PDA

View Full Version : stemmen ergernissen



nak
21 augustus 2019, 18:47
Sind kort in het bezit van een ibanez s670qm met floating tremelo.
Heb altijd met vaste brug gespeeld maar wil ook wel eens wat anders proberen, nooit te oud om te leren toch?
Nu bezig nieuwe snaren erop te zetten.
1ste probleem de 010 snaar trekt gewoon bij de brug eruit, hoe vast ik het ook aandraai.
dus nieuwe snaar gepakt en het eind bij de ring gesoldeerd zodat het dikker wordt, ring eraf geknipt, dat werkt dan gelukkig.
2de probleem stemmen:
Wat een heisa. geprobeerd met een houten blokje die de tremeloblok vastzet, veerschroeven los, stemmen en de veerschroeven aandraaien totdat het houten blokje vrij komt.
Werkt niet helemaal, moet nog na stemmen en als ik bij de onderste snaar ben, is de bovenste verdorie alweer verlopen, hemellief.
moet nu wel een stuk of 20x nastemmen, (NB met vaste brug maar één keer.)
3de issue:
opnieuw moeten intoneren. dus de snaar helemaal los, imbusschroefie los, zadel zo'n eind naar achteren moeten zetten dat de schroefjes in de achterste gat komen.
Ik wist niet dat het zo'n tijdrovend bezigheid is, heb het maar gespreid over meerdere avonden, ben al uren bezig.
Hopelijk gaat het in de toekomst wat sneller, maar het baart me wel zorgen.
Met een optreden maar een tweede gitaar met vaste brug mee voor de zekerheid.

D3nnis
21 augustus 2019, 18:52
Probleem 1: klemblokje versleten? Trem staat te ver voorover? Snaar niet diep genoeg erin? Niet strak genoeg aangedraaid?

Probleem 2: dat is logisch

Probleem 3: intoneren hoeft niet zó vaak, dat scheelt.

Erik de Perik
21 augustus 2019, 19:49
Blokje even helemaal los draaien en eruit halen, vaak zit er wat rommel, stukjes snaar, etc.

Torch effe gekeken naar wat voor trem erop zit........ lijkt wel een berenklem :o

maxdb
21 augustus 2019, 20:11
Tremolo kan ook uitgesleten zijn op de kantelpunten .., als het goed werkt leer je met dat stemmen wel omgaan, gewoon eerst flink uitrekken die snaren dan alvast elke snaar wat hoger stemmen dan normaal, als je dan bij de laatste komt is de rest weer gezakt enz.
Succes

Orpheo
22 augustus 2019, 07:58
Jouw gitaar heeft de edge zero II: naar verluid een verschrikkelijke grafbak van een tremolo. Slijt snel, zacht metaal, etc. jammer, want het is verder op zich een aangenaam gitaartje. Eigenlijk zou je er een edge pro in moeten steken maar die units zijn zo'n 250EUR en voor een gitaar van 500 is dat misschien wat overdreven. Mijn advies? Blok hout in de veren cavity steken zodat 'ie alleen naar beneden kan, liefst helemaal geen enkele kant meer uit.

Rinze
22 augustus 2019, 10:07
Jouw gitaar heeft de edge zero II: naar verluid een verschrikkelijke grafbak van een tremolo. Slijt snel, zacht metaal, etc. jammer, want het is verder op zich een aangenaam gitaartje. Eigenlijk zou je er een edge pro in moeten steken maar die units zijn zo'n 250EUR en voor een gitaar van 500 is dat misschien wat overdreven. Mijn advies? Blok hout in de veren cavity steken zodat 'ie alleen naar beneden kan, liefst helemaal geen enkele kant meer uit.Ik heb net een RG 220 ook met hardhouten blokjes helemaal vastgezet. Die trem was onbruikbaar, kreeg de boel niet eens op stemming. Nu klinkt ie ook een stuk beter, meer toon, sustain en veel vetter.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

nak
22 augustus 2019, 19:01
Ojee, ik heb hem nou net aangeschaft voor die tremelo.
Ik kijk eerst wel ff naar de edge pro.

