PDA

View Full Version : Mensuur: 24,75, 25,5 of wat anders?



almarvk
5 mei 2019, 19:43
Altijd kriebelt het bij mij. De never ending zoektocht naar gear. Je hebt GAS of je hebt het niet. Of het nu amps, effecten of gitaren zijn.
Qua amps heb ik het nu even prima staan. Effecten idem. Maar qua gitaren kriebelt het altijd. En dus was ik even wat op een rijtje aan het zetten qua specificaties. Kwam er achter dat de helft van m'n gitaren een mensuur van 24,75 hebben en de andere helft 25,5. Wat heeft dan m'n voorkeur?

Wat heeft bij jullie de voorkeur?
Wat is de ultieme mensuur per type gitarist (slag/lead)?
Zijn er nog meer opties?

Los van houtsoorten, elementen, vorm, merk, etc. Wat zijn jullie ervaringen?

D3nnis
5 mei 2019, 19:55
Hmm, ik heb eigenlijk geen voorkeur.
Dat wil zeggen, ik kan voorkeuren voor bepaalde gitaren niet herleiden naar de mensuur.

Wat wel is, is dat ik op mijn 24,75" (of daarbij in de buurt liggende) gitaren 011-049 gebruik en op mijn 25,5" gitaren 010-048.

arjanb01
5 mei 2019, 20:20
Ik heb zowel 24,75” (les Paul) als 25,5” (strat) gitaren. Op beide 010 snaren. Wat ik zelf ervaar is dat benden makkelijker gaat met de lp. Het speelt wat lichter.
Op een strat moet je harder werken in mijn speelbeleving. Wel maakt ergonomie en het lage gewicht van de body bij een strat veel goed.

YannickH
5 mei 2019, 20:54
in standard E speel ik liefst op 24,75.
D of Drop C speel ik dan weer op 25,5...

almarvk
5 mei 2019, 21:36
Ik speel zelf het meeste in C. En dan maakt het mij weer niet heel erg uit. Loop ik een beetje te pielen dan is een 25,5 op m'n strat wel weer fijn. Maar ben ik bezig voor de band merk ik dat 24,75 weer fijner werkt.

Dikte van snaren ook een goede. Dus hoe korter de hals hoe dikker de snaren?

mrweird
5 mei 2019, 21:39
Als ik switch moet ik altijd even wennen, dus ik switch amper nog. 24,75 ligt met het beste heb ik 't idee. M'n ouwe trouwe Jackson Fusion SS of m'n nieuwste speelgoed LP traditional. M'n ouwe Ibanez en nep strat liggen in de kast.

kwispelhond
5 mei 2019, 22:34
Maakt me allemaal niet zoveel uit, 25,5 van o.a. Fender (ik heb ook een Gibson in 25,5!), 24,75 van de Les Paul's, 24,6 van Gretsch en 25,2 van Ovation. Het is allemaal al gezegd, de kortere scale's zijn wat gemakkelijker op te drukken maar het lukt op allemaal wel en ik speel op allemaal lekker.

D3nnis
5 mei 2019, 22:41
Dikte van snaren ook een goede. Dus hoe korter de hals hoe dikker de snaren?

Ik heb dat lang tegengehouden, omdat het gewoon het handigst is om maar 1 soort snaren te gebruiken, maar ik blijk het gewoon prettiger te vinden.
Vooral bij een LP achtige mensuur in Eb gestemd, dan flubbert 010 me echt te veel, en snaren met iets heavy bottom gaat nog wel (daarom 010-048 bij 25,5"), maar die echte heavy bottom sets dat vind ik zeer onnatuurlijk aanvoelen. Ik speel toch al slecht genoeg, daar hoeven snaren niet bij te helpen :D

vulvasonic
6 mei 2019, 00:09
Geen voorkeuren hier. Sterker, ik hou juist van variatie, zowel in mensuur, als in vorm, semi hollow vs. massief, vorm van de hals (heel belangrijk!), omdat ik alles toejuich dat mij in meer of mindere mate dwingt om de elektrische gitaar anders te benaderen. Ik zou het geen gigantische verschillen durven noemen, daarvoor is de winst in mijn geval te beperkt, maar ik speel anders op mijn ES-347 dan op mijn Telecaster.
De snaren blijven bij mij .011/.048 Ja, dat betekent inderdaad dat ik ietsjes harder moet werken op een strat of tele, maar dat verschil is nu ook weer niet zo groot dat ik naar andere setjes grijp. Ook hier geldt, dat kleine verschil is juist wat het leuk maakt.

