PDA

View Full Version : Het zoveelste speaker topic



Nellyrocks
18 juli 2019, 14:07
Hai,

Ik zat de rig rundown van Joe Bonnamassa te kijken en hij kwam met het verhaal dat hij in zn HP tweeds 85W Celestions heeft, juist omdat ze door een hoger wattage strakker blijven en niet oversturen. Dat moet k ook dacht ik.

Ik speel al jaren op een JTM45 met een 2x12 met G12M 20W Greenbacks. Die Herritage. Klassieke combi en klinkt op zich helemaal prima maar ik ben nou wel benieuwd of een hoger wattage speaker strakker en rechter blijft. Vooral in het laag wil het wel eens vlobberen en daar stoor ik me steeds meer aan. Dat filmpje van JB kijkende dacht is, dat is misschien een oplossing.

Mijn sound: Marshall op mini randje, teles en strats, dus redelijk vintage, low gain qua drives of full on fuzz.

Wat zouden jullie aanraden?
- V30? Misschien iets te modern? Ik lees op internet snerpend hoog, hele erge mid bump die met Marshalls niet altijd lekker werkt. Ik heb een 2x12 met V30's gehad maar toen speelde ik nog op een ENGL. Totaal wat anders dus.
- Creambacks? Zou ontworpen zijn als vervanger van de Greenback maar kan meer vermogen handelen. Zit er verschil tussen de 65W en de 75W?
- Lead Classics? Zaten volgens mij in een Hiwatt 2x12 die k wel eens heb geleend en erg goed vond klinken.
- G12 65? Is toch de speaker in JCM800 cabs? Weet ik eigenlijk weinig van.

Er is natuurlijk nog veel meer en ik zit ook niet specifiek aan Celestion vast maar dit is wat ik nu bedacht.

Ben benieuwd naar meningen/ ervaringen/ alternatieven/ vragen, whatever.

tanx

Pepe
18 juli 2019, 14:50
Wattage is 1 maar kleuring is misschien ook niet onbelangrijk bij een term als 'recht'.
De G12-65 bijvoorbeeld is een soort dumble overdrive vergeleken een Greenback (dat zou dan een tubescreamer zijn)
Efficiëntie is ook een parameter wegens minder hoeven uit te sturen=minder snel oversturen.
Ik gebruik bijvoorbeeld een G65 om bij een Matchless amp het spikey Vox wat te temmen en bij een Fender amp een WHS om de bassen strakker te maken (is tevens efficiënter wat daarbij helpt)

Ik snap, je wil gewoon een naam zonder moeilijk gedoe. :crazyhappy:

cluseau
18 juli 2019, 15:07
Vooral in het laag wil het wel eens vlobberen en daar stoor ik me steeds meer aan.

Je speakervermogen is met 40Watt aan de krappe kant maar het flodderige kan ook aan de amp liggen. Probeer eens een solidstate gelijkrichter, deze kun je zo in de voet van de GZ34 prikken en ook weer ongedaan maken. Dit komt ten goede aan de headroom en is zeker merkbaar in het laag.

Nellyrocks
18 juli 2019, 19:16
Je speakervermogen is met 40Watt aan de krappe kant maar het flodderige kan ook aan de amp liggen. Probeer eens een solidstate gelijkrichter, deze kun je zo in de voet van de GZ34 prikken en ook weer ongedaan maken. Dit komt ten goede aan de headroom en is zeker merkbaar in het laag.Kan ik dat er gewoon inproppen en gaan? Ik vind er een voor 16 euro bij Bax. Of heb je hier heel veel verschillen in?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Nellyrocks
18 juli 2019, 19:22
Wattage is 1 maar kleuring is misschien ook niet onbelangrijk bij een term als 'recht'.
De G12-65 bijvoorbeeld is een soort dumble overdrive vergeleken een Greenback (dat zou dan een tubescreamer zijn)
Efficiëntie is ook een parameter wegens minder hoeven uit te sturen=minder snel oversturen.
Ik gebruik bijvoorbeeld een G65 om bij een Matchless amp het spikey Vox wat te temmen en bij een Fender amp een WHS om de bassen strakker te maken (is tevens efficiënter wat daarbij helpt)

Ik snap, je wil gewoon een naam zonder moeilijk gedoe. :crazyhappy:Ik verwacht geen kant en klare oplossing maar kan onmogelijk alle speakers proberen. Dit is één van de bronnen om wijzer te worden naast youtube/ google/ etc.
Efficiëntie, zoals je zegt, zegt mij niet zo veel. Ik neem aan dat je daarmee meer volume bedoelt. Het hoeft niet hard.

Ik heb nu alleen het idee dat mijn speakers ook iets oversturen ofzo, tja, flabberen ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

tmms
18 juli 2019, 19:33
Kunt ook de tegenkoppeling in de eindversterker schakelbaar (laten) maken. Flinke tegenkoppeling maakt de boel strakker doordat de dempingsfactor verhoogd wordt.

cluseau
18 juli 2019, 20:33
Kan ik dat er gewoon inproppen en gaan? Ik vind er een voor 16 euro bij Bax. Of heb je hier heel veel verschillen in?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Nee verschillen zijn er niet of misschien wel maar die zijn dan minimaal. Gewoon een geschikte solidstate gelijkrichter in een octal voet.