D3nnis
22 augustus 2019, 19:12
Allemaal leuk en aardig maar zolang niet duidelijk is dat er iets defect is, vind ik het wat onzinnig om dingen te gaan vervangen.
Natuurlijk kan het altijd beter, maar er kan zomaar ook zomaar niks aan de hand zijn. Ik lees tenminste dingen die in eerste instantie net zo goed in de categorie "effe wennen" of verkeerde setup thuis kunnen horen.

Staat bv de tremolo baseplate parallel aan de snaren? Dan is ie (als full floating) het meest stabiel.

Erik de Perik
22 augustus 2019, 19:25
Ojee, ik heb hem nou net aangeschaft voor die tremelo.
Ik kijk eerst wel ff naar de edge pro.

Waarom dan niet een gitaar met een Floyd gekocht? Ik vermoed dat je een stuk gelukkiger daarmee wordt, zelfs al is het een goedkope replica.

nak
23 augustus 2019, 06:01
Staat bv de tremolo baseplate parallel aan de snaren? Dan is ie (als full floating) het meest stabiel.
Dat staat die nu.
Het is idd ook een kwestie van wennen. Ik stem de snaren nu +40% en dan ben ik al aardig wat sneller bij het 'balans' punt dan de snaren spot on te stemmen.

Jasper.
23 augustus 2019, 09:06
Het zal vooral wennen zijn. Als hij ontstemt nadat je alles goed hebt gestemd en de tremolo gebruikt, dan kan het aan de tremolo liggen. In principe blijft een goede floyd(achtige) ook lang, goed gestemd nadat je hem eenmaal gestemd hebt. Mijn gitaren liggen soms 2 weken in de koffer tussen oefen sessies door en ik hoef bijna nooit bij te stemmen.

munkie
23 augustus 2019, 10:35
1 vd problemen met de Floyd is het geringe bereik vd fijnstemmers. Snaren blijven uitrekken totdat ze niet meer teruglopen. Fijnstemmers op 3/4 hoogte zetten. Nogmaals stemmen. Topkamklemmen vastzetten. Bijstemmen met de fijnstemmers.

Ik ben een tijdje terug een hele middag bezig geweest met een S serie met ZR tremolo. Het is niet anders, de hele gereedschapskist moest open, 3 verschillende inbussleutels enz. Moest nog een veer bij om de baseplate parallel te krijgen met de body. Maar dan blijft ie ook op stemming, zelfs akkoorden tijdens de duikvluchten bleven op stemming.

nak
23 augustus 2019, 17:23
Er is echt wat mis nu.
Ik krijg de boel niet op stemming.
De plaat met veren zit al helemaal vooraan en de base plate loopt niet meer parallel maar leunt ver naar voren.
Ik snap er geen bal van. bij de vorige snaren zat er zeker 1,5 cm tussen de verenplaat en body.
Enigste verklaring die ik heb is dat de trekkracht van de elixer optiweb 10/46 snaren vele malen hoger is dan andere snaren.
Ik moet er waarschijnlijk zwaardere of twee extra veren erin zetten.
ben nu al een week bezig, dit schiet niet op zo.

D3nnis
23 augustus 2019, 18:41
Hoe veel veren zitten er nu in?



Enigste verklaring die ik heb is dat de trekkracht van de elixer optiweb 10/46 snaren vele malen hoger is dan andere snaren.

Hmm, de ene set kan wat schelen met de andere, maar niet drastisch als in "trekkracht vele malen hoger".
Of heeft er .007 op gelegen of zo?

Erik de Perik
23 augustus 2019, 18:48
Verschil tussen .009 en .010 doet al veel. Of tussen een light top-heavy bottom en een normale set.

D3nnis
23 augustus 2019, 19:17
Klopt ook wel, zie het meer als hardop denken van mij. Zelf heb ik met switchen van .009 naar .010 naar .011 nog nooit veren bij hoeven te plaatsen, dus ik ben wat verbaasd wat ik allemaal lees bij een standaard 010 setje.

nak
24 augustus 2019, 08:35
Er zitten nu 3 veren in, haal vanmiddag of zwaardere of twee erbij.
Snarensetje staat zelfs te boek als Light.
Wat erop zat toen ik hem kocht, weet ik niet, maar zou toch denken een standaard fabrieks setje.

harrie-beton
24 augustus 2019, 09:03
Je kan hem uitelkaar halen en goed schoonmaken en afstellen maar ik ben pessimistisch. Wat Orpheo zei, het is een minder goede tremolo. Je had voor de aankoop beter moeten informeren. Oplossingen die ik zie, andere tremolo of andere gitaar met betere tremolo. Dit is een beetje trekken aan een dood paard (tremolo).

