PDA

View Full Version : Vragen omtrent bouwen studio; welke afmetingen, waar op letten?



Reel Big Fish
30 mei 2019, 13:41
Hallo allemaal,

Na een lange sabbatical op dit forum ben ik weer terug met leuk nieuws! Mijn vriendin en ik gaan een huis kopen waar een flinke tuin in zit en ik mag (!!) in de tuin een studio bouwen.
De architect heeft vandaag berekend dat we zo'n 90m2 over hebben die we mogen bebouwen. Uiteraard hoeft de studio niet die afmetingen te hebben maar de ruimte is er in principe.
Nu vroeg ik me een paar dingen af. Wat is een gangbare afmeting voor een studio in l x b x h? Kan me voorstellen dat er verschil zit in hoe de ruimte is opgesteld qua resonantie oid en gezien het feit we de studio "from scratch" gaan bouwen, wil ik het wel goed laten doen.
Tevens de vraag of er tussen het mengpaneel etc een muur moet worden geplaatst en indien dat zo is; hoe groot moet die ruimte dan zijn? Ik hoef geen professionele studio te hebben maar wel voldoende mogelijkheden om de geproduceerde herrie te kunnen opnemen.

Lang verhaal kort; wat zijn de gangbare afmetingen voor een studio? Uiteraard zijn andere tips van harte welkom en kan ik in ieder geval een hele boel lezen over isolatie in het gepinde topic van Han S, waarvoor dank!

In ieder geval bedankt voor het lezen en eventuele reactie,

Reel Big Fish

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Fobo
30 mei 2019, 15:34
Hey Fish, leuk vooruitzicht!!!
Op zich kan ik je geen 'harde' adviezen geven, maar kunt je alvast bedenkt hoe je gaat opnemen (analoog/digitaal), wat je gaat opnemen (individueel, band, nog groter), moet er groot instrumentarium (drumstel, vleugel, tig verschillende versterkers/speakerkasten en/of gitaren) komen, wil je een 64 sporen mengpaneel of mag het ietsje minder, et cetera, et cetera.
Dat lijken me toch wel zaken die je op 'n rij moet hebben, voordat echte kenners je een zinvol advies kunnen geven.

Fusion
30 mei 2019, 15:39
Ik denk dat je eerstt moet besluiten wat je wilt, wat voort studio wil je, welke instrumenten wil je kunnen opnemen,, hoe veel tegelijk etc?

Reel Big Fish
31 mei 2019, 10:27
Beiden bedankt voor de reacties. Is inderdaad wel handig om een paar dingen te noemen welke ik wil kunnen opnemen;
- 2x of 3x gitaar
- 1x basgitaar
- 1x drumstel
- 2x zang
- 1x elektrische piano (geen vleugelmodel, staat nu tegen de muur in mn woonkamer)
- 1x blaasinstrument o.i.d.

Hoeft dus geen orkest te zijn, meer voor normale bands met de mogelijkheid tot gastartiesten zoals een blazer/violist(e). In eerste instantie denk ik dat 2x gitaar voldoende is maar misschien is 3x ook wel handig.

Digitaal/analoog opnemen is wat mij betreft nog open. Idem voor het mengpaneel. Wellicht hebben jullie nog advies daarover? Sowieso komt er een goede pc in te staan die e.e.a. aan kan.

Erg leuk om hier over na te denken natuurlijk, nogmaals bedankt :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Fusion
31 mei 2019, 10:27
Analoog opnemen wauw kan dat nog? ;)

Fusion
31 mei 2019, 10:29
En moeten die mensen tegelijkertijd opgenomen kunnen worden? Wil je live opnames maken? Of Alleen een bepaalde minimale basis live? Bijv alleen drums, bas en;gitaar?

Reel Big Fish
31 mei 2019, 10:41
En moeten die mensen tegelijkertijd opgenomen kunnen worden? Wil je live opnames maken? Of Alleen een bepaalde minimale basis live? Bijv alleen drums, bas en;gitaar?Live opnames lijkt me het leukste, met de mogelijkheid om bepaalde partijen eventueel opnieuw in te spelen. Ik denk dat je dan het beste de dynamiek van de muziek vastlegt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Fusion
31 mei 2019, 11:21
Das toch, met mijn beperkte kennis, een ander soort studio dan een studio die zich focust op standaard pop/rock bands, waarbij de partijen vaak apart worden ingespeeld, en wat minder vaak live en dat laatste vaak niet eens met de volledige band.

Ik kan je over de laatste soort wel tips geven, mits je voor digitaal met een DAW als basis zou willen gaan, voor live en/of analoog kan misschien Han S als ie nog gaat posten je beter helpen.

harrie-beton
31 mei 2019, 14:03
Je had Han zijn studio moeten kopen.

1. Ruimte. Groter is beter. Isoleren doe je met massa! Niet met schuimrubber.
2. Kennis, opnemen is een vak!
3. Microfoons is nummer 1 tool van opnemen. Zie 2....
4. Opname hardware: Als je een digitaal mengpaneel koopt en een dikke pc erbij ben je klaar. Ik heb voor 375 euro een Air X18 mengtafel en die kan 18 kanalen opnemen! Veel studio's gaan over op PC omdat de Mac Pro geen goede computers meer zijn. Zie een youtube van Rick Beato.
5. Monitor speakers.
6. Business plan. Je moet ook klanten hebben. Weet waar je aan begint. Ambachtelijke muziek is een hele kleine markt geworden.

Reel Big Fish
31 mei 2019, 15:35
Thanks beiden!

In principe is de studio in eerste plaats voor mezelf en de band die ik wil gaan starten. Zie het als een compleet doorgedraaide enthousiasteling die veel gespaard heeft en een asociaal fijn oefenhoek wilt hebben met flinke mogelijkheden. Keiharde winst hoef ik dus niet te gaan draaien; ik sponsor liever tegen een kleine vergoeding lokale bands.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Erik de Perik
31 mei 2019, 15:53
Je had Han zijn studio moeten kopen.

1. Ruimte. Groter is beter. Isoleren doe je met massa! Niet met schuimrubber.
2. Kennis, opnemen is een vak!
3. Microfoons is nummer 1 tool van opnemen. Zie 2....
4. Opname hardware: Als je een digitaal mengpaneel koopt en een dikke pc erbij ben je klaar. Ik heb voor 375 euro een Air X18 mengtafel en die kan 18 kanalen opnemen! Veel studio's gaan over op PC omdat de Mac Pro geen goede computers meer zijn. Zie een youtube van Rick Beato.
5. Monitor speakers.
6. Business plan. Je moet ook klanten hebben. Weet waar je aan begint. Ambachtelijke muziek is een hele kleine markt geworden.

Rick Beato is zelf niet eens overgegaan op PC.

