Inloggen

View Full Version : Nog fans van actieve elementen hier?



telecastermaster
15 juli 2019, 15:30
Ik weet dat het niet ieders cup of tea is maar zijn er nog fans van actieve pickups hier?
Ik hou zelf wel van de wat fellere attack. Verder een groot fan van GFS Red Actives (https://www.guitarfetish.com/REDactives-Active-Pickup-System_c_445.html).
Zwaar onder gewaardeerde pickups als je het mij vraagt.

kwispelhond
15 juli 2019, 17:06
Ieder z'n smaak en het maakt ook uit wat je er mee doet. Persoonlijk ben ik meestal geen fan van actieve elementen maar ik ben een oude leuning die nog steeds de muziek uit z'n jeugd maakt dus laat dat mee tellen bij mijn mening. Persoonlijk vind ik de voordelen meestal niet opwegen tegen de nadelen en heb ik een hekel aan het wat levenloze opgeblazen geluid bij gitaar. Voor basgitaar vind ik het meestal beter te pruimen maar toch ook niet echt mijn ding ondanks dat ik bv. vooral Musicman gewoon prima vind klinken, doen ze overigens nog steeds als de batterij leeg is.

Brad
15 juli 2019, 18:01
De laatste keer dat ik daar mee gespeeld heb is lang geleden. Dat waren Fernandes elementen. Zeg maar een goedkoper alternatief voor EMG. Ik speelde toen funk en voor strakke funkslagjes was het wel ok. Ook had ik totaal geen last van feedback wanneer ik tussendoor een solo speelde met veel gain. Ze waren erg stil.

Ik denk niet dat ik nu nog met zoiets zou kunnen spelen. Het klonk veel te steriel en elektronisch. Maar het zou kunnen dat er door de jaren actieve elementen op de markt zijn gekomen die beter klinken.

D3nnis
15 juli 2019, 18:17
Ik heb alleen ervaring met de bekende EMG's. 81, 85, zowel als brug als neck, in verschillende gitaren, maar ik kon er elke keer uiteindelijk niks mee.

Nu heb al een paar maanden een setje EMG 57/66 liggen. Maar de gitaar die er omheen moet, moet nog komen.

Erik de Perik
15 juli 2019, 18:41
Ieder z'n smaak en het maakt ook uit wat je er mee doet. Persoonlijk ben ik meestal geen fan van actieve elementen maar ik ben een oude leuning die nog steeds de muziek uit z'n jeugd maakt dus laat dat mee tellen bij mijn mening. Persoonlijk vind ik de voordelen meestal niet opwegen tegen de nadelen en heb ik een hekel aan het wat levenloze opgeblazen geluid bij gitaar. Voor basgitaar vind ik het meestal beter te pruimen maar toch ook niet echt mijn ding ondanks dat ik bv. vooral Musicman gewoon prima vind klinken, doen ze overigens nog steeds als de batterij leeg is.

Dat komt omdat ze geen actieve pick-ups hebben, maar passieve met een pre-amp. Actieve pups zijn laagvormig en hebben veel te weinig output om zonder pre-amp geluid te produceren.

arjanb01
15 juli 2019, 19:15
Jarenlang een ebmm luke gehad, met de bekende eng-sa single coils en de 85er in de brugpositie. Veelzijdige, strakke klank en echt een Zwitsers zakmes waar je alle stijlen kon spelen.
Gaandeweg veranderde mn smaak en vind ik mijn huidige passieve gitaren wat breder en voller klinken. Opener ook.
Actieve pick-ups, niet perse slecht of lelijk, hooguit anders.

telerocker
15 juli 2019, 19:33
Jarenlang een ebmm luke gehad, met de bekende eng-sa single coils en de 85er in de brugpositie. Veelzijdige, strakke klank en echt een Zwitsers zakmes waar je alle stijlen kon spelen.
Gaandeweg veranderde mn smaak en vind ik mijn huidige passieve gitaren wat breder en voller klinken. Opener ook.
Actieve pick-ups, niet perse slecht of lelijk, hooguit anders.

+1. Het ligt er aan welke muziek je speelt en wat je lekker vindt klinken.

