PDA

View Full Version : Tertsen op gitaar



tom1984
4 september 2019, 14:19
Ik probeer al een tijdje de tertsgreepjes en ook sixten te memoriseren op de gitaar in de belangrijkste toonaarden.

Ik slaag er maar niet in deze echt te onthouden op alle snaren (per 2).

Heeft iemand hier een truukje voor? 💡

Ik probeer ze ook te zien in de posities van de majeurtoonladder om zo alles wat aan elkaar te linken.

Alleen is mijn brein nog niet helemaal in drive zo lijkt.

Elke dag moet ik echt bijna opnieuw beginnen. Behalve dan die van C, die blijven hangen.

Bizar!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
4 september 2019, 14:52
Tis me niet helemaal duidelijk.
Je bedoelt met terts greepjes een mineur akkoord?
En met mineur akkoord bedoel ik de drieklank 1/3/5

ik heb nog nooit iemand het woord tertsgreepje zien gebruiken, is dat Belgisch?

Brad
4 september 2019, 14:54
Bedoel je dat je in je geheugen hebt geprent om welke noten het gaat of bedoel je dat je ze op de gitaar kunt zien/vinden?

Fobo
4 september 2019, 16:19
Correct me if I'm wrong maar ik vermoed dat je een opeenvolgende reeks van twee-klanken bedoelt (mineur/majeur), waarbij je niet kunt onthouden of de verschillende stappen grote dan wel kleinen tertsen zijn.

Erik de Perik
4 september 2019, 17:18
Bedoel je zoals bij Brown Eyed Girl?

Sorry, dat zijn geen tertsen.

Kan zo even geen voorbeeld noemen maar zoals het vaak in C&W gebruikt wordt?


Correct me if I'm wrong maar ik vermoed dat je een opeenvolgende reeks van twee-klanken bedoelt (mineur/majeur), waarbij je niet kunt onthouden of de verschillende stappen grote dan wel kleinen tertsen zijn.

Dat dus ;)

Fobo
4 september 2019, 17:35
Bedoel je zoals bij Brown Eyed Girl?
Sorry, dat zijn geen tertsen.
Klopt, maar de problematiek is vergelijkbaar

Erik de Perik
4 september 2019, 17:37
Klopt, maar de problematiek is vergelijkbaar

Ohja en herkenbaar destijds.

tom1984
4 september 2019, 18:30
Brown eyed girl zijn sixten maar dat principe ja.

Eigenlijk wil ik dus bijvoorbeeld op de hele hals alle grote en kleine tersten willen spelen van C of Cm en deze tertsgreep zien in de shape van de majeur of mineur toonladderposities.

Maar ik wil ook de toonladder van bv C kunnen spelen met de bijhorende tertsen. C en E, D en F, E en G enzovoort.
Dit dan per set van 2 snaren.

Er zit een patroon in tov de grondnoot, maar ik haal die van verschillende snaren door elkaar 🤣.

Ik speel nu bijvoorbeeld de akkoorden van autumn leaves. Met de tertsen van de akkoorden wil ik dan proberen een melodie op de bouwen en dan later nog enkele andere intervallen toevoegen om het moeilijker te maken.

Die tertsen zijn dan eigenlijk een ankerpunt om met de changes mee te gaan spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
4 september 2019, 18:45
Tja dat valt dan onder de noemer OEFENEN..... en de TOONLADDERS. Dat gezegd hebbende..... zonder toonladders moet dit uiteindelijk ook duidelijk worden.

Autumn Leaves zijn zoveel versies van.... daar zou je toch iets uit moeten halen dacht ik!

Pepe
4 september 2019, 19:55
tertsgreepjes, sixten...
je bedoelt dubbelstops. 2 klanken in het Nederlands.

Die kan je spelen op 2 aangrenzend snaren of met een (stille) snaar er tussen, ik doe niks anders
ik heb op dit forum daar best vaak over geschreven maar als enige, weinig interesse, heeft met repertoire te maken want dubbelstops vind je vooral in roots muziek
je hebt ook triple stops, zit je het pedal steel idioom,
is nog leuker maar veel moeilijker, zeker als je al moeite hebt met dubbelstops

Je hoeft er geen toonladders voor te kennen maar je moet wel de grondtoon op de E en B snaar weten, vandaar vallen de patronen van dubbelstops vanzelf op zijn plek

tom1984
5 september 2019, 14:20
tertsgreepjes, sixten...
je bedoelt dubbelstops. 2 klanken in het Nederlands.

