PDA

View Full Version : Buizenpedalen - zinvol of onzin?



telecastermaster
30 augustus 2019, 12:17
Buizenpedalen hebben verschillende nadelen: ze zijn groot, kwetsbaar en trekken veel stroom of zijn fake-buizenpedalen (dwz, werken ze op te lage voltage, de zogenaamde starved plate tubes).
Is het, in de tijd van digitale modelling, nog zinvol om kwetsbare buizenpedalen op je bord te hebben staan?
En zo ja, welke vind je dan onmisbaar?


Ter opfleuring van dit topic een paar willekeurig buizenpedaaltje. ;)

https://www.bax-shop.nl/image/product/37641/950211/7b5167ff/1487946632Electro Harmonix Tube EQ gitaar effectpedaal front.JPG

https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/7/70895/1200/preview.jpg

https://mesa-boogie.imgix.net/media/Out of Production Products/V-Twin/vtpedal.png

Brad
30 augustus 2019, 12:30
Ongeacht of digitale modeling wel of niet goed klinkt als het om scheurgeluiden gaat, er zijn genoeg analoge scheurpedalen zonder buis die goed klinken. Maar wanneer de sound van een bepaald pedaal met buis helemaal je ding is vooral op je pedalboard zetten zou ik zeggen ondanks de praktische nadelen.

Pepe
30 augustus 2019, 13:45
Iets werkt voor het doel waarvoor je het gebruikt of niet, dat heeft weinig te maken met to tube or not to tube.
Voor band A gebruik ik een buisloos board wegens praktisch en voor band B gaat alles eerst door een Bad Cat tube pedal, een tube delay en een tube reverb tank. Gewoon omdat het kan.
En voor studio gebruik ik van alles, oude Peavey's, digitaal, vintage tube amps... whatever...

Deze post is niet zo bruikbaar voor een polariserend topic. :D

telerocker
30 augustus 2019, 14:18
Tja, wat Pepe zegt.
Vind je een tubepedal de holy grail dan staat ie vanzelf wel op je bordje. Is het beter dan een non-tube pedaal? Dat ligt aan de combinatie met de amp. Ik heb een tijdje een Radial Tonebone gebruikt. Beslist een mooi pedaal. Maar de pedaaltjes die nu erop staan, vind ik zeker niet minder, wel anders.
Btw, het topic suggereert dat het sneller hommeles is met een buizengestuurd pedaal. Ik weet niet of dat zo is.

Dirk_Hendrik
30 augustus 2019, 14:42
Het de vraag waarom je starved plate afdoet als fake. Er zit een buis in en hij vervult een funktie.

Maar over je vraag...
Het is aan de gebruiker. Volksstammen speelden met modeling en gingen weer terug naar een buizenamp en (analoge) pedalen. Evengrote volksstammen deden het omgekeerde.

Jeroenvanhulsteijn
30 augustus 2019, 20:51
Als het maar lekker klinkt. Maar voor het gemak gaat mijn voorkeur uit naar 9V pedalen. Scheelt stekkers.
En ook niet alle buizenpedalen vind ik lekker klinken. Van wat ik heb gebruikt aan buispedalen in het verleden vond ik de Kool Elfring booster, Audio Kitchen Small Trees en HK Bassmaster het mooist.


Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Plant
30 augustus 2019, 21:05
Als het maar lekker klinkt. Maar voor het gemak gaat mijn voorkeur uit naar 9V pedalen. Scheelt stekkers.

Wat er niet is kun je maken. Ook van 9V DC kun je middels een step-up DC-DC converter hogere spanningen maken waarop een buis volwaardig werkt.
Ik voel de kanttekeningen wel aankomen (schakelfrequentie en evt. interferentie bij meerdere pedalen), er zijn hoorbare risico's.

Jeroenvanhulsteijn
30 augustus 2019, 21:55
Wat er niet is kun je maken. Ook van 9V DC kun je middels een step-up DC-DC converter hogere spanningen maken waarop een buis volwaardig werkt.
Ik voel de kanttekeningen wel aankomen (schakelfrequentie en evt. interferentie bij meerdere pedalen), er zijn hoorbare risico's.Ik geloof je. Ik gebruik alleen zo'n klein 9V accu blokje met een daisy chain naar de pedalen en de "versterker".

