PDA

View Full Version : Fender Vintera series



Mosselman
6 augustus 2019, 09:57
Hallo allemaal,

Ik ben weer een beetje aan het oriënteren op de gitaarmarkt en zag dat Fender een nieuwe lijn heeft uitgebracht. De Vintera series. Qua looks vind ik het wel een hele gave serie.
Beschikt er iemand al over een en wat zijn jullie ervaringen? Worth the money? of een beetje overpriced?

Groeten,

apekop
6 augustus 2019, 10:08
Ik vind ze wel mooi vooral die Mocha Strat. Ik vind ze wel duur 990 voor een MIM. Daar koop je ook een 2ehands usa voor.

Ik ben wel benieuwd hoe deze serie zich verhoud qua kwaliteit tov de 2018 MIM player serie (?).

telerocker
6 augustus 2019, 10:23
Overpriced of niet hangt af van de kwaliteit. Een beetje Ibanez uit Indonesië kost dat ook. Ik heb alleen geluisterd naar wat vids. Een aantal tele's klonk serieus lekker en ze zien er goed uit. Het gros heeft een vintage radius, de Modifieds de 9.5 inch. Ik snap alleen de Bigsby-policy niet zo goed.

arjanb01
6 augustus 2019, 10:48
Ik begrijp niet zo wat deze reeks toegevoegd aan de Classic player series of Classic series, allebei Mexicaanse uitvoeringen.
Vintera zal wel weer de nieuwe marketing term zijn.

apekop
6 augustus 2019, 10:59
Ik kan de laatste tijd sowieso de domen door het bos niet meer zien met al die verschillende Fender series, ook bij de usa modellen.

telerocker
6 augustus 2019, 12:03
Het is in feite een voortzetting van de vintage modified serie.

apekop
6 augustus 2019, 12:31
Het is in feite een voortzetting van de vintage modified serie.

De vintage modified was toch Squier? Deze Vintera is meer een voortzetting van de MIM classic Player serie toch?

Irritant dat ze iedere jaar de naam veranderen.

telerocker
6 augustus 2019, 12:44
De vintage modified was toch Squier? Deze Vintera is meer een voortzetting van de MIM classic Player serie toch?

Irritant dat ze iedere jaar de naam veranderen.

Yep, sorry. De player-series.

Orpheo
6 augustus 2019, 13:59
Ik vind het verrassend dat 'we' als gitaarmarkt nog steeds verwachten dat gitaren uit Korea en Mexico onder de 750E moeten zijn. Chinees en Indonesisch zien 'we' als echt minderwaardig en zijn verrast als daar goeie gitaren vandaan komen. Gitaren uit de USA vind ik juist heel erg overprijsd en gitaren uit Z-Korea en Mexico zie ik juist als ontzettend sterke ' USA-killers'. Japan en de EU zijn dat altijd al geweest. Echt slechte gitaren? Die zie ik nauwelijks meer tegenwoordig.

Ik vind het, om on topic te blijven, heel slim dat Fender de Vintera serie gelanceerd heeft want in die serie hebben ze nu de klassiekere en de updated modellen ondergebracht die in Mexico gemaakt worden.

Da Vinci
6 augustus 2019, 14:26
Ik zag laatst bij vriend Zjon een Vintera Telecaster voorbij komen. Ik GAS momenteel aardig op een Tele en werd hier obv specs wel blij van:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-vintera-60s-telecaster-mod-sea-foam-green-pf-met-gigbag

D3nnis
6 augustus 2019, 14:45
Ik GAS momenteel aardig op een Tele

Ik ook al even, en het gaat maar niet weg. Wil je het laten weten als je een remedie hebt? :)

Da Vinci
6 augustus 2019, 15:46
Ik ook al even, en het gaat maar niet weg. Wil je het laten weten als je een remedie hebt? :)

Een remedie niet. Maar wellicht kunnen we er samen één timesharen, dat is helemaal hip.

arjanb01
6 augustus 2019, 15:58
Gewoon zo’n tele huren, bevalt ie niet ben je er ook zo weer van af en hou je de kosten beperkt. Wil je hem dan alsnog kopen, kan dat alsnog.

