PDA

View Full Version : HNAD Boss Katana Artist



twoerd
17 juni 2019, 09:19
Mijn allereerste indrukken zijn heel positief. De 12" Waza luidspreker geeft veel meer detail dan die van de Katana 50. Hij kan heel erg zachtjes en heel erg hard. Hij is te tillen (19 kg). Het karakter van het geluid en de effecten, en ook de bediening (de functie van de knoppen op de versterker en de footswitches bijvoorbeeld) kun je op ontzettend veel manieren aanpassen naar smaak, met het programma Boss Tone Studio. Voor sommige mensen zijn de mogelijkheden overkill, maar A) je hoeft het niet te gebruiken en B) het werkt allemaal perfect, het is stabiel en bug-vrij en C) je kunt de instellingen van anderen ook gewoon downloaden en uitwisselen en dat wordt ook volop gedaan.

Met footswitch (Boss GA-FC) en een expressiepedaal (Roland EV-5) erbij ben je eigenlijk gewoon klaar. Je kunt individuele effecten aan en uit trappen, of naar een andere patch gaan. Functie van het expressiepedaal kun je instellen op volume, wah, of welke regeling je maar wil (drive, snelheid van je tremolo, wat je maar wil). Naar smaak kun je natuurlijk nog steeds je losse effecten toevoegen in de effectsloop. Verder zijn alle aansluitingen aanwezig die je zou kunnen wensen.

Het was leuk geweest als je met een losse tablet of smartphone via bluetooth alles kunt regelen vanaf je muziekstandaard, maar bluetooth en ik zijn nooit vrienden geworden, dus als het er al op zat zou ik skeptisch zijn over hoe goed en vlot dat zou werken.

Mijn pedalboard met losse effecten doe ik niet weg, want ik neem mijn versterker niet mee naar de popschool (daar staat een Fender Champion 100).

Fabrieksinstellingen
17 juni 2019, 14:14
Ha dat is een mooie aanwinst, veel plezier ervan.

arjanb01
17 juni 2019, 14:29
Nice catch👍
Heb er ook op zitten gassen. Hoe verhoudt het geluid zich met een buizenamp?

telerocker
17 juni 2019, 14:48
Gefeliciteerd, leuke complete amp, zeker voor thuis en repetities. Kleine gig moet er ook zeker mee lukken.

twoerd
17 juni 2019, 17:05
Nice catch
Heb er ook op zitten gassen. Hoe verhoudt het geluid zich met een buizenamp?

Ik ben niet ervaren genoeg om daar veel zinnigs over te zeggen. Heb nooit een buizenamp gehad (wel op een stuk of 3 verschillende gespeeld). Er zijn dacht ik (niet helemaal zeker) wel wat filmpjes op YT waar ze vergelijken. Al moet je die filmpjes vaak maar half serieus nemen. Ik vind het in elk geval een helluva lot of versterker en mogelijkheden voor mijn €€€. En ben wel een beetje audiofiel, en dik tevreden met het geluid. En ik heb hem ook nog eens voor een scherpe prijs (bijna nieuw, iemand die hem snel weer wegdeed).

Useless
17 juni 2019, 22:00
Ik heb de honderd watt head en heb ook nog een buizenversterker of 5. Moet toch wel zeggen dat hij zeer dicht in de buurt komt.
De mogelijkheden en de eenvoud van bediening maken het een zeer ok versterker. Zeker voor het geld. Ik ben er ook zeer tevreden over.

telerocker
18 juni 2019, 03:06
Solid state/digitale amps worden steeds beter. Of ze echt de tonale rijkdom, dynamiek, de druk/push en het gevoel 'onder je vingers' (hoe een toon zich ontvouwt) van een goede buizenamp benaderen, kan ik niet zeggen. Steeds meer gasten spelen met Axe FX, dus dat zal dan toch niet verkeerd zijn. Ik hou het niettemin nog even bij mijn buizentops, al wil ik zo'n Katana (head) wel eens proberen op een goede cab. Qua mogelijkheden/effecten is het natuurlijk een mooi concept.

