PDA

View Full Version : Gibson.Laten we even duidelijk zijn..



JVGM-music
17 mei 2019, 21:08
Ik zie op het ogenblik allemaal jubelende filmpjes langskomen met jubelende besprekingen van de 2019 Gibson range....zijn weer terug naar de oude afmetingen en ook de kwaliteit schijnt ineens weer top te zijn.


Betekent dit alles dat alles voor 2019 ( zeg maar even de jaren 2015,16,17 , en 18 ) nu opeens als troep mag worden beschouwd? Of trap ik in de hype?



Dit alles zeg ik omdat er een hele tijd is geweest dat de driepunts bevestiging van de hals van de Fender Stratocaster uit de CBS jaren als minderwaardig werd bestempeld ....maar nu staat men in de rij om zo een gitaar te bemachtigen....nou?

piezo
18 mei 2019, 09:02
Ach, dat de kwaliteit van veel Gibson producten in de Norlin-jaren-70 en ook daarna vaak ondermaats en wisselend was, mag je echt wel stellen, zeker als je de prijs in ogenschouw neemt. Niet omdat het vakmanschap ontbrak maar vaak gewoon omdat het big company bedrijfsbeleid niet deugde. Zoals met de vele overnames, gevolgd door het snel laten vallen van de betreffende producten (Oberheim bijvoorbeeld).

Nadat ome Leo de boel verkocht aan CBS, wisselde de kwaliteit van Fenders ook erg, afhankelijk van de invloed van bijvoorbeeld inkopers, voor wie een goedkope deal altijd een goede deal was.

De slechte naam die de 3-punts Fenders kregen, had overigens minder te maken met die 3 schroeven, dan met de vaak veel te ruime neckpockets. Het verhaal wil dat men - om te besparen op de down-time van de dure CNC-machines - "zelf-slijpende" freesbits ging gebruiken, die tijdens het gebruik in diameter afnamen. Met als gevolg dat die bits de pockets meteen na hun installeren te ruim maakten en tegen het einde van hun levensduur net groot genoeg.
Als je dat weet, kun zo'n slechte 3-punter dus heel gemakkelijk weer goed maken, zoals ik ooit voor een mede-bandlid heb gedaan, gewoon met in-lijmen van een randje houtfineer.


Kortom, de huidige belangstelling is waarschijnlijk voor die goeden, omdat de slechten al in het vullis beland zijn.

mrweird
18 mei 2019, 09:05
Betekent dit alles dat alles voor 2019 ( zeg maar even de jaren 2015,16,17 , en 18 ) nu opeens als troep mag worden beschouwd?


Damn.. Ik heb een 2018 LP traditional. Ding speelt prima en lekker geluid. Blijkt 't opeens troep te zijn. :D

gitaarmike
18 mei 2019, 09:18
Ben wel benieuwd hoe die twee zich tot elkaar verhouden. My guess is dat het een bunch of marketing gelul is en dat de eerdere traditionals zo'n beetje gelijk zijn aan de nieuwe 50's standard. Idealiter wil ik ze allebei ergens a/b'en .Zo'n traditional is 2e hands een stuk goedkoper. Het enige wat ik weleens gehoord heb is dat de 2015 modellen ruk zijn.

no 1 hops
18 mei 2019, 10:54
ik denk dat je gewoon je nuchtere verstand moet gebruiken en afgaan op wat jij voelt of hoort en of dit voor jou klopt of niet.
mensen die kopen om er als het ware mee te beleggen die zullen anders denken omdat die veel meer afhankelijk zijn van 'rumours' en hun prijzen.

twoerd
18 mei 2019, 11:30
Draai het eens om: als je nou zo'n verguisde gitaar eens zelf uitprobeert en je vindt hem lekker (mogelijk omdat hij dan ook gewoon goed ís), dan kon dat wel eens een mooi koopje zijn.

JVGM-music
18 mei 2019, 14:55
Damn.. Ik heb een 2018 LP traditional. Ding speelt prima en lekker geluid. Blijkt 't opeens troep te zijn. :D

Of over een paar jaar een gezocht object...zeg het maar.....

arjanb01
18 mei 2019, 15:36
Ik zou die traditionals zeker niet links laten liggen, behalve die uit 2015 waar dat gforce tuning systeem op zit. Maat van me had een lp studio met zo’n systeem en totaal onbruikbaar, ding draaide alle kanten op behalve de goeie.
Dus enige jaar wat imo Gibson onwaardig is, is wat de modernere lp’s betreft 2015.
Traditionals uit andere jaren lijken mij prima gitaren zeker de 50s traditionals.

Dirk_Hendrik
18 mei 2019, 17:45
Toch interessant. Dat een bedrijf een godsvermogen in zo'n systeem investeert en dat het uitgerekend en precies bij een forumlid die knap conservatief is in z'n voorkeuren totaal niet blijkt te werken. Maakt me eigenlijk alleen maar nieuwsgieriger naar hoe je het dus wél goed kan laten werken.:chicken:

D3nnis
18 mei 2019, 19:07
Die eerste robot tuners werkten niet best. Je zou verwachten dat ze dat inmiddels toch wel voor elkaar zouden hebben.

LRS
18 mei 2019, 19:29
Ik heb een jaartje gespeeld op een 2017 LP Classic, was gewoon een top gitaar. Super netjes afgewerkt, dijk van een geluid. Weg gedaan omdat de nood voor een goede tele hoger was, maar als geld geen rol had gespeeld, had de LP hier nog steeds rondgehangen. Een goede gitaar is een goede gitaar.

Tupelo
18 mei 2019, 19:29
Zou het werken, dan zou ik er best into zijn eigenlijk.

arjanb01
18 mei 2019, 19:29
De lp’s met robotuners zijn door Gibson uit het assortiment dus conservatief ja, maar schijnt toch een goeie keuze geweest te zijn want ze maken weer datgene waar ze goed in zijn al 60 jaar.

FNaRK
18 mei 2019, 19:52
Heb een Gibson en een Epiphone met de G-Force auto-tuner, werkt prima, erg handig voor luie menschen zoals ik. Dat gebitch op de G-Force (overigens niet van Gibson maar gewoon ingekocht) komt vaak van mensen die er nog nooit mee gespeeld hebben.

Erik de Perik
18 mei 2019, 20:22
Ik heb geen mening over de G-Force, want nog nooit gebruikt, maar lijkt me zeker praktisch als het werkt. De klanten van Gibson en Fender zijn conservatief, dus blijven zij maar nòg vintage correctere '51's t/m '60's op de markt brengen. Ondertussen zijn de gitaren die je vroegah alleen maar kocht als je je geen echte kon veroorloven ook vintage geworden en ineens ook super goed of nog beter dan het origineel.

telerocker
18 mei 2019, 22:10
Mensen kopen een Gibson omdat ze het 'origineel' willen bezitten. De meeste kopers willen gewoon een voor zover dat gaat 'vintage correct' LP. De nieuwe policy van Gibson lijkt me een goede zet: back to basics en een prijsverlaging. Het is sowieso bezopen om elk jaar de specs van je bestseller te veranderen.

Erik de Perik
18 mei 2019, 22:14
Mensen kopen een Gibson omdat ze het 'origineel' willen bezitten. De meeste kopers willen gewoon een voor zover dat gaat 'vintage correct' LP. De nieuwe policy van Gibson lijkt me een goede zet: back to basics en een prijsverlaging. Het is sowieso bezopen om elk jaar de specs van je bestseller te veranderen.

Zolang als ik naar gitaren kijk (sinds '75) is Gibson al met van alles bezig zoals vintage correct, back to basics, etc. Zou het misschien marketing zijn...?

telerocker
18 mei 2019, 22:42
Zolang als ik naar gitaren kijk (sinds '75) is Gibson al met van alles bezig zoals vintage correct, back to basics, etc. Zou het misschien marketing zijn...?

Natuurlijk is dit ook voor een belangrijk deel marketing. Ze komen in elk geval tegemoet aan de wensen van hun klanten. Je kan niet ontkennen dat Gibson de laatste jaren nogal zoekende was. Voor een goede Goldtop met P90's moest je naar Custom Shop. Dat gold een tijdje ook voor een LP Special met P90's. Je moet denk ik in alle prijsklassen iets te bieden hebben. Dat doen ze nu met bijv. een standard Goldtop P90's voor even over de 2200 euro.

Erik de Perik
18 mei 2019, 22:57
Weet je.... ik heb geen flauw idee. Ik test soms een gitaar en check dan de 'waarde' voor zover dat mogelijk is. Als ik een fantastische gitaar tegen komt dan is de 'waarde' ineens minder interessant. Kom ik een vutgitaar voor wehnag tegen dan is 'ie interessant. Totaal onmuzikaal dus..... maar zo ben ik :D

telerocker
18 mei 2019, 23:46
Weet je.... ik heb geen flauw idee. Ik test soms een gitaar en check dan de 'waarde' voor zover dat mogelijk is. Als ik een fantastische gitaar tegen komt dan is de 'waarde' ineens minder interessant. Kom ik een vutgitaar voor wehnag tegen dan is 'ie interessant. Totaal onmuzikaal dus..... maar zo ben ik :D

Ik ook, maar er zijn grenzen. Ik kon ooit een CS 52 Relic met Bigsby testen. Een fantastische gitaar, mooie toon, super neck, maar toen keek ik op het prijskaartje: 3998 euro. Dat vond ik net wat te gortig. Daarentegen scoorde ik op MP een Saint Blues Mississippi Bluesmaster compleet met BKP Mules voor 375. Voor een made in Korea, setup in Memphis (blablala..) echt een heel goed gitaartje. Het enige wat ik nog veranderd heb, zijn Tonepros Kluson-style tuners. Aan die Saint Blues beleef ik eigenlijk net zoveel plezier als aan die CS. Hij gaat altijd als reservegitaar mee het podium op.

MarkS
18 mei 2019, 23:51
Toch interessant. Dat een bedrijf een godsvermogen in zo'n systeem investeert en dat het uitgerekend en precies bij een forumlid die knap conservatief is in z'n voorkeuren totaal niet blijkt te werken. Maakt me eigenlijk alleen maar nieuwsgieriger naar hoe je het dus wél goed kan laten werken.:chicken:

Er verschenen toch vrij snel regelmatig gedemonteerde setjes op MP van lui die er weer gewone tuners op hadden gezet.

Erik de Perik
18 mei 2019, 23:55
Reservegitaar geeft wel aan hoe gek je met 'm bent ;)

Nahja ik heb laatst nog opgetreden met een Harley Benton LP (149 eur) en een Fender avri als backup. De hele avond op de LP gespeeld. Overigens klinkt die avri helemaal te gek maar ik had geen zin om 'm te wisselen, want hij stond achter m'n versterker.

Erik de Perik
18 mei 2019, 23:56
Er verschenen toch vrij snel regelmatig gedemonteerde setjes op MP van lui die er weer gewone tuners op hadden gezet.

Tja dat zegt eigenlijk weinig.... lui die een of andere replica kopen trekken gelijk de snaren, tuners en brug eraf zonder er zelfs maar op te spelen. Ik heb een paar gitaren met super goedkope tuners (denk ik) en die doen het prima eigenlijk.

telerocker
19 mei 2019, 00:17
Reservegitaar geeft wel aan hoe gek je met 'm bent ;)

Nahja ik heb laatst nog opgetreden met een Harley Benton LP (149 eur) en een Fender avri als backup. De hele avond op de LP gespeeld. Overigens klinkt die avri helemaal te gek maar ik had geen zin om 'm te wisselen, want hij stond achter m'n versterker.

Mijn superstrat kan net wat meer verschillende stijlen aan, wel zo makkelijk als on stage de nummers snel achter elkaar volgen.

Erik de Perik
19 mei 2019, 00:19
Snap ik en heb ik ook...... maar nog steeds vind ik het leuk om eens op een andere gitaar te spelen en ook live uitgedaagd te worden om het anders te doen.

telerocker
19 mei 2019, 01:31
Snap ik en heb ik ook...... maar nog steeds vind ik het leuk om eens op een andere gitaar te spelen en ook live uitgedaagd te worden om het anders te doen.

Psies, daarom speel ik ook wel eens een set op de Saint Blues. Hangt een beetje af van welke van mijn drie bandjes.

munkie
19 mei 2019, 15:06
BOT. Blij dat Gibson back in business is. Ze maken alleen momenteel geen archtops meer, ik mag hopen dat ze daar TZT weer mee beginnen.

arjanb01
19 mei 2019, 15:18
Zal vast in 2020 nog komen als ze dan de klassiekers als de es175 en de L5 CES weer gaan produceren. Nadeel is wel dat er een hele kleine selecte markt voor is dus begrijpelijk dat de les Pauls en de SGs eerst gelanceerd worden.
Mooie ontwikkeling weer en vooral de 50s lp standard wakkert bij mij GAS aan.

mrweird
19 mei 2019, 17:19
BOT. Blij dat Gibson back in business is. Ze maken alleen momenteel geen archtops meer, ik mag hopen dat ze daar TZT weer mee beginnen.

Is dat omdat ze het pand in Memphis hebben afgestoten?

Agent_Smith
20 mei 2019, 12:22
Is dat omdat ze het pand in Memphis hebben afgestoten?

Fabriek in Memphis afgestoten? Ik was daar exact een jaar geleden en mooi om te zien hoe de ES-en etc gebouwd worden.
Maar waar is de fabricage heen verhuisd dan? Bij Gibson USA in Nashville gevoegd?

Tupelo
20 mei 2019, 13:43
Shanghai, daar is de kwaliteit meer constant. :ok:

mrweird
20 mei 2019, 14:33
Fabriek in Memphis afgestoten? Ik was daar exact een jaar geleden en mooi om te zien hoe de ES-en etc gebouwd worden.
Maar waar is de fabricage heen verhuisd dan? Bij Gibson USA in Nashville gevoegd?

Ik heb die tour ook gedaan, in September 2017. (En daarna boel gitaren zitten testen in de shop.. :D ) Maar per afgelopen April: https://dailymemphian.com/article/1593/Gibson-moving-Memphis-guitar-production-to-Nashville is 't pand gesloten. Toen ik las dat ze geen archtops maken momenteel dacht ik van ze moeten die productie weer opnieuw starten?

mrweird
20 mei 2019, 14:37
Shanghai, daar is de kwaliteit meer constant. :ok:

Ech nie.. Een stuk zuidelijker genaamd Wenzhou zitten de meeste gitaarfabrieken toch?

Tupelo
20 mei 2019, 14:39
Oh ja, daar drijft het tonewood uit Japan & Korea de baai binnen.
Om het on topic te houden, misschien dat ik mezelf eens een Special, Melodymaker of Junior cadeau doe.

Agent_Smith
20 mei 2019, 22:00
Ik heb die tour ook gedaan, in September 2017. (En daarna boel gitaren zitten testen in de shop.. :D ) Maar per afgelopen April: https://dailymemphian.com/article/1593/Gibson-moving-Memphis-guitar-production-to-Nashville is 't pand gesloten. Toen ik las dat ze geen archtops maken momenteel dacht ik van ze moeten die productie weer opnieuw starten?

Okee thanks. Ik volg het niet zo. Ik vond het ook een beetje een 'bijzondere' plek daar in Memphis voor een fabriek. Maar wel mooi pand en erg cool om de tour idd te doen. Maar ja, Nashville is (na Kalamazoo) wel de plek waar het eigenlijk hoort.
Ben in Nashville ook even op het terrein geweest, maar ja ze doen geen tours helaas.

Erik de Perik
20 mei 2019, 22:12
Als je dat vindt, moet je wat kopen uit de Kalamazoo fabriek.

mrweird
20 mei 2019, 22:22
Okee thanks. Ik volg het niet zo. Ik vond het ook een beetje een 'bijzondere' plek daar in Memphis voor een fabriek. Maar wel mooi pand en erg cool om de tour idd te doen. Maar ja, Nashville is (na Kalamazoo) wel de plek waar het eigenlijk hoort.
Ben in Nashville ook even op het terrein geweest, maar ja ze doen geen tours helaas.

Ben ik met je eens. Het is downtown Memphis twee straten van Beale street verwijderd en aan de overkant zit 't Rock 'n soul museum Top locatie voor Memphis lijkt me. Heel leuk om te zien maar het voelde niet aan als een fabriek waar je toevallig even mag kijken. Meer als een toeristische locatie waar toevallig ook gitaren worden gemaakt. Ik heb pas zitten zoeken op google of ze nu in Nashville tours gaan doen maar niet kunnen vinden..

Erik de Perik
20 mei 2019, 22:39
Wellicht dat het nu weer anders is maar Gibson is uiteindelijk een bedrijf dat onder aan de streep winst moet maken.Dat hebben ze decennia gedaan en dat gaan ze de komende decennia ook doen. Waar hun fabriek staat is niet belangrijk, inmiddels zou iedereen wel moeten weten dat een Gibson overal gemaakt kan worden, maar alleen als die naam ook terecht op de kop staat, zijn we bereid om daar (te) veel geld aan uit te geven.

Agent_Smith
21 mei 2019, 08:53
Als je dat vindt, moet je wat kopen uit de Kalamazoo fabriek.

Dat klopt. De meeste Gibsons die ik heb of had komen uit Kalamazoo.

Agent_Smith
21 mei 2019, 08:55
Heel leuk om te zien maar het voelde niet aan als een fabriek waar je toevallig even mag kijken. Meer als een toeristische locatie waar toevallig ook gitaren worden gemaakt.

Dat is idd precies wat ik bedoel.