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

the sure thing
31 augustus 2019, 11:59
Wat mij betreft een koning onder de buizenpedalen: de Soldano GTO super charger. Ik heb er één keer uitgebreid op mogen spelen en zal dat nooit meer vergeten. Wát een vloeiende en prachtige leads kon je daar uit halen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190831/df83443b868139a2a54205f53a6f60b1.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

cannondale_01
31 augustus 2019, 13:54
Mijn maat speelt met een Lex Bos
Superdrive. Wat een fantastisch ding is dat. Roept bij mij regelmatig gas op.

telecastermaster
31 augustus 2019, 23:09
Van wat ik heb gebruikt aan buispedalen in het verleden vond ik de Kool Elfring booster, Audio Kitchen Small Trees en HK Bassmaster het mooist.




Bedankt voor de tips.
Kool Elfring Ace Booster ziet er leuk uit.
Die HK Bassmaster heb ik zelf nog in een kast liggen Gelijk er weer eens uitgehaald.:)

Mitch
1 september 2019, 16:44
Voor mij is al sinds jaar en dag de Ibanez Tube King, de TK999, daadwerkelijk de koning. Oké, een beetje pimp nodig door D_H om het potentieel volledig te benutten, maar als je, zoals ik, niet vies bent van een stevig kleurend pedaal met een goeie dosis mids en compressie dan heb je er een puik ding aan. Uiteraard heb ik er wel eens andere buisjes in gedaan om te kijken wat het verschil was. Dat was nog best groot. Klankverschil vooral, verschil in drive karakteristiek niet, maar ik begreep later van D_H dat dat ook de functie van de buis was in dat ontwerp, als ik me goed herinner

Fabrieksinstellingen
1 september 2019, 18:13
Ligt eraan of je complexe akkoorden wil tokkelen.

Tabula Rasa
1 september 2019, 18:49
Ligt eraan of je complexe akkoorden wil tokkelen.

Met heel veel gain door een tiny terror?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
1 september 2019, 19:11
Briljante wending van dit topic


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Jeroenvanhulsteijn
1 september 2019, 22:12
Bedankt voor de tips.
Kool Elfring Ace Booster ziet er leuk uit.
Die HK Bassmaster heb ik zelf nog in een kast liggen Gelijk er weer eens uitgehaald.:)die Bassmaster is het zeker waard om eens te laten reviseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

tnijland
2 september 2019, 08:35
+1 voor de Lex Bos Superdrive

Uiteraard is het altijd gebonden aan persoonlijke smaak ;-)

P.S.: Die Soldano Supercharger had ik ook graag een keertje uitgeprobeerd...

telerocker
2 september 2019, 08:59
Hoe zijn die pedaalpreamps OD63 en de Superlead van Koch eigenlijk? Ik zie ze zelden op pedalboards staan, maar dat kan ook mijn beperkte horizon zijn.

telecastermaster
2 september 2019, 15:02
die Bassmaster is het zeker waard om eens te laten reviseren.



Ik heb hem eens aan gezet en er komt een zwak fuzz-gereutel-gitaargeluid uit. Ik moet daar zeker uit opmaken dat de buizen vervangen moeten worden? Hij deed het voorheen altijd wel goed en ik vond hem de beste uit die H&K micro tubeamp serie.

telecastermaster
2 september 2019, 15:05
Voor mij is al sinds jaar en dag de Ibanez Tube King, de TK999, daadwerkelijk de koning. Oké, een beetje pimp nodig door D_H om het potentieel volledig te benutten, maar als je, zoals ik, niet vies bent van een stevig kleurend pedaal met een goeie dosis mids en compressie dan heb je er een puik ding aan. Uiteraard heb ik er wel eens andere buisjes in gedaan om te kijken wat het verschil was. Dat was nog best groot. Klankverschil vooral, verschil in drive karakteristiek niet, maar ik begreep later van D_H dat dat ook de functie van de buis was in dat ontwerp, als ik me goed herinner

Ik vond dat werkelijk niks. Te veel aan/uit karakter en te veel compressie idd. Vorig jaar verkocht.
De noise gate werkte wel goed (maar dat was ook wel nodig ook).;)

Erik de Perik
2 september 2019, 19:43
Ik heb hem eens aan en er komt een zwak fuzz-gereutel-gitaargeluid uit. Ik moet daar zeker uit opmaken dat de buizen vervangen moeten worden? Hij deed het voorheen altijd wel goed en ik vond hem de beste uit die H&K micro tubeamp serie.