MarkS
18 juni 2019, 09:38
Ik ben er best wel nieuwsgierig naar, net als naar de Yamaha THR-serie, maar ik heb een beetje koudwatervrees.
Ik heb al veel aan modeling uitgeprobeerd. Behalve de echt slechte voorbeelden die meteen afvielen, bleken de overigen na een initiele "dat klinkt best aardig, en met wat tweaken moet er nog veel meer uit te halen zijn" na verloop van tijd toch een beetje door het ijs te zakken. En uiteindelijk draaide het meestal uit op meer tijd besteden aan tweaken dan spelen.

(ik schreef tot 2 maal toe eerst twerken ipv tweaken, maar dat terzijde)

twoerd
18 juni 2019, 13:57
De kracht zit hem w.m.b. in twee dingen.
1) De Waza luidspreker. Dat is echt een andere categorie. Ter vergelijking: een cab met twee Waza luidsprekers kost ruim 1000 euro.
2) Boss Tone Studio met de mogelijkheid om zo'n beetje elk denkbaar aspect van het geluid en de effecten in te stellen naar smaak. Daarmee heb je eigenlijk de kwaliteit van de sound voor een groot deel in eigen hand.

Rinze
18 juni 2019, 16:41
De kracht zit hem w.m.b. in twee dingen.
1) De Waza luidspreker. Dat is echt een andere categorie. Ter vergelijking: een cab met twee Waza luidsprekers kost ruim 1000 euro.
2) Boss Tone Studio met de mogelijkheid om zo'n beetje elk denkbaar aspect van het geluid en de effecten in te stellen naar smaak. Daarmee heb je eigenlijk de kwaliteit van de sound voor een groot deel in eigen hand.De Boss Tone Studio werkt toch ook bij de gewone Katana's?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
18 juni 2019, 21:22
De kracht zit hem w.m.b. in twee dingen.
1) De Waza luidspreker. Dat is echt een andere categorie. Ter vergelijking: een cab met twee Waza luidsprekers kost ruim 1000 euro.
2) Boss Tone Studio met de mogelijkheid om zo'n beetje elk denkbaar aspect van het geluid en de effecten in te stellen naar smaak. Daarmee heb je eigenlijk de kwaliteit van de sound voor een groot deel in eigen hand.

Klinkt hier de kracht van marketing en mooie folder teksten niet een beetje door...?

telerocker
18 juni 2019, 23:52
Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
De kracht zit hem w.m.b. in twee dingen.
1) De Waza luidspreker. Dat is echt een andere categorie. Ter vergelijking: een cab met twee Waza luidsprekers kost ruim 1000 euro.
2) Boss Tone Studio met de mogelijkheid om zo'n beetje elk denkbaar aspect van het geluid en de effecten in te stellen naar smaak. Daarmee heb je eigenlijk de kwaliteit van de sound voor een groot deel in eigen hand.


Zo'n Waza-cabje is behoorlijk duur dan. Ik kan me ook niet voorstellen dat die mijn Hook-cab naar huis fietst. Eerder denk ik dat Boss een slim marketingconcept heeft om veel centen te verdienen aan de Katana-serie.

Erik de Perik
19 juni 2019, 00:06
Zo'n Waza-cabje is behoorlijk duur dan. Ik kan me ook niet voorstellen dat die mijn Hook-cab naar huis fietst. Eerder denk ik dat Boss een slim marketingconcept heeft om veel centen te verdienen aan de Katana-serie.

Interessant...... zo had ik het nog niet bekeken...!

telerocker
19 juni 2019, 02:53
Interessant...... zo had ik het nog niet bekeken...!

Natuurlijk had je dat. ;-) Punt blijft: dat moeten wel briljante speakers zijn als een 212 cab over de 1000 euro mag kosten.

Erik de Perik
19 juni 2019, 03:08
Een open cab ook nog...... wat een speakers moeten dat zijn zeg....!!!




Ik gok Waza..... van het land van de kleine prijsjes.... :blast:

twoerd
19 juni 2019, 09:17
Joh weet ik veel. Ik ben gewoon blij met mijn versterker. Jullie hebben vast iets veel beters en weten er heus wel veel meer van.

arjanb01
19 juni 2019, 09:29
Niks van aantrekken. Ik vind het zeker een interessante amp en het is altijd jammer dat er mensen zijn die dit topic verkloten met deze opmerkingen. Altijd jammer hoe enthousiasme gekilled wordt.

