PDA

View Full Version : Pedal overdrive versus buizen overdrive amp 2



Brad
20 juli 2019, 14:47
Bij deze wil ik een ander analoog overdrive pedaal vergelijken met een buizen overdrive van een overstuurde versterker terwijl ik tricky akkoorden die uit vier verschillende tonen zijn opgebouwd tokkel. Een Cmaj7, een Cismin7b5, een Dmin7 en een Disdim akkoord.
Het overdrive pedaal is een tubescreamer mini met de gain vol open. Wat mij betreft klinkt het pedaal veel strakker, mooier en duidelijker dan de amp.

Eerst hoor je de overdrive uit het pedaal over een cleane versterker en daarna de buizen overdrive uit de amp.

https://soundcloud.com/brad-524926423/tubescreamer-2wav

tmms
20 juli 2019, 14:51
Je bent niet goed wijs.:D

tmms
20 juli 2019, 14:57
De feel van een buizenversterker met een niet al stabiele voeding op randje van oversturen is onovertroffen.
Er zijn wel veel mooie, aanslaggevoelige pedalen op de markt, sommige proberen op een buis te lijken en dat lukt vaak heel goed.
Heb je trouwens een OCD wel eens geprobeerd?

Brad
20 juli 2019, 14:57
Ja, heb ik geprobeerd. Ik vind hem lekker voor solo maar voor tricky akkoorden vond ik hem minder geschikt. Die tubescreamer mini vind ik daarvoor een stuk beter.


Je bent niet goed wijs.:D

Daar kan je best weleens gelijk in hebben.:D

Plant
20 juli 2019, 15:36
Komt omdat de tubescreamer 'selectief' overstuurt en niet het hele frequentiebereik. Er zit vóór de oversturing een filter dat lage frequenties verzwakt en uiteindelijk worden die dus niet of veel minder overstuurd. Dat maakt het ding zo transparant vergeleken met buizenoversturing waar geen filtering voor zit.

Je hebt ook minder last van mengproducten van frequenties. Technisch verhaaltje:

Als je een echt vervormingsvrije versterker hebt en je stuurt er 2 toontjes door, bv. 50Hz en 1000Hz dan komen er uiteindelijk alleen maar die 2 toontjes uit.

Bij oversturen ontstaan er ook andere freqenties, waaronder de even en oneven harmonsichen (veelvouden zoals 100Hz, 150Hz, 200Hz etc. en 2000Hz, 3000Hz, 4000Hz etc.). De even harmonischen klinken prettig, de oneven harmonischen niet.

Maar er is meer. Behalve harmonischen komen er ook mengproducten uit de versterker, je krijgt ook 1000 plus 50Hz (1050Hz) en 1000 min 50Hz (950Hz) op de uitgang. Dit tegelijk met de oorspronkelijke 1000Hz klinkt niet prettig en maakt het gehoormatig een brei.

Nou bestaat gitaarspel niet uit zuivere toontjes, maar uit een heleboel frequenties. Trek het bovenstaande verhaal dan door naar een veelvoud van frequenties en daarbij de harmonischen en mengproducten en je snapt al dat je met name die mengproducten liever kwijt bent.

Dat doe je dus heel simpel door die lage frequenties weg te filteren en alleen de hogere frequenties te oversturen, zoals het in de tubescreamer gebeurt :ok:

Je vergelijkt zo te horen niet vervorming van tubescreamer versus buis, maar wel versus niet gefilterde oversturing.

NLF
20 juli 2019, 20:06
Wat mij betreft klinkt het pedaal veel strakker, mooier en duidelijker dan de amp.

Het pedaal, de gitaar, de versterker: het klinkt uiteindelijk allemaal zo goed als de gene die erop speelt Brad ...

Brad
20 juli 2019, 22:04
Ik vermoed dat ook de meest beroerde gitarist beter klinkt wanneer hij op de tubescreamer tricky akkoorden tokkelt. Tenzij je juist op zoek bent naar een wat viezer geluid.

Brad
20 juli 2019, 22:25
@Plant. Dank voor de uitleg. Ik heb verschillende eq pedalen voor een ''smerige'' oversturing gezet om te kijken of ik dat smerige eruit kon krijgen. Er trad wel verbetering op maar echt bevredigend was het resultaat niet. Ik vraag me af of het technisch mogelijk is een filter te maken waardoor je een nog strakkere oversturing kunt krijgen dan bij de tubescreamer.

Plant
20 juli 2019, 22:25
Ik vermoed dat ook de meest beroerde gitarist beter klinkt wanneer hij op de tubescreamer tricky akkoorden tokkelt. Tenzij je juist op zoek bent naar een wat viezer geluid.

Als ik vies geluid wil plas ik over mijn tubescreamer.
Over een buizenversterker is dat dan weer geen goed idee i.v.m. de hoogspanning.

Plant
20 juli 2019, 22:33
... Ik vraag me af of het technisch mogelijk is een filter te maken waardoor je een nog strakkere oversturing kunt krijgen dan bij de tubescreamer.

Elk voordeel heb ze nadeel: De tubescreamer klinkt dan wel transparant maar ook 'neuzig'. Het kan vast strakker maar dan hou je helemaal geen ballen meer over. Wat je vooraf weghaalt kun je achteraf wel weer toevoegen, dus het laag dat je voor de oversturing wegfiltert kun je na de oversturing weer proberen te compenseren, maar dat red je mogelijk niet meer met alleen de basregelaar wat verder openzetten.

Brad
20 juli 2019, 22:33
Dat het niet zoveel ballen meer heeft vind ik niet zo een ramp. Het gaat mij om het tokkelen van akkoorden met een gaaf randje.

Brad
20 juli 2019, 22:45
Elk voordeel heb ze nadeel: De tubescreamer klinkt dan wel transparant maar ook 'neuzig'. Het kan vast strakker maar dan hou je helemaal geen ballen meer over. Wat je vooraf weghaalt kun je achteraf wel weer toevoegen, dus het laag dat je voor de oversturing wegfiltert kun je na de oversturing weer proberen te compenseren, maar dat red je mogelijk niet meer met alleen de basregelaar wat verder openzetten.

En een pedaal waarbij dat zwaar gefilterde maar zeer gave overgestuurde geluid (nog strakker dat een tubescreamer) samengevoegd wordt met een geboost niet gefilterd clean geluid?

Dat soort pedalen heb je wel maar het overstuurde deel is niet gefilterd klinkt niet echt gaaf. Tja, dan heb je ook weinig aan die mengfunctie.

miyaru
20 juli 2019, 23:16
Probeer eens een Okko Diablo Gain +. Is strak, zeker op de 18 volt stand........

En ja smaken verschillen nu eenmaal, de één houd van buizenoversturing, de ander haalt het uit een pedaaltje. Ik hoor tot de laatste groep, heb een clean platform, en doe de rest met pedalen. Voor overdrive (zeker mild) de Okko Diablo Gain+, voor vette oversturing gebruik ik een Way Huge Fat Sandwich. Mijn clean platform is overigens een Fender Champ (Silverface) uit 1973.

Pepe
20 juli 2019, 23:25
De tubescreamer klinkt dan wel transparant ...

Als in transparant = ongekleurd.. really?

Plant
21 juli 2019, 01:08
Als in transparant = ongekleurd.. really?

Nee, je moet wel de hele zin quoten ;)

Door het filter krijg je dat neuzige, dunne geluid (dus kleuring). Maar je hebt geen lelijk dichtgesmeerd geluid, het klinkt gedefinieerd of strakker zoals Brad het noemt.

guitarkid2
21 juli 2019, 09:53
" buizen overdrive van een overstuurde versterker "
Ik weet ut moet naar school maar ,wat bedoel je hier precies mee ?
Oversturing van de pre amp
Oversturing van de power amp
Of obersturing van pre and power amp

Klink voor mij naar too mucho pre amp gain in zonder much volume
Dus maybe een tandje minder ... ?
Bovendien die chords kamperen imo niet echt lekker in heavey metal distortie land

Zondag morgen en ik heb pijn in m'n rug

apekop
21 juli 2019, 10:20
Ik vind het niet echt een goed vergelijk. De versterker heeft meer drive dan het pedaal, daarom klinkt voor dit fragment het pedaal ook beter/meest duidelijk. Ik vind een Brunetti Mercury Box een van de meest transparante drive pedalen als het gaat om wat complexere of dissonante akkoorden. Uiteraard de gain niet te ver open....

