PDA

View Full Version : 1x12 Versus 2x12



Sonny
8 augustus 2019, 09:39
Goedemorgen allemaal!

Op het moment speel ik thuis over een 1x12 cabinet en zit er over te denken om een extra 1x12 cabinet erbij te kopen. (Beide open van de achterkant)

Maar nu vraag ik me natuurlijk af of dit echt een groot verschil zal gaan maken. Kunnen jullie me vertellen wat ik zou kunnen verwachten als ik besluit voor deze set-up te gaan.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

arjanb01
8 augustus 2019, 09:50
Meer spreiding. Als je ze beide uitmekaar zet en met delays en reverbs werkt krijg je mooie resultaten.

Fobo
8 augustus 2019, 10:01
Op het moment speel ik thuis over een 1x12 cabinet en zit er over te denken om een extra 1x12 cabinet erbij te kopen. (Beide open van de achterkant)
Maar nu vraag ik me natuurlijk af of dit echt een groot verschil zal gaan maken.

En ik vraag me af wat jou op het idee brengt om een tweede cabinet te nemen als je niet eens weet wat het je oplevert. Is je geluid nu niet goed (genoeg), of ziet je gear er dan mogelijk indrukwekkender uit?

D3nnis
8 augustus 2019, 10:46
of ziet je gear er dan mogelijk indrukwekkender uit?

Op zich is dat al een prima reden natuurlijk :D

guitarkid2
8 augustus 2019, 11:08
Om w3lke amp gaat ut en w3lke speaker zit er in ?
Btw voor coolheid gelijk een 4 12 scoren....

Brad
8 augustus 2019, 11:13
Je krijgt over het algemeen een breder geluid. Met rock is dat wel een verbetering vind ik. Ik kan mij overigens die compacte Sessionette 75 combo met één 12 inch speaker herinneren. Wanneer je hem zo gebruikte was het een wel bruikbare versterker, maar met een extra 1x12 inch cabinet erop aangesloten kreeg je gelijk een veel volwassener geluid.

gitaarmike
8 augustus 2019, 11:46
Goedemorgen allemaal!

Op het moment speel ik thuis over een 1x12 cabinet en zit er over te denken om een extra 1x12 cabinet erbij te kopen. (Beide open van de achterkant)

Maar nu vraag ik me natuurlijk af of dit echt een groot verschil zal gaan maken. Kunnen jullie me vertellen wat ik zou kunnen verwachten als ik besluit voor deze set-up te gaan.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Het hangt af van wat je wil doen. Als je sound ruk is blijft het met een 2x12 ruk.

Maar naar mijn ervaring zorgt een 2x12 in grotere ruimtes voor een voller meer dragend geluid, handig als je bijvoorbeeld de enige gitarist bent of met een andere gitarist speelt die over een 4x12 / 2x12 speelt.

Mijn advies, gewoon lekker die cab bestellen, uitproberen in de oefenruimte en als het niet bevalt terugsturen.

Sonny
8 augustus 2019, 13:43
En ik vraag me af wat jou op het idee brengt om een tweede cabinet te nemen als je niet eens weet wat het je oplevert. Is je geluid nu niet goed (genoeg), of ziet je gear er dan mogelijk indrukwekkender uit?

Om indruk te maken op wie dan ook, zou ik die 2de cab niet kopen. Ik hoop natuurlijk dat het me een dikkere vollere sound oplevert en dan in stereo geluid. Dat is het idee wat ik erbij heb. Maar dat weet ik niet zeker, want ik heb het nooit in het echt gehoord. Ik vroeg me dus af jullie dit zouden bevestigen en of er mogelijk nog meer voordelen zijn van 2 speakers in vergelijking met 1 speaker.


Om w3lke amp gaat ut en w3lke speaker zit er in ?
Btw voor coolheid gelijk een 4 12 scoren....

Het gaat om een Two-Rock Studio Pro 22 (22 watt). De speaker is een Two-Rock speaker WGS12-65B. Gemaakt dus door WGS.


Het hangt af van wat je wil doen. Als je sound ruk is blijft het met een 2x12 ruk.

Maar naar mijn ervaring zorgt een 2x12 in grotere ruimtes voor een voller meer dragend geluid, handig als je bijvoorbeeld de enige gitarist bent of met een andere gitarist speelt die over een 4x12 / 2x12 speelt.

Mijn advies, gewoon lekker die cab bestellen, uitproberen in de oefenruimte en als het niet bevalt terugsturen.

