PDA

View Full Version : HNOGD: Giammona parlor



almarvk
6 juni 2019, 21:15
Bloed kruipt waar het niet gaan kan, oftewel: je gaat weer lekker scrollen op marktplaats. Heb tegenwoordig een aantal goede akoestische gitaren, naam een Blueridge en Guild. Maar allemaal net te groot als ik lekker beneden op de bank zit. Daarom had ik een geweldig slecht excuus om in m'n GAS te voorzien. Een parlor dus. Kwam m toevallig tegen, en direct raak.

Een echte vintage Italiaanse gitaar. Gebouwd door Salvatore Giammona in Catania, Sicilië tussen 1900-1920.

Gitaar is in, zeker voor z'n leeftijd, echt goede staat. Hals is recht! Tuurlijk wel wat butsen en dergelijke, maar speelt echt niet slecht en best volume en geluid. Voor een goede prijs echt een goede aankoop.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/dd526d54cba0461d9d27404453da81a9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/5c6299861b460f0595475d0b25d1df2d.jpg

telerocker
6 juni 2019, 21:24
Wat een leuke vintage parlor. Ziet er nog goed uit! Gevonden op MP?

almarvk
6 juni 2019, 21:37
Klopt. Je moet soms geluk hebben.

Hals heeft een refret gehad, dat is wel duidelijk. Maar speelt echt gewoon prima. Hals profiel is van een C naar een D toe. Zo fijn.

telerocker
7 juni 2019, 01:01
Dan is het helemaal een goede catch. Bovendien is het leuk om een stuk antiek in huis te hebben, toch?

arjanb01
7 juni 2019, 06:33
Mooi! Is er meer info over te vinden?
Met name over de houtsoorten, massief bovenblad en zij- en achterkanten ?
Zo te zien is de kast gelamineerd.

almarvk
8 juni 2019, 08:11
Kan er weinig over vinden. Behalve dat de bouwer ook luiten bouwde en dat in die periode in Italië veel bouwers waren.

Kast is massief, niet gelamineerd. Kan m wel s meenemen naar TFOA, kijken wat zij er van vinden.

arjanb01
8 juni 2019, 08:25
Ben echt oprecht benieuwd. Bij tfoa kunnen ze hè gitaar van top tot teen beoordelen. Als je voor die paar tientjes een volledig massieve gitaar hebt, ben je echt spekkoper👍

telerocker
8 juni 2019, 11:14
Het is in elk geval goed uitgedroogd hout, anders was die parlor niet zo lang meegegaan.

LaurentB
8 juni 2019, 21:44
Dat is bijzonder!

Duhsjaak
9 juni 2019, 09:18
Naais, want Nice is een badplaats.
In 1968 was een parlor helemaal OK; vooral als ie 35 jaar oud was.
Daarna was het niet meer in stijl om je daarmee te vertonen.
En de laatste jaren is ie weer in de mode aan het komen.
Ik hoef jou niet te vertellen dat een volledig massieve gitaar risico's loopt die een gelamineerde niet heeft.
Zoals aan die van mij is te zien. Maar goed, een hertelijke felicitatie lijkt al wel het allerminste.
Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

almarvk
12 juni 2019, 14:04
Vond het ook wel bijzonder dat ie zo oud is en niet gelamineerd is. Best bijzonder dat het dan nog een goed bespeelbaar instrument is.

Kan iedereen een parlor voor wat gepingel op de bank aanraden.

arjanb01
12 juni 2019, 17:27
Hoezo wordt een massief instrument slechter bespeelbaar als die ouder wordt? Ik dacht dat de klank juist erop vooruit ging en gelamineerde gitaren juist minder werden door ouderdom ?
Hoe zit dat?

Plant
12 juni 2019, 17:56
Bespeelbaarheid en klank lijken me 2 verschillende aspecten. Massief hout kan wat meer werken, scheuren. Een laminaatje is daar minder gevoelig voor.

Een massieve top zal mogelijk beter (gaan) klinken, maar een wintertje met lage relatieve luchtvochtigheid bij de cv en de scheuren springen erin.

arjanb01
12 juni 2019, 18:21
Maar als een massieve gitaar in een koffer bewaard wordt, gaat er toch niks scheuren en werken? Mits natuurlijk geur en vocht vreters er in de koffer zitten.

Plant
12 juni 2019, 18:28
Maar als een massieve gitaar in een koffer bewaard wordt, gaat er toch niks scheuren en werken? Mits natuurlijk geur en vocht vreters er in de koffer zitten.

Ik lees nergens hoe de gitaar van de TS een eeuw lang is behandeld, kennelijk dus goed :)

almarvk
13 juni 2019, 06:59
Achterop zit er wel een aardige scheur in hoor... Gitaar heeft een aantal reparaties gehad en zo te zien zijn de frets niet origineel meer. Ik heb geen idee hoe met de gitaar is omgegaan de afgelopen 100 jaar, maar bijzonder is wel dat de bespeelbaarheid gewoon prima is.

showband
13 juni 2019, 07:17
skip de rationele keuvel heren

de essentie hier is simpel
..WAT een MOJO!..

dat is toch reuze

almarvk
13 juni 2019, 09:38
Haha, correct! :ok:

vulvasonic
13 juni 2019, 15:47
Super! Leuke vondst!
Ik heb zelf een Kalamazoo Sportmodel uit 1935 (vermoedelijk). Keigaaf ding, maar helaas onbespeelbaar en te gehavend om bespeelbaar te krijgen. :)