En gebruik nooit je standbyswitch, gewoon op actief laten staan.

the sure thing
18 juli 2019, 20:46
Ik heb ruime ervaring met alle speakers, behalve de classic lead.

De V30: idd pinnig hoog, maar snijdt geweldig door de mix. In een Bogner 4x12 cab klonk ie fantastich, in een 2x12 Bogner toch teveel "snijdend" hoog. Voor hardrock en metal prima, voor clean met een randje toch te scherp (behoudens 4x12 Bogner).

De Creamback: beste alternatief voor de G12-M20 heritage.

De G12-65: meest lekkere smeuïge speaker. Wat een genot! Maar... snijdt totaal niet door de mix. Mist hoog in de mix. Tenzij je écht een eigen mannetje hebt voor je backline en zeer goede monitor/PA, vind ik de G12-65 live niet bruikbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Buurman
18 juli 2019, 20:58
De G12-65: meest lekkere smeuïge speaker. Wat een genot! Maar... snijdt totaal niet door de mix. Mist hoog in de mix. Tenzij je écht een eigen mannetje hebt voor je backline en zeer goede monitor/PA, vind ik de G12-65 live niet bruikbaar.


Tenzij je een éénkanaals JCM800 hebt...

Pepe
18 juli 2019, 23:15
Ik gebruik de G65 zoals gezegd wel live en idd, is vrij neutraal en als je een V30 gewend bent misschien zelfs ronduit saai.
Ik vind de V30 vaak niet te harden maar ik hou ook niet van opgepompt schel midhoog waarmee je door de mix prikt.

De tweeds van Joe zullen een hoop saggy bass aan boord hebben en dat counterpart je inderdaad door een high power skinny feet speaker. In een tweed maakt dat prima sense om, gelijk een Klon, al die lage energie naar het midhoog te sturen.
In den JCM lijkt me dat totaal anders uit te pakken.
Maar een efficiënte high power speaker zal je geluid langer strak houden, dat zeker. Maar of je dat geluid dan lekker gaat vinden is een heel ander verhaal.

Erik de Perik
19 juli 2019, 02:08
Ik heb destijds voor mijn Steelphon Polaris, Italiaanse buizenversterker uit de '60s met EL84, een aantal speakers geprobeerd 1 x12" half open. Tot mijn eigen verbazing kwam de V30 er als beste uit t.o.v. T75, 65, Greenback (deze had ik als de beste verwacht). Helaas alleen Celestions geprobeerd. In een Fender is een JBL ook zeker op z'n plek zeker als je een strakke sound wilt. Heb ook wel eens een 12" Beyma in een Fender combo gehad, ook helemaal goed, was wel nogal JBL-achtig.
In m'n OS 2x12 Bogner vind ik de V30's erg prettig klinken, zeker niet te veel hoog.

Nellyrocks
19 juli 2019, 09:27
De tweeds van Joe zullen een hoop saggy bass aan boord hebben en dat counterpart je inderdaad door een high power skinny feet speaker. In een tweed maakt dat prima sense om, gelijk een Klon, al die lage energie naar het midhoog te sturen.


Is dat bij mij niet ook het geval? Uiteindelijk is een JTM45 afgeleid van een tweed bassman.



In den JCM lijkt me dat totaal anders uit te pakken.
Maar een efficiënte high power speaker zal je geluid langer strak houden, dat zeker. Maar of je dat geluid dan lekker gaat vinden is een heel ander verhaal.

Sorry, wat zou me er niet aan kunnen aanspreken? Misschien een hele fijne vraag hoor maar strakker is strakker en niet vlubberig.

Ik zoek geen moderne hifi sound. Dat zou ik idd niet trekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Rick trodat
19 juli 2019, 09:55
Flubberig laag en mid kan inderdaad een combi van dingen zijn. Vaak is het speakeroversturing en dat komt door een laag wattage. Maar de ene speaker compressed ook meer dan de ander. De g-12 65 compressed meer, heeft een vrij warm middengebied al, maar heeft een lagere gevoeligheid, waardoor je de versterker harder moet zetten dan een speaker die een hogere gevoeligheid heeft. Dat kan lekker zijn, afhankelijk van de amp, maar het kan ook juist voor dat flubberige zorgen.

De v30 is wel een hele strakke speaker hoor, met redelijk wat hoog. Maar in een band werkt ie veel beter dan een g-12 65.

Maar de strakste bas heeft de classic lead, van de door jou genoemde speakers. Tis ook een metal speaker. Maar werkt eigenlijk in elke versterker heel goed.

