PDA

View Full Version : HNAD: Marshall Origin 50



TobyW
3 augustus 2019, 17:21
Ik speel al jaren via een Peavey Valveking Royal 8 met een paar mods, maar was daar nooit echt tevreden mee. Dus toen ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag iets leuks mocht uitzoeken, was snel duidelijk wat het moest worden: een nieuwe versterker, buizencombo met 12" speaker, geschikt als bedroom-amp en met fatsoenlijk clean geluid, de rest kan van pedalen komen. Budget tot €1.000.

In twee sessies bij Bax in Rotterdam en Goes heb ik gevoeld zo'n beetje alles wat in aanmerking komt uitgeprobeerd. Fender, Marshall, Orange, Blackstar. Duidelijke favorieten waren de Marshall Origin 50 en DSL40, de Fender Hot Rod Deluxe IV is ook niet verkeerd. Als ik live zou spelen, was het de DSL40 geworden, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Origin 50 gegaan. Deze klonk het meest "tight" en heeft niets wat ik niet nodig heb. Veel gain krijg je niet op laag volume, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Nu eerst thuis aan wennen en met de aanwezige pedalen de juiste sounds vinden. Daarnaast denk ik aan een Plexi-style pedaal als toevoeging. Mogelijke upgrades zijn andere buizen (TAD heeft een passend setje) en een andere speaker, alhoewel ik twijfel of dat op laag volume veel uitmaakt.

http://www.wittwer.nl/wp-content/uploads/2019/08/IMG_2981-e1564844432498.jpg

miyaru
3 augustus 2019, 23:00
Mooi man, veel plezier ermee!!!!

arjanb01
3 augustus 2019, 23:10
Gave amp! Als hij ook zo goed klinkt als hij eruit ziet ben je spekkoper!
Begin sowieso steeds meer een zwak voor Marshalls te krijgen dus wie weet koop ik er ooit eentje!

Pepe
4 augustus 2019, 00:05
Is dat de el34? Waarom niet voor de el84 gekozen?
Gewoon om dingen wat interessanter te maken dan het obligate gefeliciteerd.

the sure thing
4 augustus 2019, 08:51
Is dat de el34? Waarom niet voor de el84 gekozen?
Gewoon om dingen wat interessanter te maken dan het obligate gefeliciteerd.

Eindbuizen bepalen niet zoveel het karakter van een amp, alswel het hele design eromheen. Veel mensen schrijven het grote verschil tussen Marshall en Fender toe aan EL34 en 6L6, maar het design is fors anders... en dát maakt vooral het verschil in geluid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
4 augustus 2019, 09:09
Ik had het toch niet over karakter?

Maar desgevraagd, ik doelde meer op het volumeverschil. De single el84 lijkt me echt bedoeld voor de huiskamer (bedroom in dit geval) wat logisch is want dan kan je een beetje profiteren van wat eindtrap en speaker verzadiging. Dat kan met die 50 niet, die zal je dan moeten afknijpen bij zijn pre amp.
Dus om dan toch die 50 te kiezen voor bedroom... ik was benieuwd naar de overweging.

D3nnis
4 augustus 2019, 09:09
maar het design is fors anders...

Mijn mesa roadster kan zowel met 6L6 als EL34 uitgerust worden, daarvoor moet je een schakelaartje omzetten (en biasen als je geen mesa label buizen pakt). Ik kan me voorstellen dat dat schakelaartje ergens een component bij- of afschakelt, of zorgt voor een andere spanning hier of daar, maar ik kan me niet voorstellen dat er twee compleet verschillende circuits in die amp gepropt zitten waartussen je schakelt?

Brum
4 augustus 2019, 09:13
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst!:ok:

Wat die buizen betreft. TAD is goed spul hoor, niks op aan te merken. Ik heb ook goeie ervaringen met TAD buizen. Maar met alle respect, passende setjes zijn bullshit cq verkooppraat. Ik denk zeker niet dat je versterker slechter wordt van een setjes TAD's, maar het zou even zo goed bijv. een setje JJ's of zo kunnen zijn, bij wijze van. Voor je 'passende' setje, da's helaas echt een kwestie van trial & error. Persoonlijk zou ik de eindbuizen lekker laten zitten, maar wellicht wel opnieuw laten biassen, gezien de eindbuizen fabrieks-af vaak wat aan de koude kant staan. Dat en lekker experimenteren met voorversterkerbuizen levert al heel veel op. Die TAD's zijn net zo goed gerelabeled (hoe spel je dat) als de huidige buizen in je versterker. Puur mijn visie er op hoor. Als jij graag een volledig vervangingssetje erin wilt gooien, laat je dan zeker niet tegenhouden.;)

Je hebt trouwens al een plexi-achtig pedaal op je bordje en mijns inziens toch zeker niet de slechtste. Als ik je er dan toch eentje mag aanraden, ik heb recent de Barber Direct Drive ontdekt. Zwitsers zakmes op plexi gebied. Kan met superclean als met al wat oversturing vanuit je versterker heel erg goed omgaan. Ik ken de Origin niet heel goed, maar thuis over een JCM 800 2203 die al licht overstuurd doet ie het erg goed wat mij betreft.