Jan Buurman
21 juli 2019, 10:34
Ik heb je fragmentje beluisterd maar het tweede deel klinkt best beroerd. Welke amp is dat en hoe heb je hem afgesteld?

Brad
21 juli 2019, 10:36
" buizen overdrive van een overstuurde versterker "
Ik weet ut moet naar school maar ,wat bedoel je hier precies mee ?
Oversturing van de pre amp
Oversturing van de power amp
Of obersturing van pre and power amp

Klink voor mij naar too mucho pre amp gain in zonder much volume
Dus maybe een tandje minder ... ?
Bovendien die chords kamperen imo niet echt lekker in heavey metal distortie land

Zondag morgen en ik heb pijn in m'n rug

In dit geval is het voorversterkervervorming. Het zou kunnen dat in verhouding de oversturing van de amp wat meer is maar de drive van de tubescreamer staat helemaal open hoor.

De reden waarom dit soort akkoorden niet in lekker kamperen in heavy metal land is mijns inziens mede omdat de heavy metal vervorming die akkoorden niet goed aankunnen. En dat was dus van het begin af aan de reden van mijn zoektocht. Een drive pedaal of versterker vinden die dergelijke akkoorden met een fikse vervorming wel aankan.

Jan Buurman
21 juli 2019, 10:38
En probeer ook eens te spelen met de volumeknop van je gitaar en je aanslag met je plectrum.

Brad
21 juli 2019, 10:41
Ik heb je fragmentje beluisterd maar het tweede deel klinkt best beroerd. Welke amp is dat en hoe heb je hem afgesteld..

Dat is de Orange micro terror. De drive stond ongeveer op 3 uur. Verder stond hij redelijk neutraal. Maar ik moet zeggen dat bij andere buizen of hybrid amps die ik recent heb uitgeprobeerd het resultaat niet veel beter is. De Blackstar HT-20 viel wel mee. Best een fijne vervorming zowel voor solo als akkoorden.

Jan Buurman
21 juli 2019, 10:53
Ik ken alleen de Terror Jim Root in de praktijk. Maar uit die micro moet toch wel iets beters te halen zijn?
En als je je volumeknop van je gitaar iets terugdraait?

Brad
21 juli 2019, 10:59
Dan schoont ie zeker op. Maar wat je dan overhoudt aan vervorming klinkt dan niet mooier en strakker eerder doffer. Die micro Terror is wat hij is. Er zitten slechts drie regelaars op dus je kunt er weinig aan verknallen zoals je dat bij een Boogie met allerlei knoppen en toestanden wel kan.
Kijk wanneer je de geijkte blues en rock riffs en slagpartijen speelt dab werkt het wel. Maar het gaat mij er dus om dat het ook werkt met dit soort tokkelpartijen of wat voor gitaarpartij dan ook.

apekop
21 juli 2019, 11:16
In dit geval is het voorversterkervervorming. Het zou kunnen dat in verhouding de oversturing van de amp wat meer is maar de drive van de tubescreamer staat helemaal open hoor.

De reden waarom dit soort akkoorden niet in lekker kamperen in heavy metal land is mijns inziens mede omdat de heavy metal vervorming die akkoorden niet goed aankunnen. En dat was dus van het begin af aan de reden van mijn zoektocht. Een drive pedaal of versterker vinden die dergelijke akkoorden met een fikse vervorming wel aankan.

Zoals gezegd probeer de Mercury Box eens. Ik heb die er toen speciaal voor uitgezocht.

Met een fikse vervorming gaat geen enkel pedaal dat trouwens mooi weergeven. De kunst is om dat soort akkoorden met iets minder vervorming te spelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Rush of King Crimson. Dus niet standje heavy metal maar standje classic rock zogezegd. Een beetje chorus erbij wil ook wel helpen soms.

Brad
21 juli 2019, 11:34
Niet om je tegen te spreken Apekop maar ik heb de Mercury Box uitgebreid getest. En als ik eerlijk ben dan vind ik hem persoonlijk niet zo geschikt daarvoor. Net als de OCD is de vervorming behoorlijk robuust en meaty en dat levert naar mijn beleving gruizige en soms lelijke vervorming op afhankelijk van het akkoord en interval dat je speelt. Ook met weinig gain.
Niet mijn ding, althans niet voor tricky akkoorden.

apekop
21 juli 2019, 12:00
Geen probleem, smaken verschillen uiteraard. Ik heb dat niet met de Mercury Box en heb hem juist daarvoor uitgekozen.

Brum
21 juli 2019, 12:12
De Micro Terror is helemaal geen buizenversterker. Dat ding heeft enkel een voorversterkerbuisje, de rest is transistor. Nou zet je dat ding ook nog 's op drie uur, wat betekent dat ie veel meer verzadiging heeft dan je clean + tubescreamer voorbeeld. Ook is dat ding al vrij schel van zichzelf, wat helemaal niet negatief hoeft te zijn in de mix op zich, maar dus wel een raar vergelijk in dit geval. Nou is de Micro Terror ook niet heel erg het Orange geluid, maar Orange staat nou ook niet bepaald bekend om z'n strakke oversturing. Wel organisch, maar daar valt de Micro Amp echt niet onder als je dat vergelijkt met een oude OR100 of zo. Vaak zat een oude Orange buizenversterker op oorlogsvolume gehoord. Je weet niet wat je hoort, dat is echt geweldig. Laatste keer dat ik er eentje heb gehoord was in een klein tentje in Tilburg, waar Death Alley optrad. Een band, ze zijn inmiddels helaas uit elkaar, uit jouw vermaarde Amsterdam. Die gitarist deed wel een beetje meer dan jouw 'tricky' accoorden (klonk verdacht veel naar conservatorium niveau) en de noten rolden er aan alle kanten zeer gearticuleerd uit (in dit geval ga ik dan ook met NLF z'n opmerking mee).

Je idee ook over metal... Ik ben geen groot metal fan, maar dat genre is zo breed dat er zelfs voor mij te gekke bands tussen zitten. Ook een beetje meer dan alleen powerchords schuiven. Ik denk maar zo dat een Opeth, of een Mastodon iets wat complexere accoorden tokkelen dan jouw 'tricky' accoorden.

Maar je hebt het weer voor elkaar, waarvoor mijn complimenten.:ok:

Mitch
21 juli 2019, 12:40
Dat.
En daaraan wil ik toevoegen dat voor thuis een transistor amp met een pedaal ervoor bijna altijd lekkerder klinkt dan een buizenversterker. Of een hybride, zoals die Micro Terror. Wat sowieso een brak ding is, maar dat terzijde.
Het maken van een vergelijking is leuk, maar nu komt het over als een stelling. En naar mijn mening moet je er dan vanaf het begin duidelijk in zijn welke omstandigheden (huiskamer, oefenruimte, volume, amp, speakers) anders is het een topic waar een ander forumlid niets aan heeft.
Ik kan ook met gemak een clipje in elkaar flansen waar ik met de overdrive van een pedaal juist meer laag creëer dan met de drive van een amp. Of juist minder. Of met meer hoog, minder definitie, you name it. Zonder het totaal plaatje heeft helemaal niemand daar wat aan.


Voor het eerst sinds jaren weer jeukt mijn vinger om er een slotje op te gooien...

Brad
21 juli 2019, 16:48
Het maken van een vergelijking is leuk, maar nu komt het over als een stelling. En naar mijn mening moet je er dan vanaf het begin duidelijk in zijn welke omstandigheden (huiskamer, oefenruimte, volume, amp, speakers) anders is het een topic waar een ander forumlid niets aan heeft.


Daar zit wat in Mitch, mijn excuses en alsnog bij deze:

Beide geluidsfragmenten zijn opgenomen met de Orange Micro terror als versterker. In het eerste geval is er sprake van een geheel cleane afstelling met de Tubescreamer mini ervoor. Het tweede geluidsfragment is alleen de Microterror waarbij de buizenvoorversterker overstuurd wordt. De afstelling van de toneregelaars zowel op de Micro Terror als de Tubescreamer mini is neutraal rond 12 uur.