Agent_Smith
19 juli 2019, 11:31
Ik gebruik idd in mijn marshall 4x12 2x(jaren 90) V30's en 2x CL80. Ben er zeer tevreden mee icm mijn JVM.
Heb ook nog een oude jaren 70 kast met de originele greenbacks maar die trekken het laag toch niet echt en gaan flubberen idd

E-J
19 juli 2019, 14:35
Let ook op hoe Joe zijn Fender amps instelt. Zeker op volume heeft een oldschool Fender en Marshall erg veel en flubberig laag. Vandaar dat Joe de bas er volledig uitdraait. Iets om zeker te proberen. Verder lijken Creambacks me een prima keuze. De G12H Heritage is ook tof. Iets strakker maar qua klank ook wat meer hardrock dan bluesrock, m.a.w. wat feller. Let op dat je met dit soort speakers ook flink aan volume wint.

the sure thing
19 juli 2019, 21:51
(...)
Ik vind de V30 vaak niet te harden maar ik hou ook niet van opgepompt schel midhoog waarmee je door de mix (...)

Dat heb ik dus ook, maar blijkbaar doet de kwaliteit en de grootte vd cab ook wat. De Bogner 4x12 met V30s vond ik de beste cab die ik ooit heb gehad. Maar dat gewicht en de grootte vd kast is écht niet meer normaal....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
19 juli 2019, 22:04
In een Over Sized 2 x 12 cab van Bogner doen de V30's het ook prima.

D3nnis
20 juli 2019, 07:53
Maar dat gewicht en de grootte vd kast is écht niet meer normaal....


Valt mee, een marshall cabinet in flightcase is zwaarder :D
Mijn Engl cabinet is ongeveer even zwaar trouwens. Mijn spuug en knetter triamp cabinet ook.

denniswe
20 juli 2019, 08:59
In mijn Marshall 5212 gebruik ik een G12H30 en G12-65. Dat is naar mijn mening een heerlijke combinatie.

telerocker
20 juli 2019, 12:24
Dat heb ik dus ook, maar blijkbaar doet de kwaliteit en de grootte vd cab ook wat. De Bogner 4x12 met V30s vond ik de beste cab die ik ooit heb gehad. Maar dat gewicht en de grootte vd kast is écht niet meer normaal....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ook mijn ervaring. De cab maakt nogal wat uit. Ik speel geregeld met een The Valve 112 RFX ported cab waarin ik de V30 zeker niet schel vind klinken. M'n Hook 2x12 cab met WGS-speakers komt zo minder vaak aan spelen toe. ;-)

pasqual
20 juli 2019, 18:40
Mijn spuug en knetter triamp cabinet ook.

Een beetje meer respect graag! Het is RUIS&Knetter!;)

D3nnis
20 juli 2019, 18:40
O, excuus!

the sure thing
20 juli 2019, 23:26
Oh ja! Ik herinner mij nu ook de Brunetti dual cab. Een 2x12 met V30. Klonk IMHO minder scherp dan de Bogner OS212


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
21 juli 2019, 06:59
Ik zou altijd v30s kiezen. Vind ik de lekkerste speaker, geeft de meest gearticuleerde, duidelijke en strakkere sound en dwingt je ook om goed te spelen, want elk dingetje hoor je.

Nellyrocks
24 juli 2019, 15:32
Toch maar proberen eea te testen. Is toch de enige manier er achter te komen wat werkt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Brum
24 juli 2019, 19:12
Ik zou altijd v30s kiezen. Vind ik de lekkerste speaker, geeft de meest gearticuleerde, duidelijke en strakkere sound en dwingt je ook om goed te spelen, want elk dingetje hoor je.

V30's zijn wel kieskeurig hoor. Kan bij sommige versterkers wel heel erg pinnig worden. Dat hoor je zelf dan in eerste instantie nog niet, maar de mensen vooraan wel. Ik heb daarom in m'n 4x12 de combinatie met Greenbacks boven en V30's onder. De V30's zijn wat strakker en wat meer punch en de Greenbacks wat meer ehm... woody, of zo. Ik weet niet of dat werkt voor de topicstarter, gezien een 2x12, maar is misschien het overwegen waard.

D3nnis
24 juli 2019, 20:47
Welke wordt dan uitversterkt? Of beide typen?

Brum
24 juli 2019, 21:44
In mijn beleving overheersen de V30's nog licht, waardoor je nog steeds de punch, strakheid en het midhoog van de V30's hebt. De Greenbacks halen het hoge randje er wat af en maakt het wat warmer in mijn beleving. Ik heb het een beetje afgekeken van de Friedman en Bogner Helios cabs en voor mij heeft het gewerkt. Toen de Greenbacks eenmaal ingespeeld waren begon het steeds leuker te worden.:)

D3nnis
24 juli 2019, 22:45
Klinkt goed.
Heb je live dan ook voor beide speakers een microfoon?

arjanb01
24 juli 2019, 22:55
Zo’n mengeling van greenbacks en v30s lijkt mij ook wel wat, ware het niet dat ik in mijn huidige band niet wegkom met een 412 of 212. Het moet allemaal compact en inear, en wil je een 412 of 212 goed benutten moet je op goed volume kunnen spelen anders wordt het vaak een zompig geluid. Hoe harder, hoe opener je geluid is mijn ervaring.

