PDA

View Full Version : Gitaar spelen over oude buizenradio



NLF
16 juli 2019, 19:30
Hallo,

Ik weet dat vroeger zo'n beetje iedereen begon met gitaar spelen over een buizenradio. Ik zoek voor een collega van mij die afscheid neemt een leuk cadeau. Een idee zou zijn een oude radio waar hij gitaar over kan spelen (dat heeft te maken met het feit dat hij gitaar speelt en dat onze werkgever vroeger onder meer buizenradio's produceerde).

Weet iemand of het makkelijk is om over een oude radio gitaar te spelen? Moet je daarvoor veel ingewikkelde dingen (laten) doen, of is dat een kwestie van een simpele verloopplug en een jackingang er aan zetten of iets dergelijks? In dat geval zou ik zo'n ding van Marktplaats kunnen plukken en mijn technicus er even naar kunnen laten kijken. Zijn afscheid is over ongeveer een maand, dus ik heb wel even de tijd maar een groot project mag het niet worden.

Tips zijn welkom.

Erik de Perik
16 juli 2019, 19:39
Volgens mij kom je dan qua signaal niet goed uit. EQ na de gitaar of iets van een DI lijkt me wel nodig. Ik heb hier verder geen ervaring mee.

Fobo
16 juli 2019, 20:03
Nee hoor; zelf begonnen op een buizenradio. Gitaarsnoer voorzien van twee bananenstekkertjes (Wikipedia?) en die in de PU-ingang steken en off you go...(of: gaan met die banaan...)

Erik de Perik
16 juli 2019, 20:04
Oh nou kijk.... nog makkelijker dus...!!

Effe solderen en proberen.

Rinze
16 juli 2019, 20:48
Gitaar in de phono ingang idd, die is het gevoeligst. Ik heb vroeger ook wel over radio's en van die omroep - versterkers gespeeld maar zonder goede aarding lijkt het me met mijn huidige kennis van elektronica eerlijk gezegd link.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

tmms
16 juli 2019, 20:54
Alle rommel eruit slopen dat is het meest zen-klusje. Eén trapje erbij solderen voor een Class-5.:ok:

NLF
17 juli 2019, 16:38
OK. Dus met bananenstekker en goed controleren van aarding moet het een vrij simpel karwei zijn.

Fobo
17 juli 2019, 17:40
OK. Dus met bananenstekker en goed controleren van aarding moet het een vrij simpel karwei zijn.
Vroegâh hadden we geen aarding; we hadden kuilen in de weg

Erik de Perik
17 juli 2019, 19:23
Gitaar in de phono ingang idd, die is het gevoeligst. Ik heb vroeger ook wel over radio's en van die omroep - versterkers gespeeld maar zonder goede aarding lijkt het me met mijn huidige kennis van elektronica eerlijk gezegd link.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Een phono input is niet zomaar alleen gevoelig. Er zit een soort loudness circuit in om de te zacht opgenomen bassen te versterken. Kam me ook niet veel buizenradio's met zo'n input herinneren.

Rinze
17 juli 2019, 20:09
Een phono input is niet zomaar alleen gevoelig. Er zit een soort loudness circuit in om de te zacht opgenomen bassen te versterken. Kam me ook niet veel buizenradio's met zo'n input herinneren.Ik wel.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
17 juli 2019, 20:20
One mooi, maar je blijft de RIAA curve van de phono preamp houden.

Plant
17 juli 2019, 21:21
Een phono input is niet zomaar alleen gevoelig. Er zit een soort loudness circuit in om de te zacht opgenomen bassen te versterken. Kam me ook niet veel buizenradio's met zo'n input herinneren.

Dan heb je het over de RIAA correctie die nodig is voor een MM (Moving Magnet) of MC (Moving Coil) platenpeler element.
In de tijd van oude buizenradio's had men kristal-elementen en daar heb je die correctie helemaal niet voor nodig en die zit er dus ook niet in.

Op een 'moderne' versterker zit dus een heel andere phono input dan op zo'n oude buizenradio.

Plant
17 juli 2019, 21:27
One mooi, maar je blijft de RIAA curve van de phono preamp houden.

Zie mijn vorige post. Verder is zo'n moderne MM / MC phono input veel gevoeliger (richting faktor 100) dan die voor een kristal element.
Je grootste probleem is dan niet de RIAA correctie maar de gevoeligheid, m.a.w. hoe hou ik het geluid 'clean'

Op een oude radio gaat dat dus prima, op een phono input van je huidige versterker werkt dat echt niet.

Erik de Perik
17 juli 2019, 21:28
Klopt allemaal maar volgens Rinze zitten die heel vaak in buizenradio's en moet je die juist hebben.