TobyW
4 augustus 2019, 09:36
Is dat de el34? Waarom niet voor de el84 gekozen?
Bedoel je de Origin 5? Die heeft een 8" speaker. Dat wilde ik niet. Zowel de Origin 20 als de Origin 50 hebben twee EL34s. Gezien de Origin 20 maar een 10" speaker heeft, de Origin 50 betere reviews heeft gekregen, en nauwelijks duurder was dan de 20, was voor mij de keuze snel gemaakt.

TobyW
4 augustus 2019, 09:43
Maar met alle respect, passende setjes zijn bullshit cq verkooppraat. Ik denk zeker niet dat je versterker slechter wordt van een setjes TAD's, maar het zou even zo goed bijv. een setje JJ's of zo kunnen zijn, bij wijze van. Voor je 'passende' setje, da's helaas echt een kwestie van trial & error. Persoonlijk zou ik de eindbuizen lekker laten zitten, maar wellicht wel opnieuw laten biassen, gezien de eindbuizen fabrieks-af vaak wat aan de koude kant staan. Dat en lekker experimenteren met voorversterkerbuizen levert al heel veel op. Die TAD's zijn net zo goed gerelabeled (hoe spel je dat) als de huidige buizen in je versterker.

Bedankt voor de tip. Eindbuizen wilde ik inderdaad laten zitten. Dat TADs gerelabeled zijn, daar ben ik me van bewust - en dat JJs niet verkeerd zijn, ook. Daarnaast geloof ik niet zo in al die buizen Voodoo en vind ik het altijd moeilijk twee geluiden met elkaar te kunnen vergelijken als je niet direct heen en weer kunt schakelen, dus buizen wisselen heeft geen hoge prioriteit. Evt. kan ik een JJ ECC83 uit de Valveking halen.


Je hebt trouwens al een plexi-achtig pedaal op je bordje en mijns inziens toch zeker niet de slechtste.
Welke bedoel je? De Crayon of the '78 Custom Badass? Ik zat zelf aan een JHS Charlie Brown te denken, die is bij Musikding als clone kit te krijgen. Of iets Box of Rock achtigs.

Brum
4 augustus 2019, 09:45
Die '78 Custom Badass inderdaad. Zou een brown sound plexi pedaal moeten zijn.

De JJ's waren overigens maar als voorbeeld hoor. Had eender welk merk kunnen staan als voorbeeld.;)

dml
4 augustus 2019, 17:07
Ik speel al jaren via een Peavey Valveking Royal 8 met een paar mods, maar was daar nooit echt tevreden mee. Dus toen ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag iets leuks mocht uitzoeken, was snel duidelijk wat het moest worden: een nieuwe versterker, buizencombo met 12" speaker, geschikt als bedroom-amp en met fatsoenlijk clean geluid, de rest kan van pedalen komen. Budget tot €1.000.

In twee sessies bij Bax in Rotterdam en Goes heb ik gevoeld zo'n beetje alles wat in aanmerking komt uitgeprobeerd. Fender, Marshall, Orange, Blackstar. Duidelijke favorieten waren de Marshall Origin 50 en DSL40, de Fender Hot Rod Deluxe IV is ook niet verkeerd. Als ik live zou spelen, was het de DSL40 geworden, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Origin 50 gegaan. Deze klonk het meest "tight" en heeft niets wat ik niet nodig heb. Veel gain krijg je niet op laag volume, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Nu eerst thuis aan wennen en met de aanwezige pedalen de juiste sounds vinden. Daarnaast denk ik aan een Plexi-style pedaal als toevoeging. Mogelijke upgrades zijn andere buizen (TAD heeft een passend setje) en een andere speaker, alhoewel ik twijfel of dat op laag volume veel uitmaakt.

http://www.wittwer.nl/wp-content/uploads/2019/08/IMG_2981-e1564844432498.jpg

Wauw, een 50 watt buizenamp voor je slaapkamer/ om op slaapkamerniveau te kunnen spelen kiezen om vervolgens de speaker en de buizen te willen vervangen, en de Sound moet voornamelijk uit je pedalen komen. En dat met een budget van 1K.
Jouw geld, en dat kan je maar één keer uitgeven, maar volgens mij had je een totaal andere amp kunnen kiezen en nog een hele hoop geld overhouden voor een stel leuke pedalen.
Maar hey, zo zie ik het. Enjoy!