D3nnis
24 juli 2019, 23:14
Volgens mij is het, jammer genoeg, een aflopende zaak met 4x12's.
Geluidsmensen zijn er steeds vaker bang van, en zelfs bandjes die een gitarist voor stevige rock zoeken vinden 4x12's zelfs eng tegenwoordig viel me recentelijk op :D
Jammer, want ik speel op niks lekkerder dan 1 of 2 4x12's, of een goede 2x12.
1x12's ben ik nog nooit tegengekomen waar ik blij van word.

De drang naar compactheid snap ik maar ten dele. Als pro waarbij je meerdere keren per week aan de bak moet kan ik me een supercompacte setup nog wel indenken. Als amateur die na elke repetitie de hele zooi af moet breken en versjouwen ook, maar ik ven nog nooit een kroeg tegengekomen waar het écht niet mogelijk is om een 4x12 naar binnen te douwen; qua benodigde totale footprint scheelt dat nou ook weer niet zó veel met een 1x12. En met een 2x12 zo goed als niks.

Plant
25 juli 2019, 00:21
Ik kende een bassist die in de jaren 90 over een toen al oude Peavey 8x10" kast speelde, in mijn herinnering zoiets:

http://media.guitarcenter.com/is/image/MMGS7/PRO-8X10-Bass-Cabinet/000000113348552-00-500x500.jpg

Loeizwaar en onhandelbaar, maar het ding ging overal mee naar toe. Oefenruimte was op een zoldertje van een bedrijfspandje, alleen via een smalle hoge trap bereikbaar. Met een gitaarkoffer op en af was al niet makkelijk, laat staan met dat gevaarte.

Kortom: Waar een wil is, is een weg :D

D3nnis
25 juli 2019, 00:34
Haha, dat zou zelfs ik snel beu zijn!
Leuke anekdote, ik heb ooit van een bassist een 2x10 cabinet overgekocht.
Hij gebruikte tot dan een 4x10 + 2x10, en ging overstappen op een 8x10, met als reden dat dat makkelijker was, want die 8x10 kon ie makkelijk tegen de bumper van zijn auto aan zetten, dan boven omduwen, en dan zat het meeste van het cabinet al in zijn auto zodat ie maar minimaal hoefde te tillen.
Ik vond het een briljante vondst om GAS te verantwoorden.

Brum
25 juli 2019, 10:35
Klinkt goed.
Heb je live dan ook voor beide speakers een microfoon?

De Greenback heeft mijn voorkeur en meestal wordt een microfoon voor één van de bovenste speakers gehangen. Maar soms heb je ook 'geluidsmannen' die een heel echt standaardje hebben en die komen dan weer niet verder dan de V30's. Het liefst wordt ik helemaal niet uitversterkt en gooi de boel gewoon verder open, gezien veel 'geluidsmannen' niet helemaal begrijpen dat als je uitversterkt wordt, dat er ook zoiets is als geluid op het podium. Maar ik kraak die mannen niet af en ga nooit echt tegen die mannen in en maak er maar het beste van. Die mannen doen het ook voor een appel en een ei en ons plezier. Er zijn ergere dingen, zelfs voor gitaristen. Een paar biertjes later en ik heb een leuke avond gehad.:)

D3nnis
26 juli 2019, 00:15
Maar ik kraak die mannen niet af en ga nooit echt tegen die mannen in en maak er maar het beste van.

Is waarschijnlijk het slimst ja, afzeiken ga je weinig mee bereiken. Vaak zijn ze nog eigenwijzer dan gitaristen. Op zich niet erg, als het dan een beetje een aardige vent is, maar dat is uiteraard ook niet altijd het geval.
Wat dat betreft is een vaste geluidsman wel lekker, dan weet je in ieder geval wat je krijgt.
Leuk detail is dat de beste geluidsman die ik ken (voor bandjes en producties op mijn niveau ;) ) juist degene is die de bandjes het meest vrij laat, in die zin van, doen jullie gewoon hoe je lekker speelt, ik regel de rest wel. Altijd goed geluid, niet eens met exclusieve spullen of zo. Vak apart, zo blijkt.

arjanb01
26 juli 2019, 08:21
We hebben ook een vast geluidsbedrijf, waar we nu al een jaar of 4 mee werken.
Prima gasten weten precies wat er in onze set gebeuren moet geluidstechnisch en werken snel en efficiënt. Altijd gewoon goed voormekaar en werkt voor ons het beste want je weet wat je hebt.

beruk
26 juli 2019, 21:09
Misschien heeft het niet zoveel te maken met de speakers:
https://www.youtube.com/watch?v=jMp0GxTKSNQ

the sure thing
26 juli 2019, 21:57
Dank voor het posten! Interessante materie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nellyrocks
28 juli 2019, 10:04
Misschien heeft het niet zoveel te maken met de speakers:
https://www.youtube.com/watch?v=jMp0GxTKSNQIk kwam hem ook tegen. Heel interessant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

D3nnis
28 juli 2019, 10:08
Geinig, ik ben wel benieuwd naar dat concept.

the sure thing
28 juli 2019, 20:44
Barefaced is in de baswereld wel een zeer gerenomeerd merk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
29 juli 2019, 01:55
Misschien heeft het niet zoveel te maken met de speakers:
https://www.youtube.com/watch?v=jMp0GxTKSNQ

Waardeloze test, want dit is absoluut geen eerlijke vergelijking.

