PDA

View Full Version : Yamaha AR 1500



John43
30 augustus 2019, 12:31
Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op het forum en heb een vraag over mijn tweedehands versterker. Met name bij het uitzetten is er een harde tik te horen. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

nico verduin
30 augustus 2019, 14:15
Waarschijnlijk niet. Is een transistorbak. Mogelijk dat als je de spanning eraf gooit, komt er nog iets van een pulsje door naar de eindtrap. En die trekt dan nog ff de elco's leeg. Mogelijk zijn die wat ouder maar verder nog goed. Anders had je een lekkere 100Hz brom continu er doorheen

Volgens de handleiding moet je de master volume dichtdraaien. Mogelijk helpt dat.
Zie: https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/1/313731/ar1500r_en.pdf

John43
30 augustus 2019, 16:02
Hallo Nico,

Dank voor je snelle reactie. Het is inderdaad een oudere transistor versterker. Ik had de hoop ergens een elco overheen te kunnen plaatsen maar mis de electro kennis om dat zo even te doen. Als er voor de uitschakel- tik geen oplossing is dan moet het zo maar blijven. Inderdaad draai ik standaard de volume knop naar links voordat ik hem uit zet. (goede tip overigens). Schema en manuaal heb ik inmiddels van het Web geplukt. Ik las inderdaad ook ergens de suggestie van de volume knop mbt de tik.

no 1 hops
5 september 2019, 07:30
Hallo Nico,

Dank voor je snelle reactie. Het is inderdaad een oudere transistor versterker. Ik had de hoop ergens een elco overheen te kunnen plaatsen maar mis de electro kennis om dat zo even te doen. Als er voor de uitschakel- tik geen oplossing is dan moet het zo maar blijven. Inderdaad draai ik standaard de volume knop naar links voordat ik hem uit zet. (goede tip overigens). Schema en manuaal heb ik inmiddels van het Web geplukt. Ik las inderdaad ook ergens de suggestie van de volume knop mbt de tik.leuk, ik heb de ar2500 alleen plopt die niet zo erg bij uitzetten. (die heeft echter wel iets over de pennen van de schakelaar heen staan, zal straks eens kijken.)
heb bij die van mij voor de zekerheid de voeding elco's maar wel vervangen omdat hier op het forum werd aangegeven dat ze ondanks dat ze er goed uitzien wel uitgedroogd kunnen zijn.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175215-HN-old-AD-peavey-express-112&p=3422665&viewfull=1#post3422665

en hier nog een mogelijkheid om die plop misschien de kop in te drukken
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?175215-HN-old-AD-peavey-express-112&p=3422690&viewfull=1#post3422690

dat blokje lijkt een 250V 40/100/21 Metallized Polypropylene Film Capacitor

1.58MKT
.010uF m 250v x2
40/100/21 SH
565-1-A-1055

nu ben ik wel even benieuwd naar je eigen ervaring m.b.t de sound, ik vindt de distortion (volume helemaal open, distortion ook en master laag) heel erg romig en juist niet scherp en hard wat je vaak bij goedkopere transistor versterkers hoort

no 1 hops
5 september 2019, 11:31
en nog een gedachte, in hoeverre kan een oude schakelaar ook een plop veroorzaken?

nico verduin
6 september 2019, 08:23
Kan als hij rot is. Maar dat kan je zo testen. Trek de stekker maar uit het stopcontact terwijl hij aanstaat. Plopt ie nog dan kan je tot je een ons weegt nieuwe schakelaars inbouwen zonder verandering

cluseau
6 september 2019, 11:25
Stekker dan wel heel snel er uit trekken, het is juist de traagheid welke de vonkbrug in stand houd.

no 1 hops
6 september 2019, 16:39
goede tips, kan het altijd proberen ;-)

no 1 hops
7 september 2019, 12:32
getest en geen plop als ik de stekker er snel uit trek, tenminste, ik hield de stekker polen tegen de klips aan in het stopcontact, zette de versterker aan, wachtte even en haalde de stekker weg sneller kan niet want ze zitten niet echt in het stopcontact.
diverse keren geprobeerd en geen plop.
probeer het weer gewoon en 'plop' dar was hij weer.

ik hoorde dat de nieuwe X2 suppresors minder last hebben van die barsten en verbrandingen dus ga in mijn peavey verhaal en schakelaar vervangen en een x2 inbouwen

nico verduin
7 september 2019, 13:01
Succes!!!!

John43
23 september 2019, 20:01
Dank je wel.
Ik zal het ook eens proberen met de stekker. Ik ga ook naar de elco's in de voeding kijken. Overigens leuk dat hier ook iemand anders is met een yamaha. Maar dan de 2500. Overigens excuses voor het late reageren. Ik zat achter een Yamaha akoestische gitaar aan die nu in mijn bezit is, (nummer 3) inmiddels. Nu nog leren spelen op de drie gitaren...