Als dit alles niet jouw ding is zul je twee of drie exact dezelfde gitaren moeten kopen. En dan zul je zien dat er een je favoriet wordt, terwijl je de andere(n) alleen maar gebruikt als backup.

Ik kan niet voor jou bepalen wat jouw voorkeur heeft. Misschien heb je geen voorkeur. Of wellicht moet je er tussenin gaan zitten en voor een PRS gaan. :)

Erik de Perik
6 mei 2019, 00:28
Ik vind het ook juist prettig dat gitaren zoveel verschillen zodat je ook jouw speelstijl daarop aanpast. Ook niet echt een voorkeur, het is meer in wat voor bui ik ben en waar ik voldoende snaren op heb zitten wat ik meeneem om te spelen. Laatste optreden alleen op een HB LP gespeeld en een Fender avri Strat als backup. Het had ook zomaar omgekeerd kunnen zijn.
Mensuur doet wel veel met je sound, houtsoort van de nek ook, houtsoort toets niet, pickups wel, brug ook, nut niet veel, hoek van de kop wel, snaardikte weinig, potmeters nihil, schakelaar zero, materiaal top zero, bindings ook niks, tuners ook niet.

Tupelo
6 mei 2019, 07:25
Ik begin steeds meer naar de 24 op mijn Mustang te neigen.
Maakt veel meer spreiding mogelijk voor me, en het bend veel lekkerder.
Aldus.
Het biedt andere mogelijkheden.
Sommige moeilijke frot akkoorden gaan weer lekkerder op 25.5 met 15 radius ofzo.
Then again, moeilijke frot akkoorden met veel spreiding?

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Midwolda
6 mei 2019, 07:33
25,5 is te groot voor mijn handen, 24,75 voelt veel natuurlijker.

Tupelo
6 mei 2019, 07:44
Ik ben met Brad in dezen.
Het is maar een klein stukje, maar het is een merkbaar verschil.
Als je geen grote handen hebt, zou je jezelf geen handicap cadeau hoeven te doen.
Het zou goed zijn als gitaardocenten daarop inzetten.


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Kim Wilson
6 mei 2019, 08:45
Ik speel zelf het meeste in C. En dan maakt het mij weer niet heel erg uit. Loop ik een beetje te pielen dan is een 25,5 op m'n strat wel weer fijn. Maar ben ik bezig voor de band merk ik dat 24,75 weer fijner werkt.

Dikte van snaren ook een goede. Dus hoe korter de hals hoe dikker de snaren?
Een kortere snaar met dezelfde snaarspanning klinkt hoger. Oftewel, als je een kortere snaar gelijk stemt met een langere snaar, zul je die naar beneden moeten stemmen. Dus gaat je snaarspanning omlaag. En dat kun je compenseren met dikkere snaren.

Mijn gevoel zegt dat een langere mensuur wat strakker klinkt. Wat rauwer, puntiger. Maar dat kan ook een gevolg zijn van het gebruik van houtsoorten en pick-ups. Mijn 24,75 gitaren waren meestal mahonie planken met humbuckers, en 25,5 is mijn Fender Tele. Mijn favoriete sound komt uit mijn Tele, maar dat komt vooral voort uit mijn speelstijl. Ik weet niet of dat per se aan de mensuur ligt. Mijn Hagstrom Swede klinkt ook te gek, op zijn eigen manier. Ik zou voor de vergelijking een Hagstrom Super Swede moeten proberen, die heeft de langere mensuur.

alias
6 mei 2019, 12:51
Ik vind het ook juist prettig dat gitaren zoveel verschillen zodat je ook jouw speelstijl daarop aanpast. Mensuur doet wel veel met je sound, houtsoort van de nek ook, houtsoort toets niet, pickups wel, brug ook, nut niet veel, hoek van de kop wel, snaardikte weinig, potmeters nihil, schakelaar zero, materiaal top zero, bindings ook niks, tuners ook niet.
Met het ongekleurde deel van de quote ben ik het wel eens, zie ook Vulvasonics reactie.