D3nnis
6 augustus 2019, 16:03
Maar wellicht kunnen we er samen één timesharen, dat is helemaal hip.
Hahaha, briljant!



Gewoon zo’n tele huren
Dat is op zich ook nog een optie.
Op een of andere manier vind ik de laatste tijd de sound van een tele neckpickup ontzettend gaaf. Maar ik ga eerst eens wat testen, misschien kom ik dan zonder te huren ook nog van dat GAS af, ik heb ooit 1x op een tele gespeeld, maar dat is 15 jaar geleden denk ik.

apekop
6 augustus 2019, 16:12
Wel jammer van die Pau Ferro toets, dat bleke ziet er toch een stuk minder uit dan donker rosewood of ebben. Ik snap het wel met die CITES maar het blijft een compromis. Die 7,25 radius is natuurlijk wel vintage correct, maar ik vind 9" wel fijner. Niettemin vind ik de maple toets versies wel interessant.

Napoje
6 augustus 2019, 16:18
Wel jammer van die Pau Ferro toets, dat bleke ziet er toch een stuk minder uit dan donker rosewood of ebben. Ik snap het wel met die CITES maar het blijft een compromis. Die 7,25 radius is natuurlijk wel vintage correct, maar ik vind 9" wel fijner. Niettemin vind ik de maple toets versies wel interessant.

Beetje lijnolie doet wonderen...

Da Vinci
6 augustus 2019, 16:20
Op een of andere manier vind ik de laatste tijd de sound van een tele neckpickup ontzettend gaaf. Maar ik ga eerst eens wat testen, misschien kom ik dan zonder te huren ook nog van dat GAS af, ik heb ooit 1x op een tele gespeeld, maar dat is 15 jaar geleden denk ik.

Mijn tele ervaring baseren zich op een Baja, 10 jaar terug ofzo. Maar destijds speelde ik nog wel wat andere muziek en daar was een tele niet echt de juiste keuze voor. En die hals was me wat te dik.
Ik speel nu met een stuk minder gain. Ik heb momenteel geen gitaar met een single coil in de brug en dat mis ik wel voor dat lekker bijterige geluidje, maar ook een tussenstandje met het hoog van een brugpup erbij. Op alleen de brugpup deed een strat het dan weer niet voor mij.

Maarja, het liefst heb ik dan weer een heavy relic en dat kom je voor een leuke prijs niet veel tegen. Dus wil eigenlijk eerst wat tele-ervaring opdoen. Huren is misschien nog niet zo'n gek idee.

Sterker nog, nu we het er over hebben... misschien kan ik er zelfs wel ergens één lenen... :soinnocent:

kwispelhond
6 augustus 2019, 16:30
Ik heb zelf liever de 42.8mm topkam en de Vintera heeft alleen maar 42mm topkam halsjes in het gamma. Ik zou zo'n -modified- versie met 9,5 radius, medium jumbo frets en 4-standen/S1 schakeling verder best wel leuk vinden maar liever Nitro of Urethaan gelakt want Polyester blijft altijd zo aan m'n arm plakken en natuurlijk ook de bredere topkam.

arjanb01
6 augustus 2019, 16:34
Hahaha, briljant!



Dat is op zich ook nog een optie.
Op een of andere manier vind ik de laatste tijd de sound van een tele neckpickup ontzettend gaaf. Maar ik ga eerst eens wat testen, misschien kom ik dan zonder te huren ook nog van dat GAS af, ik heb ooit 1x op een tele gespeeld, maar dat is 15 jaar geleden denk ik.

Huren ken ik ook pas een jaartje.
Je zou ook zo’n Vintera online bij Bax kunnen bestellen, testen en dan binnen 30 dagen retour kunnen sturen met behoud van je aankoop bedrag. Vind ik zelf een omslachtigere manier maar kan ook.

