doet fender niet. Ze lakken zo strak dat het niet nodig is want die meuk gaat toch per schip naar Europa (grappig genoeg, Moerdijk, in Noord-Brabant) en in Nederland staat een mannetje of 8 die meuk op te poetsen want de foamzakken laten afdrukken achter (waarom in Mexico of Korea polijsten als het in NL weer opnieuw kan). Afstellen en controle gebeurt in Mexico/Korea in 10 minuten, in Nederland inclusief polijsten ook 10 minuten.

Fretwerk: alsof ze frets vlakken. LOL. Nee. Met een automatisch systeem worden frets geknipt en geperst tot een specifieke druk zodat elke fret met evenveel kracht in het hout wordt geperst.

Dit soort gitaren, prima planken. niks mis mee. Maar imho wel heel duur voor wat je krijgt, als je weet wat er voor dit geld meer te vinden is.

Bij andere bouwers, zoals Schecter, is het prijsverschil nóg ernstiger. Die bouwen dus een hoop in het buitenland maar bezitten die fabrieken niet, zoals World Music of SPG. Schecter koopt een gitaar in voor 450E bij World Music, verkoopt die aan Thomann voor 800, thomann verkoopt die weer aan jou voor 1250.

https://www.thomann.de/nl/schecter_c_1_sls_elite_bfb.htm

Dit is duidelijk World Music trouwens (te zien aan hoe het fretwerk afgewerkt is en natuurlijk... het serienummer).

[world music doet eigenlijk alle premium gitaren die uit korea komen: schecter, chapman, strandberg, voorheen PRS, Guild ook nog steeds]

Misschien snap je nu waarom ik zeg dat een 'off the rack' gitaar de moeite niet is. in mijn optiek.


[Hoe ik dit allemaal weet? omdat ik gewerkt heb voor een enorme importeur van gitaartroep in de EU en boekwerken vol aan facturen voorbij heb zien komen].

Superjohn
18 september 2019, 08:58
maar de fun die je kunt hebben in het proces van het maken van een lookalike kan zo motiverend zijn en zoveel plezier opleveren.



Helemaal mee eens, mijn doel is nog steeds om een gitaar hier op zolder te hebben staan met minimaal de look van de gitaar van Eddie van Halen en neem van mij aan, die gaat er komen rechtsom of linksom. Verder heb ik afgelopen weken zoveel bouwverhalen gelezen en gezien op You Tube dat ik er ook van overtuigd ben dat ik deze winter een gitaar ga bouwen, al is het alleen maar om hem aan de muur te hangen.

[Edit] zie dat Orpheo op hetzelfde moment een verhaaltje heeft geschreven.....eerste gedachte, ik neem deze week contact op met Orpheo voor een persoonlijk afspraak voordat ik verder iets doe.

no 1 hops
18 september 2019, 12:08
of deze, iets goedkoper dan die orpheo noemt, wel gebruikt maar met 1 jaar garantie
€ 629 met gratis verzenden en een goede setup
https://www.tfoa.eu/nl/evh-striped-series-red-with-black-stripes-2014-nm.html?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_campaign=Elektrische%20gitaren%2FSolidbody%2FT weedehands&utm_content=EVH

Superjohn
18 september 2019, 22:18
Vandaag Orpheo gesproken, was een open en duidelijk verhaal wat ik hoorde, zeker na zijn laatste post hierboven ben ik eigenlijk om.

Ik had al eens op de site van Warmoth gekeken maar blijkbaar niet goed genoeg want Orpheo vertelde mij dat je je hele gitaar kan configureren. Dus ben er eens serieuzer aan het werk geweest op de site en ben inderdaad in het configureer menu terecht gekomen. Echter heb ik nog twee uitdagingen, ik kan de body (nog) niet vinden die ik nodig heb, en verder krijg ik allerlei vragen om de neck te configureren waar ik nu nog geen snars van snap en dus moet uitzoeken.

Een andere "verrassing" was dat als ik alles bij Warmoth bestel en rekening hou met verzendkosten, inklaring, btw en invoerrechten denk ik rond de 800 euro uit te komen? Moet wel melden dat ik nog niet helemaal de correct body en neck geconfigureerd heb maar heb wel alvast dure opties genomen dus ....

Verder heeft Orpheo aangegeven om mij te helpen bij het assembleren en afstellen dus ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Het doel gaat worden om een gitaar te assembleren die lijkt op de van Halen gitaar, ik overweeg wel om er zwarte hardware op te zetten omdat ik dat persoonlijk mooier vind.

