PDA

View Full Version : Vette goedkope gitaren



Erik de Perik
22 juni 2019, 01:38
Ik zit niet te wachten op allerlei claims, maar wel op filmpjes waar goedkope gitaren verbazen.
Deze gitaar (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_te_90flt_vw_deluxe_series.htm) kost momenteel 189 eur incl. verzendkosten.


https://www.youtube.com/watch?v=jMfbF0AoACU

Napoje
22 juni 2019, 10:08
Hoe kunnen ze het eigenlijk maken voor dat geld? Als je alle onderdelen los koopt op aliexpress is het nog duurder en is ie niet eens gespoten.

Orpheo
22 juni 2019, 11:05
Thomann koopt gigantisch groot in, dat drukt de kosten enorm. Ik weet hoeveel het een merk kost om n gitaar te laten maken in grote aantallen bij de grote fabrieken (world musical, spg, yufeng) en dat is bizar weinig.

Een singlecut Carved figured Maple top, Duncan pickups van een gerespecteerde merk kost dat merk inkoop 200 dollar. De dealer betaald 375. De consument 695 minimaal.

Thomann is ook zo groot dat zij op Harley Benton wel quitte, zelfs iets verlies willen draaien, zodat je maar terug komt en andere Gears erbij koopt. Kabels, snaren, amps, upgrade onderdelen.


Zo kan t dus zo goedkoop.

guitarkid2
22 juni 2019, 11:54
Een squiert


https://www.youtube.com/watch?v=seI8BhXpBRA

maar erik
je snapt toch wel ,marketing, 'nieuwe" markt aanboren ofzo, eennuu fair trade is in dit segment helemaal het raam uit

D3nnis
22 juni 2019, 12:02
Zo kwam er vandeweek in mijn youtubelijstjedinges dit filmpje voorbij betreffende een harley benton bas:

https://youtu.be/XqvxmImg7ts

De Sandberg vind ik net wat lekkerder (en die zijn al niet peperduur), maar de HB komt akelig dichtbij...

Midwolda
22 juni 2019, 12:11
Van alle tijden toch? Hier ligt nu een ES-339 kopie op de werkbank, een Pasadena van eind vorige, begin deze eeuw. Kostte toen nog geen 200 euro. De basis, het hout en de constructie en de frets en de afwerking, is echt helemaal niet slecht, voelt zelfs Matsumoko-achtig goed aan. Hoe de elektronica klinkt dat weet ik nog niet, no-name humbuckers, kleine pots, boeit niet zo, dat is makkelijk te vervangen en er ligt hier nog wel wat (o.a een set SD A2). Hardware (brug, tuners) ook allemaal no-name, maar netjes en stabiel.
(Helaas had iemand geprobeerd de kop te vergibsonnen, maar dat was niet helemaal gelukt, dus ik probeer dat nu wat netter te maken. Je zult het altijd blijven zien maar ach hij komt toch niet in close-up op TV. ;) )

telerocker
22 juni 2019, 13:21
https://www.youtube.com/watch?v=yni-J0Lhhls

Plant
22 juni 2019, 15:04
Ik kan me voorstellen dat de kwaliteit wat minder constant is over de exemplaren en dat je het een beetje moet treffen.

Tuurlijk heb je tussen dure gitaren ook mindere exemplaren van een model, maar ik verwacht dat dat minder vaak voorkomt.

Zolang het afwerkings-issues zijn en je bent een beetje handig heb je met een goedkope gitaar wat leuks voor weinig geld. Moet je er geld bij gaan leggen om dingen goed of beter te krijgen, dan moet je even kijken of het nog wel zo'n koopje is.

Napoje
22 juni 2019, 20:08
Met een goede kwaliteitscontrole kunnen bugetgitaren ook all over goed zijn. De goedekoopste yamaha pacifica en de ibanez gio lijn zijn daar een voorbeeld van.

Plant
22 juni 2019, 23:01
Yamaha Pacifica is best goed ja, maar de potmetertjes en 5-way pu-switch deden toch al vrij snel niks meer en ik weet dat ik niet de enige ben met dit euvel. Voor mij de moeite niet om garantie te claimen, ik ben in staat om dit zelf op te lossen. Maar ben je dat niet en iemand moet dat tegen materiaal- en uurloon oplossen, dan heb je toch al snel bijkomende kosten.
En je instrument is toch ook minder betrouwbaar met die goedkopere materialen. Leuk als je ermee op de bühne staat en er komt geen geluid uit door een cheapo potmetertje of schakelaar.

Erik de Perik
23 juni 2019, 00:18
Ik heb met verschillende HB gitaren op het podium gestaan, sterker nog, dat doe ik nog steeds..... zonder problemen trouwens.
Meet Pacifica's heb ik nooit iets gehad..... volgens mij maar één keer op zo'n ding gespeeld.


Maar goed...... "goedkope materialen" zegt feitelijk alleen iets over de prijs en niets over de kwaliteit.

Ik snap dat de HB uit 'mijn' filmpje kut klik kt vanwege de materialen. Iedereen weet dat dikke pots beter klinken dan kleine en dat een "bone nut" dat ook doet. Helaas wordt dat moeilijker/onmogelijk als je dit blind test.

Plant
23 juni 2019, 01:01
Maar goed...... "goedkope materialen" zegt feitelijk alleen iets over de prijs en niets over de kwaliteit.

Prijs en kwaliteit hoeven niet 1 op 1 aan elkaar gerelateerd te zijn nee. Iets wat duur is hoeft niet automatisch goed te zijn en iets goedkoops niet meteen slecht. Maar doorgaans legt het toch al snel af qua levensduur.


Ik snap dat de HB uit 'mijn' filmpje kut klik kt vanwege de materialen. Iedereen weet dat dikke pots beter klinken dan kleine en dat een "bone nut" dat ook doet. Helaas wordt dat moeilijker/onmogelijk als je dit blind test.

Dat beweer ik ook allemaal niet. Ik heb het niet over klank maar over uitval / defecten op korte termijn. Fijn dat HB daar kennelijk helemaal geen last van heeft en dat er zonder ook maar 1 exemplarische uitzondering perfect afgestelde en goed klinkende top-instrumenten waarmee je je leven lang vooruit kunt tegen een schijtprijs van de lopende band rollen. Daar kan Gibson idd nog wat van leren.

Erik de Perik
23 juni 2019, 01:46
Uitval van een 200 EUR gitaar komt om onnavolgbare wijze een betere beter over dan uitval van een 2.000 EUR gitaar.

Maar ik merk dat het topic al een verkeerde kant op gaat.



Vette goedkope gitaren graag....!!

Pter
23 juni 2019, 12:35
Epiphone Dot, wordt nauwelijks meer gebruikt maar prima gitaar. Ook zo mijn G&L Asat Special Tribute, 2e hands voor weinig kunnen kopen, zijn nieuw wel wat gestegen in prijs.

Powderfinger
23 juni 2019, 13:38
SX maakt voor het geld ook goede gitaren. Evt zelf de hals afronden en de pickups vervangen.

arjanb01
23 juni 2019, 14:01
In de basis zijn die sx gitaren echt wel prima voor het geld.
Alleen zijn de pick-ups niet best. Vervang je die, ben je bijna net zoveel zo niet neer kwijt dan die gitaar kost.
Op YouTube staat trouwens een leuk filmpje van een sx gitaar met Fender cs 54 pick-ups, als je echt een dure upgrade wilt😂:

https://youtu.be/b7OO6yY3hho

Gast speelt ook lekker!

D3nnis
23 juni 2019, 14:15
SX gitaren....is dat iets nieuws of leef ik gitaartechnisch onder een steen? Nog nooit van gehoord...

arjanb01
23 juni 2019, 14:20
The music alliance is dealer van sx gitaren, zit bij jou in de buurt in het Zuiden:

https://www.tma-benelux.com/nl/content/15026/contact

Erik de Perik
23 juni 2019, 15:12
SX gitaren....is dat iets nieuws of leef ik gitaartechnisch onder een steen? Nog nooit van gehoord...

Merk bestaat zeker al zo’n 15 jaar. Was vooral in de VS een kleine sensatie.

Napoje
23 juni 2019, 18:38
Al die london cities zijn toch ook best goed voor het geld wat je toen betaalde. En ook niet alleen die bewierookte eerste lichting. Ik heb er best wel een paar latere producties bespeeld en dat waren prima gitaren voor het geld.

Fobo
23 juni 2019, 19:22
Ik zit niet te wachten op allerlei claims, maar wel op filmpjes waar goedkope gitaren verbazen.
Deze gitaar (https://www.thomann.de/nl/harley_benton_te_90flt_vw_deluxe_series.htm) kost momenteel 189 eur incl. verzendkosten.


https://www.youtube.com/watch?v=jMfbF0AoACU
Werkelijk ongelooflijk, wat een geluid voor dat geld!
Maar wat 'n naam:
"Wat voor een gitaar heb je/"
"Nou, gewoon, een Harley Benton..."
"Ja, maar wat voor type?"
"Nou, de TE-90FLT VW Deluxe Series.."

Ik zou 't m'n bek niet uitkrijgen...

Erik de Perik
23 juni 2019, 19:40
Ja die naam is niet erg smaakvol gekozen. Het nieuwe logo ziet er wel leuker uit.

blademan
23 juni 2019, 20:23
Samick Greg Bennett Royale 3, een semi akoestische gitaar van 200 euro waar ik heel blij mee ben. Goed gebouwd, speelt fijn, klinkt prima. Maar ja…… Samick maakt heel veel gitaren voor anderen, dus die kunnen er wel wat van :)

Napoje
23 juni 2019, 21:18
Ik heb een tanglewood akoestische gitaar gebruikt gekocht voor 100€ Zgan. Nieuw iets van 250 dacht ik. Voor het geld is ie waanzinnig goed.

JVGM-music
23 juni 2019, 23:18
Werkelijk ongelooflijk, wat een geluid voor dat geld!
Maar wat 'n naam:
"Wat voor een gitaar heb je/"
"Nou, gewoon, een Harley Benton..."
"Ja, maar wat voor type?"
"Nou, de TE-90FLT VW Deluxe Series.."

Ik zou 't m'n bek niet uitkrijgen...

Nou ja....die naam....Ibanez kan er ook wat van....maar de HB klinkt inderdaad best wel goed....maar man man....wat een lelijk hok is me dat zeg....lijkt wel zo een Russische imitatie uit de jaren 70...

twoerd
24 juni 2019, 10:39
Tsja, Thomann.... erg groot en machtig, ze hebben ook wel wat YouTubers in hun zak volgens mij. Maar dan nog. Dat neerzetten van producten waar ze niks aan verdienen, maar waarmee ze wel de klantenkring vergroten, wordt ook uitgelegd in dit filmpje over een ongelooflijk goedkope cab: https://www.youtube.com/watch?v=0bEH4gKbT6E

telerocker
24 juni 2019, 12:39
De HB-cabs zijn al vele jaren een Geheimtipp, zoals de oosterburen dat zo mooi zeggen.

arjanb01
24 juni 2019, 13:39
Fazley al genoemd ? Huismerk van Bax? Zelfde principe als Harley Benton.
Er staat een lp modelletje van Fazley in onze oefenruimte. Best heel netjes afgewerkt ding. Goeie tuners, maar beroerd afgewerkt top kammetje waardoor hij snel ontstemt. Simpel te verhelpen maar ik zou ze niet willen gebruiken in warme zalen, koude feesttenten en er jarenlang mee optreden. Lijkt me niet handig😆
Wel ideaal om er de Hendrix monterey act mee te doen.

munkie
24 juni 2019, 13:52
Ik heb eens een Richwood LP uit een winkelvoorraad van 6 stuks gehaald, zat 1 goede bij. Met betere pickups best een Ok LP, nix minder dan een MIC Epi. Die heb ik nu, met Gibson pickups klinkt ie als een LP.