Fusion
31 mei 2019, 16:14
Ik las kritiek op Mac en dacht al waar blijf Erik? En ja hoor ;D

showband
31 mei 2019, 17:53
Ik zou een setup baseren op een recorder zoals de cymatic (https://cymaticaudio.com/utrack24-productpage/) zodat je bij complete bandopnames gewoon even uitwijkt naar een zaaltje of oefenruimte. Voor die hele bandsessies. en dan in de eigen studio gewoon goede afluistering neerzet, met een kleinere goed geisoleerde opnameruimte voor aanvullingen.

Is veel goedkoper en het komt bij bands zelden voor dat ze continu met een complete band zitten op te nemen.

Wij nemen alle live optredens op 16 sporen op, en bij ons is dus de homestudio is alleen nog voor afmixen en video edits.

Maar goed als je budget hebt voor een complete bandruimte? Reken dan op minimaal 5 x 5 meter om de band neer te zetten... Maar akoestisch zal dat meestal amper betere resultaten geven dan een gewone goede oefenruimte...

algemene tip: boekenkasten tegen de muren gewoon billy's met oude boeken. Dempt erg goed en kost niks.

Erik de Perik
31 mei 2019, 18:24
Ik las kritiek op Mac en dacht al waar blijf Erik? En ja hoor ;D

Eigelijk zou ik ook niet op flauwekul moeten reageren, maar ik liet me weer eens verleiden ;)

Fusion
31 mei 2019, 18:59
Speciaal voor Erik dan maar


https://youtu.be/MKJjLwMUPJI

Erik de Perik
31 mei 2019, 19:28
Speciaal voor Erik dan maar

Filmpje van die ouwe mopperaar al gezien toen het net uit was. Daarna heeft 'ie nog een video gemaakt met een jonge gast, die eventjes een Maczilla in elkaar zou zetten en tegenwoordig zit hij nog steeds op Mac hard- en software, ondanks dat hij niet weet hoe je een FaceTime gesprek op moet nemen.

Reel Big Fish
1 juni 2019, 08:35
Ik zou een setup baseren op een recorder zoals de cymatic (https://cymaticaudio.com/utrack24-productpage/) zodat je bij complete bandopnames gewoon even uitwijkt naar een zaaltje of oefenruimte. Voor die hele bandsessies. en dan in de eigen studio gewoon goede afluistering neerzet, met een kleinere goed geisoleerde opnameruimte voor aanvullingen.

Is veel goedkoper en het komt bij bands zelden voor dat ze continu met een complete band zitten op te nemen.

Wij nemen alle live optredens op 16 sporen op, en bij ons is dus de homestudio is alleen nog voor afmixen en video edits.

Maar goed als je budget hebt voor een complete bandruimte? Reken dan op minimaal 5 x 5 meter om de band neer te zetten... Maar akoestisch zal dat meestal amper betere resultaten geven dan een gewone goede oefenruimte...

algemene tip: boekenkasten tegen de muren gewoon billy's met oude boeken. Dempt erg goed en kost niks.Bedankt voor de reactie :)

In mijn ideale situatie is de ruimte geschikt voor met name oefenen zonder dat de buren gestoord worden maar is er ook de mogelijkheid om eea vast te leggen.

5x5 is zeker mogelijk, ik kan in de lengte nog groter gaan, breedte is lastiger. De tuin is vooral erg diep maar niet overdreven breed en, hoewel ik de studio mag bouwen, mag hij niet de hele tuin onzichtbaar maken haha.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

harrie-beton
1 juni 2019, 11:12
Als de tuin heel smal is heb je buren dichtbij? Bouwen van hout is dan kansloos. Een drumstel is 95 db onversterkt.. Isoleren is massa, steen en beton.

Ik kom beetje terug van de Cymatic. Heb de mijne verkocht omdat de Cymactic door de tijd is achterhaald. Een cymactic heeft alleen line in. Je heb dan een kick ass mengtafel nodig met een hele vracht inserts of direct out. Goedkoper en makkelijker is een digitale tafel.

Beato heeft volgens de recente video een Hackintosh gebouwd in zijn studio. Een pc die mac os draait.


Mijn audio DAW pc heb ik in een 19 inch case gemaakt (https://azerty.nl/product/inter-tech/848948/ipc-4u-4088-s-rack-uitvoering-4u)
Hier past een gewone PC in. De smallere 19 cases zijn niet geschikt voor gewone moederborden. Stukken duurder. Past ook geen gewone voeding meer in. Mijn 19 case uit de link wel.
Vergeet ook niet een swappable hardeschijf.
Ik neem niet veel op maar mijn opname rig bestaat uit 2 4U cases. Zou op de fiets kunnen.

guitarkid2
1 juni 2019, 13:28
Dan zit je nog met de akoestiek
Opname en afluister ruimte, zang booth ect
Pc/mac/daw is imo het minst belangerijke onderdeel van een studio
En wat heb je aan dure converters preamps mics , monitoren,ect als je geen goed klinkende opname afluister ruimtes hebt
Denk dat je zelf een hoop kopzorgen kunt voorkomen door voor idd ,een oefenruimte te gaan waar je ook kunt opnemen maar dat echt op de tweede plaats staat
Just an opinie

showband
2 juni 2019, 10:10
hoe kom je aan afmetingen?

een drumstel heeft gemiddeld 2x2 meter nodig om te kunnen werken. (dus ook op en afbouwen)
per (bas)gitaarversterker een vierkante meter, toetsenist 2 vierkante meter. en een plek voor de geluidsinstallatie ook 2.
zit je al aan 11 vierkante meter voor puur de spullen...

Dan nog ruimte om je kont te keren met de muzikanten zelf. En dat het geluid weg kan. Maakt dat minder dan 5x5 redelijk kansloos is.

En het ding waar bijna elke syudiobouwer achteraf spijt van heeft:
Zorg voor veel meer luchtverversing dan je denkt! Nee echt!
denk in de richting van pijpen met 40 a 50 cm doorsnede met forse ventilators enzo

harrie-beton
2 juni 2019, 11:25
Lucht inderdaad en die moet circuleren. De verse lucht erin moet er ook weer uit.
Dus 50 cm op zuigen en elders 50 cm op blazen.

duckman
2 juni 2019, 13:10
ik ga over 6 maanden emigreren en als ik eenmaal geland ben wil ik daar ook een nieuwe home studio bouwen. Dus ook druk bezig met mijn wensen en eisen in kaart te brengen. Dat helpt ook om budget te bepalen. Want er is nogal een verschil tussen een realistische/passende home studio en de ideale top pro studio. Ik begon met het ideale plaatje voor mij en kwam iets boven de 1 miljoen euro uit :-)

Ik ga i.i.g. een expert inschakelen en niet zelf bedenken (bijv. https://mutrox.com/nl/studiobouw/ ) en wellicht eens een paar kleinere studio's bezoeken om inspiratie op te doen?

harrie-beton
3 juni 2019, 10:05
In dit landschap een bestaande studio kopen! Dan heb je minder schulden tot aan je faillissement.

