PDA

View Full Version : Vera Pink Floyd



Brad
6 juli 2019, 15:49
Er is iets waar ik aan blijf twijfelen. Speelt Gilmour hier nou octaven of enkele noten? Lastig te horen. Het gaat om het stukje tussen 0.43 en 0.47.

https://www.youtube.com/watch?v=MummZBgO3Ek

Fusion
6 juli 2019, 16:25
Ik hoor geen octaven.

NLF
6 juli 2019, 19:51
Ik hoor ze ook niet. Je bedoelt toch de akoestische gitaar?

Brad
6 juli 2019, 19:56
Ja de akoestische gitaar. In een tabboek staat wel dat het octaven zijn. Ik heb laatst een boek van een andere uitgever ingekeken en daar stond het anders uitgeschreven, zonder octaven dus. Dat heeft me erop gewezen.
Het spelen zonder octaven is overigens sowieso een stuk lekkerder spelen.:crazyhappy:

Erik de Perik
6 juli 2019, 20:38
Als je denkt dat je in tabboeken muziek kunt vinden.........

Plant
6 juli 2019, 21:45
12-string?

Erik de Perik
6 juli 2019, 22:04
Nee natuurlijk niet.

Brad
6 juli 2019, 22:27
12-string?

Daar zat ik ook even aan te denken maar volgens mij is het geen akoestische gitaar met stalen snaren maar een nylon string gitaar.

Fobo
7 juli 2019, 10:13
Ook geluisterd: 6-snarig, nylon, geen octaven.

NLF
7 juli 2019, 11:07
Precies. De taps kloppen heel vaak niet. De lessen op youtube vaak ook niet. Zelf heb ik wel eens zitten pielen met tabs van een Satriani dingetje en toen een videotje gezxien van Joe zelf. Speelde iets heel anders (logischer ook, simpeler). Met name vingerzetting is vaak een probleem bij de tabs (en super belangrijk!). Het beste is zelf luisteren (voor je gehoor het beste) en/of alleen van de gitarist zelf afkijken wat ie doet, anders ontgaat je het nodige en word je op het verkeerde been gezet. Maar ik doe het ook wel eens hoor. Ik ben vaak lui.

Brad
7 juli 2019, 12:06
Dit nummer heb ik in principe zelf uitgezocht en genoteerd in Guitar pro. Een heel gedoe daar de gitaar op sommige plekken behoorlijk verscholen zit in de mix. Wel gebruik ik wanneer ik een transcriptie heb van een nummer in een tabboek dat als uitgangspunt.

Het is een keuze. Wanneer een transcriptie in een boek niet helemaal maar voldoende het origineel benadert en het is een beetje vingerzettingvriendelijk uitgeschreven, kun je de keuze maken daar tevreden mee te zijn. Ik wil bij sommige nummers toch graag de gitaarpartij tot in detail uitzoeken.