Met het blauw gekleurde deel ben ik het niet eens. ALLES wat met de constructie van de gitaar te maken heeft, maakt verschil, het ene meer dan het andere. Gewoon omdat alles wat anders is een andere resonantieverloop tot gevolg heeft. Of de elektronische componenten (vooral de pups) zo'n resonantiegebied dan benadrukken of juist onderdrukken zorgt volgens mij voor de grote karakterverschillen die een pup-wissel kunnen geven.

Nog iets geks misschien, ik zet juist graag DIKKERE setjes op LANGERE mensuur elektrieken. Even los van jazzbakken, niet meer dan 010 setjes op 24,75 en 010 tot 012 op 25,5.

Ik weet ook niet waarom.
Of waarom ik gek ben.

Fobo
6 mei 2019, 17:28
Ik vind het ook juist prettig dat gitaren zoveel verschillen zodat je ook jouw speelstijl daarop aanpast. Ook niet echt een voorkeur, het is meer in wat voor bui ik ben en waar ik voldoende snaren op heb zitten wat ik meeneem om te spelen. Laatste optreden alleen op een HB LP gespeeld en een Fender avri Strat als backup. Het had ook zomaar omgekeerd kunnen zijn.
Mensuur doet wel veel met je sound, houtsoort van de nek ook, houtsoort toets niet, pickups wel, brug ook, nut niet veel, hoek van de kop wel, snaardikte weinig, potmeters nihil, schakelaar zero, materiaal top zero, bindings ook niks, tuners ook niet.
Als je geen verschil hoort tussen bijv. rosewood en maple, dan mankeer je toch wat aan je oren...

arjanb01
6 mei 2019, 17:42
Verschil maple rosewood toets hoor je wel degelijk.
Rosewood heeft in mn beleving een wat sprankelendere gebalanceerd geluid. Maple heeft meer attack, agressie en wat meer mid.

Tupelo
6 mei 2019, 17:48
Nachts stretchen en zwoegen op mijn 25.5 en dan thuis op 24 cakewalk doen.
Thuis zitten frotten op mijn 24, en 's nachts cakewalk doen op mijn 25.5.
Dat is de routine. :)

Erik de Perik
6 mei 2019, 21:04
Verschil maple rosewood toets hoor je wel degelijk.
Rosewood heeft in mn beleving een wat sprankelendere gebalanceerd geluid. Maple heeft meer attack, agressie en wat meer mid.

Je hoort het wel degelijk maar het is in jouw "beleving"...... wat is het nou...?

Het is verwaarloosbaar trouwens. Overigens sowieso een kansloze discussie tussen mensen die de kleur van de gitaar en/of hardware, de uiterlijke kwaliteit van het hout en het land van herkomst voorop stellen. Oh en lui die daar geen waarde aan hechten.... Klopt ik heb nooit in een tent met 2000 dronken plattelandskinderen gespeeld.... ohja toch wel.

gitaarmike
6 mei 2019, 21:08
De mensuren weet ik niet uit mijn hoofd maar ik voel me echt veruit het meest thuis op mijn strats (ej strat, en usa deluxe) ook al zijn die qua feel heel verschillend. Op mijn les paul studio kan ik ook zeer aardig uit de voeten. Mijn PRS mira kan ik het minst mee qua feel, die heeft een iets langere mensuur. I prefer de strat of de les paul.

Erik de Perik
6 mei 2019, 21:10
De mensuren weet ik niet uit mijn hoofd maar ik voel me echt veruit het meest thuis op mijn strats (ej strat, en usa deluxe) ook al zijn die qua feel heel verschillend. Op mijn les paul studio kan ik ook zeer aardig uit de voeten. Mijn PRS mira kan ik het minst mee qua feel, die heeft een iets langere mensuur. I prefer de strat of de les paul.

Dit snap ik dus echt niet..... misschien moet ik eens op een mira spelen dan.

Fobo
6 mei 2019, 22:03
Je hoort het wel degelijk maar het is in jouw "beleving"...... wat is het nou...?