Fusion
3 juni 2019, 10:10
Ik begon met het ideale plaatje voor mij en kwam iets boven de 1 miljoen euro uit :-)
Ik kan me dat niet voorstellen. Gouden deurknoppen oid? :P

Sjtevel
3 juni 2019, 13:41
Belangrijk is om (vooral) je luisterruimte níét vierkant te maken. Dat is vragen om problemen.

Speeddemon
20 juni 2019, 20:43
Als de tuin heel smal is heb je buren dichtbij? Bouwen van hout is dan kansloos. Een drumstel is 95 db onversterkt.. Isoleren is massa, steen en beton.

Ik kom beetje terug van de Cymatic. Heb de mijne verkocht omdat de Cymactic door de tijd is achterhaald. Een cymactic heeft alleen line in. Je heb dan een kick ass mengtafel nodig met een hele vracht inserts of direct out. Goedkoper en makkelijker is een digitale tafel.

Beato heeft volgens de recente video een Hackintosh gebouwd in zijn studio. Een pc die mac os draait.


Mijn audio DAW pc heb ik in een 19 inch case gemaakt (https://azerty.nl/product/inter-tech/848948/ipc-4u-4088-s-rack-uitvoering-4u)
Hier past een gewone PC in. De smallere 19 cases zijn niet geschikt voor gewone moederborden. Stukken duurder. Past ook geen gewone voeding meer in. Mijn 19 case uit de link wel.
Vergeet ook niet een swappable hardeschijf.
Ik neem niet veel op maar mijn opname rig bestaat uit 2 4U cases. Zou op de fiets kunnen.

Ik heb begrepen dat één van de grotere zwakheden van de Cymatic zit in het overdubben, of gebrek aan afluistering ervan.
Blijkbaar kun je alleen de main outs monitoren tijdens overdubs.
Overigens is er wel een 24 kanaals I/O ADAT uitbreidingskaart (3x optisch In, 3x optisch Uit) beschikbaar, maar dan nog zouden de individuele outputs niet actief zijn tijdens opname.

Mijn setup is een soort of best-of-both-worlds analoog/digitaal...
Allen & Heath GS-R24 analoog/digitale mengtafel (géén flying faders overigens) met de FW/ADAT interface card. En die hangt met 6 touwtjes aan een Alesis HD24XR recorder. Nét tape, maar dan digitaal. ;-)
En een shitload aan analoge (en digitale) outboard, van basic (o.a. Lexicon LXP-1, FMR RNLA limiter) tot redelijk high-end (o.a. Eventide Eclipse/TC Reverb 4000/Urei 1178), die gewoon netjes via inserts, auxen etc. aan de A&H hangt.

Dus géén PC in m'n studio. Ventilatoren van A&H voeding (RPS15) én HD24XR zijn vervangen door SilenX modellen; muisstil. HD24XR draait op een SSD drive. Dus geen IDE search noise.

Ik heb mezelf op deze manier wat limitaties opgelegd, waarvan 24 sporen er 1 is.
Had die Cymatic recorder wel full I/O gehad tijdens overdubs, was dat absoluut een potentiële opvolger geweest, mocht de Alesis de geest geven. Nu neig ik nog eerder naar een RME Digiface USB (4x ADAT I/O met 1 USB touwtje naar PC) en een PC.

Oh en puur uit praktische overwegingen;
ik zou -bij bouwvrijheid van studio- niet kleiner gaan dan 12m2 controleruimte en 18m2 opnameruimte.
Bedenk maar of je met een hele band in de woonkamer van een gemiddelde doorzonwoning wil repeteren, terwijl er óók nog plek nodig is voor de techniek.

Speeddemon
20 juni 2019, 20:50
Ik kan me dat niet voorstellen. Gouden deurknoppen oid? :P

SSL 9000J om mee te beginnen. Bam, 1 ton armer.
Of nog meer als je voor de opvolger gaat:
https://www.proaudiodesign.com/products/solid-state-logic-ssl-xl-9080k-recording-console

3x Studer 24 track op 2"...
oh...en er moet wel een originele Hammond B3 binnen staan...
ga zo maar door.
1 miljoen is zo op als je voor een beetje leuk spul gaat.

harrie-beton
21 juni 2019, 16:54
SSL 9000J om mee te beginnen. Bam, 1 ton armer.
Of nog meer als je voor de opvolger gaat:
https://www.proaudiodesign.com/products/solid-state-logic-ssl-xl-9080k-recording-console

3x Studer 24 track op 2"...
oh...en er moet wel een originele Hammond B3 binnen staan...
ga zo maar door.
1 miljoen is zo op als je voor een beetje leuk spul gaat.

Er is een hele goede reden dat die tafel 79% is afgeprijst!

ACSlater
27 juni 2019, 13:55
Hoe groter hoe beter maar als je een studio voor jezelf hebt en geen grote artiesten hoeft (kan?) opnemen dan is er al heel wat mogelijk op een paar vierkante meter, zonder extreme investeringen. Ik ben zelf erg gecharmeerd van Richie Castellano zijn YouTubekanaal. Hij doet erg leuke dingen in zijn kleine kelder met vrijwel geen demping of isolatie. Voorwaarde is wel dat hij bijna alles digitaal doet, dus de gitaren door een Helix, drums en toetsen met midi aan VSTi's.
https://www.youtube.com/watch?v=7-g0Ivb-ddM
In deze video laat hij zien hoe hij werkt: https://youtu.be/67S85NzdzzQ

Dit zou je al kunnen doen met een redelijk krachtige pc en een Behringer XR18 (die al eerder genoemd werd in dit topic) hoewel die misschien wel wat moeite heeft met VST's in realtime.

Als je toch serieus werk wil maken van het opnemen van een band met versterkers en een akoestische drumkit, dan zou je minimaal zoiets als deze gast moeten bouwen: https://www.youtube.com/playlist?list=PLiIBi-86_El-8XiX0aCjTt6jWJvuGykpM

Sowieso is luchtverversing en airco een must waar je niet omheen kan. Als je dat probeert krijg je later geheid spijt.

Speeddemon
27 juni 2019, 18:39
Er is een hele goede reden dat die tafel 79% is afgeprijst!

Oh absoluut. Die markt is steeds kleiner. Een flinke mengtafel is vooral leuk/handig als je:
-betalende klanten hebt, waar er types tussen zitten die graag impressed worden
-diverse projecten draait 'tegelijkertijd' (dan komt zo'n 96 kanaals vliegdekschip ineens van pas)
-het geld, de ruimte en de kennis (óók voor evt. onderhoud) ervoor hebt

Ik wilde bewust niet naar een volledig digitale tafel, aangezien ik van de oude stempel ben, voor elke functie een knopje wil (ipv 1 channelstrip die dienst doet voor alle kanalen dmv selects) en binnen een specifiek budget de A&H GS-R24 het beste is wat er te krijgen is. Als ik menigeen moet geloven, beter dan de (vergelijkbaar geprijsde) Toft ATB series.