Een paar keer de buizen erin en eruit schuiven, potjes stevig heen en weer draaien en in alle in- en outputs een plug heen en weer rossen wil ook nog wel eens helpen.

Weinig ervaring met buizenpedalen. Ik heb een BlackStar HT-dual en die bevalt mij op iedere versterker wel. Schoont ook mooi op met de gitaarpot. Ooit eens een Mesa Boogie pedaal geprobeerd maar dat vond ik niks..... zou ook mijn ongeduld van destijds kunnen zijn.

the sure thing
2 september 2019, 20:32
Ik heb de Mesa V twin een tijdje gehad. Ik kon er prima geluiden uit krijgen, maar ik heb begrepen dat bij dit pedaal de buizen bijna geen functie/invloed zouden hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Erik de Perik
2 september 2019, 20:42
Even naar het schema gekeken en ik ben een leek maar het lijkt toch echt van en via de buizen te komen.

Mitch
2 september 2019, 20:46
Ik vond dat werkelijk niks. Te veel aan/uit karakter en te veel compressie idd. Vorig jaar verkocht.
De noise gate werkte wel goed (maar dat was ook wel nodig ook).;)

O, apart, die noise gate vond ik overbodig en ook eigenlijk niet zo goed werken, kapte de sustain iets af.
Maar inderdaad bepaald niet transparant in klank. Voordeel: als de sound op zich bevalt heb je op verschillende amps toch redelijk dezelfde sound. Ik heb 'm in het begin ook vaak gebruikt om met brakke oefenruimte combo's nog een beetje te klinken :D Nu ik een fijne set heb qua amp en speakers klinkt -ie gelukkig nog steeds fijn, al is het wel zo dat het pas écht fijn wordt in bandverband.
Maar zo zie je maar, het blijft én persoonlijk én context gevoelig of iets werkt of niet.
Die HT Dual bijvoorbeeld :chicken:

telecastermaster
2 september 2019, 22:50
Jeroen,

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik naar aanleiding van je bericht ook gelijk maar naar een Kool & Elfring Ace Boost ben gaan kijken.
Ik las er alleen maar goede verhalen over en zag deze op MP staan, dus die heb ik maar aangeschaft: https://bit.ly/2luAt6u
Bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd.

Groet, Peter

telecastermaster
2 september 2019, 22:55
Wat is trouwens een redelijk prijs voor een tweedehands T-rex Roommate II Tube reverb tegenwoordig?
Vroeger waren ze retende duur herinner ik mij, maar tegenwoordig zijn ze een beetje ingehaald door de Strymons en consorten.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/b160a9c5fb995a3a5a765f11a36b75be-480-80.jpg

Erik de Perik
2 september 2019, 23:02
Ik heb een T-Rex delay en ik vind het niks.....!!!

telecastermaster
2 september 2019, 23:10
Ik heb een T-Rex delay en ik vind het niks.....!!!

Komt omdat ie geen buisje heeft. ;)

Jeroenvanhulsteijn
2 september 2019, 23:15
Jeroen,

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik naar aanleiding van je bericht ook gelijk maar naar een Kool & Elfring Ace Boost ben gaan kijken.
Ik las er alleen maar goede verhalen over en zag deze op MP staan, dus die heb ik maar aangeschaft: https://bit.ly/2luAt6u
Bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd.

Groet, Peterik had hem altijd aan. Verschillende buizen geprobeerd. Kun je nog leuk mee spelen. Sommige buizen reageren wel traag met schakelen van het pedaal. Kan vervelend zijn als je hem als solo boost gebruikt.

En hij was een stuk goedkoper als de small trees en voor wat ik er mee deed net zo goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Erik de Perik
2 september 2019, 23:17
Komt omdat ie geen buisje heeft. ;)

Oh fuck..... reageer ik weer op iets dat er niet is.