LC tele, heb ik GFS mini hums op.
LC jazzbass, zelfde verhaal, SD Basslines.
Steinberger Spirit, U raadt het al, 2 SD humbuckers.
RW RE400 ES335 gitaar, zat veel werk aan, frets gevlakt, Graphtec topkam, SD humbuckers, Gotoh tuners.
Michael Kelly Hybrid Special, ik heb de axie iets laten verlagen, verder origineel.
Recording King ROS-626 Martin OOO kopie, axie laten verlagen, verder een prima gitaar.
Recording King Dirty 30s resonator, prima blues slide gitaar, veel opnames mee gemaakt.
Cafe Americain Django gitaar, heb er nu 010 D'Addario op, dat deed het hem.
Rira semisolid "acoustic" met piezo pickup. Intonatie helaas net niet zuiver, was spotgoedkoop.
Crafter semisolid nylonstring, het Spaanse gitaargeluid versterkt zonder rondzingen.
Aldi gitaar, nieuw 45 euro ofzo, geen massief bovenblad dus weinig hoog. Wel spatje zuiver en goede axie, prima camping/straat gitaar.
(Niet door mij) Samengestelde Strat met Allparts neck, keramische pickups, Frimaree body, Wilkinson tremolo, Gotoh tuners.
Ibanez 540S Japan, mankeert wel wat aan, scheurtje in de neck.

Allemaal sub 300 euro nieuw of used.

Duhsjaak
24 juni 2019, 15:54
Recentste gitaar:
https://www.dekrijgermuziek.nl/reg430prdrichwoodmasterserieselectricguitarretrosp ecial.html
Studio achtig gitaartje van Richwood. Staat er op tenmiste. Heel behoorlijk voor de €301,75.
Maar de prijswinner zijn de keramische P90’s die erop zitten. Man man man wat klinkt dat prachtig.
Ik ben weer helemaal trug P90ofiel geworden.
First love never ever dies.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
24 juni 2019, 16:21
Niet ingeplugd maar even wat op geriedelt en de jury zegt ok, niks mis mee.
Als je wat tijd over hebt polijst je de frets of gooi er je favo pickup in. Kind kan de was. Voor nog geen 100 euro rockstar fähig.

http://images.epiphone.com/Products/Les-Paul/Les-Paul-SL/POP_LPSL-PACBL.jpg

Moskie
24 juni 2019, 17:04
Niet ingeplugd maar even wat op geriedelt en de jury zegt ok, niks mis mee.
Als je wat tijd over hebt polijst je de frets of gooi er je favo pickup in. Kind kan de was. Voor nog geen 100 euro rockstar fähig.

http://images.epiphone.com/Products/Les-Paul/Les-Paul-SL/POP_LPSL-PACBL.jpg

Dan toch wel in een ander kleurtje, neem ik aan?!

Pepe
24 juni 2019, 17:27
Ja, sommige zweren bij een surf kleur maar ik heb ook andere associaties...


https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/21688212_10155145855501559_646716616156949035_o.jp g?_nc_cat=107&_nc_eui2=AeFr2Ksxv4pMCXyXvE6vY0A6670xjt93aL3Pdzzw9 Mkr8ueMCiOYJuIBAC5HkuXXJ-Gmf7qy8A01Rt8c6KUb7ArM82psBEDo_msBlt_J_vGopQ&_nc_oc=AQlVEhIJMq1I6YN3jtjLLqkGAUJMGhHOVFqz7MmQ3Za Cq0jnjzA-g8xZ0IhKM7LBcQQ&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=11788ad962a3dee95af6ee549d375e7a&oe=5D8E4732

Maar ze zijn gemaakt om te modden hè, pickup gaten waar een humbucker in past en een body waar een spuitbus wel raad mee weet.

telerocker
24 juni 2019, 17:31
https://www.youtube.com/watch?v=nL24HHUp5ZU

Fobo
24 juni 2019, 18:34
Fazley al genoemd ? Huismerk van Bax? Zelfde principe als Harley Benton.
Er staat een lp modelletje van Fazley in onze oefenruimte. Best heel netjes afgewerkt ding. Goeie tuners, maar beroerd afgewerkt top kammetje waardoor hij snel ontstemt. Simpel te verhelpen maar ik zou ze niet willen gebruiken in warme zalen, koude feesttenten en er jarenlang mee optreden. Lijkt me niet handig😆
Wel ideaal om er de Hendrix monterey act mee te doen.
Wel vreemd dat er echt boutexemplaren tussen zitten; ik bedoel, één ster is dan ook écht slecht.

guitarkid2
24 juni 2019, 19:56
Fazely rocks !!
Ik heb deze


https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fazley-flp300sb-elektrische-gitaar-sunburst
Echt wel
Pas nog mee op tour geweest door oosterburen land zeker 50 gigs my nr 1
Helemaal standaard alleen snaren vervangen
Topper

Fabrieksinstellingen
24 juni 2019, 20:01
Dan heb je wel recht op een signature versie.

arjanb01
24 juni 2019, 20:05
Fazely rocks !!
Ik heb deze


https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fazley-flp300sb-elektrische-gitaar-sunburst
Echt wel
Pas nog mee op tour geweest door oosterburen land zeker 50 gigs my nr 1
Helemaal standaard alleen snaren vervangen
Topper

Exact die staat ook bij ons in de oefenruimte.
Best geinig ding.

Napoje
24 juni 2019, 21:32
Alles wat niet geautomatiseerd kan worden bv het afstellen, daar gaat het vaak mis met die gitaren. Die zaken kosten best tijd en zelfs in bamië kost dat geld, en dat kan niet voor een gitaar die bij de fabriek af waarschijnlijk 50€ kost.

Plant
24 juni 2019, 22:28
Alles wat niet geautomatiseerd kan worden bv het afstellen, daar gaat het vaak mis met die gitaren. Die zaken kosten best tijd en zelfs in bamië kost dat geld, en dat kan niet voor een gitaar die bij de fabriek af waarschijnlijk 50€ kost.

Daar raak je een belangrijk punt, de kostprijs om het te maken. Ook zo'n gitaar gaat qua prijs een aantal malen over de kop, die €50,- productiekosten is dan al hoog ingeschat en dan moet het nog hierheen en wil een importeur en handelaar er ook nog op verdienen. Zeg dat per stap de prijs x2 gaat.

Gelukkig kost productiepersoneel niks (is daar goedkoper dan een machine, dus er gebeurt toch meer met de handjes dan je denkt) en wordt daar niet moeilijk gedaan :ok:

Weliswaar een oud filmpje, maar dit is het beeld dat ik erbij heb:


https://www.youtube.com/watch?v=-4CxbwgdxXk

RoryVDW
25 juni 2019, 20:00
Vroeger liep ik ook hoog op met goedkope redelijke gitaren...maar als je dan eens op een bv. een amerikaanse fender speelt, vind ik toch al dat goedkoop gerief toch maar stoofhout...

Napoje
25 juni 2019, 22:53
Maar daar ging het topic niet over. Het ging dus over stoofhoutgitaren.

Fusion
25 juni 2019, 23:27
Hoe technischer je stijl hoe nauwer de kwaliteit van je gitaar luistert denk ik. Niet qua klank zozeer maar qua radius, actie, stemvasrheid, afstelmogelijkheden etc. Ik heb zelf ook twee goedkopere gitaren en prima dingen maar ik kan daar veel moeilijker de technisch-meer-eisende zaken op spelen.

Zo heb ik mijn ogen op een specifieke nog uit te komen Harley Benton maar ik moet nog naar zien of je daar op kunt shredden etc. Maar ben wel super benieuwd.

JVGM-music
25 juni 2019, 23:39
Als je bij mij thuis heel hard "Stoofhoutgitaren " roept dan flikkert de helft van de gitaren uit het rek denk ik. Maar ik speel er met plezier op. Wel veel hardware door de jaren heen vervangen want het gaat best wat snel kapot allemaal. De gitaarman van Bax Rotterdam kijkt me al meewarig aan als ik weer eens met zo een stuk stoofhout langs kom....maar ik zou ze niet willen missen...de Marina, de Fernandes, de Stagg ,de Epiphone en de instap Ibanez.....

En ja, mijn blade en USA Tele voelen veel robuuster aan....maar ik raak ze amper aan...


Al moet ik wel zeggen: zou ik op een podium moeten dan zou ik toch wel zo een robuuste gitaar meenemen....al was het maar als zekere backup.

Kim Wilson
25 juni 2019, 23:49
Tja, ik weet het niet. Ik heb ongeveer de techniek van een orang oetan, maar merk wel heel goed het verschil tussen goedkope gitaren en kwaliteitsplanken. Ik heb inmiddels de nodige goedkope Chinezen gehad, en de meeste goedkope dingen zijn vals, ontstemmen of klinken dood of muf, of spelen gewoon beroerd. Maar ook tussen de goedkope dingen kunnen best pareltjes zitten. Zo had ik eens een Jack Benner stratje, dat ding klonk en speelde hartstikke lekker voor een plankje van nog geen €100. Ik denk dat de kans op een goeie een stuk kleiner is als je aan de onderkant van de markt zit, de kwaliteitscheck en het uitzoeken van goed hout (en de combi hals/body) kost geld en daar wordt dus op bezuinigd. Je moet dus een beetje veel geluk hebben.

arjanb01
26 juni 2019, 00:08
Exact. Ik sta liever met een duurdere plank 25-30x per jaar op het podium dan met een goedkopere. Iets met betrouwbaarheid enzo... op stemming blijven, klank, omstandigheden als temperatuur en vocht tijdens gigs...

D3nnis
26 juni 2019, 07:40
Met name stemvastheid kan ik op eoa manier niet per se rijmen met duurdere gitaren.

Zelf heb ik trouwens minder last van ontstemmende gitaren met strats dan met gitaren die a la een LP gebouwd zijn, los van de prijs.

arjanb01
26 juni 2019, 08:59
Stemvastheid heeft met allerlei zaken te maken. Topkam, brug, stemmechanieken. Is dat van goedkoper materiaal, zal de boel eerder ontstemmen bij temperatuurs -en luchtvochtigheidsschommelingen.
Zowel met strats en lp’s heb ik geen last van ontstemmen. Beide gitaren die bijna 2000 euro kosten.

Kim Wilson
26 juni 2019, 09:57
Met name stemvastheid kan ik op eoa manier niet per se rijmen met duurdere gitaren.

Zelf heb ik trouwens minder last van ontstemmende gitaren met strats dan met gitaren die a la een LP gebouwd zijn, los van de prijs.
Ja, ik weet niet precies wat het is, maar met de meeste budgetplanken zit ik altijd te klooien met valse akkoorden na een paar keer rammen. En ja, al die goedkope troep is wel te vervangen, maar dan kun je je afvragen of de basis dat waard is. En wat je zegt, het zijn de gitaren met 3+3 tuners die het meeste last hebben. Mijn Tele kan ik na drie maand van de muur pakken en verder gaan waar ik was gebleven, de gitaren die zijn gebaseerd op de modellen van Gibson moest ik eerst serieus stemmen. Een aangename verrassing in deze is de Hagstrom, die ik daarom dus nog steeds heb. Die blijft gewoon een hele poos prima gestemd. Maar goed, dat is ook niet direct een budgetplank...

Erik de Perik
26 juni 2019, 12:47
Ik heb met geen enkele gitaar stemmingsproblemen, duur of (spot)goedkoop en met LP en SG alleen als ze uit de koffer komen. Nog nooit iets veranderd aan mechanieken, brug of topkam.

Fusion
26 juni 2019, 12:49
Ik had dat ook nooit maar recentelijk opeens met 3 gitaren. Eentje door Patrick Koopman hersteld en vooralsnog naar tevredenheid. Ik merk vaak op podium dat de warmte van mijn lichaam na soms een reis door de buitenkou toch wel problemen geeft.