Het is opgenomen met een Boss Br-600 multitrack recorder en ik heb de interne mike gebruikt die een paar centimeter van de kast stond. De kast is de bijbehorende speakerkast de PPC-108 met een 8 inch speaker. De ruimte is mijn woonkamer van ongeveer 4 bij 4,5. Het is ongeveer op huiskamervolume opgenomen, iets harder wellicht.

Als gitaar heb ik een Fender Jag-stang gebruikt met alleen de humbucker in de brugpositie.

Pepe
22 juli 2019, 00:44
De tubescreamer stacken met de metalzone en dan de terror in
heel open organisch transparant geluid zo schijnt

Erik de Perik
22 juli 2019, 00:56
Volgens mij is zo'n Terror een kutversterker, maar ik kan me vergissen.

Pepe
22 juli 2019, 00:57
Ik vergat nog resonant en built like a tank

no 1 hops
22 juli 2019, 07:12
En een pedaal waarbij dat zwaar gefilterde maar zeer gave overgestuurde geluid (nog strakker dat een tubescreamer) samengevoegd wordt met een geboost niet gefilterd clean geluid?

Dat soort pedalen heb je wel maar het overstuurde deel is niet gefilterd klinkt niet echt gaaf. Tja, dan heb je ook weinig aan die mengfunctie.doet me denken aan de digitech GNX serie.
2 presets per patch, dus je kon een bv fender clean simulatie en een zwaar overstuurde sound daarin zetten en dan traploos met het expressiepedaal gaan mengen

Brad
22 juli 2019, 09:08
De GNX serie? Dat is een interessante optie.

Brad
22 juli 2019, 09:39
Probeer eens een Okko Diablo Gain +. Is strak, zeker op de 18 volt stand........

En ja smaken verschillen nu eenmaal, de één houd van buizenoversturing, de ander haalt het uit een pedaaltje. Ik hoor tot de laatste groep, heb een clean platform, en doe de rest met pedalen. Voor overdrive (zeker mild) de Okko Diablo Gain+, voor vette oversturing gebruik ik een Way Huge Fat Sandwich. Mijn clean platform is overigens een Fender Champ (Silverface) uit 1973.

Ik dacht dat een kennis van me dat pedaal van Okko heeft. Ik ga hem eens uitproberen. Dat je die oude Champ gebruikt als clean platform kan ik mij voorstellen. Ik heb verschillende oude Champs gehoord met een heel mooi clean geluid.

miyaru
22 juli 2019, 11:05
Zeker hebben die champjes tot het volume op 6 komt een clean, mooi clean, geluid. Voorbij de 6 gaat ze rustig aan oversturen op een zeer muzikale manier, maar inmiddels al te hard qua volume voor in huis........

En ik zou zeggen probeer die Okko eens, ik vind ze veel mooier als een Tubescreamer, met veel instelmogelijkheden.

Brum
22 juli 2019, 11:15
Beide geluidsfragmenten zijn opgenomen met de Orange Micro terror als versterker. In het eerste geval is er sprake van een geheel cleane afstelling met de Tubescreamer mini ervoor. Het tweede geluidsfragment is alleen de Microterror waarbij de buizenvoorversterker overstuurd wordt. De afstelling van de toneregelaars zowel op de Micro Terror als de Tubescreamer mini is neutraal rond 12 uur.

Als je een buizengeluid wil laten horen, dan neem je een buizenversterker. Je geluid wordt niet alleen gevormd in de voorversterker door één buisje, was het maar zo'n feest. Geen idee ook wat je ook werkelijk wil, behalve je 'tricky' accoorden schemaatje laten horen en een soort gelijk halen dat je mini tubescreamertje helemaal de deal is. Heel leuk, mag je ook vinden. Maar je bewijst er niks mee. Een hoop ruis om niks, als je alleen maar wilt vragen wat met beperkt budget haalbaar is wat betreft tokkelen en een strak geluid.


Het is opgenomen met een Boss Br-600 multitrack recorder en ik heb de interne mike gebruikt die een paar centimeter van de kast stond. De kast is de bijbehorende speakerkast de PPC-108 met een 8 inch speaker. De ruimte is mijn woonkamer van ongeveer 4 bij 4,5. Het is ongeveer op huiskamervolume opgenomen, iets harder wellicht.

Als gitaar heb ik een Fender Jag-stang gebruikt met alleen de humbucker in de brugpositie.

Als je dan zo perse je opnames aan de man wil brengen, goed bedoelde tip, neem dan ook 's fatsoenlijk op. Ik weet goedkopere alternatieven dan dat Boss gevaarte die, zoals jij altijd graag wilt, nog lichter zijn ook. Een fatsoenlijk 12 inch zou ook al behoorlijk helpen en hoeft helemaal niet zoveel duurder te zijn. Met een beetje fatsoenlijke impulse responses hoef je ook niet op huiskamervolume op te nemen en kun je het volume toch onder controle houden. Je zelf genoemde Blackstar krijg je ook een aardig geluid uit, al dan niet in combinatie met bijv. een tubescreamertje en hebben ook al een behoorlijk uitgang voor opnemen. Dat lukt zelfs met de HT-1. Verwacht alleen niet zoveel van het speakertje wat er in zit.

Om terug te komen op je metal vooroordeel, die jongens doen het met heel veel meer gain en de noten rollen super gearticuleerd de kast uit. Da's niks anders dan techniek. Een Brent Hints (zoek maar 's op voor de lol) gebruikt zelfs hybrid picking met ladingen gain. Techniek. Weten hoe je spulletjes werken en hoe het reageert op je spel. Die jongens spelen ook altijd met humbuckers. Maar ik kan me best voorstellen dat humbuckers voor je tokkel doeleinden voor jou misschien helemaal niet zo geschikt zijn. Een beetje telecaster met enkelspoeler doet dat ook een stuk gearticuleerder. Om jouw favorietje op dit vlak aan te halen, The Edge; strat of telecaster, enkelspoelers. Het lukt hem toch echt wel op een fatsoenlijke buizenversterker, al dan niet gecombineerd met een tubescreamer. Buizenversterkers die flink open staan reageren daar sowieso al makkelijker op, mits je techniek op orde is. Zonder wat fatsoenlijke impulse responses word je daar niet vrolijk van in een huiskamertje van 4 bij 4,5 nee. Op dat vlak, een Two Notes Torpedo Captor is goedkoper dan jouw Boss apparaat en Wall Of Sound is gratis.

Je zult het negeren, omdat je het als kritiek ervaart, zoals gewoonlijk. Maar het zijn allemaal goed bedoelde tips, Brad.

Mitch
22 juli 2019, 11:37
De tubescreamer stacken met de metalzone en dan de terror in
heel open organisch transparant geluid zo schijnt
Volgende keer een waarschuwing graag, nu zit mijn beeldscherm vol.


Volgens mij is zo'n Terror een kutversterker, maar ik kan me vergissen.
De Tiny kan al rafelig en rommelig zijn over een 1x12, de Micro over een 1x8 dozig, rafelig en rommelig.

En hulde Brum, keurig geschreven, volledig to the point. Ogen en oren open graag, Brad.

Brad
22 juli 2019, 11:55
En ik zou zeggen probeer die Okko eens, ik vind ze veel mooier als een Tubescreamer, met veel instelmogelijkheden.

Ga ik doen, ben erg benieuwd.

Fabrieksinstellingen
22 juli 2019, 14:14
Vroeger tokkelde ik weleens wat complexe akkoorden over een Chinese ds-1 kopie voor een biologische hoog in de sound.
Alleen toen ik er achter kwam dat de medewerkers van de bouwer zo uitgebuit werden, dat ze nieteens ouderwetse sociaal-communistische huur wisten op te hoesten heb ik hem van de hand gedaan.

Pepe
22 juli 2019, 14:52
Ik weet niet of DAT de situatie voor de Chinese arbeider significant verbeterd heeft.

Fabrieksinstellingen
22 juli 2019, 15:03
Ik heb nu een kloon uit Taiwan. Dat zal ze leren.

Pepe
22 juli 2019, 15:05
https://media.tenor.com/images/9d27c7aa9ba97e4e96909b267953114d/tenor.gif

Fabrieksinstellingen
22 juli 2019, 15:18
Kijk uit voor de smug storm.