Fobo
19 juni 2019, 10:16
Joh weet ik veel. Ik ben gewoon blij met mijn versterker. Jullie hebben vast iets veel beters en weten er heus wel veel meer van.
Lamalullen. Had nog niet van deze amp gehoord. Heb een paar reviews gelezen; ziet er zeer indrukwekkend uit. Veel plezier ermee!

guitarkid2
19 juni 2019, 11:23
Btw roland is natuurlijk ook veel meer rock a rolla fahig dan dat je zou denken
Igg veel meer dan de ouwe knarren ,ik heb ook een harde wired amp met bijbehorende boetiek knutsel cabinet , dus ik ben ondanks rollator, major cool
So
Niet cool
Reclame folders xiteren
Een harde wire voor zgn boetiek

Maar never forget the
808 and the 303
Om het met fbs zeggen
Everybody niets a 303
Roland rulez
En fu heeft altijd gelijk


Duidelijk toch ?

FransT
19 juni 2019, 18:41
Gefeliciteerd!
Mooi spul.

Wellicht een tip voor het geval je deze nog niet kent:
Kijk eens op: https://www.vguitarforums.com
Daar hebben ze ook een hele sectie voor de Katana's, inclusief patch exchanges en zo.

Hoe dan ook veel plezier ermee.

raabje
19 juni 2019, 19:27
Lijkt me zeker een mooie amp, Katana Artist. Net als de Blues Cube, ben ik ook wel benieuwd naar, soort Katana zonder toeters en bellen.

https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/roland-blues-cube-hot-vintage-blond-transistorversterker-combo

gitaarmike
19 juni 2019, 20:51
Nice catch
Heb er ook op zitten gassen. Hoe verhoudt het geluid zich met een buizenamp?

Ik heb er een tijdje terug over gespeeld. Klonk wel lekker. Daarna prikte ik in in een deluxe reverb. Das toch wel andere koek. Is de prijs ook naar. Maar ook de blues deluxe vond ik een stuk beter. Voor clean/bluesy spel. Die katana is wel veel veelzijdiger uiteraard. Maar het haalt het niet bij een fender tube amp met wat pedalen ervoor voor mij persoonlijk.

twoerd
20 juni 2019, 10:11
Voor mij is de sound goed genoeg, ook die van de ingebouwde effecten. Hij klinkt veel beter dan mijn Katana 50. Gisteren de Katana Librarian app gedownload op mijn telefoon en een USB OTG verloopkabeltje gekocht, zodat ik eenvoudiger en sneller bij alle instellingen kan.

En ja, ik mag hópen dat er veel betere setups bestaan. Ik was maar 500 euro kwijt en dan heb je dus footswitch, effecten, en de combo versterker+luidspreker. En om voor dat geld een betere complete setup te kopen wordt alweer wat lastiger.

raabje
20 juni 2019, 11:06
En nu is er ook een Boss Nextone

https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/boss-nextone-stage-40w-gitaarversterker-combo

Zit naar mijn idee in dezelfde hoek, de Blues Cube, Nextone, Katana Artist. De Katana heeft meer ingebouwde effecten

twoerd
20 juni 2019, 12:14
En nu is er ook een Boss Nextone

https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/boss-nextone-stage-40w-gitaarversterker-combo

Zit naar mijn idee in dezelfde hoek, de Blues Cube, Nextone, Katana Artist. De Katana heeft meer ingebouwde effecten

Ja en voor de Blues Cube heb je dan die Tone Capsules die je erbij kan kopen. Kom je nog makkelijker van je geld af :) wel leuk als het je ding is natuurlijk.

telerocker
20 juni 2019, 13:32
Voor mij is de sound goed genoeg, ook die van de ingebouwde effecten. Hij klinkt veel beter dan mijn Katana 50. Gisteren de Katana Librarian app gedownload op mijn telefoon en een USB OTG verloopkabeltje gekocht, zodat ik eenvoudiger en sneller bij alle instellingen kan.

En ja, ik mag hópen dat er veel betere setups bestaan. Ik was maar 500 euro kwijt en dan heb je dus footswitch, effecten, en de combo versterker+luidspreker. En om voor dat geld een betere complete setup te kopen wordt alweer wat lastiger.