D3nnis
24 augustus 2019, 10:33
Sorry harrie-beton, maar mij lijkt dat véél te kort door de bocht in dit geval.
Als een tremolo niet lekker op stemming blijft kun je dat best toeschrijven aan de tremolo, maar zoals in dit geval, dat ie dus helemaal voorover staat, daar kan die tremolo zelf helemaal niks aan doen, en al zet je er eentje in van €1000,-, dan nog is het probleem van de TS in dit geval niet opgelost, want er is geen goede balans tussen snaren en veren.

nak
3 november 2019, 10:49
Ik werd een beetje gek van het stemmen. heb je alles gestemd kan je weer bovenaan beginnen, en zo minstens vier of vijf rondjes.
Ik heb mijn tremolo nu 'half' vastgezet, en de veren helemaal strak, zodanig dat ik nog wel 'duikbommetjes' kan maken maar de pook kan niet meer achterover, dan komt deze tegen een trespa blokje aan.
Het stemmen hoeft maar 1 keer en ik kan de tremolo nog gebruiken.:rockon:
Gek genoeg zie ik deze manier van half vast zetten nergens op youtube, wel helemaal vast achter, maar niet een blokje er voor.
Het voelt wel een beetje vreemd als hij tegen de blok komt, maar het is de beste oplossing voor mij.
greetz

Brad
3 november 2019, 11:17
Ik merk dat de mechanieken bij mijn huidige gitaren bij het geringste draaien de toon veel te drastisch omhoog of omlaag doet gaan. Bij de Fender strat die ik vroeger had ging dat veel geleidelijker, dat maakt het veel makkelijker om zuiver te stemmen.

D3nnis
3 november 2019, 11:22
Gek genoeg zie ik deze manier van half vast zetten nergens op youtube, wel helemaal vast achter, maar niet een blokje er voor.
Het voelt wel een beetje vreemd als hij tegen de blok komt, maar het is de beste oplossing voor mij.
greetz

Prima oplossing hoor, bij gitaren met floyd (of vibtage trem) zonder recess zie je wel dat deze plat op de body ligt, dat is effectief hetzelfde.


Ik merk dat de mechanieken bij mijn huidige gitaren bij het geringste draaien de toon veel te drastisch omhoog of omlaag doet gaan.

Wat dat betreft vind ik het apart dat sperzel mechanieken zo goed gewaardeerd worden. Ik prefereer de schaller 18:1 mechanieken boven de 12:1 sperzels.

Brad
3 november 2019, 13:48
Wat dat betreft vind ik het apart dat sperzel mechanieken zo goed gewaardeerd worden. Ik prefereer de schaller 18:1 mechanieken boven de 12:1 sperzels.

Kun je die ook voor een Jaguar type gitaar krijgen zonder dat je hoeft te boren en dergelijke? Misschien kan ik op mijn ''beste'' gitaar de mechanieken vervangen.

D3nnis
3 november 2019, 19:55
Lijkt me niet dat een jaguar specifieke tuners heeft die alleen voor die gitaar zijn?
Ik weet niet hoe het met andere fenders zit, maar de usa strats die ik ken hebben het gat waar het mechaniek doorheen zit, plus nog twee blinde gaatjes in de headstock waar de twee paspennetjes van het mechaniek in vallen (kutsysteem overigens, maar goed).
Standaard heeft schaller naast de as die door de headstock gaat een klein lipje zitten waarmee je de rotatie borging van het mechaniek bewerkstelligt dmv een schroefje, maar volgens mij heb ik weleens setjes aftermarket schaller locking mechanieken gezien die de hierboven beschreven fender-bevestiging hebben.

