PDA

View Full Version : Amerikaans noten/black walnut Telecaster



The Crash Cowboy
4 juli 2019, 13:44
Ik wil al een tijd een rosewood Telecaster maken. Die van George Harrison, zeg maar. Nou is palissander reteduur, en schaars. Ik zit te zoeken naar alternatieven, en ik kwam op amerikaans noten (black walnut). Dat is veel goedkoper (ongeveer een kwart van de prijs van rosewood) en beter te krijgen.

Het plan is dan om body en neck van dat hout te maken, de truss rod aan de bovenkant van de hals te plaatsen en er ook een walnut (of ziricote; dat heb ik hier nog liggen) toetsenbord op te lijmen. Waarschijnlijk maak een ‘reversed headstock’ Tele neck; dat vind ik gewoon wel ruig staan. De body zou uit twee lagen bestaan, met daartussen nog een maple of spruce laag van een paar millimeter. Volgens mij is walnut lichter van kleur dan rosewood, maar met een goeie finish zou ik het rosewood kwa kleur kunnen benaderen, hoop ik.

Ik vond op internet al dat black walnut zowel voor body’s als halzen gebruikt wordt. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. Dus: shoot !

- Is black walnut goed te gebruiken om een Telecaster neck en body mee te maken ? Zijn er hier al ervaringen mee ?

- Zal het resultaat, eventueel met een wat donkerdere olie- of lakfinish, lijken op rosewood ?

Napoje
4 juli 2019, 13:58
Waarom neem je geen pau ferro of sonokling. Dat zijn aziatische palisander achtige houtsoorten die minder duur zijn.

Napoje
4 juli 2019, 14:04
Of ga hierop bieden:

Massief stuk palissander hout, 44x60x5 cm 10 kilo zwaar! http://link.marktplaats.nl/m1414302643?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

The Crash Cowboy
4 juli 2019, 14:25
Waarom neem je geen pau ferro of sonokling. Dat zijn aziatische palisander achtige houtsoorten die minder duur zijn.
Die zijn allebei ook nog behoorlijk aan de prijs:

- madagaskar palissander € 31.680 per kuub
- pao ferro € 23.280,- per kuub
- sonokeling € 23.880,- per kuub
- amerikaans noten € 5.155,- per kuub

Dit zijn de prijzen bij de Arnhemse Fijnhouthandel op hun website. Het ‘echte’ rosewood (rio palissander) is daar al niet meer te krijgen. Ik ben nou eenmaal niet superrijk, en de kans dat ik iets verpruts is ook nog wel ergens aanwezig LOL. Dat walnut is beter te betalen en ik ben nieuwsgierig of dat een alternatief zou kunnen zijn.

Erik de Perik
4 juli 2019, 15:01
Gibson The Paul werd volledig van walnut gemaakt en daar heb ik nooit iets negatiefs over gehoord. De hals was wel gelamineerd.

loose-fur
5 juli 2019, 12:16
Ikzelf vind notelaar een mooi alternatief voor palissander (en meer dan duur genoeg). Deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172415-Black-Tuesday/page19) werd volledig uit Amerikaans notelaar gebouwd, ook de hals.
Notelaar verwerkt makkelijk, naar mijn gevoel te vergelijken met mahonie of zelfs meranti. Iets brozer misschien; iets grotere kans op brokjes of barsten (bij buigen van zijkanten, bijvoorbeeld). Maar het werkt in ieder geval stukken makkelijker dan palissander.

https://lh3.googleusercontent.com/gfMIzrzP2U7WdWCtw3vXAG-jleOKOp3Z39DX5Lpnb-Zlw7Z80c3_u3unLpk2hI-6u3ieamNHuK4xUlAHAjt9CsyFOsCRb0_5ZIFip9QD9Idq-AwxKbEKF87uH_qDnkQmTrb4HXwfE8v7a5bJX8m6Vj120k6Gl6H Pe5rGtorudp2wNSGFHWlR_CjBImii42_uU4bLjavtHLrtwHeW0 K0BSZ4KCB9b6IHtNSj0u-u1HFhy_m10GTzPcY7X0OaZdEr9kOKnbPPaFckGP2WTED33V3dL M59Vq5EtkmAe1U1kPtA_Hhi_rWalS1-ain_D71E2NWE0qheWzaxTMlXF45g0sWc2fiHT_tmwE0hP8_Koz Ctji0JV9MHiA8DoXICXNHLzUxbnJazhrdwe2nI0vFUKSPORPmt ZTpiI54SB9qYB56xUy5elJkKQyeUeP7Uio5PfkPSAZ14WjlXeV LW2T6-MoqdiOM1_ipFnj0cxGL57i8NBFoPhyWyL8TwI4SJOTxeeftYkH ExVsmv2NxiwJRnR-_URR5TnT3BM0yIHe4EMbAIxTnmU0I9Y74pG_R_A6zw5Si_Mnie 4t5Vgh2ceVsyKWnkGYPVNy81ceJOe5ll3O995lXz9VZpXI59FA XBwxN1QXfv3v7iMwC8JtSRXpq1BUKVkw8PE2pc=w1139-h757-no

The Crash Cowboy
5 juli 2019, 13:44
Ikzelf vind notelaar een mooi alternatief voor palissander (en meer dan duur genoeg).