Pepe
22 juli 2019, 15:27
https://i.gifer.com/2DiY.gif

NLF
24 juli 2019, 10:58
Ik vermoed dat ook de meest beroerde gitarist beter klinkt wanneer hij op de tubescreamer tricky akkoorden tokkelt. Tenzij je juist op zoek bent naar een wat viezer geluid.

Nee. Het enige wat je hebt bewezen is dat je de Tiny Terror slechter kunt laten klinken dan met de tubescreamer. Nou, gefeliciteerd. Wat wil je hier nou mee zeggen? Ik weet zeker dat je m veel beter kunt laten klinken als je een beetje aan de knoppen draait. Maar volgens mij heb je m gewoon expres zo slecht moigelijk afgesteld dat je aan iedereen hier kunt laten horen dat je tubescreamertje het beter doet dan "de buizenoverdrive". Veel kleine buizenversterkers en buizenpedalen hebben trouwens een transistor ingebouwd voor de oversturing, grote meer kanaals buizenversterkers hebben dat overigens ook vaak. Ik ben daar zelf niet zo kapot van. Tubescreamers hou ik zelf ook niet van, het werkt voor mij alleeen met een strat over een silverface twin of een dergelijke amp (de Stevie Ray truck zeg maar), maar ik plug het liefst gewoon rechtstreeks in. Maar ik kan me dat veroorloven, want ik heb dan ook het geluk dat ik over heel veel verschillende versterkers beschik in allerlei soorten en maten en over verschillende gitaren dus als een bepaalde sound mij niet bevalt dan pak ik gewoon iets anders (beetje Spinal Tap gedoe). Een Tele over een Vox klinkt nu eenmaal anders dan een LP over een Marshall of een stratje over een sf Twin. Maar de sound van de amp zelf klinkt voor mij altijd beter dan een pedaal, booster gebruiken of kanalen doorpluggen/jumpen eigenlijk altijd minder dan gewoon de amp harder zetten. Maar goed, da's dan mijn ding. Misschien zou ik de Lex Bos Superdrive nog wel een keer moeten proberen of iets dergelijks. Enfin ...

Fobo
24 juli 2019, 13:28
Dat het niet zoveel ballen meer heeft vind ik niet zo een ramp. Het gaat mij om het tokkelen van akkoorden met een gaaf randje.
Ik begrijp sowieso niet waarom je wilt tokkelen met behoorlijk overstuurd geluid, maar ja, ik ben Brad dan ook niet.
Maar neem dan een compressor en laat die een beetje over z'n nek gaan, dan houd je de 'luisterbaarheid' nog 'n beetje.

Pepe
24 juli 2019, 13:43
Ach, als je maar lol hebt.
Oranges (de originele amps) klinken alsof je de gitaar direct op het mengpaneel hebt aangesloten.
Ik overdrijf enigszins maar aan clippend hifi snerpig hoog geen gebrek en de geest van dat geluid hoor ik wel terug in terror.
Wat ik dan wel raar vind is dat je een tubescreamer guy bent, dat staat daar namelijk haaks op.

Dus je koopt een amp die je totaal anders laat klinken met een pedaaltje en dan zeg je, klinkt veel beter dan zonder pedaal hè!
Vanuit die gedachte heb je gelijk.
Maar waarom geen amp gekocht die je uit zichzelf al te gek vind klinken ipv dat proberen te veranderen met zooi er voor.

Brum
24 juli 2019, 14:30
Snerpig hoog? Mwah... Wel heel rafelig, maar op de één of andere manier, vind ik dan, wel prettig. Als ik die Terror serie hoor, waarvan de Micro Terror nog wel het meest schel is, dan hoor ik niet een oude Orange/Matamp.

Misschien is een krulkabel wel wat voor kameraad Brad.:D

Alle niet eens zo'n negatieve kritiek op Brad z'n benadering is verloren energie, hij gaat er toch geen hol mee doen.

D3nnis
24 juli 2019, 15:13
Is er wel een "hét orange geluid"?
Ik ben niet zo heel thuis in Orange; hier in de buurt heb een paar van die stonerbands die Orange gebruiken. Die sound klopt aardig met wat ik hier zojuist als "rafelig" omschreven zag. Dat is niet zo mijn ding.
Maar ik heb eens over een rockerverb mk3 (dacht ik) gespeeld, en die zou ik niet rafelig willen noemen. GAS opwekkend zelfs.
Of ligt dat toch aan een speaker combinatie?

Pepe
24 juli 2019, 16:32
Het blijft behelpen met omschrijvingen
+ dat die oude JBL's of Altec Lansings uit zich zelf al...
de een zijn rijke boventonen hemel is de ander zijn snerpende hel

maar mijn punt is, als je hangt aan het tubescreamer geluid
koop dan een amp die wat meer middy & bluesy is
zoals, ik roep maar wat, een Epi valve jr of Fender bluesbreaker
daar een boss bluesdriver voor et voila
boosten klinkt altijd beter dan afknijpen

Een tubescreamer klinkt daarom goed als boost, iedereen weet dat
als stand alone vreselijk, dat weet toch ook iedereen?

D3nnis
24 juli 2019, 16:38
Een tubescreamer klinkt daarom goed als boost, iedereen weet dat
als stand alone vreselijk, dat weet toch ook iedereen?

Heeft pete thorn nog een leuk filmpje over gemaakt.

Pepe
24 juli 2019, 16:59
Een ts als standalone
dat is een nijptang als hamer gebruiken
het werkt maar... het wordt s'avonds niet neuken.

telerocker
24 juli 2019, 18:18
Een ts als standalone
dat is een nijptang als hamer gebruiken
het werkt maar... het wordt s'avonds niet neuken.

:D:D:D Het is common knowledge. Een TS als boost op het drivekanaal is sex on the beach. Als standalone is het moeizaam friemelen op de achterbank van een Mini, met als je even niet oppast, je voorhuid tussen een te snel dichtgetrokken rits...

Plant
24 juli 2019, 18:32
Het is niet te hopen dat dat laatste eigen ervaring is :confused:

Brum
24 juli 2019, 18:46
Oh god... Ik voorzie een hoop foto's van een bord met krieltjes en een metalzone en mini tubescreamer ernaast. Zal ons leren!

D3nnis
24 juli 2019, 18:50
Altijd beter als de voorhuid-met-rits-foto

Brum
24 juli 2019, 18:57
Als tegenfoto wellicht?

telerocker
24 juli 2019, 19:02
Het is niet te hopen dat dat laatste eigen ervaring is :confused:

De tube zat in een ver verleden eens tussen de rits met een hoop gescream tot gevolg...

Brum
24 juli 2019, 19:05
Pics or it didn't happen!

Erik de Perik
24 juli 2019, 19:08
Het is niet te hopen dat dat laatste eigen ervaring is :confused:

Been there done that. :soinnocent:

Brum
24 juli 2019, 19:14
Eén foto is op zich wel genoeg.

telerocker
24 juli 2019, 19:53
Pics or it didn't happen!

Er bestonden toen nog geen mobiele telefoons hè. En een fototoestel kon je je niet veroorloven. Als je er één had, nam je die zeker niet mee op bierovergoten stapavonden. Bovendien heb je op het pijnlijke moment supreme wel iets anders aan je hoofd dan foto's maken...

Brad
25 juli 2019, 07:50
:D:D:D Het is common knowledge. Een TS als boost op het drivekanaal is sex on the beach. Als standalone is het moeizaam friemelen op de achterbank van een Mini, met als je even niet oppast, je voorhuid tussen een te snel dichtgetrokken rits...

Daar is niet iedereen het over eens Telerocker. Het hangt er ook vanaf wat je wilt bereiken met die screamer. Een licht tot behoorlijk overstuurd crunchgeluid kun je prima bereiken met een Ts op een goede cleane versterker.
En niet iedereen is gecharmeerd van een Ts of een een ander overdrive/boost pedaal op je drivekanaal. Gilmour is een goed voorbeeld van een gitarist met schitterende scheurgeluiden en die dat uitsluitend deed met pedalen op een vrijwel clean afgestelde versterker.