TobyW
4 augustus 2019, 17:16
Wauw, een 50 watt buizenamp voor je slaapkamer/ om op slaapkamerniveau te kunnen spelen kiezen om vervolgens de speaker en de buizen te willen vervangen, en de Sound moet voornamelijk uit je pedalen komen. En dat met een budget van 1K.
Jouw geld, en dat kan je maar één keer uitgeven, maar volgens mij had je een totaal andere amp kunnen kiezen en nog een hele hoop geld overhouden voor een stel leuke pedalen.
Maar hey, zo zie ik het. Enjoy!
Ik heb geschreven dat speaker en buizen mogelijke upgrades in de toekomst zijn, niet dat het een must is. Ook MOET de sound niet uit pedalen komen - fatsoenlijke clean is belangrijk, overdrive KAN uit pedalen komen. Maar desalniettemin ben ik benieuwd welke suggesties jij dan zou hebben, want volgens mij heb ik zo'n beetje alle buizenopties geprobeerd. Ik weet dat er tegenwoordig ook hele goede modellers zijn, maar dat wilde ik expres niet.

dml
4 augustus 2019, 18:25
En waarom wilde je expliciet buizen en geen modeler? En waarom geen transistor?

Brum
4 augustus 2019, 18:35
Ik zeg maar niet dat ik thuis op een 100 watt buizenversterker speel op een 2x12....

Maar even serieus, als hij hier blij mee is en het werkt voor hem, who cares. Ik zou persoonlijk ook niet gauw voor transistor gaan. Ik heb ze nog niet meegemaakt die net zo pedalen hapten als een buizenbakkie. De keuze voor pedalen is dan ook nog wel logisch, of het moet al echt een moderne voorversterker bruller zijn. Beetje mastervolume werkt toch ook prima. Zal ongetwijfeld niet zo klinken als dat zo'n versterker op vol volume gaat, maar dat red je in de oefenruimte nog niet eens.

the sure thing
4 augustus 2019, 19:44
Mijn mesa roadster kan zowel met 6L6 als EL34 uitgerust worden, daarvoor moet je een schakelaartje omzetten (en biasen als je geen mesa label buizen pakt). Ik kan me voorstellen dat dat schakelaartje ergens een component bij- of afschakelt, of zorgt voor een andere spanning hier of daar, maar ik kan me niet voorstellen dat er twee compleet verschillende circuits in die amp gepropt zitten waartussen je schakelt?

Het klopt ook wat je zegt. Heb je wel eens de eindbuizen omgeruild voor het andere type? De verschillen vind ik dan minimaal...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
4 augustus 2019, 19:48
Ah zo, ok :)
Nee, dat heb ik nooit gedaan eigenlijk, nooit aan gedacht dit te doen, ik weet niet waarom, iets psychisch waarschijnlijk, in deze amp horen 6L6 buizen, al is het maar voor tussen de oren :)

TobyW
4 augustus 2019, 19:52
En waarom wilde je expliciet buizen en geen modeler? En waarom geen transistor?

Ik zou persoonlijk ook niet gauw voor transistor gaan. Ik heb ze nog niet meegemaakt die net zo pedalen hapten als een buizenbakkie.
Daarom. En omdat ik de hele dag al achter de computer zit. En, wat de gitaar betreft, een traditionalist ben.

Ik heb de Origin 50 niet gekozen omdat het een 50 Watt versterker is, maar omdat 'ie bij laag volume het meest in de buurt kwam van wat ik wilde. En ondanks dat 'ie op 20W en 5W gezet kan worden, heb ik hem op dit moment toch op vol vermogen staan, omdat het naar mijn idee beter klinkt. Het zal iets met headroom te maken hebben denk ik. Met de MXR '78 heb ik in ieder geval een lekker overdrive geluid waarvan ik heel blij wordt.

Is het de ultieme bedroom amp? Vast niet - dat zou voor mij waarschijnlijk een high-end Brownface Princeton-achtige zijn. Maar die heb je niet voor €600.

maxdb
4 augustus 2019, 20:35
Ik snap het wel, lekkere buizenbak met vette speaker is toch fijn als het even kan. en moet het zacht heb je nog toon knoppen om te compenseren. Als je uren zit te studeren of pielen wil je ook niet dat het de hele tijd buldert? Ik draai soms heavy muziek op een zachter volume om te luisteren. Het is fijn als je dan mee kan spelen op het zelfde volume bv
Plezier ermee!