Kim Wilson
26 juni 2019, 12:53
Ik heb met geen enkele gitaar stemmingsproblemen, duur of (spot)goedkoop en met LP en SG alleen als ze uit de koffer komen. Nog nooit iets veranderd aan mechanieken, brug of topkam.
Dan heb je geluk, denk ik. Ik heb een Chinese Epi Wildkat gehad, een merkloze SG kopie, een Alden (?) resonator, allemaal troep wat niet op stemming bleef. Niet heel erg, maar net genoeg om valse akkoorden te maken. De Ibanez Artcore was van de goedkope zooi nog de beste.

D3nnis
26 juni 2019, 13:48
En wat je zegt, het zijn de gitaren met 3+3 tuners die het meeste last hebben. Mijn Tele kan ik na drie maand van de muur pakken en verder gaan waar ik was gebleven, de gitaren die zijn gebaseerd op de modellen van Gibson moest ik eerst serieus stemmen. Een aangename verrassing in deze is de Hagstrom, die ik daarom dus nog steeds heb. Die blijft gewoon een hele poos prima gestemd. Maar goed, dat is ook niet direct een budgetplank...

Ik merk het ook buiten de budgetplanken eigenlijk.
Mijn prs (ook niet echt een goedkope plank), mijn burny, en nog een handgebouwde gitaar met 24 3/4" mensuur en LP constructie hebben alle drie iets meer last van ontstemming bij wisseling in temperatuur dan mijn music mans en mijn in elkaar gebeunde strats.

Kim Wilson
26 juni 2019, 14:10
Ja, mijn Tele is echt super stemvast, daar kan ook die Hagstrom niet aan tippen. Maar bij die laatste is het niet meer storend, die hoef ik tijdens een optreden niet meer bij te draaien.

arjanb01
26 juni 2019, 14:20
Ik kan me voorstellen dat je de minste stemproblemen zou kunnen hebben met gitaren met een vaste brug en een diep ingesneden benen topkam.
Zwevende brug beweegt altijd een paar millimeter mee als je snaren opdrukt. Heeft ook invloed op de zuiverheid.
Vaste brug is wat degelijker qua intonatie en stemming.

Kim Wilson
26 juni 2019, 14:27
Daarom heb ik ook alleen maar hardtails. :)

Jasper.
26 juni 2019, 14:39
Ik kan me voorstellen dat je de minste stemproblemen zou kunnen hebben met gitaren met een vaste brug en een diep ingesneden benen topkam.
Zwevende brug beweegt altijd een paar millimeter mee als je snaren opdrukt. Heeft ook invloed op de zuiverheid.
Vaste brug is wat degelijker qua intonatie en stemming.

Juist mijn gitaren met floyd hoef ik bijna nooit te stemmen. Of ze nou tijden in de koffer liggen of veel gebruikt worden.

JVGM-music
26 juni 2019, 20:25
Ik heb de indruk dat de stemvastheid van deze Fazly (Feslie !) toch niet helemaal jofel is..

https://youtu.be/io5sIfomz6Y

Maar ja, wat wil je ook voor 88 euro..


Demonstrateur geeft aan dat hij de gitaar zonder probleem mee zou nemen naar een optreden. Twee vragen; gaat hij er dan ook op spelen en in welke band zou hij spelen?

arjanb01
26 juni 2019, 20:33
Hij zal hem tijdens een gig gaan gebruiken als Pete Townshend act gok ik.
Dus dat ding helemaal aan snot slaan 😆😁

Erik de Perik
26 juni 2019, 20:45
Het is een funkrock gitaar dus het hoort zo. Ding is vanaf de eerste seconde in het filmpje al vals dus het zou zomaar mee kunnen vallen. Wel fijn om te zien dat Bax deze promotiemogelijkheid serieus neemt.

denis.hermans
26 juni 2019, 21:30
De fazley gitaren die ik gezien waren echt dramatisch slecht... Er waren wel plannen voor een iets betere lijn.

telerocker
26 juni 2019, 22:08
Wat kun je verwachten van gitaren onder 100 euro? Er zal vast eea aan mankeren, maar als instapper is het natuurlijk geen geld. Prettig toch voor een beginner. Vroegah moest je 500 gulden aftikken voor een multiplex Hondo stratje. Voor minder koop je tegenwoordig een goede Pacifica die tien keer beter in elkaar steekt.

JVGM-music
26 juni 2019, 22:48
De fazley gitaren die ik gezien waren echt dramatisch slecht... Er waren wel plannen voor een iets betere lijn.

Bax in Rotterdam hangt er vol mee....en alhoewel ik er geen noot op gespeeld heb kan ik wel zeggen dat het er allemaal verzorgd en netjes uitziet....ik had toch even de neiging om...nou ja...u snapt het wel....voor dat geld...

Stoffel43
26 juni 2019, 23:52
Bax in Rotterdam hangt er vol mee....en alhoewel ik er geen noot op gespeeld heb kan ik wel zeggen dat het er allemaal verzorgd en netjes uitziet....ik had toch even de neiging om...nou ja...u snapt het wel....voor dat geld...
Ik heb onlangs voor de gein is zo’n fazley uit het rek gehaald. Ziet er best ok uit, maar die krengen zijn zwaarder dan de zwaarste LP die ik ooit vast heb gehad.... ben er dan ook niet mee tot aan een versterker geraakt. 😇

Erik de Perik
27 juni 2019, 00:58
Dan heb je geluk, denk ik. Ik heb een Chinese Epi Wildkat gehad, een merkloze SG kopie, een Alden (?) resonator, allemaal troep wat niet op stemming bleef. Niet heel erg, maar net genoeg om valse akkoorden te maken. De Ibanez Artcore was van de goedkope zooi nog de beste.

Geluk kun je afdwingen hè ;)

M'n twee HB's en m'n Chibson heb ik online besteld, maar die HB's had ik bij niet bevallen ze zo terug kunnen sturen. De LP is echt goed en fantastisch afgewerkt (boeit mij totaal niet maar schijnt vreselijk belangrijk te zijn) de Tele heb ik zelf wat aan moeten doen qua trusrod, zadelhoogte, scherpe frets en octaaf. De LP was prima alleen doe ik de snaren over de tail anders breken ze te snel. Beide gitaren heb ik, geheel in stijl voorzien van goedkope maar prima Donlis pups, de Chibson moet die nog krijgen, ben er nog niet uit welke. Dit vind ik noodzakelijke verbeteringen. Het valt mij op dat veel lui 'standaard' de pups, pots, schakelaars, nut en tuners vervangen zonder dat daar echt noodzaak voor is. Ooit wel de CTS volume pot uit m'n Peer Dellen gehaald omdat 'ie te stroef liep. Zit nu een of andere Taiwanees in, die het al zo'n 30 jaar prima doet. De 2 CTS tone pots doen al die jaren al niets.

Kim Wilson
27 juni 2019, 09:31
Afwerking vind ik idd wel belangrijk. Als je elke keer achter de frets blijft hangen is niet prettig. :D

arjanb01
27 juni 2019, 09:40
En ik denk niet dat Erik 25-30x per jaar in dampende tenten en zalen staat. Sta je dan met je Harley Benton plank op het podium, trekt ie zo krom als een hoepel😂

Kim Wilson
27 juni 2019, 09:51
Nee, dat is ook nog zo'n ding! Die van mij hebben laatst 4 dagen lang in een grote feesttent gestaan, met temperaturen uiteenlopend van 10 tot ruim 30 graden. Geen enkele last gehad. Ik ben benieuwd hoe de meeste stoofhouten planken daarmee omgaan.

D3nnis
27 juni 2019, 11:26
En ik denk niet dat Erik 25-30x per jaar in dampende tenten en zalen staat. Sta je dan met je Harley Benton plank op het podium, trekt ie zo krom als een hoepel😂

Ik vraag me eigenlijk af of je serieus denkt dat als je 25/30 keer per jaar ergens speelt een goedkope gitaar per definitie kromtrekt en een dure per definitie niet?

Buxtra
27 juni 2019, 11:31
Ik had dat ook nooit maar recentelijk opeens met 3 gitaren. Eentje door Patrick Koopman hersteld en vooralsnog naar tevredenheid. Ik merk vaak op podium dat de warmte van mijn lichaam na soms een reis door de buitenkou toch wel problemen geeft.

Obv bovenstaande denk ik dat er dan zeker een vrij grote schare enthousiast van deze planken zijn en blijven.

Mijn stoofhouten strat is zwaar stemmingvast echter bewaar ik hem op een vaste plek uit de zon, uit de buurt van de kachel en dat is dan vermoedelijk op een vrij constante temperatuur.

Geld ook voor de iets duurdere Ibanez artcore.

telerocker
27 juni 2019, 12:12
Ik vraag me eigenlijk af of je serieus denkt dat als je 25/30 keer per jaar ergens speelt een goedkope gitaar per definitie kromtrekt en een dure per definitie niet?

Als het hout voor de hals goed is gedroogd en het dus niet meer werkt, is er in beide gevallen niks aan de hand. In het verleden heb ik gemerkt dat zowel mijn Fenix tele (Koreaantje) als mijn Yamaha Pac 311 MS (Taiwaneesje) veel meer last hadden van temperatuurverschillen dan mijn Fender USA tele. Na een paar maanden hadden de halzen van de eerste twee een bijstelbeurt nodig. Met een roasted neck zoals je op steeds meer gitaren ziet, heb je daar geen last meer van. Maar terug naar het stoofhout: ook ik ben benieuwd of die halzen van pak 'm beet Harley Benton blijven werken (of niet).

arjanb01
27 juni 2019, 12:18
Dat dus. Hoe goedkoper de gitaar hoe jonger het hout.
Onze andere gitarist had zo’n Indonesische ibanez GRX-40(?), Made in indonesia. Zelfs in de repetitie ruimte ontstemde dat ding om de haverklap. Pick-ups klonken wel aardig overigens.
Goedkope gitaren moeten snel geproduceerd worden in grote aantallen om goedkoop verkocht te kunnen worden. Te weinig tijd om hout uit te laten drogen dus kan me voorstellen dat dit zeker van invloed is op de stemvastheid in verschillende klimatologische omstandigheden.

Erik de Perik
27 juni 2019, 13:11
M'n 2 HB's heb ik begin 2013 gekocht en tot op heden geen enkel probleem mee gehad of iets bij hoeven stellen in de afgelopen 6 jaar. Maar wellicht breekt de kop net zo gemakkelijk als bij een echte Gibson, wie zal het zeggen. M'n multiplex Kramer heb ik jaren als backup gitaar meegesleept. Ik speelde toen zo'n 2 a 3 keer per week gedurende 10 maanden per jaar. Tot op de dag van vandaag een prima steevast betrouwbaar gitaartje.

Maar zullen we het weer over goedkope prima gitaren hebben?

Fusion
27 juni 2019, 13:15
Pretty siked voor de headless HB die waarschijnlijk in augustus komt. Als ie max 400 is en de reviews goed zijn, ga ik me er wel aan wagen. Nu al aan t nadenken over hoe ik mijn vrouw omlul.

D3nnis
27 juni 2019, 13:25
Goedkope gitaren moeten snel geproduceerd worden in grote aantallen om goedkoop verkocht te kunnen worden. Te weinig tijd om hout uit te laten drogen.....

Ik heb niet de illusie dat de duurdere gitaren wél altijd volledig van hout gemaakt wordt dat zo lang gedroogd heeft dat het bijna niet meer werkt.
Anders was de nek van mijn MM silhouette special immers nooit getordeerd.
Volgens mij is het met de huidige productieaantallen voor geen enkel groot merk te doen om hout écht lang te laten drogen.
Nou staat dat min of meer los van het ontstemmen in klimaatwisselingen, maar toch.