Natuurlijk hoor je uit een cabinet met 2 speakers klankverschil als je met een microfoon er langs gaat, omdat 2 speakers 2 geluidsbronnen zijn en er onder een hoek faseverschillen zijn die je met 1 speaker niet hebt.
Afhankelijk van de golflengte van een frequentie staat deze vanuit 2 (of meer) speakers onder een hoek in fase (versterking) of uit fase (verzwakking).
Een heel spectrum aan frequenties uit een cab met 2 speakers levert onder iedere willekeurige hoek sowieso een heel ander klankbeeld op.

Wil je dit concept echt 1 op 1 testen, dan neem je dus in beide gevallen een cabinet met een enkele speaker.

Pepe
29 juli 2019, 04:19
Ik bekijk sowieso geen dingen die beginnen met "the best..."
dat is OF iemand die iets wil verkopen OF iemand die zijn koop wil rechtvaardigen
pas als er normeringen & cijfertjes aan hangen heb je wat
is natuurlijk wat anders wanneer je ergens enthousiast over bent

arjanb01
29 juli 2019, 08:23
Die tests van Chappers & the captain klik ik altijd meteen weg. Waardeloze lui.
Terwijl die 1 op 1 interviews van The Captain met allerlei gitaristen best vermakelijk zijn. Beetje zoals Ed Struijlaart dat in zn Gitaarmannen podcast doet, die kan ik iedereen aanraden trouwens !
Heb het idee dat vooral Chappers veel tests om zeep helpt met zn puberale gedrag😝

Agent_Smith
29 juli 2019, 09:13
Die tests van Chappers & the captain klik ik altijd meteen weg. Waardeloze lui.


Idem hier. Dat idd

guitarkid2
29 juli 2019, 09:37
Al 5 pages over de speaker keuze van mener bonnamasss sig amp
Die na het noemen van de speakers zegt
Ik parafraseer
And then we added somthing and something extra and then i tweedle with some some knobs till it sounds right
Moja mojo

Nellyrocks
29 juli 2019, 18:06
Al 5 pages over de speaker keuze van mener bonnamasss sig amp
Die na het noemen van de speakers zegt
Ik parafraseer
And then we added somthing and something extra and then i tweedle with some some knobs till it sounds right
Moja mojoI know. Maar het gaat niet om Bonnamassa maar of een hoger wattage speakers mij een minder vlubberige sound geeft in het laag.
Verder ben ik benieuwd naar meningen en smaken om mn eigen idee te vormen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

maxdb
29 juli 2019, 18:22
Oh ja! Ik herinner mij nu ook de Brunetti dual cab. Een 2x12 met V30. Klonk IMHO minder scherp dan de Bogner
Die heb ik ook, helemaal verliefd op geweest tot ik de1967A 4*10 kocht. Daarna de loodzware Brunetti nauwelijks meer gebruikt. Er zit toch wat sizzle in die me stoort. Inmiddels heb ik een VHT combo met 2*12 en ook die bevallen beter.
Brunetti kopen? 😀

Nellyrocks
4 juni 2021, 13:54
Oud topic maar nieuw idee.

Ik heb nog steeds geen nieuwe speakers. (ook een half jaar niet gespeeld natuurlijk)

Iemand ervaring met juist veel 'Amerikaanser' klinkende speakers te gebruiken met een Marshall. Mijn JTM45 is oorspronkelijk natuurlijk een bassman en is veel cleaner en 'belleriger' dan een SPL of JCM. Ik heb het idee dat ik dat bellerige er juist meer uit wil halen en dat de bekende 'mid rangy/ Brits klinkende' speakers dat niet perse gaan doen.

WGS G12C/ Weber/ Jensen? Die kant op?

Iemand ervaring?

dml
5 juni 2021, 08:45
Zijn er nu ook al Amerikaans klinkende speakers?
Dan zou ik wegblijven van Jensen, die zijn Italiaans.
EVM12L - Amerikaanser wordt het niet.

Erik de Perik
5 juni 2021, 09:42
Ik ga op 2 keer 12" EV spelen.... in een HK kast. Is een gift en zo kan ik het uitproberen al weet ik vaak dat het dan zo blijft. Graag toch stereo en rack spelen. Minimaal eentje van de 19" apparaten gaat het verliezen. Waarschijnlijk de GX-700.

