PDA

View Full Version : 18v?



Luke-wannabe
24 juni 2019, 13:34
Hee luitjes,

Kun je zomaar elk overdrive pedaal op 18v laten draaien?
En andere pedalen? Modulatie, etc?

Voordat ik dingen stuk maak...

Dirk_Hendrik
24 juni 2019, 13:44
Nee. Dat kan niet zomaar klakkeloos.

Luke-wannabe
24 juni 2019, 16:27
Kun je daar nog iets verder over uitweiden, Dirk?

telerocker
24 juni 2019, 16:37
Het circuit moet door de fabrikant geschikt zijn gemaakt voor 9 / 18 volt. Mijn Suhr Eclipse en Riot bijvoorbeeld kunnen allebei op 9 tot 18 volt, mijn Emma Reezafratzitz alleen op 9 volt. Het staat ook op het pedaal aangegeven of het 18 volt aankan. 18 volt > 9 volt pedaal kan schade opleveren.

Midwolda
24 juni 2019, 16:44
De vraag is natuurlijk: waarom?

Fobo
24 juni 2019, 17:40
De vraag is natuurlijk: waarom?

Eén glas bier heeft een ander effect dan dezelfde hoeveelheid rum.












...om maar iets te noemen

Rick trodat
24 juni 2019, 18:49
Vaak heeft de ic een maximaal aantal volt dat ie aan kan en daar is dan het hele circuit op gebaseerd. Met weerstanden zorg je er voor dat er diverse voltages verdeeld worden zeg maar. Dus ook al kan de ic het aan, dan is het nog maar de vraag of het beter zal klinken.

Plant
24 juni 2019, 19:02
Vergeet ook niet de werkspanning van bv. elco'tjes. Als die gekozen zijn op een spanning van 9V en niet ruim daarboven, klappen ze bij voldoende overspanning na een tijdje uit elkaar.

Verder kun je nog te maken hebben met interne spanningsstabilisatoren / -regulatoren die ineens fors meer te dissiperen krijgen en het begeven.

the sure thing
25 juni 2019, 06:44
De praktijk: bij mijn Fulltone OCD en Fulldrive hoorde ik weinig verschil tussen 9V en 18V. Bij mijn Diamond compressor hetzelfde. Ergo: overrated.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
25 juni 2019, 06:52
Bij een MXR M-134 stereo chorus hoorde ik het verschil wel degelijk. Dieper, voller, meer ruimte.
Maar goed, die is gemaakt voor 18V en kan eventueel ook op 9V, andersom dus.

Luke-wannabe
25 juni 2019, 08:44
Waarom ik deze vraag stelde was het volgende: Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding en zat te kijken naar die One Spot pro cs 12. Die heeft een paar 18V uitgangen, dus vandaar dacht ik dat het misschien leuk was om te experimenteren met 18V.

Kim Wilson
25 juni 2019, 08:56
Leuk als in: wat gebeurt er als ik er een paar IC'tjes uit wil fikken, maar verder... :satisfie:

Mitch
25 juni 2019, 09:18
De praktijk: bij mijn Fulltone OCD en Fulldrive hoorde ik weinig verschil tussen 9V en 18V. Bij mijn Diamond compressor hetzelfde. Ergo: overrated.


n=3, oordeel is klaar :listen:

In een pedalen shootout van een paar jaar terug zagen we een klein verschil bij OCDv4 maar een groot verschil bij OCDv2.
De Dirty Little Secret mk2 gaf ook een groot verschil. Ik heb momenteel nog een Weehbo Mastiff in de aanbieding: redelijk verschil. De Xotic SL: groot verschil. Klankspectrum is breder, compressie is lager, volume kan hoger en de aanslaggevoeligheid hoger zijn de meest voorkomende voordelen.

Meer spanning om te verdelen en mee te werken levert doorgaans meer headroom en een groter dynamisch bereik op bij drive pedalen. Andersom, lagere spanning bij een zwakker wordende batterij levert bij een fuzz juist het soort gesputter op dat sommige mensen leuk vinden. En zoals al gezegd: als de onderdelen niet zijn bemeten op 18V, dan gaan ze kapot.

HaroldA
25 juni 2019, 11:08
Leuk als in: wat gebeurt er als ik er een paar IC'tjes uit wil fikken, maar verder... :satisfie:

De meeste ICs kunnen makkelijk 30V+ aan, maar elco's zijn wat kieskeuriger: de rating die daar op staat is vaak een absoluut maximum en dat zal in pedalen vaak 16v zijn omdat die een stuk kleiner en goedkoper zijn.

miyaru
25 juni 2019, 11:21
Mijn Okko Diablo Gain+ heeft een 18v switch - intern maakt hij er dan 18v van. Het resultaat: iets strakker geluid, meer headroom, maar juist het romige van de 9v setting vind ik fijner klinken.

telerocker
25 juni 2019, 12:24
Waarom ik deze vraag stelde was het volgende: Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding en zat te kijken naar die One Spot pro cs 12. Die heeft een paar 18V uitgangen, dus vandaar dacht ik dat het misschien leuk was om te experimenteren met 18V.

Ik gebruik de Palmer PWT 12 MK 2. Die functioneert goed en is iets goedkoper.

ZsaZsa
4 juli 2019, 20:52
Op ThatPedalShow staat een video waarbij dit verhaal bij een pedaal als de Broadcast het verschil tussen 9, 18 en 24 volt goed laat horen in termen van verandering van de bias. Dus compressie bij 9 volt en steeds strakker en dynamischer richting 24 volt. Bij opamp pedalen werkt dat toch heel anders begreep ik.

NLF
4 juli 2019, 21:38
Heb er ook wel mee geexperimenteerd. Soms vond ik de 9 volt juist "beter" klinken, of hoorde ik echt nauwelijks verschil. 18 volt lijkt doorgaans inderdaad meer headroom / minder compressie te geven. Als dat is wat je zoekt dan werkt het. Maar ja. Uiteindelijk speel ik het liefst rechtstreeks de amp in. Ik gebruik alleen heel af en toe een booster met mijn strat, maar de amp harder zetten klinkt voor mij toch altijd beter dan de output middels booster of overdrive verhogen, dus tja.