Plant
17 juli 2019, 22:52
Gitaar in de phono ingang idd, die is het gevoeligst. Ik heb vroeger ook wel over radio's en van die omroep - versterkers gespeeld maar zonder goede aarding lijkt het me met mijn huidige kennis van elektronica eerlijk gezegd link.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Aarding is m.b.t. veiligheid wel een issue. Verbinding met randaarde hebben oude radio's doorgaans niet, dus voor je eigen veiligheid maar ook tegen bromproblemen zou ik de radio aarden.

Kijk verder uit met radio's die al heel lang spanningsloos ergens zijn weggezet. Oude condensatoren zijn dan echt wel ver heen (uitgedroogd) en zullen uit elkaar klappen als je de radio ineens weer aan het lichtnet hangt.

Ik spreek uit ervaring, het geeft een hoop troep en gezond is het ook niet. Reformeren is een optie als dat nog helpt, vervangen van condensatoren is denk ik preventief beter als je een echt oude radio wilt gebruiken. Lees dit even door ter info. (https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=40380.0)

Rinze
18 juli 2019, 06:58
Klopt allemaal maar volgens Rinze zitten die heel vaak in buizenradio's en moet je die juist hebben.Heb ik niet zo gezegd. De phono ingang op buizenradio's was gevoeliger dan de tape ingang. Met die laatste kreeg je met een gitaar nauwelijks volume. Tenminste bij de radio's die ik misbruikt heb als gitaarversterker.

Jij begon over de RIAA curve. Ik heb niet gezegd dat de oude phono ingang hetzelfde was als de moderne.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

tmms
18 juli 2019, 19:26
Wel opletten met het type eindtrap, die met een afsluitimpedantie van 600 ohm moet je niet hebben. Of je moet overwegen er een duurdere OT in te zetten, maar de Philips, Braunpunkt, en dat andere Duitse merk hebben 4 ohm. Kun je probleemloos op een kast(je) loslaten. Leukst is natuurlijk de radio werkend te laten, alleen er een extra stukje voorversterker bij te frutten voor een gitaar ingang.

edit: excuus blaupunkt:D

Tabula Rasa
18 juli 2019, 21:29
Andere merk is Grundig?

Gepost met shitloads of beer.

tmms
18 juli 2019, 21:43
Klopt ja, dank je wel:)

NLF
18 juli 2019, 23:04
Aha. Juist ja. Ik wil mijn collega natuurlijk niet elektrocuteren of iets dergelijks ...

tmms
18 juli 2019, 23:08
Randaarde aan het chassis. Maar nodig is het niet.

cluseau
1 augustus 2019, 13:38
Randaarde aan het chassis. Maar nodig is het niet.


Die uitspraak zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. :dontgeti:

Fobo
1 augustus 2019, 14:26
Randaarde aan het chassis. Maar nodig is het niet.

Randaarde is nooit nodig; daarom hebben ze het bedacht :soinnocent:

tmms
1 augustus 2019, 14:31
Randaarde is voor mietjes:D
Heb altijd begrepen dat zelfs als de hoogspanning aan massa komt te liggen er niks aan de hand is.

cluseau
1 augustus 2019, 14:41
Randaarde is voor mietjes:D
Heb altijd begrepen dat zelfs als de hoogspanning aan massa komt te liggen er niks aan de hand is.


Psies


Je begrijpt er dus niets van. Dat is op zich helemaal geen schande hoor, echt niet. Het wordt pas link als je zaken gaat publiceren die niet juist zijn. Weet je het niet zeker blinf dan lievrr stil is mijn advies.

tmms
1 augustus 2019, 14:46
Leg even uit als je wilt.
Ik begrijp dat als een anode of de centertap of wat voor hoogspanningsbron ook aan massa komt te liggen dat er een kortsluiting plaatsvindt, via het chassis door de voeding waardoor de potentiaal op het chassis 0 blijft en de zekering doorgaat.
Aan de primaire kant is wel een probleem, dan kan er 230V op het chassis komen.

cluseau
1 augustus 2019, 15:01
Het is simpel hoewel met een tekeningetje erbij veel zal verklaren.

In de centrale zit een spoel die 230V~ opwekt. De nul (of min) van die spoel is verbonden met de aarde, deze is verdomd geleidend als het moet. Die zelfde nul loopt samen met de fase naar jouw aansluiting thuis en is kwa potentiaal gelijk aan de aarde. De stekker kun je op twee manieren in de contactdoos steken, daar heb je dus geen controle over. Stel dat de fase ergens tegen het chassis komt, hetzij door een doorgeslagen cap of een los contact of iets dergelijks. De fase is dan verbonden met het ongeaarde chassis en voert dan tov de aarde 230V~. Helaas voor jouw zijn de snaren direct verbonden met je amp chassis en daarom kan er ook 230V~ op je snaren komen te staan. Sta je op een isolator met een paar rubber zolen is er nog niet veel aan de hand maar owee als je met je mond tegen de microfoon komt welke toevallig wel geaard is.