Maar wie weet, komt er ooit eens de ommezwaai in m'n studiootje, dat ik wél met PC ga werken, de A&H overkill is, etc. ... dan is een Presonus Studiolive misschien een optie.

Re: SSL, als ik nú 1,5 ton te besteden had, werd 't zeker niet zo'n tafel. Grotere afschrijving dan een 2de hands Lotus. (zowel de auto als de horloges. ;-) )

Erik de Perik
27 juni 2019, 19:14
Presonus is zeker een goed alternatief. Werkt super eenvoudig, top integratie met DAW, prima sound en routing, goedkoop, veel en goede ondersteuning vanuit de fabrikant.

Reel Big Fish
13 juli 2019, 16:48
Het idee om enkel elektrisch te spelen is gaaf, hoewel ik vaak van drummers begrijp dat het "not the same" is. Wat zijn jullie gedachten hierover? Ik denk dat het een stuk scheelt qua kosten vwb isolatie maar wellicht ook in "feel".

Ondertussen zijn er wat updates in mijn situatie. Prijstechnisch kwamen we er niet uit met de koop van het huis waar ik het op het begin over had. Wij hebben nu een kavel gekocht waar we met alle vrijheid op kunnen gaan bouwen en nu speel ik met de gedachten om de studio in een kelder onder de woning te gaan bouwen. Grote voordeel is geen ruimteverlies in de tuin en geluidsisolatie in bijna alle richtingen.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat een kelder bouwen van bijvoorbeeld 5mx8m erg duur is, met name omdat dit dan niet prefab kan gebeuren. Hebben jullie nog input vwb de minimale afmeting van zoiets? Zo lees ik dat 7,2m×3,8m prefab technisch en prijstechnisch stukken aantrekkelijker is. Qua hoogte heb ik mij laten informeren dat 2,6m wel prettig is, omdat er voor isolatie ook nog wat ruimte verloren gaat.

Ik hoor graag jullie ideeën. Voor mij is het allemaal onbekend terrein. De studio moet vooral gezien worden als oefenruimte voor 2 gitaristen, 1 bassist, 1 drummer en een elektrische piano en ik wil er een pc in zetten zodat we ook de mogelijkheid hebben om op "record" te klikken wanneer gewenst. Mijn budget voor dit studio-project waren in eerste instantie €50k enkel voor het geraamte; inrichting van de studio weet ik nog niet. Ook daarover is input van harte welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Fusion
13 juli 2019, 17:51
Ja elektronisch drum is anders maar makkelijker qua 'opnemen' en mixen. Maar een echt, goed drumstel is toch niet te versmaden hoor. Wel relatief moelijk op te nemen en te mixen.

harrie-beton
14 juli 2019, 01:18
Hoeveel tijd zit je daar nu effectief als je realistisch bent? Is het niet een hele dure grap?
Kelders zit je in Nederland met vocht en circulatie.

D3nnis
14 juli 2019, 07:31
Hoeveel tijd zit je daar nu effectief als je realistisch bent? Is het niet een hele dure grap?

Deze vraag kun je universeel toepassen op iedereen met een bentley, aston martin, rolls, jacht, duikboot of maitresse.

Als je het je kunt permitteren en je hebt er lol in.....gaan met die banaan.

Sjtevel
14 juli 2019, 08:49
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Vanwege budget is bijbouw niet mogelijk, maar ‘krijg’ ik de garage. De garage is 6x3m. Om niet te veel ruimte in te leveren aan isolatie, wil ik voor het concept ‘stille studio’ gaan:
Een fatsoenlijk elektronisch drumstel (8 uitgangen), gitaren over torpedo captors of modeling, bas via een preamp. Iedereen nog een microfoon voor de neus voor zang en communicatie tussen nummers door. Het enige wat te horen zal zijn zal de zang zijn (en mijn monitors tijdens het mixen). De zang wordt later nog een keer opgenomen in een demontabele vocal booth. Monitoring gebeurt via koptelefoon.

Er zal wel akoestische behandeling plaatsvinden, maar deze zal gericht worden op monitoring via de computer. Eerste reflecties afvangen door isolatie en de rest zal gebeuren door Sonarworks (deze is zeer goed in het in bedwang houden van bassen).

Wat helpt is om van tevoren een plattegrondtekening te maken met de indeling van je studio. Ik weet nu namelijk dat een elektronisch drumstel, een zanger/gitarist, een tweede gitarist en een basist makkelijk moet passen. Houdt er wel rekening mee dat je luisterpositie (voor mixen) in het midden van de ruimte móét zijn, bij voorkeur in het midden van de kortste muur.

guitarkid2
14 juli 2019, 10:20
Deze vraag kun je universeel toepassen op iedereen met een bentley, aston martin, rolls, jacht, duikboot of maitresse.

Als je het je kunt permitteren en je hebt er lol in.....gaan met die banaan.
Tja dan zou ik toch een semi chaepo oenfenruimte studio "nemen" voor ideeen en zo en the real money spenden aan bv 2 weken abbey road met steve albini or whatever
Is maar een ideetje......

D3nnis
14 juli 2019, 10:36
Ieder zijn ding. Ik kan me wel voorstellen dat je liever iets "blijvends" koopt voor dat geld.

ACSlater
14 juli 2019, 21:13
Het idee om enkel elektrisch te spelen is gaaf, hoewel ik vaak van drummers begrijp dat het "not the same" is. Wat zijn jullie gedachten hierover? Ik denk dat het een stuk scheelt qua kosten vwb isolatie maar wellicht ook in "feel".

Ik heb zelf een akoestisch drumstel en een Roland TD25 en speel eigenlijk alleen op die laatste omdat anders de hele buurt kan meegenieten. Qua gevoel is het inderdaad anders maar daar was ik snel aan gewend. Je zou het kunnen vergelijken met het verschil tussen op een akoestische gitaar spelen of op een elektrische gitaar; het kunstje blijft in de basis hetzelfde maar 't is toch net even anders. Met het geluid zit het wel goed want je kunt met VST's een veel mooiere drumsound bereiken dan je anders in je thuisstudio kunt opnemen.



Nu loop ik tegen het probleem aan dat een kelder bouwen van bijvoorbeeld 5mx8m erg duur is, met name omdat dit dan niet prefab kan gebeuren. Hebben jullie nog input vwb de minimale afmeting van zoiets? Zo lees ik dat 7,2m×3,8m prefab technisch en prijstechnisch stukken aantrekkelijker is. Qua hoogte heb ik mij laten informeren dat 2,6m wel prettig is, omdat er voor isolatie ook nog wat ruimte verloren gaat.

Een tijdje terug stond ik voor dezelfde keuze en heb toen redelijk wat 'huiswerk' gedaan met betrekking tot kelders. Het grootste voordeel is dat je helemaal niets aan isolatie hoeft te doen m.u.v. het trapgat. Je zult wel demping bedoelen want dat zul je wel moeten doen in zo'n betonnen bak. Misschien heb je wat aan deze link: https://nl.hardware.info/tv/losse-items/1002/project-thuisbioscoop-video-deel-1-plan-en-begin
Uiteindelijk ging het project bij mij niet door en ik heb dus geen kelder maar ga mijn garage hopelijk binnen nu en 2 jaar ombouwen tot oefenruimte.