Mijn sound klinkt nu verre van ruk, maar een nog dikkere vollere sound is altijd welkom. Je zegt dat een 2x12 voor een voller dragend geluid zorgt in grote ruimtes. Maar voor mij zou die 2x12 echt alleen voor thuis gebruik zijn op de slaapkamer.

the sure thing
8 augustus 2019, 14:18
Voordeel van 2 speakers, als je mono blijft spelen, is vooral meer laag en een "strakkere" sound. En het staat gewoon cool! Als je het budget hebt, gewoon doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

guitarkid2
8 augustus 2019, 14:51
Afezien van stereo effecten
Denk dat het volume een rol speelt
Bij een Laag volume denk dat je weinig gaat winnen
Draai je um lekker open tja ....imo gaan met die bananen

Pepe
8 augustus 2019, 16:21
De amp zal nu zijn vermogen over 2 speakers verdelen
dat betekent behalve meer oppervlakte en grotere spreiding dat de speakers minder hard hoeven te werken

ik hou juist van speakers die een beetje moeten zweten voor hun geld, klinken ze beter
alleen als je een kut speaker hebt wil je zijn aandeel minimaliseren
en dan is een tweede speaker zeker een goed idee

Fobo
8 augustus 2019, 17:36
Ik hoop natuurlijk dat het me een dikkere vollere sound oplevert en dan in stereo geluid. Dat is het idee wat ik erbij heb. Maar dat weet ik niet zeker, want ik heb het nooit in het echt gehoord. Ik vroeg me dus af jullie dit zouden bevestigen en of er mogelijk nog meer voordelen zijn van 2 speakers in vergelijking met 1 speaker.
Het gaat om een Two-Rock Studio Pro 22 (22 watt). De speaker is een Two-Rock speaker WGS12-65B. Gemaakt dus door WGS
Volgens mij is de Two-Rock Studio Pro 22 geen stereo-versterker, dus hoe dacht je dat te gaan doen?

Pepe
8 augustus 2019, 19:33
Faux Stereo? Mono Fabuloso?

Sonny
8 augustus 2019, 22:03
Voordeel van 2 speakers, als je mono blijft spelen, is vooral meer laag en een "strakkere" sound. En het staat gewoon cool! Als je het budget hebt, gewoon doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat bedoel je precies met: als je mono blijft spelen?


Volgens mij is de Two-Rock Studio Pro 22 geen stereo-versterker, dus hoe dacht je dat te gaan doen?

Ik bedoel eigenlijk als je twee cabinets een stukje van elkaar hebt staan, dat je dan een stereo sound zou kunnen krijgen. Dit is dus niet het geval?


Faux Stereo? Mono Fabuloso?

Dit begrijp ik helaas ook niet helemaal..

Pepe
8 augustus 2019, 22:05
Jij denkt 2 x mono = 1 x stereo?

NLF
8 augustus 2019, 22:37
Wat bedoel je precies met: als je mono blijft spelen? Ik bedoel eigenlijk als je twee cabinets een stukje van elkaar hebt staan, dat je dan een stereo sound zou kunnen krijgen. Dit is dus niet het geval?

Nee. Je krijgt gewoon hetzelfde geluid verdeeld over twee speakers. Vroeger had je mono lp's van the beatles enzo en dan hoorde je uit allebei je speakers gewoon hetzelfde geluid komen, ook als je ze 10 meter uit elkaar zet. Het geluid komt dan gewoon van twee kanten zeg maar, en dat kan fijn zijn.

Als jij je versterker over 2 speakers stuurt kan dat anders klinken omdat je speakers minder hard hoeven te werken. Dat kan heel goed uitpakken maar ook omgekeerd of niet heel veel uitmaken.

Een stereo lp of cd wil zeggen een stereo mix, dus links hoor je hihat en rechts snare of zoiets, of links slag gitaar en rechts solo. Dus, als je "stereo" wilt spelen zul je twee verschillende amps of een wet / dry setup of zoiets moeten verzinnen. Wat ook kan is dat je twee totaal verschillende speakers gebruikt om een mix te maken (bijvoorbeeld een cleane speaker met veel strak laag en een andere die wat losser is en die vervormt, dat kan een manier zijn om je geluid te verbeteren (of het toch niet helemaal zijn, of zelfs helemaal niet natuurlijk).

Pepe
8 augustus 2019, 22:49
Aardig van je NLF maar ik verbaas me meer dat je zoiets moet uitleggen aan iemand die al 15 jaar met geluid bezig is.

