PDA

View Full Version : Afstellen tremolo stratocaster



HAMMAR
30 juli 2019, 21:43
Hallo,

Weet iemand een goede tutorial voor het goed afstellen van een stratocaster trem?
Ik heb al vele filmpjes bekeken op youtube, maar ze zijn allemaal niet écht compleet.

Groet, Hammar.

D3nnis
30 juli 2019, 22:17
Kun je aangeven wat je specifiek mist in datgene dat er al is?
Misschien begrijp ik de vraag niet goed, maar er is niet een "beste afstelling", er zijn verschillende mogelijkheden; denk bv aan het verschil tussen tremolo strak tegen de body waardoor je tonen alleen kunt verlagen, of zwevend waardoor je kunt verhogen en verlagen.
Of bedoel je wat anders?

Erik de Perik
30 juli 2019, 22:20
Of wellicht over welke tremolo je het hebt?

HAMMAR
30 juli 2019, 22:35
Het is een mex.strat hss, die met 6 schroeven vast zit aan de body.
Wat is standaard de afstelling?? Zwevend neem ik aan?
Ik had in een youtube tutorial gehoord dat de achterkant zo'n 3 mm van de body mag afstaan bij een zwevende afstelling.
Het afstellen van de 6 bevestigings- schroeven alsvolgt gedaan: De tremolo achterover tegen de body aangetrokken, dan de buitenste 2 schroeven vastgedraaid tegen de plaat aan, de overige 4 iets losser.

D3nnis
30 juli 2019, 22:43
Dat klopt wel ongeveer met wat Fender zelf schrijft:
https://support.fender.com/hc/en-us/articles/212774786-How-do-I-set-up-my-Stratocaster-guitar-properly-

HAMMAR
30 juli 2019, 23:06
Ik moest alleen de veren achterin een stuk losser draaien om die 3 mm te kunnen verkrijgen. dat vond ik vreemd want ik heb verder niets veranderd. Ik denk dat de middelste 4 schroeven wel een stuk vaster zaten dan ik ze nu aangedraaid heb. Ook zat er op die plek nogal wat bijenwas tussen body en plaat.

Plant
31 juli 2019, 00:25
Ik moest alleen de veren achterin een stuk losser draaien om die 3 mm te kunnen verkrijgen. dat vond ik vreemd want ik heb verder niets veranderd...

De intonatie en de actie zijn niet meer optimaal met een in rust gekantelde brug, dat moet je wel even compenseren.

Ik meen trouwens dat je de brug zwevend zo afstelt dat de hoge E snaar tot een have toon opgetrokken kan worden, kan best zijn dat dat in de praktijk 1/8" (≈3.2mm) is.

D3nnis
31 juli 2019, 07:39
Ik meen trouwens dat je de brug zwevend zo afstelt dat de hoge E snaar tot een have toon opgetrokken kan worden, kan best zijn dat dat in de praktijk 1/8" (≈3.2mm) is.

Ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar de Carl Verheyen manier - als uitgebreidere toelichting op wat jij hier schrijft- lijkt me wel wat:
https://www.strat-talk.com/threads/verheyen-tremolo-setup-instructions.51927/

Qua sound prefereer ik zelf overigens een tremolo die plat op de body ligt, of op zijn minst parallel aan de snaren staat.

alias
31 juli 2019, 07:57
Plant heeft het goed, ik doe ook altijd fractie meer dan een halve toon op E1 bij helemaal achterover. Logisch ook, want die fabrieksinstelling van Fender is HUN leverantie-afstelling met wat ook weer erop? Een 009 setje !

D3nnis
31 juli 2019, 08:13
Er is geen goed of fout in deze.

alias
31 juli 2019, 17:30
Da's ook weer waar. Ik bedoelde dan ook "in lijn met de Fender fabrieksinstellingen".

D3nnis
31 juli 2019, 18:44
Haha, snap ik.
Het is ook slim om die halve toon verhogen als maat aan te houden ipv aan die 3mm vast te houden. Geen idee waarom fender dat niet in hun handleiding zet.