PDA

View Full Version : Rosewood necks



Braml
16 juni 2019, 19:05
Hoi,

Hopelijk weet iemand dit.
Als je een losse Fender USA Rosewood neck wilt, krijg je dan problemen met de nieuwe regels rondom rosewood? Ik zou niet weten hoe ik er binnen Nederland aan moet komen. Je kunt ze wel bijvoorbeeld vanuit Amerika bestellen, via Reverb of Ebay ofzo. Kan dat zomaar? Of mag je geen rosewood importeren?

Ik heb namelijk al een jaar of 5 een USA strat met maple neck, en sinds een jaar of 2 een mexicaanse tele met rosewood. Rosewood bevalt me echt 10x beter, dus ik speel met het idee om mn strat ook een rosewood neck te geven.

Groeten,
Bram

Erik de Perik
16 juni 2019, 19:28
Ik ga er even vanuit dat je een maple neck met rosewood toets bedoelt. Je kunt een Fender neck bij Bax bestellen, maar dan heb je een Pau Ferro toets. Die heb je al vanaf 188 EUR afhankelijk van welk gitaarmodel. (https://buy-now.shopping/nl/search.php?q=fender%20rosewood%20neck)
Wil je persé Rosewood dan betaal je vanaf 449. (https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Necks-Bodies/cat-GITARRE-GITERSNECK?SortingAttribute=MSDEEUR%7E%7E€-asc&SearchParameter=%26ContextCategoryUUID%3Dy3DAqJar3 y0AAAFO4C6TrXif%26Isondemand%3Dfalse%26Manufacture r%3DFender%26SourceReference%3D7V3vgHHMJ)
Wil je 'm persé bij Fender kopen dan betaal je minstens EUR 569, geen idee of daar verzendkosten al bij zitten. (https://shop.fender.com/en-NL/parts/electric-guitar-parts/necks/replacement-necks/)

Pau Ferro is trouwens net zo goed Rosewood als dat zo'n beetje al het bruine hardhout Mahonie of Teak is. (https://en.wikipedia.org/wiki/Rosewood)

Orpheo
16 juni 2019, 19:48
pau ferro & rosewood over dezelfde kam scheren als mahonie en teak gaat mij te ver, sorry. Mahonie en teak hebben een heel fijne, open nerf, pau ferro en rosewood zijn veel grover van structuur, ook veel meer olie in het hout en veel taaier.

That being said.

Ja, je krijgt echt problemen met import tegenwoordig door de CITES regels. Probeer het te mijden, serieus. Pak Pau Ferro, Ovangkol, ebben, of desnoods wenge maar negeer het bestaan van rosewood gewoon. Doe alsof het niet bestaat, want daaraan vastklampen gaat geheid eindigen in een financieel bloedbad en/of tranen.

Je moet een importlicentie regelen, dat kost tijd en geld. Als de exporteur zijn papierwerk niet op orde heeft (en dat gebeurt ontzettend snel) dan kan hij geen goede exportlicentie regelen, waardoor jouw importlicentie waardeloos wordt en je de hele boel opnieuw kan doen. Gevaar is in het beste geval dat het maanden duurt voor je alles binnen krijgt. In het slechte geval wordt die hals gewoon vernietigd.

Braml
16 juni 2019, 20:17
Oke, dat maakt het wel lastig.. kutregeling zeg.. maar thanks voor de reacties.

Vind het wel vreemd dat ze bij musicstore.de wel usa rosewood tele halzen verkopen, maar geen rosewood halzen voor strats... Behalve een nog duurdere.

Zal eens kijken naar pau ferro, maar ik vind die lichte kleur zo lelijk. Tis misschien aanstellen maar ik kijk ook altijd wel naar looks.

Heb gisteren trouwens opgetreden met mn maple hals strat. Nu ik het rosewood van mn tele zo fijn ben gaan vinden voelt mn strat zo plakkerig en plastic achtig aan door die dikke gloss laag.. :/ misschien is t ook wel gas ofzo... Maar ik stoor me er wel aan.

Erik de Perik
16 juni 2019, 20:17
pau ferro & rosewood over dezelfde kam scheren als mahonie en teak gaat mij te ver, sorry. Mahonie en teak hebben een heel fijne, open nerf, pau ferro en rosewood zijn veel grover van structuur, ook veel meer olie in het hout en veel taaier.