Sonny
9 augustus 2019, 00:21
Jij denkt 2 x mono = 1 x stereo?


Ik dacht dat op het moment je geluid van 2 kanten kwam, je met stereo geluid te maken hebt. Maar dat is dus niet zo. Dat ik zoiets gewoon niet weet hè, na zoveel jaar met geluid bezig te zijn.



Nee. Je krijgt gewoon hetzelfde geluid verdeeld over twee speakers. Vroeger had je mono lp's van the beatles enzo en dan hoorde je uit allebei je speakers gewoon hetzelfde geluid komen, ook als je ze 10 meter uit elkaar zet. Het geluid komt dan gewoon van twee kanten zeg maar, en dat kan fijn zijn.

Als jij je versterker over 2 speakers stuurt kan dat anders klinken omdat je speakers minder hard hoeven te werken. Dat kan heel goed uitpakken maar ook omgekeerd of niet heel veel uitmaken.

Een stereo lp of cd wil zeggen een stereo mix, dus links hoor je hihat en rechts snare of zoiets, of links slag gitaar en rechts solo. Dus, als je "stereo" wilt spelen zul je twee verschillende amps of een wet / dry setup of zoiets moeten verzinnen. Wat ook kan is dat je twee totaal verschillende speakers gebruikt om een mix te maken (bijvoorbeeld een cleane speaker met veel strak laag en een andere die wat losser is en die vervormt, dat kan een manier zijn om je geluid te verbeteren (of het toch niet helemaal zijn, of zelfs helemaal niet natuurlijk).

Bedankt voor de uitleg!
Ik heb ook een fender blues junior hier staan. Als ik die met een ABY pedaal tegelijkertijd met de Two-Rock studio pro 22 heb aanstaan, heb ik wel een stereogeluid?

Verder had je het ook nog over 2 verschillende speakers om een stereo effect/betere sound te kunnen krijgen. Nu is het zo dat in de cab die ik thuis heb, een WGS12-65B speaker zit. En in de cab die ik mogelijk zou kunnen kopen, zit een Electro Voice EVM 12L speaker. Zou dit een goede speaker combinatie kunnen zijn?

Pepe
9 augustus 2019, 00:41
Ik heb ook een fender blues junior hier staan. Als ik die met een ABY pedaal tegelijkertijd met de Two-Rock studio pro 22 heb aanstaan, heb ik wel een stereogeluid??


Stereo is een complementair mono geluid dwz, je scheidt het brongeluid om ze afzonderlijk weer te geven.
Een simpel (vooral time based) pedaaltje wil nogal eens mono in stereo uit zijn.

En ach, als je vindt dat je met een mono output naar 2 amps toch stereo speelt, wie houd je tegen. Het gaat er toch om dat je er senang bij voelt.

maxdb
9 augustus 2019, 00:45
Een stereo lp of cd wil zeggen een stereo mix, dus links hoor je hihat en rechts snare of zoiets, of links slag gitaar en rechts solo. Dus, als je "stereo" wilt spelen zul je twee verschillende amps of een wet / dry setup of zoiets moeten verzinnen.

(gereageerd op de gok dat dit topic geen getrol is, het doet wat braddiaans aan..)

Volgens mij heb je dan nog steeds 2x mono. Maar ik wacht wel tot Han erin komt, die kan het vast beter uitleggen :D

of even hier kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stereo_(geluid)

Erik de Perik
9 augustus 2019, 02:12
(gereageerd op de gok dat dit topic geen getrol is, het doet wat braddiaans aan..)

Volgens mij heb je dan nog steeds 2x mono. Maar ik wacht wel tot Han erin komt, die kan het vast beter uitleggen :D

of even hier kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stereo_(geluid)

Mwah..... ook de Beatles waren destijds 'stereo' waar George Martin geen raad mee wist, hij was tenslotte ook maar een product van zijn tijd. Wat ik mij herinner aan Beatle mixes is dat de zang aan de ene kant zat en de instrumenten aan de andere.

Maar goed.... 2 x mono is mono.

the sure thing
9 augustus 2019, 07:54
Ergo: 2 cabs op 1 gitaarversterker is mono.

KOOP DIE 2e CAB! Gewoon, omdat het er stoer uit ziet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
9 augustus 2019, 11:41
Ergo: 2 cabs op 1 gitaarversterker is mono.

