PDA

View Full Version : Alnico V, alnico VIII vraag (voor de techies)



WDeeGee
28 juni 2019, 16:42
Hallo,

Iemand een idee hoe sterk het magnetisch veld van deze twee van elkaar verschillen (in procent bijvoorbeeld) en hoe dit zich omzet in signaalvoltage of dB ?

Alvast bedankt aan de knapperd die hier iets concreet kan op antwoorden.
:lovelove: :cooler:

WDeeGee
28 juni 2019, 16:43
(PS: weet wel dat je ze gedeeltelijk kan magnetiseren, maar laat ons ons baseren op wat typisch verkocht wordt)

Orpheo
29 juni 2019, 17:44
alnico8 is geloof ik ongeveer 35% sterker dan a5. ik heb dat percentage onthouden maar ik weet niet meer waarvan. Edoch... de signaalsterkte (voltage) hangt af van meer factoren dan alleen de spoel en niet elke humbucker zal goed klinken met een a8. a8 is slechts 1 van de vele gereedschappen om een tone te maken. Voorbeeld: een custom5 van seymour duncan voelt en klinkt bijna even hot als de alternative8, ondanks de lagere weerstand en de alnico5, op papier allemaal zwakker. Komt door de fletcher munsen curve; we ervaren beide pups als even hot omdat de custom5 een bump (resonance pike)heeft in de frequenties die we makkelijker horen, dan de resonance spike van de alt8.

WDeeGee
30 juni 2019, 01:06
Je maakt een goed punt, Orpheo. Zal het gewoon proberen, de boel eruit, en A8 erin.