Het is verwaarloosbaar trouwens. Overigens sowieso een kansloze discussie tussen mensen die de kleur van de gitaar en/of hardware, de uiterlijke kwaliteit van het hout en het land van herkomst voorop stellen. Oh en lui die daar geen waarde aan hechten.... Klopt ik heb nooit in een tent met 2000 dronken plattelandskinderen gespeeld.... ohja toch wel.
Wat een rare reactie: je doet de post van Arjan nagenoeg af als nonsens, terwijl jij degene bent die lulkoek verkoopt. Wie ben jij om te bepalen dat het verschil verwaarloosbaar is? Ik hoor het heel duidelijk. Probeer maar eens twee identieke Fenders - maar wel met verschillende toetsen. Als je dat verschil nog als 'verwaarloosbaar' typeert dan zou ik eens naar Schoonenberg Hoortesten gaan...

Erik de Perik
6 mei 2019, 22:27
Wat een rare reactie: je doet de post van Arjan nagenoeg af als nonsens, terwijl jij degene bent die lulkoek verkoopt. Wie ben jij om te bepalen dat het verschil verwaarloosbaar is? Ik hoor het heel duidelijk. Probeer maar eens twee identieke Fenders - maar wel met verschillende toetsen. Als je dat verschil nog als 'verwaarloosbaar' typeert dan zou ik eens naar Schoonenberg Hoortesten gaan...

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nog nooit op twee identieke Fenders met een verschillende toets gespeeld. Ik lul zomaar wat.... net als jij trouwens..... het is gewoon onzin dat hele toets verhaal. Maar goed, laat het eens horen dan 2 identieke Fenders met verschillende toets.

Kim Wilson
6 mei 2019, 22:49
Noem het onzin, maar ik hoorde zelfs verschil toen ik mijn gitaar van zijn dikke poly lak had ontdaan. Toen ik 12 jaar geleden op zoek ging naar mijn tele, heb ik een heleboel getest. Eerst onversterkt, daarna versterkt. Het karakter van de onversterkte plank hoor je ook versterkt terug, en daarvoor is het hout ook verantwoordelijk.

Nu hoeven we elkaar niet te betichten van onzin praten, want men is het er nog niet over eens. Er zijn mensen die verschil horen en er zijn die het niet horen. Ik ben ervan overtuigd dat je het wel hoort, maar dat het ook afhangt van de hoeveelheid effecten en gain die je gebruikt.

Erik de Perik
6 mei 2019, 22:50
Oh ok..........

D3nnis
6 mei 2019, 23:03
Mijn PRS mira kan ik het minst mee qua feel, die heeft een iets langere mensuur. I prefer de strat of de les paul.

Dit blijft vreemd, en volgens mij nog steeds niet terug te herleiden tot zuiver de mensuur, omdat de PRS zo'n beetje tussen strat en lp mensuur in zit.

D3nnis
6 mei 2019, 23:08
Noem het onzin, maar ik hoorde zelfs verschil toen ik mijn gitaar van zijn dikke poly lak had ontdaan. Toen ik 12 jaar geleden op zoek ging naar mijn tele, heb ik een heleboel getest. Eerst onversterkt, daarna versterkt. Het karakter van de onversterkte plank hoor je ook versterkt terug, en daarvoor is het hout ook verantwoordelijk.

Persoonlijk zou ik verwachten dat een andere toets meer invloed heeft dan de lak op de body.
Body is een dikke plak hout, wat voegt die laklaag nou aan stijfheid of aan demping toe...terwijl de toets direct invloed heeft op de stijfheid van de hals.

Eerlijk gezegd, mijn maple toets gitaren zijn allemaal "feller" dan mijn rosewood toets gitaren van eenzelfde type / constructie gitaar.
Punt is alleen dat volgens mij de spreiding op hout zo groot is dat dit in de normaalverdeling wellicht klopt, maar afzonderlijk zeker niet hoeft.

Ik heb ooit een maple neck, maple toets en maple body gitaar gehad. Zou best een bright mofo moeten zijn, maar was eerder dof.

Plant
6 mei 2019, 23:25
Maar goed, laat het eens horen dan 2 identieke Fenders met verschillende toets.

:ok:


https://www.youtube.com/watch?v=GRuk0vdoeeg

Erik de Perik
7 mei 2019, 00:15
Kortom... dat hoort niemand.

Tupelo
7 mei 2019, 07:00
Verschil maple rosewood toets hoor je wel degelijk.
Rosewood heeft in mn beleving een wat sprankelendere gebalanceerd geluid. Maple heeft meer attack, agressie en wat meer mid.