Had het erover met Orpheo over hoe ik het spuitwerk zou doen, dat weet ik nog niet of ik doe het net zo nonchalant als Eddie en zonder blanke lak of allemaal wat strakkere lijnen en met blanke lak of ik maak hem incl. de slijtplekken op de voor en achterkant. Ik heb nog even de tijd om er over na te denken, moet het budget dus verdubbelen en heb ff iets meer tijd nodig. Ik heb gelukkig geen haast maar het gaat zeker deze winter gebeuren.

Ik zal hier op het forum mijn assemblage en spuit avontuur wel posten.

Erik de Perik
19 september 2019, 00:49
De gitaar die ik het langst heb en het meest op gespeeld is een Peer Dellen gebouwd uit Warmoth body en neck, nitro gespoten en de rest ook allemaal A-merk in elkaar is gezet, afgesteld etc. Kan me bijna niet voorstellen dat ze de body die jij zoekt niet hebben. Vraag Orpheo anders voor hulp bij het selecteren.

Als je wat minder zin hebt in importeren etc. [/url=https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR3.T RC1.A0.H0.Xwarmoth.TRS0&_nkw=warmoth&_sacat=0]kijk even hier[/url]

Ik zou die Frankenstrat net zo nonchalant als EvH spuiten, dat heeft echt z'n charme.

Mijn Peer/Warmoth:

https://imgur.com/wCukd0o

https://imgur.com/hiRes6p



Eindtrafo van m'n Marshall waar 600 gulden voor werd geboden om 'm in de versterker van EvH te bouwen, die toen bij van Weelden in Enschede was.
https://imgur.com/O9uSLLB

<EDIT> Geen idee wat er fout gaat.

Superjohn
19 september 2019, 06:43
@Erik, ik wil niet de frankenstrat assembleren maar de kramer versie. Ik heb al contact opgenomen met Warmoth en dat gaat wel goed komen.

Orpheo
19 september 2019, 07:50
Vandaag Orpheo gesproken, was een open en duidelijk verhaal wat ik hoorde, zeker na zijn laatste post hierboven ben ik eigenlijk om.

Ik had al eens op de site van Warmoth gekeken maar blijkbaar niet goed genoeg want Orpheo vertelde mij dat je je hele gitaar kan configureren. Dus ben er eens serieuzer aan het werk geweest op de site en ben inderdaad in het configureer menu terecht gekomen. Echter heb ik nog twee uitdagingen, ik kan de body (nog) niet vinden die ik nodig heb, en verder krijg ik allerlei vragen om de neck te configureren waar ik nu nog geen snars van snap en dus moet uitzoeken.

Een andere "verrassing" was dat als ik alles bij Warmoth bestel en rekening hou met verzendkosten, inklaring, btw en invoerrechten denk ik rond de 800 euro uit te komen? Moet wel melden dat ik nog niet helemaal de correct body en neck geconfigureerd heb maar heb wel alvast dure opties genomen dus ....

Verder heeft Orpheo aangegeven om mij te helpen bij het assembleren en afstellen dus ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Het doel gaat worden om een gitaar te assembleren die lijkt op de van Halen gitaar, ik overweeg wel om er zwarte hardware op te zetten omdat ik dat persoonlijk mooier vind.

Had het erover met Orpheo over hoe ik het spuitwerk zou doen, dat weet ik nog niet of ik doe het net zo nonchalant als Eddie en zonder blanke lak of allemaal wat strakkere lijnen en met blanke lak of ik maak hem incl. de slijtplekken op de voor en achterkant. Ik heb nog even de tijd om er over na te denken, moet het budget dus verdubbelen en heb ff iets meer tijd nodig. Ik heb gelukkig geen haast maar het gaat zeker deze winter gebeuren.

Ik zal hier op het forum mijn assemblage en spuit avontuur wel posten.

Ik kom uit op 600 euro ;)

body en hals zijn 407 dollar, tenzij je superflamey neck+toets wilt, dan is 't duur. Verzendkosten is 90 of 119 dollar, ik heb even gerekend met het gemiddelde, 100. 507 dollar totaal; zeg voor het gemak, 507 euro. 21% btw, dus 613. Plus 3% invoerrechten. totaal, 631 euro. Zal dus ietsjes minder worden omdat ik dollar/euro 1:1 verreken wat niet correct is. Op dit moment :D

Superjohn
19 september 2019, 13:58
Body en neck heb ik nu voor $442 in de mand liggen, maar als ik de hele configuratie daar aanschaf dan zit ik op $650 en $102 voor verzenden dus op $752. Volgens mij gaf je mij de tip om alles bij Warmoth aan te schaffen.