Ik was al bang dat ik weer onduidelijk zou zijn. Ik stelde dat pau ferro net zo goed rosewood is als dat al het bruine hardhout als teak en mahonie verkocht wordt. Beide zijn dus niet waar maar gebeuren wel ruimschoots.

Erik de Perik
16 juni 2019, 20:21
Oke, dat maakt het wel lastig.. kutregeling zeg.. maar thanks voor de reacties.

Vind het wel vreemd dat ze bij musicstore.de wel usa rosewood tele halzen verkopen, maar geen rosewood halzen voor strats... Behalve een nog duurdere.

Zal eens kijken naar pau ferro, maar ik vind die lichte kleur zo lelijk. Tis misschien aanstellen maar ik kijk ook altijd wel naar looks.

Heb gisteren trouwens opgetreden met mn maple hals strat. Nu ik het rosewood van mn tele zo fijn ben gaan vinden voelt mn strat zo plakkerig en plastic achtig aan door die dikke gloss laag.. :/ misschien is t ook wel gas ofzo... Maar ik stoor me er wel aan.

Music Store schijnt bereikbaar te zijn voor klanten er werken zelfs Nederlanders dus mail of bel ze eens.....

Als je je stoort aan de (dikke) laklaag van de toets dan pak je een stukje schuurpapier.

telerocker
16 juni 2019, 22:04
Kun je niet een licensed neck aanschaffen bij één van de Nederlandse guitarsuppliers?

Braml
16 juni 2019, 22:13
Nee, ik bem bang dat ik een sucker ben voor het fender logo.. In ieder geval wel met deze strat.

En ik heb musicstore wel gemaild maar ze hadden hem niet.

Erik de Perik
16 juni 2019, 22:18
Licensed necks hebben ook het Fender logo. Als ze echt licensed zijn dan hè.

<edit> Sorry, ik zie dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is....

Maar oma wat voor neck gaat het, waarom, hoeveel, etc..... ;)

Braml
16 juni 2019, 22:42
Nouja ik heb dus een Fender American Standard Stratocaster uit 2009 met maple toets. En om hem zo dicht mogelijk bij originele staat te houden zou ik dus eigenlijk graag de maple hals willen vervangen voor een American Standard of Professional hals met rosewood toets.
Veel daarvan zit hem waarschijnlijk in mijn OCD hoor, dat ik per se een usa hals wil omdat de rest van de gitaar ook een usa strat is. Het voelt gewoon als een downgrade om er een pau ferro hals uit mexico op te zetten, ookal zouden dat best prima halzen kunnen zijn.

Nu blijkt dat dit waarschijnlijk niet echt mogelijk wordt dus mijn vraag is eigenlijk al beantwoord

Erik de Perik
16 juni 2019, 22:46
Heb je die toets al eens mat geschuurd?

Warmoth maakt mooi spul, maar dan blijf je waarschijnlijk gedoe met CITES houden of zij moeten een certificaat verstrekken.

https://www.warmoth.com/pages/CustomNeck.aspx?style=1

Orpheo
16 juni 2019, 22:58
Waarschijnlijk hebben ze nog voorraad liggen van voor de nieuwe regelingen.

Ik ben verrast over de klachten over Pau Ferro die ik zoveel lees. Dat het te licht is. Beetje om de planeet en de voorraden hout denken is blijkbaar te moeilijk ofzo? (Of wat olie op de toets...maakt t ook n pak donkerder).

Ik gebruik sinds de ban geen Rosewood meer... bubinga idem. Kosten wegen gewoon niet op tegenn baten

Erik de Perik
16 juni 2019, 23:11
Volgens mij maakt het niets uit of het hout uit een oude voorraad komt of nieuw, zodra je het over de grens stuurt (bewerkt of onbewerkt) komt CITES om de hoek kijken.

D3nnis
17 juni 2019, 06:57
Volgens mij maakt het niets uit of het hout uit een oude voorraad komt of nieuw

Lijkt me ook, anders zou ook nooit iemand problemen hebben met het verzenden van een oudere hals.
In het begin is dit wel gebruikt, of misbruikt, met hoe je het ziet. Mijn prs, gebouwd in 2016, gekocht begin 2017, toen dat cites gedoe actief was/werd, heeft een case die voorzien is van een sticker waar op staat "pre convention goods not subject to cites".
Ik heb dit weleens gevraagd aan een vertegenwoordiger van de importeur, en destijds was het verhaal dat ze nog niet zo goed wisten hoe ermee om te gaan, en de douane ook niet, en daarom kwamen ze nog even weg met die sticker.
Zal inmiddels wel anders zijn :)

Orpheo
17 juni 2019, 07:07
Officieel is er wel een verschil. De papierwinkel en de bureaucratische druk is veel lager bij oudere onderdelen waar Rosewood in zit. Dus pre-legislation. Bij die items hoef je "slechts " aan te tonen dat t voor de cites listing al bestond, ipv aantonen dat de herkomst legitiem en valide zijn.