Die kan je spelen op 2 aangrenzend snaren of met een (stille) snaar er tussen, ik doe niks anders
ik heb op dit forum daar best vaak over geschreven maar als enige, weinig interesse, heeft met repertoire te maken want dubbelstops vind je vooral in roots muziek
je hebt ook triple stops, zit je het pedal steel idioom,
is nog leuker maar veel moeilijker, zeker als je al moeite hebt met dubbelstops

Je hoeft er geen toonladders voor te kennen maar je moet wel de grondtoon op de E en B snaar weten, vandaar vallen de patronen van dubbelstops vanzelf op zijn plek

Ok, tweeklanken dan. 😃🧐

Asato, Mayer, Timmons, Bonamassa gebruiken ze allemaal hoor, niet enkel roots.

Ik blijf oefenen en proberen alles aan elkaar te knopen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
5 september 2019, 15:16
In principe zien alle twee klanken er visueel hetzelfde uit op de gitaar. In principe want een kwint op de vierde en derde snaar ziet er anders uit dan een kwint op de derde en tweede snaar. Maar een kwint van C naar G of een kwint van D naar A vanaf welke snaar dan ook is in principe dezelfde vingerzetting alleen zit je op een andere fretpositie.

Fusion
5 september 2019, 15:51
tertsgreepjes, sixten...
je bedoelt dubbelstops. 2 klanken in het Nederlands.

Die kan je spelen op 2 aangrenzend snaren of met een (stille) snaar er tussen, ik doe niks anders
ik heb op dit forum daar best vaak over geschreven maar als enige, weinig interesse, heeft met repertoire te maken want dubbelstops vind je vooral in roots muziek
je hebt ook triple stops, zit je het pedal steel idioom,
is nog leuker maar veel moeilijker, zeker als je al moeite hebt met dubbelstops

Je hoeft er geen toonladders voor te kennen maar je moet wel de grondtoon op de E en B snaar weten, vandaar vallen de patronen van dubbelstops vanzelf op zijn plek
ik gebruik doublestops ook best regelmatig hoor, vind vooral de lage kwint en de hoge terts om een niet gespeelde tonica heen leuk

Pepe
5 september 2019, 16:06
Je hebt in feite 4 soorten 2 klanken die men doorgaans gebruikt

1. De grote en kleine 3 (horizontaal opschuiven)
2. De 4 (of omgekeerd een 5) (verticaal) zoals o.a. bekend van Hendrix
3. De 6 (horizontaal) met een mute snaar ertussen (o.a. brown eyed girl :)
4. De 8 (horizontaal) zoals Montgomery, Benson, Hendrix enz enz

Behalve dat je patronen moet memorizen, gelieerd aan noten op een snaar of akkoorden, heb je ook een aantal classic dubbelstops die iedereen zou moeten kennen omdat ze een basisingredient van rock en rock'n roll gitaar zijn.

Fusion
5 september 2019, 16:19
Ik doelde op de sexy maar zie m uiteraard als een kwint en een terts tov een niet gespeelde tonica

guitarkid2
5 september 2019, 17:35
Snap um al

tom1984
5 september 2019, 20:17
Het is in elk geval een stevige brok om door te worstelen.

Is de beste manier bijvoorbeeld een toonaard per week of gewoon gelijk doorschuiven in 1 oefensessie.

Ik zou denken bijvoorbeeld in Am een looper opnemen en elke dag een half uurtje gaan met die banaan. Daarna een andere toonaard voor de volgende week bijvoorbeeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
5 september 2019, 21:28
Zou ik zo niet doen
kan ook wel vertellen waarom maar voert te ver voor dit topic

Je pakt een nummer -in A bijvoorbeeld- wat je speelt en daar bedenk je ergens een dubbelstop in
een dubbelstop kan je in een akkoord of in een solo kwijt dus dat is aan jou
en dat wordt dan een vast onderdeel van jouw partij

volgende nummer is dan in C. Nou, die ROEPT gewoon om een kwint dubbelstop, een versiering van een C patroon zoals Hendrix dat deed..

en dan een nummer in E.. en kijk, nu is het tijd voor die dubbestop op de 7 fret waarbij je met de b snaar wisselt van majeur naar mineur zoals Stevie Ray Vaughan...

enz enz