Maar iedereen zijn ding natuurlijk.:harmony:

Brum
25 juli 2019, 09:35
Ik snap niet wat je bedoelt met m'n Opel Corsa. Verstappen heeft toch ook een auto!

Tabula Rasa
25 juli 2019, 11:48
Tube Screamer komt zo helemaal niet tot z'n recht. Waar dat ding pas echt in uitblinkt, naar mijn mening is met gain laag, volume hoog voor een kleine (of grote) 12ax7 en 6v6 amp die bijna voluit staat te blazen. Liefst met een strat en dan alles regelen op de gitaar. Verder is het maar een raar ding, zo'n ts.

Gepost met shitloads of beer.

telerocker
25 juli 2019, 18:03
Daar is niet iedereen het over eens Telerocker. Het hangt er ook vanaf wat je wilt bereiken met die screamer. Een licht tot behoorlijk overstuurd crunchgeluid kun je prima bereiken met een Ts op een goede cleane versterker.
En niet iedereen is gecharmeerd van een Ts of een een ander overdrive/boost pedaal op je drivekanaal. Gilmour is een goed voorbeeld van een gitarist met schitterende scheurgeluiden en die dat uitsluitend deed met pedalen op een vrijwel clean afgestelde versterker.

Maar iedereen zijn ding natuurlijk.:harmony:

Zo is het. Mijn ervaring is dat andere od/dist-pedalen het als standalone veel beter doen.

Pepe
25 juli 2019, 18:16
...die dat uitsluitend deed met pedalen op een vrijwel clean afgestelde versterker.


Zo ongenuanceerd dit.. alsof..
nee, dan zou ik iets moeten vertellen over fullrange fuzzen, standalone Chandler tubedrivers, Alembic pre amps en hoe dat anders werkt op een een opengedraaide Hiwatt dan een ts pedaal op een cleane transistor flupper.
Als je dat na 30 jaar gitaarspelen nog niet weet dan denk ik dat we dat zo moeten laten.

Erik de Perik
25 juli 2019, 19:17
Ach ik heb ook nooit over een Alembic pre-amp gespeeld al weet ik wel wat je bedoelt. Ik gebruik tegenwoordig een Blackstone HT-Dual preamp pedaal op het (niet zo heel erg) cleane kanaal van een 60 watt Super Sonic Fender. Hoop gedoe om een sweet spot te vinden. Voorheen stackte ik het dirty kanaal van de Super Sonic met een OCD clone. Werkte ook goed maar was minder voorspelbaar als je een ander type gitaar gebruikte. Nooit onder de knie gekregen en toen de Blackstar maar gepakt.

NLF
25 juli 2019, 20:10
Gilmour is een goed voorbeeld van een gitarist met schitterende scheurgeluiden en die dat uitsluitend deed met pedalen op een vrijwel clean afgestelde versterker.

Big Muff, Fuzz Face, van alles en nog wat, maar ik betwijfel of hij een TS gebruikte? En hij speelde over een Hiwatt, en dat is echt een verhaal apart. Heb er ook eentje. Mijn boosters en mijn fuzz kun je voor die Hiwatt zetten, en dat is de enige amp waarmee het echt goed werkt. Mijn Vox versterkers reageren er veel minder goed op, mijn Marshalls spugen alles meteen uit. De TS vond ik nogal mid heavy, vandaar dus over een sf twin met strat omdat ie dan het mid van die strat wat compenseert.. Het kon weer wel met een LP over een Marshall die reeds veel overstuurt, dan geeft de TS veel compressie, kom je een beetje in die jaren 8 sound terecht. ieder voordeel heb z'n nadeel, de compressie speelt veel makkelijker, maar ik hou meer van de open sound zonder de TS. Snap wel dat metal gitaristen er fan van zijn, compenseert de mids, smeert alles lekker dicht voor je solo's en boost meteen, terwijl je normale sound heel erg scooped is. Maar dat is een tak van sport waar ik mij niet mee bezig houd.

NLF
25 juli 2019, 20:17
Maar waarom geen amp gekocht die je uit zichzelf al te gek vind klinken ipv dat proberen te veranderen met zooi er voor.

nou ja precies, dat was dus ook mijn gedachte

NLF
25 juli 2019, 20:20
Is er wel een "hét orange geluid"?

De oude Orange Matamp voor mij, toch wel anders dan de huidige series (vgl hi gain marshalls met oude bluesbreakers, zit wel veel verschil in). Matamp maakt de Oranges niet meer, dus ja...

Erik de Perik
25 juli 2019, 20:57
Soms heb ik wel eens het idee dat Brad ons voor het lapje houdt.

miyaru
25 juli 2019, 21:26
Een smartlapje?

Erik de Perik
25 juli 2019, 21:28
Mwah.... daar zou nog wat sociale interactie voor nodig zijn.


Ik denk helemaal niets....... niets en nog eens niets.

miyaru
25 juli 2019, 22:06
:crazyhappy: plus tien tekens.

Brad
26 juli 2019, 00:34
Big Muff, Fuzz Face, van alles en nog wat, maar ik betwijfel of hij een TS gebruikte? En hij speelde over een Hiwatt, en dat is echt een verhaal apart. Heb er ook eentje. Mijn boosters en mijn fuzz kun je voor die Hiwatt zetten, en dat is de enige amp waarmee het echt goed werkt. Mijn Vox versterkers reageren er veel minder goed op, mijn Marshalls spugen alles meteen uit. De TS vond ik nogal mid heavy, vandaar dus over een sf twin met strat omdat ie dan het mid van die strat wat compenseert.. Het kon weer wel met een LP over een Marshall die reeds veel overstuurt, dan geeft de TS veel compressie, kom je een beetje in die jaren 8 sound terecht. ieder voordeel heb z'n nadeel, de compressie speelt veel makkelijker, maar ik hou meer van de open sound zonder de TS. Snap wel dat metal gitaristen er fan van zijn, compenseert de mids, smeert alles lekker dicht voor je solo's en boost meteen, terwijl je normale sound heel erg scooped is. Maar dat is een tak van sport waar ik mij niet mee bezig houd.

Geen TS, dat klopt. Nou gebruik ik voor een zingende leadsound ook niet mijn TS, daar is hij ook niet zo geschikt voor. Nou moet ik zeggen dat di TS mini het beter doet dan alle andere versies. Klinkt behoorlijk romig voor een Ts. Voor subtiel leadwerk is hij zeer bruikbaar of eigenlijk gewoon geschikt.

In die micro terror zit overigens een geweldig clean geluid voor huiskamer gebruik en hij pakt pedalen uitstekend.

Brum
26 juli 2019, 02:35
Ja, da's waar ook. Jij kon enorme verschillen horen tussen de ene en de andere tubescreamer, al zijn ze vrijwel identiek.

NLF
26 juli 2019, 17:26
Soms heb ik wel eens het idee dat Brad ons voor het lapje houdt.

Dat denk ik dus ook. Heeft gewoon een grote studio met dikke buizenbakken onder zijn huis in de kelder. Post hier alleen maar itempjes om ons op de kast te jagen.

Brad
27 juli 2019, 06:00
Ik begrijp sowieso niet waarom je wilt tokkelen met behoorlijk overstuurd geluid, maar ja, ik ben Brad dan ook niet.
Maar neem dan een compressor en laat die een beetje over z'n nek gaan, dan houd je de 'luisterbaarheid' nog 'n beetje.

Omdat het meer draagt. Zeker wanneer je naast de ritmesectie de enige instrumentalist bent klinkt een cleane gitaar wat te mager. Tenzij je muziek maakt zoals bijvoorbeeld The Shadows, dan werkt een clean geluid wel. Verder hou ik gewoon van dat geluid en wil naast powerakkoorden ook meer tricky akkoorden kunnen gebruiken zonder dat het lelijk gaat klinken.