ACSlater
14 juli 2019, 21:20
Een fatsoenlijk elektronisch drumstel (8 uitgangen), gitaren over torpedo captors of modeling, bas via een preamp. Iedereen nog een microfoon voor de neus voor zang en communicatie tussen nummers door. Het enige wat te horen zal zijn zal de zang zijn (en mijn monitors tijdens het mixen). De zang wordt later nog een keer opgenomen in een demontabele vocal booth. Monitoring gebeurt via koptelefoon.

Bespaar je de kosten van een dure module met 8 uitgangen want die heb je niet nodig, tenzij je er het podium mee op moet. Als je gaat opnemen heb je alleen een goede module nodig met een midi uitgang en dat hebben zelfs de meest simpele apparaten. De samples van de duurste Rolands halen het niet bij EZdrummer 2 of Superior Drummer 3. Ik zou overigens wel voor een Roland gaan want die hebben de laagste latency (de tijd die nodig is om een slag om te zetten naar geluid of mididata.

showband
15 juli 2019, 07:49
je hoort dat het een elektronisch drumstel is voornamelijk aan de hihat en de snare. (al in de eighties drumde de bruce springsteenband op electronische kick+toms in de kuip!)

Kortom, in mijn mijn oren de beste en goedkoopste aanpak: een combinatie van een echte hihat en snare met goede dempende schotten erbij. En de rest electronisch.

andere zaken die helpen:
Je hebt van zildjian goede geperforeerde bekkens die amper 30% van het volume geven. https://www.bax-shop.nl/bekkenset/zildjian-l80-348-low-volume-bekkenset
(er zijn ook goedkopere sets ben je voor 160euro klaar. https://www.bax-shop.nl/bekkenset/fazley-cym-mute-g-low-noise-bekkenset-goud-14-16-20 klinken wel minder)

nummer 1 met stip
Een snare kun je vervangen met een korg "wavedrum". Is niet goedkoop maar vervangt werkelijk overtuigend het luidste stuk van je drumstel. Elke klap klinkt anders. Om die reden heeft onze band er ooit een tweedehands gekocht. Is een 10 inch drumvel met een modeling drum er ingebakken. Die gebruiken we uitsluitend voor snare. En klinkt "echt" Ook rimshots, brushes enzovoort.
https://www.bax-shop.nl/drumpads/korg-wavedrum-global-dynamic-percussion-synthesizer/product-details.html

je kan met zo een ding en die speciale bekkens enorm veel volume besparen op een echt drumstel. Kick en toms zijn zelden te hard....

Fusion
15 juli 2019, 09:24
je hoort dat het een elektronisch drumstel is voornamelijk aan de hihat en de snare.Eg nie. Dat hoor je tegenwoordig echt niet meer hoor.

showband
15 juli 2019, 13:04
Eg nie. Dat hoor je tegenwoordig echt niet meer hoor.

niet mee eens. (komt wel eens voor ;) )
als je 8sten op je hihat slaat met een gewone 120bpm komt er in een typisch nummer al 800x een hihat voorbij. Zelfs met de beste modules die meerdere samples en wat nabewerking gebruiken hoor je binnen een nummer of 2 al dat de sound niet natuurlijk is.

Een tom sla je een paar keer op in een nummer, maar die onafgebroken reeks op de HH en snare merk je echt wel.

Fusion
15 juli 2019, 13:19
niet mee eens. (komt wel eens voor ;) )
als je 8sten op je hihat slaat met een gewone 120bpm komt er in een typisch nummer al 800x een hihat voorbij. Zelfs met de beste modules die meerdere samples en wat nabewerking gebruiken hoor je binnen een nummer of 2 al dat de sound niet natuurlijk is.

Een tom sla je een paar keer op in een nummer, maar die onafgebroken reeks op de HH en snare merk je echt wel.Kweennie hoor, als je zo'n 48 veolcity layers hebt, met in iedere layer zeg ook 48 verschillende samples.... kanpper jongen die dat nog hoort.

showband
16 juli 2019, 07:39
Kweennie hoor, als je zo'n 48 veolcity layers hebt, met in iedere layer zeg ook 48 verschillende samples.... kanpper jongen die dat nog hoort.

als je drummer een beetje ghostnotes gaat spelen en een beetje constant. komt in een nummer nog steeds elke sample een keer of 40 voorbij. En met 16den op de hihat nog wat vaker. Het is niet meer zo slecht als vroeger. en in de studio voor een nummer opnemen werkt het wel. Maar je merkt het zeker.

Voorlopig is die korg het enige wat echt bij elke klap anders klinkt. Omdat ie als bron ook werkelijk een (remo) vel gebruikt om weg te rekenen.

Met de huidige sample libraries kun je een nylonstring gitaar goedklinkend uit een doosje halen voor een opname. Maar uiteindelijk merk je het wel als je een tijdje doortokkelt.

tnijland
5 augustus 2019, 18:12
Een eigen studio bouwen kan prima op een laag budget. Zeker als je al een bestaande ruimte hebt die je kunt hergebruiken. Ik heb zelf mijn garage van 7m x 5m omgebouwd. Deze had helaas geen spouwmuur. Ik heb dat opgelost door met gips voorzet wanden te werken. Het plafond heb ik ook afgewerkt met 12.5mm gipsplaat. Met 2 personen is dat prima te doen en met de zwaardere gipsplaten heb je voldoende massa.

Dit kun je zelf eenvoudig doen door metalen stud U-profielen te plaatsen (vastgeschroefd waarbij isolatie tape tussen profiel en de bodem/plafondis geplaatst om lucht/contactgeluiden te voorkomen) en daar 12,5 mm gipsplaten tegenaan te monteren. Zorg wel dat de gipsplaten extra dik zijn, rechte hoeken hebben (i.p.v. ronde) zodat ze ook naadloos verlijmd kunnen worden. In de U-vorm studprofielen zelf heb ik 7cm dik steenwol geplaatst. Zodoende creëer je zowel een spouwmuur met lucht en extra geluidsisolatie. Met als resultaat dat wanneer we voluit spelen met de band het lawaai op 10m afstand al bijna niet meer te horen is. Wil je nog meer demping, dan kun je dit eventueel herhalen met een 2e laag gipsplaat waarbij de 2e plaat in verstek is geplaatst om de naden te overlappen. Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen (was bij mij niet nodig want ik had een dikke betonvloer op de bodem).

Mijn studio is opgebouwd met een HK Audio PA 900W set in combinatie met een Presonus (met dank aan Erik voor de hulp bij de keuze ;-) 16R digitale rack mixer. Ik kan met de bijgeleverde software alles regelen, mixen opnemen en eventueel masteren. Het opnemen van nummers die we goed denken te spelen geeft heel veel meerwaarde tot het verbeteren van aandachtspuntjes. Maar ik kan ze ook per spoor nabewerken.