TobyW
6 augustus 2019, 17:28
Ik begrijp niet zo wat deze reeks toegevoegd aan de Classic player series of Classic series, allebei Mexicaanse uitvoeringen.
Vintera zal wel weer de nieuwe marketing term zijn.

De Vinteras zijn de vervanger van Classic en Classic Player. De gewone Vinteras vervangen de Classic reeks en hebben Vintage specs (7.25" fretboard radius, vibrato met zes schroeven etc.). De Vintera Modified vervangen de Classic Player en hebben 9.5" radius, two-point vibrato, pickups met meer output en de S-1 schakeling. Ook verschillen de halsprofielen (Vintera Modified: Modern C).
Ik heb laatst bij Bax in Rotterdam een Vintera '60s Strat in handen gehad (non-modified). Setup en geluid waren prima, de hals aangenaam dik, niet heel anders dan mijn American Original '60s. Het lichte Pau Ferro fretboard is inderdaad even wennen, verder volgens mij prima gitaren.

Zo moeilijk is het trouwens niet met de Fender reeksen van dit moment.
MIM:
Player
Vintera
Deluxe

MIA:
Performer
Professional
Elite
Original

Een overzicht van de verschillende Strat modellen heb ik hier geplaatst: http://www.wittwer.nl/?p=2142

apekop
6 augustus 2019, 17:38
Beetje lijnolie doet wonderen...

Is dit dan blijvend? ik heb namelijk een bas met een lichtere rosewood-achtige toets die ik graag ook wat donkerder zou willen hebben. Nu hebben ze daar bij de muziekwinkel als een keer wat opgesmeerd, maar dat trok toch weer weg na een paar weken. Welke lijn olie kunnen jullie aanbevelen?

ik heb nu nog deze thuis, maar nog nooit gebruikt? is dat hetzelfde als lijnolie?
https://www.keuringsdienstvansnaren.nl/a-39603616/2e-hands-pedalen-outlet/mn105-music-nomad-fretboard-f-one-oil/

Orpheo
6 augustus 2019, 18:16
lijnzaadolie is prima maar ik zou zelf de bijenwas adviseren van HG. zitten geen siliconen in, dus prima voor op je toets en het maakt je toets echt flink donker. Het kleurt zelfs zo erg dat het ovangkol zo donker maakt dat het nauwelijks verschilt van rosewood.

arjanb01
6 augustus 2019, 18:31
Schoensmeer zwart? 😉
Gegarandeerd donkere toets. Maar waarom gewoon geen strat zoeken met echt rosewood hout? Dan maar geen Fender maar van een ander merk?

apekop
6 augustus 2019, 18:40
lijnzaadolie is prima maar ik zou zelf de bijenwas adviseren van HG. zitten geen siliconen in, dus prima voor op je toets en het maakt je toets echt flink donker. Het kleurt zelfs zo erg dat het ovangkol zo donker maakt dat het nauwelijks verschilt van rosewood.


ok, bedankt voor de tip! Die bijenwas heb ik toevallig nog liggen hier dus dat komt goed uit....
Moet het de bruine variant zijn of kan het ook de gele zijn (die heb ik)?

Da Vinci
6 augustus 2019, 18:45
Schoensmeer zwart? 😉
Gegarandeerd donkere toets.

En zwarte klauwen lijkt me



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
6 augustus 2019, 19:06
De Vinteras zijn de vervanger van Classic en Classic Player. De gewone Vinteras vervangen de Classic reeks en hebben Vintage specs (7.25" fretboard radius, vibrato met zes schroeven etc.). De Vintera Modified vervangen de Classic Player en hebben 9.5" radius, two-point vibrato, pickups met meer output en de S-1 schakeling. Ook verschillen de halsprofielen (Vintera Modified: Modern C).
Ik heb laatst bij Bax in Rotterdam een Vintera '60s Strat in handen gehad (non-modified). Setup en geluid waren prima, de hals aangenaam dik, niet heel anders dan mijn American Original '60s. Het lichte Pau Ferro fretboard is inderdaad even wennen, verder volgens mij prima gitaren.