MarkS
3 september 2019, 08:01
Mbt de V-Twin (zelf een paar keer gehad) is voor zover ik begreep 1 buisje voor het groene kanaal, de andere voor de tonestack. Gain van het blauwe en rode kanaal zouden op-amps zijn.. (TL-07x)

Dirk_Hendrik
3 september 2019, 09:15
Da's snel te checken.

V1 is idd een full tube drive kanaal, Hierna komt de tone stack waarvan de make up gain met een opanp met llichte verstering wordt gedaan.
Het andere kanaal begint met een forse door opamps geraliseerde gain mety daarachter een dide clipper. Dat signaal wordt door V2 getrokken om het af te vlakken met een "tubey" karakteristiek. Da's een vrij gangbare methode om zware distortion te realiseren zonder daar nog meer buizen voor te moeten gebruiken. Daarna gaat het naar de voorgenoemde tone stack.

NLF
7 september 2019, 20:28
De ace boost is een prima booster, maar boost (ongeveer) over het hele frequentiespectrum (clean boost dus). Hangt er dus vanaf of dat handig is: bij sommige gitaren / amps werkt dat perfect, maar soms kan het vervelend zijn dat er geen toonregeling opzit omdat je ook de bas boost (en dat kan blubberig klinken afhankelijk van je gitaar en amp). Ik heb ook non buizen boosters geprobeerd voor hetzelfde doel en merkte nauwelijks of geen verschil in klank trouwens.

Pepe
7 september 2019, 20:40
Volgens mij ligt de charme van buizen juist in zijn manier van vervormen, de sag die optreed.
Dan rijst ook de vraag in hoeverre een transformator en filter caps daaraan bijdragen.
Ik heb een pedaal van Bogner waar een neve transformator in zit maar geen buis, Bogner denkt dat de zogenaamde buizenvervorming meer bij de transformator gezocht moet worden dan bij de buis zelf.

NLF
7 september 2019, 20:52
Als vervormingspedaal (zo'n Lex Bos bijvoorbeeld): ja, inderdaad, dat is een heel ander verhaal, maar als je alleen maar boost dan merk ik niet zo veel verschil tussen bijvoorbeeld zo'n Ace boost of een niet buizen boost pedaaltje.

Jeroenvanhulsteijn
7 september 2019, 21:42
De ace boost is een prima booster, maar boost (ongeveer) over het hele frequentiespectrum (clean boost dus). Hangt er dus vanaf of dat handig is: bij sommige gitaren / amps werkt dat perfect, maar soms kan het vervelend zijn dat er geen toonregeling opzit omdat je ook de bas boost (en dat kan blubberig klinken afhankelijk van je gitaar en amp). Ik heb ook non buizen boosters geprobeerd voor hetzelfde doel en merkte nauwelijks of geen verschil in klank trouwens.Ik vond zelf dat je met verschillende buizen genoeg nuance verschil kon krijgen om het geluid naar wens aan te passen aan je setup. Ik merkte wel dat met sommige buizen het circuit wat traag reageerde om aan te gaan. Maar omdat ik hem permanent aan had staan was dat voor mij geen issue.

Zelf vind ik de buizenboosters die ik heb gehad wat "sponziger" of hoe je het ook moet noemen. Een wat tragere attack, wat meer note bloom?? Niet dat dat beter of slechter is, maar anders. Voor fretless bas vond ik dat fijn. Maar ik kan me voorstellen dat het niet voor elk genre gewenst is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Brad
7 september 2019, 21:49
Dat vind ik nou zo lekker met die overdrive pedalen zonder buizen. Dan heb je een lekkere puntige attack en een snelle respons.