Is notelaar hetzelfde als amerikaans noten of black walnut ?

loose-fur
6 juli 2019, 08:27
Net als bij eikenhout, is de Amerikaanse versie verschillend. Bij eikenhout verkies is absoluut de Europese variant, de Amerikaanse is me te rood. De overzeese notelaar zou je een beetje meer 'paars' kunnen noemen, en gaat dus misschien ook íets meer richting tropisch hout (als je het zo wil noemen, in het kader van een alternatief voor palissander).

Bovenstaande akoest bouwde ik uit Amerikaans noten omdat ik het bij toeval aangeboden kreeg, maar ook bij deze houtsoort verkies ik liever de Europese variant, die -net als bij eiken- soms ook duurder is.

The Crash Cowboy
7 juli 2019, 13:52
https://www.af.nl/voorraad/massief/nootam/

D3nnis
7 juli 2019, 13:54
Ik heb mijn zelfbouwbas body gemaakt van amerikaans noten (en iep). Mooi spul dat noten, bewerkt mooi ook.

The Crash Cowboy
7 juli 2019, 18:36
Ik heb mijn zelfbouwbas body gemaakt van amerikaans noten (en iep). Mooi spul dat noten, bewerkt mooi ook.
Wow, da’s een fraai bassie ! En dat noten ziet er goed uit. Ik denk dat echt rosewood nog veel donkerder is, maar dat moet ik dan met een kleurtje oplossen.

D3nnis
7 juli 2019, 18:41
Ja, rosewood is zeker donkerder, alhoewel donkerder, meer roodachtig bruin vooral. Amerikaans noten is wat "fletser" bruin.

Orpheo
8 juli 2019, 13:16
walnoot kan je ook prima stainen trouwens, mocht je de kleur meer 'knal' willen geven. of, zPoxy resin. dan wordt de kleur ook een pak warmer. Rosewood heeft meer contrast in de nerf.

Walnoot is overigens een meer dan prima houtsoort om mee te bouwen.

The Crash Cowboy
8 juli 2019, 23:04
walnoot kan je ook prima stainen trouwens, mocht je de kleur meer 'knal' willen geven. of, zPoxy resin. dan wordt de kleur ook een pak warmer. Rosewood heeft meer contrast in de nerf.
Ik heb pas een basbody gemaakt, die ik met Z-Poxy heb voorbewerkt. Ik heb dat er tot het blanke hout weer afgeschuurd, zodat alleen de poriën gevuld bleven. Ik begrijp dat je ook een laag epoxy op het hout kan laten ‘liggen’ ? En dat dan aflakken met bijvoorbeeld blanke hoogglans nitro ?

Napoje
9 juli 2019, 00:05
Ik heb pas een basbody gemaakt, die ik met Z-Poxy heb voorbewerkt. Ik heb dat er tot het blanke hout weer afgeschuurd, zodat alleen de poriën gevuld bleven. Ik begrijp dat je ook een laag epoxy op het hout kan laten ‘liggen’ ? En dat dan aflakken met bijvoorbeeld blanke hoogglans nitro ?

Zo doe ik het in ieder geval wel.

Orpheo
9 juli 2019, 13:21
Ik heb pas een basbody gemaakt, die ik met Z-Poxy heb voorbewerkt. Ik heb dat er tot het blanke hout weer afgeschuurd, zodat alleen de poriën gevuld bleven. Ik begrijp dat je ook een laag epoxy op het hout kan laten ‘liggen’ ? En dat dan aflakken met bijvoorbeeld blanke hoogglans nitro ?
jazeker. eerst vullen tot de porien dicht zijn, en dan een laag aanbrengen als sealer. of, zoals ik al eens eerder beschreef, verdund met alcohol. vind ik zelf de fijnste methode want dan heb je wel de 'kleur'van de zpoxy maar niet nog eens een dikke plak epoxy die je vlak moet schuren.

Napoje
9 juli 2019, 14:03
Overigens valt zpoxy ook bij te kleuren. Misschien een experiment waard. Ik heb zo weleens een beschadigde gitaar bijgewerkt door er beits door te mengen. Wie weet werkt het ook bij grote vlakken.

Orpheo
9 juli 2019, 14:31
heb ik ook gehoord ja. Ik denk dat ik eens ga experimenteren met blanke epoxies en die kleuren, dat gebruiken als de porefill op ash, dat gedeeltelijk terugschuren en dan aflakken. Ik denk dat dat heel vette resultaten gaat geven.

The Crash Cowboy
9 juli 2019, 17:54
jazeker. eerst vullen tot de porien dicht zijn, en dan een laag aanbrengen als sealer. of, zoals ik al eens eerder beschreef, verdund met alcohol. vind ik zelf de fijnste methode want dan heb je wel de 'kleur'van de zpoxy maar niet nog eens een dikke plak epoxy die je vlak moet schuren.
Die laag met alcohol en Z-Poxy vloeide inderdaad mooi uit.