Brad
27 juli 2019, 06:11
Nee. Het enige wat je hebt bewezen is dat je de Tiny Terror slechter kunt laten klinken dan met de tubescreamer. Nou, gefeliciteerd. Wat wil je hier nou mee zeggen? Ik weet zeker dat je m veel beter kunt laten klinken als je een beetje aan de knoppen draait. Maar volgens mij heb je m gewoon expres zo slecht moigelijk afgesteld dat je aan iedereen hier kunt laten horen dat je tubescreamertje het beter doet dan "de buizenoverdrive". Veel kleine buizenversterkers en buizenpedalen hebben trouwens een transistor ingebouwd voor de oversturing, grote meer kanaals buizenversterkers hebben dat overigens ook vaak. Ik ben daar zelf niet zo kapot van. Tubescreamers hou ik zelf ook niet van, het werkt voor mij alleeen met een strat over een silverface twin of een dergelijke amp (de Stevie Ray truck zeg maar), maar ik plug het liefst gewoon rechtstreeks in. Maar ik kan me dat veroorloven, want ik heb dan ook het geluk dat ik over heel veel verschillende versterkers beschik in allerlei soorten en maten en over verschillende gitaren dus als een bepaalde sound mij niet bevalt dan pak ik gewoon iets anders (beetje Spinal Tap gedoe). Een Tele over een Vox klinkt nu eenmaal anders dan een LP over een Marshall of een stratje over een sf Twin. Maar de sound van de amp zelf klinkt voor mij altijd beter dan een pedaal, booster gebruiken of kanalen doorpluggen/jumpen eigenlijk altijd minder dan gewoon de amp harder zetten. Maar goed, da's dan mijn ding. Misschien zou ik de Lex Bos Superdrive nog wel een keer moeten proberen of iets dergelijks. Enfin ...

Zoals ik al zei. Op die Micro terror zitten slechts drie knoppen. Daar kun je weinig aan verknallen. Een driveknop, een tone knop en een volumeknop. De drive stond op 3 uur, de tone op 12 uur en de volumeknop op 10 uur. En wanneer je de meer geijkte rockriffs speelt en tricky akkoorden vermijdt klinkt die oversturing van die Micro gewoon best goed.

En ieder zijn ding toch? Ik ben over het algemeen niet gecharmeerd van de oversturing op een buizenbak. Ik behoor tot de club die pedalen op een cleane versterker over het algemeen mooier vindt klinken. Ik heb die Micro Terror bewust gekocht voor zijn cleane basisgeluid en omdat hij prima pedalen vreet.

Brum
27 juli 2019, 06:57
Dat ons Edge dan toch voornamelijk z'n oversturing uit buizenbakken haalt. Dat moet wel een tovenaar zijn.

NLF
27 juli 2019, 10:52
Ik ben over het algemeen niet gecharmeerd van de oversturing op een buizenbak.

Brad, de Micro Terror is GEEN buizenversterker. Er zit weliswaar een buis in, maar zoals ik al zei komt de oversturing niet uit de buis maar uit de transistor net als bij je pedaal. Dat geldt voor meer (kleine) amps. Je titel moet dus zijn: oedaaloversturing versus oversturing transistor in versterker.

Verder: ik denk dat de meeste gitaristen hier zo'n Tiny Terror (hoe beperkt die dingen ook zijn) stukken beter kunnen laten klinken dan jij. Waar jij verder van gecharmeerd bent daar lig ik niet wakker van. Als ik er maar niet naar hoef te luisteren.

NLF
27 juli 2019, 10:54
Verder hou ik gewoon van dat geluid en wil naast powerakkoorden ook meer tricky akkoorden kunnen gebruiken zonder dat het lelijk gaat klinken.

Het klinkt heel erg lelijk.

Brad
28 juli 2019, 00:23
Brad, de Micro Terror is GEEN buizenversterker. Er zit weliswaar een buis in, maar zoals ik al zei komt de oversturing niet uit de buis maar uit de transistor net als bij je pedaal. Dat geldt voor meer (kleine) amps. Je titel moet dus zijn: oedaaloversturing versus oversturing transistor in versterker.

Verder: ik denk dat de meeste gitaristen hier zo'n Tiny Terror (hoe beperkt die dingen ook zijn) stukken beter kunnen laten klinken dan jij. Waar jij verder van gecharmeerd bent daar lig ik niet wakker van. Als ik er maar niet naar hoef te luisteren.

Niemand dwingt je er naar te luisteren toch? Ach en als jij het lelijk vindt klinken, dat kan toch? Ik vind het wel prima klinken al kan het nog veel strakker. En vergeet niet, je hoort het kaal. Zonder bas of drums en/of andere instrumenten. Het overstuurde geluid van Gilmour op Breathe klinkt kaal ook niet zo goed als in de mix. Ken je de video live in Pompei?

En dat veel gitaristen waar dan ook de Micro terror beter kunnen laten klinken dat betwijfel ik. Ik ben geen Steve Vai maar mijn techniek is zodanig dat een andere gitarist het niet veel beter zal laten klinken. Dat wil zeggen wanneer hij of zij hetzelfde stukje speelt. Dus dezelfde akkoorden getokkeld. Nogmaals wanneer je een open A akkoord stevig aanslaat of een blues riff speelt dan klinkt het wel.

Brad
28 juli 2019, 00:35
Het is jammer dat ik de laatste volledige buizenbak heb geruild voor iets anders. Hoe dan ook ik probeer nog regelmatig volledige buizenbakken licht en zwaar overstuurd uit en kijk dan ook hoe ze zich houden wanneer ik tricky akkoorden tokkel of strum. Ik moet zeggen dat een Boogie na veel draaien aan de knoppen het nog wel aardig doet. Maar verder..... O ja, de Blackstar HT-20 deed het ook wel vrij aardig.

Bij zoveel andere buizenbakken, wanneer je bijvoorbeeld een kleine sext speelt geeft dat geen mooi randje. Dat randje klinkt alsof je je plug uit je gitaar trekt terwijl je versterker nog aanstaat. Als een bijgeluid dus. A buzzing noise along the natural sound, not a nice crunch that is realy part of the whole sound.

apekop
28 juli 2019, 10:27
De ene buizenbak is de andere niet, net zoals het ene pedaal het andere niet is. Dus ik denk niet dat je dit zo algemeen kan stellen. Ik denk zoals gezegd dat je het voor dat soort akkoorden meer moet zoeken in een crunch of wat lichter overstuurd geluid. Met veel gain gaat dat niet werken met pedaal of buizenbak. Heb je een video of audio fragment als voorbeeld van een band of gitarist die dit soort akkoorden speelt met zware vervorming en waarbij het nog steeds duidelijk klinkt?

Brad
28 juli 2019, 10:51
De ene buizenbak is de andere niet, net zoals het ene pedaal het andere niet is. Dus ik denk niet dat je dit zo algemeen kan stellen. Ik denk zoals gezegd dat je het voor dat soort akkoorden meer moet zoeken in een crunch of wat lichter overstuurd geluid. Met veel gain gaat dat niet werken met pedaal of buizenbak. Heb je een video of audio fragment als voorbeeld van een band of gitarist die dit soort akkoorden speelt met zware vervorming en waarbij het nog steeds duidelijk klinkt?

Dit is daar een goed voorbeeld van. Hij speelt tokkels met een behoorlijke vervorming. Wat het zware van de vervorming betreft, het hoeft natuurlijk niet op metal niveau. Ik bedoel een substantiele hoeveelheid vervorming of crunch.


https://www.youtube.com/watch?v=exXDrlI1B8A

apekop
28 juli 2019, 11:03
Ik snap naar welke sound je op zoek bent. Ik hou daar zelf ook van. Maar ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid vervorming. Daar zit geen behoorlijke oversturing op, slechts een crunch achtige vervorming (en een hoop delay en reverb). Heb je nog een ander voorbeeld?

Brad
28 juli 2019, 11:13
De ene buizenbak is de andere niet, net zoals het ene pedaal het andere niet is. Dus ik denk niet dat je dit zo algemeen kan stellen. Ik denk zoals gezegd dat je het voor dat soort akkoorden meer moet zoeken in een crunch of wat lichter overstuurd geluid. Met veel gain gaat dat niet werken met pedaal of buizenbak.

Natuurlijk dat ben ik met je eens. Wat ik wil zeggen is dat ik wat strakheid en sound door de bank genomen betere ervaringen heb met pedalen.

Brad
28 juli 2019, 11:19
Ik snap naar welke sound je op zoek bent. Ik hou daar zelf ook van. Maar ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid vervorming. Daar zit geen behoorlijke oversturing op, slechts een crunch achtige vervorming (en een hoop delay en reverb). Heb je nog een ander voorbeeld?