NLF
5 juni 2021, 11:55
I know. Maar het gaat niet om Bonnamassa maar of een hoger wattage speakers mij een minder vlubberige sound geeft in het laag.
Verder ben ik benieuwd naar meningen en smaken om mn eigen idee te vormen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Nou zal ik eens een poging doen om iets "zinvols" bij te dragen ...?

Ik heb afgelopen herfst wekenlang drie/vier middagen per week speakers en cabs zitten testen en vergelijken in allerlei soorten combinaties (verschillende amps, verschillende wattages, verschillende kasten, verschillende gitaren you name it). Dus, eeh, op basis van mijn eigen subjectieve ervaringen / meningen dan maar het volgende: ja, laag wattage speakers flapperen meer dan hoger vermogen speakers (logisch, want moeten heel veel vermogen kunnen opvangen). Ik vond dat met name frappant toen ik mijn 100 watter los liet (dus behoorlijk hard zette) op een 4x12 Greenback (25 watt) cab en vergeleek met een 4x12 met G12/65 speakers en eentje met T75's. Als je dus speakers met meer vermogen erin gaat zetten krijg je meer headroom en een "strakkere" (vooral het laag) en "cleanere" klank. Je verliest alleen ook het dikke mid, dat is de prijs die je betaalt. De Creamback is dan de speaker die ontworpen is om zoveel mogelijk als een laag watt Celestion (dus veel mid) te klinken terwijl ie een hoger vermogen heeft. Maar op zich zijn alle Celestions "rock" speakers luidsprekers die lekker klinken als je overstuurd speelt (dus werken vooral goed in combinatie met Marshalls, en verder is het eingelijk heel simpel: de lager wattages geven meer 60's en 70's sound, de later modellen meer 70's 80's sound.) De V30 vond ik een hele lastige speaker en is de enige waar ik niet mee uit de voeten kan (werkt misschien heel erg goed voor metal? ik vond m schel, er zit een soort treble boost in ingebouwd of zoiets).

Dus: G12M20 >> losse bas, dik mid, weinig headroom, neem je een groter vermogen (G12m25, G12H30 heritage, of naar de Creamback, 12/65, T75, 12/80) wordt het strakker, meer headroom, wat minder dik mid, wat meer "gebalanceerd" in EQ (dus meer laag en soms meer hoog, soms scooped, maar altijd een strakkere bas omdat de speaker het hoger vermogen moet opvangen)

Een "Amerikaanse" sound speaker, tsja ... Ik weet niet precies welke straat je nu in wandelt. Celestion maakt het A (American) type. Je kunt ook keramische Jensens pakken maar die klinken vooral clean goed (vind ik dan, leuk voor blackface en silverface). Een Marshall vraagt om Celestions, zoals een Vox om Blue vraagt en er voxeriger door gaat klinken, een Hiwatt om Fanes etc. Maar er zijn geen regels, dus je mag het zelf weten en wie weet vind jij wel een toverformule. Je JTM zal meer Blackface gaan klinken met Jensens zoals een Blackface meer Marshall zal gaan klinken met Jensens.

Ik zelf zou met een JTM45 prima uit de voeten kunnen met 12/20's, 12/25's, 12/30's, Creambacks, 12/65's, T75's (wel beetje schel), 12/80's en zelfs(!) K100's, maar ik hou zowel van de classic rock sound (blues, Zep) als de 80s sound (AC/DC, Maiden). V30 is mij alleen (nog) niet gelukt om daar iets mee te kunnen.

dml
5 juni 2021, 11:57
Ik ga op 2 keer 12" EV spelen.... in een HK kast. Is een gift en zo kan ik het uitproberen al weet ik vaak dat het dan zo blijft. Graag toch stereo en rack spelen. Minimaal eentje van de 19" apparaten gaat het verliezen. Waarschijnlijk de GX-700.

Stuur mij even een PM, mocht de GX-700 het inderdaad verliezen, heb er wel belang bij.

Speel nu met een PRS MT15 over twee Mesa Thiele’s met EVM12L. Compacte doch dik klinkende combi. Heb ook nog twee losse EVM12L’s liggen, en ben ook op zoek naar een 2x12 die groot genoeg is voor de EVM’s (qua lucht verplaatsing).

Erik de Perik
5 juni 2021, 12:16
Ja weet je.... destijds goed geld voor betaald maar inmiddels is dat allemaal anders. Als ik het beter red met andere effectprocessors dan is 'ie te koop. Wel met een regelbare input (die ik aan kan passen)

Die 12' kasten zijn van Hughes en Kettner, in de gesloten setting slechts één EV en maar 150 watt ieder.

Thiez
7 juni 2021, 07:36
Net even snel door het topic heen gelezen. Ik kan er overheen gelezen hebben misschien, maar wat voor 2x12 cabinet heb je? Je cabinet kan namelijk ook veel verschil maken in de laag weergave en strakheid van sound. Daarnaast maakt front en rearloaded speaker ook nog verschil.