Zo moeilijk is het trouwens niet met de Fender reeksen van dit moment.
MIM:
Player
Vintera
Deluxe

MIA:
Performer
Professional
Elite
Original

Een overzicht van de verschillende Strat modellen heb ik hier geplaatst: http://www.wittwer.nl/?p=2142

Thanks voor het overzicht! Ik vind de Fender Origin 60s de mooiste strat als het Fender moet zijn. Volgens mij ook nog de 65er reissue pick-ups ?

TobyW
6 augustus 2019, 20:32
Ja, de American Original '60s heeft '65 reissue pickups (klinken vrij warm) en is ook verder qua looks een '65. Hij heeft de dikkere hals die ik wilde hebben, ik ben nog steeds erg blij met de mijne.

De Professionals zijn ook prima gitaren.

Plant
6 augustus 2019, 23:21
En zwarte klauwen lijkt me

Ik heb in de jaren 90 een Gibson J-200 copy gehad van Epiphone (de EJ-200) en daarvan was de toets in de fabriek ergens mee donker gemaakt zodat het qua kleur tegen ebben aan zat. Dat spul gaf dus idd af zodat ik maandenlang zwarte vingertoppen had na het spelen.

Mosselman
7 augustus 2019, 11:13
Ik heb zelf liever de 42.8mm topkam en de Vintera heeft alleen maar 42mm topkam halsjes in het gamma. Ik zou zo'n -modified- versie met 9,5 radius, medium jumbo frets en 4-standen/S1 schakeling verder best wel leuk vinden maar liever Nitro of Urethaan gelakt want Polyester blijft altijd zo aan m'n arm plakken en natuurlijk ook de bredere topkam.

Inderdaad, surfgroen met Nitro lak zou pas echt vintage zijn.

Als ik kijk naar de 60's modified telecasters lijkt dat qua specs de vervanger van de Baja telecaster te zijn.

Orpheo
7 augustus 2019, 13:56
ok, bedankt voor de tip! Die bijenwas heb ik toevallig nog liggen hier dus dat komt goed uit....
Moet het de bruine variant zijn of kan het ook de gele zijn (die heb ik)?

bestaat er een gele variant? Ik heb de bruine. ik vind dit spul veel fijner dan de 'gewone' paraffineolie of fretboard conditioner van Dunlop, omdat het veel langer blijft zitten. Like, really, jaren.

apekop
9 augustus 2019, 10:34
bestaat er een gele variant? Ik heb de bruine. ik vind dit spul veel fijner dan de 'gewone' paraffineolie of fretboard conditioner van Dunlop, omdat het veel langer blijft zitten. Like, really, jaren.

Ik kon alleen de gele. Ik dacht eigenlijk dat bijenwas altijd geel was tot nu...haha. Anyway, ik ga die bruine variant eens proberen.

tiopepe
26 augustus 2019, 10:32
Allemaal aardig in de olie zo te lezen :soinnocent:

Heb een paar weken geleden een Vintera series Tele gekocht. De '50s Modified, in Butterscotch Blonde (essen body). Ik wilde ook wel eens een keer een Tele, vond ze eigenlijk altijd lelijk kwa klank en looks, maar had de laatste tijd zoiets van...ach zo1 erbij moet toch kunnen.
Hing bij Bax ook een US tele (Performer series) ook leuk, maar die was 150 Euri duurder en eerlijk gezegd zal het land van herkomst me jeuken. Ben heel tevreden met deze MIM Tele. Tot nu toe alleen maar Super(Strats) gespeeld dus het is effe wennen die baseball bat hals (wel multifunctionleel ;) ). Ding klinkt gewoon lekker en de looks...als je erop speelt zie je er zelf toch niks van.