Presonus levert namelijk naast de digitale mixer met een ingebouwde stereo recorder ook aparte recording software (Capture) om met meerdere sporen tegelijk op te nemen. Daarna kan ik deze resultaten weer inlezen met mastering software (Studio One) en alles verder af te mixen wat met de vele EQ, compressors, filters etc. erg leuk is om te doen. Zelfs bandjes in de buurt komen af en toe langs omdat dit zo fijn werkt. En dat allemaal extra terwijl ik alleen maar een handige digitale 16R rack mixer dacht te kopen...

Sjtevel
6 augustus 2019, 17:41
Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen

Interessant! Dus een zandbakje met een losse plaat er op?

Erik de Perik
6 augustus 2019, 19:12
Een eigen studio bouwen kan prima op een laag budget. Zeker als je al een bestaande ruimte hebt die je kunt hergebruiken. Ik heb zelf mijn garage van 7m x 5m omgebouwd. Deze had helaas geen spouwmuur. Ik heb dat opgelost door met gips voorzet wanden te werken. Het plafond heb ik ook afgewerkt met 12.5mm gipsplaat. Met 2 personen is dat prima te doen en met de zwaardere gipsplaten heb je voldoende massa.

Dit kun je zelf eenvoudig doen door metalen stud U-profielen te plaatsen (vastgeschroefd waarbij isolatie tape tussen profiel en de bodem/plafondis geplaatst om lucht/contactgeluiden te voorkomen) en daar 12,5 mm gipsplaten tegenaan te monteren. Zorg wel dat de gipsplaten extra dik zijn, rechte hoeken hebben (i.p.v. ronde) zodat ze ook naadloos verlijmd kunnen worden. In de U-vorm studprofielen zelf heb ik 7cm dik steenwol geplaatst. Zodoende creëer je zowel een spouwmuur met lucht en extra geluidsisolatie. Met als resultaat dat wanneer we voluit spelen met de band het lawaai op 10m afstand al bijna niet meer te horen is. Wil je nog meer demping, dan kun je dit eventueel herhalen met een 2e laag gipsplaat waarbij de 2e plaat in verstek is geplaatst om de naden te overlappen. Voor het drumstel kun je een 5cm zandbakje maken om contact geluid de dempen (was bij mij niet nodig want ik had een dikke betonvloer op de bodem).

Mijn studio is opgebouwd met een HK Audio PA 900W set in combinatie met een Presonus (met dank aan Erik voor de hulp bij de keuze ;-) 16R digitale rack mixer. Ik kan met de bijgeleverde software alles regelen, mixen opnemen en eventueel masteren. Het opnemen van nummers die we goed denken te spelen geeft heel veel meerwaarde tot het verbeteren van aandachtspuntjes. Maar ik kan ze ook per spoor nabewerken.

Presonus levert namelijk naast de digitale mixer met een ingebouwde stereo recorder ook aparte recording software (Capture) om met meerdere sporen tegelijk op te nemen. Daarna kan ik deze resultaten weer inlezen met mastering software (Studio One) en alles verder af te mixen wat met de vele EQ, compressors, filters etc. erg leuk is om te doen. Zelfs bandjes in de buurt komen af en toe langs omdat dit zo fijn werkt. En dat allemaal extra terwijl ik alleen maar een handige digitale 16R rack mixer dacht te kopen...

Fijn dat je zo tevreden bent met de Presonus. Speel nu in een band met Behringer X32 FOH en de rack versie voor monitor en die zou ik minder snel aanraden. Ik ben meer gecharmeerd van de Presonus preamps.
Je kunt trouwens ook 3rd party plugins gebruiken hè.

Fusion
6 augustus 2019, 20:47
Kleine ervaringstip: zorg dat je stopcontacten hebt. Ik krijg van mijn veouw in t nieuwe huis een hele kamer voor mezelf (had eigenlijk de badkamer voor onze dochter geweezt), maar er zitten geen stopcontacten in. Moet ik dus met lang verlengsnoer naar andere kamer stroom halen. Met open deuren en lawaai vandien.

Is dat makkelijk stopcontact laten aanleggen als de muren er al zijn? Er is wel een lichtpunt met schakelaar ergo er loopt stroom

Erik de Perik
6 augustus 2019, 21:04
Wandcontactdozen/stopcontacten worden in NL gefreesd. Dus als je wand afgewerkt is, kan het best een klusje zijn, vooraal omdat je het niet zelf doet en dus geen flauw idee hebt wat redelijk is. Als er een schakelaar is kan er een stroompunt gemaakt worden alleen een aarde moet altijd extra getrokken worden, want die zit niet op een schakelaar. Geaard is wel belangrijk eigenlijk.

D3nnis
6 augustus 2019, 21:47
Zelf sleuven maken en gaten tbv dozen boren is niet moeilijk, het geeft alleen een enórme tyfuszooi.
Alleen ik weet niet hoe dat met plafonds zit, als je van centraaldoos naar een aantal punten moet. Wij hebben hier van die spanbeton, als je dan die staalkabels tegenkomt tijdens het slijpen dan word je niet vrolijk.
In nieuwbouw heb je vaak van die prefab betonplaten waar de centraaldoos al in zit, maar geen idee eigenlijk of je nog constructief iets om zeep helpt als je daar een aantal sleuven richting de wanden in jast.
Ik zou overigens zelf altijd 3/4" pvc buis pakken, en niet die verdraaide 5/8" als het enigszins kan. Als je veel bochten moet maken is dat echt niet grappig met draden trekken.

@ Fusion, die kamer waar je het over hebt, heeft die geen binnenmuur die gedeeld wordt met een andere kamer waar toevallig wel een stopcontact zit? Gat doorboren vanaf dat stopcontact, en dan in die andere kamer een doos/dozen boren? Dan valt de rotzooi nog alles mee, en heb je in die kamer iig alvast stroompunten.

Erik de Perik
6 augustus 2019, 21:51
Nat slijpen en frezen doet wonderen qua "tyfuszooi"

Een dikkere buis geeft meer inhoud (ga hier maar los op) maar uiteindelijk bepalen de (glooiende) hoeken hoe gemakkelijk het allemaal loopt.

D3nnis
6 augustus 2019, 23:08
Klopt, maar nat slijpen als bv de vloer al ligt? Ik weet niet of daar inmiddels al goede oplossingen voor zijn, maar dat wordt wellicht ook een zooitje.

Qua bochten, klopt natuurlijk, maar soms lukt dat niet altijd; ik was blij met 3/4" met 4-5 bochten waarvan 2x ca 90 graden, latei uitwijkend en zo, maakt het net wat makkelijker, alhoewel een bedreven dradentrekker het waarschijnlijk toch wel voor elkaar krijgt.

