PDA

View Full Version : 'Feel' van de snaarspanning (stug, soepel etc)



Fusion
17 juli 2019, 11:36
Ik ken de formules met lengte van de nek, stemming, snaardikte etc. D'Addario heeft een handige online tool ervoor. Maar wat ik niet snap, hoe kan t dat de ene gitaar met de zelfde mensuur en dezelfde set snaren zóveel meer snaarspanning, weerstand hoe je t ook wilt noemen, heeft dan de andere? Als ie een beetje (on)gezond klettert tegen frets bij lage actie snap ik dat dat een beetje een duit in t zakje kan doen, maar bijv mijn door Patrick Koopman afgestelde 25.5" Ibanez die een beetje klettert speelt véél lichter dan 2 andere 25.5" gitaren (waarvan een Ibanez) waarij de action veel hoger is en de snaren nergens tegen aanlopen. Zo veel lichter dat t bijna niet leuk is en ik dacht dat er een 0.09 setje opzat ipv de 0.10 die ik had verzocht en normaal (in E standaard) gebruik.

Ervaren jullie dit ook wel eens?

Wat zou de theorie erachter zijn? Brug? Houtsoort?

humbucker
17 juli 2019, 12:00
Je zegt het toch zelf? De actie lijkt me redelijk bepalend én verder zet ik m'n geld op de break angle over de brug en topkam. (vergelijk maar eens een topwrap met een regulier besnaarde TOM)

MarkS
17 juli 2019, 12:06
Ik vind bijv Elixirs bij gelijke gauge elastischer aanvoelen dan d’Addario.

Fusion
17 juli 2019, 13:02
Je zegt het toch zelf? De actie lijkt me redelijk bepalend én verder zet ik m'n geld op de break angle over de brug en topkam. (vergelijk maar eens een topwrap met een regulier besnaarde TOM)
Ik zeg helemaal niets zelf ;) Maar stel dat t (mede) de actie zou zijn... waarom zou een lagere actie soepeler aanvoelen qua spanning? Wat is de fysica daarachter? Is de formule qua spanning dan incompleet?

Midwolda
17 juli 2019, 13:18
Hogere actie = snaar dieper indrukken = hogere spanning = logisch toch?

Fusion
17 juli 2019, 14:10
Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Ik heb t over de weerstand voor de plectrumhand. Die is soms veel hoger, ook als je geen nooit indrukt.

Jasper.
17 juli 2019, 15:58
Heeft inderdaad met de actie te maken is mijn ervaring. Maar weet niet precies waarom. Snaarlengte wordt wat langer bij een hoge actie?

NLF
17 juli 2019, 16:43
Ik weet het ook niet. Mijn indruk is dat tele's zwaarder aanvoelen dan strats en zwaarder spelen terwijl ze dezelfde mensuur hebben. Misschien omdat de brug wat mee beweegt op een strat terwijl op een tele alles vast staat. Maar ik weet niet waar het aan ligt.

Schrevel
17 juli 2019, 18:41
D'Addario heeft een handige online tool ervoor.

Gezocht maar niet gevonden. Kun je me op weg helpen met een linkje?

Ik vraag me vooral af of dat tooltje me iets anders adviseert dan wat ik nu op m'n gitaren heb gezet.

Midwolda
17 juli 2019, 19:02
Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Ik heb t over de weerstand voor de plectrumhand. Die is soms veel hoger, ook als je geen nooit indrukt.

Met een andere brug heb je je hand misschien op een iets andere positie, iets verder van de brug af geeft een losser snaargevoel? Ik lul ook maar wat hoor.

Fusion
17 juli 2019, 19:42
Nee het is echt de weerstand van de snaren, niet de positie van de hand.