Pepe
7 september 2019, 21:58
Voor mij ligt hun sterke punt, mits goed ontworpen, in dat elusive gebied van semi clean, waar dynamiek en een wat trancient ronder hoog het beste werkt. Bij een totaal clean of een V graph distorto zijn transistors misschien wel beter.
Dat is ook de reden waarom ik voor live dingen geen buizenpedalen hoef, dan zorgt mijn amp wel voor die growl.

telecastermaster
7 september 2019, 22:50
Omdat ik wat te vieren heb (nl. dat ik nog wat langer op deze aardkloot mag verblijven) heb ik mezelf maar een cadeau gedaan, en wel deze:
(ben altijd een sucker geweest voor dit soort buizen preamps ;-) )

Zie ook hier: https://www.gitarist.nl/tests/artikel/61-22109/victory-v4-preamppedalen-test-uit-gitarist-335


https://www.guitarplayer.com/.image/t_share/MTYwNjQ3NTAzOTY2OTA1OTAy/092_gpr0219_gear_victory.jpg

telerocker
8 september 2019, 10:26
Voor mij ligt hun sterke punt, mits goed ontworpen, in dat elusive gebied van semi clean, waar dynamiek en een wat trancient ronder hoog het beste werkt. Bij een totaal clean of een V graph distorto zijn transistors misschien wel beter.
Dat is ook de reden waarom ik voor live dingen geen buizenpedalen hoef, dan zorgt mijn amp wel voor die growl.

Dat kun je ook beter met je volumepot van de gitaar werken. Ik heb ook wel optredens gedaan met stacked OD-pedals > clean kanaal omdat het erg zacht moest, het voelt echter nooit zo als het drivechannel van de amp als de master wat verder open mag. Ik gebruik mijn pedals dan voor een tandje meer verzadiging.

telerocker
8 september 2019, 10:27
Omdat ik wat te vieren heb (nl. dat ik nog wat langer op deze aardkloot mag verblijven) heb ik mezelf maar een cadeau gedaan, en wel deze:
(ben altijd een sucker geweest voor dit soort buizen preamps ;-) )

Zie ook hier: https://www.gitarist.nl/tests/artikel/61-22109/victory-v4-preamppedalen-test-uit-gitarist-335


https://www.guitarplayer.com/.image/t_share/MTYwNjQ3NTAzOTY2OTA1OTAy/092_gpr0219_gear_victory.jpg

Da's een hele mooie, gefeliciteerd!

NLF
9 september 2019, 20:49
Ik vond zelf dat je met verschillende buizen genoeg nuance verschil kon krijgen om het geluid naar wens aan te passen aan je setup. Ik merkte wel dat met sommige buizen het circuit wat traag reageerde om aan te gaan. Maar omdat ik hem permanent aan had staan was dat voor mij geen issue.

Zelf vind ik de buizenboosters die ik heb gehad wat "sponziger" of hoe je het ook moet noemen. Een wat tragere attack, wat meer note bloom?? Niet dat dat beter of slechter is, maar anders. Voor fretless bas vond ik dat fijn. Maar ik kan me voorstellen dat het niet voor elk genre gewenst is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Ik heb m niet getest met verschillende buizen (dus het zou kunnen kloppen wat je zegt). Wel (blind) ge a/b'd met andere boosters en hoorde geen verschil. De hele tijd aan klonk minder goed dan mijn versterker wat harder zetten en het pedaal ertussen uit halen, ook op dit gebied geen verschil tussen kool en elfring buizen booster en non buizen boost pedalen die ik getest heb.

Er zit trouwens een vertragende aan/uit switch ingebouwd (snelle fade in) in die Kool & Elfring omdat je anders met boost pedalen snel een soort "plop" hoort als je m intrapt. Misschien is dat dus wat je waarnam met traag reageren? Ik vond/vind dat wel handig aan de Kool & Elfring trouwens.

Hoe het allemaal reageert wanneer je tricky akkoorden tokkelt weet ik verder niet.