Fusion
7 augustus 2019, 09:07
De ene aangrenzende kamer is betegeld met hele mooite, grote tegels, en in de andere zitten de stopcontacten niet in de gedeelde muur. Nou bedankt voor t meedenken heren, ik ga t sowieso niet zelf doen dus vraag t wel aan een bouwvakker.

Het alternatief is stroom halen uit de aangrenzende kamer (washok). Dan heeft de rest van t huis geen herrie (want deur naar gang en rest van t huis kan dan nog dicht blijven), maar ik heb in de studio wel (iets) herrie want in t washok staat een enorme lucht-circulatie-ding-apparaat. Op zich voor gitaar, keys etc opnemen geen probleem, maar voor zang uiteraard funest. Jammer dan maar.

Dank heren!

D3nnis
7 augustus 2019, 09:46
Dan misschien toch een stopcontact naast de lampschakelaar plaatsen. Met een beetje mazzel zit er in de centraaldoos/het lichtpunt wel al aarde. Dan hoef je alleen een doos te boren, en kabels door de bestaande leiding te trekken. Misschien niet het meest elegante, maar wel relatief weinig werk (en zooi), én de deur kan dicht.

Fusion
7 augustus 2019, 09:55
Ja zoiets. Je bedoelt dat ik dan alleen stroom heb (hopelijk geaard) als t licht aanstaat? Wat uiteraard oké is. Het moet idd wel geaard zijn, als dat niet zo ie dan niet. Maar ik heb een paar lampen opgehangen en tot nu toe waren bij alle lichtpunten ook aardedraden

D3nnis
7 augustus 2019, 10:12
Nee, het moet zo te maken zijn dat de spanning er op blijft ook als de lamp uit is.
Nu zit er al een fasedraad (bruin) naar de schakelaar, en een zwarte van de schakelaar terug naar het lichtpunt.
Als er door deze buis nog een blauwe draad (nul) en geel/groene (aarde) past ben je helemaal het heertje.
Officieel mag je volgens mij geen draden bij trekken; je zou dan de bestaande twee eruit moeten halen en 4 nieuwe erin, maar dat is te overzien, en tevens toegestaan.

Fusion
7 augustus 2019, 10:23
Snap er niets van, maar toch bedankt ;) De bouwvakkers snappen dit ws wel haha

D3nnis
7 augustus 2019, 10:42
Volgens mij is het peanuts voor elke elektricien :)
Misschien hebben die nog veel betere ideeën, ik ben benieuwd.

Reel Big Fish
8 augustus 2019, 12:01
Mooi om te zien dat het topic nog gebruikt wordt en ook bovenstaande tips zijn van harte welkom, zeker omdat we zelf een huis gaan bouwen :)

Ik heb de knoop doorgehakt; ik ga de studioruimte volledig elektrisch maken. Dus geen gewoon drumstel maar een elektrische. Qua afmeting zal dit wel wat schelen denk ik zo, alleen al denkende aan isolatie.

Ik overweeg om een studiobouwer (Harm Eurlings, eerder genoemd in dit topic) de ruimte in te laten delen en in te laten richten; onzin of handig? Zelf heb ik het gevoel; beter 1x goed doen dan constant fout.

Hoor graag hoe jullie er over denken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Sjtevel
9 augustus 2019, 00:29
Ik overweeg om een studiobouwer (Harm Eurlings, eerder genoemd in dit topic) de ruimte in te laten delen en in te laten richten; onzin of handig?

Ik zou dat geld in eigen zak laten, het is echt geen quantum fysica hoor! Dat geld kan je beter steken in betere apparatuur.

Dit project toont (bizar!) veel gelijkenissen met mijn ‘stille garagestudio’. Dit project heb ik al volledig uitgewerkt. Ik kan je hier best helpen! Als je interesse hebt stuur je maar een pm’tje.

Reel Big Fish
13 oktober 2019, 15:31
Ik zou dat geld in eigen zak laten, het is echt geen quantum fysica hoor! Dat geld kan je beter steken in betere apparatuur.

Dit project toont (bizar!) veel gelijkenissen met mijn ‘stille garagestudio’. Dit project heb ik al volledig uitgewerkt. Ik kan je hier best helpen! Als je interesse hebt stuur je maar een pm’tje.PM gestuurd, super! Alle info is welkom.

Inmiddels is de bouwtekening zo goed als af en gaat de ruimte ongeveer 20m2 bedragen. Lekker met vloerverwarming ook. Vanwege de ruimte maar ook praktische redenen wil ik de studio compleet elektronisch gaan uitvoeren.

Hebben jullie nog tips qua apparatuur? Met in acht neming dat ik gitarist ben en verschillende stijlen speel zou ik graag mijn randapparatuur daarop af willen stemmen. Tot nu heb ik alleen ervaring met standaard amps en elektrisch met de Toneport maar wat kan ik het beste doen in de volgende situatie (eigenlijk een samenvatting van mijn situatie);
- alles dus ook drum etc elektrisch
- mogelijkheid "live" op te nemen, dus bij wijze van click&record alle sporen
- mogelijkheid om de geproduceerde herrie via SONOS live af te spelen (zou moeten kunnen met een mengpaneel en SONOS Connect denk ik?)
- ik heb al een elektrische piano, die komt er sowieso in, daarnaast 2x (semi)elektrische gitaar, 1x basgitaar, 2x zang, 1x drumstel

Nogmaals, alle ideeën zijn welkom. Ik heb vooral geen ervaring met mengpanelen en qua software gebruikte ik voor Toneport altijd Adobe Audition. Welke software raden jullie aan?

Ook hoor ik het graag als wat ik uit wil voeren dom en onmogelijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Speeddemon
14 oktober 2019, 19:51
Ik ben zelf niet zo van de PC in de studio, dus ben bewust voor een 24-track recorder (Alesis HD24) gegaan icm 'analoge' desk Allen & Heath GS-R24(die wel een digitale I/O card heeft, 3 ADAT touwtjes heen en 3 terug). Volledig digitale mengtafels hebben een ergere afschrijving dan een nieuwe auto (al is zo'n Presonus Studiolive wel erg compleet mocht je die kant op willen).

Daarnaast, buizenamps tóch gebruiken en evt. stil opnemen? Two Notes Torpedo Live. :ok: :rockon:
Dan heb je gitaar- en bassignalen ook getackled en ben je niet afhankelijk van whatever het next best thing deze week is (Kemper, AxeFX, etc.) 2e hands doen ze een eurootje of 500-600. Moet je natuurlijk wel reeds een paar buizenamps hebben staan.

Leuk, betaalbaar preampje met goede klank? Warm Audio WA12; kun je zowel je bas als vocals doorheen jassen.

tnijland
16 oktober 2019, 00:25
Met een ruimte van 20 m2 krijg je een hele mooie ruimte waar je ook redelijk goed silent met de band zou moeten kunnen spelen. Ik neem aan dat de ruimte alleen voor de band is bedoeld (dus zonder extra opname ruimte). M.b.t. de vraag naar tips voor opname apparatuur heb ik zelf destijds een Presonus StudioLive 16R rack mixer gekocht. Voordeel is de goede integratie met Studio One DAW mixing software en de hoge kwaliteit van de input channels.

