PDA

View Full Version : Bare Knuckle True Grit ... dynamischer maken met A 8 magneet?



WDeeGee
27 mei 2019, 19:34
Net gekocht. Kwaliteit maar valt een beetje tegen omdat ik dacht dat hij iets meer tegen een PAF zou aanleunen, maar klink echt als een hi-gain humbucker. Definitie is prima maar qua dynamiek valt het toch wat tegen. Dit is een neveneffect van een hoog aantal windingen in de spoel, die rond 13k ligt.

Ik dacht, zou een sterkere magneet (Alnico 8 ) de natuurlijke weerstand van de spoel overwinnen en het geheel weer dynamischer maken?

Benieuwd of iemand op dynamiek gelet heeft bij upgrad enaar Alnico 8, ik lees online alleen maar opmerkingen over de klankkleur.

Erik de Perik
27 mei 2019, 19:59
Volgens mij is het een typische high-gain pickup. Een zwakkere magneet zou eerder wat zijn maar je hebt sowieso teveel windingen. Verkoop het ding en koop wat anders, lijkt mij het beste.

Kijk hier ook even en laat je niet van streek brengen door de lage prijzen, ze zijn al hoger inmiddels. (https://www.aliexpress.com/store/204043?spm=a2g1y.12024536.1000001.12.55af78c3Pr9VO y)


Ik heb deze en die bevallen echt heel goed. (https://www.aliexpress.com/item/32259783953.html?storeId=204043&spm=2114.12010612.8148356.1.22d470e8u2WMeC)

Jan Buurman
27 mei 2019, 20:08
Niet echt high gain toch?

https://www.bareknucklepickups.co.uk/pickups/bootcamp

telerocker
27 mei 2019, 20:12
Medium hot. Je had beter de Old Guard (of nog beter: Mules) kunnen nemen. Kun je ze niet omruilen?

Erik de Perik
27 mei 2019, 20:28
Nahja zeker niet richting een PAF.

WDeeGee
27 mei 2019, 23:45
Ik dacht, zou een sterkere magneet (Alnico 8 ) de natuurlijke weerstand van de spoel overwinnen en het geheel weer dynamischer maken?


Effe essentiële punt van mijn post bumpen...

Erik de Perik
27 mei 2019, 23:54
Effe essentiële punt van mijn post bumpen...

Doe ik dat ook:


Volgens mij is het een typische high-gain pickup. Een zwakkere magneet zou eerder wat zijn maar je hebt sowieso teveel windingen. Verkoop het ding en koop wat anders, lijkt mij het beste.

Kijk hier ook even en laat je niet van streek brengen door de lage prijzen, ze zijn al hoger inmiddels. (https://www.aliexpress.com/store/204043?spm=a2g1y.12024536.1000001.12.55af78c3Pr9VO y)


Ik heb deze en die bevallen echt heel goed. (https://www.aliexpress.com/item/32259783953.html?storeId=204043&spm=2114.12010612.8148356.1.22d470e8u2WMeC)

no 1 hops
28 mei 2019, 07:40
uiteindelijk is een pickup sound o.a de combinatie van en magneten en draaddikte en wikkelingen.
je kan het proberen als het een pickup is waar je een magneet staaf kan vervangen
tweak anders ook even met de pickup hoogte, heb je geen last van stringpull?

ik zit met eenzelfde vraagstelling maar dan met ceramische magneten onder goedkope single coils.
zitten qua Ohmse waarden rond de 4 a 5
maar wat zouden de zwakkere alnico 5 staaf magneten opleveren?
ongeveer een gok van € 10 terwijl een complete slagplaat met alnico pickups (waarschijnlijk rond de 8 kohm) tegen de € 20 aan ziit

almarvk
28 mei 2019, 08:52
Ik verplaats m even naar het juiste forumgedeelte.

Brum
28 mei 2019, 13:13
Ik weet niet of de wens nou meer PAF is, of meer iets er overheen, met meer output. In het eerste geval zou ik voor de Mules gaan, voor mij nog steeds de beste PAF-achtigen die ik ken. Moet het er overheen qua output, maar nog wel enigszins PAF, dan zou ik de Abraxas aanraden, of misschien zelfs de Crawler. Die laatste twee heb ik in achtereenvolgens een tele met mahonie body en een SG zitten. Allebei PAF-achtig, maar meer output, de Crawler iets wat meer hoog-mid zonder nassaal te worden en de Abraxas iets wat meer laag-mid. Allebei hebben ze door het middige karakter een vettige, volle toon.

no 1 hops
28 mei 2019, 16:59
volgens mij is de benaming PAF nogal vaag.
want wat voor de een PAF is dat het voor de ander helemaal niet.
zover ik ooit begrepen heb is een PAF helemaal geen Hot pickup, juist niet.

http://www.billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/HighImpedance.htm

https://youtu.be/ZkGCvLstPrE

Brum
28 mei 2019, 17:23
Dat klopt. Een PAF (achtige) is absoluut niet high gain.

