PDA

View Full Version : Scheur in nek les paul



emo
7 juli 2019, 14:52
Denken jullie dat dit scheurtje kwaad kan?
https://i.imgur.com/b0ht8vE.jpg

Fusion
7 juli 2019, 15:13
Geen verstand van. Kan je wel zeggen dat ik jaren (denk wel 12 of zo) met een dergelijke scheur in mijn gitaar heb gelopen zonder dat ik enig nadelig effect bemerkte.

purplejohn
7 juli 2019, 15:17
Is nu niets aan te doen denk ik, behalve afwachten tot ie eventueel breekt....

D3nnis
7 juli 2019, 15:18
Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat het alleen een scheurtje in de lak is. Dan hoef je je nergens druk over te maken.

arjanb01
7 juli 2019, 15:29
Klinkt misschien heel afgezaagd maar ik zou hem door een gitaar tech laten beoordelen.
Ik had dergelijke scheuren ook in een van mijn vorige gitaren maar waren allemaal scheuren in de poly lak en niet in het hout.

Remork1970
7 juli 2019, 15:48
Hoe kan zo'n vent dat zien dan? Gaat die gitaar dan in een Röntgenscanner ofzo?

Remork sluiten.

Plant
7 juli 2019, 17:10
Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat het alleen een scheurtje in de lak is. Dan hoef je je nergens druk over te maken.

+1
Is er overigens reden voor om aan te nemen dat er een scheur in het hout zit, is de gitaar daar een keer op gevallen?

Tupelo
7 juli 2019, 18:01
Overbodig, maar ik zeg ook scheurtje in de lak.
Kan wel gevolg zijn van een buts met je hals, maar ik zou mezelf er geen zorgen over maken.

Rinze
7 juli 2019, 18:52
Hoe kan zo'n vent dat zien dan? Gaat die gitaar dan in een Röntgenscanner ofzo?

Remork sluiten.Die trekt gewoon even aan de hals om te kijken of er beweging in zit. Kun je zelf ook maar ja.

Hoe harder de lak de te sneller dit soort grappen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Tabula Rasa
7 juli 2019, 19:16
Een breuk, volledig haaks op de nerf, op het dikste deel van de hals? Moet een barst in de lak zijn. Zou me er totaal niet druk om maken.

Gepost met shitloads of beer.

Orpheo
7 juli 2019, 19:25
mee eens met tabula rasa. scheurtje in de lak. precies op de naad.

hoe een luthier dat controleert? de kier forceren en dan een voelermaatje in zetten, kijken hoe diep het is.

oplossing? refinish. Of, aceton in de kier. lost de lak op en vult de kier zo op. even over de polijstmachine en klaar.

Kim Wilson
8 juli 2019, 08:50
Hoe kan zo'n vent dat zien dan? Gaat die gitaar dan in een Röntgenscanner ofzo?

Remork sluiten.
Zo'n vent heeft er gewoon meer verstand van. En zal net als Tabula uitleg geven waarom dit in de lak zit en niet in het hout.

almarvk
8 juli 2019, 09:44
Wat is dan het algehele nut van dit forum dan als we alleen maar een doorverwijsbriefje zijn?

Kim Wilson
8 juli 2019, 09:56
Het nut is er ook, dat bewijzen Joris en Orpheo hier. De vraag was wat een tech dan zou kunnen zien. Nou, die heeft er verstand van en kan aan de aard van de barst zien om wat voor breuk het gaat. Maar de TS hoeft niet eens naar een tech, want die kennis hebben we hier ook, blijkt.

Tabula Rasa
8 juli 2019, 10:17
Zie nu, met schermverlichting op max een tweede kromme scheur. Ik verwacht dat die ook gewoon in de lak zit.

Gepost met shitloads of beer.

emo
8 juli 2019, 11:30
Ik heb hem gekocht van iemand die zei dat de krassen alleen in de lak zitten maar wilde eens checken of jullie hetzelfde denken

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

emo
9 juli 2019, 16:27
En wat denken jullie hier van haha?
https://i.imgur.com/zYWBLhe.jpg

Erik de Perik
9 juli 2019, 16:32
Daar zitten er nog een stel.

Orpheo
9 juli 2019, 19:07
ja, mijn reactie is verwijderd door iemand, weet niet waarom, maar deze barsten zijn het gevolg van wat ik voorheen al beschreef.

Die lak, daar staat een spanning op. Zeker op de hoekjes van de body, op lijmnaden en scherpe randen. Er hoeft maar even iets te schuiven en PANG die lak knapt. Daarom geef ik al mijn gitaren ook geen scherpe hoeken maar alles is rond en smooth. Speelt beter, geen gesprongen lak.

Al die barsten beginnen bij de neck joint. Dat is heel normaal. Bij barsten ergens anders, moet je je zorgen maken.

OH, behalve bij de topkam. Daar heb je ook vaak barsten loodrecht naar beneden. dat is gewoon lak die de spanning niet meer aan kan.

Midwolda
9 juli 2019, 20:31
En wat denken jullie hier van haha?

Gewoon nog een paar jaar flink doorspelen en dan heet het craquelé. ;)