KOOP DIE 2e CAB! Gewoon, omdat het er stoer uit ziet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+1. Nog stoerder is een 2x12 cab. Die kost wellicht niet eens zoveel meer dan een goede 1x12 cab.

dml
9 augustus 2019, 12:19
Neem gewoon twee Thiele cabs met EVM12L's, kan geen 1x12, 2x12 of 4x12 tegenop :-)

NLF
9 augustus 2019, 19:13
(gereageerd op de gok dat dit topic geen getrol is, het doet wat braddiaans aan..)

Volgens mij heb je dan nog steeds 2x mono https://nl.wikipedia.org/wiki/Stereo_(geluid)

Ja dat klopt natuurlijk, maar goed, het is dan meer een kwestie van dat hetzelfde geluid van twee kanten komt maar net wat anders klinkt. Hetzelfde geldt voor de Gibson Stereo (es 355 is het dacht ik?), en volgens mij (?) ook sommige rickenbacker gitaren, die heten "stereo", maar ja, zijn ze dat strikt genomen wel? Het is een beetje een kwestie van definitie. Maar daar gaat het natuurlijk niet om. In de praktijk sluit je je spulletjes aan zoals je het fijn vindt klinken. En als je je signaal split en twee verschillende versterkers gebruikt mag je dat van mij stereo noemen, of als je een delay over je linker kast zet en over je rechter niet. Maar eigenlijk is het dat natuurlijk niet.

Wat betreft de platen: ja, je hebt natuurlijk minstens twee kanalen nodig met opnames voor stereo.

Bartrock
11 augustus 2019, 08:50
Maar ik wacht wel tot Han erin komt, die kan het vast beter uitleggen :D

Absoluut!Ik nam ooit met mijn band eens een demootje op bij hem,en toen heeft-ie me eens haarfijn uitgelegd dat mijn toenmalige Marshall 8200 Bi-chorus dus niet stereo was in de ware zin des woords,maar dat het zeker wel zo klonk.Dat was zo duidelijk dat ik het nù nog steeds begrijp!:ok:

D3nnis
11 augustus 2019, 09:05
dat mijn toenmalige Marshall 8200 Bi-chorus dus niet stereo was in de ware zin des woords

Wat is dan wel stereo in de ware zin des woords in het geval van gitaarversterkers?
De bi chorus heeft een stereo poweramp, veel meer stereo gaat het niet worden, toch? Al zullen de eventuele effecten het moeten doen natuurlijk.

the sure thing
11 augustus 2019, 09:57
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190811/091dcdbccb78d9646ebad5cfe9b9e625.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 augustus 2019, 13:11
Dat bedoel ik.

NLF
12 augustus 2019, 18:33
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190811/091dcdbccb78d9646ebad5cfe9b9e625.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

over het algemeen :-)

Erik de Perik
12 augustus 2019, 20:38
Ik denk dat je de term "stereo" het best kunt omschrijven als geluidsbronnen die een plek krijgen in mix tussen links en rechts (zonder het politiek te willen maken).

Heb je één bron bijv. gitaar/stem die naar een mono versterker gaat dan is het eindresultaat mono, ook al wordt dit door allerlei speakers met eigen karakter, sound, frequentie karakteristiek, etc.

Heb je één bron bijv. gitaar/stem die naar een rij doorgeprikte versterkers gaat à la Hendrix eo, nog steeds mono.

Heb je één bron bijv. gitaar/stem die via een mixer gepand wordt, dus ergens in het stereo spectrum wordt gezet of laat je deze bron via een effect als galm of chorus los..... dan zou je zachtjes over stereo mogen spreken.

De hele bedoeling van stereo is dat geluidsbronnen hun plek krijgen in de ruimte, waardoor je als luisteraar die ruimte kunt horen, oftewel wie zit/staat waar. Quadrofonie en Surround zijn de volgende stap maar lijkt me voor gitaar vreselijk. Ik heb jarenlang stereo gespeeld, tri-chorus, pingpong delay, etc. en mis het soms nog steeds. Sowieso een dikke set achter je hebben biedt wel wat voordelen.

Fobo
12 augustus 2019, 22:02
Agree (met nog wat tekens)

Da Vinci
14 augustus 2019, 11:30
Ik heb ook een tijd met het idee gespeeld om mijn Kemper stereo naar de FOH te sturen zodat mooi je delay kan pingpongen. Prachtig effect voor mij als gitarist.
Maar toen bleken er nog wat andere mensen in de band te zitten die voor de geluidsman ook nog enige rol van betekenis speelden, hetgeen resulteerde in een iets andere visie op mijn stereo ambities. Ik denk dat hij gelijk had.