WDeeGee
28 mei 2019, 20:59
Ik weet niet of de wens nou meer PAF is, of meer iets er overheen, met meer output. In het eerste geval zou ik voor de Mules gaan, voor mij nog steeds de beste PAF-achtigen die ik ken. Moet het er overheen qua output, maar nog wel enigszins PAF, dan zou ik de Abraxas aanraden, of misschien zelfs de Crawler.

Okee, bedankt, ik bekijk het even. De wens is meer output, maar nog steeds het PAF karakter.
Meer wikkelingen geeft meer output, maar ten koste van dynamiek.
Ik wil dus de dynamiek van een PAF behouden.

Erik de Perik
28 mei 2019, 21:09
Ik denk dat jij op zoek bent naar een eenhoorn. Maar hoezo wil je meer output?

Brum
28 mei 2019, 21:15
Okee, bedankt, ik bekijk het even. De wens is meer output, maar nog steeds het PAF karakter.
Meer wikkelingen geeft meer output, maar ten koste van dynamiek.
Ik wil dus de dynamiek van een PAF behouden.

Dat wordt een lastige. Meer output is doorgaans ook wel minder dynamisch. Het is geven en nemen. Misschien dat de Seymour Duncan '59/custom hybrid wat voor je is. Beetje best of both worlds. Maar ook daar weer een beetje geven en nemen.


https://www.youtube.com/watch?v=oK9IVy43dqY

D3nnis
28 mei 2019, 21:25
Relatief weinig windingen en toch veel output, dan kom je al snel bij actieve (fishman fluence?) Pickups uit?
Verder een goede vraag van Erik, wat is de reden van de wens om veel output te hebben?

rozh
28 mei 2019, 21:27
Zou dit wat zijn voor in mijn roze jackson minion ? ipv de stock jackson pickups? miss wil ik hem dan wel, afhankelijk van of hij past en de prijs hehe :P

Orpheo
29 mei 2019, 15:06
pickups als de M6 van Lundgren, Model24 van AxesRUs, de screaming demon (al dan niet met alnico8 ipv de a5, om de mids iets meer vulling te geven) of de Sh6N hebben allemaal een underwound spoel (ja ja, ze liggen rond de 11K, dat is dus níet overwound maar door de 43awg draad, underwound, want de sweet spot voor 43awg ligt op 14k, dus 7k per spoel, dat is ongeveer 5500 windingen). Dat geeft dat je een enorm dynamisch, gevoelig element hebt waar de magneet de pickup op smaak maakt.

de true grit is 13K, dus bijna volledig gewonden met 43awg (42 kan sowieso niet, want dat is te dik om ook maar in de buurt van de 11k te komen, 44 is veel te dun, dus 43). Alnico5 magneet erin en je krijgt een prima middenmoot pickup maar zonder de verfijning van een PAF of de strakheid en agressie van een moderne metal humbucker. Een alnico8 magneet zou het alleen maar érger maken omdat die zoveel meer power erin pompt met zoveel mids dat je alle nuances eruit ramt.

Oplossing? Alnico IV. iets meer mids dan een a5 maar zéker niet zoveel als een 8. Minder sterk dan een 5, dus je krijgt wat dynamiek terug. hoog is wat milder dan een 5 maar niet zo woofy als een 2, laag blijft lekker stevig maar niet boomy.

Just a thought.

Erik de Perik
29 mei 2019, 15:38
Je bent me net voor.... :seriousf:

no 1 hops
29 mei 2019, 15:56
als het om single coils was gegaan had ik de microcoils met verstelbare magneetpolen voorgesteld.
maar ook de L90 serie blijft bij hoge H waarde erg dynamisch


The L90 gleaming stainless steel blades guide a tightly focused magnetic window in a perfectly structured Alnico 5 circuit for unparalled accuracy and with low magnetic attraction and complete immunity to noise. The pickup is responsive to the finest nuances in playing technique, smoothly balanced from crisp highs down to a detailed, powerful low end.
http://www.wildepickups.com/Wilde_Bill_s_Twin_Blades.html

telerocker
29 mei 2019, 17:29
Alnico IV: Mules.... just saying

Brum
30 mei 2019, 14:00
Alnico IV: Mules.... just saying

Toch zijn Mules wel lichtelijk gescooped. Maar dat is dan ook helemaal PAF-like. Toch kunnen die dingen prima scheuren. Heb ze ook in meerdere gitaren gehad. Dat ging als de brandweer. Wat ik er niet uit kreeg aan mids, deed ik met eq op m'n versterker er wel weer in draaien. Tubescreamertje er voor en de mids vlogen er uit. Dikke, vette toon.:ok:

D3nnis
30 mei 2019, 14:03
Hmm, de Mules moet ik ook eens proberen zo te lezen.
Heb je nu geen Mules meer, brum?