Orpheo
27 juni 2019, 14:15
veel Harley benton's hebben een torrified maple neck. dat is echt wel stabiel hoor.

arjanb01
27 juni 2019, 14:22
Dimavery al genoemd ? Ook een merk uit Bamië, aparte houtsoort voor de body (Catalpa) trouwens:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/dimavery-st-303-elektrische-gitaar-amber?utm_source=marktplaats&utm_medium=marketplaces&utm_term=STKE-26211150&utm_content=20404-756A2BF3-A66B-413C-AE23-E00AF9E85FD3

Schrevel
27 juni 2019, 15:08
Dimavery al genoemd ? Ook een merk uit Bamië, aparte houtsoort voor de body (Catalpa) trouwens:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/dimavery-st-303-elektrische-gitaar-amber?utm_source=marktplaats&utm_medium=marketplaces&utm_term=STKE-26211150&utm_content=20404-756A2BF3-A66B-413C-AE23-E00AF9E85FD3

Bizarre beschrijving wel bij Bax:

Deze gitaar heeft een extra lange hals waardoor een toonladder eenvoudiger te bespelen wordt.

Napoje
27 juni 2019, 15:12
Dat dus. Hoe goedkoper de gitaar hoe jonger het hout.
Onze andere gitarist had zo’n Indonesische ibanez GRX-40(?), Made in indonesia. Zelfs in de repetitie ruimte ontstemde dat ding om de haverklap. Pick-ups klonken wel aardig overigens.
Goedkope gitaren moeten snel geproduceerd worden in grote aantallen om goedkoop verkocht te kunnen worden. Te weinig tijd om hout uit te laten drogen dus kan me voorstellen dat dit zeker van invloed is op de stemvastheid in verschillende klimatologische omstandigheden.

Waar is dit op gebaseerd, heb je kennissen bij die fabriek? Heb je er een gaatje in geboord en het vochtgehalte gemeten? Heb je wel eens een gitaar gebouwd? Volgens mij zit je maar wat uit je duim te zuigen om je dure gitaar te rechtvaardigen. Ik heb veel recente goedkope gitaren overgespoten e.d. Maar heb geen moment het idee gekregen dat het hout niet goed grdroogd was.

arjanb01
27 juni 2019, 15:18
Jarenlang abonnementen op de gitarist en gitaarplus gehad en die beamen dat van jong wat korter gedroogd hout. Je kan toch niet beweren dat mannen als Nicky Moeken en Hugh Ruys onzin schrijven hierover.
En daarbij, deze ervaringen zijn gebaseerd verder ook op eigen bevindingen als je goed gelezen had.
Maar ik heb inderdaad nooit zelf een gitaar gebouwd maar wel heul veul gitaren bespeeld en veel hierover gelezen. Maar da’s of topic...
Hoe zijn die Alie expressie fenders en musicmans? Die worden ook gekopieerd en aangeboden daar?

Napoje
27 juni 2019, 15:30
Ik ben heel erg benieuwd hoe die mannen van dat blaadje dat kunnen meten, dat het hout te kort gedroogd is. Wellicht wordt dit soort hout ovengedroogd is maar dat lijkt mij geen probleem te zijn.

Mijn ervaring is toch dat vooral goedkope tremolosystemen, slechte kammetjes en stemmechanieken ontstemming veroorzaken. Ik heb nog nooit een recente gitaar uit bamië gezien met een getordeerde hals.

Orpheo
27 juni 2019, 16:27
Ik heb honderden gitaren, letterlijk honderden, uit Azie door mijn handen gehad, uit diverse fabrieken. Voor mijn werk moest ik dus wel echt een vochtmeter gebruiken om het hout te meten. Wat blijkt? Of het nou spotgoedkope brol of peperduur was, het hout zat keurig in een spectrum van 5 tot 7.5 procent, afhankelijk van de tijd van het jaar. Níet afhankelijk van continent.

Brakke topkammen, slippende mechanieken: dat zijn zaken waar snel wat op te besparen valt.

Erik de Perik
27 juni 2019, 18:47
Ik ben heel erg benieuwd hoe die mannen van dat blaadje dat kunnen meten, dat het hout te kort gedroogd is. Wellicht wordt dit soort hout ovengedroogd is maar dat lijkt mij geen probleem te zijn.

Mijn ervaring is toch dat vooral goedkope tremolosystemen, slechte kammetjes en stemmechanieken ontstemming veroorzaken. Ik heb nog nooit een recente gitaar uit bamië gezien met een getordeerde hals.

Ik ben sowieso niet kapot van de zogenaamde vakpers. Vrijwel altijd gaat dat ten koste van de persvrijheid vanwege de belangen van adverteerders en importeurs. Zal waarschijnlijk niet gemakkelijk zijn om zelfs maar één kritisch stukje in een van die gitaar bladen te vinden.
Ik heb 2 keer een gitaar met een getordeerde hals meegemaakt. De ene was een redelijk prijzige nieuwe Ibanez en de andere een Fender Elite Robben Ford.

arjanb01
27 juni 2019, 18:57
Kritische pers en commerciële belangen gaan sowieso niet samen.
Het zal never nooit voor komen dat gitaren die gerecenseerd worden kritisch beoordeeld worden. Anders zou er geen gitaar meer verkocht worden.
Getordeerde halzen heb ik nog nooit meegemaakt zelfs toen ik begon eind jaren 80 begin 90 op een hondo strat en een Yamaha les klassieke gitaar.

D3nnis
27 juni 2019, 19:18
Getordeerde halzen heb ik nog nooit meegemaakt zelfs toen ik begon eind jaren 80 begin 90 op een hondo strat en een Yamaha les klassieke gitaar.

Mijn fenix heeft een iets getordeerde hals, en mijn MM silhouette special had een getordeerde hals.
Allebei geen kurkentrekker overigens, maar toch merkbaar als je superlaag wilt afstellen.

arjanb01
27 juni 2019, 19:38
Wil dat dan zeggen dat gitaren met getordeerde halzen in de vuilnisbak belanden? Een nieuwe music man hals met trussrod ben je ook zo 600 euro verder lijkt mij?

Erik de Perik
27 juni 2019, 19:57
Kritische pers en commerciële belangen gaan sowieso niet samen.
Het zal never nooit voor komen dat gitaren die gerecenseerd worden kritisch beoordeeld worden. Anders zou er geen gitaar meer verkocht worden.
Getordeerde halzen heb ik nog nooit meegemaakt zelfs toen ik begon eind jaren 80 begin 90 op een hondo strat en een Yamaha les klassieke gitaar.


Het is inherent aan vakpers; ben je kritisch dan stagneert de samenwerking, drogen de advertentie inkomsten op, ben je niet meer zo interessant om nieuwe producten/ideeën als eerste aan voor te stellen, etc. Dit geldt voor iedere branche, ook in de politiek bijv. Waarom er bij een kritische beoordeling geen gitaar meer verkocht zou worden volgens jou begrijp ik dan weer niet. En waarom jij zelf met 2 lui aan komt, waarvan er één on-googlebaar is en de ander kwispelstaartende artikels schrijft in krom Nederlands....?

Maar ik begrijp dus dat in de tijd dat ik m'n brood als gitarist in een Duitse band verdiende, jij met gitaar spelen begon. :soinnocent:

Erik de Perik
27 juni 2019, 20:00
Wil dat dan zeggen dat gitaren met getordeerde halzen in de vuilnisbak belanden? Een nieuwe music man hals met trussrod ben je ook zo 600 euro verder lijkt mij?

Je kunt alleen een nieuwe MM neck krijgen als je eerst de oude opstuurt.

arjanb01
27 juni 2019, 20:03
Dank voor de nuttige info, Erik👍
Weer wat geleerd 😁

Erik de Perik
27 juni 2019, 20:09
I'm full of it, Arjan.


Fusion...... pun....!!!

arjanb01
27 juni 2019, 20:18
Lekker man, niks mis mee Erik👍
Maar je bent bijna 20 jaar ouder dan ik dus het is logisch dat ik in de jaren 80 in Duitse bands had kunnen spelen beroepsmatig, was wettelijk niet geoorloofd geweest, iets met kinderarbeid 😂
Had ik zeker wel vet gevonden, lekker schlagerrock nummers knallen of klassiekers van Wolfgang Petry, Peter Maffay en Udo Lindenberg meebrullen. De Duitse vrouwen zouden in de rij hebben gestaan als ik toen 40 was geweest😉

D3nnis
27 juni 2019, 20:36
Wil dat dan zeggen dat gitaren met getordeerde halzen in de vuilnisbak belanden? Een nieuwe music man hals met trussrod ben je ook zo 600 euro verder lijkt mij?

In het geval van mijn hals heb ik destijds de gok genomen en de toets laten vlakken, aangezien het maar een kleine verdraaiing betrof. Hopende dat ie niet verder zou gaan. En dat is gelukkig ook niet gebeurd.
Maar ik wil maar zeggen, torderende halzen is niet voorbehouden aan goedkope gitaren.

D3nnis
27 juni 2019, 20:39
Had ik zeker wel vet gevonden, lekker schlagerrock nummers knallen of klassiekers van Wolfgang Petry, Peter Maffay en Udo Lindenberg meebrullen. De Duitse vrouwen zouden in de rij hebben gestaan als ik toen 40 was geweest😉

Wij spreken nog steeds Major Tom, Skandal im sperrbezirk, verdammt ich lieb dich en du hast in einen supertolles deutsche medley.
Ik wilde al eens van die mooie rode armbanden van 70jaar geleden erbij bestellen, voor de aankleding, maar dat mocht niet van de rest.

arjanb01
27 juni 2019, 20:48
Puik plan! Het is dat je niet in de buurt woont anders hadden we een Duitse schlager rockband opgericht met dito matjes, armbandjes en strakke zwarte leren broeken😁
En dan alleen maar op Harley Bentons, Fazleys en Dimavery’s pingelen. En o ja, over Crate transistor bakken met Metal Zones ervoor😂
Yeahh😆

Erik de Perik
27 juni 2019, 21:30
Lekker man, niks mis mee Erik��
Maar je bent bijna 20 jaar ouder dan ik dus het is logisch dat ik in de jaren 80 in Duitse bands had kunnen spelen beroepsmatig, was wettelijk niet geoorloofd geweest, iets met kinderarbeid ��
Had ik zeker wel vet gevonden, lekker schlagerrock nummers knallen of klassiekers van Wolfgang Petry, Peter Maffay en Udo Lindenberg meebrullen. De Duitse vrouwen zouden in de rij hebben gestaan als ik toen 40 was geweest��


Wij spreken nog steeds Major Tom, Skandal im sperrbezirk, verdammt ich lieb dich en du hast in einen supertolles deutsche medley.
Ik wilde al eens van die mooie rode armbanden van 70jaar geleden erbij bestellen, voor de aankleding, maar dat mocht niet van de rest.

Wij speelden de nummers die toen in de Hitparade stonden zoals Verdammt Ich Lieb Dich, Westerland (https://www.youtube.com/watch?v=vo8FODHF8nI), 1000 mal berührt (https://www.youtube.com/watch?v=dBHeQhA0ubE) en verder natuurlijk nog Time of my Life, Easy Lover, Greatest Love of All, etc. Experimenteren met de eerste sequencers en samplers, Floyd op je gitaar.


Puik plan! Het is dat je niet in de buurt woont anders hadden we een Duitse schlager rockband opgericht met dito matjes, armbandjes en strakke zwarte leren broeken��
En dan alleen maar op Harley Bentons, Fazleys en Dimavery’s pingelen. En o ja, over Crate transistor bakken met Metal Zones ervoor��
Yeahh��
Ik speelde toen op deze versterker:

https://www.vintageandrare.com/uploads/products/44978/1708997/big.jpg

arjanb01
27 juni 2019, 21:54
Jezus, Dynacord... dat geluid moet een piep en fluitshow gegeven hebben.
Speel je bovenstaande muziek moet je een marshall jcm800 hebben op zn minst😁
Wel gave muziek overigens, die Duitse rock. Zitten pareltjes tussen😉

D3nnis
27 juni 2019, 22:11
Voor gitaarversterkers weet ik het niet, maar in PA land is dat toch niet heel beroerd?

telerocker
27 juni 2019, 22:15
Zo slecht waren die Dynacords niet hoor. Dat was toen echt één van de betere trannies.