Wat speaker betreft uit je opening post;
- V30 vind ik zelf niet lekker combineren met marshall. Ze hebben schel top, dan even een dipje en dan inderdaad weer een punt in het mid. Je ziet ook meestal de mensen die V30 met marshall combineren, de presence en treble helemaal terug draaien.
- Lead classics, bedoel je de classic lead 80 mee? Zelf geen ervaring mee, zie je niet zo veel voorbij komen ook in commerciële cabs
- Creambacks, er zit verschil tussen de 65w en de 75w. De 65 is een M magneet, welke iets lichter is, iets minder laag duw dan de H magneet van de 75w. Creamback is geen verkeerde speaker, vind het zelf niet helemaal een remake van de greenback. Meer ergens tussen G12T75, G12-65 en Greenback in.
- G12-65 heb ik zelf een tijd gecombineerd in een 4x12 met mijn G12M25 greenbacks. Combinatie was wel fijn, de prik van de greenbacks en de vollere sound van de G12-65, maar uiteindelijk toch weer een keer 4 greenbacks erin gezet en niet meer terug gegaan. De G12-65 is net wat wollig, wat zoals al eerder gezegd er voor zorgt dat je weinig prikt in de mix.

Marshall en amerikaanse speakers, eerste wat me te binnen schiet is zakk wylde. JCM800 met EVM12L speakers. Maar dat is niet helemaal vergelijkbaar met jouw stijltje. Ik denk dat je wat van je lekkere marshall crunch inlevert als je naar een 'amerikaanse' speaker gaat.

Je zou eens een G12M25 kunnen proberen. Deze vind ik zelf best wel strak in het laag in vergelijking met de heritage serie. Maar dit komt ook denk ik omdat ze gewoon iets minder bass hebben dan de heritage series.
Ook zou ik de G12H30 anniversary toevoegen aan je lijstje om eens te testen. Worden vaak geliefd in 2x12 cabs omdat ze een vol maar toch strak laag hebben. Zelf geen ervaring mee, maar wil ze ook al wel een tijdje proberen.

YannickH
10 juni 2021, 16:12
Ik was helemaal klaar met V30's en heb nu de Celestion Gold gekocht.
God wat een speaker! Luister vooral niet op youtube want alles dat ik tot nu toe op youtube heb geluisterd komt nog niet in de buurt in real life (telt voor amps, pedalen, speaker...)
Maar de speaker is in ieder geval mijn favoriet geworden!
Speel op een 1x12 half open cab van Brunetti.
Heeft meer ballen dan een 4x12 van marshall (en zo heb ik er al een stuk of 5 gehad)

Erik de Perik
10 juni 2021, 17:23
Mij verrast de rehabilitatie van de G12T-75. Vroeger was je gek als je DAT een lekkere speaker vond (zoals ik dus) en inmiddels lijkt hij de plek van de V30 in te gaan nemen.

Midwolda
10 juni 2021, 18:06
Mij verrast de rehabilitatie van de G12T-75. Vroeger was je gek als je DAT een lekkere speaker vond (zoals ik dus) en inmiddels lijkt hij de plek van de V30 in te gaan nemen.

Ja, mij ook... heb er nog eentje in een doos liggen, en daar ligt-ie niet voor niets.

Erik de Perik
10 juni 2021, 19:06
Ik heb er hier vier liggen dankzij MarkS. Wilde ze in een 412 kast stoppen, maar ga nu waarschijnlijk naar 2 losse 12" kasten. Nu nog met EV's maar zou ze zomaar om kunnen ruilen voor die vreselijke G12T-75 speakers...... :cooler:
En anders heb ik nog een 412 met euhhhh 2 verschillende Celestions. Ik geloof iets van 65 en dan nog iets anders. Maar stereo!
En dan heb ik nog een 412 zelfbouw met 4 Beyma's waarvan ik bij god niet weet wat maar iets van 150 watt per stuk dacht ik en geen gitaar speakers. Jaren mee gespeeld toch.
En dan toch de Bogner 212 oversized met V30's, klinken prima icm mijn '63 Fender Showman. En dan heb ik ook nog een zelfgekozen na nogal wat vergelijk V30 in m'n Steelphon Polaris '69 EL84 versterker (Italiaans dus onverwoestbaar) èn een V30 in m'n Fender SuperSonic.

Ik heb ook nog een Jensen en een of ander merk 12" liggen. Zijn volgens mij wel interessant voor die SuperSonic.

Midwolda
10 juni 2021, 19:45
Jeutje wat veul. Ik heb maar één 1x12 kast en daar heb ik de G12T-75 uitgehaald ten faveure van een HH Invader. Blues he... beviel me zelfs nog beter dan een G12H-30 Greenback, die ligt nu ook in de doos niets te doen.

Op die kast staat trouwens een CMW 5e3 clone.