Dus Orpheo die €631 is alleen de body en neck vermoed ik. Maar maakt verder niet uit, ik ben rond de €1000 kwijt voor een zelf gespoten en geassembleerde gitaar met goede hardware....

Pepe
19 september 2019, 14:13
Je zit voor je het weet in de Warmoth tunnelvision.

Dan heb je een body + neck en 1000 euro verder. Nog een paar honderd voor hardware en een paar honderd voor lak en als je 1800 euro hebt uitgegeven zie je ineens op marktplaats een soortgelijke gitaar van Fender voor de helft en je vraagt je af..

Het hoeft niet zo te gaan natuurlijk maar we've all been there

Superjohn
19 september 2019, 14:17
Je zit voor je het weet in de Warmoth tunnelvision.

Dan heb je een body + neck en 1000 euro verder. Nog een paar honderd voor hardware en een paar honderd voor lak en als je 1800 euro hebt uitgegeven zie je ineens op marktplaats een soortgelijke gitaar van Fender voor de helft en je vraagt je af..

Het hoeft niet zo te gaan natuurlijk maar we've all been there

Ehhh, nee voor €1000 ben ik klaar.

Pepe
19 september 2019, 14:18
Oh, de paintjob zit er bij? Da's mooi dan.

Plant
19 september 2019, 17:50
De extensie .jpg moet nog achter die plaatjes. Geen idee waarom imgur dat niet zelf in de link toevoegt, maar ik heb het er even voor je achter geplakt :ok:


... Mijn Peer/Warmoth:

https://imgur.com/wCukd0o.jpg

https://imgur.com/hiRes6p.jpg



Eindtrafo van m'n Marshall waar 600 gulden voor werd geboden om 'm in de versterker van EvH te bouwen, die toen bij van Weelden in Enschede was.
https://imgur.com/O9uSLLB.jpg

<EDIT> Geen idee wat er fout gaat.

Kijk, nou doen ze het wel :)

Superjohn
19 september 2019, 18:58
Hieronder wat mogelijkheden om de neck te configureren, ik weet niet of ik het correct gedaan heb misschien dat iemand wat commentaar kan geven:

https://i.imgur.com/ErViLBO.jpg
https://i.imgur.com/Gic2KFC.jpg
https://i.imgur.com/jc5Lb5l.jpg

GEEN IDEE WAT IK HIER MOET INVULLEN:

https://i.imgur.com/JXFSoZf.jpg
https://i.imgur.com/tg3OfDZ.jpg
https://i.imgur.com/LOeZNWQ.jpg

arjanb01
19 september 2019, 19:10
Bij frets zou ik jumbo’s kiezen, 6105? De evh gitaren hebben dat ook.
Ik zou dan ook kiezen voor een 12 inch i.p.v. compound radius. Maar das smaak.

AoDf
19 september 2019, 19:49
Indien 12" straight radius gaat de Floyd nut misschien niet optimaal passen, tenminste, dat lees ik in de omschrijving. Je kunt ook de R2 nut kiezen, volgens mij is de R2 doorgaans bedoeld voor necks zonder binding. De R3 kan ook, snaren liggen dan iets dichter op elkaar en dus verder af van de randen van je toets. Voor frets zou ik 6150 kiezen of misschien zelfs 6100.

D3nnis
19 september 2019, 20:12
Als je het mij vraagt heeft het wel of niet hebben van binding niks te maken met welke locking nut je pakt.
Het gaat om de benodigde topkambreedte, en dat staat los van wel of geen binding.

De R2 nut is 10" radius en 41.3mm breed en de R3 is 12" en ca 43mm breed.

Bij de hierboven gekozen 1 11/16 nutbreedte en compound radius die 10" is bij de nut zou je wellicht zelfs eigenlijk met de R4 het beste gedraaid komen.

Pepe
19 september 2019, 22:20
Ik zou vragen die betrekking hebben op een Warmoth bestelling bij Warmoth neerleggen, hoe slim & welwillend mijn collega's van dit forum ook zijn.

AoDf
19 september 2019, 23:53
Als je het mij vraagt heeft het wel of niet hebben van binding niks te maken met welke locking nut je pakt.
Het gaat om de benodigde topkambreedte, en dat staat los van wel of geen binding.