D3nnis
17 juni 2019, 07:19
Maar is aantonen door een serienummer op de kop van een gitaar dan voldoende, of willen ze meer?

Midwolda
17 juni 2019, 07:41
Vraagje, even voor mijn gemoedsrust: binnen de EU heb ik toch niets met CITES te maken?

Orpheo
17 juni 2019, 08:18
binnen EU is alles OK.

Serienummer is soms voldoende.

arjanb01
17 juni 2019, 08:44
Dus als ik met mn strat met indian rosewood hals in Amerika op het vliegveld aankom en ik word verzocht de koffer te openen, zagen ze hem in 2 stukken?
Rare lui die Amerikanen😁

Braml
17 juni 2019, 09:02
Heb je die toets al eens mat geschuurd?

Ik heb dit geprobeerd bij een hele cheape wegwerpgitaar met een glossy maple toets. Resultaat was een toets vol krassen... zit ik ook weer niet op te wachten..

D3nnis
17 juni 2019, 09:18
Dan heb je te grof schuurpapier gebruikt?

Orpheo
17 juni 2019, 09:41
Dus als ik met mn strat met indian rosewood hals in Amerika op het vliegveld aankom en ik word verzocht de koffer te openen, zagen ze hem in 2 stukken?
Rare lui die Amerikanen

Niet perse; maar ze gaan zeker wel controleren want het materiaal is simpelweg onderhevig aan internationale regelgeving. Net zoiets als dat je 10,000USD mag meenemen maar wel moet aangeven.

Om te voorkomen dat je problemen krijgt, moet je een gitaarpaspoort aanschaffen.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/beschermde-planten-dieren-en-natuur/handel-beschermde-planten-en-dieren/voor-wie/muziekinstrumentencertificaat

@Braml: welk grit heb je gepakt? welk merk schuurpapier? Maakt allemaal enorm veel uit. Idealiter pak je grit 320 en schuur je in de lengterichting, om door te gaan naar grit 400 en 600. In een perfect scenario pak je de frets ook gelijk mee, dan krijg je mooie, uniforme satineerkras. Na grit 600 is alles mooi mat. Tape dan je fretboard af en ga met grit 1000, 1200, 1500 en 2000 over de frets in de lengterichting van de frets (dus haaks op de snaar-richting zeg maar). Dan een microvezeldoek met wat polijstpasta (bijvoorbeeld commandant #4), boenen en klaar. Uurtje werk, max.

'even' met schuurpapier er overheen is dus niet de juiste methode ;)

Braml
17 juni 2019, 09:41
Dan heb je te grof schuurpapier gebruikt?

Zou kunnen. Ik heb het met staalwol, een schuursponsje, en korrel 600 schuurpapier geprobeerd. Op internet hebben ze het veel over korrel 1500 of 2000 maar fijner dan 600 hadden ze niet bij de praxis..

Braml
17 juni 2019, 09:42
Niet perse; maar ze gaan zeker wel controleren want het materiaal is simpelweg onderhevig aan internationale regelgeving. Net zoiets als dat je 10,000USD mag meenemen maar wel moet aangeven.

Om te voorkomen dat je problemen krijgt, moet je een gitaarpaspoort aanschaffen.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/beschermde-planten-dieren-en-natuur/handel-beschermde-planten-en-dieren/voor-wie/muziekinstrumentencertificaat

@Braml: welk grit heb je gepakt? welk merk schuurpapier? Maakt allemaal enorm veel uit. Idealiter pak je grit 320 en schuur je in de lengterichting, om door te gaan naar grit 400 en 600. In een perfect scenario pak je de frets ook gelijk mee, dan krijg je mooie, uniforme satineerkras. Na grit 600 is alles mooi mat. Tape dan je fretboard af en ga met grit 1000, 1200, 1500 en 2000 over de frets in de lengterichting van de frets (dus haaks op de snaar-richting zeg maar). Dan een microvezeldoek met wat polijstpasta (bijvoorbeeld commandant #4), boenen en klaar. Uurtje werk, max.