Brum
9 september 2019, 21:50
Ik krijg bij buizenpedalen het gevoel wat eerder in dit topic ook genoemd wordt. Gewoon omdat het kan. Dus niet perse als meerwaarde. Ik zeg daarmee niet dat zo'n buisje wel of geen invloed heeft. Ik vraag me alleen de meerwaarde af. Ik ben dan ook nooit perse op zoek gegaan naar een bepaalde techniek, wel naar een bepaald geluid en heb misschien daarom geen buizenpedalen. Ben er nog nooit op uitgekomen in ieder geval. Maar goed, digitaal versus analoog vraag ik me ook niet af, buizen ook niet. M'n oortjes doen hoop ik z'n werk wel.

tnijland
10 september 2019, 17:57
Ik hoor het verschil meteen. Ik speel thuis vaak met mijn Vintage Revolution Pedalpro die een hele strakke/direct klinkende en veelzijdige preamp ingebouwd heeft. Hoge kwaliteit en voor heel veel stijlen erg bruikbaar. Maar zodra ik de buizen preamp (de Blackface Reussenzehn, de Lex Bos Superdrive of de Koch OD) in de loop zet wordt het meteen warmer qua sound. Ik kan me dus ook wel vinden in het feit dat sommigen een buizen pedaal wat sponziger of imo vergeeflijker en dus prettiger vinden spelen. Ik zou ze niet willen missen...

Enne, die Victory pedalen zien er wel awesome mooi uit ;-)

NLF
11 september 2019, 11:51
Ik hoor het verschil meteen. Ik speel thuis vaak met mijn Vintage Revolution Pedalpro die een hele strakke/direct klinkende en veelzijdige preamp ingebouwd heeft. Hoge kwaliteit en voor heel veel stijlen erg bruikbaar. Maar zodra ik de buizen preamp (de Blackface Reussenzehn, de Lex Bos Superdrive of de Koch OD) in de loop zet wordt het meteen warmer qua sound. Ik kan me dus ook wel vinden in het feit dat sommigen een buizen pedaal wat sponziger of imo vergeeflijker en dus prettiger vinden spelen. Ik zou ze niet willen missen...

Enne, die Victory pedalen zien er wel awesome mooi uit ;-)

Wat betreft overdive/distortion pedalen: ja, absoluut. Wat betreft boost pedalen: dat maakt volgens mij dus niet veel uit (de sound wordt dan immers al in je buizenamp gemaakt met buizen gemaakt, je voegt alleen wat extra output aan je pickups toe dmv boost pedaal)

ZsaZsa
12 december 2019, 22:28
(Ik startte ooit jaren geleden een topic op Harmony Central, ultimate Tubepedal thread, maar dat terzijde)
Ik heb zelf ervaring met de Matchless hotbox en de Lex Bos SD. Ik heb jaren met de Hotbox door een AC30 gespeeld. Enorm dynamisch maar de combi met de vox maakte de boel toch ook wat fizzy met humbuckers. Maar ik bleef er toch aan draaien. Dat is beter gefilterd in de Lexbos SD. De SD vraagt eigenlijk om een high headroom cleane amp om het best tot zijn recht te komen. Maar die wil wel loos gaan, hoor.
Mijn bandgenoot speelt met zijn vox via de Veteran SI en dat is een geweldig ding. Dat geeft soms te denken over de keuzen die ik maak.

Pepe
12 december 2019, 22:48
De Matchless hotbox vond ik ook niet heel erg geweldig
niet te vergelijken met een pedaaltje natuurlijk, ander level kwa rijkheid & dynamiek maar het punt is
voor een goeie buizen amp in een live situatie gelden andere wetten dan bedroom gepiel,
dan werkt een klon of tubescreamer misschien wel beter om je amp net dat duwtje te geven voor een waanzinnige lead sound
afijn
ik heb nu nog 2 soortgelijke gevaartes van Bad Cat en Marble, in feite volwaardige amp pre amps
en met 2 buizen want dat heb je nodig voor een full tube cascading pad signaal
wat niet wil zeggen dat het daarom beter klinkt dan een single tube pedaal
zoals met alle dingen, contex is alles.

telerocker
13 december 2019, 21:06
Ik heb een Radial Tonebone gehad. Klonk heel aardig over het cleane kanaal, maar als cascade op het drivekanaal was dat pedaal bijna niet te doen. Het smeerde snel dicht en bij een beetje gain trad te snel feedback op.
Op de bühne gebruik ik vooral ampdrive met naar keuze een zetje van de EP-Booster, de Suhr Eclipse of de RR Fat Drive. Voor mij werkt dat behoorlijk goed. Ik zou het echter ook wel kunnen met een Victory tubepedal > cleane kanaal, zolang er voldoende light crunch and crunch sounds beschikbaar zijn. Dat is juist waar buizenamps in excelleren en veel pedalen niet zo (ja, er zijn er die dat ook aardig kunnen, maar een pedal > cleane kanaal voelt toch anders dan een drivekanaal van een amp, althans bij mijn amps.)