Dan is dit een goed voorbeeld. Ik weet het, hier is een AC30 bij betrokken. Of het klopt weet ik niet maar volgens een techneut bij een winkel gebruikt hij wel oude AC30 bakken die heel anders klinken en reageren dan de huidige.

Hoe dan ook, aan het einde speelt hij een open Cmaj7 akkoord. opvallend hoe strak en mooi dat blijft klinken.


https://www.youtube.com/watch?v=MvgrCrpilVM

apekop
28 juli 2019, 11:34
Ok goed voorbeeld. Ook hier hoor ik weer vrij weinig oversturing. Dus daar zit het hem in. Eigenlijk geldt: hoe meer verschillende tonen in je akkoord hoe minder oversturing. Voor de rest niet te veel bas in je geluid en liever brug of middelste pickup. Nek pickup klinkt ook onduidelijker voor dit soort akkoorden.

Brad
28 juli 2019, 11:41
Ok ik ga eens experimenteren met minder gain.

Brum
28 juli 2019, 11:43
Andy Summers, hoogstwaarschijnlijk gespeeld op een telecaster en Marshall JMP. Buizenbak, alweer. The Edge, buizenbak, AC30, Fender Tweeds en zelfs Marshall en wederom in aangehaald voorbeeldsfilmpje op enkelspoelers. David Gilmour, Hiwatt, buizenbak, Fender strat. Nooit helemaal clean, geen van drieën. Vaak geboost door een pedaal.

Dan zegt Brad, ik hou niet van buizenoversturing (schijnt er slechte ervaringen mee te hebben, jawel). Ik hou van oversturing uit een pedaal. En komt dan als voorbeeld met een crappy opname van 'tricky' accoorden, opgenomen over een transistor versterker met een preamp buisje, helemaal over de zeik getrokken door in eerste voorbeeld een pedaal en in tweede voorbeeld nog meer oversturing door versterkertje op driekwart gain te zetten. Mensen vragen zich dan af wat ie nu eigenlijk wil en zeggen ook dat een tubescreamer door z'n specifieke geluid wellicht niet zo'n handig pedaal is hiervoor, omdat men aan de hand van voorbeeld denkt dat Bradmans iets meer dan alleen lichte crunch bedoelt. Schiet mij maar lek... Autisme 2.0

apekop
29 juli 2019, 13:22
Jullie zijn wel lekker motiverend zeg!

Brum
29 juli 2019, 13:36
Waarin moet Brad te motiveren zijn dan? Er zijn ook genoeg positieve dingen gezegd, maar hij weigert systematisch. Elke keer weer. Mensen gaan niet zomaar zo doen, het gebeurt in andere topics ook niet.

Brad
29 juli 2019, 13:36
Jullie zijn wel lekker motiverend zeg!

Ik ben meer gemotiveerd dan ooit. Hoewel mijn zoektocht naar een nog strakkere crunch doorgaat ben ik momenteel erg blij met de sounds die ik met mijn set up heb. Het is elke dag genieten. Sounds waar je echt een kick van krijgt werken erg motiverend en maken dat je ernaar uitkijkt je gitaar te pakken.:cheerup::rockon:

D3nnis
29 juli 2019, 16:53
Zijn er hier wellicht leden die met een overdrive sound dezelfde akkoorden zouden willen tokkelen, onder vermelding van hoe die sound tot stand komt? Dat lijkt me wel een leuke wending geven aan het onderwerp.
Ik wil ook wel beginnen, maar dan moet ik eerst uitzoeken hoe ik mijn kutgeluid op kan nemen via de pc :D

Of is dat een slecht idee?

arjanb01
29 juli 2019, 17:08
Ik zou mijn kutspel en kutgeluid ook wel hier willen posten, eventueel met beeld maar ik heb de opname apparatuur niet😆
Als ik die wel zou hebben met alle plezier, alleen ben ik bang dat er helemaal weinig te doen is hier 😂

D3nnis
29 juli 2019, 17:14
maar ik heb de opname apparatuur niet😆


Dat heb ik dus ook.
Maar als ik via de pc speel, gebruik ik meestal een preamp, die de interface in, en dan een cabsim via LePou. Moet eens uitzoeken hoe ik dat moet opnemen.

Rinze
29 juli 2019, 17:25
Dat heb ik dus ook.
Maar als ik via de pc speel, gebruik ik meestal een preamp, die de interface in, en dan een cabsim via LePou. Moet eens uitzoeken hoe ik dat moet opnemen.Kan gewoon met bijvoorbeeld audacity.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

AoDf
29 juli 2019, 17:41
Ja of Reaper, kun je gratis gebruiken. Hoe laad je nu de cabsim van LePou? Dat is toch ook een plugin voor een DAW? OF is die standalone te gebruiken?

D3nnis
29 juli 2019, 17:47
Crap, jullie hebben gelijk.
Ik gebruik vsthost. Die moet ik gewoon vervangen door een softwarematige opnamedinges natuurlijk....

raabje
29 juli 2019, 19:25
Als je VSThost gebruikt kan je met Audacity geluid opnemen. Even pielen in het pull down menu bij microfoon. Bij mij werkt optie primair stuurprogramma als bron.

En in VSThost zit een recorder ingebouwd, in het scherm met de master faders staat onderaan een rood knopje.

Brad
29 juli 2019, 22:17
Zijn er hier wellicht leden die met een overdrive sound dezelfde akkoorden zouden willen tokkelen, onder vermelding van hoe die sound tot stand komt? Dat lijkt me wel een leuke wending geven aan het onderwerp.
Ik wil ook wel beginnen, maar dan moet ik eerst uitzoeken hoe ik mijn kutgeluid op kan nemen via de pc :D

Of is dat een slecht idee?

Goed idee Dennis ik ben erg benieuwd hoe het klinkt wanneer jij met je favoriete overdrive geluid die akkoorden tokkelt. Leuk om te vergelijken. Het is daarbij wel goed wanneer je ook dezelfde vingerzettingen gebruikt. De linker rij getallen zijn de snaren en in de rechter rij staan de fretnummers. Die Dmin7 is een barré akkoord.

Cmaj7
6 x
5 3
4 5
3 4
2 5
1 x

CisMin7b5
6 x
5 4
4 5
3 4
2 5
1 x

Dmin7
6 x
5 5
4 7
3 5
2 6
1 5

DisDim

6 x
5 6
4 7
3 5
2 7
1x

Brad
1 augustus 2019, 17:45
Niemand durft het aan? Geeft niet, niets moet. Maar het is misschien wel interessant om bovenstaande akkoorden eens met je eigen overdrive sound te spelen (tokkelen) en te horen hoe het klinkt.

D3nnis
1 augustus 2019, 17:50
Aandurven is weer wat anders, maar via de pc ben ik nog nooit tevreden over mijn geluid geweest, dus enigszins nutteloos om dat te posten.

Brum
1 augustus 2019, 18:36
Ik denk sowieso niet dat aandurven het probleem is in deze. Jij hebt een goeie inborst, Dennis. Dat meen ik oprecht. Wellicht dat je er daarom nog wat van wilde maken. Maar de meeste mensen zullen niet heel veel trek hebben om tegenover ons Brad wat te bewijzen.

Erik de Perik
1 augustus 2019, 19:10
Niemand durft het aan? Geeft niet, niets moet. Maar het is misschien wel interessant om bovenstaande akkoorden eens met je eigen overdrive sound te spelen (tokkelen) en te horen hoe het klinkt.

Ik heb geen enkele behoefte om iets te bewijzen naar jou. Je bent een matige gitarist met een slecht gehoor en een kutsound.


Mocht je hier vragen over hebben...... doe maar niet.

Brad
1 augustus 2019, 21:13
Aandurven is weer wat anders, maar via de pc ben ik nog nooit tevreden over mijn geluid geweest, dus enigszins nutteloos om dat te posten.

Geen probleem Dennis. Wel jammer, ik was wel benieuwd.

D3nnis
2 augustus 2019, 22:11
Wellicht dat je er daarom nog wat van wilde maken. Maar de meeste mensen zullen niet heel veel trek hebben om tegenover ons Brad wat te bewijzen.