Maar om een goed advies te kunnen geven is het belangrijk om beter te weten wat je zou willen bereiken:

- Wil je voornamelijk elektronisch spelen met de band in de oefenruimte over een PA systeem?
- Wil je ingebouwde effecten (alleen voor zang of per channel apart instelbaar)?
- Wil je de mixer alleen in de studio gebruiken of ook tijdens optredens (met of zonder PC)?
- Hoeveel monitor uitgangen heb je nodig (ofwel wil iedereen een eigen in-ear mix)?
- Wil je alles op 2 sporen opnemen t.b.v. snel resultaat ter verbetering van de band?
- Wil je ook alle sporen separaat kunnen opnemen t.b.v. mixing en mastering (CD of Soundcloud)?
- Ben je technisch (mixer met veel flexibiliteit) of moet het juist heel simpel bedienbaar?

Ik hoop dat je aan deze vragen iets hebt ;-)

showband
16 oktober 2019, 07:20
als je een geïsoleerde ruimte van 20m2 hebt en een normale hoeveelheid spullen dan heb je die verwarming waarschijnlijk alleen als vochtverdrijver nodig....

harrie-beton
16 oktober 2019, 08:13
De digitale mengtafels zoals de x air 18 is naast een 18 kanaals mengtafel (met effecten en noise gate en compressie EQ!) ook gelijk een 18 kanaals geluidskaart...

https://www.thomann.de/nl/behringer_x_air_xr18.htm

400 euro. Je hebt dan alleen een computer nodig met bv Reaper.

Iedere speler kan dan via zijn telefoon of tablet een monitor mix maken en deze opslaan.
Als je meer old school bent is er nog een kastje met knoppen:
ieder bandlid er 1 en kan eigen koptelefoon mix maken:
https://www.thomann.de/nl/behringer_powerplay_p16m_personal_mixer.htm

Fusion
16 oktober 2019, 09:02
Afhankelijk van je budget: Behringer is uiteraard best bang for buck, maar preamps zijn toch wel een héél belangrijke eerste schakel in de keten op weg naar een goed resultaat. Ik weet niet of Behringer in deze dat gaat leveren. Misschien wel, maar ik zou goed op je preamps letten.

guitarkid2
16 oktober 2019, 09:03
Tja
Zou beginnen met de microfoons met name de zang
En daar de rest van je apparatuur een beetje op afstellen.
Imo is bv beetje zonde om je neumannnn van 5 ruggen door een allinone van 500 euro te jassen
Natuulijk is niet altijd duurder beter maar toch......
Woensdag 9 uur ochtendtip

harrie-beton
16 oktober 2019, 12:44
De pre amps zijn van MIDAS

Erik de Perik
16 oktober 2019, 15:27
Preamps zijn ontworpen door Midas en er zijn wel wat verschillen zoals 48 kHz ipv 96 kHz en ander AD converters kwaliteit van de faders bij een X32.

harrie-beton
16 oktober 2019, 16:44
Behringer heeft ooit naam gemaakt met goedkoop namaak maar sinds ze eigenaar zijn van Midas en er pre amps van dat merk in deze tafels zitten is het geen beginner spul meer. En hoor jij het?

Trouwens, het past beter bij het soort gebouw wat hij neer wil zetten. Digitale piano, digitale drums. We praten niet over Wisseloord.

showband
16 oktober 2019, 23:44
Preamps zijn ontworpen door Midas en er zijn wel wat verschillen zoals 48 kHz ipv 96 kHz en ander AD converters kwaliteit van de faders bij een X32.

maar voorlopig zijn die XR18 mixers een prima match voor gewone microfoons en de digitale doosjes waar de meeste (bas)gitaristen/toetsenisten enz nu mee werken. Ik bedoel, je ziet nog zat gitaristen met een oude bos digitale delay werken.... die is klassen minder dan de input van een XR18....

Erik de Perik
17 oktober 2019, 00:36
Klopt helemaal maar is onzin. Heel veel van de sound van gitaristen wordt gevormd door de tekortkomingen van de spullen die ze gebruiken. Speakers met een beperkt frequentiebereik met bumps in bepaalde frequenties, die gemiked worden met een SM57, die ook weer een bump heeft, buizenversterkers idem dito en dat eindresultaat moet dan zo goed mogelijk uitversterkt en opgenomen worden. En nogmaals, er zitten géén Midas preamps in een Behringer tafel, niet één. Het is niet voor niets dat er vaak Midas tageboxes als upgrade gebruikt worden bij een X32. Niets mis mee verder hoor, mijn bandje gebruikt er ook een en nog een rackversie voor de IEM of als we klein spelen. Ik vind de PreSonus tafels beter klinken en als je toch op dezelfde plek blijft kun je de effecten makkelijk uitbreiden via plugins.

showband
17 oktober 2019, 07:55
tsja een doos van 400 euri die beter presteert dan al die A&H GL2200's, mixwizzards en soundcrafts die er in de praktijk mee worden vervangen.
kun je afschrijven omdat een presonus van 4x de prijs beter klinkt.

In principe heb je in een homestudio waar je multitrack opneemt het beste resultaat met een referentiekwaliteit mono/stereo preamp naar digitaal.

maar als je 16 kanalen bandje voor klein budget tegelijk naar de DAW wil halen moet je wel eerst 16 kanalen goede microfoons enz hebben
En, oh ja, de akoestiek ruimte van 5x4 + de mix monitors hebben meer invloed op je resultaat.

het is raar om in een keten van zoveel bruikbaar, maar amateur, materiaal te gaan vallen over de kwaliteit van de input to A/D van de huidige digitafels. Allemaal. inclusief zoom en behringer

Erik de Perik
17 oktober 2019, 08:39
16 Kanaals Presonus kost 777 eur

Erik de Perik
17 oktober 2019, 08:40
En ik val niet over de kwaliteit maar er wordt beweerd dat Behringer Midas preamps gebruikt en dat is dus niet waar.

showband
17 oktober 2019, 12:58
ach "designed by" zegt sowieso niets
ook midas kan goedkope rotzooi designen.

destijds waren die bij dynacord gebouwde midas mixers ook brandhout als je het naast de goedkopere GL2200's hield.
en daar was iedereen lyrisch over.....

tnijland
17 oktober 2019, 20:23
16 Kanaals Presonus kost 777 eur

Die heb ik dus mag ik er ook iets over zeggen ;-)

Ik ga alleen af op mijn eigen oren maar het mooie van deze mixer is dat de opname geen enkel verschil heeft t.o.v. de live oefenruimte sound. We spelen een nummer, nemen dat op en er is gewoon geen verschil te horen. Soms denkt een bandlid dat we alweer aan het spelen zijn... Dat is best wel een knappe prestatie voor een digitale mixer.