Fusion
17 juli 2019, 19:44
Heeft inderdaad met de actie te maken is mijn ervaring. Maar weet niet precies waarom. Snaarlengte wordt wat langer bij een hoge actie?
Volgens mij zou t kunnen meespelen (kijk een échte kun Erik), maar actie is als t goed is vooral de nek en de trussrod dus zou de lengte gelijk moeten blijven toch? Ik vermoed ook dat t verschil in weerstand, spanning, niet toe te schrijven zou zijn aan die paar mm van een hogere brug oid

Rinze
17 juli 2019, 20:08
Heeft vooral met de hoek van de snaren achter de topkam en de brug te maken. Grotere hoek = stijver speelgevoel. De begrenzing van de snaar op topkam en brugzadel is dan "absoluter" door de grotere neerwaartse druk die de snaar uitoefent.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
17 juli 2019, 20:16
Volgens mij zou t kunnen meespelen (kijk een échte kun Erik), maar actie is als t goed is vooral de nek en de trussrod dus zou de lengte gelijk moeten blijven toch? Ik vermoed ook dat t verschil in weerstand, spanning, niet toe te schrijven zou zijn aan die paar mm van een hogere brug oid

Soms heb je iets meer dan 5 sec. nodig om erachter te komen hoe iets werkelijk in elkaar zit Uwe Koninklijke Hoogheid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pun

Plant
17 juli 2019, 21:13
Ik vind bijv Elixirs bij gelijke gauge elastischer aanvoelen dan d’Addario.

Dat is een andere discussie. Fusion heeft het over dezelfde set snaren op verschillende gitaren.

Verschil in snaren bij dezelfde gauge (dikte) heeft denk ik meer te maken met samenstelling (rek) van materialen, ik wil er zeker gevoelsmatig in mee dat de ene set snaren van dezelfde gauge de andere niet is.

Gecoate snaren zijn gladder en op een andere manier minder stug, maar da's weer een andere discussie omdat dat meer in de lengterichting aanvoelt als minder stroef / soepeler en niet bij het indrukken.

munkie
19 juli 2019, 10:57
IMHO is het niet alleen de SCHAALlengte maar ook de SNAARlengte achter de topkam en de brug die de snaarspanning bepaalt. Gibson speelt dus lichter dan Fender maar ik heb ook een Steinberger Spirit met een schaallengte van 25,5 inch die vederlicht speelt. Koploze gitaar.

Dirk_Hendrik
19 juli 2019, 17:42
In tegenstelling tot sommige anderen die meteen een conclusie en verklaring hebben... heb ik geen idee. Maar onderschrijf de vraag vanuit gevoel volledig.

En dus ga ik dit draadje lekker volgen in de hoop dat er nog even lekker verder wordt gebrainstormt.:ok::ok:

Fusion
20 juli 2019, 07:22
Heeft vooral met de hoek van de snaren achter de topkam en de brug te maken. Grotere hoek = stijver speelgevoel. De begrenzing van de snaar op topkam en brugzadel is dan "absoluter" door de grotere neerwaartse druk die de snaar uitoefent.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Dank! Ik zal hier eens verder naar kijken.

Fusion
20 juli 2019, 07:27
Even nóg wat duidelijker heren. Ik heb t idd over hetzelfde setje snaren op een gitaar met dezelfde mensuur. En dan alleen over de rechterhand. Ik hoef niets in te drukken met mijn linkerhand. Het gaat om de weerstand die de plectrum ondervindt als gevolg van mij bekende factoren.

Tot nu toe geopperd: de hoek van de snaren buiten de mensuur, dus achter topman en/of achter brug, en de lengte van de snaren buiten de mensuur. Klinkt allebei aannemelijk.

Het verbaast me echt enorm dat dit niet een eenduidig bekend fenomeen is met één duidelijk antwoord. Want t verschil is echt enorm.

D3nnis
20 juli 2019, 07:59
Die gitaar die Patrick heeft afgesteld, is daarna de feel voor de rechterhand nog veranderd? Want dan kun je snaarlengte na brug of topkam uitsluiten. Met een double locking brug plus topkam sowieso.


Maar stel dat de snaarlengte na brug een verschil maakt, zorgt meer snaarlengte na de brug dan voor een stuggere feel, of juist niet?
Zelf herken ik het helemaal niet (geen techniek he), ik zal er eens op letten. Echt verklaren kan ik het niet.

Rinze
20 juli 2019, 08:05
Edit: denkfout en daardoor foute redenatie. Beetje vaag vandaag 😅

Dirk_Hendrik
20 juli 2019, 10:13
... een gitaar met dezelfde censuur...

Ik ga zometeen je post effe aanpassen, OK?:supercool:

Fusion
20 juli 2019, 13:36
Censuur!!!!

NLF
20 juli 2019, 13:47
Censuur is gewoon hetzelfde als mensuur, maar dan in centimeters, dus de Europese maat zeg maar :ok: