PDA

View Full Version : Erop of eronder



Han55
19 mei 2019, 19:41
Hallo gitaarvrienden,

Ik heb een hollowbody gitaar met Bigsby B70 vibrato.
Deze heeft ook een tensionroller om de snaren op hun plek te houden bij stevig benden.
Ik heb de snaren er echter boven laten lopen, om hem wat stemvaster te houden in combinatie met een rollerbridge.
De snaarhoek is desondanks prima en de snaren trek ik niet uit de geleiders. Gitaar stemvast. Prima toch?
Maar,.... is dit misschien van (grote) invloed op het geluid. Minder sustain wellicht.
Wat is wijsheid. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Met vriendelijke gitaargroet,

Han

Lomeos
19 mei 2019, 22:26
Als dit voor jou werkt zou ik het zo laten. Normaliter lopen de snaren onder de roller door, als een neerhouder. Maar als de hoek groot genoeg is en de snaren niet uit je zadels vliegen, dan zou ik er niks aan. Ik kan me niet voorstellen dat het een significante invloed heeft op de sustain.

MarkS
20 mei 2019, 01:02
Bigsby constructie en sustain.....

Lomeos
20 mei 2019, 09:36
Bigsby constructie en sustain.....

Welnee. De constructie van een Bigsby heeft echt nauwelijks effect op de sustain. AB-en is natuurlijk lastig, maar mijn Les Paul heeft echt geen merkbaar verlies van sustain sinds er een Bigsby op zit.

Buxtra
20 mei 2019, 09:49
De poweramp even wat harder laten werken kan ook ;)

telerocker
20 mei 2019, 10:07
Ik heb een Yamaha 503 TVL gehad met Bigsby. Snaren eronder door werkte het best voor de stemstabiliteit. Maar het gaat het erom dat het voor jou werkt. Als de gitaar op stemming blijft is het geen issue.

Ik was wel ff getriggerd door de kop boven deze topic, maar het onderwerp bleek minder heet dan ik dacht :D