Erik de Perik
10 juni 2021, 19:56
Ja ik had in de jaren dat ik heel veel live speelde eigenlijk één gitaar (met een reservewaar ik liever niet op speelde) en een standaard versterkerset, weliswaar 412 stereo kast met effectprocessor, programmeerbare pre-amp.... nahja je snapt het wel.
Al het spul wat ik n u heb is later aangeschaft, eigenlijk voor een groot deel toen ik geen band meer had...... ja daar kunnen psychologen wel wat mee.

Nellyrocks
12 juni 2021, 16:49
He, en combineren van speakers?
Ik heb inmiddels één Creamback 65 gekocht en dacht dat het misschien wel leuk was die te combineren met iets dat het een soort van wat aanvult. Of is dat een heel gek idee?

Je zit natuurlijk met verschil in db. Loopt nogal uit elkaar zie ik. 3 db verschil is twee keer zo hard geloof ik maar ik heb geen idee hoe erg je dat hoort en wat de marges daarin zijn.

Dus creamback combineren met iets met meer belletjes en strak laag? Misschien met een Alnico? Ideeen of afraden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Erik de Perik
12 juni 2021, 18:37
Zie je tegenwoordig heel vaak, het mixen van verschillende speakers. Zijn ook wel YT filmpjes van, mocht je dat interessant vinden.

Thiez
14 juni 2021, 07:16
Combineren kan prima, zoals gezegd heb ik een tijd G12-65 met greenbacks gecombineerd. Dingen waar je wel rekening mee moet houden is dat het wattage van de cab bepaald wordt door het laagste wattage van de speaker. Daarnaast geven ze als richtlijn vaak maximaal 2dB verschil tussen de speakers. Maar e.e.a. is ook weer afhankelijk van voicing en hoe goed een speaker door de mix prikt.

NLF
14 juni 2021, 22:51
He, en combineren van speakers?
Ik heb inmiddels één Creamback 65 gekocht en dacht dat het misschien wel leuk was die te combineren met iets dat het een soort van wat aanvult. Of is dat een heel gek idee?

Je zit natuurlijk met verschil in db. Loopt nogal uit elkaar zie ik. 3 db verschil is twee keer zo hard geloof ik maar ik heb geen idee hoe erg je dat hoort en wat de marges daarin zijn.

Dus creamback combineren met iets met meer belletjes en strak laag? Misschien met een Alnico? Ideeen of afraden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Combineren kan, maar waarom zou je? Je zou bijvoorbeeld heel goed een T75 kunnen combineren met een Creamback, maar combineren om te combineren slaat feitelijk nergens op.

Mijn mening is dat je in iedere speaker wel iets kunt vinden wat je aanspreekt en omgekeerd (net zoals een tele een goeie gitaar is, een strat ook, een LP enz). En verder hangt het een beetje af wat je doet (een tele met eenschelle amp en een t75 is drie keer schel en dat is teveel van het goede).

Het nadeel van al het mixen is dat je een beetje vlees noch vis krijgt. Dus vergelijk een silverface twin mixen met een jtm 45: je krijgt een veel breder spectrum maar het klinkt niet meer twin en niet meer jtm maar een beetje minder karakteristiek. Zelfde kan gelden voor combineren van speakers.

Ik zou eerst kijken hoe je cab klinkt met je gitaar in een band situatie met een bepaalde speaker, dan kijken wat het probleem is (als er dan nog een probleem is), en daar dan eventueel een speaker bij zoeken die dat probleem moet oplossen door die te combineren met de speaker die je al hebt.

YannickH
17 juni 2021, 10:22
Zie je tegenwoordig heel vaak, het mixen van verschillende speakers. Zijn ook wel YT filmpjes van, mocht je dat interessant vinden.

Youtube compressed zo hard daar heb je niets aan.
hun gear is anders, mics, gitaren, pickups, de speakers waar jij door luistert...
Als ik iets geleerd heb is niet van youtube afgaan want iets kopen na een youtube review komt meestal nog niet in de buurt!
Meestal is het gewoon hopen en bidden dat het goed klinkt op of in je amp.:dontgeti:

Nellyrocks
21 juni 2021, 12:18
Voor diegene die het interessant vinden.
Ik heb eea geprobeerd. Ik had twee 65 creambacks gekocht ervan uitgaande dat ik met een beetje de zelfde klant op maar meer vermogen blij zou zijn, ik had nog een heritage G12H liggen en, na veel filmpjes gekeken te hebben, een Celestion A-type erbij gekocht.
Twee creambacks was prima, iets strakker en erg herkenbaar qua sound.
Een Creamback en de G12H maakte niet heel veel verschil. Iets killer misschien?
Een creamback en de A-type was te gek! iets meer laag en iets meer 'glas' als ik het zo mag noemen. Stuk strakker dan met mn twee heritage G12M's en duidelijk meer headroom. Clean is veeeel mooier en belleriger maar blijft nog wel Marshall. Met pedalen prima en een fizzy randje dat ik met fuzzen nog wel eens had is nu helemaal weg.
Ik was blij. Dit blijft het vorlopig.

NLF
21 juni 2021, 23:26
Zeker interessant. Uitkomst verrast mij ook niet helemaal.