Manman wat een show wordt dat :blast::blast::blast:

Snap je het nu een beetje?

Nog ff dit, het is verplicht voor fabrikanten elk metalen deel wat aanraakbaar is te vrijwaren van onder spanning staan. Daarom zie je bv bij een boormachine zo'n fop randaarde stekker. Door de kunststof behuizing kan er niets aangeraakt worden. Hoewel ik hier ook mijn bedenkingen bij heb want er komt wel een stalen as naar buiten waar een spanningsvoerende draad tegen aan kan komen. Meja, niet op alle slakken zout leggen.

Een chassis wat je kan aanraken is ten alle tijden een bedreigende situatie, je moest eens weten wat ik zoal tegen kom. Er staan enkele voorbeelden op mijn site maar die staan niet op zichzelf.

tmms
1 augustus 2019, 15:07
Ja, maar ik ben banger voor een ons semtex onder m'n motor:confused:

cluseau
1 augustus 2019, 15:12
Ja, maar ik ben banger voor een ons semtex onder m'n motor:confused:


Niet ondenkbaar, je praat er veel over op GN.

Erik de Perik
1 augustus 2019, 18:16
Ja, maar ik ben banger voor een ons semtex onder m'n motor:confused:

Logisch, want die kans is nihil. Een opneuker via rotte aarding had ik laatst nog. Opmerkingen als "randaarde is voor mietjes" snap ik dan weer helemaal niet. Je wijst een veiligheidsgordel of motorhelm af maar hebt wel angst voor een raketaanval of zo...... vreemd.

tmms
1 augustus 2019, 20:33
Wat, hoe, wanneer, welke omstandigheid?:)

Brad
1 augustus 2019, 21:11
Nee hoor; zelf begonnen op een buizenradio. Gitaarsnoer voorzien van twee bananenstekkertjes (Wikipedia?) en die in de PU-ingang steken en off you go...(of: gaan met die banaan...)

Maar hoe klonk het nou eigenlijk? Krijg je dan echt die oude sound? Mijn broer had vroeger een oude rode Dynacord buizenversterker waar echt die oude sound in zat. Een rijk en volwassen geluid. Erg geliefd bij een paar oude rockers die ik ken. Zijn altijd op zoek naar onderdelen van die versterker of liever nog hele exemplaren die het nog doen.

Deze dus, de Dynacord DA16/v

https://images.reverb.com/image/upload/s--l9URfBvA--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1531843597/yy1x74slkzk0tavnjjau.jpg

Fobo
2 augustus 2019, 10:12
Maar hoe klonk het nou eigenlijk? Krijg je dan echt die oude sound?

Nee, klonk gewoon kut, maar het was meer dan niks...

Dirk_Hendrik
3 augustus 2019, 12:02
Definieer "oude sound". Da's net zo lekker subjectief als "warm".

Brad
3 augustus 2019, 12:47
Vol, rijk, dynamisch, krachtig en ja, ook warm. De kwaliteit van een sound kun je toch echt alleen maar beschrijven met subjectieve termen.

budje
3 augustus 2019, 12:55
een handige omschrijving zou zijn: zoek het op youtube, plaats het linkje, en zet erbij: zoiets:makeup:

Brad
3 augustus 2019, 14:34
Zoiets.

https://www.youtube.com/watch?v=NQfiw4F1Bv4

Plant
3 augustus 2019, 15:18
Ik denk dat je het vooral een beetje moet treffen met de speaker.

Van de buizenradio gebruik je het radiogedeelte niet, dus alleen de versterker en in hoeverre wijkt zo'n circuit af van een buizen gitaarversterker?

Veel toonregeling heb je standaard vaak niet (1 knopje voor het hoog of een Baxandall regeling voor alleen hoog en laag) en dan is het nog maar de vraag in hoeverre je dat voor gitaargebruik bruikbaar kunt instellen.

Dus de basissound moet al goed zijn en die wordt grotendeels bepaald door de speaker. Die moet juist niet te HiFi zijn, een dubbelconus breedbander moet je eigenlijk al niet hebben.

Erik de Perik
3 augustus 2019, 23:37
Zoiets.

https://www.youtube.com/watch?v=NQfiw4F1Bv4

Hoe weet je het weer op te duikelen! Wat amuzikaal gitaar gestuntel met echo en galm..... word daar maar wijs uit.

Maar goed, dit is voor jou een "warme sound?"

tnijland
16 augustus 2019, 20:09
Nou doe je Uncle Doug iets tekort want het is namelijk zijn iets te dikke hond Rusty die hier gitaar speelt (watch the video vanaf ca. 18m https://www.youtube.com/watch?v=901iaPVVzY0)

Uncle Doug weet toch wel vermakelijke dummy videos te produceren over hoe een gitaarversterker werkt...