Mijn vriend had deze and die speelde in een blues(rock)band.

http://i63.tinypic.com/281to9g.jpg

Erik de Perik
27 juni 2019, 22:23
Yep alleen dan volledig buizen met midi en EVM 12"

telerocker
27 juni 2019, 22:29
Yep alleen dan volledig buizen met midi en EVM 12"

Ik was even kwijt dat de Reference een buizenbak was. Zo'n EVM 12 zat ook in mijn Acoustic G100T. Het geval woog daardoor een ton, maar het laag bleef snaarstrak, hoeveel je gain er ook doorheen joeg. Goeie speaker.

Erik de Perik
1 juli 2019, 03:17
Niet al te geweldige SX HB shoot out.


https://www.youtube.com/watch?v=GADOrLNuaKc

munkie
1 juli 2019, 12:15
Ik heb vroeger in Duitsland profi gespielt, jongens dat was gewoon keihard werken. De hele avond schlager medleys rammen. Die bruiloften en Schutzenfesten duren eindeloos daar. Je kreeg wel goed te vreten bij die bruiloften, in NL krijg je een broodje kaas om 1200 uur. Je wordt er wel allround van. En " round" van al die Bratwurst en bier :seriousf:

arjanb01
1 juli 2019, 12:45
Bij onze optredens is altijd eten geregeld. Hebben we vast in onze rider staan maar moesten we wel om smeken dat het boekingsburo dit wilde regelen voor ons.
En ja we spelen in NL!
Maar is ook niet meer dan normaal als je of direct uit je werk naar optredens moet of op zaterdagsmiddags al weg moet om op tijd te zijn. Dan hak je niet ff voordat je vertrekt een warme maaltijd naar binnen 😂

ateng
1 juli 2019, 14:17
Ik heb vroeger in Duitsland profi gespielt, jongens dat was gewoon keihard werken. De hele avond schlager medleys rammen. Die bruiloften en Schutzenfesten duren eindeloos daar. Je kreeg wel goed te vreten bij die bruiloften, in NL krijg je een broodje kaas om 1200 uur. Je wordt er wel allround van. En " round" van al die Bratwurst en bier :seriousf:

Ook heel veel gespeeld in Duitsland en inderdaad met een paar sets red je het niet op die bruiloften daar.
Moet zeggen dat we haast geen duitse nummers hebben gespeeld alleen maar de (engels talige) hits op dat moment.

Da Vinci
1 juli 2019, 14:57
Jarenlang abonnementen op de gitarist en gitaarplus gehad en die beamen dat van jong wat korter gedroogd hout. Je kan toch niet beweren dat mannen als Nicky Moeken en Hugh Ruys onzin schrijven hierover.



Kritische pers en commerciële belangen gaan sowieso niet samen.
Het zal never nooit voor komen dat gitaren die gerecenseerd worden kritisch beoordeeld worden. Anders zou er geen gitaar meer verkocht worden.






En ik denk niet dat Erik 25-30x per jaar in dampende tenten en zalen staat. Sta je dan met je Harley Benton plank op het podium, trekt ie zo krom als een hoepel😂


Getordeerde halzen heb ik nog nooit meegemaakt zelfs toen ik begon eind jaren 80 begin 90 op een hondo strat en een Yamaha les klassieke gitaar.


En daarbij, deze ervaringen zijn gebaseerd verder ook op eigen bevindingen als je goed gelezen had.



Nou heb ik geen goedkope gitaren maar ik ben blij dat ze stabieler zijn dan jouw posts :soinnocent:

arjanb01
1 juli 2019, 15:08
Klopt, ik ben zo grillig als het weer.
Ik zal eens met mijn plas naar de dokter gaan 😆

Da Vinci
1 juli 2019, 15:29
Die gaat niks vinden in je urine (dat hiermee te maken heeft). Jij hebt gewoon een dominante rechtse hersenhelft.

Edit;
Geen verkeerde eigenschap voor een muzikant overigens ;)

arjanb01
1 juli 2019, 16:04
Hehehe, misschien dat ja😁
Misschien teveel testosteron, kan ook. Nadeel van kalende mannen, die hebben daar teveel van😂

Tupelo
1 juli 2019, 17:12
Zou een draadje op zichzelf kunnen zijn (en misschien zou ik dat maar moeten doen), over oude gitaren oud hout & nieuwe gitaren jong hout, plus de uitwerking daarvan.
Even los van dingen als stemmechanieken (zover je dat los kunt zien); tuners op zowel mijn Mustang uit '74 als mijn Starfire uit '65 kunnen we van zeggen dat ze ronduit zuigen vergeleken met de Gotoh locking tuners op mijn relatief recente Blade.
Waar de Blade stemvast is door de tuners & topkam, en misschien omdat het een Tele is; moet ik toch zeggen dat ik verrast ben hoe stemvast de Mustang & Starfire zijn.
Ik heb soms ook de indruk dat het hout van die gitaren gewoon minder reageert op verschillen in luchtvochtigheid.

Kostwinner
6 juli 2019, 12:32
Aangestoken door alle positieve reviews heb ik een Harley Benton Cabronita kloon gekocht (TE90FLT), maar die kan direct retour naar Thomann. Ding is vreselijk afgewerkt, neck pickup zat los en schroef is te kort, er zit een andere brug dan op de site (geen hipshot hardtail kloon, maar een blikken gevalletje), zadels vallen letterlijk op de grond zodra je de snaar wil verwisselen, frets zijn niet afgewerkt en hebben rare oxidatie, lijmresten op de toets en zo nog meer gedoetjes. Mijn voorlopige conclusie: je krijgt waar je voor betaalt, en zelfs 200 euro is teveel voor zo'n gevalletje. O ja, en de klank... mwahhh... alles erg dunnetjes. Zal binnenkort een videootje plaatsen met wat bevindingen.
Mijn punt is: als beginner op zoek naar een 'goedkope' gitaar schiet je hier niets mee op en wordt je het spelen eerder tegen gemaakt. En om zo'n halffabrikaat bespeelbaar te maken moet je rekenen op minimaal 100 euro, waarmee de lol van de lage prijs ook weer teniet wordt gedaan. Goedkoop is duurkoop.

Fusion
6 juli 2019, 12:44
Krijg wél n beetje t idee dat jouw slechte ervaring een uitzondering is. Nou is t lastige met een mening vormen adhv internet dat de reviews van grotere kanalen vaak niet representatief zijn (want óf op e.o.a. manier gesponsord óf perfect exemplaar gekregen) en dat niet iedereen genoeg verstand heeft van gitaren maar toch lult alsof ie de beste gitaartechnicus ter wereld is. Daarnaast is afstelling best persoonlijk. Dus lastig. Maar outright QC issues? Heb toch t idee dat jij pech hebt gehad. Wel vervelend voor je.

Kostwinner
6 juli 2019, 14:04
Ik hoopte ook dat het een uitzondering zou zijn, een maandagmorgen model, maar sommige dingen zijn echt structureel ruk. Bijvoorbeeld dat je een andere brug er opzet dan die op de productpagina staat. En die Filtertron pickups zitten met foam eronder gemonteerd (prima, dat zitten ze bij Fender ook) zodat je nog iets aan de hoogte kunt doen, maar dan moet wel je schroefdraad lang genoeg zijn om ze in de body te kunnen schroeven.
Ik vermoed dat een hoop van die recensies vooral zijn ingegeven door het 'influencer marketing budget' van Thomann. Die geven die spullen zo'n beetje gratis weg aan Youtubers met meer dan 3 abonnees. En als je aardig voor ze bent en veel volgers hebt, mag je op hun kosten naar het HQ in Duitsland (ja, ook iemand als Paul Davids, die ik hoog heb zitten). Dus objectiviteit van die recensies, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Heb trouwens ook een vergelijking gedaan met een 'echte' Cabronita en het verschil is echt erg groot.

Check anders even mijn Google Album voor wat plaatjes: https://photos.app.goo.gl/jgL2RbFL3Hvkdgdp6

Unboxing en demo video volgt zodra ik tijd heb om te monteren.

arjanb01
6 juli 2019, 14:40
Mooi dat er ook een tegen geluid te horen is over budget spul als Harley Benton.
Geen enkele reviewer op YouTube die belangen heeft lopen bij een fabrikant zal objectief en eerlijk zijn omdat er anders niks verkocht wordt.
De beste recensie ben jijzelf en niemand anders. Goeie review en ik ben benieuwd naar je video!

JVGM-music
6 juli 2019, 17:38
Een goedkope gitaar upgraden...is hem toch nog steeds niet helemaal...

https://www.youtube.com/watch?v=fxmU2CBlZiE

guitarkid2
7 juli 2019, 11:04
Tja in een tijd waarin consumenten bv horeca ondernemers chanteren door te dreigen met met een slechte review om een gratis kopje koffie los te peuteren, mis je, de echt 100% onafhankelijke review sites echt wel
Fok for de same money is perik lid van het thomann marketing tiem.

Napoje
7 juli 2019, 11:54
Bijvoorbeeld dat je een andere brug er opzet dan die op de productpagina staat. En die Filtertron pickups zitten met foam eronder gemonteerd (prima, dat zitten ze bij Fender ook) zodat je nog iets aan de hoogte kunt doen, maar dan moet wel je schroefdraad lang genoeg zijn om ze in de body te kunnen schroeven.

Vreselijk! Dit maakt een gitaar echt onbespeelbaar! Echt onoverkomelijk en nauwelijks te fixen.

Duhsjaak
7 juli 2019, 12:39
Vreselijk! Dit maakt een gitaar echt onbespeelbaar! Echt onoverkomelijk en nauwelijks te fixen.


Nou, een beetje vriendelijk mag wel hoor. De man is kostwinner en je kan niet overal verstand van hebben.
Moet ik nog domme smilies posten of komt de boodschap zo ook wel over?
Vriendelijke (dat dan wel weer) groet, Gus

no 1 hops
7 juli 2019, 13:21
Nou, een beetje vriendelijk mag wel hoor. De man is kostwinner en je kan niet overal verstand van hebben.
Moet ik nog domme smilies posten of komt de boodschap zo ook wel over?
Vriendelijke (dat dan wel weer) groet, Gus+1
daarbij is niet iedereen even handig met tweaken aan een gitaar.
de goedkope stagg die ik laatst kocht daar was de actie als een eiersnijder en men had geprobeerd dit te verhelpen door de topkamsleuven dieper in te vijlen.
te diep na later bleek toen ik de trussrod had bijgesteld en de frets gevlakt, dus moest er ook nog een andere topkam op.
als je dit moet laten doen denk ik dat je gauw € 100 verder bent, en daarvoor koop je niet een nieuwe gitaar.

Fabrieksinstellingen
7 juli 2019, 15:15
De fabrieksinstellingen zijn prima.

Fusion
7 juli 2019, 16:14
Pfff beetje in de pluralis majestatis jezelf ophemelen hier...

Erik de Perik
8 juli 2019, 21:57
Ik heb vroeger in Duitsland profi gespielt, jongens dat was gewoon keihard werken. De hele avond schlager medleys rammen. Die bruiloften en Schutzenfesten duren eindeloos daar. Je kreeg wel goed te vreten bij die bruiloften, in NL krijg je een broodje kaas om 1200 uur. Je wordt er wel allround van. En " round" van al die Bratwurst en bier :seriousf:

Je speelde inderdaad wel veel meer uren maar werd ook veel beter betaald en behandeld. Altijd een echte warme maaltijd en nooit gezeik. Uiteraard wel veel mensonterende dingen gespeeld (Tanzmucke) en allround word je er zeker van. Terug in NL wel een koude douche, daar moet je een fatsoenlijke maaltijd echt in je contract hebben staan om ook daadwerkelijk zoiets te krijgen, want een portie bitterballen kan al voor een goede maaltijd doorgaan. De laatste jaren merk ik daar nog weinig van, afgelopen koningsdag in een kroeg gespeeld en daarna was er verse pizza. Niks mis mee.