Dat gezegd hebbende... ik vind het voor IEM wel fijn om stereo te gaan, maar dan niet voor mijn delay's maar puur om mezelf net ff wat meer naar rechts te zetten en de rest van de band wat meer naar links. Maarja, ook daar moeten andere bandleden weer wat roet in het eten gooien ivm beschikbare kanalen.

the sure thing
17 augustus 2019, 20:40
En? Wat heeft de ts besloten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Sonny
25 augustus 2019, 02:46
Bedankt allemaal voor de reacties en uitleg!


En? Wat heeft de ts besloten?

Inplaats van de extra Two-Rock 1x12 cab heb ik nu een Mesa Boogie Thiele cab op het oog. Wel een paar centen duurder dan de tweedehands Two-Rock cab, dus ik zal nog wat moeten doorsparen.

Zijn er misschien mensen hier die ervaring met deze cab hebben?

telerocker
25 augustus 2019, 04:09
Ik heb lang geleden de EV versie gehad, als uitbreiding van een Rivera R55. Een dijk van een 1x12 cab hoor, maar je wilde toch een open back?

the sure thing
25 augustus 2019, 07:59
Bedankt allemaal voor de reacties en uitleg!



Inplaats van de extra Two-Rock 1x12 cab heb ik nu een Mesa Boogie Thiele cab op het oog. Wel een paar centen duurder dan de tweedehands Two-Rock cab, dus ik zal nog wat moeten doorsparen.

Zijn er misschien mensen hier die ervaring met deze cab hebben?

Ja dat heb ik! Toen ik mijn Two Rock head verkocht, had de koper een Mesa cab met EV speaker bij zich. Dat klonk errug goed, IMHO beter dan mijn stock Two Rock cab.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

prsguy
25 augustus 2019, 10:15
Beste cabs ooit. Heb er twee. Nooit meer omgekeken. Doen dus!

Sonny
25 augustus 2019, 21:23
Ik heb lang geleden de EV versie gehad, als uitbreiding van een Rivera R55. Een dijk van een 1x12 cab hoor, maar je wilde toch een open back?

De Two-Rock cab die ik al heb is ook een open back. Dat klinkt heel lekker, vandaar dat ik voor die 2de Two-Rock cab ook voor een open back wilde gaan. Na wat rond te hebben gelezen op het internet, ben ik bij die mesa boogie thiele cabs gekomen. Als ik de verhalen mag geloven, zijn dit echt hele bijzondere cabs. Waardoor mijn interesse heel erg gewekt is. Als ik met mijn vingers speel over de Two-Rock cab, hoor en voel ik echt de bass. Ik denk dat ze hiermee de “punch” bedoelen?
Volgens de verhalen hebben de Thiele cabs dit nog veel meer. En daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

Zouden zo’n mesa boogie thiele cab gesloten kast en een Two-Rock open kast een goede combinatie kunnen zijn of wordt een combinatie van een gesloten en open kast om bepaalde redenen niet aangeraden?

Ik lees verder dat jullie eigenlijk alleen de thiele kasten met EV speaker hebben gehoord. Degene die ik wil kopen heeft een C90 speaker. Zal dit veel verschil geven, denken jullie?

the sure thing
25 augustus 2019, 22:37
Tussen de EV en C90 speaker zit errug veel verschil. De EV is mede wat de klank "bijzonder" maakt aan die Cab.

Een combi van open en closed back is geen enkel probleem. Een combi van verschillende speakers is ook geen probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Sonny
25 augustus 2019, 22:58
Tussen de EV en C90 speaker zit errug veel verschil. De EV is mede wat de klank "bijzonder" maakt aan die Cab.

Een combi van open en closed back is geen enkel probleem. Een combi van verschillende speakers is ook geen probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

Maar dan vraag ik me af waarom Mesa Boogie is overgestapt op een andere speaker, als ze zoiets bijzonders hebben weten neer te zetten met de Thiele kast en de EV speaker.

MarkS
25 augustus 2019, 23:41
Maar dan vraag ik me af waarom Mesa Boogie is overgestapt op een andere speaker, als ze zoiets bijzonders hebben weten neer te zetten met de Thiele kast en de EV speaker.

De C90 is geen vervanger van de EVM, de EVM versie is een upgrade tov de C90.

Sonny
25 augustus 2019, 23:52
De C90 is geen vervanger van de EVM, de EVM versie is een upgrade tov de C90.

Voor zover ik weet, worden de Thiele cabs niet meer met een EVM speaker verkocht in de winkel. Alleen nog maar met de C90 speaker