Het leek me gewoon wel een leuk idee, om ipv te zeiken, er wat leuks van te maken, da's alles :)

Maar goed, ik heb geprobeerd wat op te nemen, maar ik weet -zoals gezegd- helemaal niet hoe ik een gitaar goed moet laten klinken via de computer. Blijft een beetje zo'n AM radio geluid achtig iets houden.
https://soundcloud.com/user-608734102/testje
Mogen jullie raden of de drive buizen of niet buizen is :D

Edit: dit is dus "iets" in mijn interface (focusrite 2i2), gevolg door een poweramp sim en een IR

Brad
2 augustus 2019, 22:50
Ah, leuk dat je dit toch hebt gepost. Ik moet zeggen dat ik niet zo een goed beeld heb van hoe de opname set-up is. Maar goed, even eerlijk over mijn beleving van deze overstuurde sound, zonder negatief te willen zijn of het af te willen breken. De noten komen goed door maar het rauwe randje vind ik niet mooi. Dat randje klinkt nogal krakerig en als een bijgeluid. Dit is naar mijn mening een voorbeeld van een niet al te zwaar overstuurde sound met een randje dat niet gaaf klinkt.

Nogmaals, niet om jou of je sound af te breken. Puur om aan te geven hoe hetgeen ik hoor zich naar mijn beleving verhoudt tot de crunch sound waar ik naar streef.

Brad
2 augustus 2019, 23:02
Hoe dan ook dank voor het posten.

Pepe
2 augustus 2019, 23:09
Hoe goed complexe tonen onderscheidbaar blijven heeft natuurlijk niks met buizen of transistor an sich te maken hè als dat al niet duidelijk was
Ik herinner me nog een pedal shootout die dat uitvoerig mee nam in het testen

Dat was ten tijde van het verschijnen van de KTR dus best een paar jaartjes geleden


https://www.youtube.com/watch?v=WuTt8YFblcE

D3nnis
2 augustus 2019, 23:27
Dat randje klinkt nogal krakerig en als een bijgeluid. Dit is naar mijn mening een voorbeeld van een niet al te zwaar overstuurde sound met een randje dat niet gaaf klinkt.

Krakerig...hmm.
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik heb een poweramp simulatie gebruikt en een impulse response. Ergens moet er iets weg uit het hoog in mijn beleving (ik denk dat het dat is in ieder geval), maar met de normale toonregelingen haal ik alleen het verkeerde weg waardoor het muf en dood word.
Maar nogmaals, ik heb pas gisteren via dit topic de opnameknop van vsthost gevonden dus er is nog hoop :D

Het "niet al te zwaar overstuurde" ben ik het deels mee eens, dat is, via een normale poweramp en speakers speel ik met dit geluid toch tot en met ac/dc achtige nummers. Moet genoeg gain zijn voor een tokkel (die ik doorgaans met minder gaan zou spelen).

Plant
3 augustus 2019, 02:47
Klinkt toch prima? Je hoort het nu ook op zichzelf.
Ik kan me voorstellen dat dit in een complete mix wel OK is.

Brad
21 oktober 2019, 12:31
Ik kwam dit tegen. Zie je, Lita Ford speelt ook ''tricky'' akkoorden met een vervormd geluid. Vanaf 4:18

https://www.youtube.com/watch?v=87pDHlNIMOI

Dirk_Hendrik
21 oktober 2019, 13:05
Ik wist het!!!
Wat is het toch een verradelijk kreng!!!!!


En wat is nu precies je punt?

Brad
21 oktober 2019, 13:08
Gewoon even een aanvulling in het topic. Niets meer, niets minder. Ik wil hiermee niet speciaal een punt maken. Gewoon even een aanvulling op dit topic dus, voor de mensen die het leuk en interessant vinden. Gezien het aantal hits zijn dat er genoeg.

Verder vind ik het een mooie tokkelpartij die ik graag met anderen wil delen.

telerocker
21 oktober 2019, 13:58
Ik kwam dit tegen. Zie je, Lita Ford speelt ook ''tricky'' akkoorden met een vervormd geluid. Vanaf 4:18

https://www.youtube.com/watch?v=87pDHlNIMOI

Jeesus Brad, dit noem je complexe akkoorden? En ze lult de halve video om vervolgens een mishit te doen. Ze kan er nog steeds geen hout van.

telerocker
21 oktober 2019, 14:01
Hoe goed complexe tonen onderscheidbaar blijven heeft natuurlijk niks met buizen of transistor an sich te maken hè als dat al niet duidelijk was
Ik herinner me nog een pedal shootout die dat uitvoerig mee nam in het testen

Dat was ten tijde van het verschijnen van de KTR dus best een paar jaartjes geleden


https://www.youtube.com/watch?v=WuTt8YFblcE

Hoeveelheid gain (crunch werkt imho het beste voor complexe akkoorden), gainstructuur en niet in de laatste plaats eq, gitaar/pickups spelen een rol. Kan met een amp of met een (goed) pedaal.

Brad
21 oktober 2019, 14:51
Jeesus Brad, dit noem je complexe akkoorden? En ze lult de halve video om vervolgens een mishit te doen. Ze kan er nog steeds geen hout van.



Ze speelt onder meer volle mineurakkoorden met allerlei toevoegingen. Ze zijn niet complex in de zin van dat ze moeilijk te pakken zijn maar zijn wel tricky wanneer je met vervorming speelt, in de zin dat het snel een brei kan worden.

Het is toch wat anders dan alleen een grondtoon een grote terts en een kwint.

NLF
21 oktober 2019, 19:51
Complexe akkoorden, tokkelie tokkelie :seriousf:

tnijland
21 oktober 2019, 23:00
Ik denk dat het topic pedaal overdrive vs. buizen overdrive moeilijk beantwoord zal kunnen worden. De reden zit hem volgens mij niet in het beluisteren van een recording maar vooral in de live beleving zelf.

Dr. William Moylan, professor en grammy award winnaar, schrijver van het boek "the art of recording" heeft destijds een interessant experiment uitgevoerd. Volgens hem is geluidservaring afhankelijk van richting, afstand en karakter. Denk aan een kathedraal, douche of zelfs je eigen gemoedstoestand.

Maar, volgens de gangbare theorie hebben mensen een gehoor bereik tot ca. 20 kHz...

Zijn experiment bestond uit testen met een toongenerator die extra harmonische frequenties in het hogere bereik toevoegde (en kon schakelen tussen sinus en blokgolf). Een deel van het publiek (35-45%) ervaarde vervolgens een duidelijk verschil in het geluid wat zij hoorden. Bij muziek met een extra frequentiebereik werd het geheel als muzikaler en warmer ontvangen. Zijn voornaamste conclusie dan ook is dat frequenties buiten het hoorbare deel dus wel invloed hebben op de beleving....

Een opname op 16bit, 44kHz (Niquist) zal dus tot 22 kHz meten en daardoor volgens mij deze nuances niet laten horen ;-)

Brad
21 oktober 2019, 23:47
Complexe akkoorden, tokkelie tokkelie

Fout, complex is niet het juiste woord. Tricky is een beter woord. Tricky in de zin dat het gebruiken van die akkoorden in combinatie met vervorming een grote lelijke krakerige brei kan opleveren.

Blijft het strak genoeg dan klinkt het schitterend, niet beter maar anders en meer dragend dan wanneer je dit soort partijen met een clean geluid speelt.

NLF
22 oktober 2019, 13:32
Mmmh.... een krakerige brei geven is wel wat distortion pedalen vaak doen.

Dirk_Hendrik
23 oktober 2019, 12:51
Zijn experiment bestond uit testen met een toongenerator die extra harmonische frequenties in het hogere bereik toevoegde (en kon schakelen tussen sinus en blokgolf). Een deel van het publiek (35-45%) ervaarde vervolgens een duidelijk verschil in het geluid wat zij hoorden. Bij muziek met een extra frequentiebereik werd het geheel als muzikaler en warmer ontvangen. Zijn voornaamste conclusie dan ook is dat frequenties buiten het hoorbare deel dus wel invloed hebben op de beleving....

Interessanter is dat ditzelfde verhaal wordt toegewezen als een experiment van Rupert Neve...