PDA

View Full Version : Geboost signaal in Fulltone OCD



Onkelpazuzu
10 juli 2019, 12:07
Sorry als deze vraag al eens gesteld en beantwoord is; ik heb altijd ruzie met de zoekfunctie van Gitaarnet. Ik heb op mijn pedalboard een SD Pickup Booster (de 'oude' versie) vóór een Fulltone OCD staan. Ik krijg een prachtige warme toon met veel gain als ik de SD helemaal opendraai en de gain van de OCD op ongeveer 25% zet. Maar ik vraag me af of zo'n geboost ingangssignaal niet schadelijk kan zijn voor de OCD. Ik heb geen verstand van elektronica, maar sommigen van jullie wel. Ik ben benieuwd. :-)

telerocker
10 juli 2019, 12:25
Hij doet het nog steeds? Volgens mij kan het geen kwaad, maar ik ben niet zo'n techneut, dus anderen zullen vast met een betere onderbouwing komen. Zelf gebruik ik soms ook een od-pedaal > od-pedaal.

roger
10 juli 2019, 12:37
Dat is toch "stacken"? Meerdere pedalen na elkaar om meer drive te krijgen? Ik heb zelf een tubescreamer voor mijn OCD voor vette scheur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
10 juli 2019, 15:21
Je hebt kans dat bij een te hoge boost je het ingangssignaal overstuurt en dan..... oh.. wacht...

NLF
10 juli 2019, 16:10
Kijk, een humbucker heeft (normaliter) meer output dan een (Fender) single coil. Dus als je een LP in een pedaal of versterker plugt dan duw je meer signaal in je pedaal of amp (dat is ook de reden dat een LP harder gaat / voller klinkt / meer overstuurt - hoe je het ook wilt noemen). Zo'n booster doet iets soortgelijks, hij versterkt het signaal van je gitaar. Dus het enige wat jij met die booster doet is het aantal db's opschroeven. Dat stuur jij die OCD in. Net als wanneer je een high output element zou gebruiken of iets dergelijks. Of het goed klinkt is weer een heel ander verhaal, dat moet jij zelf beoordelen.

the sure thing
10 juli 2019, 16:24
Stacken van pedalen is geen probleem. Eindeloos zingende gain!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Onkelpazuzu
10 juli 2019, 16:39
Ha, dank allemaal. Stacken doe ik inderdaad al een hele tijd, maar nog nooit met de boel helemaal open. En omdat ik de boost van die SD nogal fors vind, dacht ik: effe checken. Dank!

D3nnis
10 juli 2019, 17:28
Stacken van pedalen is geen probleem.


Kun je pedalen niet opblazen doordat er uiteindelijk teveel spanning staat?
Beetje zoals er ook pedalen zijn die er ook niet van houden om in een (hoge output) fx loop te zitten?
Of moet je daarvoor al denken aan behoorlijk veel boosts achter elkaar? Ik heb er eigenlijk geen gevoel bij; een potente humbucker in een boost in een overdrive komt nog weleens voor, maar vanaf wanneer zou je geliefde vintage analoge delay (ik zeg maar wat) de geest kunnen geven?

Plant
10 juli 2019, 18:18
Kun je pedalen niet opblazen doordat er uiteindelijk teveel spanning staat?
Beetje zoals er ook pedalen zijn die er ook niet van houden om in een (hoge output) fx loop te zitten?
Of moet je daarvoor al denken aan behoorlijk veel boosts achter elkaar? Ik heb er eigenlijk geen gevoel bij; een potente humbucker in een boost in een overdrive komt nog weleens voor, maar vanaf wanneer zou je geliefde vintage analoge delay (ik zeg maar wat) de geest kunnen geven?

Als het ingangssignaal qua niveau over de voedingsspanning van het pedaal (signaalsterkte meer dan 9V top-top) heen gaat kun je op-ampjes e.d. opblazen als er in het circuit geen overspanningsbeveiliging is opgenomen. Maar dat is wel heel veel signaal hoor.

Als het boostpedaal (of een ander pedaal in de keten voor de OCD) niet met een hogere voedingsspanning dan de OCD wordt gevoed, kan het signaal nooit te hoog worden - hooguit hetzelfde. Het zal wel gaan clippen en extra gaan vervormen, maar overspanning word het niet.

D3nnis
10 juli 2019, 18:56
Aha, het werkt dus niet als batterijen die je allemaal in serie kunt blijven zetten tot je een flinke spanning hebt of zo (zal wel dom klinken, maar mijn simpele ziel dacht pedaal 1 boost X mV, pedaal 2 Y mV, waarna je op X + Y mV zit of zo).


Edit:
Ik heb ooit een line 6 DL4 gehad, die vond het niet fijn in de fx loop. Line 6 kwam zelf met "Line 6 does not support the use of any Line 6 Four Button modeling pedal in an effect loop as the Line 6 Modeling pedals are designed for instrument level (guitar/bass output) to be inserted between the instrument and the amplifier. The signal strength of a line level signal (i.e. an effect loop) can cause the input buffers to fail.".