Erik de Perik
8 juli 2019, 22:12
Ik hoopte ook dat het een uitzondering zou zijn, een maandagmorgen model, maar sommige dingen zijn echt structureel ruk. Bijvoorbeeld dat je een andere brug er opzet dan die op de productpagina staat. En die Filtertron pickups zitten met foam eronder gemonteerd (prima, dat zitten ze bij Fender ook) zodat je nog iets aan de hoogte kunt doen, maar dan moet wel je schroefdraad lang genoeg zijn om ze in de body te kunnen schroeven.
Ik vermoed dat een hoop van die recensies vooral zijn ingegeven door het 'influencer marketing budget' van Thomann. Die geven die spullen zo'n beetje gratis weg aan Youtubers met meer dan 3 abonnees. En als je aardig voor ze bent en veel volgers hebt, mag je op hun kosten naar het HQ in Duitsland (ja, ook iemand als Paul Davids, die ik hoog heb zitten). Dus objectiviteit van die recensies, daar heb ik mijn vraagtekens bij. Heb trouwens ook een vergelijking gedaan met een 'echte' Cabronita en het verschil is echt erg groot.

Check anders even mijn Google Album voor wat plaatjes: https://photos.app.goo.gl/jgL2RbFL3Hvkdgdp6

Unboxing en demo video volgt zodra ik tijd heb om te monteren.

Klopt dat die brug op de Thomann site anders is, maar die gast van mijn allereerste post heeft ook dezelfde stalen brug, die jij blik noemt en waarvan een of andere versie standaard op vrijwel iedere Fender zit. En voor dat geld is een langere schroef nog wel te regelen, denk ik. Mijn HB 52 Tele had een slechte switch en ze hebben een andere opgestuurd. Had 'm kunnen terug sturen maar dat is onlogisch.
Met die recensies heb je zeker een punt, Thomann heeft inmiddels een uitgebreide selectie influencers op YT. Daar zijn ze best transparant over trouwens. En wat overigens niet betekent dat de producten slecht zijn.


Een goedkope gitaar upgraden...is hem toch nog steeds niet helemaal...

https://www.youtube.com/watch?v=fxmU2CBlZiE

Die video is een totaal lulverhaal. Kosten kloppen niet en de noodzaak van de mods is ook nog eens discutabel.

arjanb01
8 juli 2019, 22:14
In de jaren 80 en 90 in de goeie gouwe ouwe tijd van bands als Montevideo, Fasten your seatbelts/trip to trip en de oude bezetting van Beethoven werd ook prima betaald. Die gasten speelden zoveel dat ze fulltime konden optreden.
Echter, tijden zijn veranderd door en veel concurrentie, veel bands relatief weinig plekken om te spelen, waardoor gages omlaag gingen en het dus allemaal soberder werd.
Gelukkig is het voor mij hobby en heb ik er een goeie baan met dito salaris naast.
O ja, en we krijgen echt prima te eten, ook wel lekker als je moet optreden en gas moet geven!👍

Erik de Perik
9 juli 2019, 00:11
Ik heb de H&K Access preamp van de gitarist van Montevideo gekocht. Moet 'm alleen nog in m'n rack to be aansluiten etc. Heb ze destijds ook een paar keer live gezien.
Ik denk niet dat de concurrentie een oorzaak is of je moet DJ's bedoelen. Flink toegenomen desinteresse in live muziek, populariteit van muziek die niet door muzikanten gemaakt wordt en flink aanschroefde milieu eisen lijken mij de belangrijkste oorzaken.

telerocker
9 juli 2019, 00:18
Ik heb de H&K Access preamp van de gitarist van Montevideo gekocht. Moet 'm alleen nog in m'n rack to be aansluiten etc. Heb ze destijds ook een paar keer live gezien.
Ik denk niet dat de concurrentie een oorzaak is of je moet DJ's bedoelen. Flink toegenomen desinteresse in live muziek, populariteit van muziek die niet door muzikanten gemaakt wordt en flink aanschroefde milieu eisen lijken mij de belangrijkste oorzaken.

DJ's zijn idd concurrentie. Ze komen voor minder dan 500 euro. Als zevenmansformatie met blazers kun je niet mee in de race to the bottom. Gelukkig zit ik nu in een paar bands die het voor elkaar krijgen voor een leuke gage te spelen. Ook al is het maar hobby, als je stevig investeert in gear en zes, zeven uur bezig bent voor, tijdens en na een optreden, mag daar ook iets tegenover staan.

Erik de Perik
9 juli 2019, 00:26
DJ's en het hele theater wat daar bij hoort hebben muziek in het algemeen kapot gemaakt. Het draaien van muziek is inmiddels als kunst verheven en in de 'handel' zijn ze concurrenten voor een live band. Jij zegt 500 EUR ik zeg 300 EUR. Ik speel puur als hobby inmiddels maar niet voor minder dan 100 EUR. Grote bands redden het sowieso niet meer tegenwoordig of je moet het van een paar optredens per jaar, op plekken waar ze nog wel willen betalen, af laten hangen. Gesubsidieerd is er uiteraard nog van alles mogelijk, zelfs nu nog maar dan hebben we het over klassiek of experimenteel.

arjanb01
9 juli 2019, 07:34
Er zijn nog een paar grote coverbands zoals Dirty daddies. Die gasten kosten 15.000 euro, zit een compleet marketing team achter en die treden zo’n 70-80x per jaar op. Gaat om veel geld en zijn mega populair.
Moeten het vooral van hun presentatie en visuele geweld hebben vind ik. Muzikaal echt minder dan de grote bands van vroeger.
Maar dat is een uitzondering, coverband markt is echt prut als je ervan wilt leven.
Ik wil als oorzaak nog noemen: de sluiting van alle discotheken en het rookverbod. Plus bezuinigen op culturele ruimtes als popzalen. Dat heeft er ook flink ingehakt.

arjanb01
9 juli 2019, 07:41
En over dj’s, dat kan prima op een avond naast een band geprogrammeerd. Wij speelden afgelopen zaterdag in een tent en er was een denk die van 20 tot 22.00 uur een programma had met quiz, veiling en muziek, kostte 600 eu. Daarna speelden wij tot 2 uur. Kan prima samen i.p.v. dat het concurrentie is. Aardige ouwe grijze gast, die samen met zn vrouw de zaal lekker opwarmde, kon ook goed zingen en entertainen👍

D3nnis
9 juli 2019, 07:52
Zelf merk ik in café's en kleine zalen en dergelijke dat het zeker ook een geldkwestie is. Voorheen vroeg mijn bandje, afhankelijk van hoe lang spelen en hoe groot, etc, tussen de €500,- en €1500,- exclusief licht en geluid.
Hoef je nu, uitgezonderd de wat grotere tenten niet echt vaak mee aan te komen.

Maar het is niet alleen een budgetkwestie, maar ook verandering van publieksinteresse (waarmee het uiteindelijk toch weer een geldkwestie is). Mijn zwager zit in de organisatie van een jaarlijks 4-daags tentfeest. Die hebben best budget om grote bands neer te zetten, en hebben dat in het verleden ook gedaan, maar als ze nu een apres ski disco dinges doen, met een half uurtje jan smit, of een q music disco, dan zit de tent stampvol, en bij een band niet.

Tupelo
9 juli 2019, 08:03
Ah de spinoff..
Coverbandmarkt.
Kende vroegah zo een gozer, broer van een maatje van me destijds, goede gitarist, speelt in een "betere" Beatle coverband.
Zoiets moet je hebben.
Een goede 1 band coverband, waar liefhebbers op afkomen, om naar te luisten, of over te kunnen komen zeiken, ook goed.
Anyhoe.
Er was een poos dat hij het best goed deed met die band; boekingen in Zuid Amerika, Europa.
Leuke tripjes naar Argentinie & Finland bijvoorbeeld, en dan met nog wat geld toe naar huis.
Ook veel dorpen in Nederland overigens.
Die gozer had uitgevonden dat het werkt als je het als festival verkoopt, en was dat zelf zo gaan organiseren.
Dus boekte je veelal niet alleen zijn band, maar ook een coverband die Status Quo doet, of Small faces.
Ouwebokkenfestival dus.
In die rol van organisator bracht hij wel weer e.e.a. in rekening bij die andere bands.
Had zelf een goede baan, maar is daarmee gestopt om voor de kinderen te zorgen, en om dat te doen.
Volgens hem was dat zijn baan.
Nu had die gast een behoorlijk goed betaalde vrouw, doet me e.e.a. in twijfel trekken.
Niettemin.
Ik geloof dat er kern van waarheid schuilt in zijn verhaal.
Pleur een middag/avondvullend programma in elkaar met van die tributes, daar is markt voor.
Tragisch ook.
Terzijde. :(

D3nnis
9 juli 2019, 08:13
Die tribute markt schijnt al jarenlang redelijk goed te lopen inderdaad.
Zelf ga ik liever naar een coverband kijken dan naar een tribute, of het moet een hele goede zijn.
Tijdje ter nog geopperd om een carcass tribute te beginnen, maar dat lijkt m niet te worden...

Tupelo
9 juli 2019, 08:18
Het is ook je platform kiezen.
Je moet een beetje evergreen gaan; Beatles, Beachboys, Stones, Faces, Kinks...
Dat soort shit doet het altijd wel.
Dorpsfeesten lijken mij ook ideaal daarvoor; weinig competitie met andere dingen die te doen zijn, en je gaat niet op je bek met iets dat te cultureel of te gewaagd is.
Zover er iets gefaciliteerd moet worden maakt het geen hol uit of dat voor 1 of voor 4 bands is, terwijl de bezoeker de indruk krijgt dat hij i.i.g. ergens voor betaald heeft, anders dan na 1 tributebandje dat misschien tegenvalt.

Tupelo
9 juli 2019, 08:23
Waar ook nog brood in schuilt ?
Griekse & Turkse muziek voor Griekse & Turkse bruiloften.
Vaak duo's, dus de poet hoeft alleen maar gedeeld te worden.
Verleden weekend trouwens een Poolse band op mijn werk; waren ingevlogen uit Polen door werkgevers in de Betuwe, voor hun seizoensarbeiders en Poolse fruit relaties.
Kennelijk als je dat soort shit op enig niveau uitvoert ook nog wel de moeite waard.
Goed ouwbollig Nederlands dus, en enclaves spelen in Canada, Australie & Zuid Afrika. :D
Laatste GN meeting nog topic.
Bejaardenhuizen & verzorgingstehuizen.
Serieus !
Jantje Koopmans, Willeke Alberti, oude tv deuntjes enzo... 2 a 3h programma, in je eentje op piano.
Zwaaiende dementerenden.
Als je goed bent hoef je maar een paar keer per maand de buhne op daarmee.

Brad
9 juli 2019, 10:20
Pink Floyd tribute bands schijnen het aardig te doen. Dat komt mede omdat Floyd een beetje een gezichtsloze band is. Wil je een succesvolle Bowie tribute doen dan moet je toch een beetje om hem lijken.

guitarkid2
9 juli 2019, 10:27
Wee nie
Ik speel liever me eigen kutmuziek thuis op de bank voor no money dan de kutmuziek van anderen voor een publiek aan wie ik de pest heb omdat ze die kutmuziek zo leuk vinden
Ondanks dat ik er eventueel een leuk centje xtra mee zou kunnen verdienen en mezelluf "muzikant"mag noemen
Om ut ff grof te zeggen
Muzikanten spelen in een concergebouw die staan geen rocknrool sterretje te spelen met slechte reproducties

Onsamenhangend , met een kipoog en een kern van waarheid
God is a dj

Kim Wilson
9 juli 2019, 10:37
Als je alleen voor geld staat te spelen, kom je niet ver. Mensen zien dat. De eerste motivatie moet zijn dat je de mensen heel graag wil laten zien en horen wat je kunt. Trots en passie, dat moet je uitstralen. Geld komt pas daarna. In de kunst (waar ik muziek ook even onder schaar) mag geld nooit de eerste drijfveer zijn.

almarvk
9 juli 2019, 11:24
Menig muzikant heeft dat wel tot in den perfectie uitgewerkt :soinnocent:

Brad
9 juli 2019, 11:51
Wee nie
Ik speel liever me eigen kutmuziek thuis op de bank voor no money dan de kutmuziek van anderen voor een publiek aan wie ik de pest heb omdat ze die kutmuziek zo leuk vinden
Ondanks dat ik er eventueel een leuk centje xtra mee zou kunnen verdienen en mezelluf "muzikant"mag noemen
Om ut ff grof te zeggen
Muzikanten spelen in een concergebouw die staan geen rocknrool sterretje te spelen met slechte reproducties

Onsamenhangend , met een kipoog en een kern van waarheid
God is a dj

Een muzikant vindt het toch altijd leuk om te spelen, al is het hoempapa.