Brum
30 mei 2019, 16:39
Jawel, maar niet meer in de brug positie. Ik had wel meer behoefte aan een vetter mid voor de band, minder PAF om zo maar te zeggen. In m'n SG heb ik er nog eentje in de nek positie zitten. Ergens zwerft er nog een Mule brugelement, ik denk dat ik die in een el cheapo Yamaha SG ga zetten. Ik ben wel bij BKP gebleven. De omschrijving van BKP's kloppen eigenlijk altijd wel, ben eigenlijk nog nooit teleurgesteld.

D3nnis
30 mei 2019, 16:45
Ik ben wel bij BKP gebleven. De omschrijving van BKP's kloppen eigenlijk altijd wel, ben eigenlijk nog nooit teleurgesteld.

Ik op zich ook niet, ik heb al zeker 12 jaar Nailbombs in zowel een strat als in een LP (favoriete pickup) maar het laatste half jaar begin ik me te storen aan de sound van die dingen.
Kunnen die elementen niks aan doen natuurlijk :)

telerocker
30 mei 2019, 19:13
Toch zijn Mules wel lichtelijk gescooped. Maar dat is dan ook helemaal PAF-like. Toch kunnen die dingen prima scheuren. Heb ze ook in meerdere gitaren gehad. Dat ging als de brandweer. Wat ik er niet uit kreeg aan mids, deed ik met eq op m'n versterker er wel weer in draaien. Tubescreamertje er voor en de mids vlogen er uit. Dikke, vette toon.:ok:

Ik vind ze eigenlijk vrij gebalanceerd qua voicing. Wel heb je die scooped indruk als je van een midpeak humbucker komt, zoals mijn strat met een Crawler in de brugpositie.

Erik de Perik
30 mei 2019, 19:22
Ik vind mijn optie goedkoper ;)

telerocker
30 mei 2019, 22:46
Ik op zich ook niet, ik heb al zeker 12 jaar Nailbombs in zowel een strat als in een LP (favoriete pickup) maar het laatste half jaar begin ik me te storen aan de sound van die dingen.
Kunnen die elementen niks aan doen natuurlijk :)

Nailbombs zijn nogal agressief in het hoog mid. Ik kan me voorstellen dat het vroeg of laat tegen begint te staan, al heb je het lang volgehouden.

D3nnis
31 mei 2019, 07:25
al heb je het lang volgehouden.

Goed he ;)
k weet niet wat het is, kan best zijn dat je gelijk hebt, het is net of je wah een heel klein beetje aan staat.
Neck-nailbomb vind ik nog wel ok, maar misschien toch eens wat lower output proberen.

telerocker
31 mei 2019, 21:23
Goed he ;)
k weet niet wat het is, kan best zijn dat je gelijk hebt, het is net of je wah een heel klein beetje aan staat.
Neck-nailbomb vind ik nog wel ok, maar misschien toch eens wat lower output proberen.

Ze zijn 'hairy' en sizzly, idd met een cocked wah impressie. En flink wat output. Voor bepaalde stijlen metal wel een uitstekende pickup hoor, maar verre van neutraal. Het is love or hate, althans dat is grosso modo wat ik op het forum lees. Gitaar maakt ook veel uit. In een strat-achtige (elzen of essen/maple neck) kunnen die pregnante uppermids snel te veel zijn.

Brum
1 juni 2019, 21:38
Ik vind ze eigenlijk vrij gebalanceerd qua voicing. Wel heb je die scooped indruk als je van een midpeak humbucker komt, zoals mijn strat met een Crawler in de brugpositie.

Kan ook wel gebalanceerd zijn, maar desondanks zijn PAF-achtigen wel wat meer gescooped. Die Mule is zelfs iets wat meer gescooped dan bijv. een SD '59. Desondanks vind ik de Mule beter. Hoewel ik met een '59 ook wel mee uit de voeten kan.

Orpheo
1 juni 2019, 22:02
dat scooped is juist superlekker in bijvoorbeeld een LP door een oudere marshall. Treblebooster ervoor en je hebt een tone om helemaal gek van te worden zo nice.