Het is wel apart, ik heb hier al best weleens slechte verhalen over schaller mechanieken voorbij zien komen, maar de sets die ik heb doen het meer dan prima, nooit problemen mee. Maar goed, het is wel al 10 jaar geleden dat ik een set gekocht heb, dus in de tussentijd kan er best wat veranderd zijn vwb kwaliteit.
De mijne heb ik in ieder geval 100x liever dan sperzel locking tuners.
Wat mij betreft is het enige voordeel aan sperzels (die trim-lok dingen) dat je ze gemakkelijk uit elkaar kunt slopen en andersom weer in elkaar kunt zetten om zo van linkse tuners rechtse te maken en andersom. Bij de schallers die ik heb kan dat niet.

Brad
3 november 2019, 20:54
Zo zien ze eruit aan de achterkant. Het is een Squier VM HH Fiesta red.

http://www.squier-talk.com/data/attachments/46/46879-ed0651832de07d5f31e159279f0b48b9.jpg

Deze Schallers komen er op het oog het dichtst bij in de buurt. Ik zal er eens in gaan duiken.

https://schaller.info/en/machine-heads/235/original-f-series-st6b?c=53

D3nnis
3 november 2019, 22:37
Hmm, als het inderdaad de overbrengingsverhouding is waar je "last" van hebt weet ik niet of die schallers de beste keuze zijn met 14:1.
Deze gotohs hebben bijvoorbeeld 1:15 (scheelt niet de wereld, maar toch...): https://www.tonefactory.nl/vintage-kluson-deluxe-by-gotoh-6l-nickel?gclid=Cj0KCQjw9fntBRCGARIsAGjFq5HDqQsnEsqJs c8iLYF_FXktrL-hq1ttMQzJ7rK6AnaG0HuXG057PtoaAlcNEALw_wcB

Maar ik ben niet heel thuis in de vintage achtige mechanieken.....de gatdiameters zijn ook nog weleens kleiner dan met veel modernere stijl mechanieken.

Brad
4 november 2019, 00:50
Ok, ik ga de zaak verder verkennen. Hoe dan ook bedankt voor de info.

telerocker
4 november 2019, 04:22
Ik heb Tonepros Vintage Klusons. Goede mechaniekjes!

Brad
5 november 2019, 00:06
Ik heb even gekeken. Weet jij of je die mechanieken gewoon zonder aanpassingen op een Jaguar kunt plaatsen?

Bartrock
5 november 2019, 00:48
Beter laat dan niet:het is volgens mij op zich helemaal gen verkeerde trem,ik heb zelf zo'n ding op mijn RG 870,met het versxchil dat er bij mij dan wel het ZPS systeem opzit,en ik meen dat de S670 dat niet heeft.Maar nooit problemen,al is het handig oom inderdaad wel eerst de rek uit nieuwe snaren het halen voor je alles echt vastzet inderdaad.En verder hoort bij een Edge Zero II de baseplaat vooral nìet evenwijdig aan je bovenblad te staan.Heel erg informatief op dit vlak:www.ibanezrules.com

Bartrock
5 november 2019, 00:51
Ik werd een beetje gek van het stemmen. heb je alles gestemd kan je weer bovenaan beginnen, en zo minstens vier of vijf rondjes.
Ik heb mijn tremolo nu 'half' vastgezet, en de veren helemaal strak, zodanig dat ik nog wel 'duikbommetjes' kan maken maar de pook kan niet meer achterover, dan komt deze tegen een trespa blokje aan.
Het stemmen hoeft maar 1 keer en ik kan de tremolo nog gebruiken.:rockon:
Gek genoeg zie ik deze manier van half vast zetten nergens op youtube, wel helemaal vast achter, maar niet een blokje er voor.
Het voelt wel een beetje vreemd als hij tegen de blok komt, maar het is de beste oplossing voor mij.
greetz

Beter laat dan niet:het is volgens mij op zich helemaal gen verkeerde trem,ik heb zelf zo'n ding op mijn RG 870,met het versxchil dat er bij mij dan wel het ZPS systeem opzit,en ik meen dat de S670 dat niet heeft.Maar nooit problemen,al is het handig oom inderdaad wel eerst de rek uit nieuwe snaren het halen voor je alles echt vastzet inderdaad.En verder hoort bij een Edge Zero II de baseplaat vooral nìet evenwijdig aan je bovenblad te staan.Heel erg informatief op dit vlak:www.ibanezrules.com