D3nnis
15 juli 2019, 19:34
Actieve pick-ups, niet perse slecht of lelijk, hooguit anders.

Ik vind het sowieso lastig. Wat ik bij anderen fantastisch vind klinken kan ik zelf echt helemaal niks mee. Raar.

Orpheo
16 juli 2019, 08:32
Dat komt omdat ze geen actieve pick-ups hebben, maar passieve met een pre-amp. Actieve pups zijn laagvormig en hebben veel te weinig output om zonder pre-amp geluid te produceren.

Nop, dit is niet correct. Actieve pickups van EMG of Seymour Duncan zijn absoluut niet laag ohmig. Het zijn volledige spoelen, hoogohmig, met een actieve preamp. De preamp maakt het een laagohmig signaal, het is namelijk een partial differential preamp. Wat dat doet is de signalen van de spoelen elk individueel behandelen en dat verwerken en samenvoegen tot 1 signaal. Waar de duncan 'blackout' preamp anders is dan de preamp van EMG, behalve natuurlijk voicings en output, is dat de preamp van duncan ook nog een deel signaal van de pickup zelf door het actieve signaal mengt. Bij sommige blackouts is dat meer (de losse preamp zelf bijvoorbeeld) dan bij andere (de blackout 2 bijvoorbeeld). Batterij hier loskoppelen zal dus stilte opleveren omdat je de preamp niet kan omzeilen, dus het signaal van het passieve deel van de pickup loopt zeg maar dood.

Dat die pups van MM het wel doen zonder batterij is omdat die preamps vaak een parallel circuit zijn aan het signaal van de pickup ipv een serieel circuit. dus als de batterij uitvalt, gaat het signaal van de pickup zelf ongestoord naar de output.

Een écht laagohmig actieve pickup is de Fishman Fluence.

Erik de Perik
16 juli 2019, 08:59
Oh ok, ik heb het altijd anders gedacht en begrepen door sites zoals deze:

http://active-guitar.com/guitar-technology/active-pickups-all-you-want-to-know/

Orpheo
16 juli 2019, 10:52
ah... ja... Meh, vraag me af of die lui van die website wel eens een EMG volledig uit elkaar gehaald hebben :P epoxy en kapje lossnijden en dan de spoelen doormeten. Een EMG zonder de preamp klinkt overigens echt ontzettend saai.

Erik de Perik
16 juli 2019, 12:09
Ik heb ook amper ervaring met die dingen. Ooit een setje SSH op een superstrat gehad. Toen werd dat verhaal ook in de MM verteld, zo komen dingen de wereld in....

arjanb01
16 juli 2019, 12:17
De musicman silhouette had altijd passieve pick-ups met een preamp erin. Viel de batterij uit werkten de pick-ups nog steeds alleen met meer ruis. Parallell systeem wat Orpheo al aangaf.
De emgs uit mijn luke werkten inderdaad alleen met batterij en zonder batterij was mijn signaal compleet dood.

D3nnis
16 juli 2019, 12:27
De silhouette special heeft een silent circuit, met een soort van dummy coil iets (weet ik hoe het werkt), als ruisonderdrukking. Volgens mij is dat toch weer anders dan een preamp?

Het werkt op zich wel, alleen op eoa manier werkt het beter met de originele pickups als met de bareknuckles die ik er nu in heb.

Powderfinger
18 juli 2019, 22:00
Ik heb wel eens actieve EMG's gehad, maar ze gingen me snel vervelen. Te warm, te rond, te weinig karakter. Behalve af en toe een passieve hum in de brug heb ik überhaupt niet veel met humbuckers. Het actieve lijkt alles wat ik er niet aan waardeer alleen maar te versterken.

Erik de Perik
19 juli 2019, 02:12
EMG's werden destijds vooral verkocht op ruisvrij, gelijkmatige sound en uiteraard dat het een actief circuit was. Juist die gelijkmatigheid knapten velen op af. Tegenwoordig is het vooral iets voor de hevige metalen, denk ik.