Voor dat bedrag is het Katana-pakket hard to beat. Je ervaart nu ook dat een speaker veel uitmaakt voor je sound. Ik had overigens geen kritiek op de Katana, maar was gewoon verbaasd over de prijs van de 212 waza-cab. Want dat prijskaartje past nou net niet bij de filosofie achter de Katana-serie: veel sounds en effecten voor een instapprijs. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.

Kim Wilson
20 juni 2019, 14:38
Het hangt er ook maar vanaf waar je het voor wil gebruiken. Ik heb zelf een AC30 staan, maar pak voor kleinere dingen net zo makkelijk het AD15 modeling ampje mee. Het is tegenwoordig goed genoeg, zeker voor het geld dat het moet kosten.

Veel plezier gewenst met je mooie setje!

twoerd
20 juni 2019, 14:45
Voor dat bedrag is het Katana-pakket hard to beat. Je ervaart nu ook dat een speaker veel uitmaakt voor je sound. Ik had overigens geen kritiek op de Katana, maar was gewoon verbaasd over de prijs van de 212 waza-cab. Want dat prijskaartje past nou net niet bij de filosofie achter de Katana-serie: veel sounds en effecten voor een instapprijs. Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.

De Waza-serie heeft volgens mij verder ook niks met de Katana-serie te maken. Het ligt ook niet voor de hand om een Waza cab aan een Katana Artist te hangen denk ik. De head amps van Waza zijn 1600-2800 euro. De Katana Artist is gewoon een enorm opgepimpte Katana (is het idee) juist door die Waza speaker erin te zetten (plus nog enkele andere functies en aanpassingen). Geen idee wat het Boss kost om zo'n speaker te maken, maar het is een leuke "uitsmijter" om je vlaggeschip binnen de Katana-reeks mee uit te rusten.

telerocker
20 juni 2019, 15:43
Nou ja, de prijsstelling voor de hele Waza-serie begrijp ik sowieso niet goed, maar dat is slightly off topic. Dus on topic dan maar weer.

twoerd
20 juni 2019, 15:58
Nou ja, de prijsstelling voor de hele Waza-serie begrijp ik sowieso niet goed, maar dat is slightly off topic. Dus on topic dan maar weer.

Maakt mij niet uit hoor, ik ben niet van de topicpolitie. Maar Waza is vet duur ja. De Katana serie loopt dus van dik 200 tot een kleine 600 en is dus heel betaalbaar. Ben zelf wel enorm blij dat je tegenwoordig voor een paar honderd euro heel aardig kunt beginnen (bijv. een Yamaha Pacifica + aardige versterker moet lukken voor 300). En voor totaal "slechts" 1000 euro heb ik door tweedehands in te kopen een rig bestaande uit een Katana Artist plus footswitch en een Fender Baja Telecaster. Nou ik voel me de koning te rijk hoor. Heerlijke hobby, ook voor de wat minder grote portemonnee.

telerocker
20 juni 2019, 17:06
Maakt mij niet uit hoor, ik ben niet van de topicpolitie. Maar Waza is vet duur ja. De Katana serie loopt dus van dik 200 tot een kleine 600 en is dus heel betaalbaar. Ben zelf wel enorm blij dat je tegenwoordig voor een paar honderd euro heel aardig kunt beginnen (bijv. een Yamaha Pacifica + aardige versterker moet lukken voor 300). En voor totaal "slechts" 1000 euro heb ik door tweedehands in te kopen een rig bestaande uit een Katana Artist plus footswitch en een Fender Baja Telecaster. Nou ik voel me de koning te rijk hoor. Heerlijke hobby, ook voor de wat minder grote portemonnee.

En zo'n Baja is een serieuze gitaar. Goed ingekocht! Zo ben ik zo'n beetje begonnen, eerste amp was een Cube 100, zo'n oranje kubus. Toen was ik ook de koning te rijk.

Kim Wilson
20 juni 2019, 22:40
Ja, ik heb mijn Baja al 12 jaar, naar volle tevredenheid!

telerocker
4 oktober 2019, 16:14
De MKII Katana has landed...


https://www.youtube.com/watch?v=pZJk_3aQinc&t=1722s

Vinni
3 november 2019, 10:26
Mocht je nog een vrijwel nieuwe Katana 2X12 cab zoeken.....
Ik heb er één te koop.

Vinni