Napoje
9 juli 2019, 12:19
Op een vette goedkope gitaar met te korte schroefjes.

guitarkid2
9 juli 2019, 12:40
Een muzikant vindt het toch altijd leuk om te spelen, al is het hoempapa.

Daarom ben ik waarschijnlijk ook geen muzikant (ernstig gebrek aan talent natuurlijk daargelaten)

guitarkid2
9 juli 2019, 12:42
Op een vette goedkope gitaar met te korte schroefjes.
Vergeet de slechte switch niet

benwave
9 juli 2019, 13:33
In de kunst (waar ik muziek ook even onder schaar) mag geld nooit de eerste drijfveer zijn.

En wie bepaald dat ? Van trots en passie kan je geen boterhammen kopen hoor

Kim Wilson
9 juli 2019, 14:10
En wie bepaald dat ? Van trots en passie kan je geen boterhammen kopen hoor
Dat klopt, en het werkt niet zo zwart-wit, dat weet ik ook wel. Maar muziek maken vanuit een commercieel oogpunt gaat IMO ook niet werken. Met muziek je geld verdienen werkt denk ik alleen echt goed als je het met passie doet. Niemand wil luisteren naar iemand die ongeïnspireerd zijn deuntjes afwerkt. Sowieso geldt dat voor alle beroepsgroepen. Maakt niet uit wat je doet, van gedreven mensen neem je eerder iets aan. Welke leraren waren het leukst? Mensen met hart voor wat ze deden.

Fusion
9 juli 2019, 14:12
Het is geen of-of hoor. Ik vermoed dat de meeste producers van commerciële dance, pop etc ontzettend veel passie hebben in hun beroep.

Erik de Perik
9 juli 2019, 14:15
Ik doe mijn werk ook met passie en als ik geen salaris meer krijg, kom ik niet meer.

Tupelo
9 juli 2019, 14:21
Welke leraren waren het leukst? Mensen met hart voor wat ze deden.
Niet persé.
Meneer Sanders, van natuurkunde.
Rookte Belinda Menthol, had e.o.a. iets voor de NS uitgevonden, en verkastte van mijn HAVO naar een Universiteit om daar les te geven.
Grote stap.
Geen idee waarom hij bij ons rondliep.
Plaagde mensen zonder aanleg niet met onvoldoendes, onder voorbehoud dat ze GEEN natuurkunde zouden kiezen.
En wist verder eigenlijk nog best een boeiend verhaal neer te zetten, en fijne experimenten voor te dragen.
Had er geen moeite mee te laten doorschemeren dat het een kutschool was, met een kut schoolleiding, dat zijn baan kut was, dat wij uiteraard fijne studenten waren, maar dat hij best into natuurkunde was, maar er gewoon geen zin in had zo. :D

Tupelo
9 juli 2019, 14:34
Ik moest vannacht nog aan hem denken terwijl ik zo een NG programma zat te kijken over mysterieuze landingsbanen ? in Peru ?
Meneer Sanders was ervan overtuigd dat wij hier op kweek gezet zijn door een buitenaardse beschaving.
Ik ging naar een katholieke scholengemeenschap. :D

Tupelo
9 juli 2019, 14:41
Theorieën over de doelstelling daarvan heeft hij nooit met ons gedeeld.

Brad
9 juli 2019, 16:39
Die had ws het boek ''Waren de goden kosmonauten?'' gelezen. Of ''Vlucht 747" van Kuifje.:D

telerocker
9 juli 2019, 17:44
Dat klopt, en het werkt niet zo zwart-wit, dat weet ik ook wel. Maar muziek maken vanuit een commercieel oogpunt gaat IMO ook niet werken. Met muziek je geld verdienen werkt denk ik alleen echt goed als je het met passie doet. Niemand wil luisteren naar iemand die ongeïnspireerd zijn deuntjes afwerkt. Sowieso geldt dat voor alle beroepsgroepen. Maakt niet uit wat je doet, van gedreven mensen neem je eerder iets aan. Welke leraren waren het leukst? Mensen met hart voor wat ze deden.

Volgens mij is het simpel. Ik wil veel live spelen. Dan kom je toch vaak uit bij coverbands. In cafés, op feesten en op veel festival willen mensen het feest der herkenning. Dus speel je wat loopt. Ik zit momenteel in een Nederpop-band, een classic rock-band en een gelikte funk/disco/pop-band. Dat soort bands komt nog wel aan de bak. Mijn broer heeft een geweldige band met eigen muziek a la Porcupine Tree, maar die wordt weinig geboekt. Helaas...

Erik de Perik
9 juli 2019, 17:48
Dan heeft jouw broer wel wat aan een vette goedkope gitaar....!!!

telerocker
9 juli 2019, 20:16
Dan heeft jouw broer wel wat aan een vette goedkope gitaar....!!!

En zo zijn we back on topic :D

arjanb01
9 juli 2019, 20:21
Back on topic, de EBMM Silo serie al genoemd?

https://www.muziekhandeljoosten.nl/gitaren/3307-sterling-by-music-man-silo3-bk-elektrisch-gitaar-856205001638.html?gclid=EAIaIQobChMIlYXSl6yo4wIVhu h3Ch23LAdlEAQYASABEgLsh_D_BwE

Persoonlijk zou ik daar liever mijn geld in stoppen dan die Harley Bentons. Als ze maar een fractie van de us versie hebben, is het veel gitaar voor wênig👍

arjanb01
9 juli 2019, 20:27
Deze vind ik nog lekkerder:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/sterling-by-music-man-cutlass-ct30-hss-vintage-cream

Sperma wit, in combi met een maple neck, pornografischer wordt het niet😍

Plant
9 juli 2019, 20:30
Zo had je toch ook OLP (Officially Licensed Product) guitars met Music Man kopieën voor 'wèhnâg'?

arjanb01
9 juli 2019, 20:43
Deze:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1431854717-olp-mm1-elektrische-gitaar.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Maar worden niet meer gemaakt nieuw.

Midwolda
9 juli 2019, 20:54
O, ja, schiet me net te binnen, je had ook van die Sunn Mustang Fenders...

https://assets.catawiki.nl/assets/2019/4/9/5/4/7/54744a8d-87b5-4f58-957d-56305fc3f042.jpg

En Dylan, ook zo'n broddelmerk.

Napoje
9 juli 2019, 21:06
Ik heb zo’n olp silhouette gehad en dat was echt een fijne gitaar. Vooral de hals. Speelde prima en had goede elementen. Voor rond de 100 tweedehands. Geen geld.

Erik de Perik
9 juli 2019, 21:20
Ook wel eens op zo'n OLP gespeeld, prima gitaartje...!

Sinn werd door Fender als B-merk, had je ook versterkers en zanginstallaties van. Ze hebben zelfs nog een website, al bestaan ze allang niet meer. http://www.sunnamps.com/

D3nnis
9 juli 2019, 22:01
Sunn? Van de 300T basversterker?
Nooit geweten dat dat fender was!

Erik de Perik
9 juli 2019, 22:21
Gekocht door Fender hè.

telecastermaster
11 juli 2019, 10:56
Deze vind ik nog lekkerder:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/sterling-by-music-man-cutlass-ct30-hss-vintage-cream

Sperma wit, in combi met een maple neck, pornografischer wordt het niet

Goeie keuze. Krijg er gelijk GAS van.

On topic: ik raak er ook ook steeds meer van overtuigd dat het toch erg lastig is om een 'vet goede gitaar' te vinden onder de 200 euro (nieuw dan). Hoewel ik eigenlijk wel prettig verrast was over mijn Harley Strat (aangeschaft wegens zijn moderne 15" radius), je moet toch vaak veel aanpassen of upgraden. Ik denk echt dat je in de 350 euro prijsklasse moet gaan zitten voor wat lekkers.

arjanb01
11 juli 2019, 11:29
Helemaal mee eens. Een gitaar van 150 euro upgraden, ben je in totaal al 400 euro verder. Voor dat geld koop je een Sterling ebmm of voor minder een pacifica.

dejohan
11 juli 2019, 12:20
O, ja, schiet me net te binnen, je had ook van die Sunn Mustang Fenders...

https://assets.catawiki.nl/assets/2019/4/9/5/4/7/54744a8d-87b5-4f58-957d-56305fc3f042.jpg



Made in India. Soms zie je ze nog tweedehands te koop als een "Fender Mustang".
Heb er twee vastgehad, bij alletwee de hals getordeerd.
De absolute bodem qua kwaliteit.

twoerd
11 juli 2019, 12:52
Deze vind ik nog lekkerder:

https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/sterling-by-music-man-cutlass-ct30-hss-vintage-cream

Sperma wit, in combi met een maple neck, pornografischer wordt het niet

Deze "vintage cream" kleur is geen gezonde kleur voor sperma hoor...

D3nnis
11 juli 2019, 17:31
Tegen de tijd dat je kwakje zelf (opgedroogde) vintage cream is verwacht ik toch dat de kleur aardig klopt.

arjanb01
11 juli 2019, 17:39
Hahaha... ook als je veel zuipt en rookt heeft je kwakje een ietwat gelere kleur😆
Dus in dat kader is de kleur zeer treffend😁

JVGM-music
11 juli 2019, 20:35
Deze:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1431854717-olp-mm1-elektrische-gitaar.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Maar worden niet meer gemaakt nieuw.


Ja...dat voelde ik zelfs dat het niks was....op de muziekschool waar ik indertijd wat lessen volgde hadden ze ook een The animal. Zo slecht dat de gitaarleraar weigerde er mensen op te laten spelen....kreeg dus ook altijd zijn Ibanez S in handen gedrukt ...
En die animal voelde hetzelfde als een Sunn Mustang.

arjanb01
11 juli 2019, 20:47
Toen ik met gitaarles begon, hadden ze een godin staan, volgens mij Made in Canada, maple neck maar beroerd afgesteld waardoor hij niet fijn speelde.
Meestal nam ik dan een Gibson lp custom, zo’n bruine die loodzwaar was maar heel erg dik klonk.
Sindsdien aangestoken door het les Paul virus, na eerst een imitatie lp die bagger was en veel (super)strats gehad te hebben is de cirkel rond en weer terug naar een les Paul. Cirkel is rond zeg maar 😉

Erik de Perik
11 juli 2019, 21:45
On topic: ik raak er ook ook steeds meer van overtuigd dat het toch erg lastig is om een 'vet goede gitaar' te vinden onder de 200 euro (nieuw dan). Hoewel ik eigenlijk wel prettig verrast was over mijn Harley Strat (aangeschaft wegens zijn moderne 15" radius), je moet toch vaak veel aanpassen of upgraden. Ik denk echt dat je in de 350 euro prijsklasse moet gaan zitten voor wat lekkers.