Plant
10 juli 2019, 19:54
Denk aan bv. een clippende versterker. Je wilt hem steeds harder zetten, maar dat kan op een bepaald punt niet meer omdat je al aan de voedingsgrens zit. Dan gaan de signaaltoppen dus 'afplatten'. Het wordt niet meer harder, het gaat alleen vervormen.

Tot op zekere hoogste gebeurt er dit. Het signaal kan toenemen zoals van A naar B. Bereik je de voedingsgrens, dan krijg je C:

http://www.k7tty.com/development/electronicprojects/Clipping%20Indicator_files/image002.jpg

Dat is zolang pedalen allemaal met dezelfde spanning worden gevoed niet schadelijk.

Sluit je bv. de ingang van je fx-pedaaltje aan op een speaker uitgang waar wel tientallen Volt uit kunnen komen, dan wordt het een ander verhaal.

D3nnis
10 juli 2019, 20:01
Duidelijk verhaal, thanks!

NLF
10 juli 2019, 21:48
Het punt is ook een beetje dat je inderdaad teveel kunt boosten, in die zin dat het niet lekker meer klinkt. Als ik twee boosters achter elkaar zet (ik speel bij voorkeur overigens zonder pedalen, maar goed) dan klinkt het allemaal nog lekker als ze allebei zo'n beetje half open staan of iets daar voorbij, of in ieder geval de eerste half open en de tweede misschien driekwart. Zelf doe ik dit wel eens met een 18 volt Hawk Boost en een 12v Kool & Elfring buizenboost. Maar dit werkt eigenlijk alleen met een strat, die heeft veel headroom, met een humbucker gitaar valt er weinig te boosten omdat die al zoveel output heeft (hangt natuurlijk ook van de amp af en vooral hoe hard de amp staat). En het werkt eigenlijk ook alleen op mijn Hiwatt, omdat die amp het allemaal kan opvangen en goed blijft klinken (mijn Marshalls spugen de boost pedalen meteen uit, die willen gewoon dat je het volume op de amp zelf harder zet, mijn Vox min of meer ook).

Met andere woorden: je zult ook niet snel zo'n ding helemaal open draaien, dus je probleem zal zich sowieso niet snel voordoen. Je kunt dan beter de versterker wat harder zetten (klinkt altijd beter) en wat minder boost gebruiken, of het volume van je tweede pedaal in de keten (in geval van TS de OCD) wat hoger zetten. Je krijgt op een bepaald punt namelijk alleen maar (nog) meer compressie (zoals Plant al beschreef) als je maar meer blijft boosten en steeds meer signaal in je OCD jaagt. Kun je net zo goed de handel dichtsmeren met 1 tubescreamer of iets dergelijks, daarvoor heb je die boost niet eens nodig. Maar goed, hangt er natuurlijk ook weer vanaf of je juist compressie wil of dynamiek ...

roger
10 juli 2019, 23:13
Ik heb ooit iemand zien spelen met stuk of 5 tubescreamers achter elkaar...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
11 juli 2019, 00:06
Ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt hoe een sound beoordeeld wordt. Wat de een dynamisch noemt, zal de ander bijv. schreeuwerig vinden. Een crunch is voor A een randje en de crunch van B is de sound waar A z'n solo dan mee speelt.

Brad
11 juli 2019, 07:53
Ik heb ooit iemand zien spelen met stuk of 5 tubescreamers achter elkaar...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat kan ik mij goed voorstellen. Om verschillende gradaties van vervorming te krijgen. Je kunt ze allemaal anders af stellen en die verschillende afstellingen met elkaar combineren.

Sjtevel
11 juli 2019, 09:24
Of 7 metalzones en 2 ds-1’s: https://youtu.be/SI3SkN40MNg

NLF
11 juli 2019, 19:49
Ik heb ooit iemand zien spelen met stuk of 5 tubescreamers achter elkaar...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De vraag is natuurlijk of ze ook allemaal aanstonden.

Maar goed, als je ze allemaal aanzet: het maakt op een bepaald moment dus niet zoveel meer uit als je gain op gain stapelt. Op een bepaald punt is de boel verzadigd. In feite werkt een master volume amp ook zo (cascading). Het maakt natuurlijk wel uit hoeveel je per trap toevoegt. Als je iedere keer een klein beetje toevoegt kun je meer blijven stapelen.

NLF
11 juli 2019, 19:54
Ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt hoe een sound beoordeeld wordt. Wat de een dynamisch noemt, zal de ander bijv. schreeuwerig vinden. Een crunch is voor A een randje en de crunch van B is de sound waar A z'n solo dan mee speelt.

Ben het niet helemaal met je eens. Ja: de een vindt dit fijn en de ander dat, de een speelt cleaner dan de ander, in de ene stijl (metal) is iets misschien clean wat in de andere stijl (blues) al vervormd genoemd wordt. Maar zo lang je headroom hebt kun je verschil tussen hard en zacht aanslaan objectief waarnemen, zodra je heel veel gain op elkaar stapelt komt er een moment waarop je zoveel compressie hebt waarop je merkt dat hard of zacht aanslaan niet veel meer uitmaakt, en dat is redelijk objectief vast te stellen. Of je het fijn vindt, of mooi vindt om juist met een compressed of heel dynamisch geluid te spelen is een heel ander verhaal. Dat verschilt natuurlijk enorm van gitarist tot gitarist.