ZsaZsa
13 december 2019, 22:58
Ik heb een Radial Tonebone gehad. Klonk heel aardig over het cleane kanaal, maar als cascade op het drivekanaal was dat pedaal bijna niet te doen. Het smeerde snel dicht en bij een beetje gain trad te snel feedback op.
Op de bühne gebruik ik vooral ampdrive met naar keuze een zetje van de EP-Booster, de Suhr Eclipse of de RR Fat Drive. Voor mij werkt dat behoorlijk goed. Ik zou het echter ook wel kunnen met een Victory tubepedal > cleane kanaal, zolang er voldoende light crunch and crunch sounds beschikbaar zijn. Dat is juist waar buizenamps in excelleren en veel pedalen niet zo (ja, er zijn er die dat ook aardig kunnen, maar een pedal > cleane kanaal voelt toch anders dan een drivekanaal van een amp, althans bij mijn amps.)

Je hebt headroom nodig om zo'n preamp pedaal te laten shinen. Dus ook wanneer mijn ac30 al de verzadiging ingaat loop je tegen grenzen aan met een buizenpedaal die functioneert als preamp

tnijland
14 december 2019, 22:41
Het hangt ook wel een beetje af van de situatie. Ik kan een buizen pedaal vooral waarderen vanwege de subtiliteit m.b.t overdrive en de transparantie die mijn Lex Bod SD buizen pedaal biedt t.o.v. mijn analoge overdrives/distortion pedalen. Zeer zinvol dus.

Dat gezegd hebbende hebben mijn analoge overdrive en distortion pedalen ook zeker hun eigen meerwaarde. De Eric Johnson fuzz is lekker smerig, mijn JHS Morning Glory speelt heerlijk en de Suhr Riot is weer erg bruikbaar voor die smeuïge lead sound. Allemaal sounds die ik niet met mijn buizen pedalen kan bereiken. En er zijn er ook nog eens heel veel van. Ook zinvol dus...

mrweird
15 december 2019, 08:02
Ik ben weer actief mijn ouwe Vox Tonelab LE gaan gebruiken ipv een sjiekere Line6 HD500x. Op de eoa manier klinkt die Vox veel meer dynamisch. D'r zit een buisje in voor het VOX Valve Reactor circuitje.. Soort van mini eindversterkertje met een 12AX7 is 't geloof ik. Mocht dit de reden zijn dan is 't in mijn optiek zinvol om een buisje d'r in te hebben.

ZsaZsa
17 december 2019, 21:02
Het hangt ook wel een beetje af van de situatie. Ik kan een buizen pedaal vooral waarderen vanwege de subtiliteit m.b.t overdrive en de transparantie die mijn Lex Bod SD buizen pedaal biedt t.o.v. mijn analoge overdrives/distortion pedalen. Zeer zinvol dus.

Dat gezegd hebbende hebben mijn analoge overdrive en distortion pedalen ook zeker hun eigen meerwaarde. De Eric Johnson fuzz is lekker smerig, mijn JHS Morning Glory speelt heerlijk en de Suhr Riot is weer erg bruikbaar voor die smeuïge lead sound. Allemaal sounds die ik niet met mijn buizen pedalen kan bereiken. En er zijn er ook nog eens heel veel van. Ook zinvol dus...

Misschien wat flauw, maar zowel je superdrive als de andere pedalen die je noemt zijn analoog. Waarin analoge drives kunnen verschillen is buizen, transistor, opamp, diode vervorming. (verbeter me als het niet klopt)
Met allen zo hun sterke en misschien minder sterke kanten.
Mijn nobels odr-1 die geen drol kostte klinkt ook super op mijn vox. Lekker als je wat compressie verlangd.

tnijland
17 december 2019, 23:18
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde uiteraard mijn buizenpedalen vs. mijn andere overdrive/distortion effectpedalen ;-)