D3nnis
19 juli 2019, 07:11
Ik heb wel eens actieve EMG's gehad, maar ze gingen me snel vervelen. Te warm, te rond,

Ik ben benieuwd over welke EMG's dit gaat, en in wat voor gitaar.

Bolkedebeer
19 juli 2019, 09:11
Ik ben zelf al jaren superlblij met mn Claptonstrat met de Lace sensors.
Smaken verschillen uiteraard maar ik houd nu eenmaal van over the top Fender-glas-Rinkel-belletjes.
Samen met de 20db boost, wissel je heel easy van 70-Ies dunne clapton rinkel naar een dikke lukather sound.
Enige minpuntje is dat Lace sensors er gewoon niet uitzien.

D3nnis
19 juli 2019, 09:18
Ik vind lace sensors echt niet lelijk :)

Midboost van de clapton strat is wel vet. Jaren geleden eens eentje getest, die was alleen verminkt met een Kahler. Verder een kickass gitaar.

Powderfinger
19 juli 2019, 21:11
Ik ben benieuwd over welke EMG's dit gaat, en in wat voor gitaar.

Dat was een Shecter Hellraiser C1, die met vaste brug. Nu zijn het 81/89's zie ik. Ik had 'm een jaar of 5 terug en de vorige eigenaar had 'm ook al een tijdje.

Prachtige gitaar hoor, maar hij pastte gewoon niet bij mijn stijl.

Erik de Perik
19 juli 2019, 21:22
Da's mooi maar ik denk dat weinig mensen de EMG sound zullen beschrijven als "te warm en te rond."

D3nnis
19 juli 2019, 21:23
Dat kan natuurlijk altijd.
Ik had zelf de 81 niet geassocieerd met "rond" en "warm". Maar de gitaar doet ook veel.
Jaartje of 2 terug eens gespeeld op een patrick koopman les paul model, met emg 81 in de brug......het enige nadeel was dat die gitaar niet te koop was :D
Terwijl ik de 81 in verschillende gitaren heb gehad en daar niet vrolijk van werd.

Erik de Perik
19 juli 2019, 21:59
EMG 81 bij de brug:


https://www.youtube.com/watch?v=eEzTtDhAgrQ

Powderfinger
19 juli 2019, 23:05
Egaal en gecontroleerd dan? Bij m'n strat met noiseless pickups heb ik altijd het idee dat hij iets onvoorspelbaars kan doen. Dat doet 'ie natuurlijk niet, maar ik houd wel van het idee!

Ook had ik 't idee dat je alleen de elementen hoort en de rest van de gitaar niet meer. Dat bedoel ik een beetje met weinig karakter.

Uiteindelijk zit 't letterlijk tussen de oren en kies je instinctief voor een sound of niet.

Bartrock
21 juli 2019, 08:19
Dat doet 'ie natuurlijk niet, maar ik houd wel van het idee! .:D:D:D

Qua aktief:ik heb een Ibanez RGA72 uit 2010,waar ze standaard inzitten.Ik gooi altijd alles meteen er uit,en Dimarzio er in,maar bij deze had ik nooit de behoefte-speelde namelijk een tijd lang alleen over en ZOOM G3 en daar bevielen (en bevallen) ze me best eigenlijk.Tot ik dan weer van Marshall ben voorzien laatstelijk-wat een bagger!Die pickups dan,de andere twee klinken als nooit tevoren.Nu is die RGA wel zo'n ongelooflijk lekker gitaartje dat ik die dingen er dus meteen ga uitslopen,alsnog,en gewoon een Dimarzio erin (halselement gebruik ik echt nooit dus die laat ik gewoon zitten.Nou zit er wel een 'los' voorversterkertje met zo'n leuke midscoop op,dus misschien laat ik dat gewoon zitten-alleen zou dan een X2N misschien een beetje veel van het goede kunnen zijn.hoewel:onverbeterbare hardrock/metalfan,dus misschien gaat het best goed.
Maar een vreemde gewaarwording vond ik het wel.Eens zien of ik nog iets leuks met bij vorkeur creme of zebra heb liggen-dat maakt 'm natuurlijk nog fouter jaren tachtig om te zien dan-ie al is.Heerlijk.