De R2 nut is 10" radius en 41.3mm breed en de R3 is 12" en ca 43mm breed.

Bij de hierboven gekozen 1 11/16 nutbreedte en compound radius die 10" is bij de nut zou je wellicht zelfs eigenlijk met de R4 het beste gedraaid komen.

Je hebt gelijk. Ik bedoelde r4 ipv r2. R3 en R4 zijn voor zover ik weet beide 1 11/16, waarbij de string spacing van de r4 iets wijder is.

Orpheo
22 september 2019, 11:58
wat je daar in moet vullen? Hangt echt af van welke feel je wilt. Ik ben zelf gek op de dunlop 6000 of gelijkwaardig, dus die kies ik altijd. 6105 is wat slanker, smaller. vind ik zelf niet zo cool. persoonlijk.

Superjohn
22 september 2019, 20:41
Al tijdens het configureren van de neck realiseerde ik dat ik ook op het gebied van de neck huiswerk moet gaan doen. Ik ga proberen om hier en daar eens verschillende gitaren met verschillende specificaties vast te houden. Blijkbaar zit ook daar weer verschil in, zo zie ik maar weer dat ik nog een hoop moet leren.

Nog geen idee wat voor een verschillen er zijn in hals vormen, frets en weet ik veel wat nog meer.

Superjohn
28 september 2019, 19:55
Afgelopen weken helemaal in in de zelfbouw modus om een Eddie van Halen gitaar te bouwen, echter moet ik deze plannen even in de ijskast parkeren. Afgelopen week kwam ik een EVH tegen voor een prijs die mij paste. Vandaag de gitaar opgehaald, de gitaar is echt splinternieuw en nooit bespeeld. De eigenaar had hem als showmodel in zijn woonkamer staan. Dus komende winter kan ik mij helemaal op het oefenen en bespelen richten en niet op een bouw project. Is aan de ene kant ook jammer want had het al voor ogen om een Kramer 5150 te assembleren. Ik ga zeker nog eens een gitaar assembleren alleen heb ik nu geen idee wat voor een gitaar ik zal bouwen. Ga komende maanden eens hier en daar in winkels aan gitaren "voelen" en eens kijken of ik op een idee kom. Anders misschien toch nog een Kramer 5150 bouwen ....wie weet.

Hier mijn aanwinst:

https://i.imgur.com/xFRv5Io.jpg

https://i.imgur.com/f0LWZ2R.jpg

Remork1970
28 september 2019, 20:02
Mooie gitaar hoor!
Maar vraagje: als je ooit een auto koopt, ga je die dan ook eh...?

Remork sluiten.

Tabula Rasa
28 september 2019, 20:04
Gaaf hoor. Gefeliciteerd ermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rinze
28 september 2019, 20:32
Mooi ding. Wat voor element zit erin?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Superjohn
28 september 2019, 21:31
Mooi ding. Wat voor element zit erin?



Zou het (nog) niet weten, zal eens kijken of ik het kan achterhalen

no 1 hops
29 september 2019, 06:54
maakt niet uit hoe je er komt, maar dat je er komt ;-)
heel veel speelplezier ermee

Superjohn
29 september 2019, 12:24
Moet toegeven, het bespelen van een gitaar is mijn doel maar heb ook gemerkt dat er veel meer bij komt kijken. Tijdens de aanschaf van mijn eerste gitaar veel gelezen of verschillen tussen gitaren en het afstellen. Afgelopen weken veel gelezen over de losse onderdelen om een gitaar te assembleren en ben nu weer aan het inlezen om een gitaar met een floyd roze brug af te stellen. Was van plan om deze gitaar weg te brengen en hem te laten afstellen maar ga eerst zelf een poging doen. Er is genoeg te vinden en met een beetje geduld moet ik een heel eind komen. Gisterenavond veel lezen en filmpjes gezien en dan is er in deze brug een hoop techniek verwerkt. Zeer interessant materie moet ik zeggen...worden leuke en lange winter avonden.

Orpheo
3 oktober 2019, 15:54
nice! leuke planken, die EvH'tjes. Fretjes even heel goed opboenen, halsje kaarsrecht afstellen en dan scheuren tot de ballen uit je broek scheuren :D

Ik was van de week nog in de USA en heb Eddie's origineel mogen bewonderen in een tentoonstelling. bizar cool.

jup, the real deal. <3