'even' met schuurpapier er overheen is dus niet de juiste methode ;)

Oke ik moet er duidelijk nog maar weer eens voor gaan zitten, haha. Bedankt voor de tips.

MarkS
17 juni 2019, 11:15
Allparts neck van bijv. The String?

Orpheo
17 juni 2019, 13:10
Zou kunnen. Ik heb het met staalwol, een schuursponsje, en korrel 600 schuurpapier geprobeerd. Op internet hebben ze het veel over korrel 1500 of 2000 maar fijner dan 600 hadden ze niet bij de praxis..

staalwol en schuurspons is eigenlijk al veel te grof. Korrel 600: niet elk '600' is gelijk. Ik gebruik kovax SuperAssilex; hun korrel 600 is bijvoorbeeld wel even grof als Colad (bekend merk voor lakkers, schuur - en polijstmiddelen enz). maar het SuperAssilex schuurt met een veel 'fijnere' schuurkras maar haalt wel evenveel materiaal af als Colad (of bosch of 3M). De korrel zegt meer iets over de snelheid waarmee je materiaal weghaalt dan de schuurkras zelf.

Van Dattum
17 juni 2019, 14:04
Zou kunnen. Ik heb het met staalwol, een schuursponsje, en korrel 600 schuurpapier geprobeerd. Op internet hebben ze het veel over korrel 1500 of 2000 maar fijner dan 600 hadden ze niet bij de praxis..

Voor dat soort spullen moet je ook niet bij de Praxis zijn. En ook niet bij de Gamma of Karwei.... Kijk eens bij een bedrijf in automaterialen (Brezan of online CROP), daar hebben ze wet/dry papier tot wel korrel 3000... Als je staalwol wilt gebruiken, dan zul je op zoek moeten naar de oooo-variant. Moeilijk te krijgen in Nederland (hier gaat het meestal tot ooo), maar wel te vinden, Guitarsupplies.nl heeft het sowieso.

BorisA
17 juni 2019, 14:06
En waarom niet gewoon je strat verkopen en een andere kopen met rosewood toets? Am stds zijn er in overvloed.

Tupelo
19 juni 2019, 13:10
Beetje esoterische spin-off.
In de esoterische olien wereld waar vroegah lustig palissander te verkrijgen was, is die boel vervangen door ho hout (Cinnamomum camphora).
Ruikt werkelijk hetzelfde.
Vraag ik mezelf af of het type hout & klankeigenschappen ook overeenkomsten zouden vertonen ?
Zou geinig zijn. :D

Sonny
24 juni 2019, 22:17
Nouja ik heb dus een Fender American Standard Stratocaster uit 2009 met maple toets. En om hem zo dicht mogelijk bij originele staat te houden zou ik dus eigenlijk graag de maple hals willen vervangen voor een American Standard of Professional hals met rosewood toets.
Veel daarvan zit hem waarschijnlijk in mijn OCD hoor, dat ik per se een usa hals wil omdat de rest van de gitaar ook een usa strat is. Het voelt gewoon als een downgrade om er een pau ferro hals uit mexico op te zetten, ookal zouden dat best prima halzen kunnen zijn.

Nu blijkt dat dit waarschijnlijk niet echt mogelijk wordt dus mijn vraag is eigenlijk al beantwoord

Dus ik ben blijkbaar niet de enige met OCD, als het om het zo origineel mogelijk houden van gitaren gaat 😱

Ik heb verder niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al gezegd... maar ik zou Marktplaats in de gaten houden, als ik jou was. Komen vast mooie Rosewood halzen op langs.

Braml
3 juli 2019, 15:49
Nou, ik heb de gok gewaagd. Had het er met een bekende over, en het bleek dat ik misschien te hard had gedrukt bij het schuren van die cheap-o-caster die ik gekocht had. Daardoor ontstonden die krasjes in de finish. Ben zachtjes met staalwol over de hals van mijn Fender gegaan, en ook over de toets, in lengterichting. De achterkant voelt nu erg lekker aan, en ziet er goed uit! Niet alle finish eraf natuurlijk, maar wel de plakkerige laag eraf. De voorkant kan misschien nog wat extra werk gebruiken, maar dit wordt wel wat. Wauw! Over drie weken mag ik weer optreden dus ik ben heel benieuwd naar hoe hij live speelt :D