Geinig.
Vermijd ik discussie of je het hoort of niet.
Of je het voelt (met meegerverniste frietjes) is een ander verhaal.
Anyhoe, ik verbeeld het mezelf precies andersom.
Meer treble op maple.
In het algemeen schrijf ik die tooneigenschap toe aan maple, samen met idd attack slash (fuck SwiftKey) directheid.
Heb ik bijvoorbeeld ook bij semi- en hollowbody gitaren met maple tops.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

D3nnis
7 mei 2019, 07:02
Ik hoor toch een duidelijk verschil.
Alleen, als het klopt dat de spreiding op hout zo groot is, dan zegt dit niks want twee verschillende necks.

Tupelo
7 mei 2019, 07:05
Ik heb ooit een maple neck, maple toets en maple body gitaar gehad. Zou best een bright mofo moeten zijn, maar was eerder dof.

Haha.. zo zie je maar weer.
Mensen vergeten trouwens weleens dat beleving het meest kostbare aspect is van alles dat men consumeert.
Zonder beleving is er geen hol aan.


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

loose-fur
7 mei 2019, 08:43
Onze zintuigen, en hoe graag we deze laten bedotten. Reeds jarenlang een grote en interessante interesse.

Eén voorbeeld?

Er stond een koortje op het podium, samen met een akoestische (vleugel)piano. De dames van het koortje vroegen of het dan toch misschien niet beter was hun stem te versterken. We plaatsten vijf microfoons op statief, en intussen repeteerde het gezelschap wat verder. Na een tijd ging de dirigent in de zaal zitten. Klinkt toch een stuk beter, meer in balans, zei hij, waarna ie wat bleek wegtrok bij het zien van mijn brede glimlach (geluidstafel en versterkers stonden nog af).

Héél vaak horen, proeven, voelen of zien we wat we weten. Er is een reden waarom een blinde aankoop zelden of nooit gebeurd.

Ik geef jou een blinddoek en vijf gitaren. Met een beetje geluk haal je de palissander uit de esdoorn exemplaren. En misschien haal je er zelfs die uit met de perfect kwartier-gezaagde hals? Je weet maar nooit, er zijn er zelfs die beweren dat ze de kleur kunnen horen.

Maar euh.. Korte mensuur heeft mijn voorkeur op akoest, lange op elektrisch. Puur op blind gevoel..

herrieman
7 mei 2019, 09:20
Ik heb alleen nog maar RGD Ibanezen met 26,5 inch. 3 Prestiges waarvan 1 stuks 7-snaar en 1 opgeleukte Iron Label.

Waarom?

Omdat ik twee meter ben, grote klauwen heb, ik niet meer op ukeleles wil spelen, die dingen een waanzinnige hals hebben, de mooiste vorm hebben, ondanks tremelo heel stemvast zijn, geen snaren breken en ook niet onbelangrijk waanzinnig via een EVH5153 klinken.

Alles natuurlijk den persoonlijke mening natuurlijk.

gitaarmike
7 mei 2019, 09:27
Dit blijft vreemd, en volgens mij nog steeds niet terug te herleiden tot zuiver de mensuur, omdat de PRS zo'n beetje tussen strat en lp mensuur in zit.

Ja, kweet het ook niet. Misschien ligt het ergens anders aan. Honestly heb ik verder nooit op andere USA prs gitaren gespeeld dus het zou ook zomaar aan de mira kunnen liggen.

Kim Wilson
7 mei 2019, 10:02
Onze zintuigen, en hoe graag we deze laten bedotten. Reeds jarenlang een grote en interessante interesse.

Eén voorbeeld?

Er stond een koortje op het podium, samen met een akoestische (vleugel)piano. De dames van het koortje vroegen of het dan toch misschien niet beter was hun stem te versterken. We plaatsten vijf microfoons op statief, en intussen repeteerde het gezelschap wat verder. Na een tijd ging de dirigent in de zaal zitten. Klinkt toch een stuk beter, meer in balans, zei hij, waarna ie wat bleek wegtrok bij het zien van mijn brede glimlach (geluidstafel en versterkers stonden nog af).

Héél vaak horen, proeven, voelen of zien we wat we weten. Er is een reden waarom een blinde aankoop zelden of nooit gebeurd.

Ik geef jou een blinddoek en vijf gitaren. Met een beetje geluk haal je de palissander uit de esdoorn exemplaren. En misschien haal je er zelfs die uit met de perfect kwartier-gezaagde hals? Je weet maar nooit, er zijn er zelfs die beweren dat ze de kleur kunnen horen.

Maar euh.. Korte mensuur heeft mijn voorkeur op akoest, lange op elektrisch. Puur op blind gevoel..
Ik geloof wat je zegt, en zo sta ik er zelf ook in. En ik was ook best sceptisch over de verhalen van lak op een body, en wat het voor verschil zou moeten zijn. Ik vond het ook onzin. Maar na een paar keer spelen met mijn kale gitaar, viel het me gewoon op dat het allemaal net iets smeuïger klonk, alsof er heeeeel iets sustain en rijker geluid was toegevoegd. Ik was er niet bewust naar aan het luisteren, ik merkte het op. Zeg het maar, is dat dan perceptie of daadwerkelijk een verschil!

Tupelo
7 mei 2019, 10:25
Zelfs als het perceptie is, dan is het verschil.
En als je het voelt, en maple plakt sneller omdat de toets vaak gevernist is, dan zal het mogelijk invloed hebben op je spel, en dus op je geluid.
Wat betreft body.
Kan me voorstellen dat het i.i.g. zo voelt.
Zat gisteren te kijken naar Prof Jaguars, 24 inch & maple toets (juist de voordelige); zou ik een 2e 24 incher op stal hebben, plus eindelijk weer eens een maple toets.

gitaarmike
7 mei 2019, 10:48
Dit blijft vreemd, en volgens mij nog steeds niet terug te herleiden tot zuiver de mensuur, omdat de PRS zo'n beetje tussen strat en lp mensuur in zit.

Het gaat denk ik ook om persoonlijke voorkeur en speelstijl. Ik kan in mijn geval, met mijn persoonlijke techniek,eigenaardigheden en stijl, een groot verschil merken en iemand anders weer helemaal niet en andersom. Het staat nog steeds een keer op m'n lijstje om een custom 24 uit te proberen en een mccarthy, die als ik me niet vergis weer een andere mensuur heeft.

guitarkid2
7 mei 2019, 11:42
Gitaar above the dick
Mensuur maakt niet uit
Gitaar below the dick
Mensuur max in de 24 inch range
paula zeg maar

gitaarmike
7 mei 2019, 11:56
euhh hmkay

mountainman
7 mei 2019, 12:27
Ik merk het verschil in mensuurlengte vooral aan de snaarspanning. Bij 25.5" gebruik ik een 009-046 setje en bij 24.75" is dat 010-046.

Ik heb ook een Danelectro bariton met een mensuur van 30". Daar kan ik met mijn kleine handen weinig mee wat akkoorden betreft, maar voor lage melodielijnen met een dikke twang is hij perfect.

Mijn 7-snarige Aristides heeft een mensuur van 26.5". Met die extra snaar erbij merk je meteen dat een vaste mensuur eigenlijk maar behelpen is. De lage B hangt er wat slapjes bij terwijl de hoge E met zijn 009 snaartje ongemakkelijk strak staat.
En nu achteraf snap ik ook het nut van fan frets die je inderdaad meestal bij dit soort extended range gitaren aantreft. Helaas vind ik zo'n scheefgetrokken gitaar oerlelijk en alleen daarom zou ik zoiets niet snel kopen.

D3nnis
7 mei 2019, 14:39
Hoe dik is die lage B dan?
Mijn 7-snaar heeft een mensuur van 25,4" en die B staat echt niet slap.
Alleen ik vind het naar niks klinken, zo'n lage B :)

munkie
7 mei 2019, 15:17
Snaren doen ook een hoop. Ik had 011 Savarez Argentine op mijn 26,5 inch Petite Bouche Django gitaar. Komt er een jongen langs met ook zo'n gitaar maar met 010 D'Addario erop. Speelde echt veel beter. Dus ik ook over op die snaren. Maakt een wereld van verschil.

mountainman
7 mei 2019, 18:27
Hoe dik is die lage B dan?
Mijn 7-snaar heeft een mensuur van 25,4" en die B staat echt niet slap.
Alleen ik vind het naar niks klinken, zo'n lage B :)

De lage B is 060. Ik denk erover om er een iets dikkere snaar in te zetten. Waarschijnlijk moet ik dan de topkam wat uitvijlen.

D3nnis
7 mei 2019, 18:32
O, wat gek, volgens mij is mijn lage B 056 of zo (standaard 010 setje), en dat voelt qua spanning niet echt overdreven "los" in mijn beleving (standaardstemming).

JGD
4 juni 2019, 13:18
Leuk topic!
Hoe graag ik ook 24.75 en 25.50 gitaren kris kras door elkaar zou willen kunnen pakken.... ik kan het niet.
En dat heeft (als rechtshandige) eigenlijk niets met mijn linker hand te maken.

Ja, op een 25.50 zijn de vakjes net wat breder en ja, moet je even aan wennen.
maar daar heb ik geen moeite mee. kan ik gewoon door elkaar op spelen.
Maar de plaatsing van de brug.... oelala.

Ik ben twee jaar terug van Deans (24.75) overgestapt naar Jacksons (25.5) en ik heb zo lang moeten wennen aan het feit dat de brug dan ook wat verder naar rechts staat.
Mijn hele basis-plaatsing van mijn slag-hand moest herijkt worden zeg maar.
En nu ik daar aan gewend ben, wil ik niet meer op 24.75 spelen.

Wel jammer, speel nu eigenlijk nooit meer op mijn Dean Cowboys From Hell.

Qua snaarspanning; ik merkte dat een setje Ernie Ball Hybrid Slinky's (in E) op een 25.50 me dezelfde spanning gaf als een setje Regulars op 24.75.
Regular 0.10 -.46 in E op een 25.50 vind ik te strak.

Nu ben ik dus een 25.50 man.

NLF
4 juni 2019, 18:45
25,5 zit alles laag op de hals wat verder uit elkaar (24,75 speelt dan wat makkelijker), omgekeerd: op 24,75 zit alles hoog op de hals vrij dicht op elkaar qua frets en dat speelt weer wat lastiger dan de 25,5.

allebei heeft eigen feel.

geloof dat gretsch en martin en ovation weer net anders is. en natuurlijk de kleine scale van mustang en jaguar maar dat vind ik niet zo veel soeps.

Orpheo
4 juni 2019, 21:39
ik merk dat mensuur belangrijk is maar dat de break angles van de snaren minstens zo belangrijk zijn. een 25.5'' met heel zwakke kop - en brughoek, zal echt veel slapper voelen dan een 24.75'' met scherpere hoeken (en gelijke snaardikte).

turboblues
5 juni 2019, 12:42
Ik geloof wat je zegt, en zo sta ik er zelf ook in. En ik was ook best sceptisch over de verhalen van lak op een body, en wat het voor verschil zou moeten zijn. Ik vond het ook onzin. Maar na een paar keer spelen met mijn kale gitaar, viel het me gewoon op dat het allemaal net iets smeuïger klonk, alsof er heeeeel iets sustain en rijker geluid was toegevoegd. Ik was er niet bewust naar aan het luisteren, ik merkte het op. Zeg het maar, is dat dan perceptie of daadwerkelijk een verschil!

Ik heb ook een Strat waar ik de paint van verwijderd heb en ik hoor ook duidelijk een verschil.

Ik hoor minder bas, maar het kan natuurlijk ook dat er gewoon meer treble is bijgekomen en daardoor de balans veranderd is en je de indruk krijgt van minder bas te horen...

dml
6 juni 2019, 08:35
Ik voel me niet thuis op een kortere mensuur dan 25,5". Kan er wel mee overweg maar het heeft gewoonweg niet m'n voorkeur.
Heb in het verleden een Ibanez RG2228 gehad met een mensuur van 27" en vond daarvan de breedte perfect in verhouding met de lengte, echt een hele comfortabele hals. Heb nu een Neko Claymore 7-snaar, ook met een langere mensuur, ik meen 26,5" en ook dat speelt comfortabel. De rest van mijn gitaren zijn allen 25,5" en kan op allen blind m'n weg vinden.
Volgende probeersel wordt een gitaar met fanned frets, ik hoop een Claas Moby Dick 7-snaar.