M'n HB tele heb ik de halspen iets losser gedraaid, fretuiteindes glad gevijld, snaarhoogte verlaagd, en de pups vervangen door Donlis exemplaren. Gitaar kostte 129 bij Thomann, pups zo'n 3 tientjes. 160 EUR dus in totaal en hij speelt en klinkt prima. Ik treed er aanstaande zondag weer mee op.

bat
11 juli 2019, 23:07
On topic: ik raak er ook ook steeds meer van overtuigd dat het toch erg lastig is om een 'vet goede gitaar' te vinden onder de 200 euro (nieuw dan). Hoewel ik eigenlijk wel prettig verrast was over mijn Harley Strat (aangeschaft wegens zijn moderne 15" radius), je moet toch vaak veel aanpassen of upgraden. Ik denk echt dat je in de 350 euro prijsklasse moet gaan zitten voor wat lekkers.
Mijn gedachte: als je een beetje oplet, koop je voor 175-200 euro een gitaar die in de basis goed is. Ten opzichte van 350 heb je dan een vrij ruim budget voor upgrades. Dan heb je evenveel uitgegeven, maar wel - bijvoorbeeld - de elementen die jij wilt, in plaats van de elementen die de fabrikant uitgekozen heeft.

Zo heb ik mijn Ibanez GIO RG van ca 200 euro geupgraded met een setje Seymour Duncans en - eigenlijk meer voor de leuk dan omdat het nodig was - een setje Planet Waves auto trim stemmechanieken. Al met al kom ik rond de 380 uit. Ik heb ook een best wat duurdere Ibanez, maar in de praktijk pak ik vrijwel altijd die goedkope GIO.

Erik de Perik
20 juli 2019, 00:32
Leuke review:




https://www.youtube.com/watch?v=Kag0OgTIqCI

Fusion
20 juli 2019, 08:20
Wat noodlet (een pun weer Erik, een échte!) die bamivreter lekker!

munkie
21 juli 2019, 21:47
https://www.bax-shop.nl/aanbiedingen/gitaar?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=2019-07-21_NB_BWeek29_NL&clangct=fde9e54e301d452f2573412471542a2b3f766d427d 437673330e.b3JkZXJfYWFudGFsLG9yZGVyX3RvdGFhbA&utm_uid=ad7a403bdf79b06611436ee61b2ff6a5

Laatste aanbieding van Bax, Fazley gitaren, Strat voor 40 euro, LP met gelijmde hals voor 72. Gaat echt nergens meer over :seriousf:

Erik de Perik
21 juli 2019, 22:40
En ik dacht dat deze goedkoop was:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.de%2Fulk%2Fitm%2F142 969529893

Erik de Perik
22 juli 2019, 18:39
Zojuist werd deze bezorgd:

https://www.thomann.de/pics/prod/380357.jpg

De eerste indruk is dat alles functioneert, fretjes goed afgewerkt, geen gerammel en dat voor 165 EUR.

telerocker
22 juli 2019, 19:55
Zojuist werd deze bezorgd:

https://www.thomann.de/pics/prod/380357.jpg

De eerste indruk is dat alles functioneert, fretjes goed afgewerkt, geen gerammel en dat voor 165 EUR.


Cool gitaartje voor bijna niks, een HB neem ik aan. Hij lijkt me helemaal mooi in een vintage knalkleur zoals daphne blue, seafoam green, fiesta red..

BamBuFan1
22 juli 2019, 23:03
Laatste aanbieding van Bax, Fazley gitaren, Strat voor 40 euro, LP met gelijmde hals voor 72. Gaat echt nergens meer over :seriousf:

Ben ik nou gewoon gek of is dit alleen mogelijk door het tot op het bot uitbuiten van alles en iedereen in de voedselketen van boom tot aan eindgebruiker?! #vragen

Plant
22 juli 2019, 23:10
Ervan uitgaande dat er nog steeds aan wordt verdiend en dat de prijs een aantal malen over de kop is gegaan voordat je dit eindbedrag afrekent, concludeer ik dat je niet gek bent :ok:

Remork1970
22 juli 2019, 23:17
Zal wel niet lang meer duren voordat we bij de Action kunnen gaan shoppen voor een gitaar.

Remork sluiten.

arjanb01
23 juli 2019, 00:02
En dan is Erik de eerste die bij de action vooraan in de rij staat om er eentje te kopen en te zeggen dat hij hier probleemloos mee toert bij die derderangs Duitse schlagerband van hem 😂

Plant
23 juli 2019, 00:36
Kijk aan, het eerste model is er (https://www.action.com/nl-nl/p/mijn-eerste-gitaar-/) :D

https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/29/59/2573342_4897025222397-110.png

telerocker
23 juli 2019, 01:03
Kijk aan, het eerste model is er (https://www.action.com/nl-nl/p/mijn-eerste-gitaar-/) :D

https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/29/59/2573342_4897025222397-110.png

En voor een bodemprijs, zie ik. :D

arjanb01
23 juli 2019, 09:21
Hahaha, ideaal voor Erik. Ik heb er nog zo eentje op zolder van mijn dochters. Doen er niks meer mee😂

Fusion
23 juli 2019, 09:34
Hahaha, ideaal voor Erik. Ik heb er nog zo eentje op zolder van mijn dochters. Doen er niks meer mee😂
Ja als pa er de hele tijd op speelt is de lol er snel van af hè ;)

WDeeGee
1 augustus 2019, 02:39
Weet iemand hoe dik de nek is op die Harley Bention Fusion II modellen met stalen frets?
1e en 12e fret?

raabje
1 augustus 2019, 21:01
kijk, ik heb nieuwe vette goedkope gitaar

B stock Classic Vibe 50 van Bax, 2018 model.

http://i63.tinypic.com/2znnyb6.jpg

Op de website stond geen schade krassen, en geen tremelo pook.

Bij het uitpakken zat er een buts op de kop, gitaar was met alleen wat bubbel plastic in een doos gestopt, gitaar heeft waarschijnlijk lang op zijn kop gestaan, of de doos is gevallen.

Ik heb 227 betaald, en Bax wil na wat onderhandelen 15 terug betalen, dan kost deze 212,-

Hij klinkt lekker (helder) en zeker niet minder dan mijn USA strat, Alnico 3 pickups, en de nek is best wel chunky. Kleur is grijs groen metallic (Sherwood Green), op de foto lijkt ie groener. Afstelling is perfect.

arjanb01
1 augustus 2019, 21:08
Apart kleurtje en uitvoering met die meegespoten kop.
En voor iets meer dan 200 euro een topgitaartje!

Erik de Perik
1 augustus 2019, 21:14
Weet iemand hoe dik de nek is op die Harley Bention Fusion II modellen met stalen frets?
1e en 12e fret?

Die 'schijnt' nogal variabel te zijn. Ik zou zeggen, als je interesse hebt, bestel 'm test 'm en stuur 'm terug als hij niet bevalt. Zalando style...!!

raabje
1 augustus 2019, 22:10
Apart kleurtje en uitvoering met die meegespoten kop.
En voor iets meer dan 200 euro een topgitaartje!

Ja kleur is zeker apart. Omdat de prijs zo laag was heb ik hem genomen, was een impuls aankoop. Jammer van de buts, ik heb met een viltstift van mijn kinderen het grijs groene wat bijgewerkt, valt nu minder op. Ik heb ooit een interview gelezen met J. Mascis, hij heeft voorkeur voor gitaren waar wat aan mankeert, schade, slijtage, ipv hele nieuwe. Met die gedachte houd ik deze Classic Vibe

munkie
2 augustus 2019, 11:36
Sow mooie Strat voor dat geld. Goed om te weten dat Bax de schade van B stock gitaren wat wegmoffelt.

telerocker
2 augustus 2019, 13:55
Prima deal toch. Veel plezier met je CV!

raabje
2 augustus 2019, 15:28
Ja die CV50 is stock helemaal compleet. Gitaar voelt heel robuust aan, is goed afgewerkt. 1 fret steekt wat uit, die ga ik korter vijlen.

Ik was bang dat de hals plakkerig zou zijn door de poly lak, maar dat is niet zo. En de hals is redelijk dik, dat valt me ook enorm mee bij de CV50.

Enige is de 5 standen schakelaar, die werkt prima maar voelt wat goedkoop (i.v.m. met een USA strat). Dat is zo opgelost met wat soldeerwerk. En ik zit te denken aan een no load tone pot voor brug en midden PU. De Tonerider Alnico 3 brug PU is heel smooth, niet zo blikkerig en hoog, brug PU heeft eigenlijk geen tone pot nodig. De tremelo zit strak vast met 3 veren, plat op de body, precies zoals ik het wil.

Setje 09 snaren laat ik er voorlopig op zitten, kan mijn zoontje er ook gemakkelijk op spelen en benden.

De stemmechanieken, die zijn prima, maar van het vintage type, dat zou ook nog anders kunnen. Voorlopig laat ik dus alles stock.

raabje
3 augustus 2019, 23:59
lekker hoor, ik zet nieuwe snaren op mijn CV50, en daarna wilde ik de nek wat rechter zetten, en nu blijkt dat de stelschroef van de hals ontbreekt, of is kapot gedraaid. Het zit heel diep in ieder geval, en als ik draai gebeurt er niks.

http://i67.tinypic.com/21bn9sn.jpg

Gitaar gaat direct weer terug naar Bax. Heel jammer, was een fijne gitaar. Of ik een full price CV50 ga kopen, ik weet het niet. Niet bij BAX in ieder geval.

arjanb01
4 augustus 2019, 00:08
Jammer man! Achteraf was deze gitaar qua prijs al te mooi om waar te zijn.
Op naar de volgende 😉

raabje
4 augustus 2019, 00:52
ja, idd te mooi om waar te zijn...

Op naar de volgede, zeker ;) ik heb GAS voor een Cort G290 fat, maar die hoort niet in dit topic thuis, heb ik al eens een foto van gepost.

telerocker
5 augustus 2019, 01:47
Da's mooi prut. Enfin, weet je waar je moet letten bij een volgende aankoop.

twoerd
5 augustus 2019, 09:45
Gitaar gaat direct weer terug naar Bax. Heel jammer, was een fijne gitaar. Of ik een full price CV50 ga kopen, ik weet het niet. Niet bij BAX in ieder geval.

Jammer zeg! En geen goede reclame voor Bax.

D3nnis
5 augustus 2019, 10:23
Ik zie even niet wat bax fout heeft gedaan?
Het was mooi geweest als alle gebreken exact vermeld waren vantevoren, maar 45% minder dan nieuw moet érgens vandaan komen.

guitarkid2
5 augustus 2019, 12:21
Eens
Kijk ook wel naar de b stokken maar dat scheelt idd meestal niet zoveel
Verbaaste me een beetje zeker plus het afdingen
Nu niet meer
Btw
China halsje scoren ?
Heb je toch een mooie diel/gitaar

raabje
5 augustus 2019, 13:04
Tsja, die gitaar was gewoon defect. Tremelo pook die ontbreekt, prima, dat is vervangbaar. Truss rod moer is een essentieel onderdeel. Dit was geen B-stock meer, deze gitaar was al afgeschreven. Goed dat ik er direct achter kwam, en niet een half jaar later.

Maar geen ramp hoor, ik heb er een weekend op gespeeld, om te kijken of een maple hals bevalt.

D3nnis
5 augustus 2019, 13:07
Goed dat ik er direct achter kwam, en niet een half jaar later.

Dit is absoluut waar :)

twoerd
5 augustus 2019, 15:30
Ik zie even niet wat bax fout heeft gedaan?
Het was mooi geweest als alle gebreken exact vermeld waren vantevoren, maar 45% minder dan nieuw moet érgens vandaan komen.

B-stock instrumenten hebben beschadigingen en gebruikssporen, maar zijn functioneel gewoon goed. Deze gitaar mag geen B-stock heten, maar is gewoon stuk. Zoals raabje ook al zei.

D3nnis
5 augustus 2019, 16:25
B-stock instrumenten hebben beschadigingen en gebruikssporen, maar zijn functioneel gewoon goed.

O, zo.
Ja, dan is een niet werkende